strana 4
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
Dýrafjörður
Stromy svobody
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
Island
Ke 100. výročí vzniku Československa pořádá Nadace
Partnerství roční kampaň Stromy svobody 1918–2018.
V rámci kampaně nadace pátrá po Stromech svobody
vysazených po roce 1918 na počest republiky a k připomínce svobody a demokracie. Mohly by jich být tisíce,
podle historických zmínek se totiž v letech 1918 a 1919
sázely téměř v každé obci. Tento zvyk se objevil také
v pozdějších letech – například 1928, 1945, 1968.
Neroste takový Strom svobody i u vás? Pokud ano, zaregistrujte ho na www.stromysvobody.cz, aby se o něm
dozvěděla širší veřejnost. Účelem kampaně je objevit alespoň symbolických 1918 Stromů svobody. Dalším cílem
je motivovat majitele těchto stromů k jejich vyhlášení
za památné a prostřednictvím crowdfundingové kampaně
jim pomoci získat peníze na jejich odborné ošetření.
Héðinsfjarðargöng
Norðfjörður
Projekt Norðfjarðargöng
Dodavatel
sdružení divize 5 a místní fy Suðurverk
Celková délka přeložky silnice číslo 92
15 200 m
Násypy
540 000 m3
Tunel Norðfjörður
Ražená délka tunelu
7 566 m
Hloubená délka tunelu
342 m
Standardní profil
54,7 m2
Objem vyrubané horniny
435 000 m3
Maximální nadloží
900 m
Počet bezpečnostních zálivů
14
Průměrný týdenní postup z jedné čelby
319 m/měsíc
Rekordní týdenní postup
84 m
Začátek ražby od portálu Eskifjörður
12. 11. 2013
Začátek protiražby od portálu Fannarðalur březen 2014
Slavnostní prorážka
29. 5. 2015
Výšková chyba
15 mm
Délková chyba ve staničení
35 mm
Chyba ve směru
95 mm
Spotřeba trhavin
600 tun
Nejvyšší počet pracovníků provozu Tunely
60
Počet pracovníků provozu Mosty a ŽBK
15
Kostel sv. Þorlákura
1
2
3
Nové místo starých
Počet tunelů se na Islandu zvyšuje pomaleji, než by
se dalo čekat. Když byl třeba uveden do provozu Norðfjörður, zavřela společnost Vegagerðin, místní obdoba
Ředitelství silnic a dálnic ČR, starý tunel Oddsskarð.
Výstavba tunelů je relativně nedávný trend islandské
silniční infrastruktury. První tunel Strákagöng, dokončený teprve v roce 1967, pomohl v zimním období z úplné
izolace městečku Siglufjörður. (Poblíž něj pak v roce 2010
Metrostav dostavěl v rámci projektu Héðinsfjarðargöng
tunely Ólafsfjörður a Siglufjörður.) Dalším otevřeným tunelem se stal po jedenácti letech tunel Oddsskarð. Třetí
tunel Múlagöng byl uveden do provozu až v roce 1991
u města Ólafsfjörður. Tyto první tunely byly jen jednopruhové, dopravu v obou směrech umožňovaly výhybny.
Islandské silniční tunely v současnosti
V prosinci 2017 je na Islandu v provozu 12 tunelů, stejně
jako tomu bylo 10. listopadu. O den později, současně
s otevřením Norðfjörðuru, byl totiž uzavřen 640 m dlouhý
tunel Oddsskarð, který byl součástí původního a dnes již
přeloženého úseku komunikace č. 92. Umožňoval jediné
silniční spojení města Neskaupstaður, kde se nachází oblastní nemocnice a střední škola, s civilizací a nejbližším
městem Eskifjörður. Oddsskarð však kvůli silným sněhovým závalům (foto) mohl být většinou využíván pouze během krátkého léta. Nedostatečné vyztužení a komplikované geologické podmínky při jeho ražbě způsobovaly navíc
občasné závaly, které přispívaly k rizikovosti staré cesty.
Výjimkou nebyly situace, kdy byla komunikace neprůjezdná po několik dní až týdnů a Neskaupstaður pak byl zcela
odříznut od okolí. Právě jeho obyvatelé si po otevření
tunelu Norðfjörður nejvíc oddychli. Gratulovat si může
i islandská vláda, pro niž je zlepšení dopravní infrastruktury klíčovým opatřením, kterým chce podpořit tradiční
způsob života a zamezit vylidňování sídel podél fjordů.
Zdroj Wikipedia, foto Aleš Gothard
4
5
6
7
8
9
Kolegové z divize 5 se při stavbě islandského tunelu
Norðfjörður zapojovali i do místního života. Betonem
a vlastní prací třeba pomohli postavit kostel sv. Þorlákura Þórhallssona v Reyðafjörðuru.
Islandská státní církev je luteránská a hlásí se k ní
naprostá většina obyvatel. Katolíků žije v celé zemi jen
na 12 tisíc. V Reyðafjörðuru, který leží asi 15 km od městečka Eskifjörður, kde bylo hlavní sídlo Metrostavu při
stavbě tunelu Norðfjörður, ale jejich počet roste. V místní
obří hliníkárně totiž pracuje stále více Poláků, a proto tu
na misii působí tři slovenští kapucíni. Vloni se jim podařilo
svépomocí dokončit roubený kostel zasvěcený jedinému
islandskému svatému – Þorlákuru Þórhallssonovi, který
je zároveň patronem Islandu.
„Kostel prvně postavili slovenští kapucíni v Hrivňové.
Pak ho rozebrali, v kontejneru převezli na Island a tam byl
znovu sestaven. My jsme věnovali na stavbu beton do základů, které jsme pomohli vyhloubit a zabetonovat. Mohli
jsme se tak kapucínům odvděčit za vysvěcení sošky svaté
Barbory, která nás chránila při ražbě,“ vzpomíná Ing. Aleš
Gothard. Najít totiž na Islandu katolického kněze, který by
mohl tradiční obřad provést, není jednoduché.
Ledově bílá výzdoba z hlubin vulkanické země
Raziči z Metrostavu přispěli kapucínům i k výzdobě kostela (viz foto č. 9 ve fotoreportáži). Darovali jim totiž
zajímavé krystalické nerosty, které nalezli během stavby.
Největší z nich je asi 30 cm vysoký islandský vápenec –
čirý, chemicky čistý kalcit. Stejně jako několik dalších ho
kolegové našli po odstřelu v dutině vulkanické horniny.
Jako minerál je zajímavý tím, že při průchodu světelného
paprsku jeho klencovým krystalem (což je rovnoběžnostěn, jehož stěny tvoří shodné kosočtverce) dochází k dvojlomu, čehož prý využívali Vikingové při navigaci lodí při
zamračené obloze k určení polohy Slunce.
Ozdobu dělá v kostele i stilbit (desmín), jenž je hydratovaným hlinitokřemičitanem především vápníku a sodíku. Je bezbarvý, bílý či světle zbarvený a bývá průhledný
či průsvitný. Je stejně ledově krásný jako okolní země.
9
Zástupci Metrostavu si na Islandu opět vysloužili upřímné poděkování veřejnosti
Na slavnostní otevření tunelu Norðfjörður dorazilo v sobotu 11. listopadu za velkého zájmu médií odhadem
asi 1,5 tisíce obyvatel z blízkého i vzdálenějšího okolí (foto č. 1). První, sportovně založení nedočkavci si mohli
podzemní dílo projít, proběhnout nebo projet na kole den předem. Po absolvování téměř 9km trasy obdrželo všech
více než 100 závodníků (foto č. 2) medaili. Na zahájení provozu dorazil velvyslanec České republiky v Norském
království a Islandské republice JUDr. Jaroslav Knot, Ph.D. Metrostav mezi jinými zastupovali Ing. Aleš Richter,
zástupce ředitele zahraničního podnikání Skupiny Metrostav (ÚZAP), vedoucí projektu Ing. Aleš Gothard z divize 5,
ředitel ÚZAP Ing. Václav Soukup a hlavní stavbyvedoucí projektu Ing. Ivan Piršč (foto č. 3 zleva). Předními aktéry
slavnostního přestřižení symbolické pásky byl současný islandský ministr dopravy Jón Gunnarsson (a dva jeho
předchůdci) a ředitel společnosti Vegagerðin. Ve středu dění nechyběla ani stoletá Anna Hallgrímsdóttir a ještě
o rok starší Stefán Þorleifsson, nejstarší obyvatelé Eskifjörðuru (foto č. 4). Otevřením více než 15km přeložky
silnice č. 92 s téměř 8km tunelem Norðfjörður (foto č. 5) byl navždy uzavřen starý a nebezpečný tunel Oddsskarð
(foto č. 6). Norðfjörðurem projel jako první Stefán Þorleifsson (foto č. 7), který novým autem, jež mu pro tuto
příležitost pořídil syn, svezl i ministra dopravy. Po projížďce tunelem následovala v kryté jízdárně ve Fannarðalur
oslava (foto č. 8), která se protáhla dlouho do noci a zakončil ji velkolepý ohňostroj. Dnes už u islandských
východních fjordů připomíná přítomnost divize 5 jen vděčnost lidí za bezpečnější život a místní kostelík (foto č. 9).
Modernizace železniční
stanice Plzeň hlavní nádraží,
druhá etapa Projekt zahrnuje
i přestavbu mostů přes
ulice U Prazdroje a hlavně
Mikulášská. Tím zkomplikoval
nejen dopravu v železničním
uzlu krajského města, ale
i místní provoz aut a tramvají.
Modernization of the Pilsen
Central Railway Station,
Stage II The project included
the reconstruction of the
bridges over U Prazdroje and,
more importantly, Mikulášská
Streets. As a result, extensive
measures had to be taken
to change operations at the
Pilsen rail junction and to divert
local automobile and streetcar
traffic.
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
Kalendář Metrostavu 2018. Hurá! Je na světě! Lidi
a stavby Metrostavu fotil Jakub Červenka, texty připravila Lenka Svobodová, produkci jistil Robert Gruzovský. Do krásného kabátku zabalilo studio Side2.
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav
/ Číslo 21/2017 vyšlo 1. 12. 2017 (22/2017 vyjde 19. 12. 2017) / Složení redakční rady Ing. J. Pavlíček (předseda), Ing. V. Kostiha (místopředseda), Ing. J. Kavan, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. P. Půta, Ing. P. Řezáč, Ing. L. Svobodová,
Ing. J. Šob a Ing. M. Zrcková / Neoznačené materiály připravila Ing. L. Svobodová, foto archiv Metrostavu / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Communication, s. r. o., Nad Kazankou 37,
Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.
Metrostav_21_2017.indd 4
29.11.17 12:39