strana 4

Zima ve vile Jedľa

i n f o r m a c e / a k t u a l it y / z a j í m a v o s ti

Historický rekord

n a š e FO T ORE P OR T Á Ž

Ten, kdo rád lyžuje, má možnost příjemně a výhodně

strávit zimní dovolenou v srdci Vysokých Tater ve vile

Jedľa, která patří do majetku Skupiny Metrostav.

Vila Jedľa v Novém Smokovci pod úpatím Slavkovského štítu poskytuje ubytování ve 2-, 3- a 4lůžkových pokojích s možností přistýlky, které jsou vybaveny minibarem,

telefonem, televizorem se satelitními programy, wi-fi a mají sociální zařízení vysokého standardu. Stravování formou

polopenze tu zajišťuje vlastní kuchyně a jídla se podávají

v jídelně s obsluhou. Po celý den je v provozu bar. Ubytování ve vile Jedľa lze hradit poukázkami Ticket Benefits.

V zimním období mohou hosté využívat lyžařský svah

s vlekem na Jakubkově louce v těsné blízkosti vily (asi

tři minuty chůze) nebo sjezdové terény na Hrebienku.

Pro náročnější lyžaře jsou připravena lyžařská střediska

na Skalnatém plese, ve Ždiaru a v dalším blízkém okolí.

Podrobnější informace včetně ceníku vily Jedľa najdete na intranetu Metrostavu nebo získáte na e-mailové

adrese vila.jedla@mail.t-com.sk.

Vyhlídka z tunelu

V Plan de Corones v Jižním Tyrolsku bude už v létě příštího roku otevřeno šesté a poslední Messner

Mountain Museum (MMM). Jako tunel navržená budova, která ze skály vystupuje jen bílými a zaoblenými

tvary vstupu a vyhlídkové terasy (vizualizace), roste na

vrcholku Mount Kronplatz podle projektu celosvětově

známé architektky Zahy Hadid.

Messner Mountain Musea vznikají ve spolupráci s asi

nejslavnějším horolezcem současnosti, Reinholdem

Mess­nerem, který jako první na světě zdolal všech 14 osmitisícovek a na Mount Everest vylezl bez použití kyslíku

či sólo výstupem. Muzea, jejichž exponáty – umělecká

díla, upomínkové předměty i relikvie – pocházejí z jeho

soukromého majetku, koncipuje jako příběh o horách.

MMM Firmian u Bozenu/Bolzana třeba zaměřil na téma

člověk a hory. MMM Ortles v Suldenu/Soldě se zase zabývá ledem, hrad Juval ve Vinschgau poskytuje přístřeší

umění Dálného východu. V MMM Ripa v Brunecku/Brunico jsou v popředí zájmu vystavovatele původní obyvatelé

hor. Páté MM muzeum se nachází poblíž Cortiny d’Ampez­

zo a věnuje se dobývání Dolomit. V rámci doprovodného

programu je můžete navštívit už při následných zimních

lyžařských toulkách. K rozestavěnému muzeu v Plan de

Corones Messner řekl: „Naše stavba nabídne z vrcholu

hory Kronplatz jedinečné výhledy na Dolomity. Je posledním dílem v mé sérii horských muzeí a jeho expozici věnuji

velkým skalním stěnám a disciplínám horolezectví.“

Šesté MMM Corones, zčásti zavrtané do vrcholku

hory, má pro Zahu Hadid tradiční fluidní tvary a typickou

bílou fasádu. Celková užitná plocha objektu, který má připomínat tající ledovec, přesáhne tisíc metrů čtverečních.

Kromě vyhlídkové terasy v něm bude několik propojených

místností s expozicemi a malý přednáškový sál. Skoro

celý interiér je úmyslně navržený na nakloněné rampy,

které by měly umocnit přirozenou trajektorii expozic.

Zaha Hadid je 63letá britská architektka a malířka

iráckého původu, významná představitelka tzv. dekonstruktivismu. Vystudovala matematiku na Americké univerzitě v Bejrútu a architekturu na Architectural Association School of Architecture v Londýně. Působila v Office

for Metropolitan Architecture, v roce 1979 si v Londýně

založila vlastní ateliér. Vyučuje na řadě prestižních škol,

věnuje se také interiéru, nábytku, designu a scénografii.

Podle jejího návrhu vzniklo Rosenthalovo středisko pro

současné umění v Cincinnati (USA), vědecké centrum

Phaeno ve Wolfsburgu, budova BMW v Lipsku, lanovka

v Innsbrucku, výstavní areál v Zaragoze, římské muzeum

MAXXI a opera v Kuang-čou (Čína). Mezi jejími posledními projekty vyniká egyptský pavilon na Expo Šanghaj

či Aquatic Centrum, plavecký stadion pro olympijské hry

v Londýně. O Messner Mountain Museum Corones se více

dozvíte na adrese www.messner-mountain-museum.it,

odkud pochází i přetištěná vizualizace.

1

2

3

Nejdelším železničním tunelem v České republice je

v současnosti tunel Březno, který v roce 2007 postavila

divize 5 Metrostavu ve sdružení se společností SSŽ.

Měří 1758 metrů a o svůj primát přijde už za tři roky,

kdy stejná divize, tentokrát spolu s firmou Subterra,

dostaví 4150 m dlouhý tunel Ejpovice. Před Březnem

byl ale dlouho držitelem rekordu jen o 11 metrů kratší

tunel Špičácký. Tímto zajímavým a náročně budovaným podzemním dílem jezdí vlaky už 136 let.

Špičácký tunel na trati Železná Ruda–Klatovy vznikal v letech 1874 až 1877. Na jeho stavbě se vystřídaly

stovky dělníků z jižních států, Itálie a Rakouska-Uherska

– z Bosny, Dalmácie, Chorvatska i Tyrol, kterým se podle

italského slova baraba (vzniklo od jména biblického lotra

Barabáše) říkalo Barabové. Přes 60 z nich se ze Šumavy

domů nevrátilo, protože při práci zemřeli. Pohřbeni jsou

na hřbitově Barabů u kapličky své patronky sv. Barbory.

Jejich skoro 1,75 km dlouhý tunel vede obloukem

pod Špičáckým sedlem na východním svahu hory. Barabové jej pomocí dynamitu razili současně ze šesti čeleb:

ze dvou vjezdů – nad zastávkou Brčálník a u nádraží ve

Špičáku – a ze dvou svislých šachet. Trhavin spotřebovali

podle záznamů celkem 90 tun. Dodnes zůstala v některých částech tunelu skála tak, jak ji horníci vylámali. Na

stěnách jsou vidět půlobloučky po ručních vrtácích, jak

si tenkrát připravovali odstřely. Když dělníci při opravách

díla v 70. letech minulého století otevřeli kraje vyzdívek

nebo vylámaných částí, nacházeli dokonce staré nářadí

– třeba ruční vrtáky zvané voškrty. Byly z kvalitní oceli.

Vydržely, i když trochu zkorodovaly. Narubané kamenivo,

které Barabové vytahovali šachtami na povrch, sloužilo

ještě před 60 lety po rozdrcení na stavbu okolních silnic.

Špičácký tunel byl původně postavený jako dvoukolejný, položena a provozována v něm však byla vždy pouze

jedna standardně rozchodná kolej. Vlaky, které tudy jezdí

z Plzně až do Bavorska, jím mohou projíždět rychlostí

jen 60 km/h. V ejpovickém tunelu budou moci soupravy

s vyklápěcí soustavou jet rychlostí až 200 km/h. I když

bude o víc než 2,4 km delší a dvoutubusový, jeho stavba

zabere stejnou dobu, po jakou pod Špičákem pracovali

Barabové. Těm totiž nepomáhal tunelovací stroj a mohli

se spolehnout jen na své ruce a svatou Barboru.

Zkušenosti ze zámoří

4

5

6

7

Listopadový pohled do severního tubusu tunelu Blanka (foto č. 1)

Jméno rozestavěného tunelového komplexu na Městském okruhu v Praze se v poslední době v různých souvislostech

často objevuje v médiích. Jak ale tunel v současnosti vypadá, ví málokdo. Vzhledem k tomu, že se 30. listopadu

nemohl uskutečnit plánovaný den otevřených dveří, vypravil se do pražského podzemí náš fotograf, aby pohled na

dnešní Blanku zprostředkoval. Jaká je? Po sedmi letech náročné stavby téměř hotová. Nosné konstrukce tunelu

už pokrylo více než dva miliony kusů obkladových pásků, přesto stále přiznávají svůj původ – hloubené tunely

prozrazuje obdélníkový profil (foto č. 2), ražené klenbový (foto č. 3). I když se podzemí zdá být opuštěné, internetové

stránky www.tunelblanka.cz prozrazují, že třeba v úseku ražených tunelů Královská obora – kam patří i strojovna

vzduchotechniky (foto č. 4) – prováděli stavbaři začátkem listopadu požární ucpávky a poslední práce v technických

chodbách pod severním tubusem. Dokončovací práce a montáže vrcholily i v tunelech, zejména v technologických

centrech. Dodavatelé už montovali informační systém, nouzová světla a začišťovali obklad – jeho barevný pás,

který bude přispívat ke snazší orientaci řidičů v podzemním komplexu, je v tomto úseku tunelu modrý (foto č. 5), od

křižovatky U Vorlíků po Prašný most fialový (foto č. 6) a směrem k Malovance narcisově žlutý. V této poslední části

komplexu už jsou provedeny i živičné vrstvy komunikací a funguje osvětlení. Na Prašném mostě zase stavbaři mimo

jiné prováděli čisté terénní úpravy v trojúhelníkovém prostoru mezi podchody i v prostoru budoucího parku. Zahájili

také montáž liniových svítidel mezi pylony na novém mostě Svatovítská. V hloubených tunelech na trojském břehu

(foto č. 7) zase skončila kompletace dveří v technických chodbách pod mostovkou a obklady u portálů nabývaly

definitivní vzhled. Videoprohlídku tunelového komplexu Blanka najdete na adrese www.facebook.com/Metrostav.

Pracovní tým včetně betonářských expertů ze Skupiny

Metrostav (foto) se 20. listopadu zúčastnil betonáže prvních kubíků základové desky jaderného ostrova čtvrtého bloku elektrárny Vogtle ve státě Georgia

v USA. Na tomto projektu bude použit reaktor AP1000,

se kterým se partner Metrostavu, americko-japonská

společnost Westinghouse, uchází o dostavbu třetího

a čtvrtého bloku jaderné elektrárny Temelín.

Jeff Benjamin, Senior Vice President Westinghouse

Nuclear Power Plants, při této příležitosti uvedl: „Letošní

listopad byl pro nás, naše partnery a zákazníky hodně

nabitý, jelikož jsme dokončili betonové základy obou

druhých bloků AP1000 na elektrárnách V.C. Summer

i Vogtle. Minimálně v této fázi je tedy rozpracovaných už

všech osm bloků, které právě stavíme. Na všech těchto

projektech se průběžně učíme a díky tomu jsme stále

efektivnější. Naši zákazníci jsou tak zase o krok blíž k výrobě bezpečné, spolehlivé a čisté elektřiny.“

Westinghouse Electric Company, součást skupiny

Toshiba Corporation, je světovým průkopníkem v jaderné

energetice. V roce 1957 stál Westinghouse u zrodu vůbec

prvního tlakovodního reaktoru v pensylvánském Shippingportu. Dnes jsou jeho technologie základem přibližně

poloviny všech fungujících jaderných elektráren na světě,

včetně zhruba 50 % z těch umístěných v Evropě. Více

najdete na http://ap1000.westinghousenuclear.cz.

–red–, foto archiv Metrostavu

Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav, člen DDM Group / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce

Koželužská 5, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 709 415; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav / Číslo 21/2013 vyšlo 5. 12. 2013 (22/2013 vyjde 19. 12. 2013) / Složení redakční rady Ing. F. Polák (předseda), Ing. J. Pavlíček

(místopředseda), Ing. J. Kavan, P. Meyer, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. L. Svobodová, Ing. J. Šob, Ing. L. Weinfurtová a Ing. M. Zrcková / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang

Publishing, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s.p., odštěpný závod Praha, č. j. nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo

povoleno s.p. OZSeČ Ústí nad Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Toto periodikum slouží jen a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejné.

Metrostav_21_2013.indd 4

3.12.13 11:15