Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 21/2013, Strana 3
Metrostav Metrostav 21/2013, Strana 4
strana 4
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
2
1
3
Historický rekord
Nejdelším železničm tunelem v České republice je
vsoučasnosti tunel Březno, který v roce 2007 postavila
divize 5 Metrostavu ve sdružení se společností SSŽ.
ří1758 metrů a o svůj primát přijde už za tři roky,
kdy stejná divize, tentokrát spolu s firmou Subterra,
dostaví 4150 m dlouhý tunel Ejpovice. Před Březnem
byl ale dlouho držitelem rekordu jen o 11 metrů kratší
tunel Špácký. Tímto zajímavým a náročně budova-
m podzemm dílem jezdí vlaky už 136 let.
Špičácký tunel na trati Železná RudaKlatovy vzni-
kal vletech 1874 až 1877. Na jeho stavbě se vystřídaly
stovky dělníků z jižních států, Itálie a Rakouska-Uherska
– z Bosny, Dalmácie, Chorvatska iTyrol, kterým se podle
italského slova baraba (vzniklo od jména biblického lotra
Barabáše) říkalo Barabové. Přes 60 znich se ze Šumavy
domů nevrátilo, protože při práci zemřeli. Pobeni jsou
na hřbitově Barabů u kapličky své patronky sv. Barbory.
Jejich skoro 1,75 km dlouhý tunel vede obloukem
pod Špáckým sedlem na východním svahu hory. Bara-
bové jej pomocí dynamitu razili soasně ze šesti čeleb:
ze dvou vjezdů – nad zastávkou Brčálk a u nádraží ve
Špičáku – a ze dvou svislých šachet. Trhavin spotřebovali
podle záznamů celkem 90 tun. Dodnes zůstala v někte-
rých částech tunelu skála tak, jak ji horci vylámali. Na
stěch jsou vidět půlobloučky po ručních vrtácích, jak
si tenkrát připravovali odstřely. Když dělníci při opravách
la v70.letech minulého století otevřeli kraje vyzvek
nebo vylámaných čás, nacházeli dokonce staré nářadí
– třeba ruční vrtáky zvané voškrty. Byly z kvalitní oceli.
Vydržely, i když trochu zkorodovaly. Narubané kamenivo,
které Barabové vytahovali šachtami na povrch, sloužilo
ještě před 60 lety po rozdrcení na stavbu okolch silnic.
Špičácký tunel byl původně postavený jako dvoukolej-
ný, polena a provozována v něm však byla vždy pouze
jedna standardně rozchodná kolej. Vlaky, které tudy jez
z Plzně až do Bavorska, jím mohou proždět rychlos
jen 60km/h. Vejpovickém tunelu budou moci soupravy
s vyklápěcí soustavou jet rychlostí až 200 km/h. I když
bude ovíc než 2,4 km delší a dvoutubusový, jeho stavba
zabere stejnou dobu, po jakou pod Špičákem pracovali
Barabové. Těm totiž nepomáhal tunelovací stroj amohli
se spolehnout jen na své ruce a svatou Barboru.
4 5
6 7
Zkušenosti ze zámoří
Pracovní tým včetně betonářských expertů ze Skupiny
Metrostav (foto) se 20. listopadu zúčastnil beto-
že prvních kubíků základové desky jaderného ostro-
va čtvrtého bloku elektrárny Vogtle ve státě Georgia
vUSA. Na tomto projektu bude použit reaktor AP1000,
se kterým se partner Metrostavu, americko-japonská
spolnost Westinghouse, uchází o dostavbu třetího
ačtvrtého bloku jaderné elektrárny Temelín.
Jeff Benjamin, Senior Vice President Westinghouse
Nuclear Power Plants, při této příležitosti uvedl: „Let
listopad byl pro nás, naše partnery a zákazky hodně
nabitý, jelikož jsme dokončili betonové základy obou
druhých bloků AP1000 na elektrárch V.C. Summer
iVogtle. Minimálně v této fázi je tedy rozpracovaných už
ech osm bloků, které právě stame. Na všech těchto
projektech se průběžně učíme a díky tomu jsme stále
efektivnější. Naši zákazci jsou tak zase o krok blíž kvý-
robě bezpečné, spolehlivé a čisté elektřiny.“
Westinghouse Electric Company, součást skupiny
Toshiba Corporation, je světovým pkopníkem v jader
energetice. V roce 1957 stál Westinghouse u zrodu vůbec
prvního tlakovodního reaktoru v pensylvánském Shippin-
gportu. Dnes jsou jeho technologie základem přibliž
poloviny všech fungujících jaderných elektráren na světě,
etně zhruba 50 % z těch umísných v Evropě. Více
najdete na http://ap1000.westinghousenuclear.cz.
red, foto archiv Metrostavu
Vyhlídka z tunelu
V Plan de Corones v Jižním Tyrolsku bude už v lé-
tě příšho roku otevřeno šesté a poslední Messner
Mountain Museum (MMM). Jako tunel navržená budo-
va, která ze skály vystupuje jen bílými a zaoblenými
tvary vstupu a vyhlídkové terasy (vizualizace), roste na
vrcholku Mount Kronplatz podle projektu celosvětově
známé architektky Zahy Hadid.
Messner Mountain Musea vznikají ve spolupráci sasi
nejslavnějším horolezcem současnosti, Reinholdem
Mess nerem, který jako první na stě zdolal všech 14 os-
miticovek ana Mount Everest vylezl bez použití kyslíku
či sólo výstupem. Muzea, jejichž expoty – umělecká
la, uponkové předměty irelikvie – poczejí z jeho
soukromého majetku, koncipuje jako příběh o horách.
MMM Firmian u Bozenu/Bolzana třeba zaměřil na téma
člověk ahory. MMM Ortles vSuldenu/Soldě se zase za-
vá ledem, hrad Juval ve Vinschgau poskytuje přístřeší
umění Dálného východu. VMMM Ripa v Brunecku/Bruni-
co jsou vpopředí zájmu vystavovatele původní obyvatelé
hor. Páté MM muzeum se nachází poblíž Cortiny d’Ampez-
zo avěnuje se dobývání Dolomit. V rámci doprovodného
programu je můžete navštívit už při následných zimch
lyžařských toulkách. K rozestavěnému muzeu v Plan de
Corones Messner řekl: „Naše stavba nadne z vrcholu
hory Kronplatz jedinečné výhledy na Dolomity. Je posled-
ním dílem v mé sérii horských muzeí ajeho expozici věnuji
velkým skalním stěnám adisciplínám horolezectví.“
Šesté MMM Corones, zčásti zavrtané do vrcholku
hory, má pro Zahu Hadid tradiční fluidní tvary atypickou
lou fasádu. Celková užitná plocha objektu, který má při-
pomínat tající ledovec, přehne tisíc metrů čtverečních.
Kromě vyhlídkové terasy v něm bude několik propojených
místností s expozicemi a malý předškový sál. Skoro
celý interr je úmyslně navržený na nakloné rampy,
které by měly umocnit přirozenou trajektorii expozic.
Zaha Hadid je 63letá britská architektka a mařka
irácho původu, významná představitelka tzv. dekon-
struktivismu. Vystudovala matematiku na Americké uni-
verzitě vBejtu a architekturu na Architectural Associa-
tion School of Architecture v Londýně. Působila vOffice
for Metropolitan Architecture, vroce 1979 si vLondý
zalila vlastní ateliér. Vyučuje na řadě prestch škol,
nuje se také interiéru, nábytku, designu a scénografii.
Podle jejího návrhu vzniklo Rosenthalovo středisko pro
současné umění v Cincinnati (USA), vědecké centrum
Phaeno ve Wolfsburgu, budova BMW v Lipsku, lanovka
vInnsbrucku, výstavní areál v Zaragoze, římské muzeum
MAXXI aopera v Kuang-čou (Čína). Mezi jejími posled-
ními projekty vyniká egyptský pavilon na Expo Šanghaj
čiAquatic Centrum, plavecký stadion pro olympijské hry
vLondýně. O Messner Mountain Museum Corones se více
dozte na adrese www.messner-mountain-museum.it,
odkud pochází ipřetištěná vizualizace.
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav, člen DDM Group / Pověřená šéfredaktorka Ing.Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce
Koželužská 5, 18000 Praha 8-Libeň, tel.: 266709415; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav / Číslo 21/2013 vyšlo 5. 12. 2013 (22/2013 vyjde 19. 12. 2013) / Složení redakční rady Ing.F. Polák (předseda), Ing.J.Pavlíček
(místopředseda), Ing.J. Kavan, P.Meyer, Ing.J. Neklanová, Ing.L. Profota, Ing.L. Svobodová, Ing.J. Šob,Ing.L. Weinfurtová aIng.M. Zrcková / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 12800 Praha 2 / Výroba Boomerang
Publishing,s.r.o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja, tel.: 244023201, fax: 244023333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta,s.p., odštěpný závod Praha, č.j.nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo
povoleno s.p.OZSeČ Ústí nad Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Toto periodikum slouží jen avýhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. aje veřejně neprodejné.
Listopadový pohled do severho tubusu tunelu Blanka (foto č. 1)
Jméno rozestavěného tunelového komplexu na Městském okruhu v Praze se v poslední době v různých souvislostech
často objevuje v médiích. Jak ale tunel v současnosti vypadá, ví málokdo. Vzhledem k tomu, že se 30. listopadu
nemohl uskutnit plánovaný den otevřených dveří, vypravil se do pražského podzemí náš fotograf, aby pohled na
dnešní Blanku zprosedkoval. Jaká je? Po sedmi letech nárné stavby téměř hotová. Nosné konstrukce tunelu
už pokrylo více než dva miliony kusů obkladových pásků, přesto stále přizvají svůj původ – hloubené tunely
prozrazuje obdélníkový profil (foto č. 2), ražené klenbový (foto č. 3). I když se podzemí zdá být opušné, internetové
stránky www.tunelblanka.cz prozrazují, že třeba v úseku ražených tunelů Královská obora – kam patří i strojovna
vzduchotechniky (foto č. 4) – prováděli stavbaři začátkem listopadu požární ucpávky a poslední práce vtechnických
chodbách pod severním tubusem. Dokončovací práce a montáže vrcholily i v tunelech, zejména vtechnologických
centrech. Dodavatelé už montovali informační systém, nouzová světla a zišťovali obklad – jeho barevný pás,
který bude přisvat ke snazší orientaci řidičů v podzemm komplexu, je v tomto úseku tunelu modrý (foto č.5), od
křižovatky UVorků po Prašný most fialový (foto č. 6) a směrem k Malovance narcisově žlutý. V této poslední části
komplexu už jsou provedeny i živné vrstvy komunikací a funguje ostlení. Na Prašném mostě zase stavbaři mimo
jiné prováli čisté terénní úpravy v trojúhelkovém prostoru mezi podchody i v prostoru budouho parku. Zahájili
také montáž liniových svítidel mezi pylony na novém mostě Svatovítská. Vhloubených tunelech na trojském břehu
(foto č. 7) zase skončila kompletace dveří v technických chodch pod mostovkou a obklady u portálů nabývaly
definitivní vzhled. Videoprohlídku tunelového komplexu Blanka najdete na adrese www.facebook.com/Metrostav.
Zima vevile Jedľa
Ten, kdo rád lyžuje, má možnost příjemně avýhodně
strávit zimní dovolenou vsrdci Vysokých Tater vevile
Jea, která patří domajetku Skupiny Metrostav.
Vila Jedľa vNovém Smokovci pod úpatím Slavkovské-
ho štítu poskytuje ubytování ve2-, 3- a4žkových poko-
ch smožností přistýlky, které jsou vybaveny minibarem,
telefonem, televizorem se satelitními programy, wi-fi ama-
jí sociální zařízení vysokého standardu. Stravování formou
polopenze tu zajišťuje vlastní kuchyně adla se podáva
vjídelně sobsluhou. Pocelý den je vprovozu bar. Ubyto-
ní vevile Jedľa lze hradit poukázkami Ticket Benefits.
Vzimním období mohou hosté využívat lyžařský svah
svlekem na Jakubkově louce v sné bzkosti vily (asi
i minuty chůze) nebo sjezdové terény na Hrebienku.
Pro náročnější lyžaře jsou připravena lyžařská sediska
naSkalnam plese, veŽdiaru avdalším bzkém okolí.
Podrobjší informace včetně ceku vily Jedľa na-
jdete naintranetu Metrostavu nebo získáte nae-mailové
adrese vila.jedla@mail.t-com.sk.
Metrostav_21_2013.indd 4 3.12.13 11:15

 

Metrostav Metrostav 21/2013, Strana 1
Metrostav Metrostav 21/2013, Strana 2
Metrostav Metrostav 21/2013, Strana 3
Metrostav Metrostav 21/2013, Strana 4
Metrostav Metrostav 21/2013, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 21/2013, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 21/2013, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 21/2013, Strana 4

Strana 4

4

Sending statistics … done (316 ms)

Rendering Strana 4 (103774): (0/1) (354 ms)

Rendering Strana 3 (103772): (0/1) (353 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3054/vth120387-1.jpg

 i3054/vth120390-1.jpg

 i3054/bg103774.svg

 i3054/vth120379-1.jpg

 i3054/vth120385-1.jpg