strana 4
tři dny po výročí
v sobotu 20. listopadu se s podporou Metrostavu uskutečnil v pražské Oboře Hvězda tradiční Běh 17. listopadu spojený s akademickým mistrovstvím čR v přespolním běhu. navzdory deštivému počasí v průběhu týdne
se závodů na Bílé hoře zúčastnilo více než 400 běžců
z řad vysokoškolských sportovců i veřejnosti.
Závod, pořádaný v rámci vzpomínkových oslav 71. výročí 17. listopadu 1939 a 21. výročí 17. listopadu 1989, se
letos uskutečnil už popadesátéosmé. Jako Akademické
mistrovství ČR se započítával jen desetkrát méně. Akci,
která byla i součástí oslav sta let akademického sportu,
uspořádal Ústav tělesné výchovy a sportu ČVUT v Praze
ve spolupráci s VŠTJ FSv PRAHA.
Nejednalo se jen o jeden běh. Muži i ženy, rozdělení
i podle věku do čtrnácti kategorií, běželi v devíti závodech
trasy od 400 m (děti 4–7 let) až po devět kilometrů.
Nejdelší okruh samozřejmě čekal na dospělé muže.
Mezi téměř sto běžci jej ve vítězném čase 27:33 nejrychleji
zdolal Jiří Homolač z VSK Univerzita Brno. Na trati o délce
4,4 km vyhrála z šedesáti žen Simona Vrzalová z BK SAK
Karviná s časem 15:34. Oba dva vítězové se díky svému
vysokoškolskému studiu stali také akademickými mistry
České republiky roku 2010 v přespolním běhu.
InFOrMAce / AKtuAlItY / ZAJÍMAVOstI
nabídka domácí péče
nAŠe FOtOrePOrtáŽ
Hospic sv. Jana nepomuka neumanna v Prachaticích,
který Metrostav dlouhodobě podporuje, rozšířil nabídku svých služeb. I díky příspěvkům, které získal od posluchačů koncertů Karla gotta nebo Bratří ebenů, může
nově pomáhat klientům v jejich vlastních domovech.
Domácí hospicová péče v Prachaticích a jejich okolí
je určena pro pacienty v terminálním stadiu nemoci, jejichž zdravotní stav nevyžaduje nemocniční péči. Cílem
pracovníků hospice je ztlumit jejich bolest, omezit příznaky nemoci a dosáhnout v domácím prostředí nejlepší
možnou kvalitu života umírajícího člověka i jeho rodiny.
Pro pojištěnce Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra je
domácí hospicová péče zdarma. Více informací naleznete
na internetových stránkách www.hospicpt.cz.
Železniční tunely v Čr
1
– red –, foto w w w.ut v s.cvut.cz
2
3
4
5
6
7
8
9
nová vánoční tradice
tak jako vloni i letos pracovníci divize 8 Metrostavu
před vánocemi obdarovali nemocné děti. Finanční prostředky, původně určené na nákup divizních vánočních
dárků, tentokrát věnovali ve prospěch Kliniky dětské
neurologie ve Fakultní nemocnici v Motole. Z vlastní
vůle tak vytvořili novou tradici, kterou prakticky naplňují adventní čas předvánočního rozjímání.
Symbolický šek na sto tisíc korun předal 3. prosince
obchodní náměstek divize 8 Ing. Jiří Chroustovský přednostovi kliniky Prof. MUDr. Vladimíru Komárkovi, CSc.
(foto zprava). Slavnostnímu okamžiku přihlížel i ředitel
Fakultní nemocnice v Motole JUDr. Ing. Miloslav Ludvík,
MBA. Klinika dětské neurologie ve FN v Motole je největším pracovištěm svého druhu v České republice a zabývá
se diagnostikou a léčbou celého spektra neurologických
onemocnění dětského věku. Patří mezi ně i epileptologie
a chirurgická léčba epilepsie, nervo-svalová onemocnění, chronická zánětlivá onemocnění nervového systému,
vrozené vývojové vady mozku, dětská mozková obrna,
autismus i poruchy spánku.
„Letos jsme předem nekonzultovali, k jakým účelům
vedoucí pracoviště peníze využijí,“ řekl Ing. Chroustovský.
„Věříme, že je investují stejně efektivně jako vloni přednostové z Kliniky dětské hematologie v Motole a z dětského oddělení Kliniky plastické chirurgie z Fakultní nemocnice Královské Vinohrady. Jejich malé pacienty už téměř
rok těší nové vybavení pokojů a společných prostor, které
jim zpříjemňuje náročný pobyt v nemocnici. Nás zase
hřeje pocit, že jsme jim pomohli. V nové tradici, na které
se významně podílí i ředitel naší divize Ing. Pavel Šrámek,
proto chceme pokračovat i v dalších letech.“
–red–, foto Miloslav Kolář
výměna zkušeností je stejně důležitá jako sdílení informací
Workshop o příkladech z praxe proběhl už tradičně v konferenčním centru hotelu artemis (foto č. 1). Představení
některých vybraných projektů, se kterými jsme se vloni potýkali, si v něm s vážnou tváří vyslechli i prezident
skupiny Metrostav Jiří Bělohlav a generální ředitel Metrostavu Ing. Pavel Pilát (foto č. 2 zprava). Každé vystoupení,
i výrobního náměstka divize 7 Ing. daniela Riedla, uvedl a shrnul výrobně-technický ředitel Ing. Ivan Hrdina a závěry
za legislativně-právní útvar přidal i jeho vedoucí Judr. Pavel Mališ, ll.M. (foto č. 3 zleva). největší pozornost
vzbudil příspěvek vedoucího projektu Ing. Miloslava Zelenky z divize 5 (foto č. 4), který se věnoval mimořádné
události, k ní ž došlo při výstavbě Městského okruhu v Praze na úseku ražených tunelů Brusnice. Informace
o nedostatečně provedeném inženýrsko-geologickém průzkumu i o podcenění vazby mezi výškovým vedením stavby,
skutečnou geologií a velikostí ražených profilů v zadávací dokumentaci účastníky zaujaly (foto č. 5 a 6). Propad
byl však podle všech dosud známých závěrů důsledkem několika příčin. Přispěl k němu i rychlý postup při bourání
pomocných stěn a nedostříkané betony ve stycích vertikálního členění primáru. Metrostav však přijal veškerá
opatření, aby se podobná situace neopakovala. také proto se už dnes v tubusu opět razí a začala v něm i protiražba.
na závěr převzala slovo Ing. Jitka neklanová (foto č. 7), která za úsek ekonomického ředitele shrnula finanční
dopady prezentovaných zkušeností. Zatímco v sále bylo pozorné ticho, předsálí o přestávkách žilo rušným životem
(foto č. 8). všichni, i ředitel divize 8 Ing. Pavel Šrámek (foto č. 9 vpravo), měli o čem diskutovat a z čeho se poučit.
statistiku českých drah nejlépe přibližují webové
stránky www.szdc.cz. Patří správě železniční dopravní
cesty – státní organizaci, která obsah své činnosti deklaruje přímo ve vlastním názvu. v její výroční zprávě
z roku 2009 i v dalších dokumentech najdete údaje nejen o celkem 9479 km našich tratí, ale i o 156 železničních tunelech se souhrnnou délkou 42 750 m. na jejich
výstavbě se v posledních letech podílel i Metrostav.
Železniční doprava na území České republiky má své
počátky už v první třetině 19. století, kdy se naší první
železnicí stala v roce 1828 koněspřežná dráha Linec–Summerau–Horní Dvořiště–České Budějovice. Rozvoj drážní
dopravy ve století páry přispěl k tomu, že dnes máme
jednu z nejhustších železničních sítí na světě.
V devatenáctém století u nás vzniklo celkem 103 železničních tunelů. Tři nejdřív postavené byly zprovozněny
už v roce 1845 a dnes už nejsou funkční. Choceňský tunel
(256 m) byl před více než 60 lety nahrazen terénním zářezem. Tatenický (146 m) nedaleko Krasíkova byl opuštěn
v roce 2004 a Třebovický tunel (512 m), ležící na trati
Olomouc–Česká Třebová, byl definitivně zrušen před pěti
lety při stavbě třetího železničního koridoru. V době svého
vzniku patřil mezi nejobtížnější stavby v Evropě. Dělníci jej
totiž vyrazili v extrémně nepříznivých geologických podmínkách zvodnělých bobtnavých jílů a tekutých písků.
Nejstarší dosud provozované a nedávno rekonstruované tunely leží na trati Brno–Česká Třebová nedaleko
Blanska. Nesou jeho jméno a čísla 3, 4, 7, 8, 9 a 10 (276 m,
244 m, 165 m, 495 m, 327 m a 103 m). Vlaky jimi nepřetržitě jezdí už od roku 1848.
Nejkratší tunel v Čechách je dvoukolejný Nelahozeveský I, který měří jen 23,3 m. Nejmenší nadloží – jen asi dva
metry – má tunel Dejvický (104 m) v pražské Stromovce.
Nejvyšší má zase tunel Špičácký (1747 m), který byl v roce 1876 vyražen na Šumavě pod 1201 m vysokým Špičákem. Na jeho stavbě se podíleli dělníci z nejrůznějších
zemí Rakouska-Uherska – z Bosny, Dalmácie, Chorvatska
i Tyrol. Při stavbě jich několik desítek zahynulo a většinou
byli pohřbeni nedaleko zastávky Železná Ruda na hřbitově
Barabů za kapličkou zasvěcenou svaté Barboře.
Špičácký tunel je zároveň i druhým nejdelším v Česku.
Až v roce 2007 jej překonal 1758 m dlouhý tunel Březenský
na přeložce trati Žatec–Chomutov, který provedla naše
divize 5. V délce jej s 1364 a 1316 m následují tunely Vítkovský II a Vítkovský I na Novém spojení z Prahy-hlavního
nádraží do Libně a Vysočan. Ten první razila Subterra
a druhý – jižní do Vysočan – Metrostav (foto). Další tři
tunely s délkou nad jeden kilometr jsou postupně stavěné
tunely Vinohradské. Poslední více než kilometrový tunel
u nás je osmý v pořadí Krasíkovský I (1098 m).
Pokud by se ovšem podařilo postavit plánovaný tunel
Barrandovský na modernizované přeložce trati Praha–
Beroun, byl by s délkou téměř 25 km absolutním králem
českých podzemních železničních staveb. Pokud se na něj
naleznou potřebné finance, má i Metrostav cestu ke stavbě rekordního tunelu otevřenou.
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav, člen DDM Group / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / adresa redakce
Koželužská 5, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 709 415; www.metrostav.cz / číslo 21/2010 vyšlo 8. 12. 2010 (22/2010 vyjde 21. 12. 2010) / složení redakční rady Ing. František Polák (předseda), Ing. Jaromír Pavlíček (místopředseda), Ing.
Ivan Kajer, Ing. Jiří Kavan, Pavel Meyer, Ing. Jitka Neklanová, Ing. Lenka Svobodová, Ing. Jaromír Šob, Ing. Libuše Weinfurtová a Mgr. Tomáš Zámečník / design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / výroba Boomerang
Publishing, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s.p., odštěpný závod Praha, č. j. nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo
povoleno s.p. OZSeČ Ústí nad Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736
Metrostav_21_10.indd 4
12/7/10 9:43:41 AM