Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 21/2018, Strana 3
Metrostav Metrostav 21/2018, Strana 4
4
6
8
2
1
5
7
9
3
Metrostav opravuje vPraze dva památkově chráněné viadukty
Mosty, nanichž už odzáří pracují stavbaři zdivize 5 pod vedením Milana Špky, se naczejí natrati, která je
známá pod pojmem Pražský Semmering (podle rakouské horské železnice zapsané naseznamu UNESCO). Právem
je tato železniční trať mezi pražským Schovem aŘepy považována zanejksněí naúzemí hlavho města
(foto č. 1). Hlubočepské kamenné viadukty, které naši stavbaři opravují, byly postaveny mezi roky 1870 a1872,
vsoasné době se jedná opamátkově chráné mosty (foto č. 2 ač. 3). Jejich celková rekonstrukce je prováděna
vedvou fázích: vevlakové výluce od5. září 2018 do18. prosince 2018 prohají opravy namostech (foto č. 4). Daí
práce, které budou ukončeny příští rok 30. června, se provájí pod mosty. Během vlakové výluky stavbaři odtěžili
stávající zásypy (foto č. 5) zaúčelem vytvoření nového hydroizolačho systému tak, aby bylo zamezeno vni
vody asledné degradaci kamenných acihelných kleneb (foto č. 6). Dále je zde opravováno stávající kamen
eváženě pískovcové zábradlí (foto č. 7). Soástí rekonstrukce ujihovýchodho viaduktu je také výměna znně
porušené ocelové nosné konstrukce, která je zroku 1923 (foto č. 8). Vzhled nové konstrukce je ponecn vestejm
duchu jako původní. Jde tedy oplnostěnnou trámovou konstrukci bez mostovky (foto č. 9). Co zvá? PoNovém roce
bude narené kamenné acihelné zdivo proinjektováno akompletně očištěno aesrováno. „Práce jsou zde velmi
ročné vzhledem kcharakteru stavby a probíhají pod dohledem Národho památkoho ústavu hlavho města
Prahy. Musíme také počítat somezeným přístupem namosty kvůli velmi krátkým vlakovým výlum,“ shrnuje
auzavírá Ing.Petr Sýkora, specialista pro mosty ainženýrské konstrukce zdivize 5.
Foto archiv stavby
strana 4
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
Triumf Elona Muska?
Není to dlouho, co se americký investor apodnikatel
Elon Musk naTwitteru pochlubil videem ztunelu, který
jižně odLos Angeles vykopala jeho společnost. Astrhl
tak pozornost médií. Elon Musk poletech dovesmíru
se společností SpaceX aelektromobilech Tesla získává
jméno i v o poznání „nudjším“ oboru – stavebnic-
tví. Svou tunelovací společnost pojmenoval příznačně
The Boring Company. V angličtině je „boring“ totiž
homonymum a znamená jak tunelovací, tak nudný.
Zaslouží si jeho tunel tučné titulky?
Mohlo by se zt, že spolnost se zaměřuje nakon-
vení stavební práce, konkrétně ražbu tunelů metodou
tunnel boring machine (TBM). Natom by ale nebylo nic
senzačho, metodu TBM poívá naíklad i naše firma.
Pomocí razicích štítů Ala aTonda naše firma vyrazila
prodloužení metra V. Aapomocí většího štítu nazvané-
ho Viktorie nedávno dokoila i tunely Ejpovice – dva
paralelní železnní tunely, znichž každý měří přes čti
kilometry. Jejich ražba trvala téměř rok apůl uprvního,
udruho už jen rok a11 dní.
The Boring Company zvládla zadobu své existence
zatím vyrazit testovací tunel dlouhý 1,8 km, s vnitřm
průměrem 3,8 m. Pro srovnání Ejpovické tunely ma
vniní průměr 8,7 m. NaWikipedii se dočteme, že stavba
testovaho tunelu zabere téměř dva roky, což vporovná
sdobami ražeb vEjpovich není žádný zázrak. Proč tedy
taková pozornost médií? Výstavba tunelu vLos Angeles
se totiž počítá oddoby, kdy Elon Musk, rozlaný doprav-
ními zácpami, prohlásil, že vybuduje tunel do10. prosin-
ce2018. Je to tedy odnápadu kdokoení krátká doba.
VEjpovich projení práce začaly vroce 2002 aprvní
vlak projel vlistopadu 2018. Jsme tedy nacca 26 letech,
ato už je oproti dvěma rokům zásadní rozdíl.
Kterak projekt zásadně urychlit?
Mohlo by se tedy zdát, že naše stavební firmy jsou vlastně
rychleí než Elon Musk, arozl 24 let dát zavinu politické
reprezentaci. Přestože tento závěr není tak úplně mimo,
Elon stavbu zásadní zsobem urychlil. Třeba tím, že ná-
pad vyšel přímo odněj aokamžitě se pustil dorealizace,
či že zahajoval práce navlastním pozemku. Dále – ražba
nečelila odporu místních obyvatel.
A jak vypadá srovnání potechnické stránce? Ražby
spolnost zahajovala se strojem z druhé ruky. V roce
2018 již vyvinuli hybridní stroj, složený částečně zklasic-
kých TBM dílů ačástně zdílů vyvinutých avyrobených
přímo společností. Stroj razil 2krát rychleji... Muskova
Boring company si tučné titulky asi zasloí, ikdyby jen
polovina zho byla pravda. Ale je také vidět, že
vrychlosti samotné ražby zatím Či zMetrostavu vedou,
což je sice díí, nicně významný úspěch.
Martin Patřičný
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřený šéfredaktor David Kalců, DiS / Adresa redakce Koželužská 4, 18000Praha 8-Libeň, tel.: 266019241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav
/ Číslo 21/2018 vyšlo 3. 12. 2018 (22/2018 vyjde 19. 12. 2018) / Složení redakční rady Ing.JaromírPavlíček (předseda), Ing.Vojtěch Kostiha, MBA (místopředseda), Ing.Kateřina Hainzová, MBA, David Kalců, DiS, Ing.Jitka Neklanová,
Ing.Ladislav Profota, Ing.Petr Půta, Ing.Petr Řezáč, Ing.JaromírŠob aIng.Martina Zrcková / Neoznačené materiályipravil David Kalců, DiS, foto archiv Metrostavu / Výroba Boomerang Communication,s.r.o., Nad Kazankou 37, Praha7-Troja,
tel.: 244023201, fax: 244023333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze avýhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. aje veřejně neprodejný.
Velké poděkování
Pracovci Jedličkova ústavu a škol v Praze (JÚŠ),
vychovatel Zdek Trousil apsycholožka Radomila Lo-
rencová, vyjádřili dopisem adresovaným ní společ-
nosti poděkoní zaspolupráci apodporu při začleně
lidí se zdravotm postem do pracovho procesu.
Jde oJakuba Jirků, který chodí pracovat doMetrosta-
vu jeden den vtýdnu, a to každé pondělí našest hodin.
Zdeněk Trousil aRadomila Lorencová udějí:
Chli jsme vidět, jak si Kuba vede vsamostatnosti,
aípadně dát podněty kvylee. Byli jsme mile překva-
peni, jak Kuba zodpovědně akompetentně pracuje vrámci
svých limitovaných možností ajak vstřícně apodpůr
kmu přistupují jeho kolegové napracovti Metrostavu.
Zpozorování adiskuse spanem Leopoldem Nevídalem
byla patrná snaha omaxilní aktivaci azapojení Kuby.
Jednotlivé pracovní úkoly na s působily promyšleně
naprosto do detailů a itom s ohledem na zdravotní
handicap aztoho vypvací sženou kapacitu našeho
klienta. Je třeba také zmínit, že Kuba potřebuje ke s
práci konkrétní dopomoc, ať už se týká samotné práce,
hygieny aWC, ale idalších činností. Tuto dopomoc vdobě
naší přítomnosti vykonávali pan Leopold Nevídal apan
Daniel Kroupa. Zasáhlo nás, s jakou lidskostí, porozu-
měním a profesionalitou, dokážou přirozeně integrovat
člověka se zdravotním postižením.
Nazár poebujeme zmínit pracovníka, který vden
naší nátěvy nebyl napracovišti, přesto má zásadní po-
l nazačlenění azaměstní Kuby. Tím je šéf divize11,
pan Jiří Ešner, bez jehož profesionálho vedení a pod-
pory by náš klient nemohl být takto úsšně integrován
doběžného pracovho kolektivu. Tímto jsme chtěli vyjá-
it velké pokoní všem třem výše jmenovam zato,
co pro Kubu Jirků dělají, aupozornit tak najejich činnost,
která je hodna povšimnutí aocenění.
–red–
Mezi novodobými Bati
V Clarion Congress Hotel Prague proběhl v polovině
listopadu křest knihy 100 let od zátku svobodného
podnikání vČeskoslovensku: Manažeři se lvíčkem (fo-
to). Dílo mimo jiné představuje Ing. Aleše Gotharda
zdivize 5, který působí jako oblastní ředitel pro Skan-
dinávii aIsland aletos obdržel titul manažer čtvrtsto-
letí vkategorii mladý manažerský talent.
Kniha představuje příhy československých prvore-
publikových podnikatelských „es“ i jejich následovní
– novodobých Bů, kteří poroce 1989 dodneška děla
čest České republice idaleko zajejími hranicemi.
Autorem literárního díla je Kamil Miketa, generálním
partnerem je Česká manažerská asociace (ČMA). „Kniha
je nejen oúspěších, ale iotěžkostech adech podnika-
telských amanažerských es. Například Tomáš Ba třikrát
zkrachoval, objížděl nakole z, aby mu půjčili peníze.
Iztoho je třeba se poučit, je to vzkaz mladé generaci,“
uvedl během akce Kamil Miketa.
–red–
Oceněné VD Kořensko
Modernizace vodho díla Kensko na Vltavě (u Týna
n. Vlt.) získala v soutěži Český energetický a ekolo-
gický projekt, stavba, inovace roku 2017 (CEEP 2017)
cenu ministerstva životho prostředí. Projekt řídil Jan
Prokeš zdivize 6. Blahoejeme!
Slavnostní vyhlášení prohlo 20. listopadu v Betlém-
ské kapli v Praze. Cílem souže, která má dlouhou tradici
(letos se uskutečnil již 16. ročník), je zvýšit energetickou
efektivitu České republiky, dosáhnout výrazných úspor
energie v průmyslu, dopravě i bydlení a tak napomoci
zvýšení konkurenceschopnosti ČR a zlepšení životního
prostředí nejen občanů našeho státu, ale i Evropy.
red–, foto archiv CEEP 2017
Očkování proti chřipce
Ani v letošm roce jsme nezapomněli na prevenci
tohoto snadno přenosného virového onemocnění a na-
bídli nim zastnanm ochranu očkováním.
Pro letošní sezonu jsme zajistili vakcínu v tetravalent
podo, která poskytuje proti dřívějším standardním tri-
valentním vakcínám širší ochranu. Absolvovat očkování
má smysl alespoň dva až tři týdny před začátkem cip-
kové sezony. Nejvší jistotu splnění této podmínky má-
me tedy obvykle do konce listopadu. I pozjší očkování
je však leí než žádné. Pokud jste očkování letos ješ
nestihli, neváhejte a objednejte se co nejdříve v našem
smluvním zdravotnickém zařízení MediClinic.
Ing. Martina Zrcková
Aktuality z Metrostavu najdete na
www.facebook.com/Metrostav
a na webu www.metrostav.cz
Metrostav_21_2018.indd 4 29.11.18 11:05

 

Metrostav Metrostav 21/2018, Strana 1
Metrostav Metrostav 21/2018, Strana 2
Metrostav Metrostav 21/2018, Strana 3
Metrostav Metrostav 21/2018, Strana 4
Metrostav Metrostav 21/2018, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 21/2018, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 21/2018, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 21/2018, Strana 4

Strana 4

4

Sending statistics … done (314 ms)

Rendering Strana 4 (102463): (0/1) (349 ms)

Rendering Strana 3 (102461): (0/1) (348 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2923/vth118641-1.jpg

 i2923/vth118643-1.jpg

 i2923/bg102463.svg

 i2923/vth118630-1.jpg

 i2923/vth118639-1.jpg