Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 22/2014, Strana 1
Metrostav Metrostav 22/2014, Strana 2
Metrostav Slovakia dokončil halu v Pravenci
Tým Ľubomíra Čanigy z Metrostavu Slovakia v polo-
vině listopadu úsšně dokončil stavbu haly F (foto)
pro spolnost SLOVAKTUAL vPravenci. Jak napovídá
písmeno jejího oznení, vyrostla vevýrobním areálu
jako vpadí šestá apovybavení technologií přisje
ktomu, že se nedaleko města Prievidza rozšíří kom-
petenční centrum vysoce kvalitch plastových oken
a dveří určených hlavně pro exportní trhy. Investici
schlila švýcarská společnost AFG Arbonia-Forster-
-Holding AG, dojejíž skupiny SLOVAKTUAL patří.
„Než jsme mohli začít stavět naplno, museli jsme zpo-
zemku orozloze 33000 m² odstranit objekt spolnosti
YURA Corporation. Během prvch čtyř měsíců našich
prací vněm přitom ještě naplno běžela výroba komponen-
tů pro automobilku KIA. Materiál zvybouraných objek
jsme recyklovali a třeba rozdrcené vybourané betony
použili na náspy,“ vzpomíná vedoucí projektu Ľubomír
Čaniga naprojekt, který podle něj probíhal zaíkladné
spolupráce investora, projektanta iprojektového týmu.
Tým Metrostavu Slovakia halu vybudoval a edal
investorovi za necelých devět měsíců. Je jednopodlažní,
nepodsklepená a vyrostla napůdorysu zhruba 217 x88 m.
Vytvořil ji jednopodlažní skelet s betonovými sloupy
vetknutými dozákladových patek, secha zoceli azděný
zateplený obvodový plášť. Kpřízemní halové části při
dvoupodlažní sociálně-administrativní celek, který je zar-
chitektonického hlediska dominantní částí novostavby.
Jeho oblníkový půdorys měří 36 x 18 m. Objekt svý-
robní plochou ocelkové rozloze kolem 15000 m
2
doplňují
iskladové, expediční adalší administrativní, sociální či
hygienické prostory a leží naokraji pmyslového areá-
lu, který původně pail dřevsmu závodu firmy Baťa
apozji státmu podniku Tatra Nábytok Pravenec.
Výroba plastových aplastovo-hliníkových oken bude
vhale F zajena ihned pomontáži nejmoderněí tech-
nologie vyrobené ve Švýcarsku nazakázku mateřského
koncernu. Spolnost SLOVAKTUAL předpok, že zde
vyrobí kolem 200000 m
2
oken ročně. Zvýšení kapacity
umožní také vznik až 140 nových pracovních míst.
Katana Karkusová, foto Branislav Valko
Stejně a přitom jinak
Už pošestnácté se před koncem roku utkali obchodní
partneři Metrostavu a jeho zaměstnanci na tenisových
kurtech (foto č. 1–3). Oproti loňsku se letos 22. listo-
padu pořadí na stupních vítězů promíchalo.
Čtrnáct dvojic tenistů totiž v Průhonicích nastoupilo
na kurty s novým moderm umělým povrchem. Byl
pomalejší, než na jakém se hrávalo dřív, a tak ve hře spíš
než rychlost nohou uspěly technické finty. Po celoden-
ním klání se nakonec na třetím místě umístili Jan Cuc
s Janou Krejčovou – jedinou ženou ve hře – a Zdeněk
Mička sPetrem Vítkem (foto č. 4 zprava). Síbrnou příčku
vybojovali Tomáš Fiala a Marek Zbořil (foto č. 5 zprava),
ktí jen těsně neobjili loňské prvenství. Turnaj o pohár
obchodního ředitele Metrostavu nakonec po výborm
sportovním výkonu vyhráli Petr Fürst a David Jenek
(foto č.6 zprava). Radost ze hry a z tradičně přátelského
prosedí si však odnesli všichni, kdo do Průhonic přijeli.
red, foto Milan Maček
Ing.Pavla Trojana,
vedoucího projektu divize 9
Život se netí v kruhu, ale vyvíjí po spirále. Potvrzují
to i slova Ing. Pavla Trojana, který dnes pracuje na
stejném projektu jako před devíti lety, kdy firemním
novim poskytl první rozhovor. Tehdy stavěl – popr-
vé jako vedoucí projektu – čtyři bytové domy noho
sídliště Slunečný vršek. Teď řídí výstavbu posledch
ti budov s asi 278 byty, které developerskou činnost
vtéto oblasti pražské Hostive uzavřou.
Čím se liší vaše současná stavba odté zroku 2005?
Zkušenostmi a dobou. Působíme v lokalitě, kterou dobře
známe. Pracujeme pro stejného investora, opět za co
nejnižší peníze a v co nejkraím čase. Domy se shod-
ným konstrukčním systémem stavíme podle podkladů
totožného projektanta. Sysm řízení a sledoní zazky
je ale v Metrostavu rok od roku propracovajší a my
me téměř desetiletou praxi. Kvůli tomu jsme schopni
lo dokoit s meím projektovým týmem a bez drob-
ch chyb v řízení, kterých jsme se poprvé z neznalosti
dopustili. Díky technickému pokroku umíme lépe vešit
i některé detaily ovliující například akustické vlastnosti
mezibytových příček. Dobou se však změnili i klienti. Mají
na byty vyšší nároky, a proto nás nesmí překvapit, když
na přejímky dorazí třeba s právkem či soudním znalcem.
Mezi stavby, které jste vposledních letech řídil, patřila
nástavba pražského hotelu Hilton, novostavba admi-
nistrativní budovy vMichli pro firmu ČEZ či dostavba
a rekonstrukce zotavovny Bedřichov ve Špindlerově
Mlýně. Byly si něčím podobné?
ly náročné investory, kteří ale přesně věděli, co ch.
Jejich zástupci byli vsícní a měli vůli i schopnost rozho-
dovat. Při těchto stavbách jsme všichni táhli za jeden pro-
vaz – včetně architekta, projektanta a TDI – aměli spol-
ný cíl. Obzvšť rád vzpomínám na nástavbu hotelu Hilton.
Projekt jsme řídili vangličtině a jednání se zahraničními
partnery byla velmi slitá, ale konstruktivní. Stavba
skoila po všech stránch úspěšně a představovala pro
mě velikou zkenost. Dodnes se pohledem na sešní bar
kocm zvšť za tmy, kdy krásně svítí.
ky úsilí vašeho týmu vyrostlo také Krkonošské cen-
trum environmentálního vzvání (KCEV) veVrchla-
bí, které si vposlední době odneslo řadu významných
ocenění aČeská komora architektů ho spolu svybra-
mi experty jako jediné jednohlasně nominovala
do prestní mezinárodní souže Mies van der Rohe
Award 2015. Jak natohle dílo vzpomínáte?
Jako na malou, ale dlouhou a extrémně náročnou stavbu.
Jednalo se o veřejnou zakázku se složitým projektem,
v mž bylo všechno atypické. Hned od zátku jsem
l, že když dokážeme návrh přenést do reality, bude
to krásné dílo. Nekal jsem ale, že proces jeho tvorby
bude tak bolestný. Stavět jsme museli podle 3D modelu,
protože do země zapuštěná budova neměla snad jedi
pravý úhel a byla sama o sobě celá prototyp. Realizace
si vyžádala množství změn, které se v sysmu veřejné
zakázky téměř nedaly projednat a kvůli malé vstřícnosti
investora ani schválit. Měl jsem proto pocit, že jsme pra-
covali „navzdory všem“. Za to, že se dílo vydařilo, včím
nasazení nich lidí, jejich práci přesčas a hlavně srdci,
které do stavby vložili. Povedlo se i díky betonářům z di-
vize6, kteří dokázali provést geometricky velmi složitou
lomenici střechy. Byla to obrovská škola stavění téměř
zneho. Často jsme až při pci naczeli technická ře-
ní, jak co postavit a sesadit, aby všechno fungovalo. Ceny
pro KCEV proto vnímám nejen jako ocenění architekta, ale
hlavně jako ohodnocení kolegů, bez kterých by nevzniklo.
Teď stavíte vPraze. Jak se díváte dobudoucna?
m zkušený tým, jehož jádro už hodně zažilo. Nastavby,
které ponás zůstaly, mohu být hrdý. Povedly se iproto, že
Metrostav je silná firma sdobrým zázemím ikvalitní tech-
nickou podporou aneuká zežádných zakázek. Stavařina,
jako snad všechno ostat, je ale olidech. Těm kolem se-
be – spolupracovním irodině – bych chl pokovat
aříct, že jsem snimi rád aže věřím, že spolu vydržíme.
strana 2
PME SE
1
hody využití technologie bílé vany
Vposledních letech se podpovrchové části objektů čím
dál častěji provádějí systémem bílé vany. Tedy jako
vodonepropustná železobetonová konstrukce, která
plní funkci nosnou a zároveň i těsnicí proti prostupu
vody, ato bez použití dalších hydroizolačch vrstev.
lá vana se uplauje unovostaveb bytových do,
administrativních komplexů, podzemních garáží, tu-
nelových,inženýrských a vodohospodářských staveb,
ale iuběžných podsklepených rodinných domů. Pokud
je dobře navržená a provedená, je její volba výhodná.
Sysm bílé vany využívá jako hydroizolní materl
samotný konstrukční beton proný zapoužití zvlášt-
ch opaení. Tato technologie proto umožňuje úsporu
materiálových nákladů alze ji považovat izaekologický
a ekonomický způsob výstavby. Její nezanedbatelnou
výhodou je také zkrácení doby díla.
Pro návrh atedy i výši nákladů navýstavbu bílé vany
je kčové stanovení kategorie vnitřního prostředí vpod-
zemní části objektu. Definuje totiž jeho vlastnosti azaur-
čitých podmínek a při určim způsobu využití prostor
donich připotí průsak uiho mnství vody. Škála
zatřídění se pohybuje od absolutně suchého prosedí,
eba kbydlení či pro sklady zbí citlivého navlhkost, až
povlhké, například garáže sdodatečnými opatřemi, jako
jsou žlaby. Kategorii musí stanovit investor vespolupráci
sprojektantem aenáší se idosmlouvy navýstavbu.
Pro kvalitu vodonepropustné konstrukce je určující její
konstrukční astatický návrh vypracovaný už skomplexní
představou otěsnicím systému. Důležité je idetailní plá-
nování výstavby atechnologická kázeň během proní.
Počet spár aprostupů vbetonu, které je třeba utěsnit,
je u lé vany mnohem menší než u povlakové izolace,
kde je navíc obtížná kontrola těsnosti spojů a během
prování hrozí riziko porení izolace. Hlavní rozl
mezi izolačními systémy je ale v jejich opravitelnosti.
Upovlakových izolací je obtížné určení skutečného místa
průsaku asanace tak bývají velmi nákladné. Naproti tomu
uvodonepropustných betonových konstrukcí je průsak
lokalizon jednoznně, a injektáž je proto mnohem
jednodušší aklady naodstranění mch vad nší.
Výskyt lokálních průsaků navodonepropustné kon-
strukci se předpokdá i i dodržení kvalitativch kri-
térií, prote sanovat malou míru poruch vyjde levji
než navrhovat konstrukce s vyššími padavky na vo-
donepropustnost. Needstavuje to tedy žádné snížení
výsledné kvality díla, ale je přímou součástí technologie.
Útvar technické přípravy zakázek centrály Metrostavu
ipravil osystému bílé vany přírku aškolení, nakteré
je mné přihlásit se e-mailem uIng.Vladislava Johna.
Ing. K. Břindo, Ing. V. John, foto JH
2
2
1
3
4
5
6
Metrostav_22_2014.indd 2 12.12.14 11:55
Metrostav Metrostav 22/2014, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 22/2014, Strana 1
Metrostav Metrostav 22/2014, Strana 2
Metrostav Metrostav 22/2014, Strana 3
Metrostav Metrostav 22/2014, Strana 4
Metrostav Metrostav 22/2014, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 22/2014, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 22/2014, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 22/2014, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (424 ms)

Rendering Strana 3 (102950): (0/1) (417 ms)

Rendering Strana 2 (102944): (0/1) (459 ms)

Rendering Strana 1 (102939): (0/1) (458 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i3018/vth119296-1.jpg (2x)

 i3018/vth119302-1.jpg

 i3018/bg102944.svg

 i3018/vth119309-1.jpg

 i3018/vth119313-1.jpg