strana 3
Co se řeklo, platilo
Výluka, výluka, výluka
Příjemná práce, se vstřícnými partnery a s dobrým výsledkem – tak shrnul Ing. Zbyšek Staš právě skončenou
modernizaci tramvajové trati na bratislavském sídlišti
Dúbravka, kterou jeho divize 5 prováděla jako lídr ve
sdružení s divizí 8 a firmou Hans Wendel.
„Pokud srovnám své zkušenosti ze stavby v Bratislavě s předchozími zakázkami, které jsem v Česku dělal
pro ŘSD, tak musím jednoznačně konstatovat, že bych
příště opět rád pracoval na Slovensku,“ říká Ing. Staš
a vysvětluje: „Stavby podobného typu jako tramvajová
trať v Dúbravce by se optimálně měly dlouho připravovat,
aby rychle proběhly a co nejkratší dobu negativně ovlivňovaly okolí. My však času na přípravu moc neměli a za
pět měsíců jsme museli kompletně zbourat téměř dvoukilometrové tramvajové těleso a vybudovat novou trať
s obratištěm (foto č. 1) a pěti zastávkami. Hodně věcí jsme
proto navrhovali a řešili až při stavbě. Projektová manažerka z magistrátu i interní technický dozor z dopravních
podniků však byli nejen technicky zdatní, ale byla s nimi
i perfektní komunikace. Vycházeli nám vstříc a problémy
jsme proto mohli vyřešit hned. Co řekli, to platilo. A proto
budu na tuto stavbu opravdu rád vzpomínat.“
Opakování je sice matka moudrosti, titulek článku ale
neinspirovala pedagogická moudrost. Pouze konstatuje, co nejvíc ovlivňovalo či ovlivňuje tři různé pražské
železniční stavby týmů divize 5, s nimiž úzce spolupracují i kolegové z provozu mostů a železobetonových
konstrukcí dopravních staveb.
Krátká výluka
Stavba nové železniční zastávky Kačerov, kterou řídil tým
Ing. Tomáše Kohouta, byla krátká, ale i proto složitá. Výluka zde trvala jen asi 20 dní, během nichž bylo nutné vybudovat na trati nový železniční svršek i spodek, odvodnění
a nástupiště. Práce zde celkem zabraly asi devět měsíců
také proto, že staveniště bylo v hlubokém zářezu a obtížně přístupné. Zastávka slouží veřejnosti od 14. prosince
a cestující k ní od metra či autobusů sestupují – nebo z ní
vystupují – po úzkých serpentinách lemovaných gabiony.
Počáteční dobrý vklad do dlouhého života
1
2
Díky dobré spolupráci všech zúčastněných se první souprava po nové trati v Dúbravce rozjela dokonce
už 18. listopadu, tedy téměř o dva týdny dříve, než byl
smluvní termín. Přitom ještě letos v červnu zde tramvaje
jezdily rychlostí pouhých 5 km/h po 30 let staré zvlněné
dráze podložené velkoplošnými panely. A pořádně rachotily. Dnes už na vyrovnaném stabilizovaném podloží jezdí
daleko tišeji na bezstykových kolejnicích uložených na
železobetonových pražcích ve štěrkovém loži (foto č. 2),
nebo pevné jízdní dráze – ve třech křižovatkách, obratišti
a u jedné zastávky. Nové tramvajové těleso totiž doplnily
antivibrační rohože či bokovnice. Také rychlost jízdy se
„nepatrně“ zvýšila – o 60 km/h. „Aby byl hluk od tramvaje
minimální, je nutné mít v náležitém stavu všechny prvky
dopravy. Po naší trati ale zatím jezdí staré tramvaje. Snad
se to po Novém roce zlepší,“ doufá Ing. Staš.
S prací kolegů byli v Bratislavě všichni spokojeni.
Obyvatelé sídliště jezdí rychleji – plynulejší jízdu tramvají
totiž umožňuje i nová světelná signalizace. Cestující mají
i lepší přehled o provozu – na povětšinou bezbariérových
zastávkách se díky dálkově řízeným informačním tabulím
třeba dozvědí, která tramvaj přijede nejdřív. Před deštěm
je chrání designově zajímavé přístřešky (foto č. 3). Nad
rámec zakázky dostal nový kabát i jeden podchod na
zastávku, na který projekt zapomněl. Investor byl zase
spokojen nejen s kvalitou prací či zkrácením termínu výluky, ale i s tím, že se stavbařům podařilo dílo dokončit
bez původně předpokládaného omezení automobilové dopravy. Nezbývá než věřit, že díky tomu všemu Metrostav
brzy získá v Bratislavě další tramvajovou zakázku.
Stejně jako lidé mají i budovy své životopisy. Narodí se
s financemi a vyrostou stavbou. Pokračují maturitou
– kolaudací – a do dospělosti vstupují začátkem užívání. Nejlepší získají tituly. Dlouhý život však nečeká
na všechny. Některé objekty k němu mají lepší předpoklady. Zejména ty, co pocházejí ze seriózního svazku
zadavatele, autorů i stavbařů a vyrostou v přívětivém
prostředí. Jedním z nich může být i Pražské inovační
centrum, které tým Josefa Majera z divize 9 postavil
u Zlatníků a odmaturovalo 30. listopadu. Gratulujeme!
„Na stavbu u Zlatníků budu rád vzpomínat. I přes mé
bohaté zkušenosti totiž byla jednou z mála, kde si všichni
ochotně vycházeli vstříc,“ říká Josef Majer a dodává: „Ne
vždy se poštěstí pracovat s tak konstruktivně a pozitivně
naladěnými zástupci investora, včetně technického dozoru, či představiteli obce. Těšilo nás snad i to bláto, kterým
jsme se brodili. Bylo totiž znakem toho, že jsme stavěli
v polích na skoro neomezeném staveništi, což není časté.“
Z investorského hlediska je novostavba byznys centrem založeným se snahou vytvořit pro setkávání šikovných lidí a slibných firem inspirativní prostředí, které by
podpořilo růst projektů a inspirovalo k rychlému zužitkování nápadů zabývajících se zde zejména biotechnologií.
Po stavební stránce je budova – obrazně řečeno – prosklená drúza vykrystalizovaná na nepravidelném obrysu
připomínajícím netopýra. Zvláštní tvar nepodsklepeného
dvoupodlažního objektu s plochou přes 3000 m2 vznikl
tím, že společnost SVANY, konkrétně Ing. arch. Jan Švancer, sloučila do jednoho monobloku čtyři původně navržené solitéry uspořádané podle sklonu a tvaru pozemku.
„Na poměry Metrostavu to byla malá stavba a trvala
jen asi 10 měsíců, její konstrukce nám ale daly zabrat.
Například při tvorbě trojúhelníkovitě členěného obvodového pláště (foto) výrobce nemohl použít žádný ustálený
postup. Každý díl z izolačního trojskla byl totiž jedinečný,
a když se rozbil, vznikl veliký problém. Naštěstí se to stalo jen asi pětkrát,“ vzpomíná stavbyvedoucí Ing. Dalibor
Andrlík. Kromě skleněného obalu budovy, doplněného
grafickým potiskem výtvarníka Miroslava Pošvice, zmínil
mezi dalšími zajímavostmi stavby i využití PowerCem.
Tato moderní a u nás poměrně neznámá technologie
umožňuje, aby z místního materiálu vznikl flexibilní zemní
beton využitelný pro rychlou a úspornou stavbu silnic.
Pražské informační centrum tedy vyrostlo a chystá se
do života. Budoucnost ukáže, nakolik je životaschopné. Už
dnes je však zřejmé, že cestu k titulu má otevřenou.
Hlučné výluky
Obyvatele domů u trati z Bubenče do Holešovic dlouho
rušil rachot vlakových souprav projíždějících po starých
kolejích. V lednu 2013 začal tento železniční úsek optimalizovat tým Ing. Kohouta ve sdružení se Subterrou a hluk
stavebních strojů brzy doprovodil lomoz vlaků jen na jedné koleji – druhá procházela přestavbou. Celková výluka
provozu, pro některé činnosti nezbytná, byla na vytížené
železnici možná jen pár hodin v noci, kdy osobní doprava
nejezdí. Klid však nepřinesla. Nejhůř se lidem asi spalo,
když cestáři vyklápěli kamenivo z vagonů na krátkodobě
vyloučené koleji do trasy té uzavřené dlouhodobě. Trpělivost místních si ale vysloužila odměnu – i když stavba
skončí až v únoru 2015, už od 14. prosince tu vlaky jezdí
po obou nových bezstykových kolejích a daleko tišeji.
Kvůli Metrostavu se letos pohnul i vánoční trh
Titulek sice platí doslova, ale jen na Václavském náměstí v Praze, kde se tradiční stánky musely odsunout
asi o 30 metrů, aby uvolnily prostor pro dvě ohrady. Za
nimi – vedení týmem Bc. Ivana Matějoviče z divize 1 –
pracují raziči ze střediska podzemí na bezbariérovém
zpřístupnění obou stanic metra Můstek, A i B.
„Z dřívějška víme, že při práci zastihneme velmi složitou geologii ovlivněnou přítomností tektonicky porušených nesoudržných a zvodnělých fluviálních sedimentů,“
popisuje Bc. Matějovič a dodává: „Z povrchu už dnes
hloubíme dvě šachty – výtahovou a dočasnou. Z té druhé
provedeme ražbu přístupové chodby či montáž technologie a na závěr ji zasypeme. Na staveništi ale zatím
nejvíc pracovali archeologové, kteří tu odhalili dlažbu ze
17. století a pod ní našli ještě jednu starší, středověkou.
Z téže doby pocházely i zbytky staré stoky a základů
budov. V začátcích hloubení jsme narazili také na roury
DN 300 a 700, které nebyly zakresleny v projektu sítí. Bylo
to však naštěstí mrtvé potrubí, které jsme mohli vytěžit.“
Trasu díla totiž ovlivňuje nejen to, že se musí trefit
na nástupiště obou stanic, ale také nutnost vyhnout se
třem kolektorům, páteřním vodovodům, hlavním kanalizačním stokám, potrubní poště a mnoha přípojkám i kabelům. Zem už je tu prostě jako ementál. Stavbu komplikuje také nízké nadloží, rušná doprava a vysoká zástavba
na povrchu i nutnost omezit hlučnost a prašnost prací,
protože dílo leží v památkově chráněné oblasti. Pracovníci
z týmu Ing. Pavla Kacíře proto budou při ražbách postupovat velmi opatrně – za nepřetržitého geomonitoringu
a pomocí modifikované NRTM s dílčími výruby.
Díky práci divize 1 se tak cestující už za rok dostanou
do metra na Můstku i výtahy. Z proskleného kiosku poblíž
Adamovy lékárny je svezou asi 23 m pod zem do lomené
přestupní chodby. Tu potom spojí další výtah s nástupištěm na lince A i s hlubší stanicí na trase B, která leží
víc než 35 m pod terénem. Dílo doplní únikové schodiště
(schéma). Trhovci i Vánoce se budou moci v klidu vrátit.
–red–, schéma METROPROJEKT Praha
SCHÉMA STANICE MŮSTEK
DIAMANT
–red–, foto archiv divize 5
SA
A
TR
Výluka i na ulici
Se stavbou týmu Ing. Petra Koukolíka se už seznámili
snad všichni pražští motoristé – dvakrát byla kvůli ní uzavřena část Průmyslové ulice. Most, který přes ni převádí
železnici mezi hlavním nádražím a stanicí Hostivař, musí
totiž kvůli optimalizaci trati projít rekonstrukcí a rozšířením. Dílo ve sdružení vede firma Viamont DSP a divize 5
zde pracuje jako subdodavatel. Mimo zmíněného mostu
má na starosti i jeden propustek a vybudování silničního
mostu s navazujícím přesypaným podchodem pod novým
kolejištěm hostivařského nádraží. „Při práci na železničním mostě, který za přísných bezpečnostních opatření
přestavují i naši zaměstnanci, jsme narazili na hodně
odchylek od projektu, se kterými se postupně vypořádáváme,“ říká přípravář Ing. Vladimír Hájek. Zatímco
provoz pod mostem je už nepřerušený, na trati se výluky
střídají. Do 19. prosince se nepojede po sudých kolejích,
od 1. března do 20. září 2015, kdy stavba skončí, po lichých. Bez výluk to prostě na železnici nejde.
–red–, foto JH a archiv divize 5
B
DŮM KNIHY
AMBASADOR
BAŤA
AA
AS
Metrostav_22_2014.indd 3
ADAMOVA
LÉKÁRNA
TR
3
výtah
dočasná šachta
12.12.14 11:55