Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 21/2007, Strana 1
Metrostav Metrostav 21/2007, Strana 2
První mezník velké stavby tunelů Blanka
dokončení ze str. 1
„Ražby probíhají podle předpokladů, počítali jsme i s vel-
kými přítoky,“ říká Ing. Padevět.Zvodnělost horninového
prostřeje tu totiž veliká a voda do la prouz kaž
čelby, tedy i ze dvou čeleb průzkumné štoly. Z každého
pracoviště itétak 20 vtinových litrů, takže v nej-
nižším místunelů, kde vodu čerpáme a přefiltrovanou
a přišnou vypouštíme do Vltavy, dnes me vti-
noítok z cehola asi 80 litrů za vteřinu. To před-
stavuje téměř 7000 kubíků vody denně, se kterou si musí
naše čerpadla a provizorčisticí stanice poradit.“
V době výstavby průzkumné štoly byly vyraženy
i žumpové chodby a čerpací šachta na Císském ostrově
s průměrem šest metrů, které dnes slouží i pro stavbu
tune. Pro vel přítoky však nebyly dostateč a šach-
ta proto musela být prohloubena. Dnes má dostateč
objem jak pro sedimentaci vody, tak i pro její zachycení
v případě nepředvídaného průvalu z Vltavy, c zajistí
bezpnost pracovníků v tunelech při havarijní situaci.
Těsně před zajem stavby došlo ke zpřísněnor-
my pro vypotě vod, a proto na ssm ostrově
vyrostla úplně nová čistička s odsedivkou kalů, která
v první polovině prosince ukončí zkební provoz a bude
schopna přečistit až 110 litrů vody za vteřinu.
Ražba severního tubusu se pomalu blíží ke geologic-
ky složité oblasti pod Královskou oborou, kde v nejkri-
tičjším úseku evážnou část nadloží tvoří nesouro
usazeniny v bývalém Vltavském korytě. Z průzkumné
štoly jsme už proto nedaleko valé Šlechtovy restaura-
ce zahájili sanace nadloží a doplnili jsme je i o tryskové
injekže z povrchu, které vodně měly být prováděny
také z podzemí, popsal postup stavby Ing. Padevět.
„Tým společnosti Subterra k 1. prosinci z Troje po dohodě
odchází na jinou stavbu, takže všechny další tunelářské
práce tady bude provádět jen naše divize 5. Bude t
před sebou j dlouhou cestu, protože ražby na to
stavbě 0079 by měly skončit až ve druhé polovině roku
2009 prorážkou do stavební jámy na Leta vyražením
podzemních objektů vzduchotechniky,doplnil na závěr
vedoucí tohoto významného projektu.
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
Jak se dělá tabule
Než se z návrhu na oznenového staventě stane
velkoplošná tabule, která do okolí dává t, že právě
„zde staví Metrostav“, zabere to hodně času i práce.
Pro naši společnosti je totdůležité nejen jak staví,
ale i jak o spráci dává vědět.
Metrostav označuje stavby vždy jednotně a v souladu
se svou korporátní identitou. Naší společnosti tot na
komunikaci s veřejností velmi záleží a svědčí o tom i pro-
pracovanost všech prvků firemního stylu.
Vzory značení staveb obsahuje do detailů propracova-
ný Manl vizuálho stylu Metrostavu. Podle něj a pa-
davků stavby pracovníci z útvaru vztahů k veřejnosti buď
tabule s označením přímo navrhují, nebo při jejich návrhu
pomáhají. Vždy s nimi musí souhlasit také investor, a tak
výsledná podoba označení stavby bývá někdy předmětem
diplomatických dohod a kompromisů.
Zpracovaný návrh putuje z ÚVV Metrostavu do výrob-
ho střediska graficho studia, kde se z počíte (foto
č. 1) velkoplošným tiskem enese na samolepicí fólie
(foto č. 2), jež se přesně nalepí na tvrdé plastové desky.
Čím je stavba významnější, tím její vizitka bývá vidi-
telnější a mívá více dílů (foto č. 3, 4). echny musí bez
poškození odolávat nepřízni počasí, pověření pracovníci
navíc mají za úkol dohlížet, aby tabule nepodlehly vanda-
lům a nezdobily je nepatřičné doplňky. Na každé naší stav-
bě až do jejího ukončení prostě musí vydržet profesionální
označení (foto č. 5), ky kterému se každý dozví, kde
staví Metrostav. Dobré jméno firmy totiž budu i detaily.
Lenka Svobodová, foto Josef Husák
Ing. Romana Fuksy,
vedoucího projektu z divize 5
I když Roman Fuksa vystudoval na ČVUT v Praze obor
pozemch staveb, většinu života strávil na ch do-
pravních. Zínal jako mistr na stavtunelu Blansko
u Vojenských staveb, v Metrostavu pracuje od roku
1991. Za posledních třináct let řídil mnoho projektů
divize 5, v poslední době se mu stala osudem výstavba
dálnice D8. V přípravě pro ni stavěl železniční most na
trati z Úsdo Teplic, její tunely Panensi Libouchec
zná nazpaměť. Teď zajišťuje vyšší dodavatelství stavby
pro poslední úsek D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi.
Co pro Vás dostavba lnice D8 znamená?
Daí i roky náročné práce, které čekamě, projektové
týmy divize 5 i celé zhotovitelské sdružení. Dálniční úsek
D8 přes České středohoří sice bude „jen“ 16,5 kilometru
dlouhý, kromě malýchemostění však zahrne i čtyři vel-
mosty a dva tunely. Bude to prvúsek dálnice, který
na kla výjimky ministra životního prostředí projde
chráněnou krajinnou oblastí. Umožní to nadstandardní
ekologická opatření ve výši jedné miliardy korun.
Která jsou ta nejvýznamnější?
Přes chráněné území u Prackovic třeba dálnice povede po
mostě, i když by nemusela. Dálniční těleso tak údone-
rozdělí a pod mostem umožní nepřerušenou migraci živo-
čic i rozšiřování vzácných rostlinch druhů. V oblasti
Bílinky trasa projde 50 m dlouhým přesýpaným tunelem,
který jako biokoridor umožní zvěři přechod es dálnici.
Také některé horpřeložky polních cest řeší esýpa
objekty místo mostů a spodní průchody jsou upraveny,
aby je ke své migraci mohli využívat i drobnější živočicho-
vé. Vyroste zde i řada protihlukových stěn, některé budou
v noci chránit pky před oslněním světly projíždějících
aut. Dálniční těleso budeme muset vyřešit tak, aby po
zimních posypech neodkala slavoda do írody.
Jak okolní příroda ovlivní stavbu tohoto úseku?
Ještě nikdy jsem neviděl projekt, který by tolik bral ohled
na ekologické požadavky. Přírodu nesmíme nijak ohrozit,
musíme dbát na ochranu ech rostlin i živočichů, kteří
se tady vyskytu, a něktí z nich třeba právě v oko
Prackovic – patří mezi zvlášť vzácné druhy rostlin a ohro-
žených živočichů. Pokyny na ochranu životního prostředí,
které musíme dodržet, přitom nejsou vůbec obecné, jsou
rozvedené do detailů druhů, míst i času. me třeba
přes vymezeno, kdy můžeme provádět které práce
s ohledem na životní cyklus živočichů. V zimě je vlastně
jediné období, kdy nerušíme zmije, ropuchy, mravence
či čmeláky a žeme bez obav stavět. echny činnosti
budeme provádět pod neustálým dohledem nejen po-
řených dozorů, ale jistě i celé veřejnosti.
Budete muset změnit i obvyklý způsob stavby?
Dálnici budeme muset postavit bez ístupových cest.
Bude to koordinačně velmi ročné, nikdy jsme to zatím
neřešili. Po dohodě se starosty budeme smět pro stavbu
využít jen stávající místní asfaltové komunikace a vlast
trasu dálnice. Zařízení staveniště u mostu Opárno budeme
třeba navíc projektovat bez umýváren, jediná voda, kte
zde smí t, je pitná a balená. WC zde budou chemic
a musíme je zvlášť zabezpečit proti úniku chemikálií.
V Českém středohoří žijí i lidé, jak ti stavbu přijímají?
Jak kde. Třeba obyvatelé Vchynice na ní určivylají.
Dnes nad jejich obprojížjí po starém mostě tisíce ka-
mionů. Nový most, který jej nahradí, bude zakapotova,
tedy zcela uzavřený jako tubus a na jeho konce navážou
protihlukové stěny. V místech, kde na dopravu a vel
stavby nejsou zvyklí, asi krásu našich mostů neocení.
Zkušenost z výstavby předchoho úseku D8 s však
poučila, že i když jsme museli čelit stížnostem při stavbě
třeba v obci Libouchec, kde lidé neměli rádi nejen odstřely,
ale ani pískání našich buldozerů při couvání dnes si na
provoz nikdo nestěžuje. I i této stavuděláme všechno
pro to, aby se s dobře sžila jak příroda, tak lidé.
Za rozhovor děkuje Lenka Svobodová
strana 2
PTÁME SE
1
Úspěch v soutěži Dopravní stavba roku 2006
V soutěži Dopravstavba roku 2006 získaly prest
titul tři stavby: tunel Panenská na lnici D8, optima-
lizace trového úseku Zábřeh na Moravě Krasíkov
a I. etapa výstavby rychlost silnice R48 Dobrá
Tanovice – Žukov. Pod realizací dvou prvních staveb
je podepsaný Metrostav, který se podílel i na dalších
ech projektech, jež odborníci 15. listopadu ocenili
v průběhu Galavečera, pořádaného v rámci souboru
letošníchstav For City v divadle Hybernia.
Tunel Panenská na dálnici D8 (foto č. 1) je v součas-
nosti nejdeí lnní tunel u nás, jeho lka přesahuje
dva kilometry a díky moderním technologiím patří mezi
nejbezpečnější v Evropě. Oceně za jeho dokonalou
výstavbu, kterou perfektzvládla divize 5, ebíral ob-
chodředitel naší akciové společnosti Ing. Pavel Pilát.
Diplom s titulem Dopravstavba roku 2006 převzal
ta Ing. Josef Neuwirth, ředitel divize 4, která se na
oceněném projektu optimalizace trového úseku Zábřeh
na Moravě – Krakov podílela ve sdružení. Její sluhou
tu ve spolupráci s raziči divize 5 a Doprastavu vznikl
462 metrů dlouhý tunel Hněvkovský II (foto na titulu) a na
něj navazující téměř devadesátimetrový železniční most.
Ředitel divize 5 Ing. Václav Soukup (na fotu č. 2 vlevo)
se mohl při vyhlašování radovat vícekrát, protože kromě
výstavby tunelu Panenská a spolupráce i ražtunelu
Hněvkovský II se jeho divize podílela i na stavmostu
přes Úhlavu, jenž na dálnici D5 navazuje na tunel Valík.
Most dostal Cenu Státního fondu dopravní infrastruktury,
zatímco Valík se dříve stal Stavbou roku Plzeňského
kraje. Cenu Ministerstva dopravy zase obdržel dálniční
úsek Knínice státní hranice na dálnici D8. Jeho součástí
byl nejen oceněný tunel Panenská, ale i téměř půlkilome-
trový tunel Libouchec a most přes Rybný potok, jejic
výstavba ve sdružení byla v režii divize 5 Metrostavu.
Most přes Rybný potok, byl navíc postavený v rekordně
krátkém čase pomocí u nás nového technologického po-
stupu vysouvání konstrukce v icetimetrových segmen-
tech. K rychlosti stavby přisla i řada daích inovací,
jako třeba použití samozhutnitelného betonu.
Společnost ABF zase ohodnotila nejlépe stanici metra
Depo Hostiv, za kterou si odnesl cenu ředitel divize 8
Ing. Pavel Šrámek. Tato koncová stanice metra na trase A
vznikla rekonstrukcí a vestavbou do haly bývalé myčky
vozů v depu Hostivař a její výstavba byla prostorově ome-
zena směrovým a výškovým uspořádáním stávající haly.
Úspěch Metrostavu je o to cenněí, že do čtvrho
ročníku souže o Dopravstavbu roku bylo ihlášeno
32 staveb, jež se podělily o tři tituly a šest dalších oce-
nění. Kromě důrazu na komplexně kvalitní realizaci la,
bylo součástí posuzování i začlenění stavby do krajinného
kontextu a její vliv na okolí. Je výborné, že nejen při rea-
lizaci náročných staveb, ale i v dodržování ekologických
parametrů i výstavbě patří Metrostav mezi nejlepší
stavební firmy u s. Monožstcen v prestižsoutěži
Dopravní stavba roku 2006 toto tvrzení dokazuje.
L e n k a S v o b o d o v á
foto Josef Husák a Josef Čáslava
2
1
2
3
4
5
Metrostav_21_07.indd 2 11/27/07 9:30:51 AM
Metrostav Metrostav 21/2007, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 21/2007, Strana 1
Metrostav Metrostav 21/2007, Strana 2
Metrostav Metrostav 21/2007, Strana 3
Metrostav Metrostav 21/2007, Strana 4
Metrostav Metrostav 21/2007, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 21/2007, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 21/2007, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 21/2007, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (304 ms)

Rendering Strana 3 (104399): (0/1) (297 ms)

Rendering Strana 2 (104398): (0/1) (341 ms)

Rendering Strana 1 (104397): (0/1) (339 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3185/vth121071-1.jpg (3x)

 i3185/vth121072-1.jpg (3x)

 i3185/bg104398.svg

 i3185/vth121073-1.jpg (3x)

 i3185/vth121074-1.jpg