Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 21/2010, Strana 2
Metrostav Metrostav 21/2010, Strana 3
Jako malé se u nás oznují vodelektrárny s insta-
lovaným výkonem do 10 MW. I když všechny pracují
na stejném principu, je tšina nových odlišná od těch,
kte se stavěly v průběhu minulého století. A nejde
itom jen o konstrukci, technická a technologická ře-
šení; čím dál větší roli hraje i ekologické hledisko.
Čti z takto koncipovaných nových elektráren spojuje
jeden společný jmenovatel: jejich výstavbu zajišťují pra-
covníci z divize 6 Metrostavu. Dvě z nich, MVE Litoměřice
a MVE Čelákovice jsou na Labi, další dvě vznikají v Berou-
ně a v Miřejovicích, tedy na Berounce a na Vltavě.
Nečekané úskalí
Práce u Litoměřic zahájil Metrostav loni v prosinci. m
Ing. Jiřího Škrance zde od doby buduje malou vod-
elektrárnu se dvěma turbínami o celkovém konu
5,2 MW, se zemními pracemi jim pomáhá divize 7.
Prvním úkolem, který Ing. Škrance a jeho spolupra-
covníky čekal, bylo zajtě staveb jámy, tedy vybu-
dování podzemních stěn, pilot a štovnicových jímek.
A hned se objevil problém – pod úrovní předaného hydro-
logického průzkumu byla zjišna tlaková artézská voda.
„Podzemní stěny a piloty jsme provedli bez navýšení
rozpočtu, práce navíc nám však nabouraly harmonogram.
Dnes dokončujeme první hloubkové injekže, které nám
umožní snížit tlak vody pomočerpadel a bezpně vy-
těžit stavební jámu bez rizika, že se tlaková voda provalí,“
řekl Ing. Škranc. V případě, že se tento postup osvědčí,
bude použit i pro další části stavební jámy. Řešení tohoto
problému však pozdrželo průh stavebních prací nato-
lik, že původní termín dokončení byl se souhlasem všech
zúčastněných posunut z března na červen roku 2012.
K MVE patří i štěrbinový rybochod o šířce 3 m a mini-
lní hloubce 80 cm, jehož dno pokryje 20cm vrstva sub-
strátu. Nad ním bude speciální žlab z polypropylenových
desek s polyamidovými kartáči, určený pro migraci úho-
řů. Měl by to t prvrybí echod tohoto druhu v ČR.
Rekonstrukce po sto letech
Druhým vodohospodářským dílem, kde jako vedoucí
projektu působí Ing. Jiří Škranc, je MVE Mejovice. Byla
postavena před 100 lety a nachází se na Vltavě nedaleko
Veltrus. Pracuje v t agregátů, z nichž čtyři budou
vyměněny za nové, pátý už majitel repasoval.
Rekonstrukce elektrárny začala letos v srpnu, skončí
v červnu 2012 a je rozdělena do dvou etap. Prvobnáší
výměnu agregátů 1 a 2, v následující přijdou na řadu z-
vající. Po dokončení vyrobí ročně 13–18 GWh elektrické
energie. I zde se během prvních prací objevily potíže se
spodní vodou, která obtéká celý objekt, takže se nedala
vyloučit možnost, že po jejím vyčerpání z jímky a savek by
mohlo dojít k prolomení dna elektrárny. Proto byly v před-
stihu vyvrtány protivztlakové studny, z nichž se voda
trvale odčerpává. Dnes zde má divize 6 za sebou bourací
práce 1. etapy a zahajuje betonáž a montáž pomocných
technologických částí. Skončí příští rok v červnu, od září
se pak bude celý cyklus opakovat v závěrečné etapě.
Začátek stavby ohlásilo sbírání škeblí
Příjezová MVE v Berouně (foto č. 1), kterou buduje tým
Ing. Luboše Jonáše, je asi čti měsíce před dokončením.
Její stavbu zahájil vloni a předcházela jí us přinejmen-
ším nezvyk událost: vysbírá velevruba chráněné
a snad i perlotvorné škeble. Vlastní stavba elektrárny
se čtyřmi Kaplanovými turbínami o instalovaném výkonu
72 kW pak zala úpravou jezu. Dosavadní betonový byl
nahrazen třípolovým klapkovým (foto č. 2), který zvýšil
hladinu Berounky v nadjezí asi o 50 cm a umnil ji regulo-
vat při zvýšených průtocích. Zároveň proběhla úprava dna
řeky, ze kterého bylo odvezeno na 20 000 m³ zeminy.
Dnes jsou hotové hlavstavební práce na jezu a od-
straňují se ochranné hrázky a štětové stěny jímky. Na
128 m dlouhém pejnatém rybím echodu byly do-
končeny dva mosty a teď se pracuje na asi 3 m širokém
dnu jeho koryta. Do finále vstoupily i dokončovací práce
na vlastní MVE. Je kompletnainstalovaná technologie
(foto č. 3) a zínají provozní zkoušky. Je pravděpodobné,
že elektrárna bude uvedena do provozu už v prosinci, ač-
koliv harmonogram počítal až s 19. únorem roku 2011.
Nově otevřené staveniště
Poslední ze čtveřice malých vodních elektráren, které
staví divize 6, je na pravém břehu Labe u jezu a zdymadla
Čelákovice. V technické zprá je označena jako příjezová
průtočná s řízením hnací vody hladinovou regulací. Bude
osazena dvěma turnami HH 2200 o celkom maxi-
málním průtoku 38 m³ a instalovaném konu 800 kW.
V zhledem k poloze a stavu vody na Labi se předpokládá,
že bude vyrábět elekinu až 345 dnů v roce. Její součástí
je i rypřechod, koncipovajako štěrbinový.
Hlavním inženýrem projektu je i zde Ing. Jonáš a jeho
tým má v Čekovich ještě všechno před sebou, proto-
že staventě evzal 19. října. Práce za pomoci divize 7
rozběhl okamžitě, protože celá stavba má být předaná už
30. prosince 2011. Divize 6 má prostě stále co na práci.
–rip–, foto Josef Husák
Devatect škol a školek v stské části Ostrava-Po-
ruba dnes září novotou. Od počátku letošního dubna
do konce října prly úpravami v rámci projektu, jehož
cílem bylo zajistit jejich levnější energetický provoz.
Investorem akce byla radnice Poruby, která prosed-
nictvím Operho programu Životní prosedí vyila
finance z EU. Na zakázce se poleli pracovníci severo-
moravského oblastního zastoupení divize 1.
Zatímco devět objek se postupněnilo pod ruka-
ma pracovníků akciové společnosti HOCHTIEF CZ, desítka
škol a školek tdíky novým fasádám „prokoukla“ pod
taktovkou týmu vedeho Ing. Martinem Zarembou z di-
vize 1. Projekt zahrnoval zateplení fasád, střech, vyzdívání
meziokenních piřků, klempířských prvků či dodávku no-
vých oken, vstupních dveří, prosklených stěn a vnitřních
parapetů včetně podpůrných konstrukcí (foto č. 1 – škola
Bulharská, foto č. 2 – škola Hrdličky).
Vzhledem k tomu, že práce zasahovaly i do školního
roku, tedy do plného provozu, nebylo často jednoduché
skloubit padavky škol s potřebami stavbařů. „V ípa-
mateřských škol to bylo těžší než u škol základních,
prote z kapacitních vo byl esun dě mnohem
složitější. U matinek se totiž jednalo o jeden objekt,
u těch základních až o sedm,vzpomíná Ing. Zaremba.
Kromě toho stavbu ztěžovalo počasí, které nedovolovalo
pokračovat v pracích podle technologických postupů. Vy-
skytly se sice i další drobné problémy, především v řešení
některých detailů, podle slov Ing. Zaremby ak skoro
nesly za řeč. Naopak za velmi příjemnou část zakázky
považuje Ing. Zaremba počáteční období, kdy se detailně
seznamoval s každým školským zařízením i jeho perso-
nálem: „Školy totiž ly svá specifika. se to týkalo
jejich stavu před zahájením rekonstrukce nebo pohledu
investora na plánované práce z hlediska organizace.
I když to bylo v kterých momentech jednodušší,
v jiných naopak těžší, důležité je, že se Sdružení Ostrava-
-Poruba (HOCHTIEF CZ + Metrostav) podařilo rekonstruk-
ce včas dokončit. Díky tomu by se měly náklady na provoz
ech 19 zízení snížit asi o šest milionů korun ročně.
Martina Vampulová, foto Martin Zaremba
strana 3
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
MVE – čtyřikrát tož, ale pokaždé jinak
1
Rekonstrukce škol a školek v Ostravě skončily
2
3
1 2
Jistota dobré organizace a bezpečné práce
Provoz zemních prací divize 7 prel v posledním roce
řadou změn. Jeho kvalita kvalifikované týmy, dnes
vede Ing. Zdeňkem Hoškem, garantují vedoucím
projektů, že jejich stavby poběží hladce od přípravy
úzepro výstavbu jakýchkoliv pozemních staveb
po odvoz posledho výkopku. es podle předem
sestaveného plánu organizace výstavby (POV) a v pl-
ném souladu s legislativou,etně BOZP.
Jsme rádi, že všechny stroje, které nám poskytuje
š provoz dopravy a mechanizace, pracují a zaměstnan-
ce máme plně vytížené,říká Ing. Hošek. „Zakázek máme
dost, ale abychom ostatní divize přesvěili o výhodnosti
naší nabídky, poskytovali jsme jim v poslední době služby
za nižší cenu, než jaká je pro nás dlouhodobě únosná.
Podle statistiky za posledch deset měsíců před-
stavují pro divizi 7 největší konkurenci ve výběrových
řízeních na zemní práce drobné společnosti s kapitálem
do sto tic korun a fyzické osoby. Cenou s nimi nemů-
žeme soutěžit,konstatuje Ing. Hošek. „Oproti nim ak
nabízíme navíc třeba práci v nepřetržitém provozu. Když
nám onemocní šofér nebo strojník, nic se neděje... Naše
kladní vozy (foto) od sedmi nejvěích tahů s půl-
kruhovou korbou o objemu 23 m³ po menší automobily
me na operativní leasing, a jsou tedy stále v provozu.
Díky tomu, že jsou moderní, dodržují ísné emisní limity,
manižší hlučnost i spoebu, a proto jsou i daleko eko-
logičtější než třeba starší vozidla soukromníků. Kro
staventch buk jsou nádavkem i nejvíc viditelnou re-
klamou Metrostavu. Pro vedoucí projekzajistíme mimo
vlastní zemní práce i projektové řízení zakázky. Zvládáme
edvýrobní a výrobní přípravu, která zahrnuje i vypraco-
vání POV včetně harmonogramů se zapracováním souvi-
sejících činností a grafického návrhu zařízestaveniště.
Často odhalíme i nedostatky v projektové dokumentaci
a následně navrhneme technicky správná řešení. Stavební
mu pak provedeme na klíč až do odvozu posledho ku-
bíku výkopku, a vedoucím projektu tak usnadníme řízení
celé akce. Naším cílem je přesvědčit kolegy, že když nám
daobjednávku, vyplatí se jim to.“
Práci provozu zemních prací divize 7 mohou vedoucí
projektů v současnosti nejlépe posoudit při sledování jeho
největších probíhajících zakázek, zejména odvozu výkop-
ku ze staveb tunelového komplexu Blanka a metra V. A.
V segmentu zemch prací pro linio stavby nevno
zaměstnanci divize 7 ve spolupráci s divizí 4 úsšně do-
končili stavbu č. 512 na obchvatu Prahy a dnes s ní pracují
na rychlostní silnici R7 a na dálnici D3 u Tábora. Důlitou
součás nabídky provozu jsou ta demolice a ostatní
zemní práce pro pozemní stavby, jaké právě prohae-
ba na stavbách nemocnice v Karlových Varech a malých
vodních elektráren v Litoměřicích a v Čelákovicích.
Divize 7 má i vlastní mobilní drtičku a ídičku kame-
niva a betonu, která materiál efektivně zpracuje ímo
na stavbě bez jeho přemísťování.
Aktualizovaný přehled naší nabídky najdete na intra-
netu,“ uzavřel Ing. Hošek.Pracujeme téměř výhradně jen
pro Metrostav a v příštím roce budeme kolegům nabízet
naše služby zejména ve zmíně oblasti zemních prací
u běžných pozemních staveb. Chtěli bychom se stát auto-
matickým a logickým partnerem ostatních divizí tak, aby-
chom dokázali, že nejen z hlediska komplexho pohledu
na celý Metrostav jsme platnou součástí spolnosti.“
Metrostav_21_10.indd 3 12/7/10 9:43:36 AM
Metrostav Metrostav 21/2010, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 21/2010, Strana 1
Metrostav Metrostav 21/2010, Strana 2
Metrostav Metrostav 21/2010, Strana 3
Metrostav Metrostav 21/2010, Strana 4
Metrostav Metrostav 21/2010, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 21/2010, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 21/2010, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 21/2010, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics …

Rendering Strana 4 (104070): (0/1) (342 ms)

Rendering Strana 3 (104068): (0/1) (387 ms)

Rendering Strana 2 (104066): (0/1) (386 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3118/vth120694-1.jpg (3x)

 i3118/vth120697-1.jpg (3x)

 i3118/bg104068.svg

 i3118/vth120699-1.jpg (3x)

 i3118/vth120692-1.jpg