strana 2

GAU je již na Želivce!

PTÁME SE

Tým divize 6 v rámci zakázky Modernizace úpravny

vody Želivka dva roky buduje se svými partnery ve

sdružení SMP a Geosanem nový stupeň úpravy pitné

vody, a to filtraci za pomoci granulovaného aktivního

uhlí (GAU). Počátkem listopadu byl dokončen jeho

transport a ukládání (foto č. 1 a 2).

Granulované aktivní uhlí z vody dokáže odstranit nežádoucí látky (foto č. 3), s nimiž si tradiční filtrační systémy

neporadí. V rámci projektu byla již vybudována nová hala

(foto č. 4, 5 a 6), kde se nachází 16 filtračních van s celkovou plochou 1600 m2. Právě v nich jsou uloženy téměř

3000 m3 GAU od výrobce, belgické firmy Chemviron S.A.

„Nyní probíhá a bude probíhat dokončování a ověřování funkčnosti technologií. Vše směřuje ke komplexním

zkouškám kompletní stavby, které chceme provést v lednu 2021 a následně dokončenou zakázku předat investorovi,“ shrnuje vedoucí projektu Ing. Petr Brož.

–red–, foto Petr Adámek

Jana Juština,

vedoucího projektů z divize 8

1

Rodí se budoucí lídr dopravního stavitelství

1

2

3

4

Přechod organizačního prvku označovaného v Metrostavu jako divize 4 do samostatné akciové společnosti

Metrostav Infrastructure a.s. je úspěšným završením

jedné z našich dlouhodobých strategických operací.

Dopravní stavitelství (foto č. 1) je specifická činnost

vyžadující svůj vlastní způsob řízení, oblastního pokrytí a technického vybavení. Nyní se za Skupinu

Metrostav nachází v jedné samostatné entitě schopné

konkurovat obdobným společnostem na trhu.

Předmětem přechodu byl celý organizační prvek označovaný divize 4 vyjma několika středisek zajišťujících

zakázky této divize realizované v Polsku, Německu a na

Slovensku. Jedná se o ucelenou část vykazující hospodářskou a funkční samostatnost. Společnost, která tuto část

závodu Metrostavu převzala, nebyla nová, ale existuje

v portfoliu koncernu Skupina Metrostav od roku 2012.

V představenstvu Metrostav Infrastructure působí kolegové z bývalého vedení divize 4, Ing. Radim Čáp, Ph.D,

Ing. Zdeněk Ludvík a Ing. Marek Steiner.

Společnost Metrostav Infrastructure nabyla veškeré

jmění (tedy aktiva i pasiva) náležející k převáděné části

závodu. Jedná se především o majetek, práva, dluhy, pohledávky, právní vztahy, zaměstnance. Součástí převáděné části závodu jsou i reference a know-how pro realizaci

dopravních staveb.

Osvědčené řešení pro stavební trh

První úvahy o přeměně divize 4 Metrostavu na samostatnou akciovou společnost se objevily na přelomu let

2008 a 2009. Společnosti určené výhradně pro výstavbu

infrastruktury mají totiž všechny významné stavební

koncerny na evropských trzích a jedná se o efektivní

model. Nicméně kvůli tehdejší nadcházející hospodářské

a finanční krizi se vedení Metrostavu rozhodlo k operaci

tenkrát nepřistoupit.

Následně došlo ke stabilizaci trhu v segmentu dopravních staveb a k dalšímu rozšiřování činností divize

4. Ta se postupně rozrostla a dosáhla svých limitů z hlediska efektivity řízení a možnosti dalšího rozvoje v segmentu silničních dopravních staveb v rámci společnosti

Metrostav, proto bylo vhodné uvažovanou strategickou

operaci dokončit.

Vyčlenění specifických činností není v našem koncernu ničím novým nebo neobvyklým. Podobně vrcholový

management Metrostavu v minulosti uvažoval a následně

postupoval při vyčlenění našich developerských činností

z divize do společnosti Metrostav Development, která se

následně úspěšně etablovala na trhu.

Prostor pro kurzy elektronickou formou

Možnosti zabezpečení e-learningových kurzů v rámci

aplikace Edunio se budou také rozvíjet. Dostupnost některých rozvojových akcí včetně sdílení informací napříč

Metrostavem i Skupinou pomocí právě této aplikace

jsme již prověřili v rámci povinných kurzů s tematikou

trestněprávní compliance či profesním školením pro

řidiče osobních vozidel. I osvětové aktivity Centra by

mohly být v příštím období více přenášeny prostřednictvím e-learningu. Na tom tým Centra již pracuje ve

spolupráci s některými dodavateli rozvojových aktivit,

odbornými sdruženími i se Senior klubem Metrostavu.

Můžete přiblížit, na které typy zakázek se zaměřujete?

Nemyslím si, že mám nějaké pevné zaměření, protože už

jen za čtyři roky, co působím u Metrostavu, jsem realizoval velmi různorodé stavby. Od vodních děl přes stavby

technické infrastruktury až po výstavbu provozních či

skladovacích hal.

Jakými projekty nyní žijete nejvíc, na kterých stavbách

aktuálně pracujete?

Je to třeba přeložka inženýrských sítí v dobývacím prostoru Slatinice na Mostecku (Hořanský koridor), kde tuto

stavbu realizujeme ve sdružení s divizí 3, která je vedoucím účastníkem sdružení. A rád bych také zmínil další

projekty: revitalizaci panelového sídliště Březiny u Děčína,

IV. etapa, výstavbu dopravního terminálu města Litvínov,

revitalizaci budov bývalé opravny na podnikatelský objekt

společnosti HIT OFFICE s.r.o., dále „drobné“ zakázky pro

společnost Tivall Nestlé v Krupce a také zakázku pod názvem Likvidace skladů potrubí pro společnost NET4GAS

v rámci výstavby plynovodu Capacity4Gas na západě

Čech. Tým divize 8 tu spolu s partnerem ve sdružení –

belgickou firmou Denys – buduje 63 km dlouhý plynovod

od obce Hora Svaté Kateřiny k obci Malměřice.

Zmínil jste tzv. Hořanský koridor. Můžete připomenout

tuto stavbu?

Dnes se chýlíme k závěru a v podstatě již probíhají dokončovací práce. Finalizujeme dokladovou část a projekt

skutečného provedení k předání a kolaudaci jednotlivých

objektů. Všechna potrubí jsou již přepojena a v provozu.

Hlavní specifikum byla vlastní přeložka deseti potrubí

různých vlastníků a průměrů (od 150 mm do 1200 mm)

v úseku pěti kilometrů na odtěžené části výsypky lomu

v areálu Vršanské uhelné, kde jsme museli vybudovat kilometry přístupových cest, abychom vůbec mohli pracovat.

Rád bych také zmínil výbornou spolupráci s kolegy z divize 3 a poděkoval celému realizačnímu týmu za perfektně

odvedenou práci. To nejhorší máme za sebou, takže nyní

mohu potvrdit, že jde o jeden z nejnáročnějších projektů,

jaký pamatuji.

Co zde bylo asi nejobtížnější?

Nejobtížnější byla práce v náročném terénu, a to hlavně

v zimním období a při vydatných srážkách. Právě v tomto období byly prováděny největší výkopové práce pro

souběžné vedení dvou potrubí Povodí Ohře Ø DN 1200

o objemu cca 140 000 m3.

Z jiného soudku je výstavba dopravního terminálu

města Litvínov. Co vše vás v této zakázce čeká?

Cílem projektu je komplexní modernizace prostoru stávajícího autobusového nádraží, které využívají linky

městské, regionální i dálkové veřejné dopravy. Zahrnuje

stavební úpravy přestupního uzlu a parkoviště. V současnosti dokončujeme I. etapu, která zahrnuje rekonstrukci

ulice Mostecká včetně přeložek inženýrských sítí a v druhé polovině listopadu zahájíme druhou a největší část

týkající se vlastního terminálu včetně nové kanalizace.

Na který projekt z minulosti rád vzpomínáte?

Na zakázku Vodohospodářská opatření v Žimu a Bořislavy

na Teplicku, kdy po dokončení rybníků, terénních úprav

a nových cest je za vámi opravdu něco pěkného a funkčního vidět. V místech, kde býval les, jsme vybudovali krásný

rybník s travnatou pláží a kameny opevněnou hrází.

A když se vrátíme do současnosti, komplikují koronavirová opatření nějak práci na vašich stavbách?

Zatím naštěstí nijak zásadně, byť řada kolegů – jak ze

strany objednatele či z našich řad – si už karanténou nebo přímo nemocí covid-19 prošla. Věřím ale, že pandemii

překonáme a zdárně dokončíme všechny projekty.

M gr. Z den ě k K o s t ř í ž

Za rozhovor děkuje David Kalců

Slibná budoucnost

Společnost Metrostav Infrastructure již v tomto roce

zaznamenala první velký úspěch v soutěži, vyhrála výběrové řízení na stavbu obchvatu v Opavě (na snímku č. 2

slavnostní zahájení) a odstartovala tak novou éru svého

působení v oblasti dopravního stavitelství. Další vítězství

netrvalo dlouho a pokračovalo úspěchem ve výběrovém

řízení na stavbu I/39 Soumarský most – Lenora, a také

stavbami D1 Velká Bíteš, rekonstrukce mostu ev. č. D1201 vlevo, Polní cesta C1 v k. ú. Lomy u Jemnice, Modernizace silnice II/298 Býšť, hranice kraje, km 9,700

– 14,420 vč. dešťové a splaškové kanalizace v obci Býšť

a dalšími. Metrostav Infrastructure pokračuje v realizaci

významných dopravních staveb, které byly součástí přechodu. Především jde o modernizaci tří úseků dálnice D1,

výstavbu dálnice D11, D35, D6 nebo D48.

2

Díky nejnovějším a nejmodernějším technologiím,

které Metrostav Infrastructure stále inovuje, a také díky

mnohaletým znalostem a zkušenostem profesionálních

pracovníků, ocení jistě všichni objednatelé kvalitně odvedenou práci. Všem kolegům v Metrostav Infrastructure

za redakci firemních novin přejeme úspěšnou budoucnost

plnou projektů, které zlepší životní prostředí, životní úroveň a dopravní dostupnost nejen nám, ale i všem ostatním obyvatelům České republiky.

Tex t a f o t o M e t r o s t a v I n f r a s t r u c t u r e

Vzděláváme se i v nelehké době pandemie!

5

6

Metrostav_20_2020.indd 2

Centrum vzdělávání Skupiny Metrostav, za spolupráce kolegů ze všech našich společností, nabízí řešení

vzdělávacích potřeb jednotlivců a týmů také v obtížných podmínkách protipandemických opatření. Bylo

nutné urychlit zavádění nových forem vzdělávání.

Z ohlasů vnímáme, že nová podoba některých rozvojových aktivit je tím, co naše týmy potřebují.

V uplynulých měsících, za velké součinnosti s kolegy z divize 9, vznikly dva unikátní projekty zařazené do

systému Odborných technických seminářů. Kurzy Požární bezpečnost staveb a Technického zařízení budov

byly jednoznačně velmi očekávané vzdělávací odborné

aktivity letošního roku. Svým rozsahem a přednášenou

tematikou oslovily mnoho odborníků napříč celou naší

Skupinou. S ohledem na přijatá opatření k zamezení

šíření covidu-19 bylo konání těchto očekávaných akcí

po jarních odkladech v podzimních termínech opět

ohroženo. Týmu Centra, v úzké součinnosti všech

garantů, lektorů i účastníků, se podařilo uskutečnit

tyto aktivity v proměnlivých formách sdílení informací

také v různé podobě za přítomnosti posluchačů i lek-

Ve stavařině se pohybuje zhruba 25 let, poté co odmaturoval. Do Metrostavu Jana Juština přivedl dnes

bývalý kolega Ing. Roman Vildner, se kterým začínal

ve firmě Vodní stavby Praha a následně i v dalších společnostech. Nyní Jan Juštin působí v rámci ústeckého

zastoupení divize 8.

torů. Při zabezpečení akcí se využily nově pořízené

audiovizuální prostředky Centra pro distanční výuku

včetně pořízení záznamů přednášek. Na základě ohlasů

realizace těchto Odborných technických seminářů, ale

i po získaných zkušenostech s on-line přenosy v rámci

vstupních školení nových zaměstnanců bude Centrum

dále aktualizovat formy stávajících kurzů.

13/11/2020 15:26