Nejnovější stopy práce
xxxx
více
ve fotoreportáži
na str.mapě
4
Metrostavu
na letecké
28. listopadu 2014 / 21 / XXVI
více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: Ing. Tomáše Kohouta,
vedoucího projektu z divize 5 str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Betonový mezník na ELI
Inovace divize 5 při budování
podzemních staveb str. 2
Divize 3 dokončila stavbu nedaleko
běloruského Brestu str. 3
Demolice pod přísným
bezpečnostním dohledem str. 3
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
V Karlsruhe se roztočila Giulia
Na 15 000 návštěvníků se při dni otevřených dveří přišlo
26. října podívat na stavbu tunelové části lehkého metra
v Karlsruhe, kterou řídí firma BeMo Tunnelling. Veřejnost
si při té příležitosti prohlédla i plnoprofilový bentonitový
štít pojmenovaný Giulia. Tato německá krasavice vyrobená
u firmy Herrenknecht měří 85 m, váží 1200 tun a od začátku
listopadu razí v Karlsruhe tunely o průměru 9,3 m.
Bjørnabakkane
Na konci října vyrazili
raziči divize 5 vedení
týmem Ing. Pavla Bürgela
už 400 metrů z více než
1,5 km dlouhého silničního
tunelu Bjørnabakkane.
Dvoupruhový tubus
s průjezdnou šířkou 8,5 m v této části obsahoval i 60 m
dlouhý nouzový záliv v profilu T11,5. Přestože se stavbaři
v Norsku potýkali s extrémními dešťovými srážkami a při
práci často procházeli poruchovými zónami, dokončili
úspěšně také ražbu technické místnosti.
První práce na železničním svršku
Nepřetržitým provozem a šikovnou koordinací práce se
novému středisku železničních staveb divize 5 podařilo
dohnat časový skluz při optimalizaci železniční trati
z Chebu na státní hranici ze Spolkovou republikou
Německo. Zpoždění vzniklo hned na začátku díla
kvůli nepříznivým geologickým a hydrogeologickým
podmínkám. Pracovníci vedení Jiřím Kovaříkem tak hned
při prvním nasazení prokázali, že umějí odvést špičkovou
práci vlastními silami jak na 4km úseku železničního
svršku i spodku, tak také při rekonstrukci dvou mostů.
Barborka pro Žilinu
Schránku v západním portálu
slovenského tunelu Žilina
doplnila 5. listopadu soška
svaté Barbory, patronky
pracovníků v podzemí.
Bude tak moci lépe držet
ochrannou ruku nad
ražbou více než 600 m dlouhého dvoutubusového tunelu
na rozestavěném úseku dálnice D1 Hričovské Podhradie
– Lietavská Lúčka. Jeho severní troubu začal razit tým
divize 5 Metrostavu vedený Ing. Andrejem Korbou.
Stavba multifunkčního laserového centra ELI Beamlines se přehoupla přes polovinu a opouštějí ji betonáři. Při slavnostním uložení posledního kubíku betonu
do hlavních konstrukcí si rozpracované dílo v Dolních
Břežanech prohlédli 12. listopadu pozvaní hosté.
Konstrukce ELI (titulní foto), které stavbaři předvedli,
vytvarovali pracovníci divize 6 Metrostavu a firmy VCES
z 39 000 m³ betonu a 7000 tun výztuže během 13 měsíců
práce. Sdružení betonářů řídil Ing. Vladislav Horáček z divize 6, která vlastními silami v Dolních Břežanech vybudo-
stupují hned dvě divize, 3 a 9. Vedoucí projektu Ing. Tomáš Vašut z divize 3 polovinu díla zhodnotil: „Vzhledem
k tomu, že se laserová technologie rychle vyvíjí, museli
jsme si už poradit se značnými změnami stavby, které si
vyžádal investor, a týkaly se zejména technického zařízení
budov. Navýšení výkonu instalovaných strojů totiž vyvolalo větší zátěž hlavně na chladicí systém. Teď nás ještě
čeká vypořádat se s dodatečnými požadavky vědeckých
týmů, které teprve nedávno začaly podrobně zkoumat
plány svých budoucích pracovišť.“
Plaketa pro olomouckou Šantovku
Za přítomnosti ředitele divize 1 Ing. Jaroslava Herana
byla 14. listopadu slavnostně odhalena pamětní deska
v nákupní Galerii Šantovka. Její nápis připomíná, že
olomoucká novostavba na místě bývalého brownfieldu
získala jeden z pěti nejcennějších titulů v prestižní soutěži
Stavba roku 2014. Výstavbu objektu, který byl otevřen
vloni 17. října, řídil tým Ing. Jana Šlajse z divize 1.
Představitelé Skupiny Metrostav vedení prezidentem
Jiřím Bělohlavem (foto druhý zleva) podepsali 19. listopadu memorandum o spolupráci na norském stavebním trhu se zástupci společnosti Bertelsen & Garpestad AS, které vedl předseda firmy Sverre Garpestad.
Metrostav_21_2014.indd 1
1
vala nejsložitější objekt – laserovou halu s laboratořemi.
Velkou část z jejích 14 500 m³ obestavěného prostoru
však hosté na první pohled vidět nemohli. Nejrozsáhlejší
částí haly jsou totiž dvě podzemní podlaží. Jejich stěny
a stropy mají tloušťku až 1,6 m a jsou vyrobeny ze speciální betonové směsi, kterou pro schránku nejvýkonnějších
laserů na světě navrhli specialisté z TBG Metrostav.
Slavnostního uložení posledního kubíku betonu (foto
č. 1) do atiky haly (foto č. 2) se vedle ředitele Fyzikálního
ústavu Akademie věd ČR prof. Jana Řídkého, DrSc., zúčastnili i vedoucí manažeři Metrostavu. Celou stavbu si
nejprve pozorně prošel prezident Skupiny Metrostav Jiří
Bělohlav. Obchodní ředitel společnosti Ing. Milan Veselský stavbaře v proslovu pochválil: „ELI je zajímavé a neobvyklé dílo spojené s velmi náročnou administrativou.
Těší mě, když vidím, že při jeho realizaci táhnou všichni
partneři ve sdruženích za jeden provaz.“
Celou zakázku v Dolních Břežanech totiž řídí sdružení
firem – OHL ŽS a VCES v čele s Metrostavem, který za-
2
Hlavní stavbyvedoucí Ing. Petr Jeřábek z divize 9,
který řídí práce na místě, poznamenal: „Zvenku můžete
vidět, že montujeme fasádu, a uvnitř, jak pracovníci profesí tahají rozvody technických zařízení budov a strojníci
montují výtahy. Velmi důležité jsou ale i práce na vzorové
místnosti, ve které budou na přesných místech osazeny
pohledové konstrukce. Architekt je totiž velice náročný
a klade důraz na konečný vzhled objektu do všech detailů.
Vzorkujeme proto všechny materiály, a to dokonce i ty,
které nejsou vidět, jako třeba elektrokabely.“
Přestože stavba neleží v údolí ani u řeky, představuje
pro ni v nadcházejícím období největší riziko voda. „Hladinu podzemní vody, která je na staveništi asi 40 cm pod
rostlým terénem, jsme ještě minulý týden snižovali pomocí čerpacích studní. Teď se zemina po téměř třech letech
znovu zavodňuje, a pokud by přišly přívalové srážky,
vyvstaly by nám velké problémy při výkopech pro venkovní rozvody inženýrských sítí, které právě provádíme,“
uzavírá vedoucí projektu Ing. Vašut.
Pohostinný Metrostav
V Centru vzdělávání Skupiny Metrostav se 6. a 7. listopadu uskutečnilo zasedání pracovní komise Evropského výboru pro normalizaci (CEN). Šedesát odborníků
z 19 zemí světa se tu věnovalo Eurokódu 7, tedy navrhování geotechnických konstrukcí.
„Geotechnika spojuje poznatky geologie, hydrogeologie, mechaniky zemin a hornin, zakládání staveb a podzemního stavitelství. Řeší stabilitu a bezpečnost staveb
a základové poměry, které musí mimo jiné odpovídat
únosnosti a stlačitelnosti,“ říká Wikipedie a Ing. Richard
Barvínek, expert Metrostavu pro geotechniku, dodává:
„Týká se tedy absolutně všech staveb na naší planetě, protože každá z nich je v kontaktu s přírodním prostředím.“
Aby mohly být Eurokódy – evropské normy pro navrhování stavebních konstrukcí – přizpůsobovány růstu
technických znalostí, sledují je vývojové komise. O uspořádání letošního jednání komise pro Eurokód 7 požádal
CEN Českou republiku. Úřadu pro technickou normalizaci,
metrologii a státní zkušebnictví poskytla podporu Česká
geotechnická společnost a Metrostav významným odborníkům nabídl pracovní a technické zázemí.
Setkání geotechniků zahájil předseda komise dr. Andrew Bond (foto), odborná jednání probíhala v 10 sekcích
specializovaných třeba na mechaniku skalních hornin,
výpočtové modelování, zlepšování základové půdy, pilotové zakládání či seizmické následky. Přátelské prostředí
v Metrostavu si komise velmi pochvalovala. Ing. Barvínek
proto děkuje všem, kdo se na zajištění akce podíleli.
26.11.14 16:33