Trať Pražského Semmeringu

prochází omlazovací kúrou

3. prosince 2018 / 21 / XXX

více ve fotoreportáži na str. 4

Ptáme se: Ing. Radomíra Richtera,

hl. stavbyvedoucího z divize 1 str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

Projekt Palmovka Open Park zvítězil

v prestižní soutěži str. 2

Nad Modřanskou roklí v Praze je

dokončeno dalších 154 bytů str. 3

Den D v tunelech Ejpovice

Divize 8 v oblasti Liberec pomáhá při

pátrání po historické štole str. 3

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Zdvihací most

v provozu!

V průběhu listopadu se

v Polsku otevřel unikátní

zdvihací most přes řeku

Mrtvá Visla, který spojuje

ostrov Sobieševo s pevninou.

Nový pětipolový most je

dlouhý 173 m a nese jméno Most Stolecia Niepodległości

(v překladu Století nezávislosti). Výstavbu řídil společný

česko-polský tým vedený Ing. Ladislavem Chovancem.

Obě zdvihací křídla, která byla osazena v srpnu, váží

dohromady přes 600 tun. Součástí je řídicí centrum mostu

na pravém břehu, stavba návazných silnic o délce 900 m,

rekonstrukce křižovatek a budování chodníků.

Tip na vánoční dárek

Cyklistický dres s logem Metrostav,

cena jednoho kusu „classic“ 859 Kč.

Objednávky zasílejte na adresu:

helena.cechurova@metrostav.cz

Exkurze na koridoru Praha Hostivař

Studenti Honors Academie, elitního vzdělávacího

programu při VŠE, se zúčastnili přednášky Ing. Ladislava

Šabacha z divize 5 o modernizaci traťového úseku Praha

Hostivař II, který se mění na vysokokapacitní železnici.

Součástí byla také exkurze na stavbě. Dále se uskutečnila

přednáška a diskuse na téma stavebních projektů

ve Skandinávii s Ing. Alešem Gothardem též z divize 5,

za účasti studentů Fakulty stavební ČVUT.

U zátěžové zkoušky mostu Legií

Pražská Technická správa komunikací (TSK) zahájila

v období 19. a 20. listopadu zatěžovací zkoušky na mostu

Legií. V nočních hodinách bylo možné spatřit šest

30tunových nákladních vozů, mezi nimi i kolosy s logem

Metrostavu. Na zátěžových zkouškách se totiž podílela

také naše firma. Akce posloužila k vytvoření podrobné

diagnostiky památkově chráněného mostu. Do jeho pilířů

byly navrtány sondy až do podzákladů, odkud se odebraly

vzorky. Most je ve špatném stavu a je nutná rekonstrukce,

kterou by TSK ráda zahájila po roce 2020.

Příznivci tenisu na Metrostav Open 2018

Poslední listopadový víkend patřil tenisu – turnaji dvojic Metrostav Open 2018. Již 20. ročník této akce pro

zaměstnance Metrostavu a firemní partnery se uskutečnil ve Wilson tenis centru v Modleticích u Prahy.

Všichni tenisté předvedli hodnotné sportovní výkony,

a i když souboje byly urputné, v hale po celou dobu

panovala přátelská nálada. Letos se turnaje účastnilo

16 dvojic hráčů, mezi nimiž byly i ženy. S tenisovou

raketou přišly hned tři. Z pohárů vítězů se nakonec

zaslouženě radovali hráči Tomáš Fiala (na snímku

vpravo) a Zbyněk Hroneš. Gratulujeme!

Metrostav_21_2018.indd 1

Pátek 16. listopadu, čas 8.20 hodin: významným dílem

Metrostavu a Subterry – jižním tubusem tunelu Ejpovice – projíždí první zvláštní vlak s lidmi, lokomotiva

u východního portálu dokonce přetrhává slavnostní

pásku (hlavní foto). Tunel dlouhý 4,1 km (nyní nejdelší

na české železnici) od té chvíle slouží svému účelu.

Historický okamžik přilákal mnoho nadšenců železnice, kteří si událost natáčeli a fotografovali.

Den předtím už v tunelu neoficiálně projely nákladní

soupravy. Je to obvyklý postup u nových tratí, kdy nákladní vlaky jedou maximálně rychlostí 50 km/hod a svojí

jízdou obrousí povrch kolejí. Slavnostní průjezd osobního

vlaku druhý den zahájil provoz na novém úseku a pravidelně začaly všechny rychlíky, expresy a spěšné vlaky v obou

směrech jezdit v sobotu 17. listopadu.

Pět let usilovné práce

Provoz v železničním tunelu mezi Plzní a Ejpovicemi (foto

č. 1) začal za 1380 dnů od okamžiku, kdy se razicí stroj pojmenovaný Viktorie u Kyšic poprvé zakousl do portálové

stěny. Nešlo přitom jen o výstavbu tunelů. Práce probíhaly v rámci modernizace železniční trati Rokycany–Plzeň,

kterou řídil tým techniků z Metrostavu a Subterry pod

vedením Ing. Tomáše Kohouta z divize 5. „Většina z nás

na této stavbě strávila pět let svého života, takže někteří

ji mají určitě spojenou i s rodinnými událostmi – máme tu

nějaké sňatky, narození dětí a bohužel i smutnější příběhy.

Pro většinu z nás to byla největší stavba, na které jsme se

podíleli. Z ražby TBM jsme tu získali obrovské zkušenosti,

bylo by škoda je ztratit. Znovu jsem si potvrdil, že v extrémních situacích se odhalují charaktery lidí. Jsem rád,

že ve většině jsem se nemýlil,“ shrnuje inženýr Kohout.

Stavbu samotných tunelů, která započala na přelomu

let 2014 a 2015, řídil Ing. Štefan Ivor z divize 5. Tunely

musely překonat kopce Homolka a Chlum (podélný profil),

které mají odlišné geologické složení: Homolka je z tektonicky porušených měkčích břidlic, Chlum je z tvrdých

spilitů. Nasazen byl tunelovací stroj TBM (foto č. 2) – speciálně vyrobený u německé firmy Herrenknecht. Pro jeho

start stavbaři v počátku výstavby připravili u východního

portálu rozměrnou jámu. Zářez byl v objektové skladbě

Subterry, zajištění jámy provedlo Zakládání staveb, startovací akce a takzvané kolíbky zhotovil Metrostav.

Odtěženo 1,6 milionu tun horniny

Raziči postupně během velmi náročné práce vybudovali

dva jednokolejné tubusy vedle sebe. Prorážka prvního

tubusu se uskutečnila v červnu 2016, v závěru září 2016

stavbaři zahájili ražbu druhého tubusu a dokončili ji loni

v říjnu. Pro zajímavost: z tunelů bylo za celou dobu odtěženo zhruba 1,6 milionu tun horniny, která byla uložena

ve vytěženém lomu v katastru obce Kyšice.

„V době ražeb jsme řešili problémy hlavně s geologií,

přítoky vody, s optimálním fungováním stroje, v době

výluk. Jsou to problémy související se zajištěním provozu na provozované koleji při současně masivní stavební

činnosti na vyloučené koleji. V době před zprovozněním

tunelů byly největší problémy s oživováním technologických souborů, ale nakonec to dopadlo dobře. A to díky

lidem, a jejich ochotě udělat pro úspěch maximum. Všem

patří mé uznání. Dále je třeba zdůraznit, že člověk sám

zvládne velmi málo. Velký dík za odvedenou práci patří

všem kolegům ze sdružení,“ uzavírá Tomáš Kohout.

–red–, foto Miroslav Chaloupka a archiv

Průběh stavby

11. 09. 2013

15. 11. 2013

25. 06. 2014

20. 11. 2014

23. 01. 2015

15. 06. 2015

13. 09. 2015

11. 01. 2016

30. 05. 2016

11. 06. 2016

23. 09. 2016

09. 12. 2016

15. 12. 2016

03. 03. 2017

10. 03. 2017

11. 05. 2017

07. 10. 2017

15. 11. 2018

podpis smlouvy Metrostav a Herrenknecht

poklep základního kamene

přejímka štítu od firmy Herrenknecht

montáž TBM

křest TBM jménem Viktorie

vyraženo 1000 m jižního tunelu

vyraženo 2000 m jižního tunelu

vyraženo 3000 m jižního tunelu

vyraženo 4000 m jižního tunelu

prorážka JTT a den otevřených dveří

první prstenec severního tunelu

rekordní denní postup 38 m

vyraženo 1000 m severního tunelu

vyraženo 2000 m severního tunelu

zahájena ražba propojek

vyraženo 3000 m severního tunelu

velká prorážka STT za účasti veřejnosti

tunelem projel nákladní vlak

Tunely Ejpovice v číslech

Délka každého ze dvou jednokolejných tunelů 4150 m

Způsob ražeb

kombinovaný stroj EPB/hardrock

Průměr řezné hlavy

9840 mm

Ostění

prstencové z betonu s rozptýlenou výztuží

Celkový počet prstenců

4000 ks

Přínos železnici

1

2

Celková trasa Rokycany–Plzeň se zkrátila o

Vlaky budou moci projíždět rychlostí

Zkrácení jízdní doby z Prahy do Plzně

6,09 km

160 km/h

11 minut

29.11.18 11:05