strana 3
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
Divize 3 dokončila v Praze 9 nový bytový projekt
Majitelé nových bytů v projektu NODE – byty Lehovec
(foto) postupně přebírají klíče od svých nemovitostí.
Divize 3 totiž v srpnu zkolaudovala dokončený bytový
dům, který se nachází v Praze 9 na pomezí ulic Kolbenova a Poděbradská, a v současné době předává
moderní byty majitelům.
Pod architektonickým návrhem je podepsán Ing. arch.
Jaroslav Kačer, který navrhl budovu charakteristickou
prostřídanými pásy okenních polí. Ta navíc střídavě přesahují i přes nároží budovy. Fasády objektu jsou z velké
části zaskleny, okna mají antracitový odstín a výrazným
prvkem na fasádách je jejich členění vertikálními bílými
bondovými panely.
„Základové konstrukce jsou vzhledem ke složitým
podmínkám zakládání řešeny v souladu s doporučením
inženýrsko-geologického průzkumu jako pilotové, podporující základovou desku ze železobetonu,“ popisuje
vedoucí projektu Ing. Tomáš Mraček. Jde o jeden celek
bez dilatací, přičemž nosný systém tvoří příčné stěny, na
úrovni podzemních podlaží pak železobetonový skelet.
V 1. až 3. NP tvoří stěny železobetonový monolit, od 4. NP
pak zdi s lokálním ztužením železobetonovými stěnami.
Osvědčený model spolupráce
Vedoucí projektu si pochvaluje výbornou spolupráci
s ostatními divizemi Metrostavu. „Divize 4 se podílela
na výkopových pracích, s divizí 6 jsme spolupracovali na
železobetonových konstrukcích a s divizí 1 na kompletních zámečnických konstrukcích. Tento model se mi jako
vedoucímu projektu osvědčil a spolupráce s ostatními
kolegy z divizí byla ukázková,“ říká Ing. Mraček.
Každá výstavba bytových objektů s sebou vždy přináší
velké množství klientských změn, což se potvrdilo i u bytového projektu v Lehovci. Nicméně v tomto případě díky
kvalitně zpracovaným klientským podkladům ze strany
investora nepředstavovaly požadavky klientů závažnou
překážku při realizaci. A postup stavby nezkomplikovala
ani koronavirová pandemie.
„Jsem rád, přestože hlavní rozsah stavebních prací
uvnitř budovy probíhal během první koronavirové vlny
a dokončovací práce zasáhla druhá koronavirová vlna,
že se celému našemu realizačnímu týmu podařilo dostát
stanoveným termínům a dokončenou stavbu investorovi
předat bez navýšení finančních nákladů,“ uzavírá vedoucí
projektu Ing. Tomáš Mraček.
Teď už nic nebrání novým majitelům bytů v jejich
užívání a Metrostav si může připsat další položku do seznamu dokončených bytových projektů.
V Brně roste parkovací dům pro 110 vozidel
Na místě bývalého parkoviště v Polní ulici v Brně vyroste do konce roku parkovací dům. Nosnou konstrukci
chce tým Ing. Radomíra Richtera z divize 1 vybudovat
ještě v letošním roce, celý objekt pak dokončit do letních prázdnin. Inženýr Richter s kolegy věří, že se jim
podaří dodržet slib investorovi a kolaudace proběhne
už v červnu, tedy o dva měsíce dřív, než je plánováno.
Parkovací dům pomůže alespoň částečně řešit parkování nedaleko důležitých úřadů, jako je Městský soud
v Brně či zdejší úřad práce, protože v něm vznikne
110 míst pro osobní vozidla a 25 míst pro jízdní kola.
V prvním nadzemním podlaží se počítá mimo jiné i s parkováním pro osoby se sníženou schopností pohybu, v projektu je i několik stání pro vozidla osob doprovázejících
dítě v kočárku a na střeše parkovacího objektu budou
moci stát vozidla využívající k pohonu CNG a LPG.
Objekt bude tvořit prefabrikovaná železobetonová
konstrukce (foto č. 1 a 2) se čtyřmi podlažími, přičemž
poslední bude zčásti zastřešeno. Každé podlaží bude dosahovat výšky 2,9 m, celkem se budova vyšplhá do výšky 12,38 m, což koresponduje s okolní zástavbou. Vjezd
i výjezd je naplánován z Polní ulice a k výjezdu i sjezdu do
a z vyšších pater budou sloužit obousměrné rampy. K dispozici bude schodiště s výtahovou šachtou pro dodatečné
osazení výtahu, který není součástí dodávky Metrostavu.
Podlaha musí splňovat náročná kritéria
Stavbaři parkovací dům založili na hlubinných velkoprůměrových plovoucích pilotách 900 až 1200 mm v délce
9 až 13 m. Stropy budou tvořit filigránové dílce, které
budou zmonolitněny. To provede se svým týmem Ing. Ondřej Kučera. Na podlahách budou průmyslové podlahové
stěrky, které musejí splňovat náročné parametry – protiskluzný povrch, hygienicky nezávadné, s velmi dobrou
mechanickou odolností vůči opotřebení vysokým provozem. Podlahy musejí mít i vysokou chemickou odolnost,
finální povrchová vrstva bude beze spár, vodotěsná a se
schopností překlenutí trhlin.
„Zatím máme dokončenou prefabrikovanou konstrukci do třetího nadzemního podlaží, zmonolitněné stropní
konstrukce v prvním a druhém podlaží a kolegové montují filigránové stropy nad třetím nadzemním podlažím,“
popisuje vedoucí projektu s tím, že celou nosnou konstrukci parkovacího domu včetně zmonolitnění chce jeho
tým dokončit do konce letošního roku. „V příštím roce
chceme zahájit rozvody elektroinstalace, zámečnických
konstrukcí, vyzdít vestavby zázemí včetně všech řemesel
a dokončit i průmyslové podlahové stěrky,“ dodává.
1
2
Stavba podle něj není nijak zvlášť náročná, ale termín
realizace je velice krátký. Stavbaři tak nemají žádný velký
prostor pro možné komplikace. Prostor v okolí staveniště
je minimální a ještě před zahájením stavby tak museli
hledat řešení, kde se bude montovat prefa konstrukce. Její
některé prvky totiž váží až 20 tun se vzdáleností osazení
25 až 30 m. „Ačkoli je smluvní termín dokončení včetně
kolaudace stanoven na 8. srpna příštího roku, slíbili jsme
investorovi, že termín zkrátíme o dva měsíce. A já pevně
věřím, že se nám to podaří,“ dodává vedoucí projektu.
Martina Vampulová, foto archiv stavby
Martina Vampulová, foto Petr Adámek
Nový bytový dům vyrostl na místě původních
parkovacích ploch nedaleko stanice metra Hloubětín.
Budova má osm nadzemních a dvě podzemní podlaží,
byty v 7. a 8. NP mají sice menší zastavěnou plochu,
ale zase zajímavé terasy a lodžie. Vzniklo zde celkem
136 bytů o rozměrech 35 až 75 m2. Většina bytů má
dispozici 2+kk (celkem 94), dalších 24 jednotek má
řešení 1+kk a 18 bytů 3+kk. Ve společných podzemních
podlažích se nachází 133 stání, další parkovací místa
jsou k dispozici před budovou.
Začala přestavba dalšího železničního úseku
Divize 5 zahájila v listopadu práce v další části rozsáhlého projektu Uzel Plzeň. Přestavbu téměř čtyřkilometrového úseku Koterov–Lobzy realizuje ve sdružení se
společností Chládek & Tintěra. V této 5. stavbě uzlu
jde o rekonstrukci železniční tratě 191 mezi stanicemi
Plzeň Koterov a Plzeň hlavní nádraží, kde navazuje na
předchozí již dokončené etapy modernizace.
Správa železniční dopravní cesty zahájila přestavbu
železničního uzlu Plzeň v roce 2011 prvními úpravami
hlavního nádraží. Navazující modernizaci tratí rozdělila na
pět samostatných etap – staveb. První z nich, Přestavba
pražského zhlaví, byla dokončena v roce 2017. Metrostav
se již podílel na 2. stavbě – Přestavba osobního nádraží
včetně mostů Mikulášská. Ve sdružení Metrostav + OHL-Uzel Plzeň ji dokončil v roce 2019.
Práce 5. stavby zahrnují rekonstrukci tratí v úseku
o délce 3849 m. Stavbaře čeká úprava výjezdu z hlavního
nádraží ve směru na České Budějovice, stavba nové staželezniční uzel Plzeň
5
2
4
1
3
1 průjezd uzlem Plzeň ve směru 3, TŽK
2 přestavba pražského zhlaví
3 hlavní nádraží, českobudějovická část
4 přesmyk
5 seřaďovací nádraží
6 Lobzy–Koterov
Metrostav_21_2020.indd 3
6
5
nice Plzeň-Slovany a také například dvě mimoúrovňové
lávky pro pěší. Společnost Chládek & Tintěra zajišťuje
rekonstrukci svršku a spodku železniční trati, nástupiště,
kácení dřevin, komunikace. Metrostav má na starosti
výměnu zabezpečovacího a sdělovací zařízení, kompletní
výměnu trakčního vedení a dále lávky, mosty, propustky,
zárubní zdi, potrubní vedení, pozemní stavby nebo kabelovod. Podstatnou součástí zakázky je vybudování zárodku
tunelu pro křížení železniční trati a budoucí silnice I/20.
Největší výluky v létě
Během listopadu probíhaly na stavbě hlavně přípravné
práce: demolice původních objektů, kácení dřevin, příprava vjezdů, trhání kolejí v oblasti stanice Koterov. „Zároveň
se začalo s výstavbou nových základů pro trakční vedení
a byly zahájeny zemní a přípravné práce na tunelovém
objektu,“ říká vedoucí projektu Ing. Tomáš Kohout.
Rozsáhlá rekonstrukce zatím probíhá za provozu,
později se bude pracovat při výlukách jedné nebo druhé
koleje. Z hlediska harmonogramu budou pro stavbaře
náročné hlavně letní měsíce, kdy má být během prázdnin
výluka v obou směrech. S předáním stavby se počítá do
konce roku 2023. „Kromě problémů běžných při stavbách
na železniční trati ve městě, tj. práce v nočních výlukách,
kdy se řeší hlukové limity, prašnost, čištění komunikací
atd., nás momentálně nejvíc trápí minimální zábory pro
zařízení staveniště a výstavbu tunelu, kde paradoxně potřebujeme nejvíce prostoru pro technologie speciálního
zakládání – piloty, podzemní stěny,“ dodává Ing. Kohout.
Blanka Růžičková
1
2
3
Stavby pod taktovkou Metrostavu, které rozzáří podzimní večery
Hra barev osvětlených budov bezesporu přispívá k atmosféře měst. Vnímáme ji zejména v tomto období, kdy nás
tma provází prakticky od odpoledne. Působivá je budova The Flow Building, kterou na rohu Václavského náměstí
a Opletalovy ulice letos dokončily týmy Metrostavu (foto č. 1). Kromě osvětlení kanceláří objekt zdobí okrasné lamely
s LED osvětlením. Světelné efekty „umí“ také obchodní centrum IGY v Českých Budějovicích (foto č. 2), které tým divize
3 dokončil na počátku roku 2018. Část fasády tvoří nafukovací polštáře z vícevrstvé fólie ETFE (ethylen-tetrafluorethylen).
Ty umožňují libovolné tvarování a kvůli nízké hmotnosti nevyžadují robustní nosný systém. Podsvětlení tu umožňuje
poměrně náročný systém. Třetí snímek zachycuje moderní obchodní centrum Galéria Martin v památkově chráněné zóně
slovenského města Martin, který koncem roku 2017 dokončil tým divize 1 ze severomoravského regionu.
–red–, foto archiv Metrostavu
01.12.20 16:30