strana 4
Pomoc Filipíncům
Po zhruba 13 měsících od ničivého tajfunu Haiyan
se do centra pozornosti znovu dostaly Filipíny. Opět
v souvislosti s tajfunem, tentokrát pojmenovaným Hagupit. Co se stalo s pomocí, na niž před rokem přispěl
Metrostav i jeho zaměstnanci částkou 314 tisíc korun?
Za českou stranu humanitární akci na pomoc lidem
postiženým loňskou přírodní katastrofou na Filipínách
koordinovala organizace Člověk v tísni, která vybrala
celkem 19,5 milionu Kč. Za tyto prostředky mimo jiné
nakoupila potraviny pro 10 000 osob, 445 domácnostem
obnovila živobytí (třeba nákupem šicího stroje), vybudovala 89 nových školních tříd pro 3100 dětí a zajistila
provizorní přístřeší pro 5000 lidí. I díky prostředkům od
našich spolupracovníků bylo možné vyčistit 38 km veřejných cest i 30 veřejných prostranství, opravit tři mosty
a dvě zdravotnická střediska.
V loňském roce ale Metrostav nepomáhal jen v Asii.
Technikou i materiálem přispěl k likvidaci následků bleskových povodní v červnu 2013 v mnoha regionech naší
země i v několika městech na Balkáně. V minulosti poskytl
významnou pomoc například při tuzemských povodních
v roce 2002, po uragánu ve Vysokých Tatrách či ničivém
tsunami na Srí Lance (obojí v roce 2004).
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
Místo zlata platina
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
1
Informace a fotografie ze staveb
Metrostavu najdete také na
pravidelně aktualizovaném
facebookovém profilu na
www.facebook.com/Metrostav
2
3
Senior klub se rozrůstá
Bývalé kolegyně a kolegové ze Senior klubu Metrostavu se
o adventu potkávají rádi. Ti z Prahy a okolí si dali schůzku
už 4. prosince v Infocentru na Letné. O pět dní později
přivítal prezident klubu Ing. Jiří Typlt rekordní počet
162 členů v sále smíchovské restaurace Potrefená Husa.
Tradiční předvánoční akce se letos stala i valnou hromadou. Musela totiž mimo jiné schválit navýšení ročního
členského příspěvku na 120 Kč, jednotné jízdné a přijetí
Mgr. Jana Brodského a Oty Rozsochy za další členy
představenstva SKM. I toto adventní setkání se vydařilo
a bývalí spolupracovníci si kromě zdraví a štěstí popřáli
i mnoho dalších podobně přátelských akcí v příštím roce.
Krtek vzbuzuje obdiv
4
5
6
7
Andy Warhol se slevou
Výstava Auto v proměnách času, o jejímž zahájení
informovalo devatenácté číslo letošních novin, bude
v pražském Museu Kampa prodloužena až do začátku února 2015. Vzhledem k tomu, že její uspořádání
podpořila také divize 1, mají zaměstnanci Metrostavu
vstup na výstavu nově za poloviční cenu.
Nejvýraznějším a zároveň nejcennějším exponátem
výstavy je obraz Daimler Motorkutsche (1886) und Benz
Patent-Motorwagen (1886) od Andyho Warhola (obr.).
Ačkoliv jde o serigrafii, je jedinečná i tím, že existuje pouze v jediném výtisku. Obří grafiku s plochou téměř 15 m²
doplňují další díla s tematikou motorismu od známých
českých autorů, například od Theodora Pištěka, Kamila
Lhotáka či Bedřicha Dlouhého.
K nákupu vstupenek s 50% slevou v pokladně Musea
Kampa opravňují poukázky, které je možné ve čtyřech kusech stáhnout z firemního intranetu. Rodinnou procházku
po pražském nábřeží tak může v období vánoční dovolené
příjemně doplnit i návštěva zajímavé expozice – podrobnosti najdete na www.museumkampa.cz.
Hala, kterou letos dokončil tým Jana Mráze z divize 9
pro firmu LINCOLN CZ v Chodově, získala od USGBC
(U. S. Green Building Council) vyšší certifikát LEED,
než se očekávalo. Místo zlata (Gold), o němž psaly letošní noviny číslo 12, dosáhla na nejvyšší stupeň Platinum a stala se prvním výrobním závodem ve střední
a východní Evropě, kterému se to podařilo.
Certifikační systém LEED poskytuje nezávislé ověření,
že hodnocený objekt byl navržen i vybudován a je provozován s ohledem na životní prostředí. Mimo jiné oceňuje
udržitelnost lokality, úspory vody, energetickou efektivitu
a inteligenci budov, výběr zdravých materiálů či kvalitu
vnitřního prostředí.
Hala v Chodově získala v tomto hodnocení 80 bodů
ze 110 možných a překročila tak hranici mezi LEED Gold
a Platinum. Certifikát si mimo jiné zasloužila proto, že
spotřebovává o 48 procent méně elektrické energie, než
je standard. Osvětlení LED svítidly se v ní automaticky
reguluje podle přítomnosti osob a denního světla. Tím,
že pro splachování WC a zálivku zeleně využívá dešťovou
vodu, dosahuje 52procentní úsporu pitné vody. Čerstvý
vzduch přiváděný do budovy je řízený podle obsahu CO2
s optimální vlhkostí. Při výstavbě haly byly také použity
zdravotně nezávadné nízkoemisní materiály. Celá budova
je řízena inteligentním systémem s podrobným sledováním spotřeb. Dobře ohodnoceným počinem byl i přesun
zastávek hromadné dopravy ke vchodu do areálu, aby
zaměstnanci snadněji omezili jízdy osobními auty.
Divize 9 pracovala v Chodově pro LINCOLN CZ již
potřetí. Podílela se i na dvou předchozích přestavbách
v areálu, což potvrzuje, že soukromý investor s ní byl
spokojen. „Švédský koncern SKF, kam firma patří, velmi
dbá na dodržování ekologických zásad a jsme velmi rádi,
že jsme při soutěži i na stavbě u něj obstáli,“ řekl vedoucí
projektu Jan Mráz. Podle vnitřních předpisů SKF musejí
být všechny nově postavené projekty vybudovány ve
standardu LEED, udělení nejvyšší certifikace Platinum je
však i v jeho rámci mimořádnou událostí. Pro Metrostav
představuje hala v Chodově výjimečnou referenci.
8
9
Nezáleží na tom, kdy a kde se lidé setkají, důležité je jen, s kým a proč
Základem úspěšné spolupráce jsou přátelské vztahy – mezi kolegy i s obchodními partnery. Aby se nemusely
rozvíjet jen na stavbách či v kancelářích, pořádají divize Metrostavu v předvánočním období pro své zaměstnance
i jejich partnery společenská setkání. Divize 2 se letos opět sešla v Lucerně, kde hostům k poslechu i k tanci zahrál
skvělý jazzový trumpetista slovenského původu Laco Déczi se skupinou Celula New York (foto č. 1). Doplnil tak
tradiční promítání, při němž diváci v zaplněném kinosále (foto č. 2) tentokrát zhlédli celovečerní dokument Století
Miroslava Zikmunda (foto č. 3). V oblíbeném hudebnímu klubu SaSaZu se setkaly hned dvě divize najednou –
trojka a devítka. Také jejich večer doprovodila hudba – trio Čundrground v čele s Vladimírem Mišíkem (foto č. 4)
a vystoupení kapely Děda Mládek Illegal Band. Na první pohled bylo jasné, že se hostitelé s výběrem interpretů
nespletli (foto č. 5) a i tady panovala po celou dobu veselá a příjemná atmosféra, jak dokládá třeba úsměv ředitele
divize 9 Ing. Petra Zábského (foto č. 6). Za kolegy přijel i Ing. Miroslav Zobaník, dříve pracovník divize 3, dnes
generální ředitel Metrostavu Slovakia (foto č. 7). Předvánoční večírek divize 4 v Letenském zámečku doprovodilo
moderní blues v podání Jana Spáleného a skupiny ASPM (foto č. 8). Také zde vládla dlouho do noci dobrá nálada
(foto č. 9), kterou jako vždy uzavírala poděkování za uplynulý rok a přání všeho nejlepšího do toho nového.
Krkonošské centrum environmentální výchovy ve Vrchlabí – nazývané Krtek – navrhl Ing. arch. Petr Hájek tak
zajímavě a tým divize 9 postavil tak dobře, že získává
uznání nejen v České republice.
Poté, co Krtek obdržel Čestné uznání v architektonické
soutěži o Piranesiho cenu, která je určena architektům
z osmi zemí: Česka, Chorvatska, Itálie, Maďarska, Rakouska, Řecka, Slovenska a Slovinska, byl jednohlasně
nominován i do mezinárodní soutěže Mies van der Rohe
Award 2015. ČKA a tři odborníci do ní vyslali celkem deset českých staveb, nezávisle na sobě se však shodli na
jediné, Krtkovi. Výsledky této prestižní soutěže by měly
být oznámeny během dubna příštího roku.
Dobrá nálada v metru
Ve spolupráci s Metrostavem uspořádal 13. listopadu
ŠTUK – Študácký klub Fakulty stavební ČVUT v Praze –
exkurzi pro 30 osob na stavbu metra V.A.
Účastníci výpravy prošli tunelem trasu mezi stanicemi Nádraží Veleslavín a Bořislavka. Cestu jim odborným
výkladem zpestřil Ing. Jiří Junek, CSc., z divize 8. O atraktivitě významné pražské podzemní stavby svědčí i to, že
při přihlašování na exkurzi byla místa obsazena během
osmi minut od jeho otevření na internetu. A protože se
akce studentům velmi líbila (foto), pro velký úspěch se
o dva týdny později se stejným průběhem i výsledkem
opakovala. Jen pro tentokrát byla kapacita výpravy do
podzemí naplněna už za rekordních 37 vteřin.
–red–, foto Jiří Junek
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce Koželužská 4,
180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav / Číslo 22/2014 vyšlo 15. 12. 2014 (1/2015 vyjde 16. 1. 2015) / Složení redakční rady Ing. F. Polák (předseda), Ing. J. Pavlíček (místopředseda),
Ing. J. Kavan, P. Meyer, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. L. Svobodová, Ing. J. Šob, Ing. L. Weinfurtová a Ing. M. Zrcková / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Publishing, s. r. o., Nad Kazankou
37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s.p., odštěpný závod Praha, č. j. nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo povoleno s.p. OZSeČ Ústí nad
Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Toto periodikum slouží jen a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejné.
Metrostav_22_2014.indd 4
12.12.14 11:55