strana 2
Obrazem z koridoru
PTÁME SE
Tým železničního střediska z divize 5 finalizuje práce
na hostivařském zhlaví nové zastávky Zahradní Město,
aby již do Vánoc bylo možné převést provoz ze stávající
trati Vršovice–Hostivař na nově budovaný koridor.
Práce probíhají v rámci modernizace traťového úseku
Praha Hostivař – Praha hl. n. (foto č. 1). Na 10. prosince
se připravuje ukončení výluky a současné zprovoznění
nových kolejí TK1 Hostivař – Zahradní Město, kolejí 203,
204 žst. Zahradní Město, kolej 202 žst. Zahradní Město
– Eden a kolejí 3 a 5 v žst. Vršovice. Současně bude otevřeno rekonstruované 3. nástupiště žst. Vršovice a část
2. nástupiště včetně podchodu (foto č. 2, 3 a 4).
V polovině listopadu u nové zastávky Zahradní Město
proběhlo svařování kolejnic do tzv. bezstykové koleje (foto
č. 5 a 6). Bylo použito technologie odtavovacího svařování
mobilní dvoucestnou svařovnou, která se v tomto případě
použila pro svařování tvrzených kolejnic.
Radomíra Zelenky,
vedoucího stř. údržby a provozu tunelů
K Metrostavu nastoupil v roce 2004 a v pozici technologa se podílel na montážích technologického vybavení
pražského tunelu Mrázovka. Následně byl Radomír Zelenka u výstavby tunelů Panenská a Libouchec na dálnici D8 a poté i tunelů Prackovice a Radejčín na stejné
dopravní tepně. V roce 2007 převzal funkci vedoucího
střediska v divizi 5, ve které působí dodnes.
–red–, foto archiv Metrostavu
1
Z nových aktivit dceřiné společnosti SQZ
1
2
3
V průběhu letošního roku naše dceřiná společnost
SQZ s.r.o. rozšířila své portfolio o oddělení kontroly
kvality staveb, kterým chce svým stálým i budoucím
obchodním partnerům a zákazníkům kromě provádění
laboratorních zkoušek a rozvíjení technik měření (foto
č. 1) nabídnout celou řadu dalších služeb.
Činnost oddělení, které je zastoupeno Ing. Michalem
Otrusinou, zajišťuje například tvorbu technologických
předpisů provádění staveb (TePř) a přípravu kontrolních
a zkušebních plánů (KZP) na základě dokumentace staveb
(RDS, PDPS…) pro zemní práce, zemní pláně a úpravu
zemní pláně, stmelené a nestmelené podkladní vrstvy,
cementobetonové kryty, asfaltové kryty a betony pro
konstrukce a odvodnění. V rámci staveb oddělení nabízí
také provádění schvalování materiálů, které jsou následně
použity a zabudovány na předmětné stavbě, či zajišťuje
vedení materiálové knihy.
Součástí služeb je také spolupráce na technologickém
vývoji. Objednatelům a potenciálním zákazníkům lze taktéž nabídnout technické podpůrné činnosti při certifikačních, auditačních a reklamačních procesech.
Pro stavby malého i velkého rozsahu
Nové oddělení začalo působit 1. května a již spolupracuje
na některých projektech menšího a většího rozsahu. Jsou
to stavby silnic I., II. a III. tříd, například silnice II/438
Vítonice (objednatel Metrostav), II/315 Zábřeh-Leština
(PORR) či Intravilán obce Stařechovice (PORR). Ze staveb
velkého rozsahu lze jmenovat třeba rekonstrukci dálnice
D5, 124. až 135. km (Eurovia), Letiště Václava Havla Praha – pojezdová dráha TWY-R a odb. stání OP-Jih (Letiště
Praha), I/27 Šlovice – Přeštice, přeložka (IMOS Brno). Na
uvedených stavbách se oddělení kontroly kvality staveb
zabývalo tvorbou technologických předpisů provádění
staveb (TePř), přípravou kontrolních a zkušebních plánů
(KZP) a provedením závěrečných zpráv o jakosti díla.
Společnost SQZ čerpá zkušenosti z praxe předešlých
let na stavbách jako třeba modernizace dálnice D1, Vyškov–Kojetín, Kroměříž–Říkovice, či modernizace na
dálnici D2. Do roku 2021 je z nejvýznamnějších staveb
připravována spolupráce pro firmu Strabag při výstavbě
dálnice D55 úsek Babice – Staré Město či se připravují
další stavby v Olomouckém, Jihomoravském, Zlínském
a Moravskoslezském kraji.
Připomeňme, že společnost SQZ loni oslavila kulaté
výročí – na trhu působí přes 20 let. Těžiště činností se
nachází zejména v oblasti výstavby dopravní infrastruktury (foto č. 2), jako jsou silnice, dálnice, železnice a vodní
cesty, čemuž přizpůsobuje sortiment.
Tex t a f o t o s pole č n o s t S Q Z
2
3D sken při rekonstrukci Císařských lázní
4
5
6
Metrostav_21_2020.indd 2
Tým Jana Mráze z divize 9 pracuje ve sdružení téměř
rok na rekonstrukci budovy Císařských lázní v Karlových Varech. S ohledem na významnost této národní
kulturní památky bylo přistoupeno k využití moderních
3D skenovacích technologií.
V rámci aktuálně probíhajících stavebních prací se
provádí sanace spodní stavby, restaurování historicky
cenných prvků, uměleckých děl a revitalizace okolí objektu. Za využití 3D skenu (na snímku hlavní věž) je možné
zachytit aktuální stav stavebních konstrukcí a umělecké
výzdoby před jejich obnovou.
Reprezentativní části objektu byly zachyceny i v kombinaci s RGB barevností povrchů. Tím je usnadněna
identifikace různých typů povrchových úprav a materiálů
od štuků přes dřevěné prvky, fládrování a kamenická díla.
Tato metoda se také osvědčila pro zachycení umělecké
výzdoby, plasticity a členitosti fasády, která je u historických staveb v renesančně barokním stylu typická.
Pro užitkové a technické části objektu bylo využito
mračno bodů pouze ve stupních šedi, bez RGB barevné
informace s ohledem na rychlost samotného snímání
a následného zpracování takto pořízených dat.
Také za pomoci dronů
Exteriéry budovy byly snímány kombinací statických
skenů ze země a létajících dronů, které snímaly primárně
RGB barevnou informaci pro finální mračno bodů, s jeho
pomocí však také byla skenována špatně dostupná a plasticky komplikovaná místa jako například sousoší na štítu
objektu či jiné sochařské prvky v nikách atd.
Vzhledem ke zdobné povaze budovy Císařských lázní
byla zvolena vyšší míra podrobnosti prováděného ske-
nu, nežli je u běných staveb obvyklé. Výše podrobností
skenování byla stanovena na 3 mm, tím je myšlena vzdálenost jednotlivých bodů obsažených v naskenovaném
mračnu bodů.
U historických objektů tohoto rozsahu je důležitý také
způsob navazování jednotlivých skenovaných míst a jejich
propojení v jeden kompaktní model. Z toho důvodu se
při pořizování skenu používají statické štítky a skenovací
koule, které jsou pro orientaci skenovacího zařízení vhodnější. Tyto skenovací orientační body jsou poté zásadní
pro správné propojení dílčích skenů mezi sebou, aby byla
zaručena správnost celkového mračna bodů objektu.
Pro vysokou míru přesnosti byla mračna bodů již dílčí
části zpracovaného modelu využita pro lepší koordinaci
rozvodů v prostorově složitých oblastech, jako jsou například krovy a věž se světlíkem nad hlavním vstupem.
Dále je sken využíván projektanty pro zpracování dílčích
částí výrobní dokumentace. V budoucnu je plánováno
využití 3D skenu pro vytvoření kompletního 3D modelu,
jež investor v rámci odevzdání požaduje.
Ing.
Filip
Kalina,
specialista
technologií a materiálů
z
Útvaru
Co vše máte na starosti?
Naše středisko zajišťuje dvě hlavní oblasti. Jednou z nich
je příprava a realizace technologických částí staveb – od
nabídky až po pozáruční servis. V současné době se
bohužel v České republice žádný nový tunel nerealizuje,
a tak se naše středisko zaměřilo na rekonstrukce a modernizace technologií v provozovaných tunelech. Obnova
zařízení proběhla již v tunelu Klimkovice na Ostravsku
a aktuálně se připravuje obnova technologií v tunelech Panenská a Libouchec. Druhou oblastí, které se věnujeme,
je zajištění servisu a údržby silničních tunelů pro správce
ŘSD ČR a TSK – jedná se o záručního i pozáruční servis.
U kolika českých dálničních tunelů ve správě ŘSD ČR
zabezpečujete jejich údržbu?
Údržbu a servis zajišťujeme aktuálně u sedmi tunelů.
Konkrétně se jedná o tunely Prackovice, Radejčín, Libouchec a Panenská na dálnici D8, tunel Valík na dálnici D5,
tunel Klimkovice na dálnici D1 a tunel Lysůvky na dálnici
D48. Kromě toho Metrostav zabezpečuje také řešení mimořádných a havarijních oprav či dálkový dohled v tunelech ve spolupráci s dispečerskou službou ŘSD. Co toto
obnáší? Účelem mimořádných servisních prací je řešení
a odstranění mimořádných a havarijních stavů. Ty jsou
zjištěny buď prostřednictvím dispečerské služby, nebo
dálkovým dohledem. V případě zjištění takového stavu
dispečerem tunelu kontaktuje tento pracoviště dálkového
dohledu, které diagnostikuje stav či případnou závadu na
technologickém vybavení tunelu. V rámci dálkového dohledu je možno se připojit na kterýkoliv počítač a spolu
s dispečerem ŘSD ČR pomoci řešit jeho aktuální problém.
Co vše obnáší pravidelný servis jednoho tunelu? Tedy
jaké operace a kolikrát do roka se provádějí?
Příprava na pravidelný servis začíná již cca měsíc před
vlastní uzavírkou tunelu. Po sestavení časového harmonogramu jednotlivých činností je zaslána žádost na ministerstvo dopravy s přesným termínem, kdy bychom ve
spolupráci s ŘSD ČR provedli servisní uzavírku tunelu. Po
schválení navrhovaného termínu a zaslání souhlasného
stanoviska je rozeslán harmonogram činností jednotlivým
dodavatelům, aby se na servis mohli připravit, zajistit
potřebný materiál a dostatečné personální kapacity. Ve
stanovené dny jsou prováděny naplánované (předepsané)
servisní úkony, tj. pravidelné kontroly, prohlídky, revize
a preventivní údržba provozních souborů a stavebních
objektů. Tyto uzavírky se na delších tunelech (nad 500 m)
konají 8krát ročně, u tunelů kratších 4krát ročně.
Jaké práce z hlediska údržby vás čekají v zimě? Případně v kterých tunelech v blízké době budou působit
vaše týmy?
Pravidelné servisní činnosti je nutné provádět bez ohledu
na roční období. „Kolotoč“ uzavírek tedy pokračuje nepřetržitě stále dál. Na začátku prosince nás čeká pravidelný
servis na tunelech na dálnici D8 a hned v lednu budou
probíhat při uzavírkách všech našich tunelů pravidelné
čtvrtletní servisní činnosti.
Nakolik fungování střediska ovlivnila pandemie
covidu-19?
Tunelové stavby jsou prvky kritické infrastruktury a jedině pravidelným servisem a údržbou je zajištěna jejich
provozuschopnost a bezpečné užívání. Stejně tak je nutné
zajišťovat i případné akutní opravy poškozeného zařízení
vzniklé v průběhu provozovaní tunelů. Díky tomu probíhal a probíhá servis tunelů a činnost celého střediska
při dodržování všech nařízených opatření beze změny
i v období pandemie.
Za rozhovor děkuje David Kalců
01.12.20 16:30