Tradiční předvánoční
koncerty divizí Metrostavu
18. prosince 2009 / 22 / XXI
více ve fotosloupku na str. 2
Ptáme se: Ing. Vladimíra Pánka,
vedoucího provozu divize 6 str. 2
M E T R O S TAV
A .S.
Č L E N
D D M
G R O U P
Metrostav vrací krajině přirozený
vzhled str. 3
Obchvat kolem Hladkých Životic
a Fulneku str. 3
Betonové oblouky na nebi
KRáTCe / AKTUáLNĚ
Divize 1 zahájí na jaře práce na největší investiční akci
v historii Ostravy-Poruby, která sníží provozní náklady
budov v městském majetku. „Devatenáct základních
a mateřských škol zateplíme, vyměníme jim okna a také
vylepšíme regulaci vytápění. Prostředky na stavbu
v hodnotě 227 milionů korun získala Poruba z operačního
programu Životní prostředí,“ upřesnil oblastní ředitel
Severomoravského regionu Ing. Libor Chlopčík. Smlouvu
s investorem podepsal v pátek 6. listopadu ředitel divize 1
Ing. Milan Veselský. Rekonstrukce skončí v říjnu 2010
a divize 1 je provede ve sdružení s firmou HOCHTIEF CZ.
Slavnostní výkop
Fandíme Martině!
Červenobílá samolepka
s nápisem (foto) je součástí
tohoto vydání čtrnáctideníku
Metrostav, jehož výtisk
právě držíte v ruce.
Za pár týdnů, ve druhé
polovině února 2010,
proběhnou v kanadském Vancouveru zimní olympijské
hry. Žhavou českou kandidátkou na medailový zisk je také
rychlobruslařka Martina Sáblíková, kterou Metrostav
sponzoruje. Držme jí tedy palce, aby se naše barvy
objevily na stupních vítězů. Podpořte Martinu vylepením
samolepky na služební či soukromý automobil.
–red–, foto Eva Bartoňová
Stavba dálničního mostu Oparno probíhá za zvědavého dohledu veřejnosti. Přímo pod ní totiž vede naučná
stezka, ze které si postup prací prohlížejí při hezkém
počasí desítky lidí denně. Unikátní most s druhým největším spodním obloukem v ČR staví nad chráněným
údolím a tratí z Teplic do Lovosic (titulní foto) hned dva
týmy divize 5 proti sobě. Dnes už mohou zájemci o jejich dílo obdivovat hotové oba nosné oblouky.
„Na pravém mostě jsme oblouk rektifikovali a zmonolitnili před pár dny a už z něj sjely i oba betonovací vozíky,“ říká vedoucí projektu Milan Špička. „Protože stavba
nesmí zasáhnout údolí, mostovku i přes její malé rozpětí
betonujeme na dvou přesuvných skružích proti sobě.
Postupujeme rychle, a tak dnes je už mostovka na levém
mostě (foto č. 1) hotová. Obě skruže jsme proto přemístili
na pravý most, kde je připravujeme pro práci.“
Postup stavby umožnil divizi 5 zrušit v předstihu staveniště na ústeckém předpolí a pokračovat jen z pražské
strany. Pokud počasí dovolí, v lednu začnou týmy Romana Šimáčka a Miloslava Hrubého proti sobě betonovat
pravou mostovku, která by měla být hotová už v květnu.
„Stavba zatím běží rychleji, než jsme plánovali,“ spokojeně konstatoval Bc. Alexandr Tvrz, vedoucí provozu
mostů a povrchových dopravních staveb divize 5. „Díky
přístupu a nasazení našich lidí, kteří svou pracovní dobu
přizpůsobují technologickým potřebám, jsme druhý oblouk mostu uzavřeli s téměř čtyřměsíčním předstihem.“
Most Oparno zajímá nejen turisty a budoucí stavaře
(foto č. 2), ale i zkušené odborníky. S jeho stavbou se
seznámili na 16. Betonářských dnech v Hradci Králové,
kde velkou pozornost vzbudila přednáška vedoucího
technické skupiny divize 5 Ing. Roberta Brože, Ph.D.
Přesun v rámci Skupiny Metrostav
Od 1. prosince 2009 má divize 7 Metrostavu méně o třicet
zaměstnanců. Její středisko zakládání staveb totiž jako
celek přešlo do firmy Zakládání staveb. Převod proběhl
v souladu s racionalizačními kroky ve Skupině Metrostav
a na základě rozhodnutí představenstev obou společností.
Za noviny Metrostavu
všem svým čtenářům přejeme
příjemné prožití vánočních svátků
a do nadcházejícího roku 2010
zdraví, štěstí a spokojenost.
Vaše redakce
CCE Praha slaví deset úspěšných let
Firma CCE Praha, která se letos na konci dubna stala
stoprocentní dceřinou společností Metrostavu, oslavila
v prosinci deset let své úspěšné existence. Ing. Jaroslav
Pohan, který je po celou dobu působení firmy jejím
jednatelem a ředitelem, uspořádal při této příležitosti
17. prosince malou oslavu na pracovišti ve Zdibech.
Zaměstnanci CCE Praha si při ní odpočinuli od vysoce
specializovaných geodetických měření při rozsáhlých
investičních akcích a od inženýrské a zeměměřičské
činnosti, kterou se jinak zabývají. Spolu se svými hosty si
nejen zavzpomínali, ale i pohlédli na cestu do budoucnosti.
Metrostav_22_09.indd 1
Investicí k úsporám
Po 11 měsících práce dokončila divize 6 ve Volyni největší letošní investiční akci Jihočeského kraje. Rekonstrukcí škol a školských zařízení snížila jejich energetickou náročnost a zvýšila studentské pohodlí.
Finanční prostředky kraje, státu i z fondů EU využili
stavbaři, vedení týmem Ing. Petra Šimáka, na rekonstrukci hlavní kotelny na Děkanském vršku, na modernizaci předávacích stanic a na výměnu otopných soustav
ve všech objektech krajských školních zařízení ve městě.
V domově mládeže zrušili při přestavbě lodžie, a rozšířili tak studentské pokoje. Velkou proměnou prošel také
obvodový plášť volyňské průmyslové školy, jejíž budovy
kromě zateplení fasád a střech doplnila i nová okna. „Naše
práce přitom podle požadavků památkářů v žádném případě nenarušila funkcionalistický ráz školy,“ připomněl
výrobní náměstek divize 6 Ing. Zdeněk Ševčík, který spolu
se starostkou Volyně Ing. Lenkou Nestřebovou (foto první
zprava a první zleva) a dalšími představiteli státu i města
v pátek 27. listopadu slavnostně přestřihl pásku před
hlavní budovou zrekonstruované průmyslovky.
Dokončení projektu přineslo roční úsporu energie
téměř 9500 GJ a snížení emisí CO2 o více než 3000 t.
Nová velká zakázka v Ostravě-Porubě
Ve středu 2. prosince byla
oficiálně zahájena výstavba
7km úseku rychlostní silnice
R48 z Rychaltic do Frýdku-Místku. Ve sdružení
s firmami Skanska DS
a ODS-Dopravní stavby
Ostrava se na ní Metrostav bude podílet z více než třetiny.
Pracovníci divize 4 pod vedením Ing. Michala Dibona
zde mimo jiné vlastními silami vybudují hloubený 160 m
dlouhý tunel Lysůvky a šest mostů. Slavnostního výkopu se
za Metrostav zúčastnil ředitel divize 4 Ing. Josef Neuwirth
(foto druhý zleva). Jeho lidé zatím převzali staveniště
a do práce se pustí na jaře, jakmile to počasí umožní.
Nádraží v Mariánských Lázních znovu
ožilo str. 3
1
2
Klíčová křižovatka u Opatovic je v provozu
Motoristé se 27. listopadu zaradovali. Spolu s novým,
3km úsekem silnice R35 mezi Sedlicemi a Opatovicemi a 4km návaznou částí silnice I/37 z Opatovic do Hrobic začali užívat i jednu z největších mimoúrovňových
křižovatek (MÚK) u nás. V subdodávce pro firmu Skanska DS k ní naše divize 4 dvěma rampami připojila novou 200 m dlouhou estakádu na silnici R35 (foto).
„Celá stavba skončí vlastně až v červnu příštího roku
posledními terénními a sadovými úpravami,“ vysvětluje
Ing. Richard Rakouš z divize 4 Metrostavu, který naše
práce na MÚK Opatovice řídí. „My máme svou část díla
téměř hotovou už dnes, zbývá nám jen dokončit poslední
detaily terénu v oblasti pod estakádou.“
Stavba obří křižovatky trvala tři roky. Pracovníci divize 4 při ní vlastními silami vybudovali první, asi 200 m
dlouhou část dvou mostních konstrukcí, které přes křižovatku mimoúrovňově převedou rychlostní silnici R35
ve směru na Olomouc. Pravý most estakády je čtyřpolový
a levý třípolový, dvě rampy o délkách 200 a 150 m je propojují s kruhovým objezdem ve druhém patře MÚK.
Svislé nosné konstrukce estakády byly hlubinně založené na vrtaných velkoprůměrových pilotách. Všechny
vodorovné nosné konstrukce jsou spojité, betonové, podélně předpjaté s komorovým příčným řezem a pracovníci
naší divize 4 je vybudovali na pevné skruži.
Bez rozkopaných ulic
Porucha inženýrských sítí už v budoucnosti nevyvolá
potřebu rozkopat ulice v centru Prahy. Právě dokončený kolektor pod Václavským náměstím logicky uzavřel
a propojil obdobné podzemní stavby, které za posledních 15 let i díky Metrostavu ukryly ve snadno přístupných tunelech místní potrubní i kabelové rozvody.
„Soustavu kolektorů, kterou se ve středu naší metropole právě podařilo dokončit, oceňují i odborníci v zahraničí,“ připomněl pražský primátor Pavel Bém, který
do podzemí na slavnostní zakončení stavby sestoupil
šachtou přímo z Václavského náměstí (foto).
Pražská kolektorová síť už měří asi 90 km. Její poslední zprovozněný úsek prochází pod Václavským náměstím
od Můstku po křižovatku s Vodičkovou a Jindřišskou ulicí.
Na všech jeho trasách A, B i C pracovala firma Subterra,
tým divize 5 Metrostavu vedený Ing. Vladimírem Sálusem
se ve sdružení podílel na stavbě trasy C, kde ražbou zvětšoval starý vodovodní kanál do podoby kolektoru.
– r e d – , f o t o a r c h i v M a g i s t r á t u h l . m . P.
do ko n č ení n a s t r. 2
12/15/09 10:47:04 AM