Nezáleží na tom, kdy a kde,
xxxx
více
ve fotoreportáži
na str.
4
důležité
je jen, s kým
a proč
15. prosince 2014 / 22 / XXVI
více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: Ing. Pavla Trojana,
vedoucího projektu z divize 9 str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Vážení spolupracovníci
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Konference o železničních stavbách
Devatenáctý ročník konference Železnice 2014, který se
uskutečnil 27. listopadu v Praze, se zaměřil především
na otázky financování a přípravy železničních staveb
či čerpání dotací z programů EU. V odpoledním bloku
přednášek z praxe vystoupil také Ing. Štefan Ivor z divize 5
Metrostavu, který účastníkům představil základní údaje
o chystaných ražbách tunelů Ejpovice a technologii TBM.
Ocenění apartmánů Medvědín
Poté, co si apartmány Medvědín, jejichž stavbu ve
Špindlerově Mlýně řídil tým Ing. Filipa Křesťana z divize 9,
odnesly dvě ceny ze soutěže Realitní projekt roku 2014
a získaly Cenu čtenářů mediálních partnerů v soutěži
Best of Realty, ocenila je 27. listopadu i odborná porota
v soutěži CIJ Awards Czech Republic, kde ovládly kategorii
Nejlepší rezidenční development.
Redakce novin Metrostavu
přeje svým čtenářům
klidné a příjemné Vánoce
a do nastupujícího
roku 2015 zdraví, štěstí,
práci a spokojenost.
Výborný postup
Fotografie z čelby tunelu
Norðfjörður potvrzuje, že
směna Josefa Hromjáka
z divize 5 dosáhla 4. prosince
hranici 2000 m vyražených
z portálu Fannardalur.
Tým, který na Islandu
vede Ing. Aleš Gothard, k tomuto dni už z obou portálů
dohromady vyrazil 60 % z celkové délky tunelu. Ražby
z portálu Fannardalur začaly letos 1. března a postupovaly
skvělým průměrným týdenním výkonem přes 51 m. Toto
číslo přitom zahrnuje i ražbu čtyř bezpečnostních zálivů
a několika úseků s velmi komplikovanou geologií.
Před Industriálním parkem Plzeň Ejpovice mezi obcemi
Kyšice a Dýšina se 4. prosince sešli zástupci Správy
železniční dopravní cesty v čele s náměstkem pro
modernizaci dráhy Ing. Mojmírem Nejezchlebem (foto
vlevo) se starosty okolních městských částí či obcí,
představiteli Metrostavu i Subterry a s dalšími hosty.
Důvodem jejich setkání bylo otevření informačního
střediska dokumentujícího právě probíhající modernizaci trati Rokycany–Plzeň, jeden z nejvýznamnějších
současných projektů na českých kolejích. Jeho součástí budou i tunely Ejpovice, které pracovníci divize 5
Metrostavu vyrazí s pomocí 115 m dlouhého plnoprofilového razicího štítu TBM S-799 s průměrem řezné hlavy téměř 10 m a hmotností přes 1800 tun. Jeho věrný
model představil obchodní ředitel Metrostavu Ing. Milan Veselský a je součástí nového infocentra. To bude
pro veřejnost otevřeno každou lichou středu od 15 do
17 hodin. Organizované skupiny či zájemci ze škol si
budou moci dohodnout individuální termín návštěvy.
Metrostav_22_2014.indd 1
V letošním roce pracovala Skupina Metrostav na mnoha
zajímavých stavbách. Pro privátní sféru jsme dokončili
v posledních několika letech největší projekt v metropoli
– Quadrio ve Spálené ulici. V září byly hotovy i hlavní stavební práce na Blance, končí také naše činnost na metru
z Dejvic do Motola. Podíleli jsme se na splavnění vodní
cesty u Českých Budějovic, pracovali jsme na dalším
rozvoji vodních elektráren, stavíme víceúčelový objekt
na pražské Palmovce, provádíme rekonstrukci výškové
budovy strojní fakulty VUT v Brně, stavíme bytový komplex Sacré Coeur na Smíchově a končí přípravy k nasazení
razicího štítu u Ejpovic. Úspěšně pracujeme v zahraničí,
kde máme zajímavé zakázky na Slovensku, na Islandu,
v Norsku, v Polsku a v Německu.
Vám všem, kteří jste se na úspěších roku 2014 podíleli, patří poděkování.
Blanka, mediální trhák a bojiště politických stran,
je stavebně hotova. Uzavřeli jsme spory s investorem
a Rozhodčí soud potvrdil oprávněnost našich požadavků.
Rozhodl, co, jak a kdy máme udělat a kolik máme za svou
práci dostat zaplaceno. Prokázalo se to, co jsme tvrdili,
že projekt Blanka není projektem předraženým – i když
připouštím, že je možná zbytečně drahý. To, že tak krásné
dílo stále neslouží veřejnosti, není naše vina. Technologie
není dokončena. A kdy se tak stane, není prozatím jasné,
a to ani ze smlouvy o dílo, kde termín dokončení technologie není explicitně dán. Vlhkost v tunelu je tak zástupný
problém, který má odvést pozornost jiným směrem.
Co je ale důležité z mého hlediska: Blanka stále ještě
ani pro Metrostav hotová není, přestože stavební práce
v září dokončeny byly. Zbývá předat ji investorovi v kvalitě, kterou si objednal. A to je úkol, který bude i nadále naší
prioritou a pod mojí osobní kontrolou. Blanka je a bude
mimořádná reference.
V poslední době mne silně zneklidňuje absence jistot,
které pro práci potřebujeme. A to v politice, odbornosti,
v právní oblasti i v čistě lidské rovině.
Sebejistota některých našich politiků mne udivuje. To,
co napáchala celá řada ministrů dopravy České republiky, se bude uklízet řadu let. Instituce jsou v rozkladu,
absentuje dlouhodobá strategie, projekty se nepřipravují,
nejsou lidi. Ani na komunální úrovni není situace lepší.
Hlouposti zrozené v hlavách politických avanturistů mohou přinést mnoho škod.
V odborné rovině je situace snad ještě horší. Školy
produkují kvanta absolventů s tituly, ale, až na výjimky,
inženýrů, které nutně potřebujeme, je málo. Zato manažerů s mobilními telefony a notebooky je dost. Instituce
vesměs postrádají odborný personál.
V posledních letech se rapidně měnily nejen právní
předpisy, ale i často velice extenzivní výklad práva. Stavební zákon zasluhuje revizi. Připravovaný zákon o vlivu
staveb na životní prostředí (EIA) může dát novým projektům smrtelnou ránu i bez jakékoliv odborné argumentace. Zákon o veřejné zakázce je zmetek. Viděli jsme to při
sporech o vícepráce na Blance. Ale nejde jen o vícepráce.
Prokazování referencí, stanovení kritérií pro určení mimořádně nízké ceny a další nejasnosti vedou při absenci odborníků v hodnotících týmech k jednokriteriálním
soutěžím. V konkurenčním boji se pak stávají v rukou
nesolidních manažerů firem brizantní municí. A korupci
to stejně neřeší.
Zákon o trestní odpovědnosti právnických osob nabyl účinnosti počátkem roku 2012. Do dnešního dne
neexistuje prováděcí předpis, který by naznačil, jak se
společnosti mohou bránit protiprávnímu jednání svých
pracovníků, jak naladit shodu vnitřních firemních předpisů s právní normou.
Aplikace zákona policií a státním zastupitelstvím je
selektivní a účelová. Celý obor stavebního průmyslu je
nesmyslně kriminalizován.
Ani my rozhodně nejsme bez chyb, z nich je třeba se
poučit a najít způsob, který by je eliminoval. Nic nás ale
nemůže vést k porušování zákonů. Zlodějna a korupce
jsou mi odporné. Na začátku příštího roku bude vydán
Etický kodex Skupiny Metrostav, který bude vyjadřovat
mravní principy, jimiž se budou muset řídit všichni pracovníci naší Skupiny. A jak už jsem několikrát řekl, případné porušení etických a právních norem budu posuzovat
s nulovou tolerancí.
Vážení spolupracovníci, procházíme nelehkým obdobím a nepředpokládám, že by se rychle měnilo k lepšímu,
i když velice mírný optimismus na místě asi je. V době
krize jsme nejen udrželi, ale i posílili svou pozici na českém stavebním trhu. Přeji společnosti Metrostav i vám,
aby se podobně vedlo i v roce následujícím. Návod k tomu
je velice jednoduchý – pracujte správně.
Užijte si klidné Vánoce a věřím, že nepříjemnosti, se
kterými se potýkáme, v příštím roce zvládneme tak, jako
jsme to dokázali vždycky.
Výhody využití technologie bílé vany
str. 2
Počáteční dobrý vklad do dlouhého
života str. 3
Kolegy z divize 1 zastihnete na
vánočním trhu str. 3
Přestavba do elegance
Když vloni v červenci začala v centru Olomouce rekonstrukce záložny CREDITAS, nejen obyvatelé hanácké
metropole s napětím čekali, jak bude proměna budovy
probíhat. Byla složitá a dnes je hotová. V interiérech
sice jen od přízemí po čtvrté patro, to poslední páté ale
tým Ing. Lukáše Horuty z divize 1 dokončuje a v průběhu prosince by mělo projít kolaudací. Už nyní je však
patrné, že novogotický červený kostel na třídě Svobody
získal elegantního souseda (foto č. 1).
„S přestavbou jsme si poradili, i když ji provázela
spousta změn a komplikací. Zásadní bylo zpoždění hrubé
stavby. K posunu termínu přispělo také nedořešení standardu kvality posledního nadzemního podlaží. Zakázka
byla kvůli tomu rozdělena na dvě etapy, tu druhou právě
končíme,“ říká Ing. Lukáš Horuta z divize 1, který řízení
stavby převzal v průběhu letošního června od Ing. Jaroslava Kunce. „Ještě během celého července jsem ale
s předchozím vedoucím projektu úzce spolupracoval,
protože do takto rozjeté stavby nebylo jednoduché naplno
vstoupit,“ vzpomíná Ing. Horuta s tím, že v době předání
byl objekt ve stadiu hrubé stavby a v tříměsíčním skluzu.
Už tehdy ale měli stavbaři nejnáročnější část rekonstrukce za sebou a odstrojená kostra bývalé banky z 80. let
20. století se už od suterénu po střechu plnila novými
konstrukcemi. Hotová byla i železobetonová přístavba pro
parkovací věž s automatickým zakladačem aut.
„Abychom dílo vzhledem k velkému skluzu prací dokončili co nejrychleji, museli jsme změnit i obvyklý postup
některých dodávek a třeba ty, které se většinou dělají až
nakonec, provést v předstihu,“ říká Ing. Horuta a vysvětluje: „Například podlahové krytiny jsme položili v době,
když se ještě v patrech naplno pracovalo a nebyly hotové
ani podhledy či kompletace rozvodů. Po dokončení jsme
je museli zabezpečit tak, aby je další profese nepoškodily.
Podařilo se nám to asi z 95 procent a termín dokončení
stavby jsme tím urychlili přibližně o tři týdny.“
1
2
Jiří Bělohlav,
Zajímavá byla i montáž fasády, která obsahuje také oblouková skla atypických rozměrů. Některá z nich
dosáhla hmotnosti až 700 kg a z ulice je osazoval jeřáb,
což vůbec nebylo jednoduché. Společnost PS Brno se ale
podle Ing. Horuty zhostila své úlohy na jedničku.
Moderní a elegantní budovu už kromě posledního
patra zaplnili zaměstnanci i vedení záložny. Na konci
října ji slavnostně otevřeli a klienti do ní poprvé vstoupili 3. listopadu. Investor i architekti ze Studia PRAK dali
budově do vínku výjimečnost, kterou stavbaři zvýraznili
precizním zpracováním detailů interiérů (foto č. 2) i fasád.
Přestavěný bankovní dům se tak i díky divizi 1 stal jednou
z nových dominant olomoucké třídy Svobody.
prezident Skupiny Metrostav
Martina Vampulová, foto Josef Husák
12.12.14 11:54