strana 4

Pomoc Filipíncům

Po zhruba 13 měsících od ničivého tajfunu Haiyan

se do centra pozornosti znovu dostaly Filipíny. Opět

v souvislosti s tajfunem, tentokrát pojmenovaným Hagupit. Co se stalo s pomocí, na niž před rokem přispěl

Metrostav i jeho zaměstnanci částkou 314 tisíc korun?

Za českou stranu humanitární akci na pomoc lidem

postiženým loňskou přírodní katastrofou na Filipínách

koordinovala organizace Člověk v tísni, která vybrala

celkem 19,5 milionu Kč. Za tyto prostředky mimo jiné

nakoupila potraviny pro 10 000 osob, 445 domácnostem

obnovila živobytí (třeba nákupem šicího stroje), vybudovala 89 nových školních tříd pro 3100 dětí a zajistila

provizorní přístřeší pro 5000 lidí. I díky prostředkům od

našich spolupracovníků bylo možné vyčistit 38 km veřejných cest i 30 veřejných prostranství, opravit tři mosty

a dvě zdravotnická střediska.

V loňském roce ale Metrostav nepomáhal jen v Asii.

Technikou i materiálem přispěl k likvidaci následků bleskových povodní v červnu 2013 v mnoha regionech naší

země i v několika městech na Balkáně. V minulosti poskytl

významnou pomoc například při tuzemských povodních

v roce 2002, po uragánu ve Vysokých Tatrách či ničivém

tsunami na Srí Lance (obojí v roce 2004).

INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI

Místo zlata platina

NAŠE FOTOREPORTÁŽ

1

Informace a fotografie ze staveb

Metrostavu najdete také na

pravidelně aktualizovaném

facebookovém profilu na

www.facebook.com/Metrostav

2

3

Senior klub se rozrůstá

Bývalé kolegyně a kolegové ze Senior klubu Metrostavu se

o adventu potkávají rádi. Ti z Prahy a okolí si dali schůzku

už 4. prosince v Infocentru na Letné. O pět dní později

přivítal prezident klubu Ing. Jiří Typlt rekordní počet

162 členů v sále smíchovské restaurace Potrefená Husa.

Tradiční předvánoční akce se letos stala i valnou hromadou. Musela totiž mimo jiné schválit navýšení ročního

členského příspěvku na 120 Kč, jednotné jízdné a přijetí

Mgr. Jana Brodského a Oty Rozsochy za další členy

představenstva SKM. I toto adventní setkání se vydařilo

a bývalí spolupracovníci si kromě zdraví a štěstí popřáli

i mnoho dalších podobně přátelských akcí v příštím roce.

Krtek vzbuzuje obdiv

4

5

6

7

Andy Warhol se slevou

Výstava Auto v proměnách času, o jejímž zahájení

informovalo devatenácté číslo letošních novin, bude

v pražském Museu Kampa prodloužena až do začátku února 2015. Vzhledem k tomu, že její uspořádání

podpořila také divize 1, mají zaměstnanci Metrostavu

vstup na výstavu nově za poloviční cenu.

Nejvýraznějším a zároveň nejcennějším exponátem

výstavy je obraz Daimler Motorkutsche (1886) und Benz

Patent-Motorwagen (1886) od Andyho Warhola (obr.).

Ačkoliv jde o serigrafii, je jedinečná i tím, že existuje pouze v jediném výtisku. Obří grafiku s plochou téměř 15 m²

doplňují další díla s tematikou motorismu od známých

českých autorů, například od Theodora Pištěka, Kamila

Lhotáka či Bedřicha Dlouhého.

K nákupu vstupenek s 50% slevou v pokladně Musea

Kampa opravňují poukázky, které je možné ve čtyřech kusech stáhnout z firemního intranetu. Rodinnou procházku

po pražském nábřeží tak může v období vánoční dovolené

příjemně doplnit i návštěva zajímavé expozice – podrobnosti najdete na www.museumkampa.cz.

Hala, kterou letos dokončil tým Jana Mráze z divize 9

pro firmu LINCOLN CZ v Chodově, získala od USGBC

(U. S. Green Building Council) vyšší certifikát LEED,

než se očekávalo. Místo zlata (Gold), o němž psaly letošní noviny číslo 12, dosáhla na nejvyšší stupeň Platinum a stala se prvním výrobním závodem ve střední

a východní Evropě, kterému se to podařilo.

Certifikační systém LEED poskytuje nezávislé ověření,

že hodnocený objekt byl navržen i vybudován a je provozován s ohledem na životní prostředí. Mimo jiné oceňuje

udržitelnost lokality, úspory vody, energetickou efektivitu

a inteligenci budov, výběr zdravých materiálů či kvalitu

vnitřního prostředí.

Hala v Chodově získala v tomto hodnocení 80 bodů

ze 110 možných a překročila tak hranici mezi LEED Gold

a Platinum. Certifikát si mimo jiné zasloužila proto, že

spotřebovává o 48 procent méně elektrické energie, než

je standard. Osvětlení LED svítidly se v ní automaticky

reguluje podle přítomnosti osob a denního světla. Tím,

že pro splachování WC a zálivku zeleně využívá dešťovou

vodu, dosahuje 52procentní úsporu pitné vody. Čerstvý

vzduch přiváděný do budovy je řízený podle obsahu CO2

s optimální vlhkostí. Při výstavbě haly byly také použity

zdravotně nezávadné nízkoemisní materiály. Celá budova

je řízena inteligentním systémem s podrobným sledováním spotřeb. Dobře ohodnoceným počinem byl i přesun

zastávek hromadné dopravy ke vchodu do areálu, aby

zaměstnanci snadněji omezili jízdy osobními auty.

Divize 9 pracovala v Chodově pro LINCOLN CZ již

potřetí. Podílela se i na dvou předchozích přestavbách

v areálu, což potvrzuje, že soukromý investor s ní byl

spokojen. „Švédský koncern SKF, kam firma patří, velmi

dbá na dodržování ekologických zásad a jsme velmi rádi,

že jsme při soutěži i na stavbě u něj obstáli,“ řekl vedoucí

projektu Jan Mráz. Podle vnitřních předpisů SKF musejí

být všechny nově postavené projekty vybudovány ve

standardu LEED, udělení nejvyšší certifikace Platinum je

však i v jeho rámci mimořádnou událostí. Pro Metrostav

představuje hala v Chodově výjimečnou referenci.

8

9

Nezáleží na tom, kdy a kde se lidé setkají, důležité je jen, s kým a proč

Základem úspěšné spolupráce jsou přátelské vztahy – mezi kolegy i s obchodními partnery. Aby se nemusely

rozvíjet jen na stavbách či v kancelářích, pořádají divize Metrostavu v předvánočním období pro své zaměstnance

i jejich partnery společenská setkání. Divize 2 se letos opět sešla v Lucerně, kde hostům k poslechu i k tanci zahrál

skvělý jazzový trumpetista slovenského původu Laco Déczi se skupinou Celula New York (foto č. 1). Doplnil tak

tradiční promítání, při němž diváci v zaplněném kinosále (foto č. 2) tentokrát zhlédli celovečerní dokument Století

Miroslava Zikmunda (foto č. 3). V oblíbeném hudebnímu klubu SaSaZu se setkaly hned dvě divize najednou –

trojka a devítka. Také jejich večer doprovodila hudba – trio Čundrground v čele s Vladimírem Mišíkem (foto č. 4)

a vystoupení kapely Děda Mládek Illegal Band. Na první pohled bylo jasné, že se hostitelé s výběrem interpretů

nespletli (foto č. 5) a i tady panovala po celou dobu veselá a příjemná atmosféra, jak dokládá třeba úsměv ředitele

divize 9 Ing. Petra Zábského (foto č. 6). Za kolegy přijel i Ing. Miroslav Zobaník, dříve pracovník divize 3, dnes

generální ředitel Metrostavu Slovakia (foto č. 7). Předvánoční večírek divize 4 v Letenském zámečku doprovodilo

moderní blues v podání Jana Spáleného a skupiny ASPM (foto č. 8). Také zde vládla dlouho do noci dobrá nálada

(foto č. 9), kterou jako vždy uzavírala poděkování za uplynulý rok a přání všeho nejlepšího do toho nového.

Krkonošské centrum environmentální výchovy ve Vrchlabí – nazývané Krtek – navrhl Ing. arch. Petr Hájek tak

zajímavě a tým divize 9 postavil tak dobře, že získává

uznání nejen v České republice.

Poté, co Krtek obdržel Čestné uznání v architektonické

soutěži o Piranesiho cenu, která je určena architektům

z osmi zemí: Česka, Chorvatska, Itálie, Maďarska, Rakouska, Řecka, Slovenska a Slovinska, byl jednohlasně

nominován i do mezinárodní soutěže Mies van der Rohe

Award 2015. ČKA a tři odborníci do ní vyslali celkem deset českých staveb, nezávisle na sobě se však shodli na

jediné, Krtkovi. Výsledky této prestižní soutěže by měly

být oznámeny během dubna příštího roku.

Dobrá nálada v metru

Ve spolupráci s Metrostavem uspořádal 13. listopadu

ŠTUK – Študácký klub Fakulty stavební ČVUT v Praze –

exkurzi pro 30 osob na stavbu metra V.A.

Účastníci výpravy prošli tunelem trasu mezi stanicemi Nádraží Veleslavín a Bořislavka. Cestu jim odborným

výkladem zpestřil Ing. Jiří Junek, CSc., z divize 8. O atraktivitě významné pražské podzemní stavby svědčí i to, že

při přihlašování na exkurzi byla místa obsazena během

osmi minut od jeho otevření na internetu. A protože se

akce studentům velmi líbila (foto), pro velký úspěch se

o dva týdny později se stejným průběhem i výsledkem

opakovala. Jen pro tentokrát byla kapacita výpravy do

podzemí naplněna už za rekordních 37 vteřin.

–red–, foto Jiří Junek

Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřená šéfredaktorka Ing. Lenka Svobodová / Všechny neoznačené materiály připravili Lenka Svobodová, foto Josef Husák / Adresa redakce Koželužská 4,

180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 241; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav / Číslo 22/2014 vyšlo 15. 12. 2014 (1/2015 vyjde 16. 1. 2015) / Složení redakční rady Ing. F. Polák (předseda), Ing. J. Pavlíček (místopředseda),

Ing. J. Kavan, P. Meyer, Ing. J. Neklanová, Ing. L. Profota, Ing. L. Svobodová, Ing. J. Šob, Ing. L. Weinfurtová a Ing. M. Zrcková / Design Tomáš Machek, Side2 s.r.o., Trojická 20, 128 00 Praha 2 / Výroba Boomerang Publishing, s. r. o., Nad Kazankou

37, Praha 7-Troja, tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Podávání novinových zásilek povolila Česká pošta, s.p., odštěpný závod Praha, č. j. nov 6051/96 ze dne 3. 4. 1996 / Podávání novinových zásilek bylo povoleno s.p. OZSeČ Ústí nad

Labem dne 21. 1. 1998, j. zn. P-649/98 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Toto periodikum slouží jen a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejné.

Metrostav_22_2014.indd 4

12.12.14 11:55