Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 22/2015, Strana 2
Metrostav Metrostav 22/2015, Strana 3
NaKlíši v Ústí nad Labem se plave vminerálce
edpokladem hladkého provedení stavební zakázky
vá dobrá příprava. Při rekonstrukci plavecké haly
naKši (foto č. 1) byl základem úspěchu výborný pří-
prař. „Bez Ing. Michala Weinera bychom nikdy ne-
dokázali stavbu dokončit vternu, aby Ústí nemuselo
vracet dotaci ve výši 1,3miliardy korun, kterou obdrže-
lo zfondů EU inadalší projekty vrámci integrovaného
plánu rozvoje města,“ říká Ing.Radek Zeman zústec-
ho zastoupení divize 8, který rekonstrukci řídil.
NaKlíši totiž chli radní původně vybudovat akvapark
akněmu modernizovat přilehlou, více než 30 let starou
plaveckou halu. Když zjistili, že by na takto rozsáh
projekt nezískali dostatek prosedků zdotací, akvapark
ze svých plánů vyškrtli azbyla jen hala. Projektant sice
dokumentaci pro nový zár upravil, na provázanost
a koordinaci technologií mu ale nezbyl čas a nakonec
odzakázky pozajení prací odstoupil. „Nazačátku stav-
by jsme tedy stáli před zásadním rozhodnum: Stat
podle projektu, který – velmi diplomaticky řečeno – nebyl
dokonalý, bez projektanta aautorského dozoru, nebo pře-
rušit práce dodoby, než město zajistí správné podklady,
vzpomíná Ing.Zeman. „Nakonec jsme se rozhodli Úste-
čanům pomoci adokázat jim, že Metrostav má zkušenosti
zpodobných staveb ischopné lidi. Ing.Weiner přepraco-
val aupravil celou projektovou dokumentaci, sčímž mu
pomohli ikolegové z centrály ařada subdodavatelů. Rád
bych zmínil také pracovníky Subterry, zvšť Ing.Josefa
Bartáka vedoucího útvaru cen a kalkulací pro vzducho-
techniku, jenž předělal projekt VZT ajeho kolegyzdivi-
ze4, ktí se popasovali selektrorozvody auzemněním.“
Stavbi to na Kši neměli jednoduché. Skelet haly
byl totiž navíc proveden prefa-monolitickou technologií,
i níž byly použity tzv. Vinšovy hlavice sloupů, které
vminulosti hned několikrát zkolabovaly. Sloupy utohoto
systému proto byly všude preventivně doplněny ztužují-
cími paprsky ocelových konstrukcí, které se už odvýšky
2,4 m nad podlahou rozbíhají kestropu dokruhu sprů-
rem kolem tří metrů. Vprostoru, který podry vymezují,
bylo velmi obtížné koordinovat rozvody sítí aprotahovat
je, uvzduchotechnicho potrubí to bylo téměř nemož.
Zazku nakonec divize 8 dokončila jen s měsíč
prodlevou, kterou zavinila skutnost, že projekt zcela
opomněl úpravu železobetonových konstrukcí starého
skokansho bazénu (foto na str. 2) apředpokdal, že se
donich jen prostě vloží nová nerezová vana…
Konec dobrý, všechno dob. Ies veškeré komplika-
ce stavba skončila tak, že nani město může čerpat dotace.
m Ing.Zemana odvedl naKši kvalitní práci aiautor
vrhu starého objektu, architekt Josef Slíva, přes počá-
teční pochyby přiznal, že asi nikdo jiný než Metrostav by
si vtakto slité situaci neporadil.
Koncem října byla hala předaná, během listopadu
se ladily technologie a proběhla kolaudace. Druhý den
poslavnostm otevření, které zaúčasti primátorky měs-
ta Ing.Věry Nechybové prohlo vsobotu 28. listopadu,
už dovody skili první plavci. Kromě toho, že si zdraví
utí plaváním, budou se při něm ičit. Pro napuštění
ech tří nových nerezových bazénů – padetimetro-
vého, dětského (foto č. 2) iskokanského – totiž slouží
voda zblízho termálho vrtu, která má hojivé účinky
napohybový apat. Její použití sice komplikuje fakt, že se
musí poměrně složitě upravovat, aby neobsahovala arzen
či nadbytek železa, zato díky třem tepelm čerpadlům
posloí ikvytápění. Využívá se pro ně izbytkové teplo
epadové vody zbanů nebo z odpadů sprch.
red, foto archiv města Ústí nad Labem
Přímý přenos zrekonstrukce Národního muzea
ní vevýchodní dvoraně historické budovy Národního
muzea v Praze i v prostoru přilehlém k Vinohrads
ídě, může sledovat každý – prostřednictvím on-line
kamer na www.nm.cz/rekonstrukce. Stavební práce,
které v posledních měsících probíhají pod taktovkou
sdrení M-P-I v uzavřeném areálu muzea, přibluje
čteřům novin ředitel stavby Jan Kera z divize 9:
„Dokoili jsme už téměř celý projekt ochrany a od-
strojení, což znamená, že jsme položili více než 25000m²
OSB desek, které chní nejen konstrukce ve vstup
aschodišťové hale (foto č. 1), ale také podlahy, sloupy,
stěny a daí historicky cenné prvky v panteonu. Zakryli
jsme už i kašnu a venkovní schodiš. V suterénech
budovy bouráme nenosné konstrukce a prostupy podle
požadavků nové dispozice. V půdních vestavch z konce
40. let 20. století jsme objevili zabudovaný azbest adaí
nebezpné látky, proto jsme jejich demolici zam neza-
hájili. Provádíme ale práce na obnově původního vzdu-
chotechnického sysmu, který architekt Josef Schulz
navrhl z podzemních kanálů a větracích šachet vyzděných
v mohutch nosných zdech. Ve výstavch sálech jsme
demontovali parkety, prvky domovní techniky, čistíme
stěny a zapravujeme omítky. Dva z nich poíváme jako
vzorové, což znamená, že si v nich ověřujeme technologie
a postupy pra, které chceme v průběhu rekonstrukce
používat. Nyní například provádíme vzorovou pokládku
kabelových žlabů do podlahových zásypů (foto č. 2).
Podle podmínek ochrany celý objekt temperujeme na mi-
nimálně 10 ˚C pomocí mobilní kotelny s výkonem 1MW.
Klid narech kamery zvýchodní dvorany signa-
lizuje, že vní archeologický průzkum skončil. Až odbor
patkové péče pražského magistrátu rozhodne, jak se
má nalit snalezenými pozůstatky barokního bastionu
svatéhoŠtěpána, dokončí zde stroje rozpracované práce
speclního zakní. Spočívají ve vyvrtání a osaze
asi osm metrů dlouhých mikropilot, které podchytí ob-
vodovou stěnu objektu a zajistí stavební jámu vestavby.
Tímto prostorem pozji sestoupí schodiště do podzem
chodby, která pod Vinohradskou třídou spojí historickou
budovu se sousedním novým objektem muzea.
Na podobné „až“ čeká i schodišťová dvorana a pan-
teon – zde musí patkáři po dokončených pzkumech
schválit restaurátorské záměry o tom, jak proběhne opra-
va zabudovaných architektonických prvků a výtvarných
l. Velkoprostorové lešení, které k tomu bude zapoebí,
by měli stavbi zít budovat už na začátku jara.
ZPRAVODAJSTVÍ ZDIVI
strana 3
1
2
1
1 2
2
Nový areál integrovaného záchranného systému
Popražských stanicích vJinonicích avMoanech vy-
budoval Metrostav už třetí moderní hasičskou zbrojnici
– tentokrát veVrchlabí. Tým Ing.Filipa Křesťana zdivi-
ze 9 pro ni přestavěl budovu bývalé celnice akomplex
doplnil novostavbou pro záchrannou zdravotní službu.
Výrazně tak zvýšil komfort zázemí pro vrchlabské zá-
chranáře, najejichž zásazích závisí záchrana životů,
zdraví či majetků místních obyvatel.
Vcelku to nebyla složitá stavba, jen měla svá spe-
cifika, se kterými se třeba u žných bytových do
nesetme. Například skluzovou tyč, cvičné schodiště
(foto), napojení speciálních prek asušiček ochranch
oděvů, velkoplná garážová vrata pro hasičská auta,
odtrání odfuků dieselových motorů nebo nádrž nanaf-
tu pro areálovou čerpací stanici,“ říká vedoucí projektu
a chlí práci stavbyvedouho Ing. Jaroslava Sýkory,
který pce řídil namístě.
Žádná zakázka ale není bez probmů,“ pokruje
Ing. esťan. „Pro vytápění a chlazení budov v celém
komplexu integrovaného záchranného systému ve Vrch-
labí navrhl projektant tepelná čerpadla naprincipu ze
– voda, která vyívají kolektory umístěné vhlubinných
vrtech. Těch jsme měli vybudovat celkem třináct avšech-
ny hluboké přes 120 met. Když jsme ale zali dělat
prv, vrtaři narazili vpoměrně malé hloubce natlakovou
vodu, kterou geologický průzkum nezachytil. Pramen sice
netryskal vysoko, jen asi metr či dva, ale zato pořád. Amy
buď museli najít specialisty, kteří přes tlakovou vodu pro-
jdou avrt vjejím dosahu zainjektují, nebo změnit zsob
vytá. Našstí jsme je objevili. VČeské republice sice
byla jediná firma, která si nato troufla, ale povedlo se jí
vrty provést adotěsnit podle padavků.“
Kolaudace všech objektů v areálu proběhla začátkem
prosince adojeho konce stavbaři z divize 9 Vrchlabí opus-
, protože už pouze odstraňují drobné vady a nedodělky.
ky kvalitně odvedené práci budou moci odejít vklidu
a s grácií. Expresní odchody ponechají hasičům, ktí
pro ně budou moci vyít kromě schodtě inerezovou
bezešvou trubku spměrem 219 mm, co vede stropním
otvorem zpatra doízemí jejich nové zbrojnice.
Technický iorganizační hlavolam pod Alpami
Firma BeMo Tunnelling (BeMo), člen Skupiny Metro-
stav, má podstatný podíl vesdružení, které prodí ge-
nerální opravu 14 km dlouhého Alberského silničního
tunelu (foto č. 1). Pojejím skončení 26. září2017 se ta-
to spojnice mezi zeměmi Tyrolsko aVorarlbersko stane
ky sanačním aadaptačním opaením nejbezpj-
ším tunelem sobousměrným provozem vEvropě.
Rekonstrukce nejdelšího silničního tunelu vRakousku
zala vroce 2014 amodernizuje podzemní dílo zprovoz-
né v roce 1978. Zahrnuje výstavbu osmi nouzových
zálivů atří pjezdných kaveren pro technologická zí-
zení, vybudoní dodatečné 14 km dlouhé únikové cesty
vodvětvací štole se 37 výstupy a sestupy, zhotovení
moderního vysokotlakého protipožárního zařízení naml-
hový postřik atermického skenovacího zařízení i obnovu
elektrotechnického vybavení, kanalizace aodvětrání.
Projekt takto velkého rozsahu nebylo možné zajit
bez optimalizace projektové dokumentace a bez kom-
plexních přípravných opaení. Pce ze zátku probíhaly
vedne při zachovaném provozu avnoci mezi 20. a5. ho-
dinou při zastavení dopravy naporlech. Kvůli zachování
bezpnosti motoristů bylo vtunelu nutné denně instalo-
vat azase demontovat řídicí azabezpovací zízení.
Při první výluce provozu (foto č. 2), jež letos trvala
od21.dubna do15. listopadu, byl tunel rozdělen nace
než 1500stavenišť, nanichž pracovalo přes 650 osob. Ko-
ordinace jejich činností ve14km tunelu byla při dodrže
všech bezpečnostních předpisů velmi náročná stejně jako
logistika nebo zajtění ubytování adoprava dělníků.
Při výluce raziči pracovali neetržitě. Provedli 2,3 km
dlouhou konvenční ražbu svýrubem od15m
2
pro pocho
únikové cesty až do50 m
2
pro kaverny technologických
stanic a přes 200 výklenků. Aby bylo možné za čtyři
ce metodou NRTM provést téř 30 štol sdélkou
od50do130 m asoučasně udržet stav personálu istrojů
naco možná nejnižší úrovni, prohaly práce rotní me-
todou, kdy byly tři pracovní čety nasazeny nadevět štol
současně. Kvůli zrychlení stavby osmi nouzových záli
nahradil ražbu sdělenou čelbou plnoprofilový výrub.
Další výluka by měla vyřadit dopravu ztunelu vdub-
nu2017. Potrvá necelý půlrok až dootevření zmodernizo-
vané podzemní komunikace. Provedení takto nárho
la vyžaduje nejen fyzické nasazení, ale ichytré mozky
avynikající organizaci. Zkušení pracovníci firmy BeMo
e zvdají najedničku – vkvalitě itermínech. Zdař Bůh!
M. Höllrigl, R. Dosl, foto archiv BeMo
Josef Schulz byl velkorysý. Jeho budova se rozk
napůdorysu 104 x 74 metrů aodhladiny fonny má po
vrchol kopule 69 m. Navrhl vní 235 místností, ztoho
39výstavch. Josef Schulz ale byl i spořivý. Většina
toho, co zvenku připomíná kámen, je omítka. Také
mramor vinteriérech je přírodní jen asi z10 %. Zbytek
je ulý avznikl pomocí staré, vbaroku vycizelova
techniky zpracování sádry. Ta se míchá spřírodními
pigmenty aklihem,lesk zísvá ručním broušením.
je počet banových center či akvaparků, na kterých Metrostav
pracoval vposledních 15 letech – například vPraze, Pardubicích,
Mostě, Sokolově, Karlových Varech, Olešné či v Pasohlávkách.
Metrostav_22_2015.indd 3 14.12.15 14:26
Metrostav Metrostav 22/2015, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 22/2015, Strana 1
Metrostav Metrostav 22/2015, Strana 2
Metrostav Metrostav 22/2015, Strana 3
Metrostav Metrostav 22/2015, Strana 4
Metrostav Metrostav 22/2015, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 22/2015, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 22/2015, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 22/2015, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics … done (609 ms)

Rendering Strana 4 (102799): (0/1) (603 ms)

Rendering Strana 3 (102795): (0/1) (648 ms)

Rendering Strana 2 (102793): (0/1) (645 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2996/vth119136-1.jpg (3x)

 i2996/vth119138-1.jpg (3x)

 i2996/bg102795.svg

 i2996/vth119142-1.jpg (3x)

 i2996/vth119133-1.jpg