strana 4
Blahopřejeme
i n f o r m a c e / ak t u a l i t y / za j í m avo s t i
Top firemní filantrop
Na š e f o t o r e po r t á ž
Za uplynulý rok Metrostav věnoval na veřejně prospěšné projekty téměř 27,5 milionu korun – o 12 a čtvrt milionu víc, než vloni. Výrazně si tak polepšil i v jediném
českém žebříčku, který firemní dárcovství odráží.
V absolutním objemu postoupil v Top firemní filantrop
o osm míst a stal se sedmou nejštědřejší firmou, podnikající na území ČR. Ještě o stupínek výš se naše společnost
s 2,58 % umístila v pořadí podle poměru investovaných
prostředků k hospodářskému výsledku před zdaněním.
Metrostav je jedním ze zakladatelů klubu firemních
dárců DONATOR a i v budoucnosti hodlá podporovat vybrané dlouhodobé projekty v duchu hesla: Odpovědnost
přináší úspěch a úspěch přináší odpovědnost.
Upřímné přání všeho nejlepšího zasíláme všem našim
spolupracovníkům, kteří v závěru letošního roku oslaví
své životní jubileum. Přejeme jim do dalších let hodně
zdraví, štěstí a spokojenosti nejen v pracovním, ale
také v rodinném životě. Za práci, kterou vykonávají pro
naši společnost, jim děkujeme a přejeme ještě mnoho
dalších pracovních i osobních úspěchů.
50 let
Stanislav Smolík, potrubář z divize 1
Jozef Stolár, mistr z divize 1
Jan Jágerský, stavební dělník z divize 1
Ing. Petr Vondra, stavbyvedoucí z divize 6
Mikulář Valko, řidič z divize 7
Praktické a pohodlné
60 let
Karel Procházka, izolatér z divize 1
Juraj Holovka, jeřábník z divize 5
Vojtěch Demeter, řidič z divize 7
Zdeněk Fichtner, stavební zámečník z divize 9
1
Ing. Ján Papp, specialista na centrále
Ve španělském rytmu
Tradiční předvánoční setkání s partnery a přáteli zahájili v Metrostavu naši developeři. V Hudebním divadle
v Karlíně se při něm představili jako samostatná dceřiná akciová společnost Metrostav Development.
Večer otevřel v broadwayském stylu vyvedený muzikál Carmen, ve kterém nechyběla odvážná cirkusová
vystoupení, včetně dravé zvěře. Setkání se žhavými rytmy
flamenca pokračovalo při následném večírku v podzemní
divadelní kavárně. V jeho úvodu ředitel nové společnosti
Ing. Petr Pujman poděkoval za spolupráci a přítomné
ujistil, že budoucnost Metrostavu Development vidí optimisticky. Do nového roku jemu i všem ostatním popřál
jen to nejlepší. Po slavnostním uvedení do života příjemná
party ve španělském stylu pokračovala dlouho do noci.
Metrostav Open 2008
Sportovní hala v Radonicích hostila v sobotu 29. listopadu 10. jubilejní ročník tenisového turnaje Metrostav
Open. Šestnáct dvojic hráčů z řad zaměstnanců Metrostavu i jeho obchodních přátel při utkáních předvedlo
kvalitní sportovní výkon. Přátelské prostředí, na které
se všichni celý rok těšili, se opět stalo bonusem dne.
Turnaj se hrál ve čtyřech skupinách na čtyřech krytých
dvorcích a pátý sloužil po celou dobu k rozehrání. Dva
nejlepší týmy z každé skupiny postoupily do finále A. Aby
sobota zůstala pro všechny zajímavá až do konce, utkali se
ostatní hráči ve finále B o Cenu útěchy.
Z hráčů Metrostavu se nejdál probojoval loňský vítěz
Jan Cuc. Zatímco před rokem hájil barvy centrály, letos
už bojoval za divizi 6, jejímž je novým ředitelem. Se svým
partnerem Miroslavem Fričem podlehl až po urputném boji
Michalovi Valentovi a Miroslavu Sklenářovi, kteří nakonec
v turnaji skončili na třetím místě.
Závěrečné hry finále A byly plné náročných výměn,
z nichž měli potěšení jak hráči, tak diváci. Po dlouho nerozhodných semifinálových utkáních se ve finále setkali
Miroslav Kos s Miloslavem Šmolíkem a Jan Hybš s Tomášem Réveszem. Teprve výsledek dlouhého tiebreaku rozhodl o tom, že putovní pohár od loňského vítěze převzala
dvojice Hybš, Révesz (foto) a zopakavala tak svůj úspěch
z turnaje Metrostav Open před čtyřmi lety.
Doprovodný program nabídl hráčům zkušební jízdy
v nových modelech vozů značky Mercedes Benz. Kvalitní
občerstvení a tradiční jazz už desátý ročník turnaje jen
podtrhly. Všichni hráči se bavili a už teď přislíbili svou
účast na Metrostav Open v příštím roce 2009.
Lenka Svobodová, foto Ota Mrákota
2
3
4
5
6
7
8
9
Nové spojení a západní část hlavního nádraží začínají sloužit veřejnosti
Nové spojení propojilo dvěma moderními tunely, 25 mosty, železničními estakádami a více než 28 km tratí pět
metropolitních nádraží. Obrovská a náročná stavba skončila díky nasazení všech zúčastněných dva roky před
plánovaným termínem. Jako jedni z prvních si ji v úterý 2. prosince z oken vlaku prohlédli pozvaní hosté, mezi
kterými nechyběli ani zástupci Metrostavu. Hlavní nádraží je po roce stavebních prací přivítalo novými, pohodlně
přístupnými nástupišti (foto č. 1). „Dokončujeme už jen drobnosti ve středním podchodu, ostatní stavební práce ve
veřejnosti přístupných částech máme hotové,“ řekl Ing. Přemysl Krejsa z divize 3 Metrostavu, který modernizaci
západní části nádraží řídí. Projevy na peronu uzavřel vánočním přáním obchodní ředitel Metrostavu Ing. Pavel Pilát
(uprostřed na foto č. 2 mezi předsedou Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR Miloslavem Vlčkem a ředitelem SFDI
Ing. Gustávem Slamečkou). Přestřižení pásky (foto č. 3) přítomným otevřelo cestu do příjemně vyhřátého vlaku na
okružní cestu Prahou po Novém spojení. Z tunelu pod Vítkovem, jehož stavbu měla na starost divize 5 Metrostavu,
byly logicky vidět jen portály (foto č. 4 a 7). Průjezd tunelem i následnou cestu hostům zpříjemnilo také občerstvení
(foto č. 5). Na cestě Prahou vlak projel snad po všech kolejích Nového spojení (foto č. 6). Po návratu na hlavní
nádraží zbyl čas na sdělení dojmů z cesty i na otázky dalšího rozvoje dopravních staveb (na foto č. 8 náměstek
generálního ředitele Českých drah Ing. Milan Matzenauer a Ing. Pavel Pilát). Ředitel divize 5 Ing. Václav Soukup
(foto č. 9 uprostřed) na závěr poznamenal: „Po více než čtyřech letech předáváme do provozu jednu z největších
dopravních staveb současnosti. Jsem rád, že jsme při ní obstáli. Už brzy ji bude moci plně ocenit i veřejnost.“
Nový katalog ochranných oděvů a pracovních pomůcek
nabízí na výběr zboží s delší životností, lepší barevnou
stálostí, se střihy i funkčností přizpůsobenými jednotlivým profesím. Oděvy lépe odolávají oděru a roztržení a jejich zvlášť exponovaná místa na ramenou,
loktech a kolenou jsou vyztužena proti mechanickému
poškození. Nová kolekce odpovídá vizuálnímu stylu
Metrostavu, má upravené velikosti a starou nabídku
nahrazuje asi z 80 procent.
„Pracovní oblečení má přímý vliv na kvalitu a rychlost
práce,“ připomíná náměstek Metrosu Bc. Martin Fuksa.
„Když vám není zima ani vedro, nejste promoklý, nic vás
neškrtí, všechno máte po ruce ve správných kapsách, ze
kterých věci snadno vyndáte, aniž by vám třeba mobil
spadl do bláta, můžete se soustředit na práci. Pokud se
třeba razič v neprodyšném oblečení zpotí, venku nastydne, je nemocný a nepřijde do práce, může oblečení ovlivnit
i rychlost práce celého týmu. Často se to totiž v nepříznivých podmínkách stane ne jednomu, ale hned několika
lidem najednou, kteří v malém týmu nejdou nahradit.“
Na novém katalogu OOPP proto pracovala 13členná
výběrová komise, ve které kromě zástupců Metrosu měly
zastoupení všechny divize Metrostavu, které projevily zájem, a také útvary centrály a odborová organizace. Podle
výsledků dotazníkového průzkumu a stanovení šesti
profesních skupin, které potřebují odlišné pracovní oblečení a pomůcky, zajistili pracovníci Metrosu odzkoušení
vybraných vzorků přímo na stavbách.
„Sestavili jsme individuální sety oděvů a obuvi pro
techniky, dělníky, pracovníky v podzemí, svářeče, údržbáře a nově i řidiče,“ vysvětluje Martin Fuksa. „U všech profesí jsme navrhli nový nákupní koš, který zahrnul všechny
jejich oděvy, obuv a pomůcky. Jsou v něm sice některé
jednotlivé kusy, třeba bundy, dražší, než bývaly, většinou
se však celková cena individuálního setu pro jednoho
pracovníka nemění. Tam, kde se zvýšila, zase zaručujeme
delší životnost zboží. Třeba pracovníci v podzemí už nebudou černě neviditelní a promokaví, ale budou mít vysoce
kvalitní prodyšné, vodě, oleji a nečistotám odolné kalhoty,
bundy či kombinézy z fluoreskujícího materiálu a s reflexními pruhy. Dosud je museli obměňovat průměrně jednou
za půl roku. Na Islandu už však máme odzkoušenou novou
kolekci, o které víme, že bez problémů slouží dvakrát déle.
Cena přitom dvojnásobná není.“
Velká změna nastala také v sortimentu pracovní obuvi, kde se nezměnily jen holinky. Ostatní boty jsou lehké,
prodyšné, pokud je potřeba, voduodpudivé a ocelovou
špičku mají nahrazenou kevlarovou kaplí a jsou doplněné
kevlarovou stélkou proti propichu.
„U svářečů jsme nakonec neměnili nic, protože jsme
zjistili, že stále není na trhu nic lepšího, než co používají.
To samé platí i pro ochranné přilby, které jsme jen doplnili
třeba o ochranný štít a chrániče proti hluku (foto).
„Nové oblečení je prostě funkční, pohodlné a navíc
moderní, a proto věříme, že se všem bude líbit a že ho
všichni pracovníci firmy budou rádi nosit,“ uzavřel představení nového katalogu OOPP Martin Fuksa.
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen DDM Group / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce Koželužská 5,
180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 709 415; www.metrostav.cz / Číslo 21/2008 vyšlo 8. 12. 2008 (22/2008 vyjde 18. 12. 2008) / Složení redakční rady Ing. František Polák (předseda), Ing. Jan Cuc, Ing. Jiří Kavan, Mgr. Jan Kuchař, Pavel Meyer,
Ing. Jaromír Pavlíček, Ing. Jaromír Šob a Ing. Libuše Weinfurtová / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Publishing, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax.: 244 023 333 /
Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s.p., odštěpný závod Praha, č. j. nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo povoleno s.p. OZSeČ Ústí nad Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 /
Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736
Metrostav_21_08.indd 4
12/5/08 1:04:27 PM