strana 4

INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI

Dýrafjörður

Stromy svobody

NAŠE FOTOREPORTÁŽ

Island

Ke 100. výročí vzniku Československa pořádá Nadace

Partnerství roční kampaň Stromy svobody 1918–2018.

V rámci kampaně nadace pátrá po Stromech svobody

vysazených po roce 1918 na počest republiky a k připomínce svobody a demokracie. Mohly by jich být tisíce,

podle historických zmínek se totiž v letech 1918 a 1919

sázely téměř v každé obci. Tento zvyk se objevil také

v pozdějších letech – například 1928, 1945, 1968.

Neroste takový Strom svobody i u vás? Pokud ano, zaregistrujte ho na www.stromysvobody.cz, aby se o něm

dozvěděla širší veřejnost. Účelem kampaně je objevit alespoň symbolických 1918 Stromů svobody. Dalším cílem

je motivovat majitele těchto stromů k jejich vyhlášení

za památné a prostřednictvím crowdfundingové kampaně

jim pomoci získat peníze na jejich odborné ošetření.

Héðinsfjarðargöng

Norðfjörður

Projekt Norðfjarðargöng

Dodavatel

sdružení divize 5 a místní fy Suðurverk

Celková délka přeložky silnice číslo 92

15 200 m

Násypy

540 000 m3

Tunel Norðfjörður

Ražená délka tunelu

7 566 m

Hloubená délka tunelu

342 m

Standardní profil

54,7 m2

Objem vyrubané horniny

435 000 m3

Maximální nadloží

900 m

Počet bezpečnostních zálivů

14

Průměrný týdenní postup z jedné čelby

319 m/měsíc

Rekordní týdenní postup

84 m

Začátek ražby od portálu Eskifjörður

12. 11. 2013

Začátek protiražby od portálu Fannarðalur březen 2014

Slavnostní prorážka

29. 5. 2015

Výšková chyba

15 mm

Délková chyba ve staničení

35 mm

Chyba ve směru

95 mm

Spotřeba trhavin

600 tun

Nejvyšší počet pracovníků provozu Tunely

60

Počet pracovníků provozu Mosty a ŽBK

15

Kostel sv. Þorlákura

1

2

3

Nové místo starých

Počet tunelů se na Islandu zvyšuje pomaleji, než by

se dalo čekat. Když byl třeba uveden do provozu Norðfjörður, zavřela společnost Vegagerðin, místní obdoba

Ředitelství silnic a dálnic ČR, starý tunel Oddsskarð.

Výstavba tunelů je relativně nedávný trend islandské

silniční infrastruktury. První tunel Strákagöng, dokončený teprve v roce 1967, pomohl v zimním období z úplné

izolace městečku Siglufjörður. (Poblíž něj pak v roce 2010

Metrostav dostavěl v rámci projektu Héðinsfjarðargöng

tunely Ólafsfjörður a Siglufjörður.) Dalším otevřeným tunelem se stal po jedenácti letech tunel Oddsskarð. Třetí

tunel Múlagöng byl uveden do provozu až v roce 1991

u města Ólafsfjörður. Tyto první tunely byly jen jednopruhové, dopravu v obou směrech umožňovaly výhybny.

Islandské silniční tunely v současnosti

V prosinci 2017 je na Islandu v provozu 12 tunelů, stejně

jako tomu bylo 10. listopadu. O den později, současně

s otevřením Norðfjörðuru, byl totiž uzavřen 640 m dlouhý

tunel Oddsskarð, který byl součástí původního a dnes již

přeloženého úseku komunikace č. 92. Umožňoval jediné

silniční spojení města Neskaupstaður, kde se nachází oblastní nemocnice a střední škola, s civilizací a nejbližším

městem Eskifjörður. Oddsskarð však kvůli silným sněhovým závalům (foto) mohl být většinou využíván pouze během krátkého léta. Nedostatečné vyztužení a komplikované geologické podmínky při jeho ražbě způsobovaly navíc

občasné závaly, které přispívaly k rizikovosti staré cesty.

Výjimkou nebyly situace, kdy byla komunikace neprůjezdná po několik dní až týdnů a Neskaupstaður pak byl zcela

odříznut od okolí. Právě jeho obyvatelé si po otevření

tunelu Norðfjörður nejvíc oddychli. Gratulovat si může

i islandská vláda, pro niž je zlepšení dopravní infrastruktury klíčovým opatřením, kterým chce podpořit tradiční

způsob života a zamezit vylidňování sídel podél fjordů.

Zdroj Wikipedia, foto Aleš Gothard

4

5

6

7

8

9

Kolegové z divize 5 se při stavbě islandského tunelu

Norðfjörður zapojovali i do místního života. Betonem

a vlastní prací třeba pomohli postavit kostel sv. Þorlákura Þórhallssona v Reyðafjörðuru.

Islandská státní církev je luteránská a hlásí se k ní

naprostá většina obyvatel. Katolíků žije v celé zemi jen

na 12 tisíc. V Reyðafjörðuru, který leží asi 15 km od městečka Eskifjörður, kde bylo hlavní sídlo Metrostavu při

stavbě tunelu Norðfjörður, ale jejich počet roste. V místní

obří hliníkárně totiž pracuje stále více Poláků, a proto tu

na misii působí tři slovenští kapucíni. Vloni se jim podařilo

svépomocí dokončit roubený kostel zasvěcený jedinému

islandskému svatému – Þorlákuru Þórhallssonovi, který

je zároveň patronem Islandu.

„Kostel prvně postavili slovenští kapucíni v Hrivňové.

Pak ho rozebrali, v kontejneru převezli na Island a tam byl

znovu sestaven. My jsme věnovali na stavbu beton do základů, které jsme pomohli vyhloubit a zabetonovat. Mohli

jsme se tak kapucínům odvděčit za vysvěcení sošky svaté

Barbory, která nás chránila při ražbě,“ vzpomíná Ing. Aleš

Gothard. Najít totiž na Islandu katolického kněze, který by

mohl tradiční obřad provést, není jednoduché.

Ledově bílá výzdoba z hlubin vulkanické země

Raziči z Metrostavu přispěli kapucínům i k výzdobě kostela (viz foto č. 9 ve fotoreportáži). Darovali jim totiž

zajímavé krystalické nerosty, které nalezli během stavby.

Největší z nich je asi 30 cm vysoký islandský vápenec –

čirý, chemicky čistý kalcit. Stejně jako několik dalších ho

kolegové našli po odstřelu v dutině vulkanické horniny.

Jako minerál je zajímavý tím, že při průchodu světelného

paprsku jeho klencovým krystalem (což je rovnoběžnostěn, jehož stěny tvoří shodné kosočtverce) dochází k dvojlomu, čehož prý využívali Vikingové při navigaci lodí při

zamračené obloze k určení polohy Slunce.

Ozdobu dělá v kostele i stilbit (desmín), jenž je hydratovaným hlinitokřemičitanem především vápníku a sodíku. Je bezbarvý, bílý či světle zbarvený a bývá průhledný

či průsvitný. Je stejně ledově krásný jako okolní země.

9

Zástupci Metrostavu si na Islandu opět vysloužili upřímné poděkování veřejnosti

Na slavnostní otevření tunelu Norðfjörður dorazilo v sobotu 11. listopadu za velkého zájmu médií odhadem

asi 1,5 tisíce obyvatel z blízkého i vzdálenějšího okolí (foto č. 1). První, sportovně založení nedočkavci si mohli

podzemní dílo projít, proběhnout nebo projet na kole den předem. Po absolvování téměř 9km trasy obdrželo všech

více než 100 závodníků (foto č. 2) medaili. Na zahájení provozu dorazil velvyslanec České republiky v Norském

království a Islandské republice JUDr. Jaroslav Knot, Ph.D. Metrostav mezi jinými zastupovali Ing. Aleš Richter,

zástupce ředitele zahraničního podnikání Skupiny Metrostav (ÚZAP), vedoucí projektu Ing. Aleš Gothard z divize 5,

ředitel ÚZAP Ing. Václav Soukup a hlavní stavbyvedoucí projektu Ing. Ivan Piršč (foto č. 3 zleva). Předními aktéry

slavnostního přestřižení symbolické pásky byl současný islandský ministr dopravy Jón Gunnarsson (a dva jeho

předchůdci) a ředitel společnosti Vegagerðin. Ve středu dění nechyběla ani stoletá Anna Hallgrímsdóttir a ještě

o rok starší Stefán Þorleifsson, nejstarší obyvatelé Eskifjörðuru (foto č. 4). Otevřením více než 15km přeložky

silnice č. 92 s téměř 8km tunelem Norðfjörður (foto č. 5) byl navždy uzavřen starý a nebezpečný tunel Oddsskarð

(foto č. 6). Norðfjörðurem projel jako první Stefán Þorleifsson (foto č. 7), který novým autem, jež mu pro tuto

příležitost pořídil syn, svezl i ministra dopravy. Po projížďce tunelem následovala v kryté jízdárně ve Fannarðalur

oslava (foto č. 8), která se protáhla dlouho do noci a zakončil ji velkolepý ohňostroj. Dnes už u islandských

východních fjordů připomíná přítomnost divize 5 jen vděčnost lidí za bezpečnější život a místní kostelík (foto č. 9).

Modernizace železniční

stanice Plzeň hlavní nádraží,

druhá etapa Projekt zahrnuje

i přestavbu mostů přes

ulice U Prazdroje a hlavně

Mikulášská. Tím zkomplikoval

nejen dopravu v železničním

uzlu krajského města, ale

i místní provoz aut a tramvají.

Modernization of the Pilsen

Central Railway Station,

Stage II The project included

the reconstruction of the

bridges over U Prazdroje and,

more importantly, Mikulášská

Streets. As a result, extensive

measures had to be taken

to change operations at the

Pilsen rail junction and to divert

local automobile and streetcar

traffic.

27

28

29

30

31

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

1

2

3

4

5

6

7

Kalendář Metrostavu 2018. Hurá! Je na světě! Lidi

a stavby Metrostavu fotil Jakub Červenka, texty připravila Lenka Svobodová, produkci jistil Robert Gruzovský. Do krásného kabátku zabalilo studio Side2.

Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav

/ Číslo 21/2017 vyšlo 1. 12. 2017 (22/2017 vyjde 19. 12. 2017) / Složení redakční rady Ing. J. Pavlíček (předseda), Ing. V. Kostiha (místopředseda), Ing. J. Kavan, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. P. Půta, Ing. P. Řezáč, Ing. L. Svobodová,

Ing. J. Šob a Ing. M. Zrcková / Neoznačené materiály připravila Ing. L. Svobodová, foto archiv Metrostavu / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Communication, s. r. o., Nad Kazankou 37,

Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.

Metrostav_21_2017.indd 4

29.11.17 12:39