strana 4

Plán akcí SKM

Na konec roku připravil výbor Senior klubu Metro­

stav (SKM) pro své členy a jejich rodinné příslušníky

spoustu zajímavých akcí. Více informací nalezenete

na http://skm.jabro.eu, na emailu: skm@metrostav.

cz. Na akce se mohou přihlásit také nečlenové SKM.

18. listopadu – od 14 hod posezení v jídelně Metrostavu.

27. listopadu – výlet do Polska s CK.

27. listopadu – v Centru vzdělávání na Palmovce od

14.00 hodin přednáška o tom, na co si dát pozor v poštovních službách. Může přijít každý bez přihlášení.

28. listopadu – zájezd vlakem do slovenských termálních lázní Podhájska.

3. prosince – koncert Miro Žbirky v O2 areně.

5. prosince – prohlídka vily Tugendhat v Brně, cesta

proběhne vlakem.

7. prosince – zájezd na advent do Vratislavi v Polsku.

15. prosince – vánoční koncert Spirituál kvintet v Obecním domě.

16. prosince – předvánoční setkání v Masarykových

kolejích v Dejvicích.

INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI

Seminář na téma

pasivní výstavba

NAŠE FOTOREPORTÁŽ

Energeticky úsporné stavby v praxi – to bylo zaměření

odborného technického semináře, který se uskutečnil

5. listopadu v Centru vzdělávání Skupiny Metrostav.

Téměř 60 účastníků z řad našich kolegů si odneslo

podstatné a zajímavé informace, které pomohou při

přípravě i realizaci zakázek s využitím dotačních titulů

pasivní výstavby, nejen veřejných zakázek.

Odborníci z Centra pasivního domu i z dalších zúčastněných odborných společností představili hlavní trendy

navrhování a provádění takto koncipovaných staveb.

Byla věnována pozornost vývoji nových technologických

postupů, například provádění fasád i rizikům vyplývajícím

z měření vzduchotěsnosti staveb, která prokazuje kvalitu

provedení díla. Setkání, stejně jako další semináře tohoto

typu, bylo akreditovanou akcí České komory autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě (ČKAIT).

Akce byla úspěšná a panu Ing. Klečkovi, který celý seminář po odborné stránce zabezpečil, patří poděkování.

Problematice energeticky úsporných budov se i v dalším

období bude centrum vzdělávání věnovat.

Dne 22. listopadu 2019 se uskuteční poslední letošní

odborný seminář – Aplikace kontroly projektové dokumentace. Jste k jeho účasti zváni. Více informací na:

http://skupina.metrostav.cz/vzd

1

Jan Brodský

Příspěvek pro Vojtu

V předchozích dnech mohli naši zaměstnanci od kolegy

Petr Schülera, stavbyvedoucího ze Subterry, zazname­

nat e­mail s prosbou o pomoc. Jeho synovcovi se totiž

narodil postižený chlapec Vojta a potřebuje finanční

příspěvek. Celá rodina a přátelé pomáhají, jak mohou,

ale i tak to zdaleka nestačí.

Vojta se narodil hodně předčasně a hned po narození

ho postihlo krvácení do mozku. Jakmile to bylo možné, lékaři přistoupili k operaci, ale krvácení zanechalo zdravotní

následky. Vojta i po více než třech letech potřebuje kvalifikovanou a 24hodinovou péči. Trpěliví rodiče pro svého

syna potřebují mnoho rehabilitací, cvičebních a jiných

pomůcek tak, aby se Vojta mohl dále rozvíjet v rámci svých

možností. Bohužel tyto pomůcky a rehabilitace jsou drahé.

„Proto bych vás všechny poprosil o jakýkoli příspěvek na

dobrou věc a věřte, že nejsem zastáncem proseb a do doby

narození Vojty jsem takovýmto e-mailům pozornost příliš

nevěnoval. Ale jak se říká – život tě poučí a dnes se na toto

dívám trochu jinak,“ obrací se na své kolegy Petr Schüler.

Kdo by chtěl malému Vojtovi a jeho rodičům pomoci, nechť

napíše na e-mail: schulerp@subterra.cz.

Zděněk Kostříž

Velké setkání silničářů

2

3

Rok 2020 s Muzeem

Také pro příští rok připravuje Metrostav originální ná­

stěnný kalendář. Na jeho stránky se vrátily fotografie,

a to přímo z palácové dominanty Václavského náměstí

Historické budovy Národního muzea.

Metrostav jako vedoucí sdružení Metrostav – Průmstav – Imos (M-P-I) vytvořil spolu se svými partnery zdařilou rekonstrukcí tohoto dominantního objektu v hlavním

městě další významný odkaz pro příští generace. Prostřednictvím působivých snímků české fotografky Ester

Havlové se v tomto kalendáři chceme s vámi podělit

o velkolepou krásu celého renovovaného díla.

Jednotlivé měsíce doprovázejí fotografie renovovaných interiérů Muzea a texty, které vznikly ve spolupráci s dlouholetým spolupracovníkem v oblasti památek

a uměleckých řemesel Mgr. Václavem Mikulem. Poslední

strana kalendáře, který pro rok 2020 bude mít čtvercový

rozměr 490 x 520 mm, patří závěrečné části v českém

a anglickém jazyce.

Na výstavišti v Českých Budějovicích proběhl koncem

října 27. ročník Silniční konference. Čelní představite­

lé veřejných institucí a zástupci soukromého sektoru

v rámci panelové diskuze prezentovali současný stav

českého stavebnictví a vizi jeho dalšího rozvoje.

Pořadatelem akce, která má zásadní význam pro

rozvoj dopravní infrastruktury, je Česká silniční společnost. V úvodu zazněl projev jejího předsedy Ing. Petra

Mondscheina, Ph.D, či proslov ministra dopravy Vladimíra Kremlíka. Následovalo mnoho zajímavých přednášek

z úst lídrů českého silničního stavitelství na témata jako

infrastruktura v celostátním i regionálním pojetí, 80 let

výstavby dálnic v ČR a jejich další rozvoj či bezpečnost

silničního provozu. V rámci bloku o významných silničních stavbách vystoupil Ing. Richard Rakouš z divize 4,

jenž prezentoval úspěšnou rekonstrukci mostu v Lysé nad

Labem. Nedílnou součástí byla doprovodná výstava, kde

měl svůj stánek také Metrostav.

–red–

Z Veletrhu povolání

4

5

6

7

–red–, foto archiv Metrostavu

Metrostav před 30 lety: i přes rušné dny výstavba pražského metra pokračovala

Letos si připomínáme kulaté výročí od událostí, které odstartovaly cestu ke svobodné společnosti. Zapátrali

jsme v archivu a pokusili se najít střípky historie z roku 1989. V té době probíhaly například práce na metru II.B

– úsek mezi Florencí a Českomoravskou. Rok na to – 22. listopadu 1990 – byla tato část metra zprovozněna. V síti

přibylo 4,4 km trati a čtyři nové stanice za Florencí po Českomoravskou. V našem archivu je z roku 1989 zachycen

třeba tunel u stanice Křižíkova (foto č. 1) a tunely u stanice Českomoravská (foto č. 2). Metrostav byl v té době

státním podnikem, nicméně zaměstnanci i vedení po násilném potlačení studentů 17. listopadu záhy reagovali. Na

pracovištích docházelo ke spontánním reakcím a podpisům s cílem studenty podpořit. V úterý 21. listopadu podnik

zaujal společné stanovisko, připojil se ke stávkujícím a naši zaměstnanci vyšli do ulic (foto č. 3). I přes neklidné

dny se práce zcela nezastavily: v pátek 8. prosince 1989 došlo k prorážce tunelu metra na trase V.B v úseku Luka–

Lužiny (foto č. 4). „Bylo chladné ráno, zněl hukot motorů. Po několika minutách začal masiv povolovat...,“ popsaly

prorážku naše firemní noviny. V té době Metrostav intenzivně pracoval na prodloužení metra B z Nových Butovic do

Zličína (foto č. 5 a 6). Metro nebylo jedinou stavbou, kterou náš podnik realizoval. Metrostav v roce 1989 dokončil

třeba rekonstrukci haly Sparta, 250 bytových jednotek v Praze­Libuši či pracoval na velkém díle – Strahovském

–red–, foto archiv Metrostavu a Miloslav Kolář

automobilovém tunelu (foto č. 7).

Že je stavařina krásný obor, měli možnost poznávat

žáci devátých tříd základních škol ve víceúčelové hale

v Opavě (foto). Ve dnech 24. až 25. října tam totiž pro­

běhl veletrh povolání a kromě středních škol vystavo­

valy firmy, mezi nimi také Metrostav.

Veletrh povolání Opava se těšil obrovskému zájmu,

navštívily jej nejen školy, ale přišli i rodiče, kteří svým dětem pomáhají při výběru povolání. Školáci měli příležitost

seznámit se na jednom místě s několika desítkami profesí.

Vystavovatelé jim připravili zajímavé ukázky povolání,

návštěvníci si mohli vyzkoušet různé aktivity.

Metrostav bezpochyby nabízí perspektivní zaměstnání, už popáté získal ocenění Best in Industry a umístil

se v první pětici nejatraktivnějších zaměstnavatelů ČR

v očích studentů technických oborů. Švédská společnost

Universum od roku 2015 zahrnula Českou republiku do

svého globálního průzkumu The Most Attractive Employers. Průzkum probíhá mezi více než 10 000 vysokoškolských studentů a je rozdělen podle oborů (technika,

business, IT, přírodní vědy, humanitní & tvůrčí a právo).

–red–, foto archiv Metrostavu

Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřený šéfredaktor David Kalců, DiS / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 245; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav

/ Číslo 20/2019 vyšlo 14. 11. 2019 (21/2019 vyjde 2. 12. 2019) / Složení redakční rady Ing. Vojtěch Kostiha, MBA (předseda), David Kalců, DiS (místopředseda), Ing. Kateřina Hainzová, MBA, Ing. Jitka Neklanová, Ing. Petr Půta, Ing. Jaromír Šob,

Ing. Renáta Zavřelová, Ing. Michal Zelenka a Ing. Martina Zrcková / Neoznačené materiály připravil David Kalců, DiS, foto archiv Metrostavu / Výroba Boomerang Communication, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201,

fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.

Metrostav_20_2019.indd 4

12.11.19 12:39