Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 21/2014, Strana 2
Metrostav Metrostav 21/2014, Strana 3
Demolice pod přísným bezpečnostním dozorem
Zbourat jadernou elektrárnu je určitě snazší než ji
postavit. Přesto to není tak jednoduché jako třeba
odstranit obyčejný městský dům. Potvrdit to může
vedoucí projektu Ing. Marek Krejsa z divize 8, který
naSlovensku spolu sIng.Miroslavem Vansou řídí de-
montáže technologických zízení ademolice objektů
velektrárně V1 vJaslovských Bohunicích. Je odstave-
ná už odroku 2008 ajejí postupnou likvidaci řídí státní
Jaderná avyřazovací spolnost (JAVYS). Odlet-
ho ktna pro ni poprvé pracuje iMetrostav.
Činnosti související s ukončením provozu jaderné
elektrny V1 a s jejím odstraněním – odborně vyřaze-
ním – probíhají vetach afinancují je granty odmezi-
rodního fondu BIDSF. Metrostav, jako lídr vesdružení
sfirmou Purum CZ, řídí projekt oznený D3. 4. Zavá se
likvidací technologických zařízení ponechaných namístě
podemontáži dieselagre, ademolicí jejich stavebních
objek, tedy vlastní stanice, její přístavby anaftového
hospořství. Nakonci provozu V1 sloužily vpřechod-
m období jako záložní zdroj. „Samotná demontáž či
demolice nejsou složité ani v jaderné elektrně,“ říká
Ing.Marek Krejsa. Okamžitě však dodává: „Co nám však
stěžuje práci, je dlouhý čas potřebný k zísní bezpeč-
nostních povolení kevstupu doelektrárny či odvozu ma-
teriálů nebo schvalování technické dokumentace. Kaž
dokument totiž musí projít schvalovam procesem hned
kolika odborů společnosti JAVYS. Stejně tak podléhá
odsouhlasení izahájení všech pracovních postupů nebo
činností. Investor má nac naněkterá vyjádření až 60 dní,
což provedení činností značně oddaluje.
Divize 8 zahájila zazku zhruba v polovině kt-
na2014, místní subdodavatelské firmy začaly vJaslov-
ských Bohunicích pracovat koncem září. Hotovo by měly
t dokonce února 2015, celý projekt této části likvidace
V1 by se měl uzaít asi vlce příštího září.
Momentálně už jsou velektrárně odstraněné azbesto-
vé kabelové lávky azdemolované inženýrské sítě včetně
naftových kalů či rozvodů elektroinstalací a pitné,
požární itechnické vody. Dělníci už také začali demolovat
vlastní objekt záložního zdroje (foto).
„Každý, kdo nastavbě působí, podléhá pravidelmu
radiačnímu monitorování stejně jako všechny odpady
a dále vyitelné materly. Neobvyklá je i ítomnost
bezpnostní služby při nakládce materiálu nebo během
tankování strojů,“ říká vedoucí projektu auzavírá: „Podle
našich informací je JAVYS snaší činností spokojen. Ipro-
to doufám, že bychom mohli ust takév soutěži napro-
vedení demolice čtyř 120 metrů vysokých chladich věží
zdejší jaderné elektrárny, kterou právě připravuje.
red–, foto archiv stavby
Vodní stavba na nevyzpytatelné Berounce
Jez naBerounce vČernošicích uPrahy existuje odne-
paměti. První záznam om pochází zroku 1523, byl
však zřejmě postaven už vdobách KarlaIV. Letos vzáří
jej začala rekonstruovat divize6, která kjeho moder
podobě přistaví ivodáckou propust arybí přechod.
Černošický jez měl původně tvar šípu s hrotem asi
15metrů proti proudu od toho současného. Jeho zbytky
jsou sle zřetelné. Poslední verze jezu, která dnes vzdou-
vá vodu pro malou vodní elektrnu, pochází zroku1920.
Od 50. let 20. století však na vodním díle pracoval jen
zub času, který spolu s vodou jeho konstrukce znatelně
poškodil. Nejvíce je postihla povodeň vroce 2002, která
narušila adokonce posunula betonové čtsny stabili-
zující celé dílo. Podnik Povodí Vltavy proto rozhodl ojeho
opravě avylepšení. To už před letními prázdninami roku
2016 ocení jak vodáci, ktí museli lodě přes jez přená-
šet, tak iryby, jež získají nový luxusní rybochod. Obě tato
zízení vzniknou ulevého břehu naproti MVE.
„Kvůli zajištění průtočnosti řeky máme celou akci roz-
lenou načtyři po sobě jdoucí etapy,“ popisuje průběh
rekonstrukce vedoucí týmu Ing.Jiří Škranc. „es zimu
ale musíme koryto uvolnit, abychom zabránili jarnímu
hromaní ledových ker, které je zde časté adost nebez-
pečné.“ Vzhledem k tomu, že jediný přístup kBerounce
byl asi 200 metrů pod jezem, museli si stavbaři prvně
vybudovat příjezdovou cestu na levém břehu řeky (fo-
to). Kromě ní zde dnes dodělávají ipracovní plinu pro
vrtání pilot. „Provede je firma Zakládání staveb, která je
naším partnerem ve sdrení,“ pokračuje Ing. Škranc.
„Naši betonáři pak napilotách vybudují železobetonovou
konstrukci rybího přechodu, později obloženou kameny.
Obdobně budeme postupovat nasamotném jezu iulodní
propusti s kartáčovou vestavbu pro zpomalení proudu.
Její míry dohnou 25,5 krát 2,5 metru a pod ní bude
lký vývar v podobě železobetonové vany. Rybochod
sjednou odpočívkou bude 76 m dlouhý a3 m široký.
Protože investor nemá dokumentaci kposlední podo-
bě jezu, nažejí stavbaři u Berounky na nečekané prob-
my, třeba kamenné záhozy břehu, přes které nelze vrtat
piloty. „Dá se také čekat, že nás řeka často vyžene. Jen
zaprvní měsíc jsme už stavbu museli natři dny přerušit.
Berounka je totiž zpovodňového hlediska velmi nepřed-
vídatelná anebezpečná,“ uzavírá Ing. Škranc.
jar, foto Josef Husák
Divize 3 dokoila stavbu nedaleko Brestu
Velmi rád bych s prací v Bělorusku pokroval,“ ří
Ing.Pavel Hruška z divize 3, jehož tým právě dokoil
stavbu nákladho terminálu Kozloviči2. Jeho slova
napovídají, že se divizi v Bělorusku dí. Nedaleko
Brestu vybudovala už druhé obří logistické centrum –
vternu a podle padavků státního investora.
Stavba Kozloviči2 prohala na území o rozloze přes
14hektarů. V první etapě zahrnula skladovací halu (foto
č. 1) se zastavěnou plochou 17 340 m² a řadou vestav
i přístavků včetně administrativní budovy, tříhvězdičkový
hotel s restaurací pro až 165 hostů (foto č. 2), stanici
technické obsluhy s myčkou aut, trafostanice, kotelny,
vrátnice a parkovtě pro téměř 150 nákladních a více než
150 osobních vozů. Součástí nového oploceného areálu je
také zařízení na ční a akumulaci dťových vod s odlu-
čovačem ropných látek a kilometry sí, komunikací i kru-
hový objezd s napojením na přilehlou dálnici M1. Protože
zadavatel byl s prací Metrostavu spokojen, rozšířil letos
v říjnu kontrakt i o druhou etapu díla – výstavbu daího
oploceného a osvětleného parkoviště pro 50 kamionů.
První etapu projektu jsme dokončili už 10. října.
Investor ale kvůli pore přívodního kabelu arl poz
napojil na elektrickou síť, a proto teprve teď spome
aregulujeme všechny vniní systémy i technologie. Od-
haduji, že nám to zabere asi 14 dní, a koncem listopadu
bychom mohli zahájit kolaudace a předávání díla,“ vysvět-
luje Ing.Hrka a dodává, že druhou, menší a méně ná-
ročnou část zakázky jeho tým předá začátkem prosince.
Kozloviči2 byla pro mě velká zkenost,“ pokračuje
Ing. Hruška. „Běloruské podnikatelské prosedí je mno-
hem turbulentnější a drsnější než u nás a firmy tu nejsou
tak finaně stabilní. Žijí ze záloh, a i když mají velice
krátkou dobu splatnosti faktur, mohou se snadno dostat
do problémů a zaniknout. Těžko se tu proto hledají spo-
lehliví subdodavatelé. Ten, kdo nabídne nejnižší cenu, tot
často není schopen práci provést. Výběr dodavatelů nám
komplikovalo i to, že náš běloruský projektant se zpozdil
s projektem. I přesto se nám věinou podařilo vybrat
solidní partnery a dodržet termíny vůči investorovi.“
Tým, který dnes zahrnuje pět Čechů a šest Bělorusů,
bude ve stále omezenější sestavě působit u Brestu až asi
do března 2015. Bylo by škoda nevyít jeho nabyté zku-
šenosti. „Máme tu už prověřené kontakty, dost jsme se
naili a další stavba by proto v Bělorusku mohla dopad-
nout jtě lépe. Proto věřím, že se tam našemu zastoupení
podaří vysoutěžit další zazku,“ uzavírá Ing.Hrka.
red–, foto archiv stavby
ZPRAVODAJSTVÍ ZDIVIZÍ
strana 3
1
2
1 2
Vcentru Brna roste elegantní parkovací dům
Vsnat parkovtě pro 360 vozů do vzdálenosti pou-
ch 150 metrů od brněnského náměstí Svobody se
dlouho zdálo být nemožné. Investor, kterého vlast
sto, si ale nakonec se všemi problémy poradil.
Letos 1.listopadu proto mohl tým Ing.Tomáše Váka
z jihomoravského regionu divize 1 začít stat nový
parkovací dům přímo vestředu moravské metropole.
„Stavbu, kterou provádíme vesdružení sfirmou IMOS
Brno, vede spolný projektový tým,“ vystluje Ing.Va-
řák a doplňuje: „V soasnosti na staventi probíhá
demolice zpevněných ploch novodobého parkoviště, li-
kvidace sklepů, které pod terénem zůstaly po původní
historické zástavbě zbourané vprvní polovině 20. stole,
apomocí mikropilot zajťujeme stěnu sousední Moravské
galerie. Založení parkovaho domu blízko historických
budov bude velmi nárné ajejich stěny budeme muset
pocelou dobu prací monitorovat. Stejně jako při jiných
zakázkách vcentru měst se ivBrně potýme sminimál-
ním prostorem, jedinou přístupovou cestou asomezením
pracovní doby, abychom nerušili sousedy, zejména hosty
vedlejšího čtyřhvězdičkového hotelu International.“
Auta budou dojednosměrch garáží vžt zHusovy
ulice aopouštět je budou netradně znejnižšího druhého
suterénu pomocí podzemní rampy (vizualizace č. 1) – aby
nedošlo kekolizi svozy odjíždějícími zhotelového parko-
viště. Zcelkem 360 parkovacích míst bude deset vyhraze-
no motocyk lům adet osobám se zhoršenou schopnos
pohybu. Dvacítka vozidel spohonem naLPG/CNG bude
moci parkovat nastřeše. Uvjezdu dogarážového domu
budou připravena tři dobíjecí stání pro elektromobily.
V přízemí objektu vznikne navíc kavárna, trafika ave-
řejné záchodky. V 8. nadzemním podlaží se rozprose
galerie smultifunkční výstavní plochou nastřešní terase.
Soástí zakázky je také definitivní vyřešení vyústky ko-
lektoru, který má nazastavované parcele větrací aúniko-
vý objekt. Jeho funkce musí být zachována pocelou dobu
stavby, která celá skoí vsrpnu roku 2016.
Nový desetipodlažní objekt vyroste za 20 mě
naploše zhruba 43 x 36 m mezi bývam domininským
klášterem, kde dnes sídlí brněnský magistrát, Moravskou
galerií aInternationalem. Jeho základová deska aobvo-
dové stěny obou suterénů vytvoří bílá vana podepřená
vrtanými hlubinnými pilotami. Nosná kostra budovy bude
zmonolitického železobetonu.
Auti projektu – doc.Ing.arch. Petr Hša aIng.Igor
Bielik – soustředili svou pozornost nato, aby parkovací
dům svým vzhledem dobře zapadl do okolní zástavby.
Jeho světlou fadu proto ozdobí pouze strohé kamenné
dopky okenních otvorů – parapetní deska a masiv
sloupek ze stejného druhu kamene, který okna povýšce
rozdělí nadvě úzké „sílny“ (vizualizace č. 2). Nabrněn-
skou stavbu přitom dorazí hned čtyři různobarevné druhy
kamene – bílý vápenec a světle šedý pískovec z Itálie,
červený pískovec se Skotska ačínský tmavě šedý bazalt.
red–, vizualizace poskytla firma Archi-
tekti Hrůša &spol., Ateliér Brno
Metrostav_21_2014.indd 3 26.11.14 16:33
Metrostav Metrostav 21/2014, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 21/2014, Strana 1
Metrostav Metrostav 21/2014, Strana 2
Metrostav Metrostav 21/2014, Strana 3
Metrostav Metrostav 21/2014, Strana 4
Metrostav Metrostav 21/2014, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 21/2014, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 21/2014, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 21/2014, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics … done (378 ms)

Rendering Strana 4 (102954): (0/1) (372 ms)

Rendering Strana 3 (102948): (0/1) (413 ms)

Rendering Strana 2 (102946): (0/1) (413 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3017/vth119304-1.jpg

 i3017/vth119306-1.jpg

 i3017/bg102948.svg

 i3017/vth119314-1.jpg

 i3017/vth119299-1.jpg