strana 3
zPravoDajství z Divizí
rychlá rekonstrukce hlavního dopravního tahu
Pouhé dva dny absolutní výluky automobilové dopravy
stačily týmu Ing. Jáchyma Kubečka z naší divize 8 k to
mu, aby za tři a půl měsíce provedl rekonstrukci 3,5 km
dlouhého úseku hlavního tahu silnice II/270 mezi Mi
moní a Jablonným v Podještědí.
„Nejsou malé a velké projekty, jen dobře a špatně
odvedené zakázky. A tato se našemu týmu povedla,“ prohlásil ředitel divize 8 Ing. Pavel Šrámek, když ve středu
23. listopadu opravený úsek silnice II/270 otevíral (foto
č. 1 vpravo). Hejtman Libereckého kraje Mgr. Stanislav
Eichler při tom potvrdil význam rekonstrukce tohoto
krátkého úseku: „Silnice mezi Luhovem a Postřelnou
byla nejhorším a nejsledovanějším ‚tankodromem‘ v celém Libereckém kraji. Jsem rád, že její oprava, převážně
financovaná z regionálních operačních programů, a tedy
z peněz Evropské unie, ode dneška zpříjemní jízdu nejen
místním motoristům. Děkuji za to všem, kteří zdejší dílo
v extrémně krátkém čase realizovali.“
Součástí velmi rychle provedené silniční zakázky bylo
odfrézování původního živičného povrchu, rekonstrukce
silničního mostu, který musel být odstrojen až na základní
1
nosné konstrukce, oprava odvodnění včetně deseti propustků a provedení nového asfaltového krytu. Silničáři
zde samozřejmě opravili i krajnice, vyznačili vodorovné
a vztyčili svislé dopravní značení.
„Rozsahem a druhem prací to byla naprosto běžná
silniční stavba,“ konstatoval Ing. Kubeček a dodal: „Jen
rychlost provedení byla nadstandardní a všechny zdejší
činnosti jsme navíc museli podle smlouvy s objednatelem
provádět při zachování plného automobilového provozu.
Jeho úplnou výluku jsme měli povolenu jen dvakrát za celou stavbu, pokaždé po jednom dni. Tehdy jsme pokládali
závěrečný asfaltový kryt pomocí šesti finišerů, nepřetržitě
zásobovaných směsí z nedaleké obalovny.“
Oprava tohoto úseku hlavního automobilového tahu
silnice II/270 mezi Mimoní a Jablonným v Podještědí (foto
č. 2) na jednom konci zahrnovala i rekonstrukci křižovatky s velmi vytíženou odbočkou do Stráže pod Ralskem.
Hustotu provozu do tohoto města může Ing. Kubeček
potvrdit z vlastní zkušenosti – shodou okolností v něm
řídí i výstavbu neutralizační haly pro podnik DIAMO a sám
dobře ví, kolik aut tam denně musí dorazit.
ostře sledované počeradské priority
Stavba 880MW paroplynového elektrárenského kom
plexu v Počeradech, prvního svého druhu v ČR, běží
na plné obrátky. A hlavně, jak poznamenal vedoucí
projektu Ing. Josef Špryňar, přesně podle stanovené
ho harmonogramu. Kromě divize 8 v roli generálního
dodavatele a řady místních firem, se na zdejší stavbě
podílejí také divize 3, 6, 11 Metrostavu a Subterra.
V těžišti pozornosti tu dnes najdeme dva úkoly. Tím
prvním je opláštění hlavního výrobního bloku (foto č. 1)
spojené s dokončením střešního pláště a odvodněním
střech tak, abychom objekty mohli uzavřít ještě letos.
Druhou „ostře sledovanou“ prioritou je betonáž základů parní turbíny. Tu bude provádět divize 6 a předcházela jí řada nejrůznějších zkoušek počínaje vlastnostmi
betonové směsi, jako jsou nosnost, pevnost, smršťování
a vývoj hydratačního tepla. Rozsáhlou přípravu si vyžádala i prováděcí dokumentace obsahující statické posudky
na podpůrné konstrukce bednění a především zpracování
přesného technologického postupu kontinuální betonáže
horního rámu. Ten je zhruba 4 m vysoký, 15 m široký
a 36,5 m dlouhý. Jakmile totiž betonáž začne – předpokládaný termín vychází na 7. prosinec – nemůže být přerušena. Proto zde kromě dvou betonpump bude k dispozici
i jedna záložní. Navíc musí být v pohotovosti i nezbytná
2
opatření zajišťující, aby v případě změny počasí ukládaná
směs rychle nestydla a nevznikal teplotní gradient, který
by v konstrukci mohl způsobit trhliny.
„Naším nejbližším úkolem je splnění dvou milníků
k 23. prosinci – dokončení betonáže základu turbosoustrojí a předání protihlukových opatření na stávající části
elektrárny,“ konstatoval Ing. Josef Špryňar. „U obou
prací ale máme rezervu a předpokládám, že je splníme už
do 9. prosince. Náš interní úkol je uzavřít do konce roku
opláštění a střešní plášť budov včetně provizorního zakrytí montážních otvorů, vrat a dveří. Důležitý termín, který
ovlivňuje úspěch celé zakázky, však připadá na 15. únor
příštího roku, kdy musí být splněny nejdůležitější stavební
připravenosti pro dodavatele spalinových turbín a parní
turbíny. V praxi to znamená za dva měsíce uzavřít plášť
a dokončit objekty spalinové strojovny (foto č. 3) a parní
strojovny (foto č. 2) včetně hotových základů a s funkčním vytápěním, osvětlením a větráním.“
Stavbaře tedy v Počeradech čeká poněkud náročný
závěr roku. Před podobnými mezníky však divize 8 na této
stavbě nestojí poprvé. A protože průběh zdejší výstavby
neztrácí ani tempo, ani dech, jistě i v nejbližší době vše
dokáže dokončit tak, jak si předsevzala.
–rip–, foto Josef Husák
3
Po 180 letech se chystá odbahnění jordánu
Atypická stavba čeká na tým Ing. Petra Šimáka z divi
ze 6, který bude až do května 2014 společně s firmami
DAICH a ZVÁNOVEC provádět odbahnění a budovat
spodní výpusť na vodním díle Jordán v jihočeském Tá
boře. Tento významný a svým způsobem jedinečný ryb
ník, jehož vznik se datuje do roku 1492, nelze za stá
vajících podmínek řádně vypustit, což může mít při
krizových a mimořádných situacích vážné následky.
V následujících měsících se proto bude Jordán poprvé
po dlouhých 180 letech vypouštět a zbavovat bahna, aby
zde mohli stavbaři vybudovat komplex objektů spodní
výpusti. Bude mimo jiné zahrnovat otevřené koryto ve dně
nádrže, tlakovou přívodní štolu a její vtokový objekt. Dále
zde vzniknou uzávěry se vstupním nadzemním objektem
a technologickým vybavením, beztlaková odpadní štola
nebo vyústní portál štoly s navazujícím balvanitým skluzem a vývarem pro utlumení energie vytékající vody.
Vzhledem k tomu, že na projekt zatím nebyla schválena dotace z EU, jejímž prostřednictvím je značná část
stavby financována, přípravné práce a odpouštění rybníku
ještě nezačaly. V současné době proto probíhají jenom
jednání s možnými subdodavateli a pokračují práce na realizační dokumentaci stavby. S odpouštěním vody se sice
před několika dny už začalo, ale zatím jen na kótu úrovně
bezpečného přelivu do Tismenického potoka. Aby se mohl
bezpečně vypustit i celý Jordán, budou muset stavbaři
nejprve prorazit pod stávající hrází tlakovou přívodní štolu, která bude zčásti ražená a zčásti hloubená.
„Za nejnáročnější považuji rozhodně vypuštění celé
nádrže v požadovaných termínech, protože jediná funkční
výpust má v současné době kapacitu asi 200 l/s. Přitom
Jordán má plochu zhruba 50 ha a jeho objem dosahuje tří
milionů m³ vody,“ říká Ing. Petr Šimák.
Ještě než se bude moci jeho tým pustit do masivnějšího vypouštění vodní nádrže, které však nesmí překročit
hranici 30 cm za den, a stavby výpusti, musí dno Jordánu
prozkoumat pyrotechnici. Na základě svědectví pamětníků je totiž možné, že se podél návodní paty hráze nachází
munice z konce II. světové války.
Vypouštění, odbahnění a práce v Jordánu jsou nejen
zajímavou kuriozitou pro občany Tábora, ale ovlivní i živočichy žijící v nádrži: ryby, škeble a skokany. Ti budou
po dobu stavby přemístěni do části nádrže, která vznikne
přehrazením Jordánu speciálně vybudovanou hrází. Ačkoli má divize 6 se stavbami a úpravami vodních děl bohaté
zkušenosti, výstavba nové výpusti na více než 500 let
staré nádrži není ani pro její odborníky běžnou zakázkou.
Dá se však předpokládat, že se svého úkolu zhostí ke spokojenosti obyvatel vodní nádrže i sousedního Tábora.
Martina Vampulová
1
2
Provoz drobné a střední mechanizace divize 11
Správcem veškerého majetku strojní povahy, s výjim
kou bednění, lešení a mostních skruží, je v Metrostavu
od letošního 1. ledna divize 11. Její pracovníci z Provo
zu drobné a střední mechanizace se starají nejen o to,
aby na stavby našich divizí dodali požadované stroje.
Jejich cílem je, aby všude, kam vybavení půjčili, slou
žilo k plné spokojenosti uživatele.
„Zajišťujeme rozvážkovou službu a stroje dodáváme
na stavbu včetně všech propojovacích a doplňkových
komponentů. Zařízení uvedeme do chodu, staráme se
o ně a nakonec je i odvezeme. Jediné, co na staveništi
potřebují, je hnací médium a obsluha,“ říká Jiří Chalupský,
který v Provozu drobné a střední mechanizace vede tři
jeho majetková střediska a jedno středisko služeb.
Všichni jejich zaměstnanci ovládají veškeré činnosti,
které zákazníci od provozu vyžadují, takže se mohou
zastupovat bez ohledu na to, zda se starají o drobnou,
či střední mechanizaci, majetek trvale užívaný divizemi,
nebo o vybavení, které spadá pod operativní evidenci.
„Naše půjčovna je od pondělí do čtvrtka otevřena od 6
do 17 hodin, v pátek do 14,30,“ upřesňuje Jiří Chalupský
a dodává: „Po předchozí telefonické dohodě ji však můžeme ráno zpřístupnit i dřív nebo otevřít o víkendech,
jak kdo potřebuje. Máme také operativní telefonní linku,
jejímž prostřednictvím jsme schopni reagovat na požadavky zákazníků i mimo pracovní dny. Podrobnosti jsou
uvedeny na intranetových stránkách naší divize.“
Novinkou půjčovny, která dnes slouží při ražbách
eskalátorového tunelu do stanice metra Petřiny, je 12 přenosných dopravníků Miniveyor (foto). Při výkonu 58 m³/h
váží každý z nich jen 78 kg! Po ukončení této stavby se
budou hodit hlavně pro stísněná pracoviště. V Kanadě,
kde je vyrábějí, byly původně určeny pro speleology.
„Chceme rozšířit také hutnicí techniku a pořídit si paletový vlek, abychom vibrátory a hladičky mohli zavážet
až na stavby. Po Novém roce plánujeme nákup i dvou nových pojízdných kompresorů a dvou elektrocentrál, které
bude možné zapřáhnout za osobní auto nebo dodávku.
Chceme totiž naše služby přinejmenším vyrovnat tomu,
co nabízejí externí půjčovny,“ vysvětluje Jiří Chalupský.
Kromě zrekonstruované výdejny je další novinkou
Provozu drobné a střední mechanizace konsignační sklad
nářadí značky Hilty. Pracovníci střediska z něj okamžitě
půjčí nebo převedou do trvalého užívání veškeré ruční
elektrické nářadí, které se v Metrostavu běžně používá.
„Díky výbornému a dobře spolupracujícímu kolektivu,
složenému z bývalých pracovníků divizí 1, 3, 6, 9 a 11, se
v nejbližší době připravujeme na zdvojnásobení kapacity
skladu. Začneme výměnou regálů a skončíme vestavbou
patra. Věřím, že po těchto úpravách i chystaném zlepšení
logistiky a komunikace nabídneme uživatelům rychle
a pohodlně vše, co potřebují. Pravidelnou péčí o majetek
na stavbách přitom chceme snížit i náklady na provoz
a opravy naší mechanizace,“ uzavírá Jiří Chalupský.