strana 2

Milé sportovní setkání

Dvanáctý ročník tenisového turnaje o pohár obchodního ředitele Metrostavu se i letos odehrál ve sportovním areálu v Průhonicích. V  sobotu 27. listopadu se

v jeho hale utkalo 16 hráčských dvojic, které ve čtyřhrách bojovaly o tradiční putovní trofej.

Turnaj je přednostně určen pro obchodní partnery,

které doplňují naší zaměstnanci. Řediteli divize 6 Janu

Cucovi (foto č. 1) a Miroslavu Fričovi z divize 3 (foto č. 2)

se v něm letos podařilo obhájit loňské třetí místo. Stejně

uspěli i Petr Brotan z centrály Metrostavu (foto č. 3 vlevo)

s Milanem Králem, které bronzové umístění jistě potěšilo

víc než minulá cena útěchy. Na druhém místě se umístili

otec a syn Koutonovi (foto č. 4), vítězi se po zásluze stali

Jiří Holub s Martinem Bažantem (foto č. 5 zprava).

Všichni medailisté si ceny zasloužili a těšili se z nich

nejen naši kolegové (foto č. 6), ale zejména vítězný pár,

jehož snímek naleznete v upoutávce na první straně.

Ptáme se

Josefa Majera,

vedoucího projektu z divize 9

1

Subterra už pracuje na prvním Tomickém tunelu

1

2

3

Divize 1 společnosti Subterra zahájila 20. října ražbu

už třetího železničního tunelu, který buduje v rámci

modernizace trati Votice–Benešov u Prahy. Začátkem

prosince zahájí ražbu posledního – u stanice Bystřice.

Zakázku na modernizaci trati Votice–Benešov u Prahy

získala Subterra jako člen Sdružení VoBen, které vede

firma EUROVIA CS. Stavba je součástí IV. tranzitního

koridoru a jejím předmětem je modernizace 18,405 km

dlouhého traťového úseku. Řeší především jeho zdvojkolejnění a úpravu geometrické polohy kolejí. Obsahuje

i činnosti, jejichž výsledkem bude zvýšení traťové rychlosti až na 160 km/h. Dosažení těchto parametrů není možné

docílit na stávající trase, proto jsou hlavními stavebními

objekty směrové přeložky trati. V jejich rámci vznikne

i hloubený tunel a čtyři ražené, které vybuduje Subterra.

První, 590 m dlouhý Votický tunel provádí v otevřené

jámě jako subdodávku společnost HOCHTIEF CZ. Na něj

navazuje již proražený Olbramovický tunel. Z jeho 480 m

je 360 m ražených a 120 m hloubených. Další přeložka

trati je za stanicí Olbramovice. Její součástí je i nejdelší,

1044 m dlouhý Zahradnický tunel, jehož 936 m dlouhý ražený úsek byl proražen letos 30. září. Za zastávkou Tomice

následuje 324 m dlouhý Tomický tunel I. Ražba s délkou

216 m v něm začala před pár týdny (foto č. 1). Na poslední

přeložce trati bude 252 m dlouhý tunel Tomice II. Ražba

jeho 204m úseku má být zahájena začátkem prosince.

„Olbramovický tunel je prvním vyraženým tunelem

v nové trase (foto č. 2). Nyní v něm betonujeme hloubené

části jeho výjezdového a vjezdového portálu. Jsem rád,

že je dokončíme ještě za poměrně příznivého počasí. Až

udeří mrazy, budeme již betonovat definitivní obezdívku

uvnitř tunelu,“ říká vedoucí projektu Jakub Němeček.

O pár kilometrů dál začíná s betonážemi definitivních

obezdívek Zahradnického tunelu pracovní tým Radima

Šponara. „V těchto dnech sice ještě dokončujeme ražbu

opěří, na druhém konci už ale betonujeme základové pa-

sy v ražené části, instalujeme hydroizolaci a montujeme

armaturu horní klenby hloubené části. Letos bychom rádi

zabetonovali alespoň dva bloky na výjezdovém portálu.

Jakmile však začne mrznout, přesuneme betonovací formu dovnitř tunelu a budeme betonovat definitivní ostění

v ražené části,“ popisuje práce Radim Šponar.

Tomice I začal razit opět tým Jakuba Němečka. „Do

poloviny listopadu jsme vyrazili asi 150 m. Horninu z převážné části rozpojujeme mechanicky. Trhací práce jsme

omezeně začali používat až od 113 m, kde jsme narazili

na kompaktnější horninu, na niž tunelbagr nestačil. Takto

postupujeme 2–4 metry za 24 h. Rádi bychom tunel v kalotě prorazili kolem 10. prosince,“ věří Jakub Němeček.

Poslední tunel – Tomice II – začne razit tým Jakuba

Němečka v návaznosti na proražení prvního Tomického

tunelu. „Tunel Tomice II je na dohled od tunelu Tomice I.

Jakmile ten v kalotě prorazíme, přesuneme stroje a raziče

k druhému tunelu,“ potvrzuje Jakub Němeček.

Štěpán Sedláček, foto Libor Mařík

2

Zavádění automatizovaného oběhu dokumentů

4

5

6

Metrostav_21_10.indd 2

Od letošního února v divizi 3 zpracovávají všechny

faktury pouze v elektronické podobě. Aplikace se postupně rozšiřuje, bude se nasazovat v Subteře a možná i v dalších dceřiných společnostech. Jako základ

využívá technologii Share Point Portal Server (MOSS),

o které jsme psali v předcházejících novinách.

Podatelny Metrostavu evidují na 10 000 faktur měsíčně. Dříve musely schvalovací kolečko od přijetí do zaúčtování absolvovat fyzicky. Dnes v divizi 3 a nově i divizích

8, 9 a 1 na každou z nich pracovník podatelny nalepí

individuální čárový kód a spolu s přílohami ji oskenuje.

K faktuře se tím automaticky založí elektronická průvodka, kterou pověřený pracovník vyplní a spolu s fakturou

odešle po síti prvnímu člověku v předem určeném kolečku. Ten ji zkontroluje či doplní průvodku – dohledá třeba

dodací list či objednávku – a tzv. úkol pošle dál. Tomu,

kdo ho dostane, se zobrazí v seznamu úloh k vyřízení

v prostředí MOSS. Pokud jej nevyřídí, aplikace vygeneruje

e-mail, kterým mu nevyřízené úkoly připomene.

Nakonec faktura doputuje k odpovědnému zaměstnanci s podpisovým vzorem, který ji odsouhlasením

odešle k zaúčtování. Pracovnice v účtárně fakturu po další

kontrole zaúčtuje do systému One World, kde je její další

zpracování už rutinní záležitostí.

Z prostředí MOSS se však faktury neztrácejí. Jejich

pohyb a změny stavů až do konečného proplacení je

možné stále sledovat. Aplikace při tom umí upozornit

oprávněné pracovníky, že se faktura u některého úkolu

zastavila na příliš dlouho. Pokud se zjistí, že jeho řešitel

třeba onemocněl, mohou být jeho úkoly delegovány ně-

komu jinému. Faktura tak nezůstane v šuplíku, jako se to

může stát její papírové podobě. Aplikace také hlídá proces

proplácení. Odpovědným pracovníkům třeba zašle připomínku, že do termínu splatnosti zbývá pět dní nebo že právě nastal či je dokonce po splatnosti. Nemůže se tak stát,

že se faktura zatoulá, ztratí nebo není včas proplacena.

Program ošetřuje i výjimky v koloběhu, například

vrácení faktur k přepracování či doplnění. Obsahuje také

statistiky, jež ekonomům umožní jejich oběh optimalizovat. Všichni, kdo s fakturami pracují, ocení především

možnost jejich vyhledání podle informací v průvodce.

Elektronický oběh faktur má stejně jako další zaváděné

aplikace v prostředí MOSS jednoduché a intuitivní ovládání a dostatečný uživatelský komfort. Jeho primárním výsledkem by už v dohledné době mělo být zkrácení oběhu

faktur tak, aby byly zaúčtovány do deseti pracovních dnů

od převzetí v podatelně. Tím Share Point Portal Server

dosáhne první úspěch, kterým zefektivní a zlepší práci.

Počet faktur v elektronickém oběhu

1125

750

375

0

2/2010 3/2010 4/2010 5/2010 6/2010 7/2010 8/2010 9/2010 10/2010 11/2010

divize 3

divize 8

divize 9

Po více než 20 letech praxe nastoupil Josef Majer do

Metrostavu v roce 2004 už jako zkušený vedoucí projektu. Od té doby ho můžete potkat převážně v pražské

Fakultní nemocnici v Motole. Jeho tým zde totiž provádí už třetí etapu rekonstrukce dětského léčebného

monobloku. Příští rok se chystá na její dokončení.

První etapa prací probíhala v Motole od poloviny roku

2006 do prosince 2007. Jak na ni vzpomínáte?

Pracovali jsme tehdy jako lídr ve sdružení. S budovou

jsme se seznamovali a všechno dělali poprvé. Nejprve

jsme odstrojili starý železobetonový skelet lůžkového křídla C, sanovali jej a zesílili. Zároveň s vybudováním nové

dispozice i obvodového pláště jsme dětskou nemocnici

spojili podzemním raženým koridorem s pavilonem pro

dospělé. První etapa tedy pro nás představovala něco

jako maturitu. Její nejobtížnější částí, kterou jsme stejně

jako ostatní prováděli za plného provozu nemocnice, byla rekonstrukce centrálního komunikačního jádra. Naše

tehdejší dobrá práce přispěla k tomu, že jsme později ve

zvláštních soutěžích už jako generální dodavatel získali

v Motole zakázky i na další dvě etapy rekonstrukce dětského monobloku. Stejnou přestavbou totiž musí projít

všechna tři jeho lůžková křídla i jedno operační.

Lůžkové křídlo A, součást druhé etapy stavby v Motole, jste předali letos v polovině října s půlročním předstihem. Jaké práce v nemocnici provádíte dnes?

Po modernizaci křídla A provádíme dokončování a kompletační práce v třetím přestavovaném křídle D. Obsahuje

přípravný trakt pro 12 nových operačních sálů, vybudovaných v desetipodlažním přistaveném pavilonu D1. Zajišťujeme pro ně i zdravotnické technologie a vybavení. Je

složité a nejmodernější, jaké může být, takže máme stále

dost práce. I s rezervou bychom však měli D i D1 dokončit

zhruba v polovině příštího roku. Zároveň se připravujeme

na další, odděleně vysoutěženou zakázku – technologicky

zajímavou novostavbu pavilonu magnetické rezonance.

Setkali jste se na stavbě s nějakými novinkami?

Sofistikované operační sály už jsou asi běžné. Novinkou

však pro nás bylo dobudování automatického vozíkového

systému v podzemních koridorech, který zajišťuje bezobslužný rozvoz léků, jídla i čistého prádla. Doplňují jej

vertikální shozy, kterými díky pneumatickému pohonu

putuje špinavé prádlo do prádelny a odpadky do kotelny.

Nemocnice je prostě vybavena nejmodernějšími technologiemi, které jsou stále promyšlenější. Pokoje v křídle A

jsme třeba vybavili chladicími trámy. V části C jsme je

nemohli použít, protože ještě u nás nebyly k dispozici.

Co si pod pojmem chladicí trámy máme představit?

Je to pod stropem vedený systém, který téměř bezhlučně

urychluje průtok vzduchu a umožňuje bez prodlevy vytvořit v pokoji tepelně vyhovující pohodu prostředí. Jedná se

o lokální způsob dochlazování místností, při kterém chladicí trámy fungují bez nároků na zvýšený výkon klimatizačních jednotek a bez kondenzace vodních par.

Vaše nápady prý zlepšily uživatelský komfort stavby?

Po důkladném seznámení s dokumentací i stavbou jsme

třeba investorovi navrhli několik změn, z nichž nejvýznamnější bylo přemístění chladicích jednotek, původně

osazených na střeše. Přestěhovali jsme je na zpevněnou

plochu u paty objektu a kromě toho, že jsou dnes bezproblémově přístupné všem servisním zásahům, snížili jsme

jejich hlučnost oproti projektu na polovinu.

Stavařina i práce s lidmi vás baví. Stavby jste navíc poznal dokonale ze všech možných úhlů a pozic, mistrem

počínaje. Jak se dnes cítíte v Metrostavu?

V Motole pracuji s výborným týmem a ve vedení projektu

mi pomáhají nejen zkušený hlavní stavbyvedoucí Martin

Těšík, ale i všichni ostatní, z nichž bych chtěl jmenovat zejména stavbyvedoucího Ing. Petra Misauera. Dobrý a sehraný kolektiv dělá 90 % úspěchu každé zakázky. Jsem

rád, že jsem ho v divizi 9 našel, a to po všech stránkách.

12/7/10 9:43:33 AM