Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 20/2019, Strana 1
Metrostav Metrostav 20/2019, Strana 2
Fasádní panely zCOLORCRETE pro tunel Blanka
TBG Metrostav, dceřiná společnost našeho koncernu,
v říjnu dovala poslední kuky betonu pro opláš-
ní výdechu z tunelu Blanka. V ulici Nad Klovskou
oborou bude téměř 19 m vysoký betonový tubus, kte-
rý ventiluje zplodiny z tunelu Blanka, pokryt zhruba
180 panely zho betonu.
Autorem návrhu je česko-argentinský ulec Frederi-
co Diaz. Každý panel má unikátní strukturu (foto), přičemž
celek bude tvořit bílý válec s3D strukturou heraldické-
ho motivu. Průběžně byly vyráběny jednorázové formy
zpísku, které byly třikrát týdně naplněny bím betonem.
Betonáže probíhaly vždy vpondělí, ve středu po 1,5m
3
(tři formy) avpátek po 2 m
3
tyři formy).
Každý vryp předem naprogramován
lý beton vozily autodomícvače zbetorny TBG Me-
trostavu Radlice do haly vHolešovicích, kde byl uložen
skrze okenní otvor přes prodloužené koryto do forem.
Formy vytvořil robot vpichy avrypy podle předem napro-
gramovaného schématu do pískového lože.
Takto vytvená struktura vpískovém li byla zape-
četěna zpevňujícím postřikem, abyi betonáži nedošlo
ke zničení reliéfu tekoucím betonem aforma byla opaena
výztuží aúchyty pro montáž panelů. Všechny panely se
pečlivě označily, aby byly při montáži správně umístěny
vsíti panelů avytvily navržený motiv.
Technologové zTBG Metrostav pro toto dílo vyvinuli
adlouze testovali speciální beton. Byla požadována vyso-
ká pevnost, odolnost vůči cyklicmu namáhání mrazem,
lá barva, samozhutnitelná konzistence a jemná kom-
paktní struktura, která by dokonale obtiskla reliéf vpísku.
lý cement ze Slovenska
Byl tedy vyroben beton zřady COLORCRETE opevnosti
C40/50 XF4, konzistence SF2 omaximálním zrnu kameni-
va 8 mm. Bílé barvy je dosaženo poitím bího cementu
nasto běžného šedého. Tento speclní cement se na
území České republiky nevyrábí, společnost TBG Metro-
stav jej dováží ze Slovenska zRohku avtuto chvíli jím
disponuje betonárna vRadlicích.
Každá výroba dovky betonu probíhala pod dohle-
dem technologa a parametry betonu byly hny nejen
vbetonárně, ale ipři ukládce, kde stavbi před uložem
provedli zkoušku rozlití, a byly odebrány vzorky pro kont-
rolu pevnosti. Demontáž formy nastala po několika dnech
očištěním ztvrdlého betonu od písku tlakovou vodou.
Panely byly následně rozloženy vexteriéru, aby vyzrály
avyschly při stejných potrnostch podmínkách abylo
tak dosaženo stejnobarevnosti. Montáž panelů na výdech
tunelu Blanka prohá denně od 1. listopadu.
Text afoto TBG Metrostav
Most vLysé vdetailech
Už vzáří, o c dříve, se podařilo týmu z divize 4
zprovoznit most přes železnní trať vLysé nad Labem
(foto č. 1). Kromě toho, že nadjezd spojuje dvě části
sta, je zajímavý do nejmenšího detailu.
Jde oželezobetonový most odeti poch stím, že nad
železniční tratí je ocelová nosná konstrukce (foto č. 2
a  3). Tu připravili kolegové zProvozu ocelových kon-
strukcí divize 3 vHorch Počernicích. Tato část mostu
je složena z20 segmen, které byly postupně dováženy
na stavbu a osazovány pomocí jeřábů do projektova
polohy na dočasné podpěrné konstrukce PIŽMO.
Nadjezd slouží ichodcům, proto je jeho soástí pů-
sobivé schodiště (foto č. 4), které pěším zkrátí cestu na
most. Na vozovce je také vyhrazen jízdní pruh pro cyklisty
(foto č. 5) afinální povrch tví tichý asfalt, díky němuž
bude provoz méně hlný (foto č. 6). Přes nadjezd totiž
projede denně vprůměru 10až 12tisíc aut.
red, foto Petr Amek
Ing.Milana Voráčka,
vedoucího projektů zdivize 9
Krozhodnutí stát se stavem ho inspiroval otec, který
pracoval v tomto oboru. Po studiu na Univerzitě Par-
dubice, Dopravní fakultě Jana Pernera, obor doprav
stavitelství, inženýr Voráček nastoupil k Metrostavu.
Mezi projekty, na kterých pracoval, patří Mezinárodní
výzkumné centrum ELI Dolní Břežany, Rekonstrukce
adostavba OD Sžka anyní staví objekty záchran
apožární techniky na vojensm letišti Čáslav.
Nyní pravděpodobně žijete projektem uČáslavi. Může-
te ho stručně představit?
Jde okomplexní centrum pro hasiče, jehož součástí bude
moderní vybavení budovy pro nacvičování protipožár-
ho zásahu. Půjde naíklad o klecový trenažér – pás
labyrintových klecí smnoha přemístitelnými překážkami.
Místnost strenažéry doplní kromě běžného cvičebního
řadí pro trénink fyzické zátěže itzv. nekonečný žebřík.
Zčeho se komplex bude skládat?
jde o montovaný železobetonový skelet. Po technické
stránce stavba vcelku běžná – přízemní blok garáží pro
18zásahových vozidel a třípodlažní nepodsklepená budova
pro neetržitý provoz zásahové jednotky čítací 17 osob.
Je pro vás tento projekt něčím zajímavý, výjimečný?
Ano. Například je specifický tím, že zde nemohou pracovat
lidé ze zemí, které nejsou členy NATO. Není tedy jednodu-
ché hledat dodavatele. Zatím tu nepracuje žádný cizinec
aisamotné povolení pro české občany představuje delší
proceduru. Zamavé je také to, že se pohybujeme blízko
istávací dráhy. Pro někoho je to atrakce.
Kolik tu pracuje li?
Aktlně tady máme něco kolem 30 až 50 pracovků do-
davatelů. Náš tým na stavbě je složen ze tří stavbyvedou-
ch advou výrobních přípravářek. Myslím, že máme se-
stavený dobrý tým, arád bych jim touto cestou poděkoval.
žete vzpomenout některé ve předchozí projekty?
Zastavil bych se u laseroho centra – Mezinárodho
výzkumného centra ELI v Dolních Břanech, kde jsem
strávil mnoho času a kde mě to naučilo spoustu věcí.
Nastoupil jsem tam jako technik, ale na této stavbě jsem
se stal stavbyvedoucím... UELI jsem se navíc setkal se
zajímavými železobetonovými konstrukcemi a techno-
logickým vybavením, které už možná nikdy nepotkám.
Jaké technologie to třeba byly?
Tvořili jsme obálku pro drahé lasery, které svým provo-
zem vytvářejí radiní záření aelektromagnetické pulzy,
atěmto projevům provozu muselo vše odolat. Zajímavá
byla itvorba ,,čistých prostor‘ třídy ISO 8 až ISO 6.
Která stavba se vám ještě vryla do paměti?
Apartmánové domy vPeci pod Sžkou. Strávil jsem tam
i roky, tedy spoustu času. Stavba byla náročná zněko-
lika pohle, které není vhodné všechny vypisovat. První
zimu napadly dva metry sněhu anedalo se vpodstatě nic
lat. Byť kedání díla dlo letos veznu, jtě nyní
musím trávit mnoho času cestami do Pece pod Sněžkou
na ,,nekonečné‘‘ jední a předávání odstraněných vad
a nedolků a dokoování zadaných prací nad rámec
smlouvy. Myslím si ale, že ve file je to pěkné dílo acelý
tým odvedl spoustu práce. Lidem se projekt líbí a byl
dokonce nominován na titul Stavba roku.
Jaký je váš běžný program?
Aktlně pendluji mezi Pecí pod Sněžkou, Čáslaví, Prahou
akanceláří vPardubicích, kde jsou členky týmu přípravy.
čně strám vautě hodně času atěžko se to do.
Ajak vyte?
Unikám ke sportu. Už 25 let hraju basketbal asnažím se
dost běhat, ikdyž poslední dobou mi tyto ,,úniky‘ moc
nevycházejí. Zkrátka když je toho hodně, nejdu si lehnout,
ale zasportuji si avyčism si tak hlavu. Od práce si samo-
ejmě odpočinu ise svými dvěma dětmi.
Co pnujete do budoucna?
Chl bych zkusit postavit nějakou sportovní stavbu. At-
letický stadion či sportovní halu. Ke sportu zkrátka tíhnu.
Tak uvidíme.
Za rozhovor děkuje David Kalců
strana 2
PME SE
1
Za unikátní přehradou ipamátnými skvosty
Členové Stavební společnosti MTS se koncem září
vydali na tematický zájezd do Německa, Švýcarska,
Francie aLichtenštejnska. Hlavm programem cesty,
které se zúčastnilo 23 členů spolku, byla návštěva
ehrady Grande Dixence na řece Dixence vúdolí d’Hé-
rémence ve Švýcarsku.
Jedná se o železobetonovou tížnou hráz, která má
unikátní parametry: výška hráze je 285 m, šířka základ-
ny 200 m, šířka koruny 25 m a lka hráze, ve které je
uloženo 6 milionů m
3
betonu, činí 700 m! Je to nejvší
gravitační přehrada acelkově pátá nejvší přehrada na
světě (foto č. 1). Napájí čti elektrárny, celkový insta-
lovaný výkon je 2069 MW, což ročně generuje přiblně
2000 GWh. Vyrobená energie pokryje spoebu 400tisíc
švýcarských domácnos. Dodejme, že přehrada byla po-
stavená vletech 1950–1961.
Inspirací pro tento tematický zájezd byla cesta našich
kolegů, kterou včervnu 2003 zprostředkoval tehdejší ge-
nerální ředitel Metrostavu Ing.Jindřich Hess akterému
ejeme vsoasné činnosti aktivitu apevné zdra.
Členové Stavební spolnosti MTS na cestě kpřehra-
dě navštívili také moderní železobetonový kostel St. Nico-
las, který je situovaný na „návsi“ vobci Hérémence. Tato
zajímavá duchovní stavba zpohledového betonu, kterou
projektoval architekt Walter Forderer, je navržená vbru-
talistním architektonicm stylu a je přechodem mezi
architekturou asochou. Mimořádné je ivniní uspořádání
objektu: polygonální půdorys svnořem objektem, který
tvoří 22m vysoká místnost sneímým ostlem aka-
pacitou 500 míst (foto č. 2). Výška věže je 37 m. Součástí
budovy je také kavárna, supermarket apošta. Kostel St.
Nicolas byl vysvěcen 31. října 1971.
Přírodní iarchitektonické poklady velehor
Účastníci zájezdu navšvili daí významné a patné
objekty: Kostnice, Rýnské vodody, města Lucern,
Interlaken, Gruyères, Ženevské jezero s sty Vevey
a Montreux, francouzské Annecy, Chamonix s bzkým
Mont Blancem azpět ve Švýcarsku města Sion aZermatt
sdherm Matterhornem. Cesta kdomovu pokračo-
vala přes Furka Pass ve výšce 2432 m do města Chur
anásledně do lichtenštejnského Vaduzu.
Zájezd byl zamavý nejen navštívemi místy, výhle-
dy na alpské velikány včetně popurho masivu Matter-
horn (s nadmořskou výškou 4478 m patří mezi nejvyšší
vrcholy Alp), ale také ochutnáním jak francouzských, tak
švýcarských specialit – především vynikajících sýrů,
na apiva. Ikdyž účastníci strávili 3200 km vautobuse,
ocenili výbornou kvalitu infrastruktury v jednotlivých
zemích aobdivovali množství provozovaných silničních
aželezničních tunelů ve Švýcarsku.
Výbor Stavební spolnosti MTS,
foto Jakub Svorník
2
1
2
3
4
5
6
Metrostav_20_2019.indd 2 12.11.19 12:39
Metrostav Metrostav 20/2019, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 20/2019, Strana 1
Metrostav Metrostav 20/2019, Strana 2
Metrostav Metrostav 20/2019, Strana 3
Metrostav Metrostav 20/2019, Strana 4
Metrostav Metrostav 20/2019, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 20/2019, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 20/2019, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 20/2019, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (398 ms)

Rendering Strana 3 (102344): (0/1) (391 ms)

Rendering Strana 2 (102342): (0/1) (439 ms)

Rendering Strana 1 (102336): (0/1) (438 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2897/vth118505-1.jpg (3x)

 i2897/vth118511-1.jpg (3x)

 i2897/bg102342.svg

 i2897/vth118513-1.jpg (3x)

 i2897/vth118516-1.jpg