Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 22/2009, Strana 2
Metrostav Metrostav 22/2009, Strana 3
Lids činnost zanechává na krajině jizvy v podobě
vytěžených povrchových dolů i skládek odpadu. Důraz
na ochranu životho prostředí rozvinul i u nás proces
rekultivací, kte poniče oblasti vracejí do života.
Na řadě z nich se podílí i Metrostav. Divize 6 nedávno
dokoila sanaci a osázení bývaskládky v Chabo-
vicích, divize 8 už léta rekultivuje výsypky a prolákliny
na místě zaniklé obce Vršany a dolu Obránců mírů.
Divize 6 zatím rekultivace skončila
Skládka v Chabařovicích byla využívána v letech 1908 až
1993 a sloužila i pro ulení chemicho odpadu ze Spol-
chemie z Ústí n/L. V místním areálu o rozloze téměř 41 ha
je proto na ploše jen o deset hektarů menší skládkové
těleso s objememibližně 3,25 milionu m³.
„Vzhledem k tomu, že se v průběhu stavby projevily
na severovýchoskládky poklesy svahů, museli jsme
část prací dokončit v mimořádném režimu, který termín
dokončeposunul o dva a l roku,vysvětluje stavby-
vedoucí Ing. Josef Holada z týmu Ing. Petra Brože.
První etapa stavby zahrnula technická opatření, kam
patřila zejména výstavba více než 2 km dlouhé podzemní
těsnicí stěny zasahující do nepropustného lového pod-
loží v hloubce až 14 m. Po jejím vnitřním obvodu je 5,5 m
pod terénem uložena obvodová drenáž. Vnitřní vody svádí
do dvou čerpacích jímek, z nichž se přečerpávají do aku-
mulačních nádrží. Z nich putují do stáčecího místa, odkud
je v cisternách odvážejí do čistírny odpadních vod.
Seshora skládku uzavřela minerální těsnicí bariéra,
na niž byla navezena zemina. V areálu jsme vybudovali
i inženýrské sítě, komunikace a provozní budovu s moni-
toringem,“ popisuje Ing. Holada. V dalších etapách stavby
probíhal zkušební provoz vodního hospodářství, postsa-
nační monitoring, pěstební péče a celkové dokončení.
V části areálu, kterou nezasáhl skluz svahů, jsme
dodrželi původní termíny dokončení,“ uzavírá Ing. Holada.
„Pěstební péče, která skládku eměnila v zalesněný pa-
horek (foto č. 1), trvala od tří do šesti let. Před pár týdny
jsme ji dokončili poslední sečí trávy a stavbu předali.
Divize 8 má před sebou ješmnoho let prací
Rekultivace vyžených povrchových dolů v okolí Mostu
patří už delší dobu doplně práce naší divize 8. Ve sdru-
žení s místními firmami dnes pracuje na jejich čtech
etapách v mísbývalého dolu Obránců míru a na třech
dalších v okolí zrušené obce Vršany.
Rozloha rekultivovaných ploch se v jednotlivých eta-
ch pohybuje od 44 do 90 hektarů, takže za námi zů-
stávacelé čtverkilometry překrajiny,říká
vedoucí projektu Ing. Pavel Nuslauer.Mám rád přírodu,
a proto těší, že se i do okolí hornických st opět
vrací původní ráz krajiny. I když sám s projekty rekultivací
v prosinci končím, uitě je nepřestanu sledovat.“
Rekultivace dolů trvají od 6 do 12 let. V prvních kro-
cích obsahují přemístění tisíců kubíků zeminy, které terén
vytvarují (foto č. 2), a výstavbu jednoduchých komunika-
cí, tzv. hospodárnic, vodotečí, propustků apod. Po tech-
nické rekultivaci sleduje biologická, která hnojením
a dalšími úpravami připravuje du pro vznik polí nebo
výsadbu dřevin. Následná péče pak umožní jejich růst.
Vrátit krajiněírod ráz stojí úsilí i peníze. Metrosta-
vu se to ale daří a dokazuje, že k jeho úspěchům nepatří
jen betonové konstrukce, ale i rozsáhlé plochy zeleně.
l s , f o t o a r c h i v s t a v b y , P a v e l N u s l a u e r
V centru města Otrokovice v ulici 5. května vyroste
do příšho ta nový čtyřhzdičkový hotel Atrium.
Stavbu objektu se sedmi nadzemními a jedním pod-
zemním podlažím provádí divize 3 Metrostavu podle
projektu Ing. arch. D&M Velehradských.
„Dnes je dokončena hrubá stavba etně vyzdívek.
Zateplujeme fasádu (foto č. 1), lepíme na ni cihelné pásky
a zasklíváme atrium (foto č. 2). Jednotlivá okna jsme
osadili, stejně jako vzduchotechnické jednotky. es zimu
budeme pokračovat s pracemi v interiéru,“ uvedl vedoucí
projektu Ing. Marek Šach.Na jaře dokončíme opěrné zíd-
ky, venkovní schodiště, komunikace a sadové úpravy.
Vznikahotel jedno podzema sedm nadzem-
ch podlaží. Stavba je zajímavá svým netypickým pů-
dorysem, ve kterém veškeré konstrukce musí vytyčovat
geodet. Nepravidelný tvar podzemního podlaží a ízemí
totiž ve druhém podlaží echá do elipsy. Nad úrov
čtvrtého podlaží vnitřní atrium zastří prosklená kon-
strukce, která oddělí hotelovou a obytnou část.
Podzebudovy bude vyhrazeno pro parkování. Své
místo v něm najdou i technické zázemí hotelu, rozvodna
a výměníková stanice. V ízebudou moci hosté vy-
ívat kongresový a spolensko-zábav sál, nebude
zde chybět ani restaurace a komerčprostory k nájmu,
které zaplní bankovní pobočka. Druhé až čtvrté nadzemní
podlaží jsou rozděleny na 47 pokojů a čti apartmány
čthzdičkového hotelu. V m až sedmém podlaží
vznikne 15 luxusních bytových jednotek, ktepod stře-
chou doplní strojovny chlazení a vzduchotechniky.
V průběhu stavby hotelu Atrium došlo v projektu
ke spoustě změn, které se týkaly i základního konceptu.
vodní zár počítal s výstavbou rodinného hotelu,
v soasné době je cílem vybudovat hotel čistě kon-
gresový. I to byl vod, proč investor stavbu dvakrát
přerušil. Teď se po odmlce opět rozeběhla a la by t
dokončena a předána 15. srpna příšho roku.
Finam partnerem projektu je firma IMPULS Otro-
kovice a luxusní hotel bude po oteení provozovat spo-
lečnost Hotel Atrium pro EuroHotel Praha. Více informací
o architektonicky zajímavém díle naleznete na internetové
adrese www.atriumotrokovice.cz.
Tereza Regnerová, foto Vítězslavikryl
strana 3
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
Metrostav vrací krajině přirozený vzhled
1
Stavba hotelu Atrium pokračuje
2
Nádraží v Mariánských Lázch znovu ožilo
Obchvat kolem Hladkých Životic a Fulneku
Spolu se zprovozněním posledních dvou rozestavě-
ných úseků dálnice D1, která teď bez přerušení spojuje
Prahu s Ostravou, byla 25. listopadu otevřena i více
než 8 km dlouhá eložka silnice I/57. Kromě toho, že
poslouží jako dálnič ivaděč ve směru od Opavy
a od Nového Jína, vyloučí tranzit dopravu ve Fulne-
ku, Stachovich a v Hladkých Životicích.
„Pro firmu STRABAG jsme na trase přeložky provedli
práce zhruba za třetinu celkového finančního objemu,“ ří-
Ing. Michael Dibon z divize 4. Zahrnuly pět mostů, d
přesýpané konstrukce typu Tubosider pro průchod místní
komunikace a potoka silničním lesem a kolektorovou
přeložku oblastního vodovodu o průměru 1,6 m, který je
jedním z hlavních přivaděčů pitvody pro Ostravu.
Ve směru od Nového Jičína pojedete po prvním mostě
Metrostavu hned na zátku nově dokončené přeložky. Je
jako celá nová silnice dvoupruhý, pětipolový, měří kolem
160 m a vede es železniční trať. Šestipolový a 200 m
dlouhý most potom přímo v Hladkých Životicích převádí
silnici I/57 přes dvě místní komunikace a Husí potok. Krat-
ší, třípolové mosty byly na stavbě dva první vede es
nový obchvat v mimoúrovňovém křížení silnici I/47 (foto),
druhý přes místní komunikaci do obce Děrné. Posledním
mostem na stavbyla šestipolová, 200 m dlouhá esta-
káda přes Gručovický potok a původní trasu silnice.
„Stavbu omezily tragické povodně, které letos v červ-
nu zasáhly Moravu. I když m velkou škodu nezpůsobily,
velmi nás překvapily, protože ve všech zdejších potocích
žně protéká jen pár litrů vody,vzpomíná Ing. Dibon.
„Dílo jsme nakonec zvládli v termínu, i když jsme některé
objekty museli kvůli nezaviněnému zpoždění začátku
stavby provést ve zkráceném čase. Jsme rádi, že i díky
m se opět vylepšila dopravní obslnost ostravs
aglomerace a kolem vodní trasy je konklid.
Lenka Svobodová, foto MIchael Dibon
1 2
Dvouletá spolupráce Metrostavu s Českými drahami
a společností Grandi Stazioni ČR v Mariánských Láz-
ních už úspěšně skoila. Veřejnosti inesla první
železniční stanici u nás, které vrátil krásný kabát a mo-
derní srdce projekt Živá draží. Mariánskolázs
nádrbudova dnes ukrýpod obnovenou secesní
fasádou estavěný prostor odpovídající všem poža-
davkům současch cestujích. Její revitalizaci pro-
vedla ve třech etapách a za plného provozu divize 9.
Vlaková stanice v Mariánských Lázních byla po praž-
ském hlavním nádraží druhým objektem, který v rámci
programu Židraží Česdráhy nabídly italské deve-
loperské společnosti Grandi Stazioni do dlouhodobého
pronájmu za jejich celkovou rekonstrukci. S rozvojem
techniky se tot zmenšují padavky železnářů na
prostor pro umístění drážho zařízea leím uspá-
dáním provozního zázemí se výpravbudovy uvolňují pro
komerčúčely. Dopravuzly se tak mohou stát nejen
místem pro důstojné a moderní odbavení cestujících, ale
mohou veřejnosti nabízet i další obchody a služby mimo
obvyklé nádražní restaurace.
Tým Radka Kučery z divize 9 pracoval na zakázce,
která byla rozdělena na 3 etapy, od října 2007. První eta-
pu zahájil přípojkami inženýrských sítí, novým sociálním
zařízením, měníkovou stanicí, provizorními poklad-
nami, tranzitem a ostatními prostorami, důležitými pro
zachování provozu nádraží. Ve druhé etapě, která byla
nejnáročnější, byly postaveny strojovny vzduchotechniky,
opravena odjezdová hala, v níž vzniklo nové centrum Čes-
kých drah pro odbavení cestujících (foto), a vybudovány
komerční prostory. Ve třetí etapě práce završily moderni-
zace příjezdové haly a dokončeostatních prostor.
Opravy obvodového pláš a sech prohaly sou-
časně s rekonstrukcí jednotlivých částí objektu. „Stavba
byla náročná zejména tím, že i bylo nutné zachovat
plný provoz budovy, což vyžadovalo řadu stěhování jed-
notlivých provozů i nájemníků. Současně se dokončení
rekonstrukce muselo koordinovat s právě prováděnou
modernizací III. železničního koridoru,“ vysvětluje vedoucí
projektu Radek Kučera. „Jako poslední jsme proto dokon-
čovali fasádu u kolejí, kde jsme už navazovali na hotové
první nástupiště. Kromě náročného prolomení velkých
otvorů do nosné zdi v místě přežek ČD centra, které si
vyžádalo i podchycení základů, jsme se víc potýkali snad
jen s vybouráním původního žulového schodiště uvnitř
budovy. Zakázku jsme jinak zvládali hladce a ve velmi
korektní spolupráci se všemi zúčastněnými.“
Jedna z architektonicky nejksnějších nádražních
budov v Čechách se tedy skví ve své původní secesní
kráse. Ing. arch. Patrik Kotas a Ing. arch. Martin Smrž,
kteří její rekonstrukci navrhli, totiž při své práci důsledně
vycházeli z dohledané archivní dokumentace. Až koncem
roku vyjedou vlaky na dosud uzavřenou trať mezi Planou
a Chebem, budou moci jejich návrh i práci Metrostavu
ocenit nejen obyvatelé a hosté Mariánských Lázní, ale
i cestující veřejnost. Složitější rekonstrukci pražského
hlavního nádraží skončí pracovníci divize 9 Metrostavu
pod vedením Ing. Michala Kaisera snad už za dva roky.
Metrostav_22_09.indd 3 12/15/09 10:47:12 AM
Metrostav Metrostav 22/2009, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 22/2009, Strana 1
Metrostav Metrostav 22/2009, Strana 2
Metrostav Metrostav 22/2009, Strana 3
Metrostav Metrostav 22/2009, Strana 4
Metrostav Metrostav 22/2009, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 22/2009, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 22/2009, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 22/2009, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics … done (230 ms)

Rendering Strana 4 (104232): (0/1) (223 ms)

Rendering Strana 3 (104231): (0/1) (265 ms)

Rendering Strana 2 (104230): (0/1) (264 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3144/vth120901-1.jpg (3x)

 i3144/vth120902-1.jpg

 i3144/bg104231.svg

 i3144/vth120903-1.jpg

 i3144/vth120899-1.jpg