strana 3
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
1
Nad Modřanskou roklí hotovo dalších 154 bytů
Na výstavbě celé řady bytových domů se podílely divize napříč celou firmou. Poslední dokončený projekt
Nad Modřanskou roklí v Praze-Kamýku (foto č. 1) je dílem Ing. Marka Kubra z divize 6 a jeho týmu. Bytové domy se podařilo dokončit včas a v odpovídající kvalitě.
Stavba bytových domů s podzemními garážemi
a nezbytnou infrastrukturou v okolí začala loni v lednu
a po 21 měsících byly byty s celou řadou klientských
změn připraveny ke kolaudaci. „Nosná konstrukce všech
čtyř objektů je kombinací železobetonu a zdiva z cihelných
tvárnic. Fasádu tvoří kontaktní zateplení z minerální vaty
a střešní plášť jednoplášťová plochá střecha s klasickým
pořadím vrstev,“ uvádí vedoucí projektu Ing. Marek Kubr.
Balkony, terasy i garážová stání
V domech se dvěma podzemními a osmi nadzemními
podlažími vzniklo celkem 154 bytů a čtyři ateliéry. Zájemci
o nové bydlení podél Novodvorské ulice mohli vybírat
z bytů o velikosti 1+kk až 5+kk, přičemž většina z nich
má k dispozici balkon nebo terasu (foto č. 2). Ve dvou
podzemních podlažích jsou k dispozici garážová stání.
„Nejnáročnější bylo dokončit stavbu v termínu a předepsané kvalitě v návaznosti na nedostatek kapacit napříč
profesemi ve stavebnictví. Většina bytů navíc prošla
klientskou změnou, a to od náročných změn dispozic až
po drobnější úpravy,“ uvádí inženýr Kubr.
Na stavbě se kromě jeho týmu podíleli i další kolegové.
Firma Pragis zajistila stavební jámu a piloty, zemní práce
měli na starosti stavbaři z divize 4 a o monolitické a prefabrikované konstrukce se postarali kolegové z provozu
železobetonových konstrukcí. V areálu vzniklo dětské
hřiště a mezi domy byly provedeny sadové úpravy.
Se všemi náročnými požadavky developera i nových
majitelů bytů si tým Ing. Marka Kubra poradil a pokračoval tak v dobré spolupráci se společností Central Group.
Po roce a půl vyrostlo podél Sokolovské ulice v Českém Těšíně integrované výjezdové centrum pro bezpečnostní a záchranné složky (foto č. 1). Plány postavit
důstojné zázemí pro moravskoslezské hasiče, policisty
a strážníky sahají hluboko do historie. Jen samotný
projekt byl dokončen tři roky před zahájením stavby.
Dvojnásobně delší než samotná výstavba byla totiž
doba, než se na důležitou stavbu podařilo sehnat peníze. Vše se ale nakonec v dobré obrátilo, a tak mohl loni
v červenci nastoupit na pozemek Pavel Szmek z divize 1
se svým týmem a začal stavět. Na zelené louce vyrostly
tři vzájemně propojené budovy ve tvaru obráceného U.
V objektu, který zakrátko začne využívat hasičský záchranný sbor, se nacházejí jak kanceláře, tak i ubytovací
a provozní místnosti včetně tělocvičny a myčky hasičských vozů. V budově Městské policie jsou pro strážníky
připraveny především kancelářské prostory. Poslední
objekt budou využívat příslušníci Policie České republiky
a kromě kancelářských a provozních místností zde vznikly
prostory cel předběžného zajištění, kam budou umísťováni zadržení pachatelé trestných činů. Součástí integrovaného výjezdového centra jsou také rozsáhlé parkovací
plochy a sportoviště – hřiště, běžecký ovál a cvičná věž.
„Objekty tvoří monolitický skelet s cihelnou výplní.
Střechy jsou z části řešeny jako ploché fóliové a jednak
1
jako klenuté z lepených vazníků s plechovou krytinou,“
říká vedoucí projektu Pavel Szmek.
Specifické požadavky budoucích nájemců
Na novém místě budou mít hasiči, policisti i strážníci
odpovídající technické, ale i hygienické zázemí. Uleví se
především hasičům, kteří dosud sídlili v požární zbrojnici
z roku 1931. Polepší si i příslušníci státní policie, která
dosud sídlila ve vilce z roku 1895.
V nových objektech (foto č. 2) jsou všechny potřeby
pro členy integrovaného záchranného systému pečlivě
promyšleny a do detailu vyprojektovány. Vyhovět náročným požadavkům budoucích nájemců na detailní konečné
provedení speciálních technologických uzlů bylo náročné
i pro naše stavbaře. „Jednalo se například o energocentrum, garáže, serverovny, sklady zbraní či šifrovací
místnosti, kde měl zadavatel specifické požadavky. Ty šly
navíc ve většině případů nad rámec původního zadání,“
upřesňuje Pavel Szmek a dodává, že stavba byla po celou
dobu pod pečlivým dohledem nejen zástupců kraje, ale
i hasičů a státních i městských policistů. Stavbaři svůj
úkol zvládli na jedničku, a to i v souběhu s třemi náročnými stavbami v okolí. Teď už stačí nové výjezdové centrum
vybavit zařizovacími předměty a začít využívat.
Martina Vampulová, foto Drahoslav Ramík
2
vteřin je čas, za který se zdvihne nový most v gdaňské čtvrti
Sobieševo. Jeho dvě zdvihací křídla (každé o váze 320 tun) tak
umožňují dopravu po řece i plavidlům vyšším než pět metrů.
Martina Vampulová, foto Petr Adámek
Efektivní systém řízeného větrání
2
Výjezdové centrum pro záchranáře finišuje
U většiny bytů je nainstalován úsporný systém řízeného
větrání s rekuperací, tedy zařízením pro zpětné
získávání tepla. Jedná se o systém efektivní výměny
vzduchu, kdy se teplo z odváděného vzduchu využívá
k ohřevu toho, který je přiváděn dovnitř. Přiváděný
čerstvý vzduch je v létě ochlazován až o 6 ºC a v zimě
zase naopak ohříván. Rekuperace tak přináší nejen
úsporu za topení, ale zároveň vytváří i zdravý domov.
Metrostav předá dětský pavilon s předstihem
Stavbaři divize 9 během listopadu spěchali s dokončením prací v pavilonu E dětské části Fakultní nemocnice
v Motole. Zakázka na rekonstrukci a přístavbu tamní polikliniky byla další z probíhající rozsáhlé modernizace
tohoto zařízení. Metrostav zajišťoval stavební práce také v předchozích etapách.
Pátrání po bunkru bývalé nacistické továrny
Divize 8 v oblasti Liberec se ve spolupráci s historiky
podílí na zajímavé akci: vypomáhá při pátrání a obnově štoly k bunkru nacistické zbrojní továrny Getewent
v Rychnově u Jablonce nad Nisou.
Výzkum v oblasti začal už v roce 2011 a zaměřuje
se na tehdejší zbrojní podnik Getewent, kde se za druhé
světové války vyráběly různé radary i navádění raket V2.
V podzemních prostorách by se měly nacházet chodby
bunkru, který v letech 1944 a 1945 budovali vězni pobočného koncentračního tábora AL Reichenau. V posledních
týdnech se za pomoci Metrostavu podařilo najít klenbu
štoly a průzkum pokračuje (foto).
„Během působení na stavbě rekonstrukce kanalizace
v Rychnově u Jablonce nad Nisou jsme s místním starostou panem Tomášem Levinským našli téma, kde bychom
mohli spolupracovat mimo uvedenou stavbu, případně se
pokusit vypomoci s myšlenkou nálezu a později možná
i obnovy štoly,“ vysvětluje hlavní stavbyvedoucí z divize 8
Robert John, DiS, jehož tým na průzkumu pracuje.
Byla tedy zmíněna myšlenka obnovy vstupu do podzemních prostor bývalé nacistické zbrojní továrny Getewent.
„Samozřejmě mě napadla myšlenka, kdo jiný by měl
na tomto projektu spolupracovat než Metrostav,“ pokračuje
Robert John. „Pan starosta nám představil muzeum, které
vzniklo přímo na radnici a je doplněno řadou historických
artefaktů z bývalé továrny. Dohodli jsme se na provedení
skrývky zemin a umístění sondy v místě předpokládané
štoly. Za účasti archeologů jsme provedli skrývku na ploše
asi 50m² a byly zahájeny zemní práce. Klenba štoly se měla
nacházet v hloubce zhruba čtyř metrů, ve finále byla ještě
o trošku hlouběji. V tuto chvíli je štola zatopená a plánují se
další průzkumné práce,“ dodává Robert John.
Předpokládá se, že Metrostav bude dále spolupracovat při dalším průzkumu, či dokonce v budoucnu na zpřístupnění štoly. Město a historici ze Severočeského muzea
plánují, že by se v místě výkopu vytvořil památník jako
připomínka místa, kde trpěli a umírali lidé.
–red–, foto archiv stavba
V Rychnově u Jablonce nad Nisou se za války
nacházel nacistický pracovní tábor AL Reichenau,
který byl pobočkou koncentračního tábora GrossRosen a prošlo jím kolem 1420 vězňů. Historici
uvádějí, že tito lidé pracovali v nelidských
podmínkách v továrně Getewent a kopali tunely.
Podle dochovaných geologických zpráv a dalších
poznatků historiků byly podmínky pro ražbu velmi
obtížné. Vězni stáli například po pás ve vodě a z ní
vytahovali kameny, které vynášeli ven.
Metrostav_21_2018.indd 3
U zakázky, na níž se začalo pracovat v srpnu předminulého roku, působil Metrostav jako generální dodavatel.
Kromě divize 9 se na realizaci projektu podílely i další
subjekty ze skupiny Metrostav, například společnosti
Pragis a Subterra. Rekonstruovaný objekt se daří předávat s mírným předstihem. „Po dohodě s investorem jsme
urychlili dokončovací procesy tak, aby mohla být budova
zkolaudována 29. listopadu,“ upřesňuje vedoucí projektu
Josef Majer. Původní termín v březnu 2018 se už v létě
posunul na konec prosince z důvodů na straně investora.
Náprava šlendriánu z minulosti
Komplex dětské nemocnice v Motole má podobu monobloku sestaveného z pavilonů, které jsou navzájem propojeny technologickými provozními soubory a spojovacími
trasami. Křídlo E v tomto uspořádání už dříve sloužilo jako
objekt nemocniční polikliniky a takto se bude využívat
i nadále. Zůstane rovněž vstupní „branou“ do dětské části
nemocnice příchodem od metra. V osmipatrovém křídle
označeném jako část E byly už dříve umístěny jednotlivé
ambulantní provozy a také dětská pohotovost.
Provedené stavební práce se kromě úprav zaměřených
na zvýšení komfortu pacientů (foto) i personálu týkaly
sanací nosných konstrukcí a zahrnovaly výměnu většiny
stavebních prvků. Pavilony, které tvoří základ současného
komplexu dětské nemocnice, slouží od roku 1977. „Nemocnice se v období od roku 1964 stavěla 13 let. Na kvalitu díla to mělo bohužel devastující vliv. K tomu se ještě
přiřadila řada negativních okolností, jako například málo
kvalitní stavební materiál, socialistický šlendrián,“ uvádí
v popisu stavby Souhrnná technická zpráva.
Pavilon E je podle výroční zprávy nemocnice z dubna letošního roku poslední z velkých plánovaných akcí.
„V podstatě se dá říci, že na dětské části FN v Motole je to
stavebně poslední ucelený blok, nicméně vzhledem k rozsahu celkového stavebního díla je pravděpodobné, že tam
budou dále probíhat menší objemy a to zejména v TZB
a Zdravotnickém vybavení,“ říká Josef Majer. Postupná
„etapová“ rekonstrukce byla navíc spojena s některými
provizorními opatřeními, které bude podle jeho názoru
v budoucnu nutno upravit.
Blanka Růžičková, foto Petr Adámek
29.11.18 11:05