Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 21/2017, Strana 1
Metrostav Metrostav 21/2017, Strana 2
Betonáže masivch konstrukcí v Metrostavu
Posmícní cementu avody vzniká chemická reakce
zvaná hydratace. Beton při ní tuhne atvrdne asoučas-
ně vyvíjí tzv. hydratační teplo. Rostoucí teplota betonu
ináší problémy při betonáži masivch konstrukcí.
Teplota betonu je zejména závislá namnožství adru-
hu cementu anavelikosti betonovaného prvku. Uprvků
s meím objemem se beton příliš nezahří, protože
vznikající teplo může unikat dooko. Utlustých sn nebo
desek teplo vyvinuté vevnitřní části nemůže rychle unikat
dookolí ateplota betonu stou. Pak mohou vznikat dvě
nebezpečí: a) dosažení příliš vysoké teploty vbetonu, ne-
bo b) dosažení příliš vysoho rozlu teplot mezi jádrem
prvku a povrchem prvku. Důsledkem teplotních rozlů
jsou vlastní pnutí. Vprvm případě hrozí snížení kvality
betonu, ve druhém pak, pokud vlastní pnutí přesáhne
tahovou pevnost betonu, vzniknou nežádoucí trhliny.
i betonážích jsou definovány padavky nakvalitu
prvku inaproces betonáže a často jsou zcela protichůd-
né. Třeba se žádá rychlý náh pevnosti kvůli urychle
výstavby (např. padavek navnesení předpětí) azáro-
veň se kladou omezení na velikost teplotch gradientů
sohledem navznik trhlin. To je aktlní zejména uvodo-
nepropustch konstruk. Utlustých desek vzniká obava
zíliš vysokých teplot vdru prvku, proto se volí beto-
že povrstch spřestávkou, což výstavbu zpomaluje.
Daí možností sžení teploty je chlazení betonu. Lze ho
dosáhnout buď snížením teploty složek (voda, kamenivo),
nebo chlazením betonu před uložením dobednění (např.
tekutým dukem, což bylo využito při betonáži příčníku
krajního pole trojského mostu (foto č. 1) či chlazením
betonu vbednění (např. při betonáži oblouku mostu Opar-
no). Chlazení vjakoli formě ale přiší další náklady.
Ideální je využít vhodho návrhu složení betonu
azpomalení jeho tvrdnutí. Využívá se směsných cemen-
, kde je méně snku ahydratace je pomalejší. Obvykle
se paduje dosažení předepsané pevnosti po90 dnech
(místo po28). Vtakovém případě lze betonovat i velmi
masivní prvky vjednom záru bez rizika vysokýchtep-
lot. Pro výstavbu laseroho centra ELI Beamlines (foto
č.2) byl vTBG Metrostav vyvinut beton snízkým vývojem
hydratního tepla třídy C40/50. Byly betonovány desky
otloušťce 1,6 m vjednom záru ateplota vjádře nedo-
hla ani 60 ºC. Aplikací takoho betonu se urychlila
betonáž aodpadla pracovní spára – při použití běžho
betonu by bylo třeba betonovat povrstch spřestávkou.
Prof.Ing.Jan L. Vítek, CSc., FEng.
Dvě nové obalovny
Metrostav rozšiřuje působnost v oblasti výroby živ-
ch ssí. Obalovna v Lipku nad Bečvou, kterou
vlastní 50:50 s firmou SWIETELSKY stavební, už zá-
sobuje asfaltéry divize 4. Obalovna vLounech, jejímiž
majiteli jsou z 1/3 Metrostav, SWIETELSKY staveb
aAlgon, vstoupí dozkušebho provozu 31. ledna 2018.
VLipku je od16. října vezkušebm provozu obalovna
živičných směsí BENNINGHOVEN Concept TBA 3000
Zdeseti skladových boxů natříné kamenivo je sedm kójí
zastřešených atři jsou volné
Zobalovny, která může mít denní výkon ivíc než 1300 tun,
vyjela první auta sživnou směsí 20. října
Pohled nadisplej plně elektronické silnní mostové váhy
onosnosti 60 tun doplňuje krásný výhled nahrad Helfštýn
Živičné směsi už využívají pracovníci střediska asfalto-
vých vozovek divize 4 vedení týmem Ing. Davida Szom-
bathyho při rekonstrukci vozovky D35 vkm 280,9282,9
VLounech roste obalovna Ammann typu Unibatch 180 T2.
Ing.Zdeňka Děda,
hlavho stavbyvedoucího divize 4
Ing.Děd absolvoval roku 1976 obor Konstrukce ado-
pravní stavby naStavební fakultě ČVUT vPraze ahned
vsrpnu nastoupil doMetrostavu. Během více než 41let
prošel u firmy několika divizemi a mnoha stavbami.
Dnes je hlavm stavbyvedoucím divize 4 a zároveň
jedním ze dvou jednatelů firmy Obalovna Lipník.
ipomeňte některá zvašich předešlých působišť…
Zažil jsem vMetrostavu různá dělení divizí ařadu reorga-
nizací. Ne že bych sám chtěl měnit pracoviště, ale jedna
činnost skončila, nadli mi něco jiného někde jinde, atak
jsem šel. Začínal jsem udivize 3, pak jsem působil vdivi-
ch 8 a6, pět let jsem obchodoval vMetrosu. Vdivizi4
jsem odroku 2003. Kromě práce vevýrobním úsekudivi-
ze jsem dvě léta vedl provoz mostních technologií apřed
sedmi lety dostal nastarost Moravskoslezský kraj. Sta-
veb byla také řada – třeba stanice metra Můstek natrase
A i B a Invalidovna, různé železobetonové konstrukce,
mosty natrati PlzeňSíbro aTábor–Planá, Dobkovičky
nadálnici D8, dostavba R48 Rychaltice – Frýdek-stek,
rekonstrukce nádraží vČesm Těšíně, I/44 Červenohor-
ské sedlo-jih anakonec obalovna vLipku nad Bečvou.
Jak dlouho se stavěla, jaké má parametry aco u?
ípravné práce začaly vloni koncem roku, vlastní stav-
ba letos vúnoru anamístě ji řídil kolega Dalibor Anděl.
Metrostav vté době nel volné kapacity, atak obalovnu
stavěli subdodavatelé. Kvůli zdržení podkladů oddodava-
tele technologie se práce asi otři měce protáhly, takže
výroba vezkebním provozu začala až 16. října. Obalov-
na odfirmy BENNINGHOVEN Concept, typ TBA 3000 má
deklarovaný výkon 160 tun zahodinu amožný až 210tun.
Postránce technologické je jedna znejmodernějších, aje
schopna namíchat přesně to, co zákazk vyžaduje. Teď
pro divizi 4, která nedaleko rekonstruuje dálnici D35,
cháme směsi schválené ŘSD pro komunikace střídou
dopravního zatížení S, IaII, jež jsou předepsané pro dál-
nice arychlostní silnice. Jsou to podkladní asfaltová směs
svysokým modulem tuhosti (VMT), dva druhy asfaltové-
ho betonu pro ložní vrstvy (ACL) apro obrusnou vrstvu
mastixový koberec (SMA). Když bude potřeba, budeme
umět nachat ispeciální materiály, třeba tichý asfalt.
Pro koho je betorna určená?
Prioritně by ji měli využívat společci, kteří mají výhod-
jší ceník než ostatní odběratelé. V okolí sice máme
velkou konkurenci, ale vekonomicky výhodné rozvozové
vzdálenosti je plánováno pár velkých dopravních staveb
ařada zdejších komunikací bude potřebovat opravy, což je
také perspektiv. Skolegy zfirmy SWIETELSKY, zejna
sdruhým jednatelem obalovny, vycházím velmi doe. Ji-
nak společnost Obalovna Lipník zaměstnává pět místních
lidí, které spolehlivě vede Rador Caletka.
Co kromě jednatele obalovny budete dělat dál?
Ještě není definitivně rozhodnuto, ale jistě se to brzy do-
zvím. Můj původně krátký výsadek nasever Moravy se
protáhl skoro nasedm let ateď je mým úkolem prost
archivaci předchoch staveb azrušit zázemí vOstra.
lal jste různorodou práci. Kterou nejraji?
Odpom slovy klasika – čím jsem byl, tím jsem byl rád.
Kde jsem byl, tam se mi líbilo. Vždycky jsem měl štěs
nalidi kolem arád jsem se učil. Něco se drobně opakova-
lo, ale pád jsem se setkával snovými informacemi ana-
bíral znalosti azkenosti. Metro bylo zajímavé rozsahem,
železobetonové konstrukce a mosty technickou nároč-
ností, vMetrosu jsem poznal nové moderní materiály…
Vychoval jste si nějaho nástupce?
Pracoval jsem se spoustou lidí, tak snad některý znich
ode mě něco dobrého pochytil, ale vychovávat jsem nikdy
nikoho nechtěl. Když začnete vychovávat, tak toho druhé-
ho vlastně deformujete. Maxilně jsem mlaí kolegy
korigoval aporadil jim postránce technické nebovoblasti
komunikace. Slušnost akorektnost totiž podle mě patří
k základním předpoklam dobrých vztahů nejen mezi
spolupracovky zfirmy, ale ise všemi partnery vevý-
stavbě, ikdyž to není vždy úplně snad.
strana 2
PME SE
1
Stavba lanovky vIstanbulu se rozeběhla
Pracovci dciné společnosti Metrostavu v Turecku
– Metrostav Ankara Inșaat – zahájili koncem října vý-
stavbu Așiyan – Rumeli Hisarüstü v Istanbulu.
Stavbu podzemní lanovky, která tunelem spojí čtvrť
Bebek s o sto metrů výš lím pahorkem Hisarüstü,
zahájily práce na horní stanici. Ta bude napojená na me-
tro trasy M6 a kromě vestibulu pro cestující ji vytví asi
30m hluboká šachta (vizualizace č. 1), která při výstavbě
poslouží jako montážní otvor, kudy budou pod zem spuš-
ny dva vagony. Na terénu z ní bude vidět jen světk
(vizualizace č. 2). První pilota o průměru 800 mm, která
bude součástí pažicí stěny výkopu horní stanice, dosáhla
lky 32 m abyla slavnostně provedena 4. listopadu.
Dolní stanice lanovky bude na evropsm břehu Bo-
sporu (vizualizace č. 3) a spolu sní vznikne na poeží
moře nová cyklostezka.
Stavbu podzemní lanovky zajilo provádění pilot
Kontrakt na stavbu podepsali zástupci firmy Metrostav
Ankara Inșaat s istanbulským magistrátem letos 7. červ-
na. Zahájení vlastního díla předcházela intenzivní přípra-
va, zejna dopracování zadávací dokumentace včet
zahrnutí změn padovaných zákazkem, průzkumné
práce, obstarání subdodávek a systémový inženýring.
Výstavba lanovky totiž prohá podle projektu typu EPC
(Engineer/Procure/Construct), takže turečtí kolegové ma
mimo jiné na starost sedm provozních souborů s přibližně
50 dílčími elektromechanickými soubory. Srdcem strojní
části je vlastní lanovka s pohácí a nanací stanicí,
elektročástí a systémem kontroly a řízení. Subdodavatel
tohoto hlavho provozho souboru dosud nebyl vy-
brán, Metrostav Ankara Inșaat se rozhoduje mezi firmou
Doppelmayr/Garaventa a společností Leitner.
ípravu i stavbu istanbulské lanovky řídí tým pro-
jektového manažera Čagrihana Karstarliho s podporou
hlavní kanceláře naší dciné společnosti v Anke. Pro
tento komplexní projekt, který má trvat 720 d, se uva-
žuje ospolupráci s asi 20 subdodavateli dodávek i služeb.
Ing. Marek Gasparov, hlavní stavbyve-
doucí tureckých projektů ÚZAP
3
2
1
2
Metrostav_21_2017.indd 2 29.11.17 12:39
Metrostav Metrostav 21/2017, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 21/2017, Strana 1
Metrostav Metrostav 21/2017, Strana 2
Metrostav Metrostav 21/2017, Strana 3
Metrostav Metrostav 21/2017, Strana 4
Metrostav Metrostav 21/2017, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 21/2017, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 21/2017, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 21/2017, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (438 ms)

Rendering Strana 3 (102558): (0/1) (432 ms)

Rendering Strana 2 (102555): (0/1) (478 ms)

Rendering Strana 1 (102553): (0/1) (478 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2944/vth118752-1.jpg (3x)

 i2944/vth118754-1.jpg (3x)

 i2944/bg102555.svg

 i2944/vth118757-1.jpg (3x)

 i2944/vth118759-1.jpg