Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 21/2008, Strana 1
Metrostav Metrostav 21/2008, Strana 2
Co dokáže profesní specialista
Stavby našich divizí vyžadují, aby zaměstnanci zvda-
li větší rozsah prací, než zahrnuje řemeslo, jakému se
vyučili. V terminologii Metrostavu se proto v poslední
doobjevuje oznení professpecialista. Vyjadřu-
je, že pracovk ovládá nejen svoji profesi, ale i -
vazné práce, potřebné pro zvládnumoderstavební
výroby. Smluvní školy Metrostavu požadavkům přizpů-
sobily i část odborné a prakticípravy.
Bude se to týkat jak našich 85 žáků, kteří v září nastou-
pili do smluvních škol v Praze, Brně a Ústí nad Labem, ale
i 109 daích, které by Metrostav chtěl získat ke spoluprá-
ci v následujícím školním roce. Jejich náborová kampaň
vyvrcholí na elomu roku a bude rozšířena o další obory
a novou smluvní školu v Táboře. Do projektu na nábor
mladých zaměstnanců již v průběhu studia se letos popr-
vé aktivně zapojila i společnost Subterra.
Novým požadavkům bude přizpůsobena teoretická
část výuky i odborný výcvik smluvních žáků, který bude
probíhat pod dohledem instruktora Metrostavu ímo
na pracovch divize, pro ž se žáci budou ipravovat.
Profesních specialistů bude celá řada. Co budou
muset ve výrobě i monži zvládat, prozradí u některých
zev jejich pracovního zařazení:
 Profesní specialista v oboru dřevěné konstrukce, bed-
nění a lešení
 Profesní specialista oboru kovové konstrukce (foto)
 Profesní specialista v oboru elektro
 Profesní specialista v oboru obsluha a údržba staveb-
ch strojů a strojního zízení
 Profesní specialista v oboru TZB.
Profesní specialista v oboru stavomontáže však bude
nejen zedník, ale bude muset ovládat i práce betonářské,
sádrokartonářské, obkladačské, dlaždičské a izolatérské.
Z něj by se postupem času měl také vyvinout i profesní
specialista v oboru izolace, který bude znát technolo-
gické postupy a dovednosti pro montáž natavovaných,
svařovaných, lepených, stěrkových a chemických izolací,
etně základů klempířských a pokrývských prací.
Po stupu do Metrostavu si profesní specialisté bu-
dou dál prohlubovat kvalifikaci v systému celoživotního
vzdělávání. Bližší informace naleznete na webech smluv-
ch škol, snadno ístupných z www.metrostav.cz.
Pro pohodlnější práci
Na adrese www.mstavebniny.cz je od prosince vysta-
vekatalog nové kolekce pracovch oděvů. Náklady
na pořízení praktičtějšího, pohodlnějšího a trvanlivěj-
šího oblečení a obutí nejsou dlouhodobě vyšší, než by-
ly dosud. Spokojenost všech, kdo nové vzorky zkoušeli
v praxi, svědčí o kvalitě vylepšené nabídky Metrosu.
Popr je vyvzorováno odlišné obleče s odepínacími
prvky a množstvím kapes pro řidiče kladních aut
Sedla, lokty i kolena prodyšného oblečení pro dělky
na povrchu jsou vyztuženy nepromokavým materiálem
Bundy i kalhoty údržbářů jsou ze speciálního materiálu
odolává oděru, špíně a snadno se udržuje
Bunda pro THP pracovky je membránová, vodě i tru
odolná, prodyš a bude opatřena reflexními pásky
Souprava pro práci v podzemí je z fluoreskujícího materiá-
lu, odpuvodu, odolá nečistotám a stává prodyš
Více informací naleznete na straně 4.
Ing. Ivo Vrbky,
výrobního náměstka divize 8
Ing. Vrbka nastoupil do naší společnosti v roce 2004
na pozici výrobho náměstka divize 8. U předchozí-
ho zaměstnavatele prel pra od stavbyvedouho
po výrobně-technického ředitele.
Jste u Metrostavu, tedy u divize 8, už pět let. Čím si
za tu dobu divize prošla?
Ztrojnásobila během dvou let počet zaměstnanců a splnila
stanovený cíl, realizovat zakázky z jiných oblastí, než ch
souvisejících s výstavbou metra, v objemu více než 1 mld.
Kč za rok.elom let 2006/2007 byl pak obzvlášť obtížný,
protože jsme naráz dokončovali pět ročných staveb pro
soukromé investory. Všechno špatné bylo ale k něčemu
dobré – prli jsme si obžným obdobím jako první a po-
slední dva roky jsme novali analýzám výsledků všech
projektů a zkvalitnění sysmu řízení a práce na divizi.
Jakých oblastí se zkvalitněníkalo?
Podrobné analýzy a výsledky workshopů se skupinami
zaměstnanců m poskytly podněty ke změnám v práci
s personálem, v nakupování a výběru dodavatelů, propo-
jení přípravy nabídky s realiza a v řízení ekonomiky pro-
jektů. epracovali jsme proto divizpracovpostupy
a vynaložené úsilí se nám postupně vrací.
Které provedené změny divizi pomohly nejvíce?
Optimalizovali jsme vztahy mezi obchodním a výrobním
úsekem i nakuposubdovek, které je dnes pod-
řízeno výrobnímu náměstkovi. Nový postup tvoří vazby
od přípravy zakázky v obchodní fázi až po její vyhodno-
cení na konci stavby. Obchod se tak stal nedílnou součástí
realizace a obráceně. Protože se nám podařilo sestavit
model, který je pro oba úseky vyžený, kontrolovatelný
a se zpětnou vazbou, dí se nám poslední rok řešit t-
šinu problémů na počátku jejich vzniku. Zároveň nechává-
me klíčovou zodpovědnost za výběr dodavatelů vedoucím
projektů, a to i s odpovídajícími kompetencemi.
Divize 8 nemá v soasnosti žádnou zazku s termí-
novými nebo finančními problémy. Jste tedy spokojeni
a zanovinek už skončilo?
Určine, vše je třeba doladit a usadit. Před půlrokem
jsme navíc uvedli do zkušebního provozu počítačový pro-
gram pro jednotné řízení staveb. Propojil všechny soft-
warové systémy, které se dnes v Metrostavu používají.
Účetní systém One World jsme provázali s elektronickou
aplikací eVŘ pro sledování výběrových řízení dodavatelů,
a to vše jsme spojili s fakturací na investora a s prog-
zováním výkonů na stavbách. To vše nám umožňuje dělat
měsíční bilance projek daleko podrobněji než íve
a sledovat odpovídající zasmluvněnost dodávek v daném
čase přes celý rozsah díla. Máme tak globální a reálný pře-
hled o zakázce po celou dobu jejího trvání a žeme lépe
prognózovat skutečné výsledky. Jednota dat a podpora
divize šetří čas a zjednodušuje život zejména vedoucím
projektů, kteří pro řízení stavby prozatím využívali různé
vlastní excelové tabulky a údaje do dalších systémů přepi-
sovali. Nadstavba vznikla doprogramováním běžného roz-
počřského programu, úspěšji zkoušíme už na třech
projektech a zatím se osvědčila.
Co považujete za největší současný úspěch divize 8?
Dokončili jsme výstavbu trasy metra IV. C2. To, že velmi
složitá stavba probíhala navenek bez problémů, bylo
hlavně zásluhou našich zkušených techniků, kteří dokázali
většině problémů předejít a zároveň se jim podařilo dobře
komunikovat s úřady i s veřejností. Věnovali jsme veliké
úsilí optimalizaci výrobního programu a nedávno se nám
podařilo získat klíčovou zakázku na vybudováhlav-
ho energetického bloku o výkonu 660 MW v elektrárně
v Ledvicích. I přes uplynulé obtížné období jsme uvnitř ce-
lé divize udrželiátels prosedí. Naši technici postup-
ně zísvají zkušenosti a pokroky u některých z nich jsou
obdivuhodné. Dochází u s ke generační obměně a nové
kolegy se nám daří v převážné míře vychovávat ze studen-
tů a absolventů. Z toho všeho mám velkou radost.
strana 2
PTÁME SE
1
my na Islandu překonaly rekord v délce ražby
Ve čtvrtek 30. října dosáhli pracovci divize 5 v tu-
nelu Ólafsfjörður na severu Islandu rekordní délku i
ražbě (foto č. 2). Odselem č. 867 se v hoře dostali
do vzdálenosti 4000 m od portálu v Ólafs a do hloubky
850 m pod nejvší vrchol v trase, 921 m vysokou horu
Þverfjall. Překonali tak historicrekordy v lce raž-
by a výšce nadloží, kterých Metrostav dosáhl při práci
na vedlejším tunelu Siglufjörður, dlouhém 3640 m.
V polovině listopadu tak k dokončení druhého tunelu
zbývalo vyrazit asi 950 m ze strany Ólafs a es 420 m
protiražbou z fjordu Héðins. „Naštěstí jsme pod nejvyš-
ším nadložím nezastihli žádnou větší poruchu, takže voda,
prýštící do tunelu, má tlak jen do 16 barů a přítok do 1,5
kubíku za minutu, říká Ing. Ivan Piršč, stavbyvedoucí
tunelu Ólafsfjörður. „Celkový tok vody z tunelu ak
dosahuje 450 l/s, takže suchem tu rozhodně netrpíme.
Prorážený masiv tvoří sendvičová skladba vrstev
čediče s vložkami sedimentů a tufů, kterou přetínají čedi-
čové žíly. Společně se zlomy a puklinovým systémem jsou
příčinou, proč do tunelu teče voda. Jeteplota se v tunelu
Ólafs pohybuje od 1,7 do 3,4 ºC. Pokud má nižší tlak než
15 barů a vydatnost do 600 l/min, raziči poruchu obvykle
ekovají bez injektáží. Při větší vydatnosti a rozsahu
používají chemickou injektáž, která plní snící i stabili-
zační funkci. Cementovou injekž, která fungovala i
ražbě Siglu, na Ólafs nemohou použít, protože v ledové
vodě nedochází k potřebným chemickým reakcím.
Daí častou poruchou, na kterou v hoře narážíme,
jsou až 2m vrstvy červech skovců a tus deskovi-
tou odlučností,“ pokračuje Ing. Piršč. Ve stropní oblasti
vytvářejí staticky nepříznivý profil s rovným stropem.“
Ražbu pomocí norské tunelovací metody, používající
„Drill and Blast, usnadňuje našim razičům na Islandu
vrtací stroj TAMROCK AXERA 11 se třemi rameny (foto
č. 1). Pro jeden pracovní záběr s ním musí vyvrtat až 120
timetrových vrtů o průměru 48 mm. Nabijí je emulzní tr-
havinou a neelektrickým roznětem na dálku odpálí. Ruba-
ninu potom čelní kolový nakladač s objemem lžíce 3,4 m³
naloží na dumpry s 20kubíkovou korbou. Pod Þverfjallem
jich dnes jezšest. Po strojním zištění výrubu mu
pracovníci tunel zajistit stříkaným betonovým ostěním,
v nejsložitějších případech jej vyztužují KARI sítěmi.
I když v tunelu to poznat není, na Island už přišla zima
a cesty z lettě na stavbu opět komplikují sněhové boe
a laviny,ipomněl drsné prostředí Ing. Piršč a dodal,
že po vzoru stch si ale na nevlídpočasí zvykli:
„Nelíbí se ti? Tak počkej 15 minut, bude ještě horší!“
Pracovníci divize 5 žijí na Islandu ve dvou základnách.
Na ražbu tunelu Ólafsfjörður vyrážejí ze stejnojmenné
ryřské osady, týmy pro protiražbu z fjordu Héðins
bydlí v Siglufjörðuru a na stavbu jeznově proraženým
tunelem Siglu. Nejsou tu ale jenom raziči a technici.
„Neodmyslitelnou součásnašeho týmu jsou vynikající
kuchaři, kteří nám zpestřují život a snaží se nám vyna-
hradit domov. Zvlášť teď, v předvánočním období, pro nás
budou nepostradatelní,“ uzavřel Ing. Piršč.
Lenka Svobodová, foto archiv stavby
2
Metrostav_21_08.indd 2 12/5/08 1:04:19 PM
Metrostav Metrostav 21/2008, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 21/2008, Strana 1
Metrostav Metrostav 21/2008, Strana 2
Metrostav Metrostav 21/2008, Strana 3
Metrostav Metrostav 21/2008, Strana 4
Metrostav Metrostav 21/2008, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 21/2008, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 21/2008, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 21/2008, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics …

Rendering Strana 3 (104313): (0/1) (245 ms)

Rendering Strana 2 (104312): (0/1) (290 ms)

Rendering Strana 1 (104311): (0/1) (290 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3164/vth120982-1.jpg

 i3164/vth120983-1.jpg

 i3164/bg104312.svg

 i3164/vth120984-1.jpg

 i3164/vth120985-1.jpg