Přímý přenos z rekonstrukce

xxxx

více

ve fotoreportáži

str. 4

Národního

muzea na

v Praze

16. prosince 2015 / 22 / XXVII

více v článku na str. 3

Ptáme se: Vladimíra Pravdy,

vedoucího trhacích prací str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

Přání spolupracovníkům

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Organizační změny v Metrostavu

Na základě rozhodnutí představenstva společnosti

dojde k 31. prosinci 2015 ke zrušení divize 2, která řídila

výstavbu tunelového komplexu Blanka. Současně s tím

budou vybraní zaměstnanci převedeni do nového provozu

nazvaného Blanka, který vznikne od 1. ledna 2016 v rámci

divize 8. Do její organizační struktury budou ke stejnému

datu začleněni i pracovníci zabývající se zakázkami

z oblasti jaderné energetiky.

Za Městec čistější

Metrostav jako lídr

sdružení předal

27. listopadu investorovi,

společnosti Vodovody

a kanalizace Nymburk,

zrekonstruovanou čistírnu

odpadních vod v Městci

Králové. Komorní akce se vedle zástupců divize 6, jejíž

tým vedený Ing. Brožem projekt řídil, zúčastnil i hejtman

Středočeského kraje Miloš Petera. O této vodohospodářské

zakázce firemní noviny podrobně informovaly v č. 20/2015.

Zimní sportovní hry Metrostavu 2016

Pokud to počasí nepřekazí, sejdou se lyžaři Metrostavu

ve Vysokém nad Jizerou v pátek 22. ledna 2016 při obřím

slalomu a v sobotu 23. ledna na běžecké soutěži. Všechny

potřebné informace včetně přihlašovacího formuláře

najdete na firemním intranetu.

Příbram–Hluboš

Kompletně zrekonstruovaný

úsek silnice II/118 v délce

1,1 km předala 2. prosince

Středočeskému kraji

divize 4, jejíž tým řídil

Ing. Zdeněk Ludvík. Součástí

prací na části spojnice

dálnice D5 a rychlostní silnice R4 byla i výstavba nového

přesypaného mostu s uzavřenou rámovou konstrukcí a se

šikmými křídly. Zakázku prováděl Metrostav ve sdružení

se svou dceřinou firmou BES z Benešova.

Všem lidem dobré vůle

přejeme klidné a příjemné Vánoce

a do roku 2016 zdraví, práci,

štěstí a spokojenost.

Developerům se daří

Pracovníci Metrostavu Development uzavírají obchodně úspěšný rok. Obytný soubor Na Krutci, Bydlení

na Novém náměstí v Uhříněvsi či pod Tyršovým vrchem

nebo Alfarezidence už patří jen mezi úspěšné reference.

Teď prodávají byty a garážová stání z dalších tří etap výstavby rezidenčního parku Na Vackově. Oproti loňsku se

jim na konci letošního listopadu podařilo prodeje u bytů

zvednout téměř třiapůlkrát, garáží prodali dvojnásobek

(graf). Do budoucnosti proto hledí s optimismem.

Prodeje bytových jednotek a garážových stání

150

100

bytové

jednotky

50

0

2013

Metrostav_22_2015.indd 1

2014

2015

garážová

stání

Letošní rok byl pro nás přelomový. Skončily dvě naše

největší zakázky pro domácí veřejný sektor a Skupina

Metrostav přesáhla hranici 30 procent výkonů v zahraničí.

V dubnu bylo po šesti letech výstavby uvedeno do provozu prodloužení linky metra A z Dejvic do Motola. Naše

nejdůležitější stavba, tunelový komplex Blanka, byla po

dlouhém čekání a mnoha strastech uvedena do provozu

19. září. O den později jsme s velkým úspěchem předali

polskému veřejnému investorovi zmodernizovaný okruh

S8 ve Varšavě a 25. září oslavili prorážku tunelu Norðfjörður na Islandu. Na zahraničních projektech jsme pokračovali i v Norsku, Německu, Srbsku, Maďarsku a v dalších zemích. Přestože jsme na počátku roku začali razit

železniční tunel Ejpovice u Plzně, naše zakázková náplň se

mění. Velké projekty pro veřejné investory v Česku nahrazují menší stavby v regionech a více zakázek v zahraničí.

Výstavba pražského metra pro nás byla vždy prestižní

záležitostí a vlajkovou lodí naší produkce, kterou uměla

ocenit odborná i široká veřejnost. Jsem rád, že i stavbu

metra V.A jsme zvládli na výbornou a ke spokojenosti

všech. Díky kolektivu divize 5 Metrostavu se podařilo prokázat účinnost metody ražeb pomocí TBM a zařadit ji mezi

naše nosné technologie. Její nasazení dnes pokračuje na

tunelu Ejpovice a rádi bychom se s ní uplatnili i v cizině.

Výstavba Blanky byla pro nás velmi složitá, protože

tunelový komplex byl bojištěm politiků a terčem kritiky

jak médií, tak veřejnosti. Kritika se však ukázala jako neoprávněná a neopodstatněná. Jsem rád, že se potvrdilo,

že Blanka je stavba užitečná, pěkná a kvalitně udělaná.

Některým částem Prahy přinesla jednodušší cestování,

jak jsme očekávali. Nicméně se rovněž potvrdil fakt, na

který jsme průběžně poukazovali, že tunelovému komplexu chybí návaznosti. Pro dramatické zlepšení dopravní situace v hlavním městě musí Praha dobudovat svůj

vnější a vnitřní okruh. Blanka pro nás vždy byla a bude

mimořádná reference a těší mne, že několik prestižních

ocenění získal i Trojský most, který byl její součástí.

V České republice jsme v oboru výkonově největší.

Nedostatek velkých projektů na domácím trhu ale způsobil, že Skupina Metrostav nyní realizuje přibližně třetinu

výkonů v zahraničí. Tam jsme však stále firma menší,

která se musí prosadit oproti lokální a často silnější kon-

kurenci. Hluboce si vážím spolupracovníků, kteří dokážou

v zahraničí zakázky získat a pak je navzdory drsné přírodě, zejména v severských zemích, včas a řádně provést.

Dobře si vedeme i v Polsku, kde jsme letos zaznamenali

fenomenální úspěch, když jsme měsíc před smluvním termínem předali do užívání páteřní komunikaci ve Varšavě

a následně podepsali smlouvu na stavbu dálnice u Gdaňsku. Práci našich týmů v zahraničí hodnotím velmi kladně.

Obstát v cizině znamená i zvládnout tamní legislativu

a zákony, které se ke stavebnictví vážou. A to se nám

postupně daří. V Česku je však situace v oblasti legislativy nadále mizerná. Naše odvětví u nás postrádá transparentní řád, koncepci a pravidla. Ta, která platí, ztěžují

investorům zadávání projektů a nám soutěžení a realizaci.

Oproti ostatním pracuje naše odvětví dlouhodobě

s nízkými maržemi, které často nevyvažují rizikovost

projektů. Přesto panuje představa o jeho silném korupčním potenciálu. Platí zde zákon o trestní odpovědnosti

právnických osob, podle nějž nese firma odpovědnost za

chování svých zaměstnanců. My máme vůči porušování

etických norem a nekalému jednání nulovou toleranci.

Počátkem roku jsme vydali Etický kodex Skupiny Metrostav, kterým se řídí všichni naši zaměstnanci a spolupracovníci. V září jsme schválili též skupinovou normu

k trestněprávní prevenci, jež do naší organizačně-řídicí

dokumentace začleňuje program, který chrání firmy Skupiny před riziky odpovědnosti podle zmíněného zákona.

Závěrem mi dovolte říci, že mě těší, že mezi sebou

máme schopné a loajální lidi v přípravě, šikovné ekonomy a další pracovníky v řídicích týmech firem a divizí, na

kterých můžeme stavět svou budoucnost. Že mezi sebou

máme kolegy, kteří se nebojí za nás bojovat v náročných

zakázkách i v zahraničí. Věřím, že generační obměna zase

posune naši Skupinu o velký kus dopředu.

Vážení spolupracovníci, přeji vám klidné a spokojené

Vánoce. Těším se, že v příštím roce společně oslavíme

45 let Metrostavu. Jsem přesvědčen, že na naše dosavadní úspěchy ať už u nás či v zahraničí dokážeme navázat

a všechny nepříjemnosti, s nimiž se potýkáme či budeme

potýkat, zvládneme tak, jako jsme je zvládli vždycky.

Trestněprávní compliance Skupiny

Metrostav str. 2

Nový areál integrovaného

záchranného systému str. 3

Technický i organizační hlavolam

pod Alpami str. 3

Nejvyšší rychlostí

Z Chebu do německého Schirndingu už od 13. prosince

projíždí jednou denně vlak rychlostí až 160 km za hodinu. Má výkyvné skříně, tak si to může dovolit. Ostatní

sice omezuje stodvacítka, ale i přesto výrazně zrychlily. Umožnila jim to modernizace 10km úseku trati, kterou v říjnu ve sdružení s OHL ŽS dokončil tým divize 5

Metrostavu vedený Ing. Ladislavem Šabachem.

„Stavbu jsem letos v březnu převzal od Ing. Přemysla

Krejsy. Pracovníci našeho střediska železničních staveb

(foto č. 1), které vede Jiří Kovařík, už tam v té době měli

hlavní díl práce za sebou. Nejnáročnější zřejmě byla výstavba asi 800 m dlouhé zárubní zdi z gabionů, kterou

bylo zapotřebí vybudovat v úzkém, dole jen necelých osm

metrů širokém a až 15 m hlubokém poloskalním zářezu

(foto č. 2). V závěru díla bylo podstatné úspěšně projít

zkouškami nových systémů zabezpečovacích zařízení,

které na přeshraniční trati musely spolupracovat s německými,“ zdůrazňuje vedoucí projektu.

Ukončení optimalizace trati Cheb – státní hranice SRN,

jež byla dotovaná z operačního programu Doprava, proběhlo 23. listopadu v Kulturním centru Svoboda v Chebu,

které v roce 2011 zmodernizovala divize 9. Malé slavnosti

se zúčastnil i obchodní ředitel Metrostavu Ing. Milan

Veselský (foto č. 3), aby si potvrdil, že náročnou výstavbu s velkým objemem prací zvládla divize 5 v krátkém

termínu a na výbornou. I díky jejímu přispění je průjezd

po této části III. železničního koridoru nejen rychlejší, ale

také bezpečnější a pohodlnější.

Pro představitele všech stavebních firem ale platí, že

raději zakázky zahajují, než končí – byť úspěšně. Také

v tomto ohledu mohou být představitelé Metrostavu spokojeni – tým Ing. Šabacha se už přesunul na nový projekt.

Za pomoci kolegů ze střediska železničních staveb zahájil

začátkem října modernizaci jednokolejné trati v části úseku Rokycany–Nezvěstice, kde už má za sebou práce při

první vlakové výluce, která trvala 45 dní. Stavba by měla

skončit závěrem srpna roku 2016 a bližší podrobnosti o ní

přineseme v prvních novinách příštího ročníku.

– r ed –, foto ar chiv s t av by, Jiř í Junek

1

2

Jiří Bělohlav,

prezident Skupiny Metrostav

3

14.12.15 14:26