Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 21/2010, Strana 3
Metrostav Metrostav 21/2010, Strana 4
strana 4
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
2
1
3
Výměna zkušeností je stejně důležitá jako sdílení informací
Workshop oíkladech z praxe proběhl už tradičně v konferenčním centru hotelu Artemis (foto č. 1). Představení
některých vybraných projektů, se kterými jsme se vloni potýkali, si v něm s vážnou tváří vyslechli i prezident
Skupiny Metrostav Jiří Bělohlav a generálředitel Metrostavu Ing. Pavel Pilát (foto č. 2 zprava). Každé vystoupení,
i výrobního nástka divize 7 Ing. Daniela Riedla, uvedl a shrnul výrobně-technický ředitel Ing. Ivan Hrdina a závěry
za legislativně-právní útvar přidal i jeho vedou JUDr. Pavel Mališ, LL.M. (foto č. 3 zleva). Největší pozornost
vzbudil příspěvek vedoucího projektu Ing. Miloslava Zelenky z divize 5 (foto č. 4), který se věnoval mimořádné
události, k níž došlo při výstavbě Městského okruhu v Praze na úseku ražených tunelů Brusnice. Informace
o nedostatečně provedeném inženýrsko-geologicm průzkumu i o podcenění vazby mezi výškovým vedením stavby,
skutečnou geologií a velikostí ražených profilů v zadávací dokumentaci účastníky zaujaly (foto č. 5 a 6). Propad
byl však podle všech dosud známých závěrů důsledkem několika příčin.ispěl k němu i rychlý postup při bourání
pomocných stěn a nedostříkané betony ve stycích vertikálního členění primáru. Metrostav však přijal veškerá
opatření, aby se podobná situace neopakovala. Také proto se už dnes v tubusu opět razí a začala v něm i protiražba.
Na závěr převzala slovo Ing. Jitka Neklanová (foto č. 7), která za úsek ekonomického ředitele shrnula finanční
dopady prezentovaných zkušeností. Zatímco v sále bylo pozorné ticho, předsálí oestávkách žilo rušným životem
(foto č. 8). Všichni, i ředitel divize 8 Ing. Pavel Šrámek (foto č. 9 vpravo), měli o čem diskutovat a z čeho se poučit.
Nová vánoční tradice
Tak jako vloni i letos pracovníci divize 8 Metrostavu
před Vánocemi obdarovali nemocné děti. Finanční pro-
středky, původně určené na nákup divizních vánočních
dárků, tentokrát novali ve prospěch Kliniky děts
neurologie ve Fakultnemocnici v Motole. Z vlastní
vůle tak vytvili novou tradici, kterou prakticky napl-
ňují adventní čas předvánočního rozjímání.
Symbolický šek na sto tisíc korun předal 3. prosince
obchodnáměstek divize 8 Ing. Jiří Chroustovský ed-
nostovi kliniky Prof. MUDr. Vladimíru Komárkovi, CSc.
(foto zprava). Slavnostnímu okamžiku ihlížel i ředitel
Fakultní nemocnice v Motole JUDr. Ing. Miloslav Ludvík,
MBA. Klinika dětské neurologie ve FN v Motole je největ-
ším pracovtěm svého druhu v České republice a zabý
se diagnostikou a léčbou celého spektra neurologických
onemocnění dětského ku. Patří mezi i epileptologie
a chirurgická čba epilepsie, nervo-svalová onemoc-
ní, chronická nětlivá onemocnění nervového systému,
vrozené vývojové vady mozku, tská mozková obrna,
autismus i poruchy spánku.
Letos jsme edem nekonzultovali, k jakým účelům
vedoucí pracoviště peníze využijí,“ řekl Ing. Chroustovský.
říme, že je investují stejně efektivně jako vloni ed-
nostové z Kliniky dětské hematologie v Motole a z dětské-
ho oddělení Kliniky plastické chirurgie z Fakultní nemoc-
nice Klovské Vinohrady. Jejich malé pacienty už téměř
rok těší nové vybavení pokojů a společných prostor, které
jim zpříjemňuje r pobyt v nemocnici. s zase
hřeje pocit, že jsme jim pomohli. V nové tradici, na které
se významně podíi ředitel naší divize Ing. Pavel Šrámek,
proto chceme pokračovat i v dalších letech.
–red–, foto Miloslav Kolář
4 5
8 9
Nabídka domácí péče
Hospic sv. Jana Nepomuka Neumanna v Prachaticích,
který Metrostav dlouhodo podporuje, rozšířil nabíd-
ku svých služeb. I díky příspěvkům, které získal od po-
sluchů koncerKarla Gotta nebo Bratří Ebenů, může
nově pomáhat klientům v jejich vlastch domovech.
Domácí hospicová péče v Prachaticích a jejich okolí
je určena pro pacienty v terminálním stadiu nemoci, je-
jichž zdravotní stav nevaduje nemocniční či. lem
pracovní hospice je ztlumit jejich bolest, omezit í-
znaky nemoci a dosáhnout v domácím prostředí nejlepší
možnou kvalitu života umírajícího člověka i jeho rodiny.
Pro pojištěnce Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra je
domácí hospicová péče zdarma. Více informací naleznete
na internetových stránkách www.hospicpt.cz.
6 7
Tři dny po výrí
V sobotu 20. listopadu se s podporou Metrostavu usku-
tečnil v pražské Oboře Hvězda tradiční Běh 17. listopa-
du spojený s Akademickým mistrovstvím ČR v přespol-
ním běhu. Navzdory deštivému počasí v průhu týdne
se závodů na hoře zúčastnilo více n400 žců
z řad vysokoškolských sportovců i veřejnosti.
Závod, pořádaný v rámci vzpomínkových oslav 71. vý-
ročí 17. listopadu 1939 a 21. výročí 17. listopadu 1989, se
letos uskutečnil už popadesátéosmé. Jako Akademické
mistrovstČR se započítával jen desetkrát méně. Akci,
která byla i součástí oslav sta let akademického sportu,
uspořádal Ústav tělesné výchovy a sportu ČVUT v Praze
ve spolupráci s VŠTJ FSv PRAHA.
Nejednalo se jen o jeden běh. Muži i ženy, rozdělení
i podle věku do čtrnácti kategorií, běželi v devíti závodech
trasy od 400 m (děti 4–7 let) až po devět kilomet.
Nejdelší okruh samozřejmě čekal na dospělé muže.
Mezi téměř sto běžci jej ve vítězném čase 27:33 nejrychleji
zdolal Jiří Homolač z VSK Univerzita Brno. Na trati o délce
4,4 km vyhrála z šedesáti žen Simona Vrzalová z BK SAK
Karviná s časem 15:34. Oba dva zové se ky svému
vysokoškolskému studiu stali také akademickými mistry
České republiky roku 2010 v přespolním běhu.
–red–, foto www.utvs.cvut.cz
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav, člen DDM Group / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce
Koželužská 5, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 709 415; www.metrostav.cz / Číslo 21/2010 vyšlo 8. 12. 2010 (22/2010 vyjde 21. 12. 2010) / Složení redakční rady Ing. František Polák (předseda), Ing. Jaromír Pavlíček (místopředseda), Ing.
Ivan Kajer, Ing. Jiří Kavan, Pavel Meyer, Ing. Jitka Neklanová, Ing. Lenka Svobodová, Ing. Jaromír Šob, Ing. Libuše Weinfurtová a Mgr. Tomáš Zámečník / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang
Publishing, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s.p., odštěpný závod Praha, č. j. nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových silek bylo
povoleno s.p. OZSeČ Ústí nad Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736
Železniční tunely v ČR
Statistiku českých drah nejlépe přibližují webové
stránky www.szdc.cz. Patří Správě železničdoprav
cesty – státní organizaci, kte obsah své činnosti de-
klaruje ímo ve vlastním zvu. V její výroční zprávě
z roku 2009 i v daích dokumentech najdete údaje ne-
jen o celkem 9479 km našich tratí, ale i o 156 železnič-
ních tunelech se souhrnnou délkou 42 750 m. Na jejich
výstavbě se v posledních letech podílel i Metrostav.
Železniční doprava na území České republiky své
počátky už v prv etině 19. stole, kdy se naší první
železnicí stala v roce 1828 koněspřežná dráha LinecSum-
merauHorDvořČeské Budějovice. Rozvoj drážní
dopravy ve stole páry ispěl k tomu, že dnes máme
jednu z nejhustších železničních sítí na světě.
V devatecm století u s vzniklo celkem 103 že-
lezničních tunelů. Tři nejdřív postavené byly zprovozněny
už v roce 1845 a dnes už nejsou funkční. Choceňský tunel
(256 m) byl před více než 60 lety nahrazen terénním záře-
zem. Tatenický (146 m) nedaleko Krasíkova byl opušn
v roce 2004 a Třebovický tunel (512 m), ležína trati
OlomoucČeská Třebová, byl definitivně zrušen před pěti
lety při stavbě třetího železničního koridoru. V dosvého
vzniku patřil mezi nejobtížnější stavby v Evropě. Dělníci jej
totiž vyrazili v extrémně nepříznivých geologických pod-
mínkách zvodnělých bobtnavých jílů a tekutých písků.
Nejstarší dosud provozova a nedávno rekonstru-
ované tunely leží na trati BrnoČeská Třebová nedaleko
Blanska. Nesou jeho jméno a čísla 3, 4, 7, 8, 9 a 10 (276 m,
244 m, 165 m, 495 m, 327 m a 103 m). Vlaky jimi neetr-
žitě jez už od roku 1848.
Nejkratší tunel v Čechách je dvoukolejný Nelahozeves-
ký I, který měří jen 23,3 m. Nejmenší nadloží – jen asi dva
metry – má tunel Dejvický (104 m) v pražské Stromovce.
Nejvyšší má zase tunel Špičácký (1747 m), který byl v ro-
ce 1876 vyražen na Šumavě pod 1201 m vysokým Špi-
čákem. Na jeho stavbě se podíleli dělci z nejzjších
zemí Rakouska-Uherska – z Bosny, Dalmácie, Chorvatska
i Tyrol. Při stavbě jich několik desítek zahynulo a většinou
byli pohřbeni nedaleko zastávky Železná Ruda na hřbitově
Barabů za kapličkou zasvěcenou svaté Barboře.
Špácký tunel je zároveň i druhým nejdelším v Česku.
Až v roce 2007 jej překonal 1758 m dlouhý tunel Březenský
na přelce trati ŽatecChomutov, který provedla naše
divize 5. V délce jej s 1364 a 1316 m následutunely Vít-
kovský II a Vítkovský I na Novém spojení z Prahy-hlavního
draží do Lib a Vysan. Ten prv razila Subterra
a druhý jiždo Vysočan Metrostav (foto). Další tři
tunely s délkou nad jeden kilometr jsou postupně stavěné
tunely Vinohradské. Poslední více nkilometrový tunel
u nás je osv pořadí Krakovský I (1098 m).
Pokud by se ovšem podařilo postavit plánovaný tunel
Barrandovský na modernizované eložce trati Praha
Beroun, byl by s délkou téměř 25 km absolutním králem
českých podzemních železničních staveb. Pokud se na něj
naleznou poebné finance, má i Metrostav cestu ke stav-
bě rekordního tunelu otevřenou.
Metrostav_21_10.indd 4 12/7/10 9:43:41 AM

 

Metrostav Metrostav 21/2010, Strana 1
Metrostav Metrostav 21/2010, Strana 2
Metrostav Metrostav 21/2010, Strana 3
Metrostav Metrostav 21/2010, Strana 4
Metrostav Metrostav 21/2010, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 21/2010, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 21/2010, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 21/2010, Strana 4

Strana 4

4

Sending statistics … done (956 ms)

Rendering Strana 4 (104070): (0/1) (552 ms)

Rendering Strana 3 (104068): (0/1) (506 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3118/vth120697-1.jpg (3x)

 i3118/vth120699-1.jpg (3x)

 i3118/bg104070.svg

 i3118/vth120692-1.jpg

 i3118/vth120694-1.jpg