strana 4
Triumf Elona Muska?
Není to dlouho, co se americký investor a podnikatel
Elon Musk na Twitteru pochlubil videem z tunelu, který
jižně od Los Angeles vykopala jeho společnost. A strhl
tak pozornost médií. Elon Musk po letech do vesmíru
se společností SpaceX a elektromobilech Tesla získává
jméno i v o poznání „nudnějším“ oboru – stavebnictví. Svou tunelovací společnost pojmenoval příznačně
„The Boring Company“. V angličtině je „boring“ totiž
homonymum a znamená jak tunelovací, tak nudný.
Zaslouží si jeho tunel tučné titulky?
Mohlo by se zdát, že společnost se zaměřuje na konvenční stavební práce, konkrétně ražbu tunelů metodou
tunnel boring machine (TBM). Na tom by ale nebylo nic
senzačního, metodu TBM používá například i naše firma.
Pomocí razicích štítů Adéla a Tonda naše firma vyrazila
prodloužení metra V. A a pomocí většího štítu nazvaného Viktorie nedávno dokončila i tunely Ejpovice – dva
paralelní železniční tunely, z nichž každý měří přes čtyři
kilometry. Jejich ražba trvala téměř rok a půl u prvního,
u druhého už jen rok a 11 dní.
The Boring Company zvládla za dobu své existence
zatím vyrazit testovací tunel dlouhý 1,8 km, s vnitřním
průměrem 3,8 m. Pro srovnání Ejpovické tunely mají
vnitřní průměr 8,7 m. Na Wikipedii se dočteme, že stavba
testovacího tunelu zabere téměř dva roky, což v porovnání
s dobami ražeb v Ejpovicích není žádný zázrak. Proč tedy
taková pozornost médií? Výstavba tunelu v Los Angeles
se totiž počítá od doby, kdy Elon Musk, rozladěný dopravními zácpami, prohlásil, že vybuduje tunel do 10. prosince 2018. Je to tedy od nápadu k dokončení krátká doba.
V Ejpovicích projekční práce začaly v roce 2002 a první
vlak projel v listopadu 2018. Jsme tedy na cca 26 letech,
a to už je oproti dvěma rokům zásadní rozdíl.
Kterak projekt zásadně urychlit?
Mohlo by se tedy zdát, že naše stavební firmy jsou vlastně
rychlejší než Elon Musk, a rozdíl 24 let dát za vinu politické
reprezentaci. Přestože tento závěr není tak úplně mimo,
Elon stavbu zásadní způsobem urychlil. Třeba tím, že nápad vyšel přímo od něj a okamžitě se pustil do realizace,
či že zahajoval práce na vlastním pozemku. Dále – ražba
nečelila odporu místních obyvatel.
A jak vypadá srovnání po technické stránce? Ražby
společnost zahajovala se strojem z druhé ruky. V roce
2018 již vyvinuli hybridní stroj, složený částečně z klasických TBM dílů a částečně z dílů vyvinutých a vyrobených
přímo společností. Stroj razil 2krát rychleji... Muskova
Boring company si tučné titulky asi zaslouží, i kdyby jen
polovina zmíněného byla pravda. Ale je také vidět, že
v rychlosti samotné ražby zatím Češi z Metrostavu vedou,
což je sice dílčí, nicméně významný úspěch.
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
Velké poděkování
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
1
2
3
–red–
Očkování proti chřipce
4
5
Martin Patřičný
Aktuality z Metrostavu najdete na
www.facebook.com/Metrostav
a na webu www.metrostav.cz
–red–, foto archiv CEEP 2017
Ani v letošním roce jsme nezapomněli na prevenci
tohoto snadno přenosného virového onemocnění a nabídli našim zaměstnancům ochranu očkováním.
Pro letošní sezonu jsme zajistili vakcínu v tetravalentní
podobě, která poskytuje proti dřívějším standardním trivalentním vakcínám širší ochranu. Absolvovat očkování
má smysl alespoň dva až tři týdny před začátkem chřipkové sezony. Nejvyšší jistotu splnění této podmínky máme tedy obvykle do konce listopadu. I pozdější očkování
je však lepší než žádné. Pokud jste očkování letos ještě
nestihli, neváhejte a objednejte se co nejdříve v našem
smluvním zdravotnickém zařízení MediClinic.
Ing. Martina Zrcková
6
7
Oceněné VD Kořensko
Modernizace vodního díla Kořensko na Vltavě (u Týna
n. Vlt.) získala v soutěži Český energetický a ekologický projekt, stavba, inovace roku 2017 (CEEP 2017)
cenu ministerstva životního prostředí. Projekt řídil Jan
Prokeš z divize 6. Blahopřejeme!
Slavnostní vyhlášení proběhlo 20. listopadu v Betlémské kapli v Praze. Cílem soutěže, která má dlouhou tradici
(letos se uskutečnil již 16. ročník), je zvýšit energetickou
efektivitu České republiky, dosáhnout výrazných úspor
energie v průmyslu, dopravě i bydlení a tak napomoci
zvýšení konkurenceschopnosti ČR a zlepšení životního
prostředí nejen občanů našeho státu, ale i Evropy.
Pracovníci Jedličkova ústavu a škol v Praze (JÚŠ),
vychovatel Zdeněk Trousil a psycholožka Radomila Lorencová, vyjádřili dopisem adresovaným naší společnosti poděkování za spolupráci a podporu při začlenění
lidí se zdravotním postižením do pracovního procesu.
Jde o Jakuba Jirků, který chodí pracovat do Metrostavu jeden den v týdnu, a to každé pondělí na šest hodin.
Zdeněk Trousil a Radomila Lorencová uvádějí:
Chtěli jsme vidět, jak si Kuba vede v samostatnosti,
a případně dát podněty k vylepšení. Byli jsme mile překvapeni, jak Kuba zodpovědně a kompetentně pracuje v rámci
svých limitovaných možností a jak vstřícně a podpůrně
k němu přistupují jeho kolegové na pracovišti Metrostavu.
Z pozorování a diskuse s panem Leopoldem Nevídalem
byla patrná snaha o maximální aktivaci a zapojení Kuby.
Jednotlivé pracovní úkoly na nás působily promyšleně
naprosto do detailů a přitom s ohledem na zdravotní
handicap a z toho vyplývající sníženou kapacitu našeho
klienta. Je třeba také zmínit, že Kuba potřebuje ke své
práci konkrétní dopomoc, ať už se týká samotné práce,
hygieny a WC, ale i dalších činností. Tuto dopomoc v době
naší přítomnosti vykonávali pan Leopold Nevídal a pan
Daniel Kroupa. Zasáhlo nás, s jakou lidskostí, porozuměním a profesionalitou, dokážou přirozeně integrovat
člověka se zdravotním postižením.
Na závěr potřebujeme zmínit pracovníka, který v den
naší návštěvy nebyl na pracovišti, přesto má zásadní podíl na začlenění a zaměstnání Kuby. Tím je šéf divize 11,
pan Jiří Ešner, bez jehož profesionálního vedení a podpory by náš klient nemohl být takto úspěšně integrován
do běžného pracovního kolektivu. Tímto jsme chtěli vyjádřit velké poděkování všem třem výše jmenovaným za to,
co pro Kubu Jirků dělají, a upozornit tak na jejich činnost,
která je hodna povšimnutí a ocenění.
8
9
Metrostav opravuje v Praze dva památkově chráněné viadukty
Mosty, na nichž už od září pracují stavbaři z divize 5 pod vedením Milana Špičky, se nacházejí na trati, která je
známá pod pojmem Pražský Semmering (podle rakouské horské železnice zapsané na seznamu UNESCO). Právem
je tato železniční trať mezi pražským Smíchovem a Řepy považována za nejkrásnější na území hlavního města
(foto č. 1). Hlubočepské kamenné viadukty, které naši stavbaři opravují, byly postaveny mezi roky 1870 a 1872,
v současné době se jedná o památkově chráněné mosty (foto č. 2 a č. 3). Jejich celková rekonstrukce je prováděna
ve dvou fázích: ve vlakové výluce od 5. září 2018 do 18. prosince 2018 probíhají opravy na mostech (foto č. 4). Další
práce, které budou ukončeny příští rok 30. června, se provádějí pod mosty. Během vlakové výluky stavbaři odtěžili
stávající zásypy (foto č. 5) za účelem vytvoření nového hydroizolačního systému tak, aby bylo zamezeno vnikání
vody a následné degradaci kamenných a cihelných kleneb (foto č. 6). Dále je zde opravováno stávající kamenné
převáženě pískovcové zábradlí (foto č. 7). Součástí rekonstrukce u jihovýchodního viaduktu je také výměna značně
porušené ocelové nosné konstrukce, která je z roku 1923 (foto č. 8). Vzhled nové konstrukce je ponechán ve stejném
duchu jako původní. Jde tedy o plnostěnnou trámovou konstrukci bez mostovky (foto č. 9). Co zbývá? Po Novém roce
bude narušené kamenné a cihelné zdivo proinjektováno a kompletně očištěno a přespárováno. „Práce jsou zde velmi
náročné vzhledem k charakteru stavby a probíhají pod dohledem Národního památkového ústavu hlavního města
Prahy. Musíme také počítat s omezeným přístupem na mosty kvůli velmi krátkým vlakovým výlukám,“ shrnuje
a uzavírá Ing. Petr Sýkora, specialista pro mosty a inženýrské konstrukce z divize 5.
Mezi novodobými Bati
V Clarion Congress Hotel Prague proběhl v polovině
listopadu křest knihy 100 let od začátku svobodného
podnikání v Československu: Manažeři se lvíčkem (foto). Dílo mimo jiné představuje Ing. Aleše Gotharda
z divize 5, který působí jako oblastní ředitel pro Skandinávii a Island a letos obdržel titul manažer čtvrtstoletí v kategorii mladý manažerský talent.
Kniha představuje příběhy československých prvorepublikových podnikatelských „es“ i jejich následovníků
– novodobých Baťů, kteří po roce 1989 do dneška dělají
čest České republice i daleko za jejími hranicemi.
Autorem literárního díla je Kamil Miketa, generálním
partnerem je Česká manažerská asociace (ČMA). „Kniha
je nejen o úspěších, ale i o těžkostech a pádech podnikatelských a manažerských es. Například Tomáš Baťa třikrát
zkrachoval, objížděl na kole známé, aby mu půjčili peníze.
I z toho je třeba se poučit, je to vzkaz mladé generaci,“
uvedl během akce Kamil Miketa.
–red–
Foto archiv stavby
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřený šéfredaktor David Kalců, DiS / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav
/ Číslo 21/2018 vyšlo 3. 12. 2018 (22/2018 vyjde 19. 12. 2018) / Složení redakční rady Ing. Jaromír Pavlíček (předseda), Ing. Vojtěch Kostiha, MBA (místopředseda), Ing. Kateřina Hainzová, MBA, David Kalců, DiS, Ing. Jitka Neklanová,
Ing. Ladislav Profota, Ing. Petr Půta, Ing. Petr Řezáč, Ing. Jaromír Šob a Ing. Martina Zrcková / Neoznačené materiály připravil David Kalců, DiS, foto archiv Metrostavu / Výroba Boomerang Communication, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja,
tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.
Metrostav_21_2018.indd 4
29.11.18 11:05