strana 3

ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ

Divize 3 dokončila v Praze 9 nový bytový projekt

Majitelé nových bytů v projektu NODE – byty Lehovec

(foto) postupně přebírají klíče od svých nemovitostí.

Divize 3 totiž v srpnu zkolaudovala dokončený bytový

dům, který se nachází v Praze 9 na pomezí ulic Kolbenova a Poděbradská, a v současné době předává

moderní byty majitelům.

Pod architektonickým návrhem je podepsán Ing. arch.

Jaroslav Kačer, který navrhl budovu charakteristickou

prostřídanými pásy okenních polí. Ta navíc střídavě přesahují i přes nároží budovy. Fasády objektu jsou z velké

části zaskleny, okna mají antracitový odstín a výrazným

prvkem na fasádách je jejich členění vertikálními bílými

bondovými panely.

„Základové konstrukce jsou vzhledem ke složitým

podmínkám zakládání řešeny v souladu s doporučením

inženýrsko-geologického průzkumu jako pilotové, podporující základovou desku ze železobetonu,“ popisuje

vedoucí projektu Ing. Tomáš Mraček. Jde o jeden celek

bez dilatací, přičemž nosný systém tvoří příčné stěny, na

úrovni podzemních podlaží pak železobetonový skelet.

V 1. až 3. NP tvoří stěny železobetonový monolit, od 4. NP

pak zdi s lokálním ztužením železobetonovými stěnami.

Osvědčený model spolupráce

Vedoucí projektu si pochvaluje výbornou spolupráci

s ostatními divizemi Metrostavu. „Divize 4 se podílela

na výkopových pracích, s divizí 6 jsme spolupracovali na

železobetonových konstrukcích a s divizí 1 na kompletních zámečnických konstrukcích. Tento model se mi jako

vedoucímu projektu osvědčil a spolupráce s ostatními

kolegy z divizí byla ukázková,“ říká Ing. Mraček.

Každá výstavba bytových objektů s sebou vždy přináší

velké množství klientských změn, což se potvrdilo i u bytového projektu v Lehovci. Nicméně v tomto případě díky

kvalitně zpracovaným klientským podkladům ze strany

investora nepředstavovaly požadavky klientů závažnou

překážku při realizaci. A postup stavby nezkomplikovala

ani koronavirová pandemie.

„Jsem rád, přestože hlavní rozsah stavebních prací

uvnitř budovy probíhal během první koronavirové vlny

a dokončovací práce zasáhla druhá koronavirová vlna,

že se celému našemu realizačnímu týmu podařilo dostát

stanoveným termínům a dokončenou stavbu investorovi

předat bez navýšení finančních nákladů,“ uzavírá vedoucí

projektu Ing. Tomáš Mraček.

Teď už nic nebrání novým majitelům bytů v jejich

užívání a Metrostav si může připsat další položku do seznamu dokončených bytových projektů.

V Brně roste parkovací dům pro 110 vozidel

Na místě bývalého parkoviště v Polní ulici v Brně vyroste do konce roku parkovací dům. Nosnou konstrukci

chce tým Ing. Radomíra Richtera z divize 1 vybudovat

ještě v letošním roce, celý objekt pak dokončit do letních prázdnin. Inženýr Richter s kolegy věří, že se jim

podaří dodržet slib investorovi a kolaudace proběhne

už v červnu, tedy o dva měsíce dřív, než je plánováno.

Parkovací dům pomůže alespoň částečně řešit parkování nedaleko důležitých úřadů, jako je Městský soud

v Brně či zdejší úřad práce, protože v něm vznikne

110 míst pro osobní vozidla a 25 míst pro jízdní kola.

V prvním nadzemním podlaží se počítá mimo jiné i s parkováním pro osoby se sníženou schopností pohybu, v projektu je i několik stání pro vozidla osob doprovázejících

dítě v kočárku a na střeše parkovacího objektu budou

moci stát vozidla využívající k pohonu CNG a LPG.

Objekt bude tvořit prefabrikovaná železobetonová

konstrukce (foto č. 1 a 2) se čtyřmi podlažími, přičemž

poslední bude zčásti zastřešeno. Každé podlaží bude dosahovat výšky 2,9 m, celkem se budova vyšplhá do výšky 12,38 m, což koresponduje s okolní zástavbou. Vjezd

i výjezd je naplánován z Polní ulice a k výjezdu i sjezdu do

a z vyšších pater budou sloužit obousměrné rampy. K dispozici bude schodiště s výtahovou šachtou pro dodatečné

osazení výtahu, který není součástí dodávky Metrostavu.

Podlaha musí splňovat náročná kritéria

Stavbaři parkovací dům založili na hlubinných velkoprůměrových plovoucích pilotách 900 až 1200 mm v délce

9 až 13 m. Stropy budou tvořit filigránové dílce, které

budou zmonolitněny. To provede se svým týmem Ing. Ondřej Kučera. Na podlahách budou průmyslové podlahové

stěrky, které musejí splňovat náročné parametry – protiskluzný povrch, hygienicky nezávadné, s velmi dobrou

mechanickou odolností vůči opotřebení vysokým provozem. Podlahy musejí mít i vysokou chemickou odolnost,

finální povrchová vrstva bude beze spár, vodotěsná a se

schopností překlenutí trhlin.

„Zatím máme dokončenou prefabrikovanou konstrukci do třetího nadzemního podlaží, zmonolitněné stropní

konstrukce v prvním a druhém podlaží a kolegové montují filigránové stropy nad třetím nadzemním podlažím,“

popisuje vedoucí projektu s tím, že celou nosnou konstrukci parkovacího domu včetně zmonolitnění chce jeho

tým dokončit do konce letošního roku. „V příštím roce

chceme zahájit rozvody elektroinstalace, zámečnických

konstrukcí, vyzdít vestavby zázemí včetně všech řemesel

a dokončit i průmyslové podlahové stěrky,“ dodává.

1

2

Stavba podle něj není nijak zvlášť náročná, ale termín

realizace je velice krátký. Stavbaři tak nemají žádný velký

prostor pro možné komplikace. Prostor v okolí staveniště

je minimální a ještě před zahájením stavby tak museli

hledat řešení, kde se bude montovat prefa konstrukce. Její

některé prvky totiž váží až 20 tun se vzdáleností osazení

25 až 30 m. „Ačkoli je smluvní termín dokončení včetně

kolaudace stanoven na 8. srpna příštího roku, slíbili jsme

investorovi, že termín zkrátíme o dva měsíce. A já pevně

věřím, že se nám to podaří,“ dodává vedoucí projektu.

Martina Vampulová, foto archiv stavby

Martina Vampulová, foto Petr Adámek

Nový bytový dům vyrostl na místě původních

parkovacích ploch nedaleko stanice metra Hloubětín.

Budova má osm nadzemních a dvě podzemní podlaží,

byty v 7. a 8. NP mají sice menší zastavěnou plochu,

ale zase zajímavé terasy a lodžie. Vzniklo zde celkem

136 bytů o rozměrech 35 až 75 m2. Většina bytů má

dispozici 2+kk (celkem 94), dalších 24 jednotek má

řešení 1+kk a 18 bytů 3+kk. Ve společných podzemních

podlažích se nachází 133 stání, další parkovací místa

jsou k dispozici před budovou.

Začala přestavba dalšího železničního úseku

Divize 5 zahájila v listopadu práce v další části rozsáhlého projektu Uzel Plzeň. Přestavbu téměř čtyřkilometrového úseku Koterov–Lobzy realizuje ve sdružení se

společností Chládek & Tintěra. V této 5. stavbě uzlu

jde o rekonstrukci železniční tratě 191 mezi stanicemi

Plzeň Koterov a Plzeň hlavní nádraží, kde navazuje na

předchozí již dokončené etapy modernizace.

Správa železniční dopravní cesty zahájila přestavbu

železničního uzlu Plzeň v roce 2011 prvními úpravami

hlavního nádraží. Navazující modernizaci tratí rozdělila na

pět samostatných etap – staveb. První z nich, Přestavba

pražského zhlaví, byla dokončena v roce 2017. Metrostav

se již podílel na 2. stavbě – Přestavba osobního nádraží

včetně mostů Mikulášská. Ve sdružení Metrostav + OHL-Uzel Plzeň ji dokončil v roce 2019.

Práce 5. stavby zahrnují rekonstrukci tratí v úseku

o délce 3849 m. Stavbaře čeká úprava výjezdu z hlavního

nádraží ve směru na České Budějovice, stavba nové staželezniční uzel Plzeň

5

2

4

1

3

1 průjezd uzlem Plzeň ve směru 3, TŽK

2 přestavba pražského zhlaví

3 hlavní nádraží, českobudějovická část

4 přesmyk

5 seřaďovací nádraží

6 Lobzy–Koterov

Metrostav_21_2020.indd 3

6

5

nice Plzeň-Slovany a také například dvě mimoúrovňové

lávky pro pěší. Společnost Chládek & Tintěra zajišťuje

rekonstrukci svršku a spodku železniční trati, nástupiště,

kácení dřevin, komunikace. Metrostav má na starosti

výměnu zabezpečovacího a sdělovací zařízení, kompletní

výměnu trakčního vedení a dále lávky, mosty, propustky,

zárubní zdi, potrubní vedení, pozemní stavby nebo kabelovod. Podstatnou součástí zakázky je vybudování zárodku

tunelu pro křížení železniční trati a budoucí silnice I/20.

Největší výluky v létě

Během listopadu probíhaly na stavbě hlavně přípravné

práce: demolice původních objektů, kácení dřevin, příprava vjezdů, trhání kolejí v oblasti stanice Koterov. „Zároveň

se začalo s výstavbou nových základů pro trakční vedení

a byly zahájeny zemní a přípravné práce na tunelovém

objektu,“ říká vedoucí projektu Ing. Tomáš Kohout.

Rozsáhlá rekonstrukce zatím probíhá za provozu,

později se bude pracovat při výlukách jedné nebo druhé

koleje. Z hlediska harmonogramu budou pro stavbaře

náročné hlavně letní měsíce, kdy má být během prázdnin

výluka v obou směrech. S předáním stavby se počítá do

konce roku 2023. „Kromě problémů běžných při stavbách

na železniční trati ve městě, tj. práce v nočních výlukách,

kdy se řeší hlukové limity, prašnost, čištění komunikací

atd., nás momentálně nejvíc trápí minimální zábory pro

zařízení staveniště a výstavbu tunelu, kde paradoxně potřebujeme nejvíce prostoru pro technologie speciálního

zakládání – piloty, podzemní stěny,“ dodává Ing. Kohout.

Blanka Růžičková

1

2

3

Stavby pod taktovkou Metrostavu, které rozzáří podzimní večery

Hra barev osvětlených budov bezesporu přispívá k atmosféře měst. Vnímáme ji zejména v tomto období, kdy nás

tma provází prakticky od odpoledne. Působivá je budova The Flow Building, kterou na rohu Václavského náměstí

a Opletalovy ulice letos dokončily týmy Metrostavu (foto č. 1). Kromě osvětlení kanceláří objekt zdobí okrasné lamely

s LED osvětlením. Světelné efekty „umí“ také obchodní centrum IGY v Českých Budějovicích (foto č. 2), které tým divize

3 dokončil na počátku roku 2018. Část fasády tvoří nafukovací polštáře z vícevrstvé fólie ETFE (ethylen-tetrafluorethylen).

Ty umožňují libovolné tvarování a kvůli nízké hmotnosti nevyžadují robustní nosný systém. Podsvětlení tu umožňuje

poměrně náročný systém. Třetí snímek zachycuje moderní obchodní centrum Galéria Martin v památkově chráněné zóně

slovenského města Martin, který koncem roku 2017 dokončil tým divize 1 ze severomoravského regionu.

–red–, foto archiv Metrostavu

01.12.20 16:30