strana 4

Triumf Elona Muska?

Není to dlouho, co se americký investor a podnikatel

Elon Musk na Twitteru pochlubil videem z tunelu, který

jižně od Los Angeles vykopala jeho společnost. A strhl

tak pozornost médií. Elon Musk po letech do vesmíru

se společností SpaceX a elektromobilech Tesla získává

jméno i v o poznání „nudnějším“ oboru – stavebnictví. Svou tunelovací společnost pojmenoval příznačně

„The Boring Company“. V angličtině je „boring“ totiž

homonymum a znamená jak tunelovací, tak nudný.

Zaslouží si jeho tunel tučné titulky?

Mohlo by se zdát, že společnost se zaměřuje na konvenční stavební práce, konkrétně ražbu tunelů metodou

tunnel boring machine (TBM). Na tom by ale nebylo nic

senzačního, metodu TBM používá například i naše firma.

Pomocí razicích štítů Adéla a Tonda naše firma vyrazila

prodloužení metra V. A a pomocí většího štítu nazvaného Viktorie nedávno dokončila i tunely Ejpovice – dva

paralelní železniční tunely, z nichž každý měří přes čtyři

kilometry. Jejich ražba trvala téměř rok a půl u prvního,

u druhého už jen rok a 11 dní.

The Boring Company zvládla za dobu své existence

zatím vyrazit testovací tunel dlouhý 1,8 km, s vnitřním

průměrem 3,8 m. Pro srovnání Ejpovické tunely mají

vnitřní průměr 8,7 m. Na Wikipedii se dočteme, že stavba

testovacího tunelu zabere téměř dva roky, což v porovnání

s dobami ražeb v Ejpovicích není žádný zázrak. Proč tedy

taková pozornost médií? Výstavba tunelu v Los Angeles

se totiž počítá od doby, kdy Elon Musk, rozladěný dopravními zácpami, prohlásil, že vybuduje tunel do 10. prosince 2018. Je to tedy od nápadu k dokončení krátká doba.

V Ejpovicích projekční práce začaly v roce 2002 a první

vlak projel v listopadu 2018. Jsme tedy na cca 26 letech,

a to už je oproti dvěma rokům zásadní rozdíl.

Kterak projekt zásadně urychlit?

Mohlo by se tedy zdát, že naše stavební firmy jsou vlastně

rychlejší než Elon Musk, a rozdíl 24 let dát za vinu politické

reprezentaci. Přestože tento závěr není tak úplně mimo,

Elon stavbu zásadní způsobem urychlil. Třeba tím, že nápad vyšel přímo od něj a okamžitě se pustil do realizace,

či že zahajoval práce na vlastním pozemku. Dále – ražba

nečelila odporu místních obyvatel.

A jak vypadá srovnání po technické stránce? Ražby

společnost zahajovala se strojem z druhé ruky. V roce

2018 již vyvinuli hybridní stroj, složený částečně z klasických TBM dílů a částečně z dílů vyvinutých a vyrobených

přímo společností. Stroj razil 2krát rychleji... Muskova

Boring company si tučné titulky asi zaslouží, i kdyby jen

polovina zmíněného byla pravda. Ale je také vidět, že

v rychlosti samotné ražby zatím Češi z Metrostavu vedou,

což je sice dílčí, nicméně významný úspěch.

INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI

Velké poděkování

NAŠE FOTOREPORTÁŽ

1

2

3

–red–

Očkování proti chřipce

4

5

Martin Patřičný

Aktuality z Metrostavu najdete na

www.facebook.com/Metrostav

a na webu www.metrostav.cz

–red–, foto archiv CEEP 2017

Ani v letošním roce jsme nezapomněli na prevenci

tohoto snadno přenosného virového onemocnění a nabídli našim zaměstnancům ochranu očkováním.

Pro letošní sezonu jsme zajistili vakcínu v tetravalentní

podobě, která poskytuje proti dřívějším standardním trivalentním vakcínám širší ochranu. Absolvovat očkování

má smysl alespoň dva až tři týdny před začátkem chřipkové sezony. Nejvyšší jistotu splnění této podmínky máme tedy obvykle do konce listopadu. I pozdější očkování

je však lepší než žádné. Pokud jste očkování letos ještě

nestihli, neváhejte a objednejte se co nejdříve v našem

smluvním zdravotnickém zařízení MediClinic.

Ing. Martina Zrcková

6

7

Oceněné VD Kořensko

Modernizace vodního díla Kořensko na Vltavě (u Týna

n. Vlt.) získala v soutěži Český energetický a ekologický projekt, stavba, inovace roku 2017 (CEEP 2017)

cenu ministerstva životního prostředí. Projekt řídil Jan

Prokeš z divize 6. Blahopřejeme!

Slavnostní vyhlášení proběhlo 20. listopadu v Betlémské kapli v Praze. Cílem soutěže, která má dlouhou tradici

(letos se uskutečnil již 16. ročník), je zvýšit energetickou

efektivitu České republiky, dosáhnout výrazných úspor

energie v průmyslu, dopravě i bydlení a tak napomoci

zvýšení konkurenceschopnosti ČR a zlepšení životního

prostředí nejen občanů našeho státu, ale i Evropy.

Pracovníci Jedličkova ústavu a škol v Praze (JÚŠ),

vychovatel Zdeněk Trousil a psycholožka Radomila Lorencová, vyjádřili dopisem adresovaným naší společnosti poděkování za spolupráci a podporu při začlenění

lidí se zdravotním postižením do pracovního procesu.

Jde o Jakuba Jirků, který chodí pracovat do Metrostavu jeden den v týdnu, a to každé pondělí na šest hodin.

Zdeněk Trousil a Radomila Lorencová uvádějí:

Chtěli jsme vidět, jak si Kuba vede v samostatnosti,

a případně dát podněty k vylepšení. Byli jsme mile překvapeni, jak Kuba zodpovědně a kompetentně pracuje v rámci

svých limitovaných možností a jak vstřícně a podpůrně

k němu přistupují jeho kolegové na pracovišti Metrostavu.

Z pozorování a diskuse s panem Leopoldem Nevídalem

byla patrná snaha o maximální aktivaci a zapojení Kuby.

Jednotlivé pracovní úkoly na nás působily promyšleně

naprosto do detailů a přitom s ohledem na zdravotní

handicap a z toho vyplývající sníženou kapacitu našeho

klienta. Je třeba také zmínit, že Kuba potřebuje ke své

práci konkrétní dopomoc, ať už se týká samotné práce,

hygieny a WC, ale i dalších činností. Tuto dopomoc v době

naší přítomnosti vykonávali pan Leopold Nevídal a pan

Daniel Kroupa. Zasáhlo nás, s jakou lidskostí, porozuměním a profesionalitou, dokážou přirozeně integrovat

člověka se zdravotním postižením.

Na závěr potřebujeme zmínit pracovníka, který v den

naší návštěvy nebyl na pracovišti, přesto má zásadní podíl na začlenění a zaměstnání Kuby. Tím je šéf divize 11,

pan Jiří Ešner, bez jehož profesionálního vedení a podpory by náš klient nemohl být takto úspěšně integrován

do běžného pracovního kolektivu. Tímto jsme chtěli vyjádřit velké poděkování všem třem výše jmenovaným za to,

co pro Kubu Jirků dělají, a upozornit tak na jejich činnost,

která je hodna povšimnutí a ocenění.

8

9

Metrostav opravuje v Praze dva památkově chráněné viadukty

Mosty, na nichž už od září pracují stavbaři z divize 5 pod vedením Milana Špičky, se nacházejí na trati, která je

známá pod pojmem Pražský Semmering (podle rakouské horské železnice zapsané na seznamu UNESCO). Právem

je tato železniční trať mezi pražským Smíchovem a Řepy považována za nejkrásnější na území hlavního města

(foto č. 1). Hlubočepské kamenné viadukty, které naši stavbaři opravují, byly postaveny mezi roky 1870 a 1872,

v současné době se jedná o památkově chráněné mosty (foto č. 2 a č. 3). Jejich celková rekonstrukce je prováděna

ve dvou fázích: ve vlakové výluce od 5. září 2018 do 18. prosince 2018 probíhají opravy na mostech (foto č. 4). Další

práce, které budou ukončeny příští rok 30. června, se provádějí pod mosty. Během vlakové výluky stavbaři odtěžili

stávající zásypy (foto č. 5) za účelem vytvoření nového hydroizolačního systému tak, aby bylo zamezeno vnikání

vody a následné degradaci kamenných a cihelných kleneb (foto č. 6). Dále je zde opravováno stávající kamenné

převáženě pískovcové zábradlí (foto č. 7). Součástí rekonstrukce u jihovýchodního viaduktu je také výměna značně

porušené ocelové nosné konstrukce, která je z roku 1923 (foto č. 8). Vzhled nové konstrukce je ponechán ve stejném

duchu jako původní. Jde tedy o plnostěnnou trámovou konstrukci bez mostovky (foto č. 9). Co zbývá? Po Novém roce

bude narušené kamenné a cihelné zdivo proinjektováno a kompletně očištěno a přespárováno. „Práce jsou zde velmi

náročné vzhledem k charakteru stavby a probíhají pod dohledem Národního památkového ústavu hlavního města

Prahy. Musíme také počítat s omezeným přístupem na mosty kvůli velmi krátkým vlakovým výlukám,“ shrnuje

a uzavírá Ing. Petr Sýkora, specialista pro mosty a inženýrské konstrukce z divize 5.

Mezi novodobými Bati

V Clarion Congress Hotel Prague proběhl v polovině

listopadu křest knihy 100 let od začátku svobodného

podnikání v Československu: Manažeři se lvíčkem (foto). Dílo mimo jiné představuje Ing. Aleše Gotharda

z divize 5, který působí jako oblastní ředitel pro Skandinávii a Island a letos obdržel titul manažer čtvrtstoletí v kategorii mladý manažerský talent.

Kniha představuje příběhy československých prvorepublikových podnikatelských „es“ i jejich následovníků

– novodobých Baťů, kteří po roce 1989 do dneška dělají

čest České republice i daleko za jejími hranicemi.

Autorem literárního díla je Kamil Miketa, generálním

partnerem je Česká manažerská asociace (ČMA). „Kniha

je nejen o úspěších, ale i o těžkostech a pádech podnikatelských a manažerských es. Například Tomáš Baťa třikrát

zkrachoval, objížděl na kole známé, aby mu půjčili peníze.

I z toho je třeba se poučit, je to vzkaz mladé generaci,“

uvedl během akce Kamil Miketa.

–red–

Foto archiv stavby

Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřený šéfredaktor David Kalců, DiS / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav

/ Číslo 21/2018 vyšlo 3. 12. 2018 (22/2018 vyjde 19. 12. 2018) / Složení redakční rady Ing. Jaromír Pavlíček (předseda), Ing. Vojtěch Kostiha, MBA (místopředseda), Ing. Kateřina Hainzová, MBA, David Kalců, DiS, Ing. Jitka Neklanová,

Ing. Ladislav Profota, Ing. Petr Půta, Ing. Petr Řezáč, Ing. Jaromír Šob a Ing. Martina Zrcková / Neoznačené materiály připravil David Kalců, DiS, foto archiv Metrostavu / Výroba Boomerang Communication, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja,

tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.

Metrostav_21_2018.indd 4

29.11.18 11:05