Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 21/2017, Strana 2
Metrostav Metrostav 21/2017, Strana 3
Babylon naekologické stavbě v EMĚ I
Zlepšování životho prostředí patří mezi současné
priority. Přisvá k němu i tým Ing. Zdka Hoška
zdivize 3, který za33 měsíců vybuduje velektrárně
lníkI(EMĚ I) pomocí projektu modifikovaného EPC
(navrhni/obstarej/postav) dvě nové odsiřovací linky.
Zakázka vhodnotě víc než 1,5 miliardy Kč se rozeběhla
letos koncem června apozkušebním provozu sží už
v březnu roku 2020 emise SOx pod ekologický limit
130 mg/Nm³ (130 mg na normativní kubík) a zarí,
že emise tuhých znečťujících látek při spalování uh
zdolů Bílina aVršany nepřekročí hodnotu 10 mg/Nm³.
Projekt naodření EMĚ Ise nám podařilo získat idí-
ky dobře odvedené práci při komplexní obnově Elektrárny
Prunéřov II. Přispěly ktomu také zkenosti, které jsme
nabyli při nedávno dokoené technologické zakázce,
jež vkontraktu typu EPC řešila rekonstrukci dvou ze čtyř
kotlů centrální žatecké teprny,“ říká vedoucí projektu.
„U EPC je poměrně nákladnější zpracovat nabídku, než
když projektovou dokumentaci dodává investor. Zakázku
skáte, když vymyslíte super technické aekonomické ře-
še, apak můžete islušně vydělat. Pokud se však splete-
te, tak nemáte dovolání avšechny případné problémy jdou
nemilosrdně k vaší tíži. Dodavatel je prostě odpod
zanávrh icelkový výsledek,“ vysvětluje Ing.Hošek.
Vkaždé fázi EPC projektu jeho technici řeší jiné ob-
žné úkoly. Při nadce je to tvorba základho projektu
anásledné zpracování ceny. Při realizaci je zase slité
skloubit požadavky technologů iinvestora skapacitami
a mnostmi stavby. Při dokoení je pak nutné celé
lo seřídit aspustit tak, aby splnilo smluvní parametry.
Zasebe bych asi mezi největší komplikace zakázky za-
dil skutečnost, že hlavní dodavatel technologie je němec-
ká firma – takže vedeme jednání vněině avangličtině,
ato je někdy hotový Babylon,“ říká Ing.Hošek.
Komplikovaná stavební část i technologie
Nastavbě, složené z16 stavebch a14 hlavch provoz-
ch souborů sdaími deseti dílčími (zjednodeně viz
3D model), bude divizi 3 pomáhat její provoz ocelových
konstruk, armozávod ipůjčovna bednění divize 6, věžo-
vé jáby divize 11 aelektrikáři divize 1.
Práce vEMĚ Ibudou rozděleny dodvou etap. Prote
je nutné přestavět starý 140 m vysoký komín natzv. mok-
rý azároveň musí být umožněn provoz poloviny elektrár-
ny, bylo třeba vybudovat komín provizorní (foto). „Bude-
me pracovat spoměrně horkými aagresivními spalinami,
ato vyžaduje – alespoň pro nás – nové materiály. Jako
příklad bych uvedl vnitřní povrchovou úpravu absorbérů
povrstvením vyztuženými epoxidovými hmotami otloušť-
ce až 5 mm. Nepochybně budou zajímavé ikompenzátory
aklapky koovodů, jež budou mít podobný průřez jako
la čelba tunelu metra V.A. Technologicky nároč
azhlediska fotografa zajímavé bude osazení horního dílu
nové nerezové vložky nastarý komín pomocí helikoptéry,
kektemu dojde víšm roce,“ uzavírá Ing.Hošek.
red, 3D model a foto archiv stavby
ZPRAVODAJSTVÍ ZDIVIZÍ
strana 3
Atypická škola pro žáky aučitele vKamenici
Zajímavý exteriér iinterr získala základní škola vKa-
menici pobž Jílového uPrahy. Za15 měců ji stav-
baři pod vedením divize 6 proměnili varchitektonicky
sobivý objekt vybavený moderními technologiemi.
Základní škola prla rekonstrukcí adostavbou. Školní
delna, která by podostavbě kapacitně nestila, se asi
o třetinu rozšířila do prostor původní malé tělocvny.
Základním cílem dostavby bylo vytvoření nové větší tělo-
cvičny ašesti učeben spotřebným zázem.
Dostavba byla ze stavebního hlediska zajímavá. Její
patro vzniklo načásti střechy staré školy amělo dva od-
lišné nosné systémy: dřevostavbu aocelovou konstrukci.
„Přesji řečeno tvoří nástavbu systém sloupkové dře-
vostavby socelovým nosným skeletem, který je skrytý
vestěch, podlaze astropě aztužují jej ocelová táhla.
ístavby zázemí ueben atělocvičny jsou zné ama
monolitické stropy,“ popsal přípravář Ing.Rostislav Jurka.
Nová tělocvična bohatě prostlená velkými okny
se stala dominantní prvkem ceho komplexu, protože
je částně vyložena doprostoru nad přístupovou azá-
sobovací cestu do kuchyně. Její vykonzolovanou část
stavbaři podepřeli šesticí ocelových sloupů uspořáda-
ných dokloubově uchycených dvojic vetvaru písmene V.
Zamavá je inosná konstrukce sechy tělocvičny, kte-
rou tvoří sedm pohledově přiznaných ocelovo-dřevěných
íhradových vazníků (foto č. 2),“ řekl vedoucí projektu
Miloslav Koubík. Stěny istrop tělocvičny jsou obloženy
bukovou překližkou stejně jako pro interiérové školní
sportoviště nezvyklá tribuna. Hlavní fasádu nástavby
vedruhém patře tvoří dřený horizontální obklad zaglo-
merovaného dřeva thermowood (foto č. 1), naněkterých
místech doplněný trapézovým plechem.
Nahavá práce s rukama nad hlavou
„Rád bych jtě znil jednu konstrukci, která je nezvyklá
hlavně svým rozsahem. Podle návrhu architekta jsme
vprůjezdu pod novou tělocvičnou vytvořili naploše téměř
350 m² venkovní protipární podhled zcementotřísko-
vých desek CETRIS. Jsou velmi tvrdé atěžké, ato kompli-
kovalo nejen přípravu, tedy jejich formátování či předvrty,
ale i montáž v několikametrové výšce. Náš tým musel
samozřejmě podhled pečlivě složit tak, aby byla zajišna
certifikovaná protipožární odolnost podle požadavku po-
žárně bezpnostho řešení stavby,“ dodal Ing.Jurka.
Také koordinace prací byla vKamenici nároč, pro-
tože prakticky celá rekonstrukce i dostavba prohaly
hem školho roku a stavbaři mohli hlné a prné
činnosti provádět jen před výukou aponí. Doprava mate-
riálu navíc nesměla kolidovat se zásobováním kuchyně.
To vše je ale dnes minulostí. Stavba základní školy
vKamenici se totiž už vlistopadu proměnila vdalší dobrou
referenci divize6 a zajímavou architektonickou dominantu
malé obce vokrese Praha-východ.
Martina Vampulová, foto archiv Metrostavu
Vzóně Triangle roste továrna pro Nexen Tire
Vprůmyslové zóně uŽatce se letos začala stavět obří
továrna navýrobu pneumatik. Odčervence zde pracuje
idivize 6. Jihokorejský investor, firma Nexen Tire, pro
niž jde oprvní podobnou investici vEvropě, zde počítá
se zahájem produkce už vedruhé polovině roku 2018.
Firma Nexen Tire paí v oboru mezi stové lídry.
Výrobní kapacity však zatím měla jen vJižní Koreji avČí-
ně. Vsouvislosti splánovanou expanzí doEvropy dlouho
zvažovala výběr lokality. Vhledáčku měla několik zemí,
Česká republika dostala přednost až v posledním kole,
ato před Polskem aSlovenskem. Tovární komplex, který
se nyní staví vprůmyslové zóně Triangle nedaleko Žatce,
je pro ni vůbec prvním závodem umístěným jinde než
vAsii. Podle plánu se tam má dokolika let odzajení
provozu vyrábět na12 milionů pneumatik rně.
Jihokorejský investor hodlá do vybudování závodu,
vmž postupně najde práci až 1500 zaměstnanců, in-
vestovat vpřepočtu zhruba 22 miliard korun. Tato částka,
vníž však samotná stavba představuje jen malý zlomek
nákladů, by znamenala třetí nejvší zahraniční investici
vhistorii ČR – ponovickém Hyundai akonské TPCA.
Neobvykle rozlehlý výrobní areál
Záměru odpovídají nároky narozměry budovach sta-
veb. Nový závod vyroste na pozemku orozloze 65,4ha,
což zhruba odpodá ple 15 fotbalových hřišť (foto). Jen
hlavní hala svýrobní linkou zabere 35 hektarů. Metrostav
je vnyjší první etapě dodavatelem stavební části tzv.
pomocných budov, což zahrnuje výstavbu devíti velkých
objektů (servisní objekt, kancelářská budova, jídelna
ašatny, centrum výzkumu avývoje, hlavní trafostanice,
celní sklad, hlavní vrátnice advě nádrže navodu) se su-
terény atechnickým zázem. Součástí je isíť servisních
tunelů, které propojí stavby shlavní výrobnou, adále prá-
ce namenších objektech pro technické zajišní výroby.
Stavbaři zdivize 6 letos vlistopadu dokončovali nosné
monolitické konstrukce suterénů budov a technologic-
kých tunelů apokračovali smontážemi nadzemních čás,
které jsou přežně zPREFA konstruk. Dílo by měli ode-
vzdat včervenci příštího roku. Vedoucí projektu Ing.Da-
vid Štochl doufá, že se tento termín podí splnit. Nejtší
ekážky vidí vnedostatku kapacit natrhu avproblémech
skoordinací prací nastraně objednatele – generálho do-
davatele firmy Samsung Engeneering Company Limited.
Metrostav, konkrétně divize 8, se v místě nyněího
staveniště už vloni podílel nazemních prach při úpravě
terénu. Závěrečnou zajímavostí je, že průmyslová zóna
Triangle vznikla na území bývaho vojenského letiště,
které místní už dříve nazývali „Korea“.
Blanka Růžková, foto Samsung
Nejcennějším exponátem bude sama budova
„Zpohledu památkové péče je to nejkomplikovanější
anejsložitěí obnova v dějinách,“ uvedla 6. 11. pro
MF DNES generální ředitelka Národního památkového
ústavu Ing.arch. Naděžda Goryczková orekonstrukci
historické budovy Národního muzea vPraze (NM).
Je to jedna znejnáročnějších anejobtížněích staveb
dnešní doby nejen z hlediska památkářů. Velké objemy
prací vkrátkém čase aširoká škála často velmi specia-
lizovach řemesel vyžadují odborný asystematický pří-
stup nastavbě i v realizních týmech, které se stara
takéosložitou administrativu projektu vrežimu veřej
zakázky. Objem ‚papírů‘ poebných krealizaci je tu pří-
mo úměrný velikosti budovy,“ říká Jan Kera zdivize 9,
který rekonstrukci NM řídí. Novorenesanční budova se
i ní má pronit namoderně fungucí objekt vyhovu-
jící technickým ispolečenským požadavkům 21. století.
Spousta novátorských prvků vyžaduje nárná řeše. Při
práci je přitom nezbytné plně dodržovat speciální režim
nakladě schváleného projektu ivazch stanovisek
památkové péče.
Nejsložitější řešené úkoly při rekonstrukci NM
Střešní konstrukce – požadavek citlivě odstranit nepů-
vodní dostavby ivestavby astřechu obnovit vvodch
tvarech, materiálech askladbě (břidlice, měď, zlacení).
Zasešení dvoran – zastření obou dvorů nad rá-
mec Schulzova projektu nesmí poškodit hmotu původní
stavby, ato ani viditelným zpevněm. Zasklené ocelové
konstrukce jsou proto umísny pod horizont sech tak
(foto), aby se nezměnily bzké ani dálkové pohledy naNM.
Spojovací chodba pod Vinohradskou třídou propojení
nového objektu muzea, bývalého Federálního shromáž-
dění, shistorickou budovou prochází poměrně složitými
vodními základy. Tunel musel být tven postupně
ašetrně, aby nepkodil navazující stěny, fasádu a so-
chařskou výzdobu.
Restaurátorské práce – prohají současně s relativ
obžnými stavebními zásahy, vprašném prostředí sotře-
sy, vgeologicky složité lokalitě narušené stavbou metra.
Kamenné adřevěné podlahy – ty památkově hodnotné
musejí plnit nové normové požadavky, ukrýt rozvody se
stovkami podlahových krabic aotopch kontejnerů pod
pochozí plochy azachovat si umělecký výraz.
Rozměrná okna – nejvíce diskutovaná astavbu protahují-
cí zálitost. Okna musejí vyhovovat novým požadavkům
natepelnou azvukovou izolaci, apřitom zůstat vvod-
ních pohledových proporcích shistorickou profilací. Pro
splnění požadavků bylo navrženo světově unikátní řešení
– osazení dvojskel dovelkých a ven otevíravých křídel.
Obnova kamenných prvků – ubalustrády, rozrch
profilací římsy a konstrukce tympanonu musí kámen
mimo architektonicko-dekorační funkce plnit ifunkci sta-
vebně-technickou astatickou. Popoznání poruch in situ
je nutné určit, co, jak avjam rozsahu se doplní, vymě
nebo rozebere, zpevní apak znovu sesadí.
Sdružení M-P-I Národní muzeum rekonstrukci zvládne
Stavbi řeší nečekané nálezy avyrovnávají se s novými
skutečnostmi. Zadávací projekt pro výběr dodavatele je
zastaralý, byl dokoen už vroce 2011 nazákladě odhadů
tehdejších rozsahů poškození bez hloubkových průzkumů
astavebch sond. Teprve při stavbě se třeba zjistilo, že
prostor pod podlahami pro zabudování nosných prvků její
skladby askrytých tras nových technologií je oproti před-
poklam menší. Až při realizaci se prokázalo, že okna ne-
ní možné opravit nas. Řešení takových nově naleze-
ch skutečností si vyžaduje okamžitou reakci vpodo
vrhu opaení, se kterými navíc musejí souhlasit všichni
častnění, vevelké části případů ipamátková péče.
Zdroj divize 9, foto Irena Klingorová
je počet metrů, které měří právě otevřený Norðfjörður
– nejdelší silniční tunel na Islandu a zároveň nejdelší
podzemní dílo, které kdy postavil Metrostav.
2
4
2
2
2
5
5
1
1
3
1
1
spalinový systém
2
systém absorpce
3
systém odvodnění
4
rekonstrukce 140 m vysoho komína
5
spojovací potrubí
3D MODEL ODSÍŘENÍ EMĚ I
Metrostav_21_2017.indd 3 29.11.17 12:39
Metrostav Metrostav 21/2017, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 21/2017, Strana 1
Metrostav Metrostav 21/2017, Strana 2
Metrostav Metrostav 21/2017, Strana 3
Metrostav Metrostav 21/2017, Strana 4
Metrostav Metrostav 21/2017, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 21/2017, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 21/2017, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 21/2017, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics … done (414 ms)

Rendering Strana 4 (102560): (0/1) (407 ms)

Rendering Strana 3 (102558): (0/1) (462 ms)

Rendering Strana 2 (102555): (0/1) (461 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2944/vth118754-1.jpg (3x)

 i2944/vth118757-1.jpg (3x)

 i2944/bg102558.svg

 i2944/vth118759-1.jpg (3x)

 i2944/vth118752-1.jpg