Vzpomínka na projekty
Metrostavu před 30 lety
14. listopadu 2019 / 20 / XXXI
více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: Ing. Milana Voráčka,
vedoucího projektů z divize 9 str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
TBG Metrostav a fasádní panely pro
výdech z tunelu Blanka str. 2
Divize 6 dokončila sportoviště pro
žáky v Českých Budějovicích str. 3
Velké stavby na Slovensku
Experiment z oblasti úspor energií
přinesl zajímavé poznatky str. 3
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Pro řidiče na
Vysočině
Motoristé ocení, že mezi
obcemi Hradec a Ledeč nad
Sázavou mohou cestovat po
nové silnici. Od konce října
jsme totiž uvedli do provozu
I. etapu rekonstrukce silnice
II/130 (foto), kterou řídil Ing. Jiří Zapadlo z divize 4.
V příštím roce se bude realizovat druhá etapa v úseku od
betonárky CEMEX po křižovatku s místní komunikací na
konci obce Hradec. Tato část bude zprovozněna k 31. říj
nu 2020. Silnice II/130 spojuje Golčův Jeníkov, Ledeč nad
Sázavou a Senožaty s dálnicí D1. Celá téměř 47 km dlouhá
komunikace je zařazená do páteřní sítě Kraje Vysočina.
Aktuality z Metrostavu i videa
z našich projektů najdete na
www.facebook.com/Metrostav
a na webu www.metrostav.cz
Modernizace lodního výtahu na Orlíku
Na Orlické přehradě začíná rekonstrukce lodního výtahu.
Cílem zakázky, které se zhostí Metrostav, je zvýšení
bezpečnosti, spolehlivosti a kapacity zdviže. Šikmý
kolejový výtah, který je v provozu od poloviny 70. let, je
určen pro přepravu sportovních lodí přes korunu hráze.
Rekonstrukcí by mělo dojít k navýšení nosnosti z 3,5 tuny
na šest tun a přes přehradu se tak dostane více lodí. Práce
by měly být dokončeny do dubna 2022.
Setkání
u historického
zdymadla
Za přítomnosti zástupců
Evropské komise se koncem
října uskutečnila slavnostní
plavba k plavební komoře
Hořín (foto) u Mělníka,
kterou od letošního jara modernizuje Metrostav, konkrétně
tým Ing. Jana Prokeše z divize 6. Součástí byla prohlídka
unikátní stavby, které se mimo jiné zúčastnil zástupce
DG MOVE Patrick Vankerckhoven z Evropské komise.
Přítomní zástupci Ministerstva dopravy ČR zdůraznili,
že vodní doprava je nedílnou součástí dopravního mixu
v ČR a Ministerstvo dopravy má dále zájem na zvýšení
přepravních výkonů na vodních cestách.
Projekt Rezidence Hadovitá v soutěži Best of Realty
V rámci letošního 21. ročníku soutěže Best of Realty
2019 – Nejlepší z realit 2019 byl úspěšně nominován
projekt Rezidence Hadovitá naší developerské společnosti Metrostav Development. Samotné umístění
v anketě je velkým oceněním nejen pro všechny, kteří
se na projektu podíleli. Divize 3 na této stavbě pracovala jako generální dodavatel, společnost Pragis se
postarala o zajištění stavební jámy.
Foto archiv Metrostav Development
Metrostav_20_2019.indd 1
Stanica Nivy – to je název jednoho z projektů na Slovensku, kde se Metrostav, konkrétně tým divize 6, podílí na stavbě polyfunkčního objektu v centru Bratislavy. Komplex nadre
gionálního nákupního centra i klíčového dopravního uzlu na půdorysu asi 350 × 140 m obsáhne dva suterény pro parking 2300 vozů a autobusovou stanici. Fotografie pořízené
z ptačí perspektivy ukazují na rozsáhlost staveniště, které samozřejmě vyžaduje velké úsilí při logistickém zajištění stavby. V průběhu listopadu zde proběhly poslední betonáže
a práce divize 6 tu tak končí. Na Slovensku ale pokračují další projekty a pojednává o nich také obsáhlejší článek na straně 3.
Foto Drahoslav Ramík
Start na další části IV. železničního koridoru
V polovině října zahájil poklep na kolejnici moderni
zaci dalšího úseku IV. železničního koridoru, tento
krát v úseku Soběslav–Doubí. Akce se zúčastnil také
generální ředitel Metrostavu Ing. Pavel Pilát, protože
členem dodavatelského sdružení, jež téměř 8,5 km
dlouhou přeložku trati vybuduje, je i tým Ing. Petra
Hanzala z divize 5. Ten dostal za úkol postavit polovinu
estakády, která bude s téměř 855 metry třetím nejdel
ším železničním mostem v České republice, a železnič
ní most o délce 30 m sloužící jako biokoridor.
Stavby na IV. železničním koridoru nejsou pro Metrostav novinkou – tým Ing. Ladislava Šabacha z divize 5
třeba právě pracuje na jeho úseku od pražského hlavního
nádraží do Hostivaře. Oblast mezi Planou nad Lužnicí a Soběslaví už dobře zná divize 4 – její tým vedený
Ing. Bohumilem Rohnem zde totiž postavil a letos zprovoznil dálnici D3. A právě s ní v souběhu povede v nové
stopě modernizovaná trať. Metrostav tak bude stavět už
druhý most přes údolí Černovického potoka (vizualizace).
Ten pro vlaky ale bude ještě o asi 90 m delší.
Komplikované geologické poměry
„Velký oříšek nás čeká hned na začátku prací. Naše
polovina 27polové černovické estakády se totiž nachází
v meandru Černovického potoka. Proto musíme v prostoru mokřadu prvně vybudovat vysoce únosnou přístupovou komunikaci a provizorní přemostění potoka pro
přejezd těžké stavební mechanizace. Kvůli komplikovaným geologickým poměrům založíme železobetonovou
spodní stavbu hlubinně na velkoprůměrových pilotách
– nejdelší budou měřit až 30 m – a jen do nich bude nutné
uložit téměř 10 000 m3 betonu. Staveništní komunikace
poslouží i pro navážení ocelové nosné konstrukce, kterou
pro nás vyrobí divize 3. Výška nosníků přitom bude téměř
3 m a délka až 25 m. Celkově bude na stavbu navezeno
bezmála 2000 tun konstrukční oceli,“ popisuje vedoucí
projektu Ing. Petr Hanzal. Spřažená ocelobetonová trámová konstrukce mostu překoná nejen Černovický potok
a přeložku komunikace III. třídy ze Soběslavi do Sedlečka,
ale umožní i volný pohyb zvěře pod mostem.
Jako biokoridor bude sloužit také druhý most, za jehož
výstavbu divize 5 odpovídá. Bude přesýpaný, 30 m dlouhý
a založený na velkoprůměrových pilotách. Jeho dvě šikmé
železobetonové klenby o rozpětí 2 × 16 m budou mít společný pilíř vylehčený otvory.
Spolupráce s ostatními divizemi
„Dnes máme hotové zařízení staveniště, skrýváme ornici,
budujeme přístupové komunikace a začínáme už i práce
na pilotovém založení. Při navážení materiálu spolupracujeme s divizí 4, stavební dřevo a překližky bereme od
divize 6, drobnou mechanizaci si půjčujeme u divize 11
a odběry i zkoušení betonů a zemin pro nás provede firma
SQZ. Takže opět spolupracujeme se spolehlivými kolegy,“ uzavírá Ing. Hanzal. Dodejme, že úsek by měl být
dokončen na jaře 2023 a celková hodnota projektu spolufinancovaného z EU překročí 3,8 mld. korun.
Lenka Svobodová, vizualizace SŽDC
Ústí nad Labem
Praha
České Budějovice
Tepna ze severu na jih
IV. tranzitní železniční koridor je název pro hlavní
dálkový železniční tah mezi Děčínem a Horním
Dvořištěm v České republice. Úsek Doubí u Tábora –
Soběslav je tak jedním z mnoha úseků.
Provoz na trati České Budějovice – Praha byl zahájen
v roce 1871. V roce 1903 byla část tratě (úsek Praha–
Benešov) zdvoukolejněna a po roce 1971 se začalo
s elektrizací, která byla dokončena v roce 2001.
Celý koridor představuje kromě významného
vnitrostátního spojení také tranzitní spojení
Německa (Berlín a Drážďany) a Rakouska (Linec).
Celková délka koridorové tratě je 365 km, prvních
145 km vede v souběhu s I. koridorem.
Metrostav má v dodavatelském sdružení, které vede
firma STRABAG Rail, podíl 16 %. Na oba partnery
(druhým je Eurovia CS) proto kromě poloviny
estakády zbývá ještě na 120 dalších stavebních
objektů, včetně 370 m dlouhého Zvěrotického tunelu,
a přes 20 provozních souborů.
Nová dvoukolejná elektrifikovaná trať umožní
vlakům jezdit rychlostí až 160 km/h, a protože
všechna její křížení budou mimoúrovňová, přispěje
i ke zvýšení bezpečnosti provozu v regionu.
12.11.19 12:39