Práce na dálničním tunelu

Prešov se blíží do finále

18. listopadu 2020 / 20 / XXXII

více ve fotoreportáži na str. 4

Ptáme se: Jana Juština,

vedoucího projektů divize 8 str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

Modernizace dálnice D1

Představení dceřiné společnosti

Metrostav Infrastructure str. 2

Metrostav otevřel tunel v ledové

pustině na Islandu str. 3

Divize 3 dokončila výstavbu bytového

projektu Zahálka v Modřanech str. 3

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Nová zakázka

v nemocnici

Divize 6 ve sdružení postaví

nový léčebný pavilon

Nemocnice Pelhřimov

(vizualizace), do kterého

se přemístí dětské,

gynekologicko-porodnické

a neurologické oddělení a další pracoviště. Nová budova

bude umístěna ve střední části areálu pelhřimovské

nemocnice tak, aby ji bylo možné pomocí mostů propojit

s ostatními strategickými provozy. Kolegové pod vedením

Ing. Luboše Jonáše již převzali staveniště.

Aktuální informace

k opatření Metrostavu

kvůli koronaviru

zaměstnanci najdou na intranetu:

https://bit.ly/MC-koronavir

Naše firma operativně přijímá řadu opatření.

Na koridoru

Hostivař po nových

kolejích

Největší železniční stavba na

území Prahy – Rekonstrukce

železničního koridoru

Hostivař – Praha hl. n.,

kterou řídí tým divize 5,

se blíží k významnému milníku. S příchodem nového

jízdního řádu v polovině prosince vlaky opustí původní trať

a z Hostivaře do Vršovic začnou jezdit po nových kolejích.

Sloužit bude již nová zastávka Praha-Eden (foto). Díky

narovnání trasy, které zkrátí koleje o 232 m, a díky zvýšení

rychlosti na 120 km/h, se sníží doba jízdy.

Metrostav zbavuje elektrárnu rtuti

Naše dceřiná společnost DIZ Bohemia, jež od září působí

pod jménem Metrostav DIZ, ve spolupráci s divizí 3

dokončila zařízení na zachytávání rtuti v elektrárně ČEZ

v Mělníku. Stavbaři využili k instalaci nové technologie

odstavený absorbér druhé odsiřovací linky, do kterého

osadili reaktor na odstraňování rtuti. Jde o patentovaný

systém americké společnosti W. L. Gore, který byl v České

republice použit poprvé. Technologie garantuje splnění

nového evropského emisního limitu od srpna roku 2021,

tj. sedm mikrogramů rtuti na metr krychlový spalin.

Obchodní úspěchy

Na následujících řádcích uvádíme projekty, které

doplní výrobní program naší společnosti pro další

období. Během září a října jsme úspěšně vysoutěžili

a podepsali smlouvy na tyto vybrané stavby:

1. Železniční uzel Plzeň – 5. stavba úsek Koterov –

Lobzy. Divize 5.

2. Rekonstrukce odlučovačů, filtrace bloků 21, 22,

23, 24 elektrárny Tušimice. Divize 3.

3. Rekonstrukce tramvajové vozovny Slovany, Plzeň.

Divize 1.

4. Výstavba pavilonu s operačními sály a JIP

nemocnice, Ústí nad Labem. Divize 8.

5. Rekonstrukce pavilonu B nemocnice, Cheb.

Divize 9.

6. Výstavba kanalizace a ČOV, Oravská Lesná,

Slovensko. Divize 8.

7. Rekonstrukce a dostavba Jiráskova divadla, Česká

Lípa. Divize 8.

Ing. Rostislav Štajer

Metrostav_20_2020.indd 1

Modernizace tuzemské nejvytíženější dopravní tepny

probíhá několik let a naše dceřiná společnost Metrostav Infrastructure a.s. se na ní podílí celkově pěti úseky. Dva z nich, konkrétně úseky 03 a 06 o celkové délce

12,3 km, již byly dokončeny v minulých letech a další tři

úseky (16, 19 a 23) jsou v realizaci. Letos byla zahájena také modernizace posledního úseku mezi exity 168

Devět křížů a 178 Ostrovačice. V těchto místech byl

původní cementobetonový kryt nejvíce poškozen a pro

společnost Metrostav Infrastructure to je velká výzva.

Modernizace dálnice (hlavní foto) je rozdělena na

20 dílčích mezikřižovatkových úseků a představuje v každém z nich rozšíření dálničních směrů o 1,5 m a jejich zpevněných krajnic o 0,75 m. Dále zahrnuje opravu konstrukce

vozovky, úpravu odbočovacích a připojovacích pruhů,

rozšíření dálničních mostů a přestavbu nadjezdů, renovaci kanalizace, výměnu svodidel, opravu a modernizaci

systému tísňového volání, doplnění telematických zařízení

i protihlukových opatření a výměnu kabelových vedení.

trvající pouhých 70 dní, levý kolegové zprovoznili v říjnu.

Celý úsek bez omezení by měl být hotový letos v polovině

listopadu. Podle klimatických podmínek pak budou ještě

téměř rok probíhat práce na spodní straně mostu.

Úsek 23: Devět křížů – Ostrovačice

Celková délka

10,3 km (km 168 až 178)

Vedoucí projektu

Ing. Jiří Zapadlo

Začátek stavby

březen 2020

Konec stavby

podzim 2021

Dodavatel

Metrostav Infrastructure

Tento úsek je zajímavý zejména tím, že hned po zahájení prací bylo sneseno pět původních nadjezdů a vysunulo

se zde jednoho mostní provizorium. Náročným obdobím

bylo léto, kdy stavbu výrazně zasáhly přívalové deště,

které znehodnotily provedené práce a část zabudovaných

materiálů při opravě středního dělicího pásu.

Celková délka

Vedoucí projektu

Začátek stavby

Konec stavby

Dodavatel

Úsek 19: Velké Meziříčí-východ –

Velké Meziříčí-západ

Celková délka

5,9 km (km 141 až 146)

Vedoucí projektu

Bc. Zdeněk Vlčan

Začátek stavby

březen 2019

Konec stavby

podzim 2021

Dodavatel

Metrostav Infrastructure a.s.

Zde bylo nejnáročnější rozšíření a zesílení 425 m dlouhého ocelového mostu Vysočina (foto). Jeho nový pravý

most šel do užívání vloni v září po extrémně krátké výluce

Tým divize 1 se pouští do zajímavého projektu v západočeské metropoli: pro Plzeňské městské dopravní

podniky (PMDP) v rámci sdružení zmodernizuje tramvajovou vozovnu Slovany. Ta slouží již od roku 1943,

jenže již déle nevyhovuje aktuálním potřebám moderní

veřejné hromadné dopravy.

Rekonstrukce bezpochyby přispěje ke spolehlivosti

provozu tramvajové trakce, což bude mít podíl na zlepšení

plynulosti dopravy v městské aglomeraci. Plánovaná modernizace vyřeší i další problémy, jelikož počítá s umístěním dosud chybějící myčky tramvají, diagnostiky kol,

průjezdnými kolejemi usnadňujícími provoz ve vozovně

či novou administrativní budovou (vizualizace). Dodejme,

že zhotovitelem projektové dokumentace je Metroprojekt

Praha ve sdružení s firmou Mott MacDonald.

Střechy budou osazeny vegetací

V rámci záměru dojde bezpochyby ke zlepšení životního

prostředí v okolí. Jde jednak o snížení hlukové zátěže

a jednak o minimalizování tepelné zátěže, a to díky tomu,

že vozovna bude mít tzv. zelenou střechu. Ta umožňuje

i akumulaci dešťové vody. Přebytečná voda ze zelených

střech bude jímána do nádrže a bude využita jako voda

technologická pro mytí tramvajových vozidel.

Modernizace vozovny již začala a s dokončením se

počítá na konci roku 2022. Rekonstrukce bude probíhat

jako celek při zachování částečného provozu vozovny.

Úsek 16: Velký Beranov – Měřín

14,7 km (km 119 až 134)

Bc. Zdeněk Vlčan

duben 2019

podzim 2021

sdružení Strabag, Metrostav

Infrastructure, Eurovia

Metrostav Infrastructure samostatně odpovídá za

kompletní práce v cca 5km části hned za Velkým Beranovem. Zatím byla v celém úseku dokončena modernizace

pravého jízdního pásu, na levém začnou práce příští jaro.

Pro tramvaje v Plzni

–red–, vizualizace Metroprojekt

„Modernizace každého úseku dálnice D1 je náročná,

a to zejména kvůli extrémně zkráceným časům na jednotlivé činnosti a z toho plynoucích nároků na jejich koordinaci i celou přípravu stavby. Všechno je ale o lidech. Když

se sejde dobrá parta, která táhne za jeden provaz – tak

jako u nás –, i náročná práce nabývá úplně jiných rozměrů. Rád bych tímto vyjádřil velké poděkování všem našim

lidem, kteří se na modernizaci D1 podíleli či podílejí. Velmi

si jich i naší spolupráce vážím,“ uzavírá Ing. Jiří Salava,

ředitel oblasti pro region Vysočina.

L en k a S v obo do v á a M gr. P a v lín a M er t l

Foto archiv Metrostav Infrastructure

13/11/2020 15:26