Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 20/2020, Strana 2
Metrostav Metrostav 20/2020, Strana 3
Bytový projekt Zahálka vModřanech hotov
Divize 3 dokončila v říjnu výstavbu dvou výškových
domů projektu Zahálka vpražských Moanech (foto).
Vprvní etapě projektu sdřívějším názvem Riverpark
Modřany vznikl na pozemcích bývaho brownfieldu
základ nové rezidenční čtvrti sbytovými domy G aF.
tšina zcelkem 240 nových bytů první etapy našla zá-
jemce už před dokončením. Těsně před kolaudací díla
l investor vnabídce již jen tři volné byty.
Ambiciózní projekt, podle něhož vyroste na zvýšené
platformě mezi železniční atramvajovou tratí ucelený sou-
bor sedmi věžových domů propojených suteny azpev-
mi plochami, se stal Realitm projektem roku 2019.
Bodoval přitom ve dvou kategoriích, získal Cenu odborné
poroty iCenu architek. Souž je přehlídkou nejobbe-
nějších českých developerských projektů v regionech ČR.
Vostré konkurenci nejrůznějších rezideních projektů
byla ocena mimádná kvalita architektury ajejí soulad
satraktivní lokalitou, do níž je zasazena,“ uvádí vtiskové
zprávě developer – společnost Horizon.
Ve spolupráci s dalšími středisky
Stavbi divize 3 nastoupili na staveniště včervenci loň-
ského roku, kdy už byly provedeny zemní práce, piloty
aprohala realizace železobetonové konstrukce, tedy ty
části zakázky, které si investor zajišťoval sám. Dodávku
vodovodních a kanalizačních řadů zajišťovali kolegové
z divize 1. Obvodové pště i s netradičním osazením
edsazenými okny, které se označují anglickým pojmem
bay windows, realizoval nový útvar divize 3 – Středisko
lehkých obvodových plášťů (LOP).
Právě „arkýřová“ okna byla pro stavbaře novou zku-
šeností. „Bay windows, což jsou vlastně vnitřní části
bytů usné na balkonech, vyžadují ne zcela standardní
materly akonstrukce, např. vakuové izolace, dokonale
parotěsné fólie, masivní hliníkové rámy apodob,“ po-
pisuje vedoucí projektu Ing.Jan Krajdl.
Tato stavba na pomezí Hodkovek a Modřan měla více
specifik a zamavos. Určitou zvštností byl například
požadavek na certifikace BREAAM, běžný u kancelář-
ských budov, ale nikoli ubytových do. „Nicméně po
stavební stránce zde nebylo nic zásadně složiho ane-
překonatelného. Co průběh výstavby významně ovlivnilo,
byly dopady první i druhé vlny opatření vlády Čes
republiky k zastavení postupu nemoci covid-19. Šlo
opersolní kapacity, dodávky materiálů isamotné one-
mocnění, se kterým se potýkali jak naši dodavatelé, tak
bohužel ičlenové týmu,“ shrnuje Ing.Krajdl.
Blanka Růžková, foto Petr Adámek
ZPRAVODAJSTVÍ ZDIVIZÍ
strana 3
Divize 5 dokončila lávku přes Ohři dříve
Na konci října mohli turisté acyklisti poprvé využít no-
vou lávku přes řeku Ohři ve Svatošských skalách. Na
hojně navštěvované místo především během jarch
aletch měsíců zavítala řada lidí v době podzimní vlny
pandemie koronaviru. Mohli si tak prohdnout ahlav-
ně využít lávku, kterou letos v průběhu osmi měců
vybudovala divize 5, ato odva měce dříve!
Nová lávka (foto) vznikla v místě původho mostu
es Ohři včásti nazvané Piorské nad Oí. Způvod-
ho mostu zůstal zachován jen jeden piř vřece azbytky
dalšího piře aopory na lem břehu. Tým Ing.Zdeňka
Rozsypálka místo něj vybudoval necelých 62 m dlouhou
vku, která má visutou konstrukci slanem tvaru řetězov-
ky. Na něm je pomocí svislých tyčových závěsů zašena
mostovka svrcholovým obloukem. Základní konstrukci
mostovkového roštu z oceli tvoří dva hlavní nosníky
a příčníky po 2,5 metrech. Na příčníky dělníci položili
modřínové podélníky adubové mostiny. Ocelové pylony
zdvojice kruhových trubek výšky 10 m ukloněné dozadu
zafixovala šikmá kotevní lana. Pylony dělníci založili na
železobetonové opěře skamenným obkladem. Nejpad-
jší na celé lávce je dřevěné zábradlí zmoínu ve tvaru
onejských křížů. Čela zdvojech propustků stavbaři
obložili kamenem, který získali ze zachovalé levobřežní
opěry původního mostu.
Skoro jako v pustině
Na začátku stavby museli dělci odbourat pilíř původního
mostu. „To jsme prováděli trhacími pracemi, které samy
o sobě nebyly nijak složi. Náročnější bylo dostat na
místo jakoukoli mechanizaci,“ vzpomíná vedoucí projektu
adodává, že stavba proběhla bez větší komplikací. „Nic-
ně některým neočekávam potížím jsme se přesto
nevyhnuli. Řízení zakázky komplikovala skutečnost, že
v okruhu tří kilometrů nebyl signál mobilho telefonu
apevná linka nebyla na staveniště zavedena. Nepříjemné
bylo i uzaení hotelů apenzionů během první vlny epi-
demie. Něktí kolegové museli denně na stavbu dožt
ivíce než sto kilometrů,“ dodává Ing.Rozsylek. Přesto
se jeho týmu podařilo vybudovat bezbariérovou lávku
aupravit ijejí okolí dřív, než stanovil harmonogram.
Ještě předtím, vpolovině září, prošla lávka náročnou
zatěžkávací zkokou. Nové dílo má totiž vpřípadě poe-
by kromě turistů, vodáků a cyklistů sloit ikpřejezdu
sanitch vozů do blízho rekreačho areálu. Na lávku
proto vjely čti dovky v barvách Metrostavu, které
ly na korbě naplněné nádrže s vodou. Za přísného
dohledu odborníků zKloknerova ústavu se tak potvrdilo,
že konstrukce lávky splňuje požadovanou nosnost.
Martina Vampulová, foto archiv Metrostavu
Metrostav otevřel tunel vpustině na Islandu
Miliony let staré lávové příkrovy, polární záře a až
15metrové záje. Při poslední zakázce na Islandu
scházelo stavbařům Metrostavu snad už jen spatřit
sněžného muže. Vneděli 25. října 2020 dobrodružství
na severozápadě země skoilo ado nového silničho
tunelu Dýrafjarðargöng (foto č. 1 a 2), jehož název se
Čech raději ani nesnaží vyslovit, vjeli první řidi. Kvů-
li karanténm opatřem předczela otevření závor
pouze symbolická akce „na dálku“ – projev ministra
dopravy zkanceláře vReykjavíku.
Dvoupruhový tunel Dýrafjarðarng měří 5,3 km ave-
de skrz náhorní rovinu Hrafnseyrarhei. Pro míst
obyvatele je velmi důlitý, prote propojuje dva fjordy
ařidičům zkracuje cestu ovíce než 30 km! Až dosud bylo
itom vzimním období zcela běž, že sh amráz va-
dil zprovozu původní silnici aodřízl celou jižní oblast od
civilizace až na týdny či měsíce.
„Jak už v Metrostavu za ta léta doe víme, drsný
sever vždy připraví stavbům tvrdou zkoušku, ato nejen
zpohledu fyzických, ale ipsychických sil. Letos se kzimě,
tmě asamotě jtě přidaly kvůli pandemii koronaviru oba-
va znákazy, vládní restrikce anejistota návratu. Oto víc
mě těší, že jsme během stavby dokázali vytvit několik
rekordů vrychlosti ražby – vyrazili jsme 111 m za týden
a405 m za měc!“ prozrazuje Aleš Gothard, předseda
představenstva společnosti Metrostav Norge AS.
Jní portál je asi úplně nejbizarnější místo, na kterém
jsme kdy stavěli. Jde ojednu znejvětrnějších oblastí na
Islandu, která byla až do zprovoznění tunelu prakticky
neístupná. Přes zimu jsme tam byli až pět týdnů úplně
odříznuti od světa. Zažili jsme ivicice, za kterých jsme
nemohli opustit základnu. Jsem rád, že je projekt hotov
anikomu se nic nestalo,“ uvedl vedoucí projektu Dýra-
fjörður Ing. Josef Malknecht zMetrostavu.
Metrostav působí na Islandu téměř nepřetržitě již
14let. Vzemi ohně aledu vybudoval čtyři tunely ocelko
lce 23 km. Ten poslední postavil ve sdružení s míst
firmou Suðurverk vletech 20172020. Český stavební trh
takénale trápí nedostatek zakázek, ato zejména vob-
lasti podzemních staveb. Metrostav proto dlouhodobě
nachází uplatnění vzahraničí a Island rozhodně není jedi-
nou zemí, kde působí – jeho pracovky znají ivNorsku,
Finsku, Polsku, Bělorusku adaích státech.
Ing.Vojtěch Kostiha, foto archiv stavby
metrů čtverečních repliky keramických obkladaček
nalepili stavbi během rekonstrukce bývalého sídla
Elektrických podniků v Bubenské ulici.
1
2
Bay windows je obecný výraz pro všechny
vyčnívající okenní konstrukce. Jako arkýřové se
označují tehdy, pokud jsou podepřeny konzolou nebo
jiným noskem. Tyto typy oken jsou zmy už od
středověku, vnovodobé historii se rozšířily hlavně
vanglosaských zemích.
Wikipedie dále uvádí, že díky arkýřovým oknům
že místnost vypadat větší aže poskytuje výhled,
který by uběžného plocho okna nebyl kdispozici.
Českolipské Jiráskovo divadlo čeká oprava
Všechna divadla vČeské republice jsou zavřená. Výjimkou není ani Jiráskovo divadlo vČeské Lípě. To na rozdíl
od ostatních ovšem nezavřela pandemie koronaviru, ale dlouho plánovaná rekonstrukce.
vodně vedení města zvažovalo výstavbu nové bu-
dovy či přesun divadelho souboru do jiného objektu.
Nakonec ale zvízila myšlenka rekonstrukce historických
prostor divadla vPanské ulici, které vznikly ve 30. letech
minulého století. Momentálně tak herce, osvětlovače
akulisáky nahradili stavbaři znaší divize 8, aby původ-
mu místu vtiskli novou tvář (vizualizace).
V divadle se během rekonstrukce zní takřka vše
s jimkou obvodových stěn. Návrh ateliéru architekta
Adama Rujbra počítá spřesunem hlavního vchodu divadla
do Panské ulice, současný vchod zJiráskovy ulice bude
íván jako slební. Obě ulice pak propojí nová pasáž,
aby už nebylo nutné budovu obcházet. Vedle hlavního
lu vzniknou vdivadle idva salonky afoyer smobilním
barem, který bude možné využít pro klubová divadelní
edstavení akomorní koncerty. Celý objekt bude kom-
pletně bezbariérový, rozšíří se kapacita divadla odru
balkon arozsáhlými znami projde izázemí divadla.
„Rekonstrukci adostavbu začíme sejmutím původ-
ch lustrů ale bourami pracemi. Mume kompletně
istit konstrukci od obkla, omítek apříček. Následovat
budou bourací asanační práce v1. nadzemním podlaží,“
popisuje hlavní stavbyvedoucí Ing.Aleš Kunca. Podle něj
jsou vhistorické budově nejcennější částí hlavně sklepy
azmiňovaná historická svítidla. Vneposlední řadě ibusta
Aloise Jiráska. „Tyto soásti budeme zachovat are-
pasovat,“ dodává Ing.Kunca. Zhlediska prací pak podle
vedoucího projektu Petra Václavíka budou nejnáročnější
podchytávky stávajících konstrukcí, při nichž budou děl-
ci bourat nové velké otvory pod nosnými zdmi. Na závěr
ročné rekonstrukce, která potrvá rok a půl, si bude
muset zkušený tým poradit ise všemi sysmy spojený-
mi sprovozem divadla. „Skloubit audiotechniku, jevtní
techniku adalší technologie tak, aby vše fungovalo, bude
trochu náročjší,“ připouští Ing. Kunca. Naše firma zde
totiž zajišťuje ikompletní dodávku vybavení interiéru.
Tříměční archeologický průzkum
Budova divadla se nachází vpatkové zóně aes dvůr
objektu kdysi vedly hradby města. Archeologové tak pod-
mínili rekonstrukci dvora možností tuto část stavby pečli-
vě prozkoumat, takže stavbi vnapjatém harmonogramu
musejí pítat i s íčním archeologickým pzku-
mem. Zatímco archeologové možná něco objeví, už teď
je jisté, že vdivadle se bude také skrývat. Nepůjde ovšem
ožádný herecký artefakt či umělecké dílo, ale ostáva
trafostanici. „Architekti přišli s nápadem, že se obez
budovou azůstane vpůvodním stavu zakomponovaná do
hlavního vstupu,“ vysvětluje vedoucí projektu.
koli je rekonstrukce teprve na začátku, už teď je
jas, že skoit musí určitě oletch prázdninách vroce
2022, kdy je naplánován start nové divadelní sezony.
Martina Vampulo
Vizualizace Adam Rujbr architects
Metrostav_20_2020.indd 3Metrostav_20_2020.indd 3 13/11/2020 15:2613/11/2020 15:26
Metrostav Metrostav 20/2020, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 20/2020, Strana 1
Metrostav Metrostav 20/2020, Strana 2
Metrostav Metrostav 20/2020, Strana 3
Metrostav Metrostav 20/2020, Strana 4
Metrostav Metrostav 20/2020, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 20/2020, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 20/2020, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 20/2020, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics … done (410 ms)

Rendering Strana 4 (102262): (0/1) (402 ms)

Rendering Strana 3 (102260): (0/1) (454 ms)

Rendering Strana 2 (102258): (0/1) (452 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2877/vth118420-1.jpg (3x)

 i2877/vth118422-1.jpg (3x)

 i2877/bg102260.svg

 i2877/vth118424-1.jpg (3x)

 i2877/vth118418-1.jpg