Přímý přenos z rekonstrukce
xxxx
více
ve fotoreportáži
str. 4
Národního
muzea na
v Praze
16. prosince 2015 / 22 / XXVII
více v článku na str. 3
Ptáme se: Vladimíra Pravdy,
vedoucího trhacích prací str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Přání spolupracovníkům
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Organizační změny v Metrostavu
Na základě rozhodnutí představenstva společnosti
dojde k 31. prosinci 2015 ke zrušení divize 2, která řídila
výstavbu tunelového komplexu Blanka. Současně s tím
budou vybraní zaměstnanci převedeni do nového provozu
nazvaného Blanka, který vznikne od 1. ledna 2016 v rámci
divize 8. Do její organizační struktury budou ke stejnému
datu začleněni i pracovníci zabývající se zakázkami
z oblasti jaderné energetiky.
Za Městec čistější
Metrostav jako lídr
sdružení předal
27. listopadu investorovi,
společnosti Vodovody
a kanalizace Nymburk,
zrekonstruovanou čistírnu
odpadních vod v Městci
Králové. Komorní akce se vedle zástupců divize 6, jejíž
tým vedený Ing. Brožem projekt řídil, zúčastnil i hejtman
Středočeského kraje Miloš Petera. O této vodohospodářské
zakázce firemní noviny podrobně informovaly v č. 20/2015.
Zimní sportovní hry Metrostavu 2016
Pokud to počasí nepřekazí, sejdou se lyžaři Metrostavu
ve Vysokém nad Jizerou v pátek 22. ledna 2016 při obřím
slalomu a v sobotu 23. ledna na běžecké soutěži. Všechny
potřebné informace včetně přihlašovacího formuláře
najdete na firemním intranetu.
Příbram–Hluboš
Kompletně zrekonstruovaný
úsek silnice II/118 v délce
1,1 km předala 2. prosince
Středočeskému kraji
divize 4, jejíž tým řídil
Ing. Zdeněk Ludvík. Součástí
prací na části spojnice
dálnice D5 a rychlostní silnice R4 byla i výstavba nového
přesypaného mostu s uzavřenou rámovou konstrukcí a se
šikmými křídly. Zakázku prováděl Metrostav ve sdružení
se svou dceřinou firmou BES z Benešova.
Všem lidem dobré vůle
přejeme klidné a příjemné Vánoce
a do roku 2016 zdraví, práci,
štěstí a spokojenost.
Developerům se daří
Pracovníci Metrostavu Development uzavírají obchodně úspěšný rok. Obytný soubor Na Krutci, Bydlení
na Novém náměstí v Uhříněvsi či pod Tyršovým vrchem
nebo Alfarezidence už patří jen mezi úspěšné reference.
Teď prodávají byty a garážová stání z dalších tří etap výstavby rezidenčního parku Na Vackově. Oproti loňsku se
jim na konci letošního listopadu podařilo prodeje u bytů
zvednout téměř třiapůlkrát, garáží prodali dvojnásobek
(graf). Do budoucnosti proto hledí s optimismem.
Prodeje bytových jednotek a garážových stání
150
100
bytové
jednotky
50
0
2013
Metrostav_22_2015.indd 1
2014
2015
garážová
stání
Letošní rok byl pro nás přelomový. Skončily dvě naše
největší zakázky pro domácí veřejný sektor a Skupina
Metrostav přesáhla hranici 30 procent výkonů v zahraničí.
V dubnu bylo po šesti letech výstavby uvedeno do provozu prodloužení linky metra A z Dejvic do Motola. Naše
nejdůležitější stavba, tunelový komplex Blanka, byla po
dlouhém čekání a mnoha strastech uvedena do provozu
19. září. O den později jsme s velkým úspěchem předali
polskému veřejnému investorovi zmodernizovaný okruh
S8 ve Varšavě a 25. září oslavili prorážku tunelu Norðfjörður na Islandu. Na zahraničních projektech jsme pokračovali i v Norsku, Německu, Srbsku, Maďarsku a v dalších zemích. Přestože jsme na počátku roku začali razit
železniční tunel Ejpovice u Plzně, naše zakázková náplň se
mění. Velké projekty pro veřejné investory v Česku nahrazují menší stavby v regionech a více zakázek v zahraničí.
Výstavba pražského metra pro nás byla vždy prestižní
záležitostí a vlajkovou lodí naší produkce, kterou uměla
ocenit odborná i široká veřejnost. Jsem rád, že i stavbu
metra V.A jsme zvládli na výbornou a ke spokojenosti
všech. Díky kolektivu divize 5 Metrostavu se podařilo prokázat účinnost metody ražeb pomocí TBM a zařadit ji mezi
naše nosné technologie. Její nasazení dnes pokračuje na
tunelu Ejpovice a rádi bychom se s ní uplatnili i v cizině.
Výstavba Blanky byla pro nás velmi složitá, protože
tunelový komplex byl bojištěm politiků a terčem kritiky
jak médií, tak veřejnosti. Kritika se však ukázala jako neoprávněná a neopodstatněná. Jsem rád, že se potvrdilo,
že Blanka je stavba užitečná, pěkná a kvalitně udělaná.
Některým částem Prahy přinesla jednodušší cestování,
jak jsme očekávali. Nicméně se rovněž potvrdil fakt, na
který jsme průběžně poukazovali, že tunelovému komplexu chybí návaznosti. Pro dramatické zlepšení dopravní situace v hlavním městě musí Praha dobudovat svůj
vnější a vnitřní okruh. Blanka pro nás vždy byla a bude
mimořádná reference a těší mne, že několik prestižních
ocenění získal i Trojský most, který byl její součástí.
V České republice jsme v oboru výkonově největší.
Nedostatek velkých projektů na domácím trhu ale způsobil, že Skupina Metrostav nyní realizuje přibližně třetinu
výkonů v zahraničí. Tam jsme však stále firma menší,
která se musí prosadit oproti lokální a často silnější kon-
kurenci. Hluboce si vážím spolupracovníků, kteří dokážou
v zahraničí zakázky získat a pak je navzdory drsné přírodě, zejména v severských zemích, včas a řádně provést.
Dobře si vedeme i v Polsku, kde jsme letos zaznamenali
fenomenální úspěch, když jsme měsíc před smluvním termínem předali do užívání páteřní komunikaci ve Varšavě
a následně podepsali smlouvu na stavbu dálnice u Gdaňsku. Práci našich týmů v zahraničí hodnotím velmi kladně.
Obstát v cizině znamená i zvládnout tamní legislativu
a zákony, které se ke stavebnictví vážou. A to se nám
postupně daří. V Česku je však situace v oblasti legislativy nadále mizerná. Naše odvětví u nás postrádá transparentní řád, koncepci a pravidla. Ta, která platí, ztěžují
investorům zadávání projektů a nám soutěžení a realizaci.
Oproti ostatním pracuje naše odvětví dlouhodobě
s nízkými maržemi, které často nevyvažují rizikovost
projektů. Přesto panuje představa o jeho silném korupčním potenciálu. Platí zde zákon o trestní odpovědnosti
právnických osob, podle nějž nese firma odpovědnost za
chování svých zaměstnanců. My máme vůči porušování
etických norem a nekalému jednání nulovou toleranci.
Počátkem roku jsme vydali Etický kodex Skupiny Metrostav, kterým se řídí všichni naši zaměstnanci a spolupracovníci. V září jsme schválili též skupinovou normu
k trestněprávní prevenci, jež do naší organizačně-řídicí
dokumentace začleňuje program, který chrání firmy Skupiny před riziky odpovědnosti podle zmíněného zákona.
Závěrem mi dovolte říci, že mě těší, že mezi sebou
máme schopné a loajální lidi v přípravě, šikovné ekonomy a další pracovníky v řídicích týmech firem a divizí, na
kterých můžeme stavět svou budoucnost. Že mezi sebou
máme kolegy, kteří se nebojí za nás bojovat v náročných
zakázkách i v zahraničí. Věřím, že generační obměna zase
posune naši Skupinu o velký kus dopředu.
Vážení spolupracovníci, přeji vám klidné a spokojené
Vánoce. Těším se, že v příštím roce společně oslavíme
45 let Metrostavu. Jsem přesvědčen, že na naše dosavadní úspěchy ať už u nás či v zahraničí dokážeme navázat
a všechny nepříjemnosti, s nimiž se potýkáme či budeme
potýkat, zvládneme tak, jako jsme je zvládli vždycky.
Trestněprávní compliance Skupiny
Metrostav str. 2
Nový areál integrovaného
záchranného systému str. 3
Technický i organizační hlavolam
pod Alpami str. 3
Nejvyšší rychlostí
Z Chebu do německého Schirndingu už od 13. prosince
projíždí jednou denně vlak rychlostí až 160 km za hodinu. Má výkyvné skříně, tak si to může dovolit. Ostatní
sice omezuje stodvacítka, ale i přesto výrazně zrychlily. Umožnila jim to modernizace 10km úseku trati, kterou v říjnu ve sdružení s OHL ŽS dokončil tým divize 5
Metrostavu vedený Ing. Ladislavem Šabachem.
„Stavbu jsem letos v březnu převzal od Ing. Přemysla
Krejsy. Pracovníci našeho střediska železničních staveb
(foto č. 1), které vede Jiří Kovařík, už tam v té době měli
hlavní díl práce za sebou. Nejnáročnější zřejmě byla výstavba asi 800 m dlouhé zárubní zdi z gabionů, kterou
bylo zapotřebí vybudovat v úzkém, dole jen necelých osm
metrů širokém a až 15 m hlubokém poloskalním zářezu
(foto č. 2). V závěru díla bylo podstatné úspěšně projít
zkouškami nových systémů zabezpečovacích zařízení,
které na přeshraniční trati musely spolupracovat s německými,“ zdůrazňuje vedoucí projektu.
Ukončení optimalizace trati Cheb – státní hranice SRN,
jež byla dotovaná z operačního programu Doprava, proběhlo 23. listopadu v Kulturním centru Svoboda v Chebu,
které v roce 2011 zmodernizovala divize 9. Malé slavnosti
se zúčastnil i obchodní ředitel Metrostavu Ing. Milan
Veselský (foto č. 3), aby si potvrdil, že náročnou výstavbu s velkým objemem prací zvládla divize 5 v krátkém
termínu a na výbornou. I díky jejímu přispění je průjezd
po této části III. železničního koridoru nejen rychlejší, ale
také bezpečnější a pohodlnější.
Pro představitele všech stavebních firem ale platí, že
raději zakázky zahajují, než končí – byť úspěšně. Také
v tomto ohledu mohou být představitelé Metrostavu spokojeni – tým Ing. Šabacha se už přesunul na nový projekt.
Za pomoci kolegů ze střediska železničních staveb zahájil
začátkem října modernizaci jednokolejné trati v části úseku Rokycany–Nezvěstice, kde už má za sebou práce při
první vlakové výluce, která trvala 45 dní. Stavba by měla
skončit závěrem srpna roku 2016 a bližší podrobnosti o ní
přineseme v prvních novinách příštího ročníku.
– r ed –, foto ar chiv s t av by, Jiř í Junek
1
2
Jiří Bělohlav,
prezident Skupiny Metrostav
3
14.12.15 14:26