Úspěch v soutěži Dopravní
stavba roku 2006
28. listopadu 2007 / 21 / XIX
více na str. 2
Ptáme se: Ing. Romana Fuksy,
vedoucího projektu z divize 5 str. 2
M e trost a v
a .s.
č l e n
ddm
g ro u p
Nová vodní elektrárna neomezí
rybí migraci str. 3
Varenská Office Center odhaluje
novou fasádu str. 3
První mezník velké stavby
Fotoreportáž: Ve štole Josef už je
pěkně rušno str. 4
Krátce / Aktuálně
Tunelářský komitét s novým vedením
Ve čtvrtek 15. listopadu potvrdil Metrostav při volbě
nového vedení Českého tunelářského komitétu svou
významnou pozici v českém podzemním stavitelství. Také
v letech 2008/11 bude funkci předsedy komitétu vykonávat
výrobně-technický ředitel naší společnosti Ing. Ivan
Hrdina a členem předsednictva se na základě volby stal
ředitel divize 5 Ing. Václav Soukup, který se do této funkce
vrací po čtyřech letech. Dalšími členy předsednictva jsou
nyní Prof. Ing. Josef Aldorf, DrSc. (VŠB-TU Ostrava),
Prof. Ing. Jiří Barták, DrSc. (ČVUT), Ing. Otakar Hasík
(Metroprojekt Praha a.s.), Ing. Libor Mařík (IKP Consulting
Engineers, s.r.o.) a Ing. Stanislav Sikora (VOKD, a.s.).
Vedení se hodlá věnovat zejména dalšímu prohlubování
kontaktů s odbornými institucemi a organizacemi
v zahraničí a bude usilovat o užší spolupráci našich expertů
na nových podzemních projektech.
Příklady ze stavební praxe
Ve středu 14. listopadu se v kongresovém centru hotelu
Olympik uskutečnil workshop shrnující zkušenosti
z konkrétních staveb Metrostavu. Zúčastnili se jej
všichni ředitelé divizí, jejich náměstci a 175 vedoucích
projektů, které ředitel ekonomiky výroby Ing. František
Kočí a výrobně-technický ředitel Ing. Ivan Hrdina v úvodu
seznámili s příklady z praxe Metrostavu vedoucími ke
zvýšení efektivity práce. Účelem půldenního setkání bylo
identifikovat případné nedostatky ve vedení projektů,
kterých by se společnost měla pro příště vyvarovat.
Všestranně výhodná spolupráce
V pořadí třetí třída smluvních žáků Metrostavu se bude
od září 2008 učit v Integrované střední škole stavební
v Ústí nad Labem. Společný projekt zahájili 8. listopadu
zástupce hejtmana Ústeckého kraje Radek Vonka, ředitel
školy PhDr. Mgr. Vítězslav Štefl a Ing. Pavel Šplíchal,
specialista z útvaru personální strategie Metrostavu.
Letošní informační a náborová kampaň by měla příští
školní rok do lavic ústecké školy přivést třicet mladých lidí,
kteří by se po vyučení měli jako tesaři a zedníci zařadit
mezi zaměstnance naší společnosti.
Nový orientační bod
Štít domu v Zenklově ulici v Praze 8 vedle sídla Divize
development se rozzářil červenou barvou Metrostavu.
Je dnes dobře viditelnou vizitkou, která poslouží nejen
jako ukazatel cesty do developerského obchodního
centra, ale i jako upozornění na jeho aktivity.
V rastru linek odpovídajících firemnímu vizuálnímu
stylu se na štítu objevila obchodní značka Metrostav development, která se stala charakteristickým symbolem
kvalitní nabídky developerských projektů Metrostavu.
„Naše obchodní centrum sousedí s centrálou společnosti, a tak naši klienti k nám často poprvé došli oklikou
přes recepci v Koželužské ulici,“ říká Martina Huclová
z Divize development. „Nový firemní štít je však vidět už
od Palmovky a klienti k nám lépe najdou cestu.“
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
Metrostav_21_07.indd 1
Při stavbě ojedinělého tunelového komplexu Blanka,
který doplní pražský Městský okruh, dosáhli raziči
divize 5 Metrostavu první významnou metu – v severní
tunelové troubě na stavbě 0079 Špejchar – Pelc-Tyrolka překročili v kalotě hodnotu 500 metrů, a tím prošli
z trojského břehu pod korytem Vltavy do nejhlubšího
místa tunelů pod Císařským ostrovem. Při této příležitosti se v úterý 20. listopadu setkali zástupci Metrostavu v čele s Ing. Miloslavem Hadravou a Ing. Václavem
Soukupem, řediteli divizí 2 a 5, s představiteli investora a s techniky, kteří stavbu řídí. Na malou oslavu přijel z Insbrucku i Ing. Friedrich Karl Blindow, konzultant
podzemních staveb Metrostavu.
„Vyrazit tak rychle pět set metrů dvoupruhového
tunelu ve zdejších obtížných podmínkách je pěkný kus
práce a všichni si za něj zaslouží velký dík,“ pochválil
dílo Ing. Václav Soukup a doplnil: „Na tuzemské poměry
tu totiž jsou nezvykle velké přítoky vody a s ohledem na
okolí se v noci nesmějí provádět trhací práce.“
Na staveniště u trojských portálů dorazili i Ing. Vladimíra Lebedová, vedoucí oddělení inženýrských staveb
z odboru městského investora Magistrátu hl. m. Prahy,
ředitel společnosti SATRA Ing. Ludvík Šajtar a Ing. Vladana Čížková a Josef Kalíšek z Inženýringu dopravních
staveb. Správně a bezpečně vystrojeni vyrazili spolu
s řediteli obou divizí a s techniky Metrostavu do severního
tunelového tubusu, aby si na vlastní oči prohlédli, kam až
čelba postoupila a co je hotovo (foto č. 1).
Na hranici rovných pěti set metrů jim vedoucí projektu
Ing. Miroslav Padevět z divize 2 připomněl práci, která
dosažení mety předcházela: „V poslední době se dařilo
razit v kalotě až 140 metrů tunelu za měsíc. Plánované
výkony postupu na dvoupruhu jsou jen o sedm metrů
delší a věřím, že je brzy překonáme.“
Tvar tunelu a úroveň přístupové cesty k čelbě ocenil
i rakouský specialista Ing. Friedrich Karl Blindow, partner Metrostavu a člen jeho koordinačního týmu, který
při stavbě tunelů Blanka mimo jiné i optimalizuje postup
prací, aby náklady na výstavbu byly co nejnižší.
Celý tunelový komplex bude dlouhý 6384 metry. Jeho
stavba, kterou řídí a koordinuje naše divize 2, je rozdělená
na tři části, z nichž právě stavba 0079 je nejdelší, s celkovou délkou 4320 metrů. Zahrnuje 2231 metr ražených
a 1207 metrů hloubených tunelů a 882 metry nadzemního
úseku. Geologii pražského podzemí v tomto úseku tunelů
už dříve prověřila téměř dvoukilometrová průzkumná
štola, protože se očekávalo, že ražba pod Vltavou a pod
Královskou oborou nebude snadná.
„Letos v červenci po zabezpečení portálové stěny
začal tým pod vedením Ing. Jana Kvaše z divize 5 ražbu
severní tunelové trouby, která v uplynulých dnech v kalotě
podešla koryto Vltavy a překročila hranici 500 metrů,“
řekl Ing. Padevět a pokračoval: „O měsíc později s ražbami jižní trouby začal tým ze společnosti Subterra, který
se v současnosti v kalotě prorubal do 300 metrů. Ražba
Nejlepší z realit 2007
opěří probíhá v obou tubusech asi se stopadesátimetrovým odstupem (titulní foto). Jsem rád, že jsme prošli pod
Vltavou bez nepříjemných překvapení. Dnes jsme se tak
dostali do nejnižšího místa tunelů u žumpovních chodeb,
odkud začneme stoupat na Letnou.“
Ražba obou tubusů probíhá Novou rakouskou tunelovací metodou s horizontálně členěným výrubem.
Geologické podmínky zatím umožnily neuzavírat celý
profil výrubu. Vybrat dno najednou je totiž technologicky
výhodnější, protože uzavření profilu může proběhnout
společně s čistěním tunelu pro následné operace. Dno je
proto vybrané jen v prvních patnácti metrech obou tubusů, kde je zapotřebí stabilizovat portálovou stěnu.
V prestižní soutěži Nejlepší z realit – Best of Realty
se letošním vítězem v kategorii rezidenčních projektů
stal obytný soubor Na Krutci, developerský projekt
Metrostavu, jehož II. etapu stavby právě dokončuje
divize 8. V ostatních kategoriích byly první Grand Hotel
Zvon, obchodní centrum Palladium a nové sídlo ČSOB.
Ze staveb Metrostavu se ještě na 2. místech umístily
hotel v domě U Zlatého anděla a Statenický mlýn.
Soutěž se uskutečnila podeváté a bylo do ní přihlášeno 43 projektů v pěti kategoriích. Odborná porota u nich
srovnávala výběr lokality, urbanistické a architektonické
řešení, kvalitu realizace a úspěšnost na realitním trhu.
U souboru Na Krutci porota ocenila navrácení unikátního
stylu a soudobého provedení do rezidenčního sektoru.
Developerům Metrostavu se tak potvrdila správnost
koncepce tvorby tohoto nadstandardního obytného souboru, jenž se nachází v atraktivní lokalitě nedaleko centra
města i blízko přírody. Už v roce 1999, když vypsali urbanisticko-architektonickou soutěž na její zastavovací plán,
totiž chtěli, aby budovy navrhlo několik architektonických
ateliérů. Tím měl velký soubor získat architektonickou
a dispoziční pestrost, jednotný výraz by mu zajistilo dodržení předem daných materiálových a tvarových regulací.
Soutěž vyhrál ateliér KUBA & PILAŘ architekti. „Z realizačních důvodů byl projekt rozdělen na dvě etapy,“ vysvětlil při setkání novinářům architekt Tomáš Pilař. „V té
první, která navazuje na uliční síť starých Vokovic, jsme
navrhli čtyři bytové domy a jednu řadu řadových domků,
zbylé dvě bytovky a osm domků se stavěly podle návrhu
společnosti Architekti D.R.N.H. Ze 13 vil druhé etapy jsme
my navrhli šest, pět je dílem architektonické kanceláře
RUDIŠ – RUDIŠ a dvě vytvořilo studio ABM architekti.
Podařilo se nám dosáhnout, že domy mají různá dispoziční řešení a působí jednotným dojmem. Jsem rád, že naši
společnou práci ocenila také soutěž Best of Realty.“
Domy z I. etapy stavby už jsou zabydlené a 11 vil čeká
29. listopadu kolaudace. K dokončení tak zbývají jen poslední dvě vily s největším objemem klientských změn.
po k r a č o v ání n a s t r. 2
Lenka Svobodová
1
11/27/07 9:30:43 AM