Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 21/2014, Strana 1
Metrostav Metrostav 21/2014, Strana 2
Inovace při budování podzemních staveb
Provoz divize 5, který se zavá výstavbou tunelů
(VNT Tunely), se na svých stavch v poslední době
často potýká s nepříznivou geologií. Aby jeho razi
i vrtání třeba ochranných deštníků nebo čelbových
a radiálních kotev nezhoršovali kvalitu horniny a tím
ipodmínky vlastní ražby klasickým vodním výplachem,
šikovně využívají vlastní zpěňovací zařízení.
Svelmi špatnou geologií tohoto druhu se tuneři di-
vize 5 setkali už vroce 2011 nastavbě komplexu Blanka
vúseku Myslbekova – Prný most (MYPRA). Strojmistr
Jaroslav Linet st. tehdy s použitím ve světě zmých
principů navrhl asestrojil zpěňovací mechanismus, sje-
hož pomocí je možné pokrovat v ražch tunelu bez
zhoršení horniny při vrtání. Principem tohoto nového vý-
plachového zařízení je náhrada vody pěnou. Při zachování
požadavku nachlazení se totiž díky ní dosvá dohorni-
nového prostředí pouze minimální množství vlhkosti.
Podstata zízení napěnový výplach spívá vtom, že
dorozvodů kladiva vrtacího vozu vhání pomocí tlakového
vzduchu pěnu vytvořenou zředěním aniontového roztoku.
Kvlastní tvorbě suché pěnové hmoty ajejímu dotvoření
v pružné pěnové jádro přitom doczí až v následné
sestavě vrtacích tyčí. Vzniklé výplachové médium navíc
snižuje hlnost práce azároveň pohlcuje prné částice.
Navržený zpěňovač razi divize 5 Metrostavu popr
úsšně vyzkoeli při ražch tunelu MYPRA z obou
portálů – odBrusnice iPrho mostu. Vroce 2012 jej
zapůili takédceřiné firmě Subterra, která ho použila při
ražbě stanice Veleslavín nastavbě metra V.A.
Nové zařízení se dá připojit kevšem vrtacím soupra-
m – třeba ktypům Boomer L2C, Tamrock Axera T11
či PG 115 – avyužívá se pro příklepová kladiva arot
hlavy při vrtání šnekovou tyčí bez příklepu. Vsoučasnosti
tuneláři divize 5 používají jeden zpěňovač naražbách slo-
venského tunelu Poľana. Další dva kusy (foto) připravili
pro tunel Žilina, jehož ražby začaly před pár dny.
Ing.Jaromír Ht, foto archiv provozu
Pro vzlání i setkání
Zvýšené množství lidí ve vstupní hale Palmovka Par-
ku II pokdé napoví, že v Centru vzdělávání Skupiny
Metrostav prohá nějaká zajímavá akce. Tři z těch
posledních navštívil i firemní fotograf.
Na konci října se v centru rozehl nový cyklus adap-
tních a kvalifikačních kurzů pro stavbyvedoucí apřípra-
ře. Na jeho obsahové náplni, odlišné pro práci na po-
vrchu a v podzemí, se podílely všechny úseky výkonných
ředitelů Metrostavu. Do konce roku se uskutní celkem
sedm jeho běhů a zúčastní se jich více než 220 kole
a vybraní zaměstnanci Subterry i Metrostavu Slovakia.
Stejně jako u mistrů a dělků (foto č. 1) je součástí těchto
kurzů také ze zákona povinné školení bezpečnosti pce.
První den se stavbyvedoucí a přípraváři (foto č. 2) vě-
nují výrobně-technickým tématům, třeba přípravě staveb,
jejich technické podpoře či reklamacím. Druhý den probí-
rají ekonomiku zakázky, nakuponí i možnosti vyívání
vlastních kapacit. Dosavadní absolventi kurzů oceňují
oblast vybraných pvních otázek a v bloku věnovaném
řízení týmů diskuzi o aktuálních otázkách, třeba kontro-
ch stních orgánů a nástrojích stimulace zastnanců.
íjemné a moderní prostory Centra vzdělávání však
dobře slouží nejen Skupině Metrostav. Jejich velikost
adispozice umožnila také setní 60 geotechniků zpra-
covní komise CEN (viz str. 1). A to jak při plerním zase-
ní (foto č. 3), tak v odborných sekcích (foto č. 4). Stej
důlité jako vzlávání či vědecké zkoumání je však také
osobní pozní. Poslední fotografie svěí o tom, že pro-
story pro ně jsou v Metrostavu víc než přátelské.
Ing.Tomáše Kohouta,
vedoucího projektu zdivize 5
V posledch dvou letech zal Ing. Kohout opouštět
silniční stavby, na kterých odstupu doMetrostavu
sobil téměř 17 let, a spolu s divizí 5 obtil svou
pozornost naželeznici. Ještě sice řídí poslední drob
dokoovací práce naprojektu SAT 2B, tedy propoje-
ní nejspodněího patra MÚK Malovanka stunelovým
komplexem Blanka, zároveň však vede hned tři zakáz-
ky pro Správu železniční dopravní cesty (SŽDC).
Čím se liší železniční stavby odsilničch?
Železnice je jiný svět. Všechny stavby pro SŽDC se vprv
řadě podřizují drážním norm či předpisům a hlav
povoleným výlukám. Také volba subdodavatelů je výraz
omeze, protože ne všechny výrobky a technologické
procesy jsou schválené pro použití naželeznici. Akdy si
eba nemůžeme vybírat vůbec, protože některé činnosti
že vČeské republice provádět jen jediná firma.
Koíte stavbu železniční zastávky Kerov apracuje-
te naoptimalizace trati Bubeneč–Holešovice...
Nová zastávka Kačerov ustejnojmenné stanice metra je
z finaho hlediska drobná stavba. Na její provedení
jsme však měli velmikrátký termín aje umísná vešpat-
ně přístupném hlubokém zářezu. Proto je náročná napo-
sloupnost prací akoordinaci lidských zdrojů. Natrati mezi
Bubenčí aHolovicemi jsme vesdružení se Subterrou
dostali zaúkol kompletně vybourat asi 4,5 km dlouhý úsek
železnice avystavět jej znovu – vmoderní podobě, spro-
tihlukovými stěnami anovou zastávkou Podbaba. Práce
tu sice prohají při trvalé výluce jedné koleje, úplné zasta-
vení provozu nasilně vytížené trati je ale možné jen nar
hodin anavíc vnoci. Stavíme přitom vhustě obydleném
úseku aněkteré naše činnosti jsou dost hluč. Setkává-
me se proto snepříznivým ohlasem. Ze zkeností však
vím, že provoz namodernizované trati sbezstykovými
kolejemi je nejen rychlejší abezpečnější, ale také mnohem
tišší. Proto věřím, že to snámi Pražané ještě pár dní vydr-
ží, protože kplnému zprovoznění tratí soma stavbami
by mělo dojít naráz už 13. prosince. Věřím, že se tak stane,
amyslím, že to bude pro celý tým ten nejlepší ván
rek. Najaře pak vPraze dokončíme už jen estetické či
sadové úpravy aprovedeme hluková měření.
Na stavbu RokycanyPlzeň jste jako ředitel výstavby
nastoupil teprve nedávno. Vjaké je dnes fázi?
Nečekaně dlouho ji zdržel archeologický výzkum ainves-
tor začínal být nespokojený zejména sdodržoním har-
monogramu. Teď už ale stavba běží navšech frontách. Se
členy tří týmů divize5, které mají nastarosti rekonstrukce
mostů, ražbu tunelu Ejpovice avýrobu tybinků pro jeho
osní, se dlouho zm adobře spolupracujeme, jak je to
vnaší divizi zvykem. Se Subterrou, jež má jako menšinový
účastk vesdružení nastarosti přežně železniční svr-
šek aspodek, rozvíjíme vztahy naprofesionální úrovni.
Jsem rád, že už jsme konečně mohli zahájit imonž TBM,
který by měl začít razit tunel koncem ledna 2015.
Jak ste řídit čtyři náročné stavby naráz?
Obž. Abudu opravdu rád, až bude ponocích. Na-
štěstí nejsem napráci sám amám sehraný tým. Před lety
doj nastoupilo několik absolventů amně se vrací, že
jsem jim nazátku pomáhal aradil. Dnes jsou schopní
technici avědí, co ajak, aspolu se zkenějšími kolegy
mi pohají stím, co poebuji. Zato jim všem patří dík.
Pořád vás stavařina těší?
Je nárnější než dřív, prote se jako všichni vedou
projektu musím víc věnovat ekonomice, právům aadmini-
strativě než třeba harmonogramům či hlení správných
technických řešení, které mě baví víc. Poebuji ale vit
konkrétní výsledek práce, a to stavina splňuje. Proto
jsem si ji vybral, když jsem poroce studia na Matfyzu
zjistil, že nedožu žít jen vesvětě definic, vět adůkazů.
Co napovídají vaše zkušenosti ze železnních staveb?
Naželeznici je dnes hodně pce, ale málo firem s potřeb-
nou mechanizací. Začalo nám sice pomáhat vlastní želez-
niční sedisko, pokud ale chce Metrostav vtomto oboru
pokrovat, měl by víc investovat do strojového vybavení.
strana 2
PME SE
1
Tuneřská firma BeMo slaví padesátiny
Dciná spolnost Metrostavu firma BeMo Tunnelling
(BeMo) oslavila 19. října 50 let své existence. Sídlí
vInnsbrucku, ale úsšně podniká vřadě daích zemí,
kde se převážně zavá výstavbou tunelů.
Firmu BeMo, tehdy Beton- und Monierbau Gesell-
schaft, založila v říjnu 1964 spolnost Actien Gesell-
schaftfür Monierbauten, jež vznikla vBerlíně roku1889.
Pracovníci BeMo dostali zaúkol razit konvenčním způ-
sobem tunely a štoly asvou činnost technicky rozjet.
Prvně působili především vTyrolsku, měli však zásadní
vliv inamezinárodní trhy, kde zaváděli aneusle zdoko-
nalovali Novou rakouskou tunelovací metodu (NRTM).
Už zat let pozaložení přenesla BeMo svoje aktivity
dosousedních zemí. Její raziči tehdy vespolupci sjed-
ním z autorů NRTM prof. Leopoldem Müllerem použili
tuto metodu upravenou podle svého speciálního řešení
nastavbě metra veFrankfurtu. Jednalo se stově oprv
aplikaci NRTM vcentru města anavíc vesložitých geolo-
gických podmínkách, kde tunely procházely jen 4–7 m pod
základy budov včetně sedověkého komplexu Römer.
Následně BeMo dozala, že NRTM je možné použít
měř při všech geologických nebo stavebních podmín-
kách. Odroku 1987 začali její zaměstnanci navíc pracovat
i spomocí kontinuální ražby, tedy svyužitím TBM. Mimo
metro získávali zkušenosti i při četných silničních aže-
leznních tunelových projektech vRakousku aNěmecku.
Znalosti zejména projektového ainženýrského oddělení
igeodetů vedly ktomu, že BeMo začala roku 1990 své
know-how šířit idosta. Firma budovala tunely naí-
klad vAnglii, Šdsku, Špalsku aUSA, kde zadokon-
čené projekty obdržela i několik mezinárodních uznání.
BeMo byla jednou zprvních společností voboru vNě-
mecku iRakousku, která zavedla acertifikovala systém
řízení jakosti podle ISO 9000 (1995) následovaný řadou
bezpnostních certifikátů. Byl v ní zaveden takéIntegro-
vaný systém managementu, jenž se stále zlepšuje i roz.
Zkušený tým apropracované know-how dělají zfirmy
světového lídra napoli podzemního stavitelst. Ukazuje
to i přehled hotových projektů nawww.bemo.net. Doklá-
, že BeMo v posledních 20 letech postavila na 400 km
tunelů – mezi nimi iStrenger (foto č. 1) – apodzemních
staveb – třeba přes 60 m vysokou kavernu pro strojovnu
vodní elektrárny Kops II (foto č. 2). Technici BeMo jsou
mezinárodně uzvaní pro velký rozsah znalostí anávrhy
inovativních řešení v oblasti projektování a komplexní
dodávky nárných tunelářských děl. Roční obrat firmy
vtunelových stavch činí asi 150 milionů eur.
Těší nás, že odroku 2013 je BeMo součástí Skupiny
Metrostav. Dodaích 50 let mu přejeme mnoho úschů!
Ing.Robert Dostál, foto archiv BeMo
2
2
1
3
4
5
Metrostav_21_2014.indd 2 26.11.14 16:33
Metrostav Metrostav 21/2014, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 21/2014, Strana 1
Metrostav Metrostav 21/2014, Strana 2
Metrostav Metrostav 21/2014, Strana 3
Metrostav Metrostav 21/2014, Strana 4
Metrostav Metrostav 21/2014, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 21/2014, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 21/2014, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 21/2014, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (366 ms)

Rendering Strana 3 (102948): (0/1) (360 ms)

Rendering Strana 2 (102946): (0/1) (403 ms)

Rendering Strana 1 (102941): (0/1) (402 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3017/vth119299-1.jpg

 i3017/vth119304-1.jpg

 i3017/bg102946.svg

 i3017/vth119306-1.jpg

 i3017/vth119314-1.jpg