Nový bytový komplex

v Praze 9 dokončen

3. prosince 2020 / 21 / XXXII

více v článku na str. 3

Ptáme se: Radomíra Zelenky, vedoucího

stř. údržby a provozu tunelů str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

Průzkum na Pankráci

Využití 3D skenu při rekonstrukci

Císařských lázní str. 2

V centru Brna roste parkovací dům

pro 110 vozidel str. 3

Divize 5 zahájila přestavbu dalšího

železničního úseku v Plzni str. 3

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Lámání žuly pro Staroměstský jez

Tým Ing. Daniela Bodi z divize 6 dostal za úkol rekonstrukci

památkově chráněného Staroměstského jezu a ačkoliv

stavbu na vodě zahájí na jaře 2021, již nyní probíhají

důležité operace. Koncem listopadu začalo na Příbramsku

lámání žulových desek. Stavbaři při rekonstrukci

jezu budou totiž v co největší míře využívat původní

technologie a rošt vyplní kamennými deskami tak, jak

tomu bylo v dávné minulosti. Desky dosáhnou rozměrů až

1300 x 800 mm a celkem jich bude potřeba 1155 m2.

Praha má po letech

nový kostel

Kostel Krista Spasitele, který

dokončuje tým divize 9 pod

vedením Josefa Majera,

22. listopadu posvětil

pražský arcibiskup kardinál

Dominik Duka. Kvůli

opatřením v souvislosti s covidem-19 dění uvnitř kostela

lidé sledovali na obrazovce doma a na místě posvěcení

kostela přihlíželo jen několik desítek lidí, kteří mezi sebou

drželi rozestupy. Nový kostel by se měl stát komunitním

centrem pro obyvatele sídliště Barrandov. O jeho stavbě

se více dočtete v některém z následujících čísel novin

Metrostavu. Foto ČTK/Šimánek Vít.

Aktuální informace

k opatření Metrostavu

kvůli koronaviru

zaměstnanci najdou na intranetu:

https://bit.ly/MC-koronavir

Naše firma operativně přijímá řadu opatření.

Obchvat Řevničova v provozu!

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zprovoznilo novou část

karlovarské dálnice D6 u Řevničova. Součástí je úsek

v délce 4,2 km – obchvat Řevničova, který ve sdružení

realizovala společnost Metrostav Infrastructure. Stavba

zahrnuje most, který překonává rokli Krušovického potoka,

dalších šest mostů, mimoúrovňovou křižovatku Řevničov,

protihlukové stěny i retenční nádrž. Obchvat uleví zejména

obyvatelům Řevničova a Krušovic. Dosud přes tyto obce

proudilo nadměrné množství vozidel.

Stále budujeme cestu za snem

V první polovině listopadu byly podepsány smlouvy obnovující spolupráci mezi Skupinou Metrostav

a spolkem Cesta za snem, z. s. (na snímku zprava

Ing. František Kočí, prezident Skupiny, a Heřman Volf,

předseda Cesty za snem), který se snaží svými neobyčejnými akcemi pomáhat handicapovaným lidem.

Byť byl letošní rok pro konání plánovaných projektů

netradiční, organizátoři si se vším poradili a my

jsme mohli sledovat například Metrostav handy cyklo

maraton online. Pevně věříme, že rok 2021 přinese

mnoho splněných snů.

I n g. Te r e z a Wag n e r

Metrostav_21_2020.indd 1

Už nějaký čas probíhají v oblasti pražské Pankráce dva geologické průzkumy pro výstavbu metra D (foto). Úsek označovaný jako PAD4 řídí ve sdružení společný tým divizí 8 a 5

vedený ředitelem výstavby Ing. Miroslavem Filipem a vedoucím projektu Ing. Štefanem Ivorem. Více informací o tom, jak zde práce pokračují, se dočtete na str. 4.

Foto Petr Adámek

Nový pavilon pro pelhřimovskou nemocnici: od modelace k realitě

V areálu pelhřimovské nemocnice převzal 2. listopadu staveniště realizační tým složený z techniků firem

PKS, Metrostav DIZ a Metrostav. Během 26 měsíců tu

vybuduje moderní pavilon, do něhož se ze současných

nevyhovujících prostor přemístí dětské, gynekologicko-porodnické a neurologické oddělení (DGPN).

„Pracujeme uprostřed nemocničního komplexu, kde

prakticky není téměř žádná možnost skladovat materiál.

Mezi další komplikace zakázky začne brzy patřit i složité

provedení stavební jámy, protože očekáváme, že narazíme na skalní podloží. Velkou pozornost budeme potom

muset věnovat fasádě a zejména její vzduchotěsnosti,

kterou ověří Blower-door test – pavilon DGPN (vizualizace) je totiž navržen jako pasivní s téměř nulovou spotřebou energie. Náročné bude také propojení nové budovy

s vedlejšími objekty pomocí tří prosklených nadzemních

mostů. Při tom všem nesmíme narušit nepřetržitý provoz

nemocnice,“ vypočítává vedoucí projektu Ing. Luboš Jonáš z oblastního zastoupení divize 6 pro Kraj Vysočina.

Jaké jsou výhody modelace?

Při zpracování dokumentace pro provedení stavby DGPN

využili projektanti z kanceláře OBERMEYER HELIKA metodu trojrozměrného projektování 3D. Ing. Jonáš k tomu

uvádí: „Stavba podle takového projektu přináší řadu

výhod. Rozhodující je korektní počáteční nastavení podrobnosti 3D modelace i souvisejících datových struktur

stavebních materiálů a výrobků. Při správném postupu

modelace a zadávání informací do projektu si jednotlivé

zobrazované výstupy ať výkresové, či tabulkové vzájemně

odpovídají. Nezáleží na tom, kde v modelu editujete prvek,

protože se změní všude. U 3D lze také dobře využít týmovou práci na jednom modelu napříč profesemi. Odpadá

zdvojování činností a eliminují se lidské chyby při předávání podkladů či informací. Různé části modelu se navíc

stávají vstupním podkladem pro navazující výpočtové

a projektové nástavby a usnadňují spolupráci na návrhu

profesním specialistům. Vygenerované 3D vizualizace –

nejen celkového řešení, ale i malých konstrukčních detailů – jsou přínosem jak pro investora, tak pro projektanta

i stavbaře. 3D modelování je velmi výhodné při prostorové

koordinaci stavby a u TZB, které je při společném modelu

možné řešit doslova online. Opět s výslednou vizuální

kontrolou všech pozic přímo na stavbě. Rozpočtáři mohou odložit pravítka a kalkulačky a věnovat se kontrole

úplnosti a nacenění stavby. Za pochodu se také snadněji

řeší změny, které se automaticky propisují do změnových

výkazů. Hrubou stavbu si můžete procházet s tabletem,

zobrazovat v perspektivě navržené instalace, kontrolovat jejich provedení či na místě řešit kolize. Na počátku

trvá déle, než vznikne první půdorys, zvláště pokud jde

o vyšší projektový stupeň a je zvolena vysoká podrobnost

modelu. Alespoň víte, že pohledy odpovídají dispozicím,

instalační šachty jsou nad sebou a do příček se vejdou

navržené rozvody. Aby toto vše platilo a projektový proces

byl efektivní po časové i ekonomické stránce, je nutné

mít projektový i realizační tým, které jsou ochotné se učit

a daná pravidla respektovat,“ říká Ing. Jonáš.

Lenka Svobodová

Vizualizace Obermeyer Helika

Vysoký komfort pro pacienty

 V novém pavilonu DGPN se bude nacházet

zázemí pro dětské, gynekologicko-porodnické

a neurologické oddělení. Současně zde budou

umístěny urologické a neurologické ambulance.

Vyšší patra budovy obsadí dětské oddělení

včetně lůžkových stanic pro větší děti, kojence

i batolata, porodnice a neurologická lůžková

jednotka. V nejvyšších patrech se bude nacházet

gynekologická ambulance včetně lůžkového

oddělení a oddělení šestinedělí. Manipulační prostor

pro transportní sanitky a místa pro jejich stání jsou

navrženy do nejnižšího podzemního patra.

 Pětipodlažní budova je propojená se stávajícími

klíčovými provozy nemocnice třemi nadzemními

spojovacími krčky.

 S obestavěným prostorem 40 000 m3 zde bude

pracovat téměř 70 zaměstnanců. Odborné

ambulance bude moci denně využívat až

270 pacientů, v horních patrech vzniknou

u jednotlivých oddělení lůžkové části pro celkem

80 osob. Nový pavilon tak přinese vysoký komfort

pro pacienty a zvýšení kvality péče.

01.12.20 16:30