Nejnovější stopy práce

xxxx

více

ve fotoreportáži

na str.mapě

4

Metrostavu

na letecké

28. listopadu 2014 / 21 / XXVI

více ve fotoreportáži na str. 4

Ptáme se: Ing. Tomáše Kohouta,

vedoucího projektu z divize 5 str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

Betonový mezník na ELI

Inovace divize 5 při budování

podzemních staveb str. 2

Divize 3 dokončila stavbu nedaleko

běloruského Brestu str. 3

Demolice pod přísným

bezpečnostním dohledem str. 3

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

V Karlsruhe se roztočila Giulia

Na 15 000 návštěvníků se při dni otevřených dveří přišlo

26. října podívat na stavbu tunelové části lehkého metra

v Karlsruhe, kterou řídí firma BeMo Tunnelling. Veřejnost

si při té příležitosti prohlédla i plnoprofilový bentonitový

štít pojmenovaný Giulia. Tato německá krasavice vyrobená

u firmy Herrenknecht měří 85 m, váží 1200 tun a od začátku

listopadu razí v Karlsruhe tunely o průměru 9,3 m.

Bjørnabakkane

Na konci října vyrazili

raziči divize 5 vedení

týmem Ing. Pavla Bürgela

už 400 metrů z více než

1,5 km dlouhého silničního

tunelu Bjørnabakkane.

Dvoupruhový tubus

s průjezdnou šířkou 8,5 m v této části obsahoval i 60 m

dlouhý nouzový záliv v profilu T11,5. Přestože se stavbaři

v Norsku potýkali s extrémními dešťovými srážkami a při

práci často procházeli poruchovými zónami, dokončili

úspěšně také ražbu technické místnosti.

První práce na železničním svršku

Nepřetržitým provozem a šikovnou koordinací práce se

novému středisku železničních staveb divize 5 podařilo

dohnat časový skluz při optimalizaci železniční trati

z Chebu na státní hranici ze Spolkovou republikou

Německo. Zpoždění vzniklo hned na začátku díla

kvůli nepříznivým geologickým a hydrogeologickým

podmínkám. Pracovníci vedení Jiřím Kovaříkem tak hned

při prvním nasazení prokázali, že umějí odvést špičkovou

práci vlastními silami jak na 4km úseku železničního

svršku i spodku, tak také při rekonstrukci dvou mostů.

Barborka pro Žilinu

Schránku v západním portálu

slovenského tunelu Žilina

doplnila 5. listopadu soška

svaté Barbory, patronky

pracovníků v podzemí.

Bude tak moci lépe držet

ochrannou ruku nad

ražbou více než 600 m dlouhého dvoutubusového tunelu

na rozestavěném úseku dálnice D1 Hričovské Podhradie

– Lietavská Lúčka. Jeho severní troubu začal razit tým

divize 5 Metrostavu vedený Ing. Andrejem Korbou.

Stavba multifunkčního laserového centra ELI Beamlines se přehoupla přes polovinu a opouštějí ji betonáři. Při slavnostním uložení posledního kubíku betonu

do hlavních konstrukcí si rozpracované dílo v Dolních

Břežanech prohlédli 12. listopadu pozvaní hosté.

Konstrukce ELI (titulní foto), které stavbaři předvedli,

vytvarovali pracovníci divize 6 Metrostavu a firmy VCES

z 39 000 m³ betonu a 7000 tun výztuže během 13 měsíců

práce. Sdružení betonářů řídil Ing. Vladislav Horáček z divize 6, která vlastními silami v Dolních Břežanech vybudo-

stupují hned dvě divize, 3 a 9. Vedoucí projektu Ing. Tomáš Vašut z divize 3 polovinu díla zhodnotil: „Vzhledem

k tomu, že se laserová technologie rychle vyvíjí, museli

jsme si už poradit se značnými změnami stavby, které si

vyžádal investor, a týkaly se zejména technického zařízení

budov. Navýšení výkonu instalovaných strojů totiž vyvolalo větší zátěž hlavně na chladicí systém. Teď nás ještě

čeká vypořádat se s dodatečnými požadavky vědeckých

týmů, které teprve nedávno začaly podrobně zkoumat

plány svých budoucích pracovišť.“

Plaketa pro olomouckou Šantovku

Za přítomnosti ředitele divize 1 Ing. Jaroslava Herana

byla 14. listopadu slavnostně odhalena pamětní deska

v nákupní Galerii Šantovka. Její nápis připomíná, že

olomoucká novostavba na místě bývalého brownfieldu

získala jeden z pěti nejcennějších titulů v prestižní soutěži

Stavba roku 2014. Výstavbu objektu, který byl otevřen

vloni 17. října, řídil tým Ing. Jana Šlajse z divize 1.

Představitelé Skupiny Metrostav vedení prezidentem

Jiřím Bělohlavem (foto druhý zleva) podepsali 19. listopadu memorandum o spolupráci na norském stavebním trhu se zástupci společnosti Bertelsen & Garpestad AS, které vedl předseda firmy Sverre Garpestad.

Metrostav_21_2014.indd 1

1

vala nejsložitější objekt – laserovou halu s laboratořemi.

Velkou část z jejích 14 500 m³ obestavěného prostoru

však hosté na první pohled vidět nemohli. Nejrozsáhlejší

částí haly jsou totiž dvě podzemní podlaží. Jejich stěny

a stropy mají tloušťku až 1,6 m a jsou vyrobeny ze speciální betonové směsi, kterou pro schránku nejvýkonnějších

laserů na světě navrhli specialisté z TBG Metrostav.

Slavnostního uložení posledního kubíku betonu (foto

č. 1) do atiky haly (foto č. 2) se vedle ředitele Fyzikálního

ústavu Akademie věd ČR prof. Jana Řídkého, DrSc., zúčastnili i vedoucí manažeři Metrostavu. Celou stavbu si

nejprve pozorně prošel prezident Skupiny Metrostav Jiří

Bělohlav. Obchodní ředitel společnosti Ing. Milan Veselský stavbaře v proslovu pochválil: „ELI je zajímavé a neobvyklé dílo spojené s velmi náročnou administrativou.

Těší mě, když vidím, že při jeho realizaci táhnou všichni

partneři ve sdruženích za jeden provaz.“

Celou zakázku v Dolních Břežanech totiž řídí sdružení

firem – OHL ŽS a VCES v čele s Metrostavem, který za-

2

Hlavní stavbyvedoucí Ing. Petr Jeřábek z divize 9,

který řídí práce na místě, poznamenal: „Zvenku můžete

vidět, že montujeme fasádu, a uvnitř, jak pracovníci profesí tahají rozvody technických zařízení budov a strojníci

montují výtahy. Velmi důležité jsou ale i práce na vzorové

místnosti, ve které budou na přesných místech osazeny

pohledové konstrukce. Architekt je totiž velice náročný

a klade důraz na konečný vzhled objektu do všech detailů.

Vzorkujeme proto všechny materiály, a to dokonce i ty,

které nejsou vidět, jako třeba elektrokabely.“

Přestože stavba neleží v údolí ani u řeky, představuje

pro ni v nadcházejícím období největší riziko voda. „Hladinu podzemní vody, která je na staveništi asi 40 cm pod

rostlým terénem, jsme ještě minulý týden snižovali pomocí čerpacích studní. Teď se zemina po téměř třech letech

znovu zavodňuje, a pokud by přišly přívalové srážky,

vyvstaly by nám velké problémy při výkopech pro venkovní rozvody inženýrských sítí, které právě provádíme,“

uzavírá vedoucí projektu Ing. Vašut.

Pohostinný Metrostav

V Centru vzdělávání Skupiny Metrostav se 6. a 7. listopadu uskutečnilo zasedání pracovní komise Evropského výboru pro normalizaci (CEN). Šedesát odborníků

z 19 zemí světa se tu věnovalo Eurokódu 7, tedy navrhování geotechnických konstrukcí.

„Geotechnika spojuje poznatky geologie, hydrogeologie, mechaniky zemin a hornin, zakládání staveb a podzemního stavitelství. Řeší stabilitu a bezpečnost staveb

a základové poměry, které musí mimo jiné odpovídat

únosnosti a stlačitelnosti,“ říká Wikipedie a Ing. Richard

Barvínek, expert Metrostavu pro geotechniku, dodává:

„Týká se tedy absolutně všech staveb na naší planetě, protože každá z nich je v kontaktu s přírodním prostředím.“

Aby mohly být Eurokódy – evropské normy pro navrhování stavebních konstrukcí – přizpůsobovány růstu

technických znalostí, sledují je vývojové komise. O uspořádání letošního jednání komise pro Eurokód 7 požádal

CEN Českou republiku. Úřadu pro technickou normalizaci,

metrologii a státní zkušebnictví poskytla podporu Česká

geotechnická společnost a Metrostav významným odborníkům nabídl pracovní a technické zázemí.

Setkání geotechniků zahájil předseda komise dr. Andrew Bond (foto), odborná jednání probíhala v 10 sekcích

specializovaných třeba na mechaniku skalních hornin,

výpočtové modelování, zlepšování základové půdy, pilotové zakládání či seizmické následky. Přátelské prostředí

v Metrostavu si komise velmi pochvalovala. Ing. Barvínek

proto děkuje všem, kdo se na zajištění akce podíleli.

26.11.14 16:33