Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 22/2017, Strana 1
Metrostav Metrostav 22/2017, Strana 2
Mezinárodní federace pro konstrukční beton fi b
V době začátků širšího rozvoje staveb z edpjatého
betonu (1952) vznikla mezinárodní federace pro před-
pjatý beton označovaná zkratkou FIP (Fération In-
ternational de la Precontrainte), která řešila probmy
tehdy nové technologie a sloužila zejna k výmě
zkušeností odborníků. Zároveň se stala platformou
pro vývoj praktických doporučení pro návrh arealizaci
předpjatých betonových konstrukcí.
Vsledum roce byl zalen Evropský výbor pro
beton CEB (Comité Européen du Béton), který byl zamě-
řen nakoordinaci výzkumné činnosti avytváření principů
navrhování slem poskytnout podklady pro následnou
normalizační činnost. Obě organizace postupně stále více
spolupracovaly. Nejvýznamnějším výsledkem jejich čin-
nosti během doby byly tzv. modelové normy (Model Code
CEB-FIP; obr. vlevo), které se postupně stávaly základem
budoucích evropských norem – Eurokódů.
Vroce 1998 dlo kesloučení FIP aCEB avznikla Me-
zirodní federace pro konstruní beton fib (Internatio-
nal Federation for Structural Concrete). Pokračuje včin-
nosti svých předcdců avydala fib Model Code 2010.
Protože pokrok vtechnologiích betonových konstrukcí je
porně rychlý, vsoasné době se intenzivně pracuje
nanom fib Model Codu 2020. Kromě nově vznikajících
technologií, jako např. vysokopevnostní betony (UHPC),
bude zahrnovat zejna postupy pro vyhodnocení stavu
existujících konstrukcí avrh jejich sanací azesilo.
Dnes fib sdružuje již 44 zemí a přibližně 1000 indi-
viduálch nebo kolektivních členů. Odborná činnost
je organizona v 10 komisích, které jsou dále děleny
napracovní skupiny ajsou řízeny technickým výborem
aprezidiem. Výsledkem jsou kromě Model Codů tzv. Bul-
letiny (obr.vpravo), brožury naspecifická témata, kte
jsou posouzeny aodsouhlaseny apak poskytovány čle-
nům atechnické veřejnosti. Jde omimádně cenné do-
kumenty, které mají všeobecně uznávanou platnost právě
proto, že jsou kolektivním mezinárodním dílem. Protože
jsou tyto dokumenty mnohem modernější než normy, lze
je výhodně vyít při navrhování arealizaci staveb.
Česká republika a fib
Česko je reprezentováno ve fib prostřednictvím České
betonářské společnosti. Kromě toho je vefib
zastoupena
řada organizací včetně Metrostavu formou kolektivho
nebo individuálho členst. V komich a pracovních
skupinách pracuje též několik odborků zČR, autorto-
hoto článku je dnes předsedou komise pro navrho.
Účast načinnosti fib vede krychlejšímu přenosu infor-
mací dojednotlivých organizací včetně Metrostavu, což
umožňuje, aby naše konstrukce respektovaly nejnovější
vývoj abyly moderní akonkurenceschopné ivzahraničí.
Prof.Ing.Jan L. Vítek, CSc., FEng.
Vítězná premiéra
Hned první start vtenisovém turnaji dvojic Metrostav
Open 2017 proměnil pár Ladislav Šabach z divize 5
a Viliam Perknovský z firmy Swietelsky ve vítězství
(foto č. 1). Již 19. ročk této akce pro partnery hostilo
Wilson tenis centrum v Modleticích u Prahy, kde se
podařilo organizátorům jako tradičně vytvořit příjem-
né prostředí. Zavedení firmy turnaj zahájil Ing.Milan
Veselský (foto č. 2).
Líté boje vždy zakončilo uznání soupeři (foto č. 3),
které debly měly podporu odfanynek (foto č. 4), parťáci
se povzbuzovali, někdo to bral až příliš vážně (foto č. 5).
Duchovní otec turnaje Jan Cuc s Milanem Pokem
vybojovali třetí místo (nafoto č. 6 Jan Cuc přebírá cenu
odJiřího Kavana), stejně jako pár Jan Koretz aJí Hruška.
Loňští vízové Kateřina Hejnová aPetr Fürst ponároč-
m závěru obsadili druhou pozici. Všichni se doe bavili
ajiž se těší naíští ročk.
Milan Srb, foto archiv Metrostavu
Ing.Radima Čápa, Ph.D.,
ředitele divize 4
Za14 let práce vdivizi 4 vystřídal Ing.Radim Čáp řadu
funkcí – odasistenta stavbyvedoucího přes vedoucího
projektu, ředitele oblastního zastoupení na Ukrajině,
obchodního náměstka až po ředitele výstavby v Pol-
sku. Letos vlednu byl jmenován dočela divize.
Vaším posledním dokončeným projektem byla úspěš
stavba S8 veVaršavě. Co vám dala aco vzala?
edvedla mi, jak může být stavebnictví tvr. Nadruhé
straně mi dala poznat pocit vítězství, prote jsme dílo
stihli včas, vymohli si nároky aesvědčili veřejnost, že
patříme mezi špku voboru. S8 mi potvrdila, že naše prá-
ce má smysl. Poznal jsem vPolsku spoustu zajímavých
lidí, se kterými jsem stále vkontaktu. Mámsnad itší
nadhled aum si lépe stanovit priority, ale to může být
ivěkem. Aco mi vzala? Říkával jsem, že čas, který jsem
místo dětem věnovalpráci. Ale když se nato dívám teď,
tak ani dnes moc volna nemám. Jsem sice urodiny, ale
m víc starostí, takže se toho vlastně moc nezměnilo.
Překvapilo vás vnové funkci něco, co jste nekal?
Nebyl jsem zvyklý být stále nastejm mís, hodně jsem
cestoval – Varšava, Gdaňsk, Praha… Věl jsem, že když
vezmu místo ředitele, budu připoutaný kjedné židli, ale
netil jsem, že si nato budu tak dlouho ažko zvykat.
Jaké to je vystřídat úspěšného předchůdce?
žké, máte vysokou porovnávací úroveň. Jsem ale moc
rád, že Metrostav našel pro Ing.Neuwirtha vyšší uplat-
ní a že s ním stále mohu zásadní kroky konzultovat.
Zajeho podporu ipomoc jsem opravdu vděčný.
Vedete divizi 4 už skoro celý rok. Jaký byl?
Hektický. Splnilo se totiž to, co jsem před třemi roky
prorokoval – prosedí voboru se iunás stalo stejně ag-
resivní, jako jsem poznal vPolsku. Náš investor se snaží
evést své závazky či povinnosti nazhotovitele, aco ne
napaře, neexistuje. Jenže vPolsku je zabyrokratickým
ístupem technický background ataměí zadavatelé si
jsou vědomi škod, které by mohli způsobit ninností.
Us mi takovýto přístup ze strany zástupců investora
bohužel chybí… I přes problémy, se kterými jsme se
letos potýkali, se nám ale podařilo předat silnici I/44
naČervenohorské sedlo adokoit část dálnice D11 před
Hradcem Králo. Modernizovaný úsek 06 nadálnici D1
mohl být navíc uveden doprovozu vedstihu! Ato se
vČeské republice hned tak nestává. Snad se nám podařilo
prosadit takézměny nastavbě dálnice D3. Osobně mám
radost ztoho, že se díky Alexandru Kisákovi rozjela ob-
chodní astavební činnost navýchodním Slovensku ajeho
dnes už poměrně velký tým získal další nové zakázky.
Igor Sedček velmi úspěšně vede náš nejtší polský
projekt – výstavbu rychlostní komunikace S7. Dvě meí
stavby vPolsku nám už takovou radost neděla. Potýka
se sprobmy ze strany investora askolapsem subdo-
davatelského řezce. VSoběševě dokonce zbankrotoval
š partner vesdrení, který měl dodat ocelovou část
zvedacího mostu. Podali jsme ale letos v Polsku další
nadku snejnší cenou adoma máme před podpisem
smlouvy nadvě velké dálniční stavby – pokračování D11
doJaroměře aobchvat Řevnova naD6. Takže irok 2017
skončí pro divizi 4 se ctí.
Jaké máte plány pro příští obdo?
Pokračovat bez výkyvů vpostupm růstu divize avna-
stavení správho fungoní provozů asedisek. Hlavně
musíme všem zajistit práci. Polsko je čistý inženýring, my
ale potřebujeme také naplnit výrobní program ivlastním
kapacitám astabilně zvyšovat výsledky vevšech čtyřech
zech, kde půsome – doma, naSlovensku, vPolsku
anově ivNěmecku, kde už vlednu zneme bourat starý
dálniční most Volmarstein nadálnici A1.
Blíží se konec roku. Co byste si přál dotoho dalšího?
Kromě toho, co se přeje vždycky, snad nejvíc to, abychom
si všichni zapoměrně krátké období letošch svátků sta-
čili spolu sblízkými dostatečně odpočinout anastoupili
svěží donového roku. Osobně bych si doroku 2018 nac
ál, aby se mi leeji učila němčina.
strana 2
PME SE
1
BeMo skončilo práce vArlberském tunelu
Nejdelší silniční tunel v Rakousku měří 14 km, vede
pod Arlberským průsmykem aspojuje Tyrolsko sVor-
arlberskem. Podzemní dílo postavené vroce 1978 pro-
cházelo v posledních čtyřech letech náročnou rekon-
strukcí amodernizací, nakteré se vesdružení výrazně
polela ifirma BeMo Tunnelling. Svoje práce během
druhé celkové výluky letos vlétě zvládla navýbornou,
a tak i ky schopnostem jejích pracovků mohl být
Arlberský tunel 29. září slavnostně uveden doprovozu.
Během druhé celkové azárné výluky probíhala ze-
jména přestavba původního elektrotechnického zabezpe-
čení tunelu nanejmodernější zízení poslední generace.
Ze stavebho hlediska byl harmonogram prací kvůli
rozsáhlé technologii zkrácen oproti pnu odevět týdnů.
Pro stočlenný stavební tým BeMo tato skutnost před-
stavovala další náročnou výzvu. Zvládl ji stejně dobře jako
první úplnou výluku vroce 2015.
Vevelmi krátké době zboural 50 starých výklenků pro
ové voní najní větvi tunelu aznovu je vybudoval.
Zmenšil 16 výklenků pro elektrozařízení v nouzových
zálivech. Na jižní straně u Galerie St. Jakob komplet
demoloval boční jízdní pruh, ulil odtokový žlab aznovu
postavil nouzově obslužný výjezd naSt. Jakob.
V přívodním větracím kale jako i ve vchodech,
respektive východech namezipatro stavbaři zBeMo na-
instalovali celkem 17,7 km zábradlí zušlechtilé oceli (foto
č. 1). Provedli přestavby provozně-technických stanic,
dokončili azprovoznili zásobování tunelu hasební vodou.
Nová bezpečnostně-technická zařízení vylepšily dva
termické skenery, které byly umísny naobou vjezdech
do tunelu, dále vysokotlaké sprchové hasicí zaříze
a akustický tunelový monitoring systému AKUT, který
rozpozná netypickou ulost v tunelu dokonce o dvě
minuty rychleji než jakékoliv jiné současné technologie.
Zelená pro Arlberský tunel
Ukoem těchto montáží tým firmy BeMo dodržel
smluvní termín aumnil zajit vtunelu zkební aná-
sledně i plný provoz. Ztně tak můžeme konstatovat,
že technicky a termínově náročnou celkovou výluku
zvládl velmi úspěš, prote dokázal vúzké spolupráci
s dodavatelem elektrotechnického vybavení výhodně
zkoordinovat všechny obžné činnosti v průběhu obou
celkových výluk. Hejtmani spolkových zemí Tyrolsko
aVorarlbersko iedstavitelé rakousho Ředitelství sil-
nic adálnic – společnosti ASFINAG – 29. září poděkovali
em stavbům, ktí se na modernizaci Arlbersho
tunelu podíleli. Pojejich zeleném siglu (foto č. 2) začal
bezpečjší tunel sloužit motorism. Zdař Bůh!
Robert Dostál, foto BeMo Tunnelling
2
1
2
3
4
5
6
Metrostav_22_2017.indd 2 15.12.17 10:35
Metrostav Metrostav 22/2017, Strana 3

 

Metrostav Metrostav 22/2017, Strana 1
Metrostav Metrostav 22/2017, Strana 2
Metrostav Metrostav 22/2017, Strana 3
Metrostav Metrostav 22/2017, Strana 4
Metrostav Metrostav 22/2017, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 22/2017, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 22/2017, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 22/2017, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (531 ms)

Rendering Strana 3 (102552): (0/1) (516 ms)

Rendering Strana 2 (102547): (0/1) (559 ms)

Rendering Strana 1 (102543): (0/1) (557 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2945/vth118740-1.jpg (3x)

 i2945/vth118744-1.jpg (3x)

 i2945/bg102547.svg

 i2945/vth118751-1.jpg (3x)

 i2945/vth118753-1.jpg