strana 2
GAU je již na Želivce!
PTÁME SE
Tým divize 6 v rámci zakázky Modernizace úpravny
vody Želivka dva roky buduje se svými partnery ve
sdružení SMP a Geosanem nový stupeň úpravy pitné
vody, a to filtraci za pomoci granulovaného aktivního
uhlí (GAU). Počátkem listopadu byl dokončen jeho
transport a ukládání (foto č. 1 a 2).
Granulované aktivní uhlí z vody dokáže odstranit nežádoucí látky (foto č. 3), s nimiž si tradiční filtrační systémy
neporadí. V rámci projektu byla již vybudována nová hala
(foto č. 4, 5 a 6), kde se nachází 16 filtračních van s celkovou plochou 1600 m2. Právě v nich jsou uloženy téměř
3000 m3 GAU od výrobce, belgické firmy Chemviron S.A.
„Nyní probíhá a bude probíhat dokončování a ověřování funkčnosti technologií. Vše směřuje ke komplexním
zkouškám kompletní stavby, které chceme provést v lednu 2021 a následně dokončenou zakázku předat investorovi,“ shrnuje vedoucí projektu Ing. Petr Brož.
–red–, foto Petr Adámek
Jana Juština,
vedoucího projektů z divize 8
1
Rodí se budoucí lídr dopravního stavitelství
1
2
3
4
Přechod organizačního prvku označovaného v Metrostavu jako divize 4 do samostatné akciové společnosti
Metrostav Infrastructure a.s. je úspěšným završením
jedné z našich dlouhodobých strategických operací.
Dopravní stavitelství (foto č. 1) je specifická činnost
vyžadující svůj vlastní způsob řízení, oblastního pokrytí a technického vybavení. Nyní se za Skupinu
Metrostav nachází v jedné samostatné entitě schopné
konkurovat obdobným společnostem na trhu.
Předmětem přechodu byl celý organizační prvek označovaný divize 4 vyjma několika středisek zajišťujících
zakázky této divize realizované v Polsku, Německu a na
Slovensku. Jedná se o ucelenou část vykazující hospodářskou a funkční samostatnost. Společnost, která tuto část
závodu Metrostavu převzala, nebyla nová, ale existuje
v portfoliu koncernu Skupina Metrostav od roku 2012.
V představenstvu Metrostav Infrastructure působí kolegové z bývalého vedení divize 4, Ing. Radim Čáp, Ph.D,
Ing. Zdeněk Ludvík a Ing. Marek Steiner.
Společnost Metrostav Infrastructure nabyla veškeré
jmění (tedy aktiva i pasiva) náležející k převáděné části
závodu. Jedná se především o majetek, práva, dluhy, pohledávky, právní vztahy, zaměstnance. Součástí převáděné části závodu jsou i reference a know-how pro realizaci
dopravních staveb.
Osvědčené řešení pro stavební trh
První úvahy o přeměně divize 4 Metrostavu na samostatnou akciovou společnost se objevily na přelomu let
2008 a 2009. Společnosti určené výhradně pro výstavbu
infrastruktury mají totiž všechny významné stavební
koncerny na evropských trzích a jedná se o efektivní
model. Nicméně kvůli tehdejší nadcházející hospodářské
a finanční krizi se vedení Metrostavu rozhodlo k operaci
tenkrát nepřistoupit.
Následně došlo ke stabilizaci trhu v segmentu dopravních staveb a k dalšímu rozšiřování činností divize
4. Ta se postupně rozrostla a dosáhla svých limitů z hlediska efektivity řízení a možnosti dalšího rozvoje v segmentu silničních dopravních staveb v rámci společnosti
Metrostav, proto bylo vhodné uvažovanou strategickou
operaci dokončit.
Vyčlenění specifických činností není v našem koncernu ničím novým nebo neobvyklým. Podobně vrcholový
management Metrostavu v minulosti uvažoval a následně
postupoval při vyčlenění našich developerských činností
z divize do společnosti Metrostav Development, která se
následně úspěšně etablovala na trhu.
Prostor pro kurzy elektronickou formou
Možnosti zabezpečení e-learningových kurzů v rámci
aplikace Edunio se budou také rozvíjet. Dostupnost některých rozvojových akcí včetně sdílení informací napříč
Metrostavem i Skupinou pomocí právě této aplikace
jsme již prověřili v rámci povinných kurzů s tematikou
trestněprávní compliance či profesním školením pro
řidiče osobních vozidel. I osvětové aktivity Centra by
mohly být v příštím období více přenášeny prostřednictvím e-learningu. Na tom tým Centra již pracuje ve
spolupráci s některými dodavateli rozvojových aktivit,
odbornými sdruženími i se Senior klubem Metrostavu.
Můžete přiblížit, na které typy zakázek se zaměřujete?
Nemyslím si, že mám nějaké pevné zaměření, protože už
jen za čtyři roky, co působím u Metrostavu, jsem realizoval velmi různorodé stavby. Od vodních děl přes stavby
technické infrastruktury až po výstavbu provozních či
skladovacích hal.
Jakými projekty nyní žijete nejvíc, na kterých stavbách
aktuálně pracujete?
Je to třeba přeložka inženýrských sítí v dobývacím prostoru Slatinice na Mostecku (Hořanský koridor), kde tuto
stavbu realizujeme ve sdružení s divizí 3, která je vedoucím účastníkem sdružení. A rád bych také zmínil další
projekty: revitalizaci panelového sídliště Březiny u Děčína,
IV. etapa, výstavbu dopravního terminálu města Litvínov,
revitalizaci budov bývalé opravny na podnikatelský objekt
společnosti HIT OFFICE s.r.o., dále „drobné“ zakázky pro
společnost Tivall Nestlé v Krupce a také zakázku pod názvem Likvidace skladů potrubí pro společnost NET4GAS
v rámci výstavby plynovodu Capacity4Gas na západě
Čech. Tým divize 8 tu spolu s partnerem ve sdružení –
belgickou firmou Denys – buduje 63 km dlouhý plynovod
od obce Hora Svaté Kateřiny k obci Malměřice.
Zmínil jste tzv. Hořanský koridor. Můžete připomenout
tuto stavbu?
Dnes se chýlíme k závěru a v podstatě již probíhají dokončovací práce. Finalizujeme dokladovou část a projekt
skutečného provedení k předání a kolaudaci jednotlivých
objektů. Všechna potrubí jsou již přepojena a v provozu.
Hlavní specifikum byla vlastní přeložka deseti potrubí
různých vlastníků a průměrů (od 150 mm do 1200 mm)
v úseku pěti kilometrů na odtěžené části výsypky lomu
v areálu Vršanské uhelné, kde jsme museli vybudovat kilometry přístupových cest, abychom vůbec mohli pracovat.
Rád bych také zmínil výbornou spolupráci s kolegy z divize 3 a poděkoval celému realizačnímu týmu za perfektně
odvedenou práci. To nejhorší máme za sebou, takže nyní
mohu potvrdit, že jde o jeden z nejnáročnějších projektů,
jaký pamatuji.
Co zde bylo asi nejobtížnější?
Nejobtížnější byla práce v náročném terénu, a to hlavně
v zimním období a při vydatných srážkách. Právě v tomto období byly prováděny největší výkopové práce pro
souběžné vedení dvou potrubí Povodí Ohře Ø DN 1200
o objemu cca 140 000 m3.
Z jiného soudku je výstavba dopravního terminálu
města Litvínov. Co vše vás v této zakázce čeká?
Cílem projektu je komplexní modernizace prostoru stávajícího autobusového nádraží, které využívají linky
městské, regionální i dálkové veřejné dopravy. Zahrnuje
stavební úpravy přestupního uzlu a parkoviště. V současnosti dokončujeme I. etapu, která zahrnuje rekonstrukci
ulice Mostecká včetně přeložek inženýrských sítí a v druhé polovině listopadu zahájíme druhou a největší část
týkající se vlastního terminálu včetně nové kanalizace.
Na který projekt z minulosti rád vzpomínáte?
Na zakázku Vodohospodářská opatření v Žimu a Bořislavy
na Teplicku, kdy po dokončení rybníků, terénních úprav
a nových cest je za vámi opravdu něco pěkného a funkčního vidět. V místech, kde býval les, jsme vybudovali krásný
rybník s travnatou pláží a kameny opevněnou hrází.
A když se vrátíme do současnosti, komplikují koronavirová opatření nějak práci na vašich stavbách?
Zatím naštěstí nijak zásadně, byť řada kolegů – jak ze
strany objednatele či z našich řad – si už karanténou nebo přímo nemocí covid-19 prošla. Věřím ale, že pandemii
překonáme a zdárně dokončíme všechny projekty.
M gr. Z den ě k K o s t ř í ž
Za rozhovor děkuje David Kalců
Slibná budoucnost
Společnost Metrostav Infrastructure již v tomto roce
zaznamenala první velký úspěch v soutěži, vyhrála výběrové řízení na stavbu obchvatu v Opavě (na snímku č. 2
slavnostní zahájení) a odstartovala tak novou éru svého
působení v oblasti dopravního stavitelství. Další vítězství
netrvalo dlouho a pokračovalo úspěchem ve výběrovém
řízení na stavbu I/39 Soumarský most – Lenora, a také
stavbami D1 Velká Bíteš, rekonstrukce mostu ev. č. D1201 vlevo, Polní cesta C1 v k. ú. Lomy u Jemnice, Modernizace silnice II/298 Býšť, hranice kraje, km 9,700
– 14,420 vč. dešťové a splaškové kanalizace v obci Býšť
a dalšími. Metrostav Infrastructure pokračuje v realizaci
významných dopravních staveb, které byly součástí přechodu. Především jde o modernizaci tří úseků dálnice D1,
výstavbu dálnice D11, D35, D6 nebo D48.
2
Díky nejnovějším a nejmodernějším technologiím,
které Metrostav Infrastructure stále inovuje, a také díky
mnohaletým znalostem a zkušenostem profesionálních
pracovníků, ocení jistě všichni objednatelé kvalitně odvedenou práci. Všem kolegům v Metrostav Infrastructure
za redakci firemních novin přejeme úspěšnou budoucnost
plnou projektů, které zlepší životní prostředí, životní úroveň a dopravní dostupnost nejen nám, ale i všem ostatním obyvatelům České republiky.
Tex t a f o t o M e t r o s t a v I n f r a s t r u c t u r e
Vzděláváme se i v nelehké době pandemie!
5
6
Metrostav_20_2020.indd 2
Centrum vzdělávání Skupiny Metrostav, za spolupráce kolegů ze všech našich společností, nabízí řešení
vzdělávacích potřeb jednotlivců a týmů také v obtížných podmínkách protipandemických opatření. Bylo
nutné urychlit zavádění nových forem vzdělávání.
Z ohlasů vnímáme, že nová podoba některých rozvojových aktivit je tím, co naše týmy potřebují.
V uplynulých měsících, za velké součinnosti s kolegy z divize 9, vznikly dva unikátní projekty zařazené do
systému Odborných technických seminářů. Kurzy Požární bezpečnost staveb a Technického zařízení budov
byly jednoznačně velmi očekávané vzdělávací odborné
aktivity letošního roku. Svým rozsahem a přednášenou
tematikou oslovily mnoho odborníků napříč celou naší
Skupinou. S ohledem na přijatá opatření k zamezení
šíření covidu-19 bylo konání těchto očekávaných akcí
po jarních odkladech v podzimních termínech opět
ohroženo. Týmu Centra, v úzké součinnosti všech
garantů, lektorů i účastníků, se podařilo uskutečnit
tyto aktivity v proměnlivých formách sdílení informací
také v různé podobě za přítomnosti posluchačů i lek-
Ve stavařině se pohybuje zhruba 25 let, poté co odmaturoval. Do Metrostavu Jana Juština přivedl dnes
bývalý kolega Ing. Roman Vildner, se kterým začínal
ve firmě Vodní stavby Praha a následně i v dalších společnostech. Nyní Jan Juštin působí v rámci ústeckého
zastoupení divize 8.
torů. Při zabezpečení akcí se využily nově pořízené
audiovizuální prostředky Centra pro distanční výuku
včetně pořízení záznamů přednášek. Na základě ohlasů
realizace těchto Odborných technických seminářů, ale
i po získaných zkušenostech s on-line přenosy v rámci
vstupních školení nových zaměstnanců bude Centrum
dále aktualizovat formy stávajících kurzů.
13/11/2020 15:26