Tradiční předvánoční

koncerty divizí Metrostavu

18. prosince 2009 / 22 / XXI

více ve fotosloupku na str. 2

Ptáme se: Ing. Vladimíra Pánka,

vedoucího provozu divize 6 str. 2

M E T R O S TAV

A .S.

Č L E N

D D M

G R O U P

Metrostav vrací krajině přirozený

vzhled str. 3

Obchvat kolem Hladkých Životic

a Fulneku str. 3

Betonové oblouky na nebi

KRáTCe / AKTUáLNĚ

Divize 1 zahájí na jaře práce na největší investiční akci

v historii Ostravy-Poruby, která sníží provozní náklady

budov v městském majetku. „Devatenáct základních

a mateřských škol zateplíme, vyměníme jim okna a také

vylepšíme regulaci vytápění. Prostředky na stavbu

v hodnotě 227 milionů korun získala Poruba z operačního

programu Životní prostředí,“ upřesnil oblastní ředitel

Severomoravského regionu Ing. Libor Chlopčík. Smlouvu

s investorem podepsal v pátek 6. listopadu ředitel divize 1

Ing. Milan Veselský. Rekonstrukce skončí v říjnu 2010

a divize 1 je provede ve sdružení s firmou HOCHTIEF CZ.

Slavnostní výkop

Fandíme Martině!

Červenobílá samolepka

s nápisem (foto) je součástí

tohoto vydání čtrnáctideníku

Metrostav, jehož výtisk

právě držíte v ruce.

Za pár týdnů, ve druhé

polovině února 2010,

proběhnou v kanadském Vancouveru zimní olympijské

hry. Žhavou českou kandidátkou na medailový zisk je také

rychlobruslařka Martina Sáblíková, kterou Metrostav

sponzoruje. Držme jí tedy palce, aby se naše barvy

objevily na stupních vítězů. Podpořte Martinu vylepením

samolepky na služební či soukromý automobil.

–red–, foto Eva Bartoňová

Stavba dálničního mostu Oparno probíhá za zvědavého dohledu veřejnosti. Přímo pod ní totiž vede naučná

stezka, ze které si postup prací prohlížejí při hezkém

počasí desítky lidí denně. Unikátní most s druhým největším spodním obloukem v ČR staví nad chráněným

údolím a tratí z Teplic do Lovosic (titulní foto) hned dva

týmy divize 5 proti sobě. Dnes už mohou zájemci o jejich dílo obdivovat hotové oba nosné oblouky.

„Na pravém mostě jsme oblouk rektifikovali a zmonolitnili před pár dny a už z něj sjely i oba betonovací vozíky,“ říká vedoucí projektu Milan Špička. „Protože stavba

nesmí zasáhnout údolí, mostovku i přes její malé rozpětí

betonujeme na dvou přesuvných skružích proti sobě.

Postupujeme rychle, a tak dnes je už mostovka na levém

mostě (foto č. 1) hotová. Obě skruže jsme proto přemístili

na pravý most, kde je připravujeme pro práci.“

Postup stavby umožnil divizi 5 zrušit v předstihu staveniště na ústeckém předpolí a pokračovat jen z pražské

strany. Pokud počasí dovolí, v lednu začnou týmy Romana Šimáčka a Miloslava Hrubého proti sobě betonovat

pravou mostovku, která by měla být hotová už v květnu.

„Stavba zatím běží rychleji, než jsme plánovali,“ spokojeně konstatoval Bc. Alexandr Tvrz, vedoucí provozu

mostů a povrchových dopravních staveb divize 5. „Díky

přístupu a nasazení našich lidí, kteří svou pracovní dobu

přizpůsobují technologickým potřebám, jsme druhý oblouk mostu uzavřeli s téměř čtyřměsíčním předstihem.“

Most Oparno zajímá nejen turisty a budoucí stavaře

(foto č. 2), ale i zkušené odborníky. S jeho stavbou se

seznámili na 16. Betonářských dnech v Hradci Králové,

kde velkou pozornost vzbudila přednáška vedoucího

technické skupiny divize 5 Ing. Roberta Brože, Ph.D.

Přesun v rámci Skupiny Metrostav

Od 1. prosince 2009 má divize 7 Metrostavu méně o třicet

zaměstnanců. Její středisko zakládání staveb totiž jako

celek přešlo do firmy Zakládání staveb. Převod proběhl

v souladu s racionalizačními kroky ve Skupině Metrostav

a na základě rozhodnutí představenstev obou společností.

Za noviny Metrostavu

všem svým čtenářům přejeme

příjemné prožití vánočních svátků

a do nadcházejícího roku 2010

zdraví, štěstí a spokojenost.

Vaše redakce

CCE Praha slaví deset úspěšných let

Firma CCE Praha, která se letos na konci dubna stala

stoprocentní dceřinou společností Metrostavu, oslavila

v prosinci deset let své úspěšné existence. Ing. Jaroslav

Pohan, který je po celou dobu působení firmy jejím

jednatelem a ředitelem, uspořádal při této příležitosti

17. prosince malou oslavu na pracovišti ve Zdibech.

Zaměstnanci CCE Praha si při ní odpočinuli od vysoce

specializovaných geodetických měření při rozsáhlých

investičních akcích a od inženýrské a zeměměřičské

činnosti, kterou se jinak zabývají. Spolu se svými hosty si

nejen zavzpomínali, ale i pohlédli na cestu do budoucnosti.

Metrostav_22_09.indd 1

Investicí k úsporám

Po 11 měsících práce dokončila divize 6 ve Volyni největší letošní investiční akci Jihočeského kraje. Rekonstrukcí škol a školských zařízení snížila jejich energetickou náročnost a zvýšila studentské pohodlí.

Finanční prostředky kraje, státu i z fondů EU využili

stavbaři, vedení týmem Ing. Petra Šimáka, na rekonstrukci hlavní kotelny na Děkanském vršku, na modernizaci předávacích stanic a na výměnu otopných soustav

ve všech objektech krajských školních zařízení ve městě.

V domově mládeže zrušili při přestavbě lodžie, a rozšířili tak studentské pokoje. Velkou proměnou prošel také

obvodový plášť volyňské průmyslové školy, jejíž budovy

kromě zateplení fasád a střech doplnila i nová okna. „Naše

práce přitom podle požadavků památkářů v žádném případě nenarušila funkcionalistický ráz školy,“ připomněl

výrobní náměstek divize 6 Ing. Zdeněk Ševčík, který spolu

se starostkou Volyně Ing. Lenkou Nestřebovou (foto první

zprava a první zleva) a dalšími představiteli státu i města

v pátek 27. listopadu slavnostně přestřihl pásku před

hlavní budovou zrekonstruované průmyslovky.

Dokončení projektu přineslo roční úsporu energie

téměř 9500 GJ a snížení emisí CO2 o více než 3000 t.

Nová velká zakázka v Ostravě-Porubě

Ve středu 2. prosince byla

oficiálně zahájena výstavba

7km úseku rychlostní silnice

R48 z Rychaltic do Frýdku-Místku. Ve sdružení

s firmami Skanska DS

a ODS-Dopravní stavby

Ostrava se na ní Metrostav bude podílet z více než třetiny.

Pracovníci divize 4 pod vedením Ing. Michala Dibona

zde mimo jiné vlastními silami vybudují hloubený 160 m

dlouhý tunel Lysůvky a šest mostů. Slavnostního výkopu se

za Metrostav zúčastnil ředitel divize 4 Ing. Josef Neuwirth

(foto druhý zleva). Jeho lidé zatím převzali staveniště

a do práce se pustí na jaře, jakmile to počasí umožní.

Nádraží v Mariánských Lázních znovu

ožilo str. 3

1

2

Klíčová křižovatka u Opatovic je v provozu

Motoristé se 27. listopadu zaradovali. Spolu s novým,

3km úsekem silnice R35 mezi Sedlicemi a Opatovicemi a 4km návaznou částí silnice I/37 z Opatovic do Hrobic začali užívat i jednu z největších mimoúrovňových

křižovatek (MÚK) u nás. V subdodávce pro firmu Skanska DS k ní naše divize 4 dvěma rampami připojila novou 200 m dlouhou estakádu na silnici R35 (foto).

„Celá stavba skončí vlastně až v červnu příštího roku

posledními terénními a sadovými úpravami,“ vysvětluje

Ing. Richard Rakouš z divize 4 Metrostavu, který naše

práce na MÚK Opatovice řídí. „My máme svou část díla

téměř hotovou už dnes, zbývá nám jen dokončit poslední

detaily terénu v oblasti pod estakádou.“

Stavba obří křižovatky trvala tři roky. Pracovníci divize 4 při ní vlastními silami vybudovali první, asi 200 m

dlouhou část dvou mostních konstrukcí, které přes křižovatku mimoúrovňově převedou rychlostní silnici R35

ve směru na Olomouc. Pravý most estakády je čtyřpolový

a levý třípolový, dvě rampy o délkách 200 a 150 m je propojují s kruhovým objezdem ve druhém patře MÚK.

Svislé nosné konstrukce estakády byly hlubinně založené na vrtaných velkoprůměrových pilotách. Všechny

vodorovné nosné konstrukce jsou spojité, betonové, podélně předpjaté s komorovým příčným řezem a pracovníci

naší divize 4 je vybudovali na pevné skruži.

Bez rozkopaných ulic

Porucha inženýrských sítí už v budoucnosti nevyvolá

potřebu rozkopat ulice v centru Prahy. Právě dokončený kolektor pod Václavským náměstím logicky uzavřel

a propojil obdobné podzemní stavby, které za posledních 15 let i díky Metrostavu ukryly ve snadno přístupných tunelech místní potrubní i kabelové rozvody.

„Soustavu kolektorů, kterou se ve středu naší metropole právě podařilo dokončit, oceňují i odborníci v zahraničí,“ připomněl pražský primátor Pavel Bém, který

do podzemí na slavnostní zakončení stavby sestoupil

šachtou přímo z Václavského náměstí (foto).

Pražská kolektorová síť už měří asi 90 km. Její poslední zprovozněný úsek prochází pod Václavským náměstím

od Můstku po křižovatku s Vodičkovou a Jindřišskou ulicí.

Na všech jeho trasách A, B i C pracovala firma Subterra,

tým divize 5 Metrostavu vedený Ing. Vladimírem Sálusem

se ve sdružení podílel na stavbě trasy C, kde ražbou zvětšoval starý vodovodní kanál do podoby kolektoru.

– r e d – , f o t o a r c h i v M a g i s t r á t u h l . m . P.

do ko n č ení n a s t r. 2

12/15/09 10:47:04 AM