Nový bytový komplex
v Praze 9 dokončen
3. prosince 2020 / 21 / XXXII
více v článku na str. 3
Ptáme se: Radomíra Zelenky, vedoucího
stř. údržby a provozu tunelů str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Průzkum na Pankráci
Využití 3D skenu při rekonstrukci
Císařských lázní str. 2
V centru Brna roste parkovací dům
pro 110 vozidel str. 3
Divize 5 zahájila přestavbu dalšího
železničního úseku v Plzni str. 3
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Lámání žuly pro Staroměstský jez
Tým Ing. Daniela Bodi z divize 6 dostal za úkol rekonstrukci
památkově chráněného Staroměstského jezu a ačkoliv
stavbu na vodě zahájí na jaře 2021, již nyní probíhají
důležité operace. Koncem listopadu začalo na Příbramsku
lámání žulových desek. Stavbaři při rekonstrukci
jezu budou totiž v co největší míře využívat původní
technologie a rošt vyplní kamennými deskami tak, jak
tomu bylo v dávné minulosti. Desky dosáhnou rozměrů až
1300 x 800 mm a celkem jich bude potřeba 1155 m2.
Praha má po letech
nový kostel
Kostel Krista Spasitele, který
dokončuje tým divize 9 pod
vedením Josefa Majera,
22. listopadu posvětil
pražský arcibiskup kardinál
Dominik Duka. Kvůli
opatřením v souvislosti s covidem-19 dění uvnitř kostela
lidé sledovali na obrazovce doma a na místě posvěcení
kostela přihlíželo jen několik desítek lidí, kteří mezi sebou
drželi rozestupy. Nový kostel by se měl stát komunitním
centrem pro obyvatele sídliště Barrandov. O jeho stavbě
se více dočtete v některém z následujících čísel novin
Metrostavu. Foto ČTK/Šimánek Vít.
Aktuální informace
k opatření Metrostavu
kvůli koronaviru
zaměstnanci najdou na intranetu:
https://bit.ly/MC-koronavir
Naše firma operativně přijímá řadu opatření.
Obchvat Řevničova v provozu!
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zprovoznilo novou část
karlovarské dálnice D6 u Řevničova. Součástí je úsek
v délce 4,2 km – obchvat Řevničova, který ve sdružení
realizovala společnost Metrostav Infrastructure. Stavba
zahrnuje most, který překonává rokli Krušovického potoka,
dalších šest mostů, mimoúrovňovou křižovatku Řevničov,
protihlukové stěny i retenční nádrž. Obchvat uleví zejména
obyvatelům Řevničova a Krušovic. Dosud přes tyto obce
proudilo nadměrné množství vozidel.
Stále budujeme cestu za snem
V první polovině listopadu byly podepsány smlouvy obnovující spolupráci mezi Skupinou Metrostav
a spolkem Cesta za snem, z. s. (na snímku zprava
Ing. František Kočí, prezident Skupiny, a Heřman Volf,
předseda Cesty za snem), který se snaží svými neobyčejnými akcemi pomáhat handicapovaným lidem.
Byť byl letošní rok pro konání plánovaných projektů
netradiční, organizátoři si se vším poradili a my
jsme mohli sledovat například Metrostav handy cyklo
maraton online. Pevně věříme, že rok 2021 přinese
mnoho splněných snů.
I n g. Te r e z a Wag n e r
Metrostav_21_2020.indd 1
Už nějaký čas probíhají v oblasti pražské Pankráce dva geologické průzkumy pro výstavbu metra D (foto). Úsek označovaný jako PAD4 řídí ve sdružení společný tým divizí 8 a 5
vedený ředitelem výstavby Ing. Miroslavem Filipem a vedoucím projektu Ing. Štefanem Ivorem. Více informací o tom, jak zde práce pokračují, se dočtete na str. 4.
Foto Petr Adámek
Nový pavilon pro pelhřimovskou nemocnici: od modelace k realitě
V areálu pelhřimovské nemocnice převzal 2. listopadu staveniště realizační tým složený z techniků firem
PKS, Metrostav DIZ a Metrostav. Během 26 měsíců tu
vybuduje moderní pavilon, do něhož se ze současných
nevyhovujících prostor přemístí dětské, gynekologicko-porodnické a neurologické oddělení (DGPN).
„Pracujeme uprostřed nemocničního komplexu, kde
prakticky není téměř žádná možnost skladovat materiál.
Mezi další komplikace zakázky začne brzy patřit i složité
provedení stavební jámy, protože očekáváme, že narazíme na skalní podloží. Velkou pozornost budeme potom
muset věnovat fasádě a zejména její vzduchotěsnosti,
kterou ověří Blower-door test – pavilon DGPN (vizualizace) je totiž navržen jako pasivní s téměř nulovou spotřebou energie. Náročné bude také propojení nové budovy
s vedlejšími objekty pomocí tří prosklených nadzemních
mostů. Při tom všem nesmíme narušit nepřetržitý provoz
nemocnice,“ vypočítává vedoucí projektu Ing. Luboš Jonáš z oblastního zastoupení divize 6 pro Kraj Vysočina.
Jaké jsou výhody modelace?
Při zpracování dokumentace pro provedení stavby DGPN
využili projektanti z kanceláře OBERMEYER HELIKA metodu trojrozměrného projektování 3D. Ing. Jonáš k tomu
uvádí: „Stavba podle takového projektu přináší řadu
výhod. Rozhodující je korektní počáteční nastavení podrobnosti 3D modelace i souvisejících datových struktur
stavebních materiálů a výrobků. Při správném postupu
modelace a zadávání informací do projektu si jednotlivé
zobrazované výstupy ať výkresové, či tabulkové vzájemně
odpovídají. Nezáleží na tom, kde v modelu editujete prvek,
protože se změní všude. U 3D lze také dobře využít týmovou práci na jednom modelu napříč profesemi. Odpadá
zdvojování činností a eliminují se lidské chyby při předávání podkladů či informací. Různé části modelu se navíc
stávají vstupním podkladem pro navazující výpočtové
a projektové nástavby a usnadňují spolupráci na návrhu
profesním specialistům. Vygenerované 3D vizualizace –
nejen celkového řešení, ale i malých konstrukčních detailů – jsou přínosem jak pro investora, tak pro projektanta
i stavbaře. 3D modelování je velmi výhodné při prostorové
koordinaci stavby a u TZB, které je při společném modelu
možné řešit doslova online. Opět s výslednou vizuální
kontrolou všech pozic přímo na stavbě. Rozpočtáři mohou odložit pravítka a kalkulačky a věnovat se kontrole
úplnosti a nacenění stavby. Za pochodu se také snadněji
řeší změny, které se automaticky propisují do změnových
výkazů. Hrubou stavbu si můžete procházet s tabletem,
zobrazovat v perspektivě navržené instalace, kontrolovat jejich provedení či na místě řešit kolize. Na počátku
trvá déle, než vznikne první půdorys, zvláště pokud jde
o vyšší projektový stupeň a je zvolena vysoká podrobnost
modelu. Alespoň víte, že pohledy odpovídají dispozicím,
instalační šachty jsou nad sebou a do příček se vejdou
navržené rozvody. Aby toto vše platilo a projektový proces
byl efektivní po časové i ekonomické stránce, je nutné
mít projektový i realizační tým, které jsou ochotné se učit
a daná pravidla respektovat,“ říká Ing. Jonáš.
Lenka Svobodová
Vizualizace Obermeyer Helika
Vysoký komfort pro pacienty
V novém pavilonu DGPN se bude nacházet
zázemí pro dětské, gynekologicko-porodnické
a neurologické oddělení. Současně zde budou
umístěny urologické a neurologické ambulance.
Vyšší patra budovy obsadí dětské oddělení
včetně lůžkových stanic pro větší děti, kojence
i batolata, porodnice a neurologická lůžková
jednotka. V nejvyšších patrech se bude nacházet
gynekologická ambulance včetně lůžkového
oddělení a oddělení šestinedělí. Manipulační prostor
pro transportní sanitky a místa pro jejich stání jsou
navrženy do nejnižšího podzemního patra.
Pětipodlažní budova je propojená se stávajícími
klíčovými provozy nemocnice třemi nadzemními
spojovacími krčky.
S obestavěným prostorem 40 000 m3 zde bude
pracovat téměř 70 zaměstnanců. Odborné
ambulance bude moci denně využívat až
270 pacientů, v horních patrech vzniknou
u jednotlivých oddělení lůžkové části pro celkem
80 osob. Nový pavilon tak přinese vysoký komfort
pro pacienty a zvýšení kvality péče.
01.12.20 16:30