strana 4
Tři otázky pro...
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
Bez jména nevyrazí
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
geotechnického experta Ing. Richarda Barvínka, který
nedávno řídil organizační přípravu zasedání pracovní
komise CEN (str. 1). I když je mu přes 80 let, Metrostav
stále využívá jeho bohaté zkušenosti. Geotechnika ho
totiž pořád baví, odměna za práci je mu milá asi jako
každému, a jak říká, nechce obtěžovat manželku svou
přítomností doma po celý den.
Proč jste věnoval profesní život právě geotechnice?
Díky profesorům Zárubovi a Myslivcovi mě zaujala už
před více než 60 lety na stavební fakultě. Bavila mě její
rozmanitost, třeba hledání správných parametrů pro
výpočty týkající se vztahu stavby s horninovým prostředím. Zatímco u ostatních konstrukcí jsou víceméně dané,
příroda je velmi různorodá, a je proto nutné z poměrně
malého množství údajů dobře odhadnout charakter celé zasažené oblasti. Odbornou zálibu mi však při volbě
povolání doplnily i osobní důvody. Nebyl jsem občansky
důvěryhodný a geotechnika mě osvobodila od kanceláře
a politického dohledu. Přinesla mi svobodu – jezdil jsem
po tuzemských stavbách, později po světě (viz noviny
č. 12–13/2008) a přitom jsem se mohl profesně uplatnit.
Jak a kdy jste se dostal k Metrostavu?
Přivedl mě k němu můj kamarád a spolupracovník profesor Zdenek Eisenstein, uznávaný světový tunelářský
odborník. Navrhl mě v roce 2003 do technické rady firmy, když Metrostav řešil havárii na stavbě tunelu Březno.
Pojišťovna se tehdy chtěla vyhnout pojistnému plnění
argumentem, že podle smlouvy platit nemusí, pokud byly
chybné projektové podklady. Konflikt tehdy řešila mezinárodní arbitráž a mně se podařilo uplatnit dostatek geologických argumentů, že se na kolapsu tunelu rozhodující
měrou podílely přírodní podmínky, a spor jsme vyhráli.
Jak pohlížíte na dnešní stavebnictví a jaké máte plány?
Prošel jsem hodně zemí a všude měli stavbaři co do činění
jen s jedním ministerstvem, kde se koncentrovaly stavební poznatky i zásady a tvořily normy či zákony. U nás to
tak ale není a navíc zde v poslední době rozhodují i v technických věcech jiná kritéria než odborná. Zcela proto
souhlasím a ztotožňuji se s názory našeho prezidenta
Jiřího Bělohlava, které nedávno zveřejnil v časopise Reflex. I když můj trvalý pracovní poměr letos v Metrostavu
končí, budu s ním dál a rád spolupracovat podle smlouvy
o dílo. Velice si toho vážím.
1
2
3
Úspěchy v soutěžích
Zn.: Slušný majitel
Najít vhodný byt, ale i sehnat způsobného podnájemníka je často běh na dlouhou trať. Pokud někdo hledá
bydlení v Praze, nabízí mu dnes příležitost seriózní majitel. V nízkopodlažním domě v Praze Jinonicích, který
patří do majetku Skupiny Metrostav, se totiž uvolnilo
asi deset bytových jednotek, které správce objektu
Metrostav Facility nabízí k podnájmu nejen zaměstnancům Skupiny, ale i jejich rodinným příslušníkům.
Byty 2+kk až 4+1 o velikosti od 42 do 87 m2 se nacházejí v klidné ulici K Rovinám v rekonstruovaném panelovém domě, kde jsou přednostně a dlouhodobě ubytováni
převážně zaměstnanci Metrostavu. Lokalita je velmi dobře
přístupná z dopravního uzlu Nové Butovice a nachází se
v malé vzdálenosti od stanice Jinonice na lince metra B.
Všechny bytové jednotky jsou vybavené kuchyňskou
linkou s lednicí a sporákem, u 2+kk vařičem. Obytné místnosti jsou zařízené základním nábytkem, jeho podnájem
však není podmínkou. Větší byty doplňuje lodžie, v nabídce jsou i garážová stání. Podnájem se obvykle sjednává
na dobu určitou 1–2 roky s možností dalšího prodloužení,
cena odpovídá běžné úrovni v lokalitě.
Správu i veškeré domovnické služby pro nájemníky
spolehlivě zajišťuje Metrostav Facility, a to včetně úklidu
sněhu i údržby venkovních prostor s pečlivě udržovanou
zelení (foto). Podrobnosti poskytne Mgr. Miroslav Ballek,
e-mail: miroslav.ballek@metrostavfacility.cz.
Práce v podzemí byla vždycky nebezpečná. Aby si byli
středověcí horníci v díle jistější, představovali si, že
nad nimi drží ochrannou ruku svatá Barbora. Za svou
patronku ji přijali také moderní tuneláři a na její počest
dávají každému tunelovacímu stroji (TBM) předtím,
než začne razit, jméno. Nejčastěji ženské – pro štěstí.
Názvy tunelovacích strojů obvykle vznikají v soutěži
a často je dávají i děti. Na londýnském tunelovém projektu
Crossrail pracovalo či pracuje ve dvojicích osm 150 metrů
dlouhých TBM. První se jmenují Ada a Phyllis – podle Ady
Lovelace, jedné z prvních počítačových odbornic, a malířky Phyllis Persall, autorky první moderní mapy Londýna.
Druhá dvojice je královská – Victoria a Elizabeth. Třetí
je nazvaná Sophia a Mary po manželkách dvou proslulých inženýrů, otce a syna, kteří vybudovali první tunel
pod Temží a anglickou Velkou západní železnici (GWR).
Poslední pár nese jména vítězek olympijských a paraolympijských her v Londýně z roku 2012, atletky Jessicy
Ennis-Hill a plavkyně Ellie Simmonds. Elizabeth razila
i železniční tunel North West Rail Link u Sydney. To však
samozřejmě byl zcela jiný stroj, pojmenovaný po jedné
z prvních australských průkopnic Elizabeth Rose.
Pro stroje na ražbu centrálního metra v San Francisku
byly vzorem ženy, které formovaly historii města. Postavou vysoká a srdcem i penězi štědrá Alma de Bretteville
Spreckels – Big Alma – a lékařka Margaret Jessie Chung,
vojáky nazývaná máma – Mom Chung.
V Hongkongu se TBM jmenoval Siao-lung-nu podle
hrdinky populární čínské knihy. Školáci z Queenslandu
vybrali pro dva další australské stroje názvy Terra Nautilus
a Pipi. Sedmiletý chlapec v Seatlu pojmenoval tamější TBM
jako Emerald Mole, v Kanadě razila i Envira – složenina
jména Elvira a slova Environment. V Nizozemsku pracovala
Aurora, Gothardský tunel razily Gabi, Heidi a dvě Sissy. Tunely pražského metra V.A vybudovaly stroje Tonda a Adéla.
A proč se stroj v Karlsruhe jmenuje Giulia? Investor
žádné jméno nedoporučil, a tak pracovníci z firmy BeMo
pokřtili TBM podle asistentky projektového týmu.
4
5
6
7
Nejnovější stopy práce Metrostavu na letecké mapě Prahy
Jen pár dní stačí k tomu, aby se tvář města změnila. Dokladuje to i stavební ruch v okolí sídla Metrostavu (foto č. 1).
Na leteckém snímku, který fotograf pořídil zhruba před měsícem, třeba ještě mezi továrním komínem s firemním
parkovištěm a Palmovka Parkem II stojí bílý patrový domek s valbovou střechou. Dnes je z něj jen hromada sutin,
protože musel uvolnit místo pro další projekt našich developerů. Komu by z ptačí perspektivy nestačil statický
snímek trojlístku věží (foto č. 2), kde sídlí centrála i divize Metrostavu, může se podívat na firemní Facebook.
V úterý 19. listopadu na něm přibylo krátké video, které při otáčkách kolem Palmovka Parku II pořídil dron. Firemní
fotograf však v letadle dohlédl dál. Třeba na Střížkov, kde před dvěma lety díky divizi 6 vyrostl barevný bytový dům
nezvyklého tvaru – Art Rezidence (foto č. 3). Eliška v nedalekých Vysočanech (foto č. 4) je o rok mladší. Divize 3
vytáhla její střechu až do výšky 93 metrů nad sousední ulicí a vytvořila tak nejvyšší čistě obytný dům v republice.
Nováčkem mezi pražskými domy je Quadrio, které snímek číslo 5 zachytil těsně před otevřením 31. října, kdy
společný tým divizí 3 a 1 ještě řídil závěrečné dokončovací práce. Poslední dvě fotografie dokládají, že Skupina
Metrostav si libeňskou Palmovku oblíbila. Divize 3 u ní dnes řídí výstavbu centra Nová Palmovka s budoucí radnicí
Prahy 8. Betonáři divize 6 sice na snímcích nejsou dobře patrní, červené staveništní buňky však na první pohled
prozrazují, že Metrostav své příspěvky ke změnám hlavního města republiky ještě zdaleka neuzavřel.
Ve sportu rozhodují o vítězství vteřiny, milimetry nebo
góly. Získat prvenství ve stavitelských soutěžích je náročnější, protože jejich hodnocení je mnohem subjektivnější. O to víc potěší, když se mezi nejlepšími umístí
také stavby Metrostavu.
Rozhodujícími kritérii při posuzování kvality projektů
v soutěži Nejlepší z realit – Best of Realty byly nejen výběr
lokality, urbanistické a architektonické řešení, úspěšnost
na realitním trhu, ale i kvalita realizace. A proto těší, že
v 16. ročníku tohoto klání získalo 4. listopadu pomyslné
zlato Quadrio v Praze 1, které pro CPI postavil tým divizí 3
a 1 pod vedením Ing. Radovana Aulíka. Cenu v kategorii
nových administrativních center získalo podle odborníků
zejména za přispění ke kultivaci středu města prostřednictvím osobité architektury s unikátním půdorysem.
Mezi obchodními centry se na druhé, stříbrné příčce
umístila Galerie Teplice, jejímž investorem byla společnost Dandreet a vybudoval ji tým divize 8 v čele s Ing. Jáchymem Kubečkem. Projekt Metrostavu Development
– Ovocný trh 12, který řídil stavbyvedoucí Petr Dvořák
z divize 9 – vybojoval bronz jako třetí nejlepší rekonstruovaná kancelářská budova v České republice. Cena čtenářů mediálních partnerů vyzdvihla Apartmány Medvědín
ve Špindlerově Mlýně (foto), které pro UBM-Bohemia
postavil tým Ing. Filipa Křesťana z divize 9.
Tento projekt se líbil i v Královéhradeckém kraji, kde
získal Cenu odborné poroty a Cenu veřejnosti v soutěži
Realitní projekt roku 2014. Zlatou Stavbou roku 2014
Královéhradeckého kraje se však 5. listopadu stal Krtek
Ing. Pavla Trojana z divize 9 – stavba Krkonošského centra environmentálního vzdělávání ve Vrchlabí. Všem, kdo
se na oceněných stavbách podíleli, gratulujeme!
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce Koželužská 4,
180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav / Číslo 21/2014 vyšlo 28. 11. 2014 (22/2014 vyjde 15. 12. 2014) / Složení redakční rady Ing. F. Polák (předseda), Ing. J. Pavlíček (místopředseda),
Ing. J. Kavan, P. Meyer, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. L. Svobodová, Ing. J. Šob, Ing. L. Weinfurtová a Ing. M. Zrcková / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Publishing, s. r. o., Nad Kazankou
37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s.p., odštěpný závod Praha, č. j. nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo povoleno s.p. OZSeČ Ústí nad
Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Toto periodikum slouží jen a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejné.
Metrostav_21_2014.indd 4
26.11.14 16:33