Listopadový pohled do
xxxx
více
ve fotoreportáži
str. 4
severního
tubusu na
Blanky
5. prosince 2013 / 21 / XXV
více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: Ing. Jana Hehejíka,
vedoucího projektu z divize 3 str. 2
M E T R O S TAV
A .S.
Č L E N
D D M
Druhá stavba Metrostavu na Islandu
se rozběhla str. 2
G R O U P
zahájení velké stavby
Historická jízdárna v Terezíně se už
chlubí původní krásou str. 3
Deska mostovky čelákovické lávky
má tloušťku jen 60 mm str. 3
kráTce / akTuálnĚ
Slavnostní ukončení stavby v Bělorusku
Při příležitosti návštěvy prezidenta Alexandra Lukašenka
byla slavnostně uvedena do provozu první stavba divize 3
v Bělorusku – celní terminál ve Ščitomiriči. Vyrostl za
dva roky jižně od metropole Minsk a zahrnuje logistické
centrum se sklady, administrativní budovou, ubytovnou,
nezbytným zázemím, mnoha parkovacími či manipulačními
plochami a požárním depem. Stavbu řídil tým pod vedením
Ing. Jiřího Růžka, kterého na závěr vystřídal Ing. Josef
Dufek, ředitel organizační složky Bělorusko.
Konec v Kladně
Tým Ing. Martina Kocha
z divize 1 ukončil své
pětileté působení v Oblastní
nemocnici Kladno. Ve
sdružení se společností
Energie – stavební a báňská
zde vybudoval nejen Centrum
akutní medicíny a budoucí domov důchodců s lůžky
následné péče, ale podílel se i na rekonstrukcích starších
objektů, v poslední době třeba pracoval v bloku B. Oficiální
závěrečné akce se v Kladně 15. listopadu zúčastnil
také obchodní ředitel Metrostavu Ing. Milan Veselský.
Úspěšný projekt
Metrostav Development
úspěšně dokončil prodej
všech 30 bytů z projektu
Pod Tyršovým vrchem. Dva
bytové domy podle návrhu
architektů Marka Lehmana
a Radovana Kováříka
postavili v atraktivní lokalitě Prahy na rozhraní Nuslí
a Michle pracovníci divize 2 společnosti Subterra.
Metrostav se stěhuje
do nového sídla v Palmovka Parku II
Koželužská 2450/4,
180 00 Praha 8-Libeň
GPS 50°6‘19.325“N, 14°28‘16.373“E.
Více informací na www.metrostav.cz.
Od letošního listopadu se opět začnou na Islandu střídat pracovníci divize 5, aby pod vedením Ing. Aleše Gotharda vybudovali 15,2 km dlouhou přeložku horské silnice mezi
vesnicemi Eskifjörður a Neskaupstaður. Její součástí bude i téměř 8km tunel Norðfjörður, který se stane nejdelším islandským silničním tunelem. Více informací na straně 2.
stavba nejdelšího českého železničního tunelu škola v roztokách
V pátek 15. listopadu odstartovala malá slavnost velkou stavbu – modernizaci 20,2 km dlouhého úseku
železniční trati Rokycany–Plzeň, jehož nejpodstatnější
částí bude více než 4km tunel Ejpovice (mapa). Dílo povede společný projektový tým pracovníků Metrostavu
a Subterry v čele s ředitelem výstavby Ing. Přemyslem
Krejsou z naší divize 5. Až stavba v roce 2016 skončí,
bude vlaková doprava z Prahy do západočeské metropole opět o něco rychlejší a bezpečnější.
„Obě firmy ve sdružení budou odpovídat za provedení
konkrétních stavebních objektů či provozních souborů,
kterých bude dohromady na 250,“ říká Ing. Krejsa a po-
kopec Chlum, vytvarovaný z velice tvrdých spilitů. Pro
začátek tedy bude pracovat jako zeminový štít a později
v HardRock režimu, kdy bude rubaninu z odtěžovací komory odstraňovat pásový dopravník místo šnekového.
Stroj s číslem S-799 už vyrábějí v továrně ve Schwanau.
Jak se mohli hosté slavnostního zahájení stavby přesvědčit, na novém úseku železničního koridoru u Kyšic
zatím pracují jen archeologové. Mgr. Radek Široký, Ph.D.,
ze společnosti ZIP k tomu říká: „V rámci záchranného
archeologického výzkumu tu plošně zkoumáme vrstvy
těsně pod ornicí, kde se pro nás mimořádně zachovaly
zbytky staveb a odpadní jámy s úlomky keramiky z doby
Chrást
lávka u přístavu
V pátek 22. listopadu překlenula 12 metrů široký vjezdový
objekt do sportovního přístavu Hluboká nad Vltavou architektonicky zajímavá zdvižná lávka (foto). Osazovaný díl
vážil 19 tun. Bude jej zvedat čtveřice hydraulických válců
a v dolní poloze bude pod ním podjezdná výška 2,5 m, ve
zdvižené poloze dosáhne 5,25 m. Lávka, po níž povede
cyklistická stezka, je součástí výstavby přístavu, který
buduje tým Jaroslava Jedličky z jihočeského zastoupení
divize 6 ve sdružení se společností SMP CZ. Jejich stavba
začala letos v lednu a skončit by měla v září příštího roku.
Metrostav_21_2013.indd 1
Dýšina
Plzeň
ÚJEZD
DOUBRAVKA
Osek
ČERVENÝ
HRÁDEK
Klabava
Kyšice
Ejpovice
Rokycany
pisuje: „My, jako lídr, budeme odpovědní za ražbu tunelu
včetně zemních prací i technologií a realizaci 40 nových či
rekonstruovaných mostů a propustků. Při ražbě ejpovického tunelu pomocí technologie TBM přitom naše raziče
v osádkách tunelovacího stroje ze čtvrtiny doplní divize 1
Subterry.“ Pracovníci naší dceřiné firmy jinak budou mít
na starosti zejména modernizaci železničního spodku
a svršku, výstavbu nástupišť a protihlukových stěn.
Oba jednokolejné tubusy tunelu Ejpovice, který bude
představovat polovinu celkového objemu prací na trati,
provede konvertibilní tunelovací stroj firmy Herrenknecht
s průměrem řezné hlavy 9,84 m. Konvertibilní bude proto,
že ve směru od Rokycan bude muset nejdřív zdolat vrch
Homolka, který tvoří měkké břidlice, a potom prorazit
bronzové a dokonce i žárové hroby.“ Archeologové by
zdejší naleziště v oblasti vjezdového portálu měli opustit v prosinci. „Pokud by se tak stalo, mohli bychom už
po Novém roce začít provádět hloubenou část tunelů z kyšické strany,“ říká Ing. Krejsa a pokračuje: „Jak ale naše
práce poběží dál, ještě uvidíme. Při odtěžování stavební
jámy totiž archeologové očekávají nálezy v kvartérních
sedimentech, třeba i kostru mamuta, což by nás mohlo
zdržet. Pokud ale vše půjde hladce, měly by ražby prvního, tedy jižního tubusu začít už příští rok na podzim.“
Po ukončení stavby se i díky práci Metrostavu a firmy
Subterra přiblíží o další krok k cíli modernizace třetího železničního koridoru Cheb–Praha. Další informace najdete
na internetové adrese www.rokycanyplzen.cz.
Na začátku letních prázdnin 2013 vystřídali žáky základní školy v Roztokách stavbaři divize 1, aby dostavbou jižního křídla výrazně rozšířili kapacitu objektu.
Přistavované křídlo bude třípodlažní, nepodsklepené
a podle návrhu ateliéru Helika svým vzhledem záměrně
nekoresponduje s architekturou původní školní budovy
z 30. let 20. století. Jeho moderní, jednoduchý tvar nabídne účelné uspořádání vnitřního prostoru, který krček
propojí s novou tělocvičnou i starou školou (vizualizace).
Vstupní vestibul dostavby bude chodbou volně přecházet k dominantnímu kruhovému schodišti. Ve východním traktu jejího přízemí je navržena knihovna se studovnou a zasedací místnost pro 50 osob. V západním traktu
budou šatny tělocvičny, kabinety a blok se společenským
zázemím pro gymnastický sál. Ve 2. a 3. NP nového křídla
bude devět učeben a jedna specializovaná počítačová.
Ve 3. NP najde své místo i výtvarný ateliér a 2. NP bude
k dispozici také žákovskému parlamentu a hernímu koutu.
„Dnes máme hotovo asi 80 % železobetonových monolitických konstrukcí křídla a asi 60 % prefabrikovaných
konstrukcí objektu tělocvičny. Dokončeny jsou i všechny
komunikace a zpevněné plochy v areálu školy, přeložky
a přípojky sítí. Provádíme už také izolace a vyzdívky,“
říká vedoucí projektu Ing. Martin Koch. Stavbaři by práci
měli ukončit v dubnu 2014 a žáci školy usednou do lavic
v nových prostorách na začátku příštího školního roku.
Martina Vampulová, vizualizace Helika
3.12.13 11:15