Práce na dálničním tunelu
Prešov se blíží do finále
18. listopadu 2020 / 20 / XXXII
více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: Jana Juština,
vedoucího projektů divize 8 str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Modernizace dálnice D1
Představení dceřiné společnosti
Metrostav Infrastructure str. 2
Metrostav otevřel tunel v ledové
pustině na Islandu str. 3
Divize 3 dokončila výstavbu bytového
projektu Zahálka v Modřanech str. 3
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Nová zakázka
v nemocnici
Divize 6 ve sdružení postaví
nový léčebný pavilon
Nemocnice Pelhřimov
(vizualizace), do kterého
se přemístí dětské,
gynekologicko-porodnické
a neurologické oddělení a další pracoviště. Nová budova
bude umístěna ve střední části areálu pelhřimovské
nemocnice tak, aby ji bylo možné pomocí mostů propojit
s ostatními strategickými provozy. Kolegové pod vedením
Ing. Luboše Jonáše již převzali staveniště.
Aktuální informace
k opatření Metrostavu
kvůli koronaviru
zaměstnanci najdou na intranetu:
https://bit.ly/MC-koronavir
Naše firma operativně přijímá řadu opatření.
Na koridoru
Hostivař po nových
kolejích
Největší železniční stavba na
území Prahy – Rekonstrukce
železničního koridoru
Hostivař – Praha hl. n.,
kterou řídí tým divize 5,
se blíží k významnému milníku. S příchodem nového
jízdního řádu v polovině prosince vlaky opustí původní trať
a z Hostivaře do Vršovic začnou jezdit po nových kolejích.
Sloužit bude již nová zastávka Praha-Eden (foto). Díky
narovnání trasy, které zkrátí koleje o 232 m, a díky zvýšení
rychlosti na 120 km/h, se sníží doba jízdy.
Metrostav zbavuje elektrárnu rtuti
Naše dceřiná společnost DIZ Bohemia, jež od září působí
pod jménem Metrostav DIZ, ve spolupráci s divizí 3
dokončila zařízení na zachytávání rtuti v elektrárně ČEZ
v Mělníku. Stavbaři využili k instalaci nové technologie
odstavený absorbér druhé odsiřovací linky, do kterého
osadili reaktor na odstraňování rtuti. Jde o patentovaný
systém americké společnosti W. L. Gore, který byl v České
republice použit poprvé. Technologie garantuje splnění
nového evropského emisního limitu od srpna roku 2021,
tj. sedm mikrogramů rtuti na metr krychlový spalin.
Obchodní úspěchy
Na následujících řádcích uvádíme projekty, které
doplní výrobní program naší společnosti pro další
období. Během září a října jsme úspěšně vysoutěžili
a podepsali smlouvy na tyto vybrané stavby:
1. Železniční uzel Plzeň – 5. stavba úsek Koterov –
Lobzy. Divize 5.
2. Rekonstrukce odlučovačů, filtrace bloků 21, 22,
23, 24 elektrárny Tušimice. Divize 3.
3. Rekonstrukce tramvajové vozovny Slovany, Plzeň.
Divize 1.
4. Výstavba pavilonu s operačními sály a JIP
nemocnice, Ústí nad Labem. Divize 8.
5. Rekonstrukce pavilonu B nemocnice, Cheb.
Divize 9.
6. Výstavba kanalizace a ČOV, Oravská Lesná,
Slovensko. Divize 8.
7. Rekonstrukce a dostavba Jiráskova divadla, Česká
Lípa. Divize 8.
Ing. Rostislav Štajer
Metrostav_20_2020.indd 1
Modernizace tuzemské nejvytíženější dopravní tepny
probíhá několik let a naše dceřiná společnost Metrostav Infrastructure a.s. se na ní podílí celkově pěti úseky. Dva z nich, konkrétně úseky 03 a 06 o celkové délce
12,3 km, již byly dokončeny v minulých letech a další tři
úseky (16, 19 a 23) jsou v realizaci. Letos byla zahájena také modernizace posledního úseku mezi exity 168
Devět křížů a 178 Ostrovačice. V těchto místech byl
původní cementobetonový kryt nejvíce poškozen a pro
společnost Metrostav Infrastructure to je velká výzva.
Modernizace dálnice (hlavní foto) je rozdělena na
20 dílčích mezikřižovatkových úseků a představuje v každém z nich rozšíření dálničních směrů o 1,5 m a jejich zpevněných krajnic o 0,75 m. Dále zahrnuje opravu konstrukce
vozovky, úpravu odbočovacích a připojovacích pruhů,
rozšíření dálničních mostů a přestavbu nadjezdů, renovaci kanalizace, výměnu svodidel, opravu a modernizaci
systému tísňového volání, doplnění telematických zařízení
i protihlukových opatření a výměnu kabelových vedení.
trvající pouhých 70 dní, levý kolegové zprovoznili v říjnu.
Celý úsek bez omezení by měl být hotový letos v polovině
listopadu. Podle klimatických podmínek pak budou ještě
téměř rok probíhat práce na spodní straně mostu.
Úsek 23: Devět křížů – Ostrovačice
Celková délka
10,3 km (km 168 až 178)
Vedoucí projektu
Ing. Jiří Zapadlo
Začátek stavby
březen 2020
Konec stavby
podzim 2021
Dodavatel
Metrostav Infrastructure
Tento úsek je zajímavý zejména tím, že hned po zahájení prací bylo sneseno pět původních nadjezdů a vysunulo
se zde jednoho mostní provizorium. Náročným obdobím
bylo léto, kdy stavbu výrazně zasáhly přívalové deště,
které znehodnotily provedené práce a část zabudovaných
materiálů při opravě středního dělicího pásu.
Celková délka
Vedoucí projektu
Začátek stavby
Konec stavby
Dodavatel
Úsek 19: Velké Meziříčí-východ –
Velké Meziříčí-západ
Celková délka
5,9 km (km 141 až 146)
Vedoucí projektu
Bc. Zdeněk Vlčan
Začátek stavby
březen 2019
Konec stavby
podzim 2021
Dodavatel
Metrostav Infrastructure a.s.
Zde bylo nejnáročnější rozšíření a zesílení 425 m dlouhého ocelového mostu Vysočina (foto). Jeho nový pravý
most šel do užívání vloni v září po extrémně krátké výluce
Tým divize 1 se pouští do zajímavého projektu v západočeské metropoli: pro Plzeňské městské dopravní
podniky (PMDP) v rámci sdružení zmodernizuje tramvajovou vozovnu Slovany. Ta slouží již od roku 1943,
jenže již déle nevyhovuje aktuálním potřebám moderní
veřejné hromadné dopravy.
Rekonstrukce bezpochyby přispěje ke spolehlivosti
provozu tramvajové trakce, což bude mít podíl na zlepšení
plynulosti dopravy v městské aglomeraci. Plánovaná modernizace vyřeší i další problémy, jelikož počítá s umístěním dosud chybějící myčky tramvají, diagnostiky kol,
průjezdnými kolejemi usnadňujícími provoz ve vozovně
či novou administrativní budovou (vizualizace). Dodejme,
že zhotovitelem projektové dokumentace je Metroprojekt
Praha ve sdružení s firmou Mott MacDonald.
Střechy budou osazeny vegetací
V rámci záměru dojde bezpochyby ke zlepšení životního
prostředí v okolí. Jde jednak o snížení hlukové zátěže
a jednak o minimalizování tepelné zátěže, a to díky tomu,
že vozovna bude mít tzv. zelenou střechu. Ta umožňuje
i akumulaci dešťové vody. Přebytečná voda ze zelených
střech bude jímána do nádrže a bude využita jako voda
technologická pro mytí tramvajových vozidel.
Modernizace vozovny již začala a s dokončením se
počítá na konci roku 2022. Rekonstrukce bude probíhat
jako celek při zachování částečného provozu vozovny.
Úsek 16: Velký Beranov – Měřín
14,7 km (km 119 až 134)
Bc. Zdeněk Vlčan
duben 2019
podzim 2021
sdružení Strabag, Metrostav
Infrastructure, Eurovia
Metrostav Infrastructure samostatně odpovídá za
kompletní práce v cca 5km části hned za Velkým Beranovem. Zatím byla v celém úseku dokončena modernizace
pravého jízdního pásu, na levém začnou práce příští jaro.
Pro tramvaje v Plzni
–red–, vizualizace Metroprojekt
„Modernizace každého úseku dálnice D1 je náročná,
a to zejména kvůli extrémně zkráceným časům na jednotlivé činnosti a z toho plynoucích nároků na jejich koordinaci i celou přípravu stavby. Všechno je ale o lidech. Když
se sejde dobrá parta, která táhne za jeden provaz – tak
jako u nás –, i náročná práce nabývá úplně jiných rozměrů. Rád bych tímto vyjádřil velké poděkování všem našim
lidem, kteří se na modernizaci D1 podíleli či podílejí. Velmi
si jich i naší spolupráce vážím,“ uzavírá Ing. Jiří Salava,
ředitel oblasti pro region Vysočina.
L en k a S v obo do v á a M gr. P a v lín a M er t l
Foto archiv Metrostav Infrastructure
13/11/2020 15:26