Trať Pražského Semmeringu
prochází omlazovací kúrou
3. prosince 2018 / 21 / XXX
více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: Ing. Radomíra Richtera,
hl. stavbyvedoucího z divize 1 str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Projekt Palmovka Open Park zvítězil
v prestižní soutěži str. 2
Nad Modřanskou roklí v Praze je
dokončeno dalších 154 bytů str. 3
Den D v tunelech Ejpovice
Divize 8 v oblasti Liberec pomáhá při
pátrání po historické štole str. 3
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Zdvihací most
v provozu!
V průběhu listopadu se
v Polsku otevřel unikátní
zdvihací most přes řeku
Mrtvá Visla, který spojuje
ostrov Sobieševo s pevninou.
Nový pětipolový most je
dlouhý 173 m a nese jméno Most Stolecia Niepodległości
(v překladu Století nezávislosti). Výstavbu řídil společný
česko-polský tým vedený Ing. Ladislavem Chovancem.
Obě zdvihací křídla, která byla osazena v srpnu, váží
dohromady přes 600 tun. Součástí je řídicí centrum mostu
na pravém břehu, stavba návazných silnic o délce 900 m,
rekonstrukce křižovatek a budování chodníků.
Tip na vánoční dárek
Cyklistický dres s logem Metrostav,
cena jednoho kusu „classic“ 859 Kč.
Objednávky zasílejte na adresu:
helena.cechurova@metrostav.cz
Exkurze na koridoru Praha Hostivař
Studenti Honors Academie, elitního vzdělávacího
programu při VŠE, se zúčastnili přednášky Ing. Ladislava
Šabacha z divize 5 o modernizaci traťového úseku Praha
Hostivař II, který se mění na vysokokapacitní železnici.
Součástí byla také exkurze na stavbě. Dále se uskutečnila
přednáška a diskuse na téma stavebních projektů
ve Skandinávii s Ing. Alešem Gothardem též z divize 5,
za účasti studentů Fakulty stavební ČVUT.
U zátěžové zkoušky mostu Legií
Pražská Technická správa komunikací (TSK) zahájila
v období 19. a 20. listopadu zatěžovací zkoušky na mostu
Legií. V nočních hodinách bylo možné spatřit šest
30tunových nákladních vozů, mezi nimi i kolosy s logem
Metrostavu. Na zátěžových zkouškách se totiž podílela
také naše firma. Akce posloužila k vytvoření podrobné
diagnostiky památkově chráněného mostu. Do jeho pilířů
byly navrtány sondy až do podzákladů, odkud se odebraly
vzorky. Most je ve špatném stavu a je nutná rekonstrukce,
kterou by TSK ráda zahájila po roce 2020.
Příznivci tenisu na Metrostav Open 2018
Poslední listopadový víkend patřil tenisu – turnaji dvojic Metrostav Open 2018. Již 20. ročník této akce pro
zaměstnance Metrostavu a firemní partnery se uskutečnil ve Wilson tenis centru v Modleticích u Prahy.
Všichni tenisté předvedli hodnotné sportovní výkony,
a i když souboje byly urputné, v hale po celou dobu
panovala přátelská nálada. Letos se turnaje účastnilo
16 dvojic hráčů, mezi nimiž byly i ženy. S tenisovou
raketou přišly hned tři. Z pohárů vítězů se nakonec
zaslouženě radovali hráči Tomáš Fiala (na snímku
vpravo) a Zbyněk Hroneš. Gratulujeme!
Metrostav_21_2018.indd 1
Pátek 16. listopadu, čas 8.20 hodin: významným dílem
Metrostavu a Subterry – jižním tubusem tunelu Ejpovice – projíždí první zvláštní vlak s lidmi, lokomotiva
u východního portálu dokonce přetrhává slavnostní
pásku (hlavní foto). Tunel dlouhý 4,1 km (nyní nejdelší
na české železnici) od té chvíle slouží svému účelu.
Historický okamžik přilákal mnoho nadšenců železnice, kteří si událost natáčeli a fotografovali.
Den předtím už v tunelu neoficiálně projely nákladní
soupravy. Je to obvyklý postup u nových tratí, kdy nákladní vlaky jedou maximálně rychlostí 50 km/hod a svojí
jízdou obrousí povrch kolejí. Slavnostní průjezd osobního
vlaku druhý den zahájil provoz na novém úseku a pravidelně začaly všechny rychlíky, expresy a spěšné vlaky v obou
směrech jezdit v sobotu 17. listopadu.
Pět let usilovné práce
Provoz v železničním tunelu mezi Plzní a Ejpovicemi (foto
č. 1) začal za 1380 dnů od okamžiku, kdy se razicí stroj pojmenovaný Viktorie u Kyšic poprvé zakousl do portálové
stěny. Nešlo přitom jen o výstavbu tunelů. Práce probíhaly v rámci modernizace železniční trati Rokycany–Plzeň,
kterou řídil tým techniků z Metrostavu a Subterry pod
vedením Ing. Tomáše Kohouta z divize 5. „Většina z nás
na této stavbě strávila pět let svého života, takže někteří
ji mají určitě spojenou i s rodinnými událostmi – máme tu
nějaké sňatky, narození dětí a bohužel i smutnější příběhy.
Pro většinu z nás to byla největší stavba, na které jsme se
podíleli. Z ražby TBM jsme tu získali obrovské zkušenosti,
bylo by škoda je ztratit. Znovu jsem si potvrdil, že v extrémních situacích se odhalují charaktery lidí. Jsem rád,
že ve většině jsem se nemýlil,“ shrnuje inženýr Kohout.
Stavbu samotných tunelů, která započala na přelomu
let 2014 a 2015, řídil Ing. Štefan Ivor z divize 5. Tunely
musely překonat kopce Homolka a Chlum (podélný profil),
které mají odlišné geologické složení: Homolka je z tektonicky porušených měkčích břidlic, Chlum je z tvrdých
spilitů. Nasazen byl tunelovací stroj TBM (foto č. 2) – speciálně vyrobený u německé firmy Herrenknecht. Pro jeho
start stavbaři v počátku výstavby připravili u východního
portálu rozměrnou jámu. Zářez byl v objektové skladbě
Subterry, zajištění jámy provedlo Zakládání staveb, startovací akce a takzvané kolíbky zhotovil Metrostav.
Odtěženo 1,6 milionu tun horniny
Raziči postupně během velmi náročné práce vybudovali
dva jednokolejné tubusy vedle sebe. Prorážka prvního
tubusu se uskutečnila v červnu 2016, v závěru září 2016
stavbaři zahájili ražbu druhého tubusu a dokončili ji loni
v říjnu. Pro zajímavost: z tunelů bylo za celou dobu odtěženo zhruba 1,6 milionu tun horniny, která byla uložena
ve vytěženém lomu v katastru obce Kyšice.
„V době ražeb jsme řešili problémy hlavně s geologií,
přítoky vody, s optimálním fungováním stroje, v době
výluk. Jsou to problémy související se zajištěním provozu na provozované koleji při současně masivní stavební
činnosti na vyloučené koleji. V době před zprovozněním
tunelů byly největší problémy s oživováním technologických souborů, ale nakonec to dopadlo dobře. A to díky
lidem, a jejich ochotě udělat pro úspěch maximum. Všem
patří mé uznání. Dále je třeba zdůraznit, že člověk sám
zvládne velmi málo. Velký dík za odvedenou práci patří
všem kolegům ze sdružení,“ uzavírá Tomáš Kohout.
–red–, foto Miroslav Chaloupka a archiv
Průběh stavby
11. 09. 2013
15. 11. 2013
25. 06. 2014
20. 11. 2014
23. 01. 2015
15. 06. 2015
13. 09. 2015
11. 01. 2016
30. 05. 2016
11. 06. 2016
23. 09. 2016
09. 12. 2016
15. 12. 2016
03. 03. 2017
10. 03. 2017
11. 05. 2017
07. 10. 2017
15. 11. 2018
podpis smlouvy Metrostav a Herrenknecht
poklep základního kamene
přejímka štítu od firmy Herrenknecht
montáž TBM
křest TBM jménem Viktorie
vyraženo 1000 m jižního tunelu
vyraženo 2000 m jižního tunelu
vyraženo 3000 m jižního tunelu
vyraženo 4000 m jižního tunelu
prorážka JTT a den otevřených dveří
první prstenec severního tunelu
rekordní denní postup 38 m
vyraženo 1000 m severního tunelu
vyraženo 2000 m severního tunelu
zahájena ražba propojek
vyraženo 3000 m severního tunelu
velká prorážka STT za účasti veřejnosti
tunelem projel nákladní vlak
Tunely Ejpovice v číslech
Délka každého ze dvou jednokolejných tunelů 4150 m
Způsob ražeb
kombinovaný stroj EPB/hardrock
Průměr řezné hlavy
9840 mm
Ostění
prstencové z betonu s rozptýlenou výztuží
Celkový počet prstenců
4000 ks
Přínos železnici
1
2
Celková trasa Rokycany–Plzeň se zkrátila o
Vlaky budou moci projíždět rychlostí
Zkrácení jízdní doby z Prahy do Plzně
6,09 km
160 km/h
11 minut
29.11.18 11:05