strana 3

ZPRAVODAJsTVÍ Z DIVIZÍ

stavba hotelu Atrium pokračuje

V centru města Otrokovice v ulici 5. května vyroste

do příštího léta nový čtyřhvězdičkový hotel Atrium.

Stavbu objektu se sedmi nadzemními a jedním podzemním podlažím provádí divize 3 Metrostavu podle

projektu Ing. arch. D&M Velehradských.

„Dnes je dokončena hrubá stavba včetně vyzdívek.

Zateplujeme fasádu (foto č. 1), lepíme na ni cihelné pásky

a zasklíváme atrium (foto č. 2). Jednotlivá okna jsme už

osadili, stejně jako vzduchotechnické jednotky. Přes zimu

budeme pokračovat s pracemi v interiéru,“ uvedl vedoucí

projektu Ing. Marek Šach. „Na jaře dokončíme opěrné zídky, venkovní schodiště, komunikace a sadové úpravy.“

Vznikající hotel má jedno podzemní a sedm nadzemních podlaží. Stavba je zajímavá svým netypickým půdorysem, ve kterém veškeré konstrukce musí vytyčovat

geodet. Nepravidelný tvar podzemního podlaží a přízemí

totiž ve druhém podlaží přechází do elipsy. Nad úrovní

čtvrtého podlaží vnitřní atrium zastřeší prosklená konstrukce, která oddělí hotelovou a obytnou část.

Podzemí budovy bude vyhrazeno pro parkování. Své

místo v něm najdou i technické zázemí hotelu, rozvodna

1

a výměníková stanice. V přízemí budou moci hosté využívat kongresový a společensko-zábavní sál, nebude

zde chybět ani restaurace a komerční prostory k nájmu,

které zaplní bankovní pobočka. Druhé až čtvrté nadzemní

podlaží jsou rozděleny na 47 pokojů a čtyři apartmány

čtyřhvězdičkového hotelu. V pátém až sedmém podlaží

vznikne 15 luxusních bytových jednotek, které pod střechou doplní strojovny chlazení a vzduchotechniky.

V průběhu stavby hotelu Atrium došlo v projektu

ke spoustě změn, které se týkaly i základního konceptu.

Původní záměr počítal s výstavbou rodinného hotelu,

v současné době je cílem vybudovat hotel čistě kongresový. I to byl důvod, proč investor stavbu už dvakrát

přerušil. Teď se po odmlce opět rozeběhla a měla by být

dokončena a předána 15. srpna příštího roku.

Finančním partnerem projektu je firma IMPULS Otrokovice a luxusní hotel bude po otevření provozovat společnost Hotel Atrium pro EuroHotel Praha. Více informací

o architektonicky zajímavém díle naleznete na internetové

adrese www.atriumotrokovice.cz.

Ter e z a Re g n er o v á, f o t o V í t ě z sla v P ř i k r y l

metrostav vrací krajině přirozený vzhled

Lidská činnost zanechává na krajině jizvy v podobě

vytěžených povrchových dolů i skládek odpadu. Důraz

na ochranu životního prostředí rozvinul i u nás proces

rekultivací, které poničené oblasti vracejí do života.

Na řadě z nich se podílí i Metrostav. Divize 6 nedávno

dokončila sanaci a osázení bývalé skládky v Chabařovicích, divize 8 už léta rekultivuje výsypky a prolákliny

na místě zaniklé obce Vršany a dolu Obránců mírů.

Divize 6 zatím rekultivace skončila

Skládka v Chabařovicích byla využívána v letech 1908 až

1993 a sloužila i pro uložení chemického odpadu ze Spolchemie z Ústí n/L. V místním areálu o rozloze téměř 41 ha

je proto na ploše jen o deset hektarů menší skládkové

těleso s objemem přibližně 3,25 milionu m³.

„Vzhledem k tomu, že se v průběhu stavby projevily

na severovýchodě skládky poklesy svahů, museli jsme

část prací dokončit v mimořádném režimu, který termín

dokončení posunul o dva a půl roku,“ vysvětluje stavbyvedoucí Ing. Josef Holada z týmu Ing. Petra Brože.

První etapa stavby zahrnula technická opatření, kam

patřila zejména výstavba více než 2 km dlouhé podzemní

těsnicí stěny zasahující do nepropustného jílového podloží v hloubce až 14 m. Po jejím vnitřním obvodu je 5,5 m

pod terénem uložena obvodová drenáž. Vnitřní vody svádí

do dvou čerpacích jímek, z nichž se přečerpávají do aku-

2

mulačních nádrží. Z nich putují do stáčecího místa, odkud

je v cisternách odvážejí do čistírny odpadních vod.

Seshora skládku uzavřela minerální těsnicí bariéra,

na niž byla navezena zemina. „V areálu jsme vybudovali

i inženýrské sítě, komunikace a provozní budovu s monitoringem,“ popisuje Ing. Holada. V dalších etapách stavby

probíhal zkušební provoz vodního hospodářství, postsanační monitoring, pěstební péče a celkové dokončení.

„V té části areálu, kterou nezasáhl skluz svahů, jsme

dodrželi původní termíny dokončení,“ uzavírá Ing. Holada.

„Pěstební péče, která skládku přeměnila v zalesněný pahorek (foto č. 1), trvala od tří do šesti let. Před pár týdny

jsme ji dokončili poslední sečí trávy a stavbu předali.“

Divize 8 má před sebou ještě mnoho let prací

Rekultivace vytěžených povrchových dolů v okolí Mostu

patří už delší dobu do náplně práce naší divize 8. Ve sdružení s místními firmami dnes pracuje na jejich čtyřech

etapách v místě bývalého dolu Obránců míru a na třech

dalších v okolí zrušené obce Vršany.

„Rozloha rekultivovaných ploch se v jednotlivých etapách pohybuje od 44 do 90 hektarů, takže za námi zůstávají celé čtvereční kilometry přeměněné krajiny,“ říká

vedoucí projektu Ing. Pavel Nuslauer. „Mám rád přírodu,

a proto mě těší, že se i do okolí hornických měst opět

vrací původní ráz krajiny. I když sám s projekty rekultivací

v prosinci končím, určitě je nepřestanu sledovat.“

Rekultivace dolů trvají od 6 do 12 let. V prvních krocích obsahují přemístění tisíců kubíků zeminy, které terén

vytvarují (foto č. 2), a výstavbu jednoduchých komunikací, tzv. hospodárnic, vodotečí, propustků apod. Po technické rekultivaci následuje biologická, která hnojením

a dalšími úpravami připravuje půdu pro vznik polí nebo

výsadbu dřevin. Následná péče pak umožní jejich růst.

Vrátit krajině přírodní ráz stojí úsilí i peníze. Metrostavu se to ale daří a dokazuje, že k jeho úspěchům nepatří

jen betonové konstrukce, ale i rozsáhlé plochy zeleně.

– ls –, foto ar chiv s t av by, P avel Nuslauer

Obchvat kolem Hladkých Životic a Fulneku

Spolu se zprovozněním posledních dvou rozestavěných úseků dálnice D1, která teď bez přerušení spojuje

Prahu s Ostravou, byla 25. listopadu otevřena i více

než 8 km dlouhá přeložka silnice I/57. Kromě toho, že

poslouží jako dálniční přivaděč ve směru od Opavy

a od Nového Jičína, vyloučí tranzitní dopravu ve Fulneku, Stachovicích a v Hladkých Životicích.

„Pro firmu STRABAG jsme na trase přeložky provedli

práce zhruba za třetinu celkového finančního objemu,“ říká Ing. Michael Dibon z divize 4. „Zahrnuly pět mostů, dvě

přesýpané konstrukce typu Tubosider pro průchod místní

komunikace a potoka silničním tělesem a kolektorovou

1

2

Nádraží v mariánských Lázních znovu ožilo

Dvouletá spolupráce Metrostavu s Českými drahami

a společností Grandi Stazioni ČR v Mariánských Lázních už úspěšně skončila. Veřejnosti přinesla první

železniční stanici u nás, které vrátil krásný kabát a moderní srdce projekt Živá nádraží. Mariánskolázeňská

nádražní budova dnes ukrývá pod obnovenou secesní

fasádou přestavěný prostor odpovídající všem požadavkům současných cestujících. Její revitalizaci provedla ve třech etapách a za plného provozu divize 9.

Vlaková stanice v Mariánských Lázních byla po pražském hlavním nádraží druhým objektem, který v rámci

programu Živá nádraží České dráhy nabídly italské developerské společnosti Grandi Stazioni do dlouhodobého

pronájmu za jejich celkovou rekonstrukci. S rozvojem

techniky se totiž zmenšují požadavky železničářů na

prostor pro umístění drážního zařízení a lepším uspořádáním provozního zázemí se výpravní budovy uvolňují pro

komerční účely. Dopravní uzly se tak mohou stát nejen

místem pro důstojné a moderní odbavení cestujících, ale

mohou veřejnosti nabízet i další obchody a služby mimo

obvyklé nádražní restaurace.

Tým Radka Kučery z divize 9 pracoval na zakázce,

která byla rozdělena na 3 etapy, od října 2007. První etapu zahájil přípojkami inženýrských sítí, novým sociálním

zařízením, výměníkovou stanicí, provizorními pokladnami, tranzitem a ostatními prostorami, důležitými pro

zachování provozu nádraží. Ve druhé etapě, která byla

nejnáročnější, byly postaveny strojovny vzduchotechniky,

opravena odjezdová hala, v níž vzniklo nové centrum Čes-

kých drah pro odbavení cestujících (foto), a vybudovány

komerční prostory. Ve třetí etapě práce završily modernizace příjezdové haly a dokončení ostatních prostor.

Opravy obvodového pláště a střech probíhaly současně s rekonstrukcí jednotlivých částí objektu. „Stavba

byla náročná zejména tím, že při ní bylo nutné zachovat

plný provoz budovy, což vyžadovalo řadu stěhování jednotlivých provozů i nájemníků. Současně se dokončení

rekonstrukce muselo koordinovat s právě prováděnou

modernizací III. železničního koridoru,“ vysvětluje vedoucí

projektu Radek Kučera. „Jako poslední jsme proto dokončovali fasádu u kolejí, kde jsme už navazovali na hotové

první nástupiště. Kromě náročného prolomení velkých

otvorů do nosné zdi v místě přepážek ČD centra, které si

vyžádalo i podchycení základů, jsme se víc potýkali snad

jen s vybouráním původního žulového schodiště uvnitř

budovy. Zakázku jsme jinak zvládali hladce a ve velmi

korektní spolupráci se všemi zúčastněnými.“

Jedna z architektonicky nejkrásnějších nádražních

budov v Čechách se už tedy skví ve své původní secesní

kráse. Ing. arch. Patrik Kotas a Ing. arch. Martin Smrž,

kteří její rekonstrukci navrhli, totiž při své práci důsledně

vycházeli z dohledané archivní dokumentace. Až koncem

roku vyjedou vlaky na dosud uzavřenou trať mezi Planou

a Chebem, budou moci jejich návrh i práci Metrostavu

ocenit nejen obyvatelé a hosté Mariánských Lázní, ale

i cestující veřejnost. Složitější rekonstrukci pražského

hlavního nádraží skončí pracovníci divize 9 Metrostavu

pod vedením Ing. Michala Kaisera snad už za dva roky.

přeložku oblastního vodovodu o průměru 1,6 m, který je

jedním z hlavních přivaděčů pitné vody pro Ostravu.“

Ve směru od Nového Jičína pojedete po prvním mostě

Metrostavu hned na začátku nově dokončené přeložky. Je

jako celá nová silnice dvoupruhý, pětipolový, měří kolem

160 m a vede přes železniční trať. Šestipolový a 200 m

dlouhý most potom přímo v Hladkých Životicích převádí

silnici I/57 přes dvě místní komunikace a Husí potok. Kratší, třípolové mosty byly na stavbě dva – první vede přes

nový obchvat v mimoúrovňovém křížení silnici I/47 (foto),

druhý přes místní komunikaci do obce Děrné. Posledním

mostem na stavbě byla šestipolová, 200 m dlouhá estakáda přes Gručovický potok a původní trasu silnice.

„Stavbu omezily tragické povodně, které letos v červnu zasáhly Moravu. I když nám velkou škodu nezpůsobily,

velmi nás překvapily, protože ve všech zdejších potocích

běžně protéká jen pár litrů vody,“ vzpomíná Ing. Dibon.

„Dílo jsme nakonec zvládli v termínu, i když jsme některé

objekty museli kvůli nezaviněnému zpoždění začátku

stavby provést ve zkráceném čase. Jsme rádi, že i díky

nám se opět vylepšila dopravní obslužnost ostravské

aglomerace a kolem původní trasy je konečně klid.“

Lenka Svobodová, foto MIchael Dibon

Metrostav_22_09.indd 3

12/15/09 10:47:12 AM