strana 2
Pro pohodlnější práci
Ptáme se
Na adrese www.mstavebniny.cz je od prosince vystavený katalog nové kolekce pracovních oděvů. Náklady
na pořízení praktičtějšího, pohodlnějšího a trvanlivějšího oblečení a obutí nejsou dlouhodobě vyšší, než byly dosud. Spokojenost všech, kdo nové vzorky zkoušeli
v praxi, svědčí o kvalitě vylepšené nabídky Metrosu.
Poprvé je vyvzorováno odlišné oblečení s odepínacími
prvky a množstvím kapes pro řidiče nákladních aut
Ing. Ivo Vrbky,
výrobního náměstka divize 8
1
Týmy na Islandu překonaly rekord v délce ražby
Sedla, lokty i kolena prodyšného oblečení pro dělníky
na povrchu jsou vyztuženy nepromokavým materiálem
Bundy i kalhoty údržbářů jsou ze speciálního materiálu –
odolává oděru, špíně a snadno se udržuje
Bunda pro THP pracovníky je membránová, vodě i větru
odolná, prodyšná a bude opatřena reflexními pásky
Souprava pro práci v podzemí je z fluoreskujícího materiálu, odpudí vodu, odolá nečistotám a zůstává prodyšná
Více informací naleznete na straně 4.
Metrostav_21_08.indd 2
Ve čtvrtek 30. října dosáhli pracovníci divize 5 v tunelu Ólafsfjörður na severu Islandu rekordní délku při
ražbě (foto č. 2). Odstřelem č. 867 se v hoře dostali
do vzdálenosti 4000 m od portálu v Ólafs a do hloubky
850 m pod nejvyšší vrchol v trase, 921 m vysokou horu
Þverfjall. Překonali tak historické rekordy v délce ražby a výšce nadloží, kterých Metrostav dosáhl při práci
na vedlejším tunelu Siglufjörður, dlouhém 3640 m.
V polovině listopadu tak k dokončení druhého tunelu
zbývalo vyrazit asi 950 m ze strany Ólafs a přes 420 m
protiražbou z fjordu Héðins. „Naštěstí jsme pod nejvyšším nadložím nezastihli žádnou větší poruchu, takže voda,
prýštící do tunelu, má tlak jen do 16 barů a přítok do 1,5
kubíku za minutu,“ říká Ing. Ivan Piršč, stavbyvedoucí
tunelu Ólafsfjörður. „Celkový výtok vody z tunelu však
dosahuje 450 l/s, takže suchem tu rozhodně netrpíme.“
Prorážený masiv tvoří sendvičová skladba vrstev
čediče s vložkami sedimentů a tufů, kterou přetínají čedičové žíly. Společně se zlomy a puklinovým systémem jsou
příčinou, proč do tunelu teče voda. Její teplota se v tunelu
Ólafs pohybuje od 1,7 do 3,4 ºC. Pokud má nižší tlak než
15 barů a vydatnost do 600 l/min, raziči poruchu obvykle
překonávají bez injektáží. Při větší vydatnosti a rozsahu
používají chemickou injektáž, která plní těsnící i stabilizační funkci. Cementovou injektáž, která fungovala při
ražbě Siglu, na Ólafs nemohou použít, protože v ledové
vodě nedochází k potřebným chemickým reakcím.
„Další častou poruchou, na kterou v hoře narážíme,
jsou až 2m vrstvy červených pískovců a tufů s deskovitou odlučností,“ pokračuje Ing. Piršč. „Ve stropní oblasti
vytvářejí staticky nepříznivý profil s rovným stropem.“
Ražbu pomocí norské tunelovací metody, používající
„Drill and Blast“, usnadňuje našim razičům na Islandu
vrtací stroj TAMROCK AXERA 11 se třemi rameny (foto
č. 1). Pro jeden pracovní záběr s ním musí vyvrtat až 120
pětimetrových vrtů o průměru 48 mm. Nabijí je emulzní tr-
havinou a neelektrickým roznětem na dálku odpálí. Rubaninu potom čelní kolový nakladač s objemem lžíce 3,4 m³
naloží na dumpry s 20kubíkovou korbou. Pod Þverfjallem
jich dnes jezdí šest. Po strojním začištění výrubu musí
pracovníci tunel zajistit stříkaným betonovým ostěním,
v nejsložitějších případech jej vyztužují KARI sítěmi.
„I když v tunelu to poznat není, na Island už přišla zima
a cesty z letiště na stavbu opět komplikují sněhové bouře
a laviny,“ připomněl drsné prostředí Ing. Piršč a dodal,
že po vzoru místních si už ale na nevlídné počasí zvykli:
„Nelíbí se ti? Tak počkej 15 minut, bude ještě horší!“
2
Pracovníci divize 5 žijí na Islandu ve dvou základnách.
Na ražbu tunelu Ólafsfjörður vyrážejí ze stejnojmenné
rybářské osady, týmy pro protiražbu z fjordu Héðins
bydlí v Siglufjörðuru a na stavbu jezdí nově proraženým
tunelem Siglu. Nejsou tu ale jenom raziči a technici.
„Neodmyslitelnou součástí našeho týmu jsou vynikající
kuchaři, kteří nám zpestřují život a snaží se nám vynahradit domov. Zvlášť teď, v předvánočním období, pro nás
budou nepostradatelní,“ uzavřel Ing. Piršč.
Lenka Svobodová, foto archiv stavby
Co dokáže profesní specialista
Stavby našich divizí vyžadují, aby zaměstnanci zvládali větší rozsah prací, než zahrnuje řemeslo, jakému se
vyučili. V terminologii Metrostavu se proto v poslední
době objevuje označení profesní specialista. Vyjadřuje, že pracovník ovládá nejen svoji profesi, ale i návazné práce, potřebné pro zvládnutí moderní stavební
výroby. Smluvní školy Metrostavu požadavkům přizpůsobily i část odborné a praktické přípravy.
Bude se to týkat jak našich 85 žáků, kteří v září nastoupili do smluvních škol v Praze, Brně a Ústí nad Labem, ale
i 109 dalších, které by Metrostav chtěl získat ke spolupráci v následujícím školním roce. Jejich náborová kampaň
vyvrcholí na přelomu roku a bude rozšířena o další obory
a novou smluvní školu v Táboře. Do projektu na nábor
mladých zaměstnanců již v průběhu studia se letos poprvé aktivně zapojila i společnost Subterra.
Novým požadavkům bude přizpůsobena teoretická
část výuky i odborný výcvik smluvních žáků, který bude
probíhat pod dohledem instruktora Metrostavu přímo
na pracovištích divize, pro něž se žáci budou připravovat.
Profesních specialistů bude celá řada. Co budou
muset ve výrobě i montáži zvládat, prozradí u některých
název jejich pracovního zařazení:
Profesní specialista v oboru dřevěné konstrukce, bednění a lešení
Profesní specialista oboru kovové konstrukce (foto)
Profesní specialista v oboru elektro
Profesní specialista v oboru obsluha a údržba stavebních strojů a strojního zařízení
Profesní specialista v oboru TZB.
Profesní specialista v oboru stavomontáže však bude
nejen zedník, ale bude muset ovládat i práce betonářské,
sádrokartonářské, obkladačské, dlaždičské a izolatérské.
Z něj by se postupem času měl také vyvinout i profesní
specialista v oboru izolace, který bude znát technologické postupy a dovednosti pro montáž natavovaných,
svařovaných, lepených, stěrkových a chemických izolací,
včetně základů klempířských a pokrývačských prací.
Po nástupu do Metrostavu si profesní specialisté budou dál prohlubovat kvalifikaci v systému celoživotního
vzdělávání. Bližší informace naleznete na webech smluvních škol, snadno přístupných z www.metrostav.cz.
Ing. Vrbka nastoupil do naší společnosti v roce 2004
na pozici výrobního náměstka divize 8. U předchozího zaměstnavatele prošel praxí od stavbyvedoucího
po výrobně-technického ředitele.
Jste u Metrostavu, tedy u divize 8, už pět let. Čím si
za tu dobu divize prošla?
Ztrojnásobila během dvou let počet zaměstnanců a splnila
stanovený cíl, realizovat zakázky z jiných oblastí, než těch
souvisejících s výstavbou metra, v objemu více než 1 mld.
Kč za rok. Přelom let 2006/2007 byl pak obzvlášť obtížný,
protože jsme naráz dokončovali pět náročných staveb pro
soukromé investory. Všechno špatné bylo ale k něčemu
dobré – prošli jsme si obtížným obdobím jako první a poslední dva roky jsme věnovali analýzám výsledků všech
projektů a zkvalitnění systému řízení a práce na divizi.
Jakých oblastí se zkvalitnění týkalo?
Podrobné analýzy a výsledky workshopů se skupinami
zaměstnanců nám poskytly podněty ke změnám v práci
s personálem, v nakupování a výběru dodavatelů, propojení přípravy nabídky s realizací a v řízení ekonomiky projektů. Přepracovali jsme proto divizní pracovní postupy
a vynaložené úsilí se nám postupně vrací.
Které provedené změny divizi pomohly nejvíce?
Optimalizovali jsme vztahy mezi obchodním a výrobním
úsekem při nakupování subdodávek, které je dnes podřízeno výrobnímu náměstkovi. Nový postup tvoří vazby
od přípravy zakázky v obchodní fázi až po její vyhodnocení na konci stavby. Obchod se tak stal nedílnou součástí
realizace a obráceně. Protože se nám podařilo sestavit
model, který je pro oba úseky vyvážený, kontrolovatelný
a se zpětnou vazbou, daří se nám poslední rok řešit většinu problémů na počátku jejich vzniku. Zároveň necháváme klíčovou zodpovědnost za výběr dodavatelů vedoucím
projektů, a to i s odpovídajícími kompetencemi.
Divize 8 nemá v současnosti žádnou zakázku s termínovými nebo finančními problémy. Jste tedy spokojeni
a zavádění novinek už skončilo?
Určitě ne, vše je třeba doladit a usadit. Před půlrokem
jsme navíc uvedli do zkušebního provozu počítačový program pro jednotné řízení staveb. Propojil všechny softwarové systémy, které se dnes v Metrostavu používají.
Účetní systém One World jsme provázali s elektronickou
aplikací eVŘ pro sledování výběrových řízení dodavatelů,
a to vše jsme spojili s fakturací na investora a s prognózováním výkonů na stavbách. To vše nám umožňuje dělat
měsíční bilance projektů daleko podrobněji než dříve
a sledovat odpovídající zasmluvněnost dodávek v daném
čase přes celý rozsah díla. Máme tak globální a reálný přehled o zakázce po celou dobu jejího trvání a můžeme lépe
prognózovat skutečné výsledky. Jednota dat a podpora
divize šetří čas a zjednodušuje život zejména vedoucím
projektů, kteří pro řízení stavby prozatím využívali různé
vlastní excelové tabulky a údaje do dalších systémů přepisovali. Nadstavba vznikla doprogramováním běžného rozpočtářského programu, úspěšně ji zkoušíme už na třech
projektech a zatím se osvědčila.
Co považujete za největší současný úspěch divize 8?
Dokončili jsme výstavbu trasy metra IV. C2. To, že velmi
složitá stavba probíhala navenek bez problémů, bylo
hlavně zásluhou našich zkušených techniků, kteří dokázali
většině problémů předejít a zároveň se jim podařilo dobře
komunikovat s úřady i s veřejností. Věnovali jsme veliké
úsilí optimalizaci výrobního programu a nedávno se nám
podařilo získat klíčovou zakázku na vybudování hlavního energetického bloku o výkonu 660 MW v elektrárně
v Ledvicích. I přes uplynulé obtížné období jsme uvnitř celé divize udrželi přátelské prostředí. Naši technici postupně získávají zkušenosti a pokroky u některých z nich jsou
obdivuhodné. Dochází u nás ke generační obměně a nové
kolegy se nám daří v převážné míře vychovávat ze studentů a absolventů. Z toho všeho mám velkou radost.
12/5/08 1:04:19 PM