strana 2

Obrazem z koridoru

PTÁME SE

Tým železničního střediska z divize 5 finalizuje práce

na hostivařském zhlaví nové zastávky Zahradní Město,

aby již do Vánoc bylo možné převést provoz ze stávající

trati Vršovice–Hostivař na nově budovaný koridor.

Práce probíhají v rámci modernizace traťového úseku

Praha Hostivař – Praha hl. n. (foto č. 1). Na 10. prosince

se připravuje ukončení výluky a současné zprovoznění

nových kolejí TK1 Hostivař – Zahradní Město, kolejí 203,

204 žst. Zahradní Město, kolej 202 žst. Zahradní Město

– Eden a kolejí 3 a 5 v žst. Vršovice. Současně bude otevřeno rekonstruované 3. nástupiště žst. Vršovice a část

2. nástupiště včetně podchodu (foto č. 2, 3 a 4).

V polovině listopadu u nové zastávky Zahradní Město

proběhlo svařování kolejnic do tzv. bezstykové koleje (foto

č. 5 a 6). Bylo použito technologie odtavovacího svařování

mobilní dvoucestnou svařovnou, která se v tomto případě

použila pro svařování tvrzených kolejnic.

Radomíra Zelenky,

vedoucího stř. údržby a provozu tunelů

K Metrostavu nastoupil v roce 2004 a v pozici technologa se podílel na montážích technologického vybavení

pražského tunelu Mrázovka. Následně byl Radomír Zelenka u výstavby tunelů Panenská a Libouchec na dálnici D8 a poté i tunelů Prackovice a Radejčín na stejné

dopravní tepně. V roce 2007 převzal funkci vedoucího

střediska v divizi 5, ve které působí dodnes.

–red–, foto archiv Metrostavu

1

Z nových aktivit dceřiné společnosti SQZ

1

2

3

V průběhu letošního roku naše dceřiná společnost

SQZ s.r.o. rozšířila své portfolio o oddělení kontroly

kvality staveb, kterým chce svým stálým i budoucím

obchodním partnerům a zákazníkům kromě provádění

laboratorních zkoušek a rozvíjení technik měření (foto

č. 1) nabídnout celou řadu dalších služeb.

Činnost oddělení, které je zastoupeno Ing. Michalem

Otrusinou, zajišťuje například tvorbu technologických

předpisů provádění staveb (TePř) a přípravu kontrolních

a zkušebních plánů (KZP) na základě dokumentace staveb

(RDS, PDPS…) pro zemní práce, zemní pláně a úpravu

zemní pláně, stmelené a nestmelené podkladní vrstvy,

cementobetonové kryty, asfaltové kryty a betony pro

konstrukce a odvodnění. V rámci staveb oddělení nabízí

také provádění schvalování materiálů, které jsou následně

použity a zabudovány na předmětné stavbě, či zajišťuje

vedení materiálové knihy.

Součástí služeb je také spolupráce na technologickém

vývoji. Objednatelům a potenciálním zákazníkům lze taktéž nabídnout technické podpůrné činnosti při certifikačních, auditačních a reklamačních procesech.

Pro stavby malého i velkého rozsahu

Nové oddělení začalo působit 1. května a již spolupracuje

na některých projektech menšího a většího rozsahu. Jsou

to stavby silnic I., II. a III. tříd, například silnice II/438

Vítonice (objednatel Metrostav), II/315 Zábřeh-Leština

(PORR) či Intravilán obce Stařechovice (PORR). Ze staveb

velkého rozsahu lze jmenovat třeba rekonstrukci dálnice

D5, 124. až 135. km (Eurovia), Letiště Václava Havla Praha – pojezdová dráha TWY-R a odb. stání OP-Jih (Letiště

Praha), I/27 Šlovice – Přeštice, přeložka (IMOS Brno). Na

uvedených stavbách se oddělení kontroly kvality staveb

zabývalo tvorbou technologických předpisů provádění

staveb (TePř), přípravou kontrolních a zkušebních plánů

(KZP) a provedením závěrečných zpráv o jakosti díla.

Společnost SQZ čerpá zkušenosti z praxe předešlých

let na stavbách jako třeba modernizace dálnice D1, Vyškov–Kojetín, Kroměříž–Říkovice, či modernizace na

dálnici D2. Do roku 2021 je z nejvýznamnějších staveb

připravována spolupráce pro firmu Strabag při výstavbě

dálnice D55 úsek Babice – Staré Město či se připravují

další stavby v Olomouckém, Jihomoravském, Zlínském

a Moravskoslezském kraji.

Připomeňme, že společnost SQZ loni oslavila kulaté

výročí – na trhu působí přes 20 let. Těžiště činností se

nachází zejména v oblasti výstavby dopravní infrastruktury (foto č. 2), jako jsou silnice, dálnice, železnice a vodní

cesty, čemuž přizpůsobuje sortiment.

Tex t a f o t o s pole č n o s t S Q Z

2

3D sken při rekonstrukci Císařských lázní

4

5

6

Metrostav_21_2020.indd 2

Tým Jana Mráze z divize 9 pracuje ve sdružení téměř

rok na rekonstrukci budovy Císařských lázní v Karlových Varech. S ohledem na významnost této národní

kulturní památky bylo přistoupeno k využití moderních

3D skenovacích technologií.

V rámci aktuálně probíhajících stavebních prací se

provádí sanace spodní stavby, restaurování historicky

cenných prvků, uměleckých děl a revitalizace okolí objektu. Za využití 3D skenu (na snímku hlavní věž) je možné

zachytit aktuální stav stavebních konstrukcí a umělecké

výzdoby před jejich obnovou.

Reprezentativní části objektu byly zachyceny i v kombinaci s RGB barevností povrchů. Tím je usnadněna

identifikace různých typů povrchových úprav a materiálů

od štuků přes dřevěné prvky, fládrování a kamenická díla.

Tato metoda se také osvědčila pro zachycení umělecké

výzdoby, plasticity a členitosti fasády, která je u historických staveb v renesančně barokním stylu typická.

Pro užitkové a technické části objektu bylo využito

mračno bodů pouze ve stupních šedi, bez RGB barevné

informace s ohledem na rychlost samotného snímání

a následného zpracování takto pořízených dat.

Také za pomoci dronů

Exteriéry budovy byly snímány kombinací statických

skenů ze země a létajících dronů, které snímaly primárně

RGB barevnou informaci pro finální mračno bodů, s jeho

pomocí však také byla skenována špatně dostupná a plasticky komplikovaná místa jako například sousoší na štítu

objektu či jiné sochařské prvky v nikách atd.

Vzhledem ke zdobné povaze budovy Císařských lázní

byla zvolena vyšší míra podrobnosti prováděného ske-

nu, nežli je u běných staveb obvyklé. Výše podrobností

skenování byla stanovena na 3 mm, tím je myšlena vzdálenost jednotlivých bodů obsažených v naskenovaném

mračnu bodů.

U historických objektů tohoto rozsahu je důležitý také

způsob navazování jednotlivých skenovaných míst a jejich

propojení v jeden kompaktní model. Z toho důvodu se

při pořizování skenu používají statické štítky a skenovací

koule, které jsou pro orientaci skenovacího zařízení vhodnější. Tyto skenovací orientační body jsou poté zásadní

pro správné propojení dílčích skenů mezi sebou, aby byla

zaručena správnost celkového mračna bodů objektu.

Pro vysokou míru přesnosti byla mračna bodů již dílčí

části zpracovaného modelu využita pro lepší koordinaci

rozvodů v prostorově složitých oblastech, jako jsou například krovy a věž se světlíkem nad hlavním vstupem.

Dále je sken využíván projektanty pro zpracování dílčích

částí výrobní dokumentace. V budoucnu je plánováno

využití 3D skenu pro vytvoření kompletního 3D modelu,

jež investor v rámci odevzdání požaduje.

Ing.

Filip

Kalina,

specialista

technologií a materiálů

z

Útvaru

Co vše máte na starosti?

Naše středisko zajišťuje dvě hlavní oblasti. Jednou z nich

je příprava a realizace technologických částí staveb – od

nabídky až po pozáruční servis. V současné době se

bohužel v České republice žádný nový tunel nerealizuje,

a tak se naše středisko zaměřilo na rekonstrukce a modernizace technologií v provozovaných tunelech. Obnova

zařízení proběhla již v tunelu Klimkovice na Ostravsku

a aktuálně se připravuje obnova technologií v tunelech Panenská a Libouchec. Druhou oblastí, které se věnujeme,

je zajištění servisu a údržby silničních tunelů pro správce

ŘSD ČR a TSK – jedná se o záručního i pozáruční servis.

U kolika českých dálničních tunelů ve správě ŘSD ČR

zabezpečujete jejich údržbu?

Údržbu a servis zajišťujeme aktuálně u sedmi tunelů.

Konkrétně se jedná o tunely Prackovice, Radejčín, Libouchec a Panenská na dálnici D8, tunel Valík na dálnici D5,

tunel Klimkovice na dálnici D1 a tunel Lysůvky na dálnici

D48. Kromě toho Metrostav zabezpečuje také řešení mimořádných a havarijních oprav či dálkový dohled v tunelech ve spolupráci s dispečerskou službou ŘSD. Co toto

obnáší? Účelem mimořádných servisních prací je řešení

a odstranění mimořádných a havarijních stavů. Ty jsou

zjištěny buď prostřednictvím dispečerské služby, nebo

dálkovým dohledem. V případě zjištění takového stavu

dispečerem tunelu kontaktuje tento pracoviště dálkového

dohledu, které diagnostikuje stav či případnou závadu na

technologickém vybavení tunelu. V rámci dálkového dohledu je možno se připojit na kterýkoliv počítač a spolu

s dispečerem ŘSD ČR pomoci řešit jeho aktuální problém.

Co vše obnáší pravidelný servis jednoho tunelu? Tedy

jaké operace a kolikrát do roka se provádějí?

Příprava na pravidelný servis začíná již cca měsíc před

vlastní uzavírkou tunelu. Po sestavení časového harmonogramu jednotlivých činností je zaslána žádost na ministerstvo dopravy s přesným termínem, kdy bychom ve

spolupráci s ŘSD ČR provedli servisní uzavírku tunelu. Po

schválení navrhovaného termínu a zaslání souhlasného

stanoviska je rozeslán harmonogram činností jednotlivým

dodavatelům, aby se na servis mohli připravit, zajistit

potřebný materiál a dostatečné personální kapacity. Ve

stanovené dny jsou prováděny naplánované (předepsané)

servisní úkony, tj. pravidelné kontroly, prohlídky, revize

a preventivní údržba provozních souborů a stavebních

objektů. Tyto uzavírky se na delších tunelech (nad 500 m)

konají 8krát ročně, u tunelů kratších 4krát ročně.

Jaké práce z hlediska údržby vás čekají v zimě? Případně v kterých tunelech v blízké době budou působit

vaše týmy?

Pravidelné servisní činnosti je nutné provádět bez ohledu

na roční období. „Kolotoč“ uzavírek tedy pokračuje nepřetržitě stále dál. Na začátku prosince nás čeká pravidelný

servis na tunelech na dálnici D8 a hned v lednu budou

probíhat při uzavírkách všech našich tunelů pravidelné

čtvrtletní servisní činnosti.

Nakolik fungování střediska ovlivnila pandemie

covidu-19?

Tunelové stavby jsou prvky kritické infrastruktury a jedině pravidelným servisem a údržbou je zajištěna jejich

provozuschopnost a bezpečné užívání. Stejně tak je nutné

zajišťovat i případné akutní opravy poškozeného zařízení

vzniklé v průběhu provozovaní tunelů. Díky tomu probíhal a probíhá servis tunelů a činnost celého střediska

při dodržování všech nařízených opatření beze změny

i v období pandemie.

Za rozhovor děkuje David Kalců

01.12.20 16:30