Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 22/2014, Strana 2
Metrostav Metrostav 22/2014, Strana 3
TRASA B
TRASA A
Co se řeklo, platilo
Příjemná práce, se vstřícmi partnery a s dobrým vý-
sledkem – tak shrnul Ing. Zbyšek Staš právě skončenou
modernizaci tramvajové trati na bratislavském sídlišti
bravka, kterou jeho divize 5 prováděla jako lídr ve
sdrení s divizí 8 a firmou Hans Wendel.
Pokud srovnám své zkušenosti ze stavby v Brati-
slavě s předchozími zazkami, které jsem v Česku dělal
pro ŘSD, tak musím jednoznačně konstatovat, že bych
íště ot rád pracoval na Slovensku,“ říká Ing. Staš
a vystluje: „Stavby podobho typu jako tramvajo
trať vDúbravce by se optimálně měly dlouho připravovat,
aby rychle proběhly a co nejkratší dobu negativně ovliv-
ňovaly okolí. My však času na přípravu moc neměli a za
t měsíců jsme museli kompletně zbourat téměř dvou-
kilometrové tramvajové těleso a vybudovat novou trať
sobratištěm (foto č. 1) apěti zastávkami. Hodně věcí jsme
proto navrhovali a řili až při stavbě. Projektová mana-
žerka zmagistrátu i interní technický dozor zdopravch
podniků však byli nejen technicky zdatní, ale byla s nimi
iperfektní komunikace. Vyczeli nám vstříc a problémy
jsme proto mohli vešit hned. Co řekli, to platilo. A proto
budu na tuto stavbu opravdu rád vzpomínat.“
Díky dobré spolupráci všech zúčastněných se prv-
ní souprava po nové trati v Dúbravce rozjela dokonce
už 18.listopadu, tedy téř o dva týdny dříve, než byl
smluvní termín. Přitom ještě letos v červnu zde tramvaje
jezdily rychlostí pouhých 5 km/h po 30 let staré zvlněné
dráze podložené velkoplošnými panely. A pořádně racho-
tily. Dnes už na vyrovnam stabilizovaném podlí jezdí
daleko teji na bezstykových kolejnicích uložech na
železobetonových pražcích ve štěrkovém li (foto č. 2),
nebo pevné jízdní dráze – ve třech křižovatch, obratišti
au jedné zastávky. Nové tramvajové těleso totiž doplnily
antivibrační rohože či bokovnice. Také rychlost jízdy se
„nepatrně“ zvýšila – o 60 km/h. „Aby byl hluk od tramvaje
minimální, je nutné mít v náležitém stavu všechny prvky
dopravy. Po ní trati ale zatím jezdí staré tramvaje. Snad
se to po Novém roce zlepší,“ doufá Ing. Staš.
S prací kolegů byli v Bratislavě všichni spokojeni.
Obyvatelé sídliště jezdí rychleji – plynulejší jízdu tramvají
totiž umožňuje i nová stelná signalizace. Cestující mají
ilepší přehled o provozu – na povětšinou bezbariérových
zastávkách se díky dálkově řízeným informačním tabulím
eba doz, která tramvaj přijede nejív. Před dtěm
je chrání designově zajímavé přísešky (foto č. 3). Nad
rámec zazky dostal nový kabát i jeden podchod na
zastávku, na který projekt zapoml. Investor byl zase
spokojen nejen s kvalitou prací či zkrácením ternu vý-
luky, ale i s tím, že se stavbům podilo dílo dokončit
bez původně předpokládaného omezení automobilové do-
pravy. Nezbývá než věřit, že díky tomu všemu Metrostav
brzy získá vBratislavě další tramvajovou zakázku.
red, foto archiv divize 5
strana 3
2
1
3
Výluka, výluka, výluka
Opakování je sice matka moudrosti, titulek článku ale
neinspirovala pedagogická moudrost. Pouze konstatu-
je, co nejvíc ovlivňovalo či ovlivňuje tři různé prské
železniční stavby týmů divize 5, snimiž úzce spolupra-
cují i kolegové z provozu mostů a železobetonových
konstrukcí dopravních staveb.
Krátká výluka
Stavba nové železniční zastávky Kačerov, kterou řídil tým
Ing.Tomáše Kohouta, byla krátká, ale iproto slitá. Výlu-
ka zde trvala jen asi 20 dní, během nichž bylo nutné vybu-
dovat natrati nový železniční svršek ispodek, odvodně
anástupiš. Práce zde celkem zabraly asi devět měsíců
taképroto, že staveniště bylo vhlubokém zářezu aobž-
ně přístupné. Zastávka slouží vejnosti od14. prosince
acestující kní odmetra či autobusů sestupují – nebo zní
vystupují – poúzkých serpentinách lemovaných gabiony.
Hlučné výluky
Obyvatele domů utrati zBubee doHolešovic dlouho
rušil rachot vlakových souprav projíždějících postarých
kolejích. Vlednu 2013 začal tento železniční úsek optima-
lizovat tým Ing.Kohouta vesdrení se Subterrou ahluk
stavebch strojů brzy doprovodil lomoz vlaků jen najed-
né koleji – druhá proczela přestavbou. Celková výluka
provozu, pro některé činnosti nezbyt, byla navyže
železnici možná jen pár hodin vnoci, kdy osobní doprava
nejezdí. Klid však neinesla. Nejhůř se lidem asi spalo,
když cestáři vyklápěli kamenivo zvagonů nakrátkodo
vyloené koleji dotrasy té uzaené dlouhodobě. Trpě-
livost místních si ale vysloužila odměnu – ikdyž stavba
skoí až vúnoru 2015, už od14. prosince tu vlaky jezdí
poobou nových bezstykových kolejích adaleko teji.
Výluka inaulici
Se stavbou týmu Ing. Petra Koukoka se už sezmili
snad všichni pražští motoristé – dvakrát byla kli ní uza-
ena část Průmyslové ulice. Most, který přes ni převádí
železnici mezi hlavním nádražím astanicí Hostivař, musí
totiž kvůli optimalizaci trati projít rekonstrukcí aroíře-
ním. Dílo vesdružení vede firma Viamont DSP adivize 5
zde pracuje jako subdodavatel. Mimo zmíněného mostu
má nastarosti ijeden propustek avybudování silničního
mostu snavazucím přesypaným podchodem pod novým
kolejtěm hostivského nádraží. „Při práci naželeznič-
ním mostě, který za přísných bezpečnostních opatření
estavují i naši zastnanci, jsme narazili na hod
odchylek od projektu, se kterými se postupně vypořá-
me,“ říká přípravář Ing. Vladimír Hájek. Zamco
provoz pod mostem je už nepřerušený, natrati se výluky
střídají. Do19. prosince se nepojede posudých kolejích,
od1.března do20. září 2015, kdy stavba skoí, poli-
chých. Bez výluk to prostě naželeznici nejde.
red, foto JH aarchiv divize 5
Počáteční dobrý vklad do dlouhého života
Stejně jako lidé mají ibudovy své životopisy. Narodí se
s financemi a vyrostou stavbou. Pokrují maturitou
– kolaudací – a do doslosti vstupují zátkem uží-
ní. Nejlepší získají tituly. Dlouhý život však ne
navšechny. Některé objekty kmu mají lepší před-
poklady. Zejména ty, co pocházejí ze seriózho svazku
zadavatele, autorů istavbů avyrostou vítim
prostředí. Jedm znich může být i Pražské inovační
centrum, které tým Josefa Majera zdivize 9 postavil
uZlatků a odmaturovalo 30. listopadu. Gratulujeme!
Nastavbu uZlatníků budu rád vzpomínat. Ies mé
bohaté zkušenosti totiž byla jednou zmála, kde si všichni
ochotně vycházeli vstříc,“ říká Josef Majer ado: „Ne
vždy se pošstí pracovat stak konstruktivně apozitiv
nalami zástupci investora, včetně technického dozo-
ru, či představiteli obce. Těšilo nás snad ito bláto, kterým
jsme se brodili. Bylo totiž znakem toho, že jsme stali
vpolích naskoro neomezem staveništi, což není čas.
Zinvestorského hlediska je novostavba byznys cen-
trem založeným se snahou vytvit pro setní šikov-
ch lidí aslibných firem inspirativní prostře, které by
podpořilo růst projektů ainspirovalo krychlému zužitko-
vání nápadů zabývajících se zde zejména biotechnologií.
Postavební stránce je budova – obrazně řeno – pro-
sklená dza vykrystalizovaná nanepravidelném obrysu
připomínajícím netopýra. Zvláštní tvar nepodsklepeného
dvoupodlažho objektu splochou přes 3000m
2
vznikl
m, že společnost SVANY, konkrétně Ing.arch. Jan Švan-
cer, sloila dojednoho monobloku čtyři původně navr-
žené solitéry uspádané podle sklonu atvaru pozemku.
Napoměry Metrostavu to byla malá stavba atrvala
jen asi 10 měsíců, její konstrukce nám ale daly zabrat.
Například při tvorbě trojúhelníkovitě členěného obvodo-
vého pláště (foto) výrobce nemohl poít žádný ustále
postup. Každý díl zizolačního trojskla byl totiž jedinečný,
akdyž se rozbil, vznikl veliký problém. Našstí se to sta-
lo jen asi pětkrát,“ vzpomíná stavbyvedoucí Ing.Dalibor
Andrlík. Kromě skleněného obalu budovy, doplněného
grafickým potiskem výtvarka Miroslava Pošvice, znil
mezi dalšími zajímavostmi stavby i využití PowerCem.
Tato moderní a u s poměrně neznámá technologie
umožňuje, aby zstního materiálu vznikl flexibilní zemní
beton využitelný pro rychlou aúspornou stavbu silnic.
Pražské informační centrum tedy vyrostlo achystá se
doživota. Budoucnost ukáže, nakolik je životaschopné. Už
dnes je však zřej, že cestu k titulu má otevřenou.
Kvůli Metrostavu se letos pohnul i vánoční trh
Titulek sice platí doslova, ale jen naVáclavském ná-
stí vPraze, kde se tradiční stánky musely odsunout
asi o 30met, aby uvolnily prostor pro dvě ohrady. Za
nimi – vedení týmem Bc.Ivana Majoviče z divize 1 –
pracují raziči zestřediska podzemí nabezbariérom
zpřístupnění obou stanic metra Můstek, A i B.
Zíka víme, že při práci zastihneme velmi slo-
žitou geologii ovlivněnou přítomností tektonicky poruše-
ných nesoudržných azvodnělých fluviálních sedimentů,“
popisuje Bc. Majovič a dodává: „Z povrchu už dnes
hloubíme dvě šachty – výtahovou adočasnou. Zté druhé
provedeme ražbu přístupové chodby či montáž tech-
nologie a na závěr ji zasypeme. Nastaventi ale zatím
nejvíc pracovali archeologové, ktí tu odhalili dlažbu ze
17.století apod ní našli ještě jednu starší, středověkou.
Z že doby pocházely i zbytky staré stoky a zákla
budov. Vzátcích hloubení jsme narazili takénaroury
DN300 a700, které nebyly zakresleny vprojektu sí. Bylo
to však naštěstí mrtvé potrubí, které jsme mohli vyžit.
Trasu díla totiž ovlivňuje nejen to, že se musí trefit
na nástuptě obou stanic, ale také nutnost vyhnout se
třem kolektorům, páteřním vodovodům, hlavním kanali-
zním stokám, potrubní poště amnoha přípojkám ika-
belům. Zem už je tu prostě jako ementál. Stavbu kompli-
kuje také nízké nadlí,rušná doprava a vysoká zástavba
napovrchu inutnost omezit hlnost a prnost pra,
protože dílo lí vpamátkově chněné oblasti. Pracovníci
ztýmu Ing.Pavla Kaře proto budou při ražbách postu-
povat velmi opatrně – za neetržiho geomonitoringu
apomocí modifikované NRTM slčími výruby.
ky práci divize 1 se tak cestující už zarok dostanou
dometra na Můstku i výtahy. Zproskleného kiosku pobž
Adamovy lékárny je svezou asi 23 m pod zem dolomené
estupní chodby. Tu potom spojí daí výtah s nástu-
pištěm nalince A ishlubší stanicí natrase B, která leží
c než 35 m pod terénem. Dílo doplní únikové schodiš
(schéma). Trhovci i Vánoce se budou moci v klidu vrátit.
red, schéma METROPROJEKT Praha
M KNIHY
DIAMANT
AMBASADOR
BAŤA
ADAMOVA
LÉKÁRNA
SCHÉMA STANICE MŮSTEK
dočasná šachta
výtah
Metrostav_22_2014.indd 3 12.12.14 11:55
Metrostav Metrostav 22/2014, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 22/2014, Strana 1
Metrostav Metrostav 22/2014, Strana 2
Metrostav Metrostav 22/2014, Strana 3
Metrostav Metrostav 22/2014, Strana 4
Metrostav Metrostav 22/2014, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 22/2014, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 22/2014, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 22/2014, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics …

Rendering Strana 4 (102953): (0/1) (399 ms)

Rendering Strana 3 (102950): (0/1) (444 ms)

Rendering Strana 2 (102944): (0/1) (444 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3018/vth119302-1.jpg

 i3018/vth119309-1.jpg

 i3018/bg102950.svg

 i3018/vth119313-1.jpg

 i3018/vth119296-1.jpg