strana 3

zp r avoda j s t v í z diviz í

1

Čistá horní Úpa se přehoupla do druhé poloviny

Před rokem byl zahájen projekt s názvem Čistá horní

Úpa, který řeší čištění a odkanalizování odpadních vod

v Trutnově a okolí. Jde především o rekonstrukci nebo

dostavbu kanalizace v Trutnově, Mladých Bukách, Svobodě nad Úpou, Janských Lázních a v Horním Maršově

a o modernizaci a intenzifikaci trutnovské čistírny odpadních vod v Bohuslavicích nad Úpou (foto č. 1). Právě tu, jako člen sdružení, provádí Metrostav.

„Máme sice na starost čistírnu v Bohuslavicích, přičemž vybudování kanalizace v okolních obcích spadá do

kompetence firmy OHL ŽS, ale podle smlouvy jsou všichni

členové sdružení, tedy společnosti BAK, Metrostav a OHL

ŽS, zodpovědní za všechno,“ upřesňuje vedoucí projektu

Ing. Petr Brož a dodává, že divize 6 je zároveň i sama

dodavatelem některých prací na ČOV.

Po roční práci je ve smyslu funkčnosti v současné

době dokončeno hrubé předčištění, konkrétně česlovna,

lapák štěrku, lapák písku a čerpací stanice. „Dále jsme dokončili velín, zprovoznili první biologickou linku, která zahrnuje rozdělovací objekty, aktivační nádrže a dosazovací

nádrže (foto č. 2). Je také hotov odtokový žlab a objekt,

v němž se zpracovávají kaly (foto č. 3),“ popisuje hotové

části Ing. Brož. Dokončeny byly již také potřebné propojovací inženýrské sítě, především potrubí a kabeláže.

2

Ačkoli dnes probíhá vše podle stanoveného harmonogramu, celou sezonu se stavebníci s termíny potýkali.

S pracemi se totiž začalo později, než se původně předpokládalo, protože nebylo jednoduché zajistit kvalitní a spolehlivé subdodavatele. Kromě toho se ukázalo jako velmi

problematické i spuštění první biologické linky. „Vše bylo

termínově hodně napjaté, museli jsme splnit termín daný

povolením k vypouštění částečně čištěných vod z čistírny do řeky Úpy. Navíc všechny práce probíhaly a stále

probíhají za provozu, který musí být v určitém rozsahu

zachován, v tomto případě bez odstávek,“ říká Ing. Brož.

Nicméně původně plánovaný objem prací pro letošní rok

se stavbařům podařilo splnit.

V nejbližších týdnech by měla být zprovozněna první

linka bioplynu a přes zimu se tým Ing. Brože zaměří na

vnitřní dokončovací práce. Pokud to počasí dovolí, budou

pokračovat i práce na zbývajícím propojovacím potrubí.

Realizace více než půlmiliardového projektu trutnovských vodohospodářů – investorem je společnost Vodovody a kanalizace Trutnov – bude dokončena v říjnu 2009.

Zdejším obyvatelům přinese nejen kvalitnější vodu v horním toku Úpy a rekreantům v nádrži Rozkoš, ale i daleko

vyšší stupeň ochrany podzemních vod.

Martina Vampulová, foto Josef Husák

3

Neobvyklá stavba potěší nejen sportovce

V pražských Záběhlicích vyrůstá nové Sport relax centrum, které se stane součástí zdejšího stávajícího

sportovního areálu. Z architektonického hlediska jde

o velmi zajímavou budovu, v níž bude prostor nejen

pro fitness centrum, tělocvičnu, klubovny, zázemí pro

administrativu, ale také pro dvanáct služebních bytů.

Čtyřpodlažní objekt Sport relax centra tvoří vlastně

dva celky – první je obdélníkového půdorysu a tvoří jej

1. PP a 1. NP. Nad ním se vznáší trojice dvoupodlažních

objektů s bytovými jednotkami. Budou mít lichoběžníkový

půdorys se zkosenými průčelími a budou připomínat pramice (vizualizace). Vertikální propojení mezi jednotlivými

podlažími zajistí trojice schodišťových jader s výtahy.

V podzemním podlaží bude k dispozici 37 parkovacích

stání a technické zázemí. První nadzemní podlaží bude patřit wellness a fitness centru s nezbytným zázemím. Dále

zde budou administrativní a klubovní prostory. Ve druhém

a třetím podlaží je naplánováno celkem 12 nadstandardních bytů s velkými terasami. Hlavní vstup do wellness

bude řešen ze západní strany, do ostatních provozoven

a bytů se pak bude vstupovat ze severu. Tak by mělo nové

Sport relax centrum vypadat přibližně za rok.

Dnes jsou dokončené výkopové práce, piloty a kanalizace spodní stavby s přípojkou a také základová deska.

Tým Tomáše Pýchy z divize 1 teď buduje monolitické

konstrukce skeletu 1. PP, které by měly být dokončené na

začátku ledna. „Vzhledem k tomu, že při založení objektu

jsme se setkali se spodní vodou, jsou podzemní konstrukce z vodostavebního betonu,“ popisuje vedoucí projektu Tomáš Pýcha. „Monolitické konstrukce obvodového

pláště jsou na jižní a severní straně šikmé a na východní

a západní straně svislé. Zešikmená průčelí a atiky budou

vzdáleně připomínat trojici na břeh vytažených pramic.

Unikátní bude i fasáda z prefa panelů v kombinaci se Silbonitem a měděnými šablonami z Finska.“

Stavba pokračuje přesně podle harmonogramu a první návštěvníci by ji mohli využívat už přibližně za rok.

Stavba kanalizace v Radlické ulici je hotová

Náročná stavba přeložky Radlického potoka a rekonstrukce hlavního radlického kanalizačního sběrače

včetně přeložky vodovodního řádu byla dokončena.

Tým Jiřího Růta z provozu IS divize 1 dodržel veškeré

termíny a stavbu odevzdal už koncem října.

Liniová výstavba kanalizačního radlického sběrače,

která probíhala v úseku Radlické ulice od ulice Křížová

k nové budově ČSOB, byla rozdělena do několika etap,

z nichž divize 1 prováděla tři. Její první a druhá etapa stavby zahrnovala rekonstrukci stávajícího radlického sběrače

a čtvrtá etapa zahrnovala částečně rekonstrukci, částečně

výstavbu nového kanalizačního sběrače, zatrubnění Radlického potoka a s tím spojenou přeložku vodovodního

potrubí DN 600. Výstavba sběrače nezahrnovala pouze

pokládku kameninových trub a zděné stoky, ale i dvě spojné komory (foto č. 1), čtyři spadiště, úpravy oddělovače

a desítky kanalizačních vstupních šachet. Celý projekt

trval necelé dva roky. Výstavba první a druhé etapy byla

zahájena na jaře 2007 a skončila říjnu 2008. Souběžně

budovaná čtvrtá etapa skončila už v únoru 2008.

Rekonstrukce sběrače měla za úkol zvýšit kapacitu kanalizační stoky. Vzhledem k tomu, že došlo k prodloužení

tramvajového tělesa v Radlické ulici od smyčky Na Laurové k nové budově ČSOB, bylo k ní nutné prodloužit

i radlický sběrač a potok a přepojit je na nově zrekonstruované stoky. Na rozdíl od původní stoky, která byla

zděná, je nový sběrač DN 1000 proveden z kameninového

kanalizačního potrubí a částečně ze sklolaminátu.

1

Pro stavbu byly náročné nejen úseky před budovou

ČSOB, kde se nacházejí zvodnělé zeminy, ale náročný byl

i úsek od ulice Křížová směrem k Braunově ulici. „Výstavba zde probíhala za nepřetržitého automobilového

provozu a za provozu MHD. Museli jsme výstavbu kanalizace provádět ve štolách, protože nebylo možné porušit

betonovou desku pod stávajícím tramvajovým tělesem,“

říká Jiří Růt. „Pouze v nejnutnějších případech a jen

na nezbytně nutnou dobu jsme mohli přistoupit k částečným dopravním omezením, jako je snížení rychlosti či

zjednosměrnění části ulice. Při rozsahu a objemu stavebních prací šlo o záležitost velmi organizačně náročnou.

Domnívám se, že i tohoto nelehkého úkolu jsme se jako

provádějící firma zhostili velmi dobře. Pevně doufáme,

že obyvatelé této části Prahy po dokončení díla ocení

naše úsilí, dobře odvedenou práci (foto č. 2) a dodatečně

pochopí, že při takto velkém díle vznikají problémy, jimž

jsme se s nejlepší vůlí snažili čelit, abychom obyvatelům

usnadnili a následně zpříjemnili život,“ dodává Jiří Růt.

Ter e z a Re g n er o v á, f o t o J o s e f H u s á k

Několik důležitých čísel

Celková délka kanalizačního sběrače:

1300 m

Celková délka zatrubněného Radlického potoka: 364 m

Délka rušených stávajících kanalizací:

1260 m

Délka kanalizačních přípojek:

370 m

Počet kanalizačních šachet:

48 ks

Přeložka vodovodu DN 600:

240 m

2

Co obnáší stavba v centru města

Každý si umí představit, že stavět v centru města není

jednoduché. Metrostav si však umí dobře poradit i se

staveništěm uprostřed Prahy a v jakémkoliv ročním období. Stavba Rezidence Korunní na Vinohradech proto

probíhá přesně podle harmonogramu a požadavků investora, i když už nastupuje zima.

Tým Ing. Martina Sirotka z divize 1 Metrostavu stavbu

zahájil letos v červenci, když staveniště uvolnila demolice

staré zástavby. V místech, odkud v dávné minulosti voněly

do okolí proslulé čokolády Orion, se tak už dnes rýsují

základy nové stavby. Vyroste na nich moderní komplex se

270 byty a ateliéry, který ve svém nitru nabídne i dostatek

místa pro odpočinek a relaxaci.

V současnosti jsou zde hotové piloty a probíhá postupné odkrytí základové spáry a její následné přikrytí

podkladním betonem. Zároveň byly zahájeny práce na

hydroizolacích (foto). Zkušeným izolatérům nevadí, že

jejich provádění vyšlo na zimní období. Moderní materiály a technologické postupy, které používají, jim umožňují

správně položit izolace i v nepříznivém počasí.

Stavební jáma o rozměrech 90 x 90 m je právě tak

hluboká, aby v sobě ukryla tři podzemní podlaží. Celkem

se z ní vytěží až 70 000 m³ zeminy. K jejímu odvozu patří

i opatření, která brání znečistění přilehlých komunikací.

Co všechno obnášejí, vysvětluje Ing. Martin Sirotek: „Zachovat čistotu okolních ulic je pro nás samozřejmostí.

V případě Rezidence Korunní denně uvolňujeme na úklid

čtyři pracovníky, kterým pomáhá čisticí samosběrný vůz.

Díky těmto opatřením jsme okolí udrželi čisté i v době,

kdy na staveniště pro zeminu přijíždělo až dvacet velkých

nákladních aut denně a každé se tu otočilo čtyřikrát.“

Nová stavba roste v hustě zastavěné obytné čtvrti

a jejímu prostředí se dobře přizpůsobila. Kromě obvyklého dodržování nočního klidu bude respektovat i sváteční

období nadcházejících Vánoc.

Stejně jako jinde v centru, i na Vinohradech se technici

Metrostavu museli vypořádat s nedostatkem manipulačního prostoru a s malým místem pro složení a uskladnění

materiálu. Také tady mají jen jediný povolený vjezd na

stavbu. Podrobná organizace dopravy je však pro ně

běžná. Náročná začne být po zahájení betonáží nosných

konstrukcí, které pro divizi 1 provede naše divize 6.

Výstavba Rezidence Korunní, jejímž investorem je

společnost Sekyra Group Real Estate, bude pokračovat

podle harmonogramu i v zimním období. Dokončení stavby je plánováno na konec června roku 2010. Do té doby se

na ni ještě určitě několikrát vrátíme.

Jarmila Šnoblová, foto Josef Husák

Martina Vampulová, vizual. archiv stavby

Metrostav_21_08.indd 3

12/5/08 1:04:22 PM