Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 21/2017, Strana 3
Metrostav Metrostav 21/2017, Strana 4
Zástupci Metrostavu si naIslandu opět vysloili upřímné poděkování veřejnosti
Naslavnostní otevření tunelu Norðfrður dorazilo vsobotu 11. listopadu zavelkého zájmu médií odhadem
asi 1,5tisíce obyvatel zbzkého ivzdálenějšího okolí (foto č. 1). První, sportovně založení nedočkavci si mohli
podzemní dílo projít, proběhnout nebo projet nakole den předem. Poabsolvování téměř 9km trasy obdrželo všech
ce než 100 závodníků (foto č. 2) medaili. Nazahájení provozu dorazil velvyslanec České republiky vNorsm
království aIslandské republice JUDr.Jaroslav Knot, Ph.D. Metrostav mezi jimi zastupovali Ing.Aleš Richter,
zástupce ředitele zahraničního podnikání Skupiny Metrostav (ÚZAP), vedoucí projektu Ing.Aleš Gothard zdivize 5,
ředitel ÚZAP Ing.clav Soukup ahlavní stavbyvedoucí projektu Ing.Ivan Piršč (foto č. 3 zleva). Předními aktéry
slavnostního přestřižení symbolické pásky byl současný islandský ministr dopravy Jón Gunnarsson (adva jeho
edcdci) aředitel společnosti Vegagerðin. Vestředu dění nechyla ani stoletá Anna Hallgrímsttir aještě
orok starší Stefán Þorleifsson, nejstarší obyvatelé Eskifrðuru (foto č. 4). Otevřem více než 15km přeložky
silnice č. 92 stéměř 8km tunelem Norðfjörður (foto č. 5) byl navždy uzavřen starý anebezpečný tunel Oddsskarð
(foto č. 6). Norðfrðurem projel jako první Stefán Þorleifsson (foto č. 7), který novým autem, jež mu pro tuto
íležitost pořídil syn, svezl iministra dopravy. Poprožďce tunelem následovala vkryté jízdárně ve Fannarðalur
oslava (foto č. 8), která se protáhla dlouho donoci azakončil ji velkolepý ohňostroj. Dnes už uislandských
východch fjordů připomíná přítomnost divize 5 jen vděčnost lidí zabezpečnější život amístní kostelík (foto č.9).
strana 4
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing.Lenka Svobodová / Adresa redakce Koželužská 4, 18000Praha 8-Libeň, tel.: 266019241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav
/ Číslo 21/2017 vyšlo 1. 12. 2017 (22/2017 vyjde 19. 12. 2017) / Složení redakční rady Ing.J.Pavlíček (předseda), Ing. V. Kostiha (místopředseda), Ing.J.Kavan, Ing.J. Neklanová, Ing.L. Profota, Ing. P. Půta, Ing. P. Řezáč, Ing.L. Svobodová,
Ing.J.Šob aIng.M. Zrcko/ Neoznačené materiály připravila Ing. L. Svobodová, foto archiv Metrostavu / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 12800 Praha 2 / Výroba Boomerang Communication,s.r.o., Nad Kazankou 37,
Praha7-Troja, tel.: 244023201, fax: 244023333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze avýhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. aje veřejně neprodejný.
Kostel sv. Þorlákura
Kolegové zdivize 5 se při stavbě islandského tunelu
Norðfjörður zapojovali ido místního života. Betonem
avlastní prací třeba pomohli postavit kostel sv. Þorlá-
kura Þórhallssona vReyðafjörðuru.
Islandská státní církev je luteránská a hlásí se k
naprostá většina obyvatel. Katolíků žije v celé zemi jen
na12 tisíc. VReyðafuru, který lí asi 15 km ods-
tečka Eskifjörður, kde bylo hlavní sídlo Metrostavu při
stavbě tunelu Norðfjörður, ale jejich počet roste. Vmíst
obří hlikárně totiž pracuje stále více Polá, aproto tu
namisii působí tři slovenští kapucíni. Vloni se jim podilo
svépomocí dokončit roubený kostel zasvěcený jedinému
islandskému svamu – Þorlákuru Þórhallssonovi, který
je zároveň patronem Islandu.
Kostel prvně postavili slovenští kapucíni vHrivňové.
Pak ho rozebrali, vkontejneru převezli naIsland atam byl
znovu sestaven. My jsme věnovali nastavbu beton dozá-
kladů, které jsme pomohli vyhloubit azabetonovat. Mohli
jsme se tak kapucínům odvděčit zavysvěcení sošky sva
Barbory, která nás chránila při ražbě,“ vzpomíná Ing.Al
Gothard. Nat totiž naIslandu katolicho kněze, který by
mohl tradiční obřad provést, není jednoduché.
Ledově bílá výzdoba zhlubin vulkanické země
Raziči zMetrostavu přisli kapucínům ikvýzdobě kos-
tela (viz foto č. 9 ve fotoreportáži). Darovali jim totiž
zajímavé krystalické nerosty, které nalezli během stavby.
Nejtší znich je asi 30 cm vysoký islandský vápenec –
čirý, chemicky čistý kalcit. Stejně jako několik dalších ho
kolegové našli po odstřelu vdutině vulkanické horniny.
Jako minerál je zajímavý tím, že při průchodu světelného
paprsku jeho klencovým krystalem (což je rovnoběžnos-
n, jehož stěny tvoří shodné kosočtverce) dochází kdvoj-
lomu, čehož prý využívali Vikingové při navigaci lodí při
zamrené obloze kurčení polohy Slunce.
Ozdobu dělá vkostele i stilbit (desmín), jenž je hydra-
tovaným hlinitokřemičitanem především vápníku asodí-
ku. Je bezbarvý, bílý či světle zbarvený avá průhled
či psvitný. Je stejně ledově krásný jako okolní země.
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
2
4
6
8
1
3
5
7
9
Nové místo starých
Počet tunelů se na Islandu zvyšuje pomaleji, než by
se dalo čekat. Když byl třeba uveden doprovozu Norð-
fjörður, zavřela společnost Vegagerðin, místní obdoba
Ředitelství silnic a dálnic ČR, starý tunel Oddsskarð.
Výstavba tunelů je relativně nedávný trend islandské
silniční infrastruktury. První tunel Strákagöng, dokonče-
ný teprve vroce 1967, pomohl vzimm období zúpl
izolace městečku Siglufrður. (Pobž něj pak vroce 2010
Metrostav dostavěl vrámci projektu Héðinsfjarðargöng
tunely Ólafsfjörður aSiglufjörður.) Dalším otevřeným tu-
nelem se stal pojedenácti letech tunel Oddsskarð. Třetí
tunel Múlang byl uveden do provozu až vroce 1991
uměsta Ólafsfjörður. Tyto první tunely byly jen jednopru-
hové, dopravu vobou srechumožňovaly výhybny.
Islandské silniční tunely vsoučasnosti
V prosinci 2017 je naIslandu vprovozu 12 tune, stejně
jako tomu bylo 10. listopadu. O den později, současně
sotevřením Nofuru, byl totiž uzavřen 640m dlouhý
tunel Oddsskarð, který byl součástí původního adnes již
eleho úseku komunikace č. 92. Umožňoval jediné
silniční spojení města Neskaupstaður, kde se naczí ob-
lastní nemocnice asední škola, scivilizací anejbližším
stem Eskifur. Oddsskarð však kvůli silm sho-
vým závam (foto) mohl být většinou vyíván pouze bě-
hem krátho léta. Nedostatečné vyztužení akomplikova-
né geologické podnky při jeho ražbě způsobovaly navíc
občasné závaly, které přispívaly krizikovosti staré cesty.
Výjimkou nebyly situace, kdy byla komunikace neprůjezd-
ná poněkolik dní až týdnů aNeskaupstaður pak byl zcela
odříznut od oko. Právě jeho obyvatelé si po otevření
tunelu Norðfjörður nejvíc oddychli. Gratulovat si může
iislandská vláda, pro niž je zleení dopravní infrastruk-
tury klíčovým opaením, kterým chce podpořit trad
způsob života azamezit vylidňování sídel pol fjordů.
Zdroj Wikipedia, foto Aleš Gothard
9
3
10
17
24
1
5
12
19
26
3
4
11
18
25
2
6
13
20
27
4
7
14
21
28
5
8
15
22
29
6
2
9
16
23
30
7
27 29 3128 30 1
Modernizace železniční
stanice Plzeň hlavní nádraží,
druhá etapa Projekt zahrnuje
i přestavbu mostů přes
ulice U Prazdroje a hlavně
Mikulášská. Tím zkomplikoval
nejen dopravu v železničním
uzlu krajského města, ale
i místní provoz aut a tramvají.
Modernization of the Pilsen
Central Railway Station,
Stage II The project included
the reconstruction of the
bridges over U Prazdroje and,
more importantly, Mikulášská
Streets. As a result, extensive
measures had to be taken
to change operations at the
Pilsen rail junction and to divert
local automobile and streetcar
trac.
Stromy svobody
Ke 100. výročí vzniku Československa pořádá Nadace
Partnerství roční kampaň Stromy svobody 19182018.
Vrámci kampaně nadace pátrá poStromech svobody
vysazech poroce 1918 napest republiky akpřipo-
mínce svobody a demokracie. Mohly by jich být tice,
podle historických zmínek se totiž vletech 1918 a1919
zely téměř v každé obci. Tento zvyk se objevil ta
vpozdějších letech – například 1928, 1945, 1968.
Neroste takový Strom svobody iu vás? Pokud ano, za-
registrujte ho nawww.stromysvobody.cz, aby se om
dozvěděla širší vejnost. Účelem kampaně je objevit ale-
spoň symbolických 1918 Stromů svobody. Dalším cílem
je motivovat majitele těchto stromů k jejich vyhlášení
zapatné aprosednictvím crowdfundingové kampa
jim pomoci získat peze najejich odborné ošee.
Kalendář Metrostavu 2018. Hurá! Je na světě! Lidi
astavby Metrostavu fotil Jakub Červenka, texty při-
pravila Lenka Svobodová, produkci jistil Robert Gru-
zovský. Do krásného katku zabalilo studio Side2.
Projekt Norðfjarðarng
Dodavatel sdružení divize 5 a místní fy Suðurverk
Celková délka přeložky silnice číslo 92 15 200 m
sypy 540 000 m
3
Tunel Norðfjörður
Ražená délka tunelu 7 566 m
Hloubená délka tunelu 342 m
Standardní profil 54,7 m
2
Objem vyrubané horniny 435 000 m
3
Maxilní nadloží 900 m
Počet bezpečnostních zálivů 14
Průměrný týdenní postup z jedné čelby 319 m/měsíc
Rekordní týdenní postup 84 m
Zátek ražby od portálu Eskifjörður 12. 11. 2013
Zátek protiražby od portálu Fannarðalur březen 2014
Slavnostní prorážka 29. 5. 2015
Výšková chyba 15 mm
lková chyba ve staničení 35 mm
Chyba ve směru 95 mm
Spotřeba trhavin 600 tun
Nejvyšší počet pracovníků provozu Tunely 60
Počet pracovníků provozu Mosty a ŽBK 15
Dýrafjörður
Héðinsfjarðargöng
Norðfjörður
Island
Metrostav_21_2017.indd 4 29.11.17 12:39

 

Metrostav Metrostav 21/2017, Strana 1
Metrostav Metrostav 21/2017, Strana 2
Metrostav Metrostav 21/2017, Strana 3
Metrostav Metrostav 21/2017, Strana 4
Metrostav Metrostav 21/2017, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 21/2017, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 21/2017, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 21/2017, Strana 4

Strana 4

4

Sending statistics … done (618 ms)

Rendering Strana 4 (102560): (0/1) (650 ms)

Rendering Strana 3 (102558): (0/1) (650 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2944/vth118757-1.jpg

 i2944/vth118759-1.jpg (2x)

 i2944/bg102560.svg

 i2944/vth118752-1.jpg

 i2944/vth118754-1.jpg