strana 2

Tenisoví mistři roku

Ptáme se

Šestnáct párů složených z obchodních partnerů Metrostavu a Subterry, které doplnili zaměstnanci obou firem, se v Průhonicích utkalo v 15. ročníku turnaje o pohár obchodního ředitele Metrostavu v tenisové čtyřhře.

Mezi jeho hosty patřili i novináři z odborných médií.

Letošní sportovní klání ozdobila 23. listopadu hra Petrů Koukalů (foto č. 1), otce a syna, z nichž toho mladšího,

badmintonového reprezentanta, Metrostav dlouhodobě

podporuje. Starší zranění kolena mu bohužel nedovolilo

turnaj dokončit. Na kurty letos poprvé nastoupily i dvě

ženy. Jedna z nich, Veronika Kolářová, obsadila po urputném finále druhé místo v soutěži spolu s Janem Cucem

(foto č. 2). Úroveň všech utkání (foto č. 3 a 4) rok od

roku stoupá. Z výsledků se proto radovaly i obě dvojice

na třetím místě (foto č. 5). Nejvíc ovšem vítězové – lékaři

strakonické nemocnice Tomáš Fiala a Marek Zbořil (foto

č. 6) – kteří se turnaje Metrostavu zúčastnili poprvé.

–red–, foto Milan Malíček

Ing. Jana Hehejíka,

vedoucího projektu z divize 3

1

Druhá stavba Metrostavu na Islandu se rozběhla

1

2

3

Islandská ministryně vnitra Hanna Birna Kristjánsdóttir

zahájila 12. listopadu stavbu téměř 8km silničního tunelu Norðfjörður. Po úspěšném dokončení projektu

Héðinsfjarðargöng s tunely Siglufjörður a Ólafsfjörður

se po třech letech vrátili na Island pracovníci divize 5,

aby pod vedením Ing. Aleše Gotharda potvrdili, že Metrostav si se stavbami na drsném severu umí poradit.

Projekt Norðfjarðargöng, který divize 5 provede

ve sdružení s místní firmou Suðurverk, přeloží do tunelu

současnou a v zimě téměř nesjízdnou silnici č. 92 mezi vesnicemi Eskifjörður a Neskaupstaður. „Budeme tu

stavět stejnou metodou Drill & Blast, pro stejného investora a téměř ve stejné partě jako u tunelů Siglu a Ólafs.

Tentokrát ale na východě ostrova a s novým partnerem

ve sdružení,“ říká Ing. Gothard a dodává: „Z mnoha stran

slýcháme, že to, co jsme minule zakusili kvůli enormním

přítokům vody, je něco skutečně nezvyklého a v porovnání s ostatními zdejšími stavbami bezprecedentního.

Problémy snad proto budeme řešit jen v souvislosti se

zastiženou geologií. Ražby totiž budou probíhat ve vyvřelých bazaltických horninách s tufovými proplástky (foto

č. 1), které jsou velmi nesoudržné, rychle navětrávají, mění své vlastnosti a mohou být i vodonosné. Očekáváme,

že na ně narazíme při ražbách z obou portálů. Ze strany

od Fannardalur jsou horninové vrstvy navíc naskládány

tak, že se budou při ražbách objevovat bez předchozího

varování, a to by mohlo přinášet obtíže.“

Tunel Norðfjörður bude nejdelším silničním tunelem

nejen na Islandu, ale i v referencích Metrostavu. Jeho

dovrchní ražby budou probíhat z obou stran. Necelých

5 km raziči provedou z portálu Eskifjörður (foto č. 2),

který leží v těsné blízkosti stejnojmenné obce, zbytek

ve směru od Fannardalur, od nějž je nejbližší dům vzdálený asi 5 km po v zimě obtížně udržované cestě. „Jsme

po všech stránkách zkušenější a připravenější na stavbu

než při prvním výjezdu v roce 2006. Víme, že se budeme

potýkat se závislostí na omezeném počtu místních dodavatelů téměř všeho, co bude nutné pro stavbu zajišťovat,

a v případě zahraničních dodávek musíme počítat s delšími termíny dodání. Dobře si pamatujeme i zimu, extrémní

vítr i dešťové i sněhové srážky či odloučení od rodin. Dílo

však už chrání soška svaté Barbory, a proto věříme, že

dopadne po stavební stránce stejně dobře jako předchozí

a po ekonomické o mnoho lépe,“ uzavírá Ing. Gothard.

–red–, foto archiv stavby

Norðfjarðargöng a Norðfjörður

Celková délka přeložky silnice číslo 92

Ražená délka tunelu Norðfjörður

Hloubená délka tunelu Norðfjörður

Běžný profil

Počet bezpečnostních zálivů

Násypy

Ražby

15 200 m

7 540 m

368 m

54,24 m2

14 ks

540 000 m³

424 533 m³

2

Dobrá spolupráce zkrátila tramvajovou výluku

4

5

6

Metrostav_21_2013.indd 2

Před půl rokem začala v Praze rozsáhlá oprava Moskevské ulice, náměstí Svatopluka Čecha a jejich okolí.

Netýká se jen vozovek, chodníků či tramvajových kolejí, ale i kanalizace (foto) a vodovodních řadů. Ty ve

sdružení obnovují pracovníci firem PRAGIS a Metrostav. I díky jejich dobře zorganizované činnosti se plánovanou výluku tramvají v této oblasti podařilo zkrátit

na šest měsíců. Projekt vede ředitel divize vodohospodářských staveb společnosti PRAGIS Josef Kobr.

„Zakázka v Praze 10 je hodně sledovaná, protože je

spojena s omezením dopravy v části Vršovic. Z našeho

pohledu je proto velmi významná. Provádíme ji pro našeho tradičního investora, Pražskou vodohospodářskou

společnost, a je to největší stavba, kterou jsme dosud

realizovali jako vedoucí účastník ve sdružení s Metrostavem,“ říká obchodní ředitel firmy PRAGIS Mgr. Jan Pelán.

Rekonstrukce stávajících stok byla náročná i proto, že

jejich náhrada železobetonovými prefabrikovanými troubami DN 700/1050 s čedičovou výstelkou probíhala za

provozu – ne tramvají, ale kanalizace. V téměř půlkilometrovém úseku musela být dokončena za velmi krátký čas,

proto bylo dílo nutné otevřít současně ve čtyřech úsecích

zajištěných obtoky, aby stoky jako celek zůstaly funkční.

Koordinace postupu prací, které zahrnovaly i vybudování

tří spojných komor a jedné rozdělovací nebo přepojení

všech kanalizačních přípojek, tu proto byla velmi složitá.

Další technicky obtížnou i zajímavou částí zakázky je

obnova vodovodních řadů, které nahrazuje trubní materiál

z tvárné litiny s těžkou protikorozní ochranou – mimo jiné

i v profilu DN 1200. Rekonstrukce nesmí narušit dodávku

vody a odstávky pro propoje mohou být jen minimální.

„Projektový tým máme společný a úseky, kde řídíme stavbu, se prolínají,“ říká vedoucí střediska kanalizací a vodovodů divize 1 Ing. Patrik Eckert z Metrostavu, který dnes

pracuje v okolí náměstí Svatopluka Čecha. Ze zakázky je

v současnosti hotovo asi 70 %. Stavba na Moskevské ulici

poběží až do léta 2014, tramvají se však už nedotkne.

–red–, foto archiv PRAGIS

Ing. Hehejík zatím nikdy nelitoval, že si vybral stavařinu a s Metrostavem začal spolupracovat už v roce 2002

ve 3. ročníku studia managementu a ekonomiky na stavební fakultě ČVUT v Praze. Nastoupil k divizi 3 a dnes

úspěšně řídí její stavbu ve slovenských Košicích.

Proč jste po gymnáziu začal studovat právě stavařinu?

V podstatě náhodou. Chtěl jsem být právník nebo ekonom, ale otec ve mně viděl stavaře. Abych mu udělal

radost, podal jsem si přihlášku také na ČVUT a ta jediná

mi nakonec vyšla. Když jsem pak jako student nastoupil

do projektového týmu divize 3 na optimalizaci koridoru

Praha–Kralupy a dostal na starost samostatně řídit výměnu oken v rodinných domech u trati, potvrdil jsem si

i v praxi, že tahle profese je pro mě ta pravá.

Na kterých větších projektech jste pracoval?

Po škole jsem na západním okraji Prahy v týmu Ing. Tomáše Fuksy postupně realizoval osm halových objektů.

Z Čech jsem se následně přesunul na Slovensko, kde

pracuju už pátým rokem. Nejprve jsem působil v Bratislavě na smolné zakázce 3nity jako vedoucí výroby a odtud

jsem po dokončení první etapy generální dodávky přešel

jako vedoucí projektu na stavbu budovy urgentního příjmu

Univerzitní nemocnice L. Pasteura Košice. Tento šestipodlažní pavilon dodáváme pro investora včetně základního

lékařského vybavení a na sdružení se tu s námi třicetiprocentním objemem podílí také Metrostav Slovakia.

Košický pavilon má zajímavý obvodový plášť, jehož

realizace byla velmi obtížná. Čím to bylo?

Architekti z ateliéru DESIGN PO pro něj vybrali velmi

sofistikovaný modulový systém Qbiss. Na rozdíl od ostatních aplikací ale naše fasáda neměla zachované průběžné

svislé spáry, což na začátku přehlédl i výrobce. Tento „zanedbatelný“ detail zásadně změnil způsob montáže z vertikální na horizontální. Museli jsme proto postupovat jako

při zdění po řadách zespoda a v každé řadě řešit doměrné

panely. Jediný výrobce Qbiss ale působí ve Slovinsku a to

je od Slovenska na takovouto akci přece jen dost daleko…

Navíc jsme museli projekčně dořešit chybějící nosnou

ocelovou konstrukci pro zavěšení pláště včetně předepsaného architektonického požadavku ukotvit do 25mm

spáry mezi panely 170 kusů 16mm konzol pro upevnění

horizontálních slunolamů. Se vším jsme si ale poradili

a fasáda dnes opravdu vypadá velmi reprezentativně.

V její odvětrávané dutině měly vést i nějaké rozvody?

Mezi skeletem a pláštěm opravdu prochází síť vzduchotechnického potrubí. Jeho profily jsme museli hodně

upravovat, aby se mezi tu zapomenutou nosnou konstrukci vešly. Také vnitřní instalace nám daly zabrat. Neobdrželi

jsme totiž žádné koordinační výkresy ani řezy uzlových

bodů. Dostat rozvody mezi podhled a stropní panely si nakonec vyžádalo změny profilů i trasování a ani tak jsme se

nevyhnuli lokálním úpravám výšek podhledů. Přesto snad

již mohu říct, že se nám vše nakonec povedlo a stavba by

měla být hotová podle smlouvy 28. ledna 2014.

Co budete dělat po jejím dokončení?

Divize 3 se rozhodla vybudovat na východním Slovensku

plnohodnotné zastoupení a už teď se připravuji, abych ho

mohl po Novém roce začít řídit. Na práci se těším a jediné,

co mě mrzí, je, že se budu muset rozloučit se svým týmem. Velmi dobře si rozumíme, a to i přes to, že společně

nejen pracujeme, ale již několik let i bydlíme. Věřím však,

že se našemu novému obchodnímu zastoupení pro Košický a Prešovský kraj podaří nejen vyhledávat a soutěžit

zakázky, ale také je získávat a realizovat. Pak se tu možná

zase všichni znovu sejdeme.

Jste prý rychlý a akční nejen v práci, ale i na fotbalovém hřišti. Kdo vás dnes nasazuje do útoku?

Přestože na Slovensku pracuji v režimu 10 + 4, stále mě

spoluhráči z fotbalového týmu SK Kročehlavy nechávají

jednou za čtrnáct dní v sobotu nastoupit v utkání okresního přeboru. Tréninku na hřišti ale moc nedám – místo

za míčem běhám hlavně po stavbě a za dodavateli. Zakopu

si ale pořád stejně rád, jako pracuji se svými kolegy.

3.12.13 11:15