Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 21/2020, Strana 1
Metrostav Metrostav 21/2020, Strana 2
3D sken při rekonstrukci Císařských láz
Tým Jana Mráze z divize 9 pracuje ve sdrení téměř
rok na rekonstrukci budovy Císařských lázní v Karlo-
vých Varech. S ohledem na významnost této národ
kulturní patky bylo přistoupeno kvyužití moderních
3D skenovacích technologií.
V rámci aktlně probíhajících stavebch prací se
provádí sanace spodní stavby, restaurování historicky
cenných prvků, uměleckých děl arevitalizace okolí objek-
tu. Za využití 3D skenu (na snímku hlavní věž) je m
zachytit aktuální stav stavebch konstrukcí aumělecké
výzdoby před jejich obnovou.
Reprezentativní části objektu byly zachyceny ivkom-
binaci s RGB barevností povrchů. Tím je usnadněna
identifikace růzch typů povrchových úprav amateriálů
od štuků přes dřené prvky, fládrování akamenická díla.
Tato metoda se také osvědčila pro zachycení ulecké
výzdoby, plasticity ačlenitosti fasády, která je uhistoric-
kých staveb vrenesančně barokním stylu typic.
Pro užitkové a technické části objektu bylo využito
mrno bodů pouze ve stupch šedi, bez RGB barevné
informace s ohledem na rychlost samotného snímání
anásledného zpracování takto pořízených dat.
Také za pomoci dronů
Exteriéry budovy byly snímány kombinací statických
skenů ze země atajících dronů, které snímaly primárně
RGB barevnou informaci pro finální mračno bodů, sjeho
pomocí však také byla skenována špatně dostupná aplas-
ticky komplikovaná místa jako například sousoší na štítu
objektu či jiné sochské prvky vnikách atd.
Vzhledem ke zdobné povaze budovy Císských lázní
byla zvolena vyšší míra podrobnosti prováděného ske-
nu, nli je u běných staveb obvyk. Výše podrobností
skenoní byla stanovena na 3 mm, tím je myšlena vz-
lenost jednotlivých bodů obsažených v naskenovaném
mračnu bodů.
Uhistorických objektů tohoto rozsahu je důležitý ta
způsob navazování jednotlivých skenovaných míst ajejich
propojení v jeden kompaktní model. Z toho důvodu se
i pizování skenu používají statické štítky askenovací
koule, které jsou pro orientaci skenovaho zařízení vhod-
í. Tyto skenovací orientační body jsou poté zásadní
pro správné propojení dílčích skenů mezi sebou, aby byla
zarena spvnost celkového mračna bodů objektu.
Pro vysokou míru přesnosti byla mračna bodů již díí
části zpracovaho modelu využita pro lepší koordinaci
rozvodů vprostorově složitých oblastech, jako jsou na-
íklad krovy avěž se světlíkem nad hlavním vstupem.
le je sken využín projektanty pro zpracování díích
částí výrobní dokumentace. V budoucnu je plánováno
vyití 3D skenu pro vytvoření kompletho 3D modelu,
jež investor vrámci odevzdání paduje.
Ing. Filip Kalina, specialista z Útvaru
technologií amateriálů
Obrazem zkoridoru
Tým železnho střediska zdivize 5 finalizuje práce
na hostivařském zhlaví nové zastávky Zahradní Město,
aby již do Vánoc bylo možné převést provoz ze svají
trati Vršovice–Hostivař na nově budovaný koridor.
Práce probíhají vrámci modernizace traťového úseku
Praha Hostivař – Praha hl. n. (foto č. 1). Na 10. prosince
se připravuje ukončení výluky a současné zprovoznění
nových kolejí TK1 Hostivař – Zahradní Město, kolejí 203,
204 žst. Zahradní Město, kolej 202 žst. Zahradní Město
– Eden akolejí 3 a5 vžst. Vršovice. Soasně bude ote-
eno rekonstruované 3. nástuptě žst. Vršovice ačást
2. nástupiště včetně podchodu (foto č. 2, 3 a4).
Vpolovině listopadu unové zastávky Zahradní Město
proběhlo svování kolejnic do tzv. bezstykové koleje (foto
č. 5 a6). Bylo použito technologie odtavovacího svařo
mobilní dvoucestnou svařovnou, která se vtomto případě
použila pro svařování tvrzených kolejnic.
red, foto archiv Metrostavu
Radomíra Zelenky,
vedoucího stř. údržby aprovozu tunelů
KMetrostavu nastoupil vroce 2004 avpozici techno-
loga se polel na montážích technologicho vybavení
pražsho tunelu Mrázovka. Následně byl Rador Ze-
lenka uvýstavby tunelů Panenská aLibouchec na dál-
nici D8 apoté itunelů Prackovice aRadejčín na stejné
dopravní tepně. Vroce 2007 převzal funkci vedoucího
střediska v divizi 5, ve které působí dodnes.
Co vše máte na starosti?
Naše středisko zajišťuje dvě hlavní oblasti. Jednou znich
je příprava arealizace technologických částí staveb – od
nabídky až po pozáruční servis. V soasné době se
bohužel vČeské republice žádný nový tunel nerealizuje,
atak se naše středisko zaměřilo na rekonstrukce amo-
dernizace technologií vprovozovaných tunelech. Obnova
zízení proběhla již v tunelu Klimkovice na Ostravsku
aaktlně se připravuje obnova technologií vtunelech Pa-
nenská aLibouchec. Druhou oblastí, které se věnujeme,
je zajištění servisu aúdržby silnch tunelů pro správce
ŘSD ČR aTSK – jedná se ozárho ipozární servis.
Ukolika českých dálnch tunelů ve správě ŘSD ČR
zabezpečujete jejich údržbu?
Údržbu a servis zajišťujeme aktlně u sedmi tunelů.
Konkrétně se jedná otunely Prackovice, Radejčín, Libou-
chec aPanenská na dálnici D8, tunel Vak na dálnici D5,
tunel Klimkovice na dálnici D1 atunel Lysůvky na dálnici
D48. Kromě toho Metrostav zabezpečuje také řešení mi-
mořádných ahavarijních oprav či dálkový dohled vtune-
lech ve spolupráci sdispečerskou slbou ŘSD. Co toto
obnáší? Účelem mimořádných servisních prací je řešení
aodstranění mimádných a havarijch stavů. Ty jsou
zjtěny buď prostřednictvím disperské služby, nebo
lkovým dohledem. V ípadě zjištění takového stavu
dispečerem tunelu kontaktuje tento pracoviště dálkového
dohledu, které diagnostikuje stav či případnou závadu na
technologickém vybavení tunelu. Vrámci dálkového do-
hledu je možno se připojit na kterýkoliv počítač aspolu
sdispečerem ŘSD ČR pomoci řešit jeho aktuální problém.
Co vše obnáší pravidelný servis jednoho tunelu? Tedy
jaké operace akolikrát do roka se provádějí?
íprava na pravidelný servis začíná již cca měc před
vlastní uzavírkou tunelu. Po sestavení časoho harmo-
nogramu jednotlivých činností je zaslána žádost na mini-
sterstvo dopravy s přesným ternem, kdy bychom ve
spolupráci sŘSD ČR provedli servisní uzavírku tunelu. Po
schválení navrhovaného termínu azaslání souhlasného
stanoviska je rozeslán harmonogram činností jednotlivým
dodavatelům, aby se na servis mohli připravit, zajistit
potřebný materiál adostatečné personální kapacity. Ve
stanovené dny jsou prováděny naplánované (předepsané)
servisní úkony, tj. pravidelné kontroly, prohlídky, revize
a preventivní údržba provozch souborů a stavebních
objektů. Tyto uzavírky se na delších tunelech (nad 500 m)
konají 8krát ročně, utunelů kratších 4krát ročně.
Jaké práce z hlediska údržby vás čekají v zimě? Pří-
padně vkterých tunelech vblízké době budou působit
vaše týmy?
Pravidelné servisní činnosti je nutné provádět bez ohledu
na rní období. „Kolotoč“ uzavírek tedy pokračuje nepře-
tržitě stále dál. Na začátku prosince nás čeká pravidelný
servis na tunelech na dálnici D8 ahned v lednu budou
probíhat při uzarkách všech našich tunelů pravidelné
čtvrtletní servisní činnosti.
Nakolik fungování střediska ovlivnila pandemie
covidu-19?
Tunelové stavby jsou prvky kritické infrastruktury aje-
dině pravidelným servisem aúdržbou je zajtěna jejich
provozuschopnost abezpné užívání. Stejně tak je nutné
zajišťovat ipřípadné akutní opravy poškozeného zízení
vzniklé v průhu provozovaní tunelů. Díky tomu pro-
hal aprobíhá servis tunelů ačinnost ceho sediska
při dodržování všech nařízených opatření beze změny
ivobdobí pandemie.
Za rozhovor děkuje David Kalců
strana 2
PME SE
1
Znových aktivit dceřiné společnosti SQZ
V průhu letošho roku ne dceřiná společnost
SQZ s.r.o. rozšířila své portfolio o oddělení kontroly
kvality staveb, kterým chce svým stálým i budoucím
obchodm partnerům azákazkům kromě pro
laboratorních zkoušek a rozvíjení technik měření (foto
č. 1) nabídnout celou řadu dalších služeb.
Činnost oddělení, které je zastoupeno Ing.Michalem
Otrusinou, zajišťuje například tvorbu technologických
edpisů provádění staveb (Te) aípravu kontrolních
azkušebních plánů (KZP) na základě dokumentace staveb
(RDS, PDPS…) pro zemní práce, zemní pláně aúpravu
zemní pně, stmelené a nestmelené podkladní vrstvy,
cementobetonové kryty, asfaltové kryty a betony pro
konstrukce aodvodnění. Vmci staveb oddělení na
také proní schvaloní materlů, které jsou následně
použity azabudony na předtné stav, či zajišťuje
vedení materiálové knihy.
Součástí sleb je také spolupráce na technologickém
vývoji. Objednatelům apotenciálním zákazníkům lze tak-
ž nadnout technické podpůrné činnosti při certifikač-
ních, auditačních areklamačních procesech.
Pro stavby malého ivelkého rozsahu
Nové odlení začalo působit 1. května ajiž spolupracuje
na některých projektech meího avětšího rozsahu. Jsou
to stavby silnic I., II. a III. tříd, například silnice II/438
tonice (objednatel Metrostav), II/315 Zábřeh-Leština
(PORR) či Intravilán obce Stařechovice (PORR). Ze staveb
velkého rozsahu lze jmenovat třeba rekonstrukci dálnice
D5, 124. až 135. km (Eurovia), Lettě Václava Havla Pra-
ha – pojezdová dráha TWY-R aodb. stání OP-Jih (Letiš
Praha), I/27 Šlovice – Přeštice, přeložka (IMOS Brno). Na
uvedených stavbách se oddělení kontroly kvality staveb
zabývalo tvorbou technologických předpisů provádění
staveb (TePř), přípravou kontrolch azkušebních p
(KZP) aprovedením zárečných zpráv ojakosti díla.
Společnost SQZ čerpá zkenosti zpraxe předlých
let na stavbách jako třeba modernizace dálnice D1, Vy-
škov–Kojetín, KroměřížŘíkovice, či modernizace na
lnici D2. Do roku 2021 je z nejvýznamnějších staveb
ipravona spolupráce pro firmu Strabag při výstav
lnice D55 úsek Babice – Staré Město či se připravu
další stavby vOlomouckém, Jihomoravském, Zlínském
aMoravskoslezském kraji.
ipomeňme, že společnost SQZ loni oslavila kula
výročí – na trhu působí přes 20 let. Těžtě činností se
nachází zejména voblasti výstavby dopravní infrastruk-
tury (foto č. 2), jako jsou silnice, dálnice, železnice avodní
cesty, čemuž přizpůsobuje sortiment.
Text afoto spolnost SQZ
2
1
2
3
4
5
6
Metrostav_21_2020.indd 2Metrostav_21_2020.indd 2 01.12.20 16:3001.12.20 16:30
Metrostav Metrostav 21/2020, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 21/2020, Strana 1
Metrostav Metrostav 21/2020, Strana 2
Metrostav Metrostav 21/2020, Strana 3
Metrostav Metrostav 21/2020, Strana 4
Metrostav Metrostav 21/2020, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 21/2020, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 21/2020, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 21/2020, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (332 ms)

Rendering Strana 3 (102263): (0/1) (326 ms)

Rendering Strana 2 (102261): (0/1) (367 ms)

Rendering Strana 1 (102259): (0/1) (367 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2878/vth118421-1.jpg

 i2878/vth118423-1.jpg

 i2878/bg102261.svg

 i2878/vth118425-1.jpg

 i2878/vth118427-1.jpg