Vzpomínka na projekty

Metrostavu před 30 lety

14. listopadu 2019 / 20 / XXXI

více ve fotoreportáži na str. 4

Ptáme se: Ing. Milana Voráčka,

vedoucího projektů z divize 9 str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

TBG Metrostav a fasádní panely pro

výdech z tunelu Blanka str. 2

Divize 6 dokončila sportoviště pro

žáky v Českých Budějovicích str. 3

Velké stavby na Slovensku

Experiment z oblasti úspor energií

přinesl zajímavé poznatky str. 3

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Pro řidiče na

Vysočině

Motoristé ocení, že mezi

obcemi Hradec a Ledeč nad

Sázavou mohou cestovat po

nové silnici. Od konce října

jsme totiž uvedli do provozu

I. etapu rekonstrukce silnice

II/130 (foto), kterou řídil Ing. Jiří Zapadlo z divize 4.

V příštím roce se bude realizovat druhá etapa v úseku od

betonárky CEMEX po křižovatku s místní komunikací na

konci obce Hradec. Tato část bude zprovozněna k 31. říj­

nu 2020. Silnice II/130 spojuje Golčův Jeníkov, Ledeč nad

Sázavou a Senožaty s dálnicí D1. Celá téměř 47 km dlouhá

komunikace je zařazená do páteřní sítě Kraje Vysočina.

Aktuality z Metrostavu i videa

z našich projektů najdete na

www.facebook.com/Metrostav

a na webu www.metrostav.cz

Modernizace lodního výtahu na Orlíku

Na Orlické přehradě začíná rekonstrukce lodního výtahu.

Cílem zakázky, které se zhostí Metrostav, je zvýšení

bezpečnosti, spolehlivosti a kapacity zdviže. Šikmý

kolejový výtah, který je v provozu od poloviny 70. let, je

určen pro přepravu sportovních lodí přes korunu hráze.

Rekonstrukcí by mělo dojít k navýšení nosnosti z 3,5 tuny

na šest tun a přes přehradu se tak dostane více lodí. Práce

by měly být dokončeny do dubna 2022.

Setkání

u historického

zdymadla

Za přítomnosti zástupců

Evropské komise se koncem

října uskutečnila slavnostní

plavba k plavební komoře

Hořín (foto) u Mělníka,

kterou od letošního jara modernizuje Metrostav, konkrétně

tým Ing. Jana Prokeše z divize 6. Součástí byla prohlídka

unikátní stavby, které se mimo jiné zúčastnil zástupce

DG MOVE Patrick Vankerckhoven z Evropské komise.

Přítomní zástupci Ministerstva dopravy ČR zdůraznili,

že vodní doprava je nedílnou součástí dopravního mixu

v ČR a Ministerstvo dopravy má dále zájem na zvýšení

přepravních výkonů na vodních cestách.

Projekt Rezidence Hadovitá v soutěži Best of Realty

V rámci letošního 21. ročníku soutěže Best of Realty

2019 – Nejlepší z realit 2019 byl úspěšně nominován

projekt Rezidence Hadovitá naší developerské společnosti Metrostav Development. Samotné umístění

v anketě je velkým oceněním nejen pro všechny, kteří

se na projektu podíleli. Divize 3 na této stavbě pracovala jako generální dodavatel, společnost Pragis se

postarala o zajištění stavební jámy.

Foto archiv Metrostav Development

Metrostav_20_2019.indd 1

Stanica Nivy – to je název jednoho z projektů na Slovensku, kde se Metrostav, konkrétně tým divize 6, podílí na stavbě polyfunkčního objektu v centru Bratislavy. Komplex nadre­

gionálního nákupního centra i klíčového dopravního uzlu na půdorysu asi 350 × 140 m obsáhne dva suterény pro parking 2300 vozů a autobusovou stanici. Fotografie pořízené

z ptačí perspektivy ukazují na rozsáhlost staveniště, které samozřejmě vyžaduje velké úsilí při logistickém zajištění stavby. V průběhu listopadu zde proběhly poslední betonáže

a práce divize 6 tu tak končí. Na Slovensku ale pokračují další projekty a pojednává o nich také obsáhlejší článek na straně 3.

Foto Drahoslav Ramík

Start na další části IV. železničního koridoru

V polovině října zahájil poklep na kolejnici moderni­

zaci dalšího úseku IV. železničního koridoru, tento­

krát v úseku Soběslav–Doubí. Akce se zúčastnil také

generální ředitel Metrostavu Ing. Pavel Pilát, protože

členem dodavatelského sdružení, jež téměř 8,5 km

dlouhou přeložku trati vybuduje, je i tým Ing. Petra

Hanzala z divize 5. Ten dostal za úkol postavit polovinu

estakády, která bude s téměř 855 metry třetím nejdel­

ším železničním mostem v České republice, a železnič­

ní most o délce 30 m sloužící jako biokoridor.

Stavby na IV. železničním koridoru nejsou pro Metrostav novinkou – tým Ing. Ladislava Šabacha z divize 5

třeba právě pracuje na jeho úseku od pražského hlavního

nádraží do Hostivaře. Oblast mezi Planou nad Lužnicí a Soběslaví už dobře zná divize 4 – její tým vedený

Ing. Bohumilem Rohnem zde totiž postavil a letos zprovoznil dálnici D3. A právě s ní v souběhu povede v nové

stopě modernizovaná trať. Metrostav tak bude stavět už

druhý most přes údolí Černovického potoka (vizualizace).

Ten pro vlaky ale bude ještě o asi 90 m delší.

Komplikované geologické poměry

„Velký oříšek nás čeká hned na začátku prací. Naše

polovina 27polové černovické estakády se totiž nachází

v mean­dru Černovického potoka. Proto musíme v prostoru mokřadu prvně vybudovat vysoce únosnou přístupovou komunikaci a provizorní přemostění potoka pro

přejezd těžké stavební mechanizace. Kvůli komplikovaným geologickým poměrům založíme železobetonovou

spodní stavbu hlubinně na velkoprůměrových pilotách

– nejdelší budou měřit až 30 m – a jen do nich bude nutné

uložit téměř 10 000 m3 betonu. Staveništní komunikace

poslouží i pro navážení ocelové nosné konstrukce, kterou

pro nás vyrobí divize 3. Výška nosníků přitom bude téměř

3 m a délka až 25 m. Celkově bude na stavbu navezeno

bezmála 2000 tun konstrukční oceli,“ popisuje vedoucí

projektu Ing. Petr Hanzal. Spřažená ocelobetonová trámová konstrukce mostu překoná nejen Černovický potok

a přeložku komunikace III. třídy ze Soběslavi do Sedlečka,

ale umožní i volný pohyb zvěře pod mostem.

Jako biokoridor bude sloužit také druhý most, za jehož

výstavbu divize 5 odpovídá. Bude přesýpaný, 30 m dlouhý

a založený na velkoprůměrových pilotách. Jeho dvě šikmé

železobetonové klenby o rozpětí 2 × 16 m budou mít společný pilíř vylehčený otvory.

Spolupráce s ostatními divizemi

„Dnes máme hotové zařízení staveniště, skrýváme ornici,

budujeme přístupové komunikace a začínáme už i práce

na pilotovém založení. Při navážení materiálu spolupracujeme s divizí 4, stavební dřevo a překližky bereme od

divize 6, drobnou mechanizaci si půjčujeme u divize 11

a odběry i zkoušení betonů a zemin pro nás provede firma

SQZ. Takže opět spolupracujeme se spolehlivými kolegy,“ uzavírá Ing. Hanzal. Dodejme, že úsek by měl být

dokončen na jaře 2023 a celková hodnota projektu spolufinancovaného z EU překročí 3,8 mld. korun.

Lenka Svobodová, vizualizace SŽDC

Ústí nad Labem

Praha

České Budějovice

Tepna ze severu na jih

 IV. tranzitní železniční koridor je název pro hlavní

dálkový železniční tah mezi Děčínem a Horním

Dvořištěm v České republice. Úsek Doubí u Tábora –

Soběslav je tak jedním z mnoha úseků.

 Provoz na trati České Budějovice – Praha byl zahájen

v roce 1871. V roce 1903 byla část tratě (úsek Praha–

Benešov) zdvoukolejněna a po roce 1971 se začalo

s elektrizací, která byla dokončena v roce 2001.

 Celý koridor představuje kromě významného

vnitrostátního spojení také tranzitní spojení

Německa (Berlín a Drážďany) a Rakouska (Linec).

Celková délka koridorové tratě je 365 km, prvních

145 km vede v souběhu s I. koridorem.

 Metrostav má v dodavatelském sdružení, které vede

firma STRABAG Rail, podíl 16 %. Na oba partnery

(druhým je Eurovia CS) proto kromě poloviny

estakády zbývá ještě na 120 dalších stavebních

objektů, včetně 370 m dlouhého Zvěrotického tunelu,

a přes 20 provozních souborů.

 Nová dvoukolejná elektrifikovaná trať umožní

vlakům jezdit rychlostí až 160 km/h, a protože

všechna její křížení budou mimoúrovňová, přispěje

i ke zvýšení bezpečnosti provozu v regionu.

12.11.19 12:39