strana 2
Tenisoví mistři roku
Ptáme se
Šestnáct párů složených z obchodních partnerů Metrostavu a Subterry, které doplnili zaměstnanci obou firem, se v Průhonicích utkalo v 15. ročníku turnaje o pohár obchodního ředitele Metrostavu v tenisové čtyřhře.
Mezi jeho hosty patřili i novináři z odborných médií.
Letošní sportovní klání ozdobila 23. listopadu hra Petrů Koukalů (foto č. 1), otce a syna, z nichž toho mladšího,
badmintonového reprezentanta, Metrostav dlouhodobě
podporuje. Starší zranění kolena mu bohužel nedovolilo
turnaj dokončit. Na kurty letos poprvé nastoupily i dvě
ženy. Jedna z nich, Veronika Kolářová, obsadila po urputném finále druhé místo v soutěži spolu s Janem Cucem
(foto č. 2). Úroveň všech utkání (foto č. 3 a 4) rok od
roku stoupá. Z výsledků se proto radovaly i obě dvojice
na třetím místě (foto č. 5). Nejvíc ovšem vítězové – lékaři
strakonické nemocnice Tomáš Fiala a Marek Zbořil (foto
č. 6) – kteří se turnaje Metrostavu zúčastnili poprvé.
–red–, foto Milan Malíček
Ing. Jana Hehejíka,
vedoucího projektu z divize 3
1
Druhá stavba Metrostavu na Islandu se rozběhla
1
2
3
Islandská ministryně vnitra Hanna Birna Kristjánsdóttir
zahájila 12. listopadu stavbu téměř 8km silničního tunelu Norðfjörður. Po úspěšném dokončení projektu
Héðinsfjarðargöng s tunely Siglufjörður a Ólafsfjörður
se po třech letech vrátili na Island pracovníci divize 5,
aby pod vedením Ing. Aleše Gotharda potvrdili, že Metrostav si se stavbami na drsném severu umí poradit.
Projekt Norðfjarðargöng, který divize 5 provede
ve sdružení s místní firmou Suðurverk, přeloží do tunelu
současnou a v zimě téměř nesjízdnou silnici č. 92 mezi vesnicemi Eskifjörður a Neskaupstaður. „Budeme tu
stavět stejnou metodou Drill & Blast, pro stejného investora a téměř ve stejné partě jako u tunelů Siglu a Ólafs.
Tentokrát ale na východě ostrova a s novým partnerem
ve sdružení,“ říká Ing. Gothard a dodává: „Z mnoha stran
slýcháme, že to, co jsme minule zakusili kvůli enormním
přítokům vody, je něco skutečně nezvyklého a v porovnání s ostatními zdejšími stavbami bezprecedentního.
Problémy snad proto budeme řešit jen v souvislosti se
zastiženou geologií. Ražby totiž budou probíhat ve vyvřelých bazaltických horninách s tufovými proplástky (foto
č. 1), které jsou velmi nesoudržné, rychle navětrávají, mění své vlastnosti a mohou být i vodonosné. Očekáváme,
že na ně narazíme při ražbách z obou portálů. Ze strany
od Fannardalur jsou horninové vrstvy navíc naskládány
tak, že se budou při ražbách objevovat bez předchozího
varování, a to by mohlo přinášet obtíže.“
Tunel Norðfjörður bude nejdelším silničním tunelem
nejen na Islandu, ale i v referencích Metrostavu. Jeho
dovrchní ražby budou probíhat z obou stran. Necelých
5 km raziči provedou z portálu Eskifjörður (foto č. 2),
který leží v těsné blízkosti stejnojmenné obce, zbytek
ve směru od Fannardalur, od nějž je nejbližší dům vzdálený asi 5 km po v zimě obtížně udržované cestě. „Jsme
po všech stránkách zkušenější a připravenější na stavbu
než při prvním výjezdu v roce 2006. Víme, že se budeme
potýkat se závislostí na omezeném počtu místních dodavatelů téměř všeho, co bude nutné pro stavbu zajišťovat,
a v případě zahraničních dodávek musíme počítat s delšími termíny dodání. Dobře si pamatujeme i zimu, extrémní
vítr i dešťové i sněhové srážky či odloučení od rodin. Dílo
však už chrání soška svaté Barbory, a proto věříme, že
dopadne po stavební stránce stejně dobře jako předchozí
a po ekonomické o mnoho lépe,“ uzavírá Ing. Gothard.
–red–, foto archiv stavby
Norðfjarðargöng a Norðfjörður
Celková délka přeložky silnice číslo 92
Ražená délka tunelu Norðfjörður
Hloubená délka tunelu Norðfjörður
Běžný profil
Počet bezpečnostních zálivů
Násypy
Ražby
15 200 m
7 540 m
368 m
54,24 m2
14 ks
540 000 m³
424 533 m³
2
Dobrá spolupráce zkrátila tramvajovou výluku
4
5
6
Metrostav_21_2013.indd 2
Před půl rokem začala v Praze rozsáhlá oprava Moskevské ulice, náměstí Svatopluka Čecha a jejich okolí.
Netýká se jen vozovek, chodníků či tramvajových kolejí, ale i kanalizace (foto) a vodovodních řadů. Ty ve
sdružení obnovují pracovníci firem PRAGIS a Metrostav. I díky jejich dobře zorganizované činnosti se plánovanou výluku tramvají v této oblasti podařilo zkrátit
na šest měsíců. Projekt vede ředitel divize vodohospodářských staveb společnosti PRAGIS Josef Kobr.
„Zakázka v Praze 10 je hodně sledovaná, protože je
spojena s omezením dopravy v části Vršovic. Z našeho
pohledu je proto velmi významná. Provádíme ji pro našeho tradičního investora, Pražskou vodohospodářskou
společnost, a je to největší stavba, kterou jsme dosud
realizovali jako vedoucí účastník ve sdružení s Metrostavem,“ říká obchodní ředitel firmy PRAGIS Mgr. Jan Pelán.
Rekonstrukce stávajících stok byla náročná i proto, že
jejich náhrada železobetonovými prefabrikovanými troubami DN 700/1050 s čedičovou výstelkou probíhala za
provozu – ne tramvají, ale kanalizace. V téměř půlkilometrovém úseku musela být dokončena za velmi krátký čas,
proto bylo dílo nutné otevřít současně ve čtyřech úsecích
zajištěných obtoky, aby stoky jako celek zůstaly funkční.
Koordinace postupu prací, které zahrnovaly i vybudování
tří spojných komor a jedné rozdělovací nebo přepojení
všech kanalizačních přípojek, tu proto byla velmi složitá.
Další technicky obtížnou i zajímavou částí zakázky je
obnova vodovodních řadů, které nahrazuje trubní materiál
z tvárné litiny s těžkou protikorozní ochranou – mimo jiné
i v profilu DN 1200. Rekonstrukce nesmí narušit dodávku
vody a odstávky pro propoje mohou být jen minimální.
„Projektový tým máme společný a úseky, kde řídíme stavbu, se prolínají,“ říká vedoucí střediska kanalizací a vodovodů divize 1 Ing. Patrik Eckert z Metrostavu, který dnes
pracuje v okolí náměstí Svatopluka Čecha. Ze zakázky je
v současnosti hotovo asi 70 %. Stavba na Moskevské ulici
poběží až do léta 2014, tramvají se však už nedotkne.
–red–, foto archiv PRAGIS
Ing. Hehejík zatím nikdy nelitoval, že si vybral stavařinu a s Metrostavem začal spolupracovat už v roce 2002
ve 3. ročníku studia managementu a ekonomiky na stavební fakultě ČVUT v Praze. Nastoupil k divizi 3 a dnes
úspěšně řídí její stavbu ve slovenských Košicích.
Proč jste po gymnáziu začal studovat právě stavařinu?
V podstatě náhodou. Chtěl jsem být právník nebo ekonom, ale otec ve mně viděl stavaře. Abych mu udělal
radost, podal jsem si přihlášku také na ČVUT a ta jediná
mi nakonec vyšla. Když jsem pak jako student nastoupil
do projektového týmu divize 3 na optimalizaci koridoru
Praha–Kralupy a dostal na starost samostatně řídit výměnu oken v rodinných domech u trati, potvrdil jsem si
i v praxi, že tahle profese je pro mě ta pravá.
Na kterých větších projektech jste pracoval?
Po škole jsem na západním okraji Prahy v týmu Ing. Tomáše Fuksy postupně realizoval osm halových objektů.
Z Čech jsem se následně přesunul na Slovensko, kde
pracuju už pátým rokem. Nejprve jsem působil v Bratislavě na smolné zakázce 3nity jako vedoucí výroby a odtud
jsem po dokončení první etapy generální dodávky přešel
jako vedoucí projektu na stavbu budovy urgentního příjmu
Univerzitní nemocnice L. Pasteura Košice. Tento šestipodlažní pavilon dodáváme pro investora včetně základního
lékařského vybavení a na sdružení se tu s námi třicetiprocentním objemem podílí také Metrostav Slovakia.
Košický pavilon má zajímavý obvodový plášť, jehož
realizace byla velmi obtížná. Čím to bylo?
Architekti z ateliéru DESIGN PO pro něj vybrali velmi
sofistikovaný modulový systém Qbiss. Na rozdíl od ostatních aplikací ale naše fasáda neměla zachované průběžné
svislé spáry, což na začátku přehlédl i výrobce. Tento „zanedbatelný“ detail zásadně změnil způsob montáže z vertikální na horizontální. Museli jsme proto postupovat jako
při zdění po řadách zespoda a v každé řadě řešit doměrné
panely. Jediný výrobce Qbiss ale působí ve Slovinsku a to
je od Slovenska na takovouto akci přece jen dost daleko…
Navíc jsme museli projekčně dořešit chybějící nosnou
ocelovou konstrukci pro zavěšení pláště včetně předepsaného architektonického požadavku ukotvit do 25mm
spáry mezi panely 170 kusů 16mm konzol pro upevnění
horizontálních slunolamů. Se vším jsme si ale poradili
a fasáda dnes opravdu vypadá velmi reprezentativně.
V její odvětrávané dutině měly vést i nějaké rozvody?
Mezi skeletem a pláštěm opravdu prochází síť vzduchotechnického potrubí. Jeho profily jsme museli hodně
upravovat, aby se mezi tu zapomenutou nosnou konstrukci vešly. Také vnitřní instalace nám daly zabrat. Neobdrželi
jsme totiž žádné koordinační výkresy ani řezy uzlových
bodů. Dostat rozvody mezi podhled a stropní panely si nakonec vyžádalo změny profilů i trasování a ani tak jsme se
nevyhnuli lokálním úpravám výšek podhledů. Přesto snad
již mohu říct, že se nám vše nakonec povedlo a stavba by
měla být hotová podle smlouvy 28. ledna 2014.
Co budete dělat po jejím dokončení?
Divize 3 se rozhodla vybudovat na východním Slovensku
plnohodnotné zastoupení a už teď se připravuji, abych ho
mohl po Novém roce začít řídit. Na práci se těším a jediné,
co mě mrzí, je, že se budu muset rozloučit se svým týmem. Velmi dobře si rozumíme, a to i přes to, že společně
nejen pracujeme, ale již několik let i bydlíme. Věřím však,
že se našemu novému obchodnímu zastoupení pro Košický a Prešovský kraj podaří nejen vyhledávat a soutěžit
zakázky, ale také je získávat a realizovat. Pak se tu možná
zase všichni znovu sejdeme.
Jste prý rychlý a akční nejen v práci, ale i na fotbalovém hřišti. Kdo vás dnes nasazuje do útoku?
Přestože na Slovensku pracuji v režimu 10 + 4, stále mě
spoluhráči z fotbalového týmu SK Kročehlavy nechávají
jednou za čtrnáct dní v sobotu nastoupit v utkání okresního přeboru. Tréninku na hřišti ale moc nedám – místo
za míčem běhám hlavně po stavbě a za dodavateli. Zakopu
si ale pořád stejně rád, jako pracuji se svými kolegy.
3.12.13 11:15