Předvánoční setkání kolegů

a obchodních partnerů

19. prosince 2017 / 22 / XXIX

více ve fotoreportáži na str. 4

Ptáme se: Ing. Radima Čápa,

ředitele divize 4 str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

M E T R O S TAV

A .S.

Vážení spolupracovníci

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

Jednatelem společnosti BES se 1. prosince stal ​Ing. Roman

Tichovský. Od 1. ledna 2018 bude obchodním ředitelem

Metrostavu Ing. Karel Volf, MBA, ředitelem divize 6

Ing. Milan Veselský a divize 9 Ing. Martin Sirotek.

Kopie Géniů

Na tympanon historické

budovy Národního muzea se

28. listopadu vrátilo sousoší

Géniů. Nikoli originál, ale

kopie od sochaře Petra Váni.

Je zhotovena z božanovského

pískovce, jehož hrubý

blok vážil 25 tun. Nové sousoší bylo zhotoveno metodou

tečkování dle originálu a váží 3,5 t. Foto © Ester Havlová

Tramvajové mosty v Ostravě

Mosty v Plzeňské ulici v Ostravě, které snesli a znovu

vybudovali stavbaři z divizí 1 a 5, jsou od 30. listopadu

průjezdné bez omezení i pro auta. Práce trvaly osm měsíců

a celková délka upravovaného úseku mostů byla 218 m.

Blanka v Lublani

Ing. Václav Pavlovský

z divize 5 přispěl do

programu 11. mezinárodní

konference o tunelech

a podzemních objektech,

která se 23. listopadu

uskutečnila ve slovinské

Lublani a Metrostav byl jejím partnerem. Přítomné

odborníky seznámil s výstavbou tunelů Blanka.

Úspěšné zkoušky

Na severním mostě přes

Mikulášskou ulici v Plzni

proběhly 4. prosince

zatěžovací zkoušky.

Posloužily k nim dva

drážní jeřáby s vozíkem

betonových dílců (270 t)

a parní lokomotiva Šlechtična (170 t). Zkoušky prováděl

tým Ing. Jana Zemánka z divize 5 ve spolupráci s odborníky

z Kloknerova ústavu. Pro vlaky byl most otevřen 8. 12.

Zástupci vedení Metrostavu v čele s prezidentem Skupiny Jiřím Bělohlavem a představitelé firemní odborové organizace zastoupené jejím předsedou Ing. Petrem Půtou podepsali 14. prosince 2017 Vzorovou

kolektivní smlouvu společností Skupiny Metrostav na

rok 2018 a 2019 a Kolektivní smlouvu Metrostavu na

stejné období. Zároveň vedení firmy podepsalo Vzorový vnitřní předpis na rok 2018 a 2019. Více na str. 4.

Metrostav_22_2017.indd 1

V Praze se nad Vltavou žlutě

rozsvítila loděnice Dukly str. 3

Metrostav začal se stavbou budovy

v Argentinské ulici str. 3

Projekty roku 2017

Rok 2017 končí a nastal čas bilancovat – Metrostav

v něm pracoval na téměř 250 zakázkách nad 10 milionů

korun a zhruba 130 úspěšně dokončil.

Zaměstnanci Metrostavu budovali objekty všech možných druhů – doma i na Slovensku, v Polsku, Bělorusku,

Finsku, Norsku či na Islandu. Není možné vyjmenovat

všechny, připomeneme jen některé. K uzavřeným projektům patřily třeba nová část dálnice D11 do Hradce Králové

(foto č. 1) či zmodernizovaný úsek 06 na dálnici D1.

Skončila rekonstrukce zastřešení haly nad kolejištěm

ve stanici Praha hlavní nádraží (foto č. 2), komplexní

obnova elektrárny Prunéřov II (foto č. 3) či stavba centra

zpracování odpadů ve Vintířově. Na Slovensku byl otevřen tunel Poľana, na Islandu tunel Norðfjörður. Došlo

k prorážce tunelu Ejpovice (foto č. 4). Na Vltavě vyrostla

plavební komora Hněvkovice. V Opavě Metrostav pracoval

pro Slezskou univerzitu, v Rozvadově vybudoval hotel pro

největší kasino v Evropě, v Praze dokončil řadu bytových

domů. Další velké zakázky pokračují, například rekonstrukce historické budovy Národního muzea (foto č. 5).

Významné změny ve Skupině Metrostav

Redakce novin Metrostavu

přeje svým čtenářům

klidné a příjemné Vánoce

a všechno nejlepší do roku 2018.

Společnost BeMo ukončila práce

v Arlberském tunelu str. 2

Letošní rok byl pro naši Skupinu opět o něco náročnější, než byly roky předchozí. Přesto jsme se vypořádali

se složitou situací na českém stavebním trhu důstojně

a v porovnání s konkurenty dokonce výjimečně dobře.

Výpadky na domácím trhu i nadále úspěšně nahrazujeme zakázkami v zahraničí. Slavíme úspěchy v Polsku,

Německu, v severských zemích, v Maďarsku, v Srbsku,

na Slovensku, ale také v Bělorusku a nově i v Turecku.

Skupina roste a rozpíná se na světové trhy. Ve stále větší

míře pracujeme pro investory soukromé na úkor investorů veřejných. Zlepšujeme se i zevnitř hledáním úsporných

řešení a zeštíhlováním administrativního aparátu.

Skupina Metrostav se nám mění pod rukama. V roce 2007 jsme realizovali v zahraničí asi deset procent

obratu, a to bylo na Slovensku, které považujeme de

facto za domácí trh. V roce 2017 to je již kolem čtyřiceti procent, přičemž podíl Slovenské republiky zůstal

téměř nezměněn. Z pěti tisíc zaměstnanců jich pracuje

1500 v zahraničí. Naši lidé běžně komunikují v cizích jazycích, stávají se z nich experti na zahraniční legislativu

a získávají světoběžnický nadhled.

V listopadu jsme otevřeli nejdelší tunel na Islandu.

Stavíme metro ve finských Helsinkách a tunely městského obchvatu švédského Stockholmu. Běžně získáváme

zakázky na tunely a mosty v Norsku. Budujeme nesmírně

obtížný úsek dálnice a vahadlový most u polského Gdaňsku. Dceřiná společnost BeMo razí tunely v Německu

i v Londýně. Stavíme čistírnu odpadních vod v běloruském Brestu a podzemní lanovku v tureckém Istanbulu.

Kolegové pracují v mrazech u polárního kruhu i ve vedrech na Blízkém východě. To je naše nová realita. Nejsme

už jen největší česká stavební skupina. Jsme důležitý hráč

na evropské úrovni. A se ctí to zvládáme.

Zato v České republice není valně do čeho píchnout.

V říjnu proběhla prorážka druhé tunelové trouby železničních tunelů v Ejpovicích, na kterých úspěšně spolupracovaly naše společnosti Metrostav a Subterra. Byla to velká

sláva, kterou však skončila poslední významná tunelová

stavba na území Česka. Razicí štít Viktorie jsme museli

zpětně odprodat a pro lidi hledáme uplatnění jinde. Nepřipravenost stavebních projektů je zásadní nedostatek,

který poškozuje nejen nás jako skupinu firem působících

ve stavebnictví, nejen celý stavební obor, který zaměstnává desetitisíce lidí, ale i celou českou společnost. A to proto, že nedostatečná infrastruktura zhoršuje životní úroveň

obyvatelstva a znemožňuje udržitelný hospodářský růst.

Projektů od veřejných zadavatelů je na tuzemském

trhu málo a stavebních firem hodně. Soutěže vyhodnocované na principu nejnižší nabízené ceny ženou generální

dodavatele do záporných marží a mnohdy do dumpingových cen. A přitom se česká ekonomika nachází v konjunktuře, kdy peněz je dostatek a města mají vyrovnané

a často i přebytkové rozpočty. Další peníze na stavební

projekty je připravena poskytnout Evropská unie, stačí si

o ně umět kvalifikovaně zažádat. A když nefungují veřejní

zadavatelé, musíme se uchýlit k zadavatelům soukromým.

I tam však nabídka stavebních prací značně převyšuje

poptávku a u projektů se nedaří dosahovat přiměřených

hospodářských výsledků. Zejména spolupráci s developerskými společnostmi považuji dlouhodobě za nevyváženou a cítím, že ji budeme muset strategicky přehodnotit.

Jako velký mezinárodní hráč musíme umět být svému okolí prospěšní a musíme se umět o úspěch podělit

s těmi, kterým se z různých důvodů tolik nedaří nebo ani

dařit nemůže. A tak se i letos věnovala Skupina Metrostav

projektům společenské odpovědnosti. Kromě charitativní

a sponzoringové činnosti jsme opět darovali krev s Metrostavem a již druhým rokem byli generálním partnerem

unikátního Handy Cyklo Maratonu, který spojuje handicapované a nehandicapované sportovce i nesportovce.

Vám všem, kteří jste nejen za Skupinu Metrostav udělali

něco pro naše okolí, pro naše spoluobčany a pro naši lepší

budoucnost, děkuji.

Rovněž se intenzivně snažíme zlepšit svoji reputaci

na českém stavebním trhu. Je zajímavé, že v zahraničí

jsou tamní obyvatelé na námi postavené stavby nesmírně hrdí a k našim spolupracovníkům chovají respekt.

V Česku se bohužel s takovým luxusem setkáváme jen

velmi zřídka. A tak se zde snažíme budovat dobré jméno

propagováním našich projektů v tisku, v rozhlasu, v televizi a na sociálních sítích. Hojně přispíváme do odborných

periodik, rozvíjíme spolupráci se školami a působíme

v celé řadě profesních organizací. Navíc byly letos spuštěny nové, moderní a vícejazyčné webové stránky nejen

Metrostavu, ale i Skupiny. Náš facebookový profil se těší

vysokému zájmu u odborné i široké veřejnosti.

Závěrem mi dovolte uvést, že stejně jako vy i já

na vlastní kůži cítím tlak okolního prostředí a uvědomuji

si obtížnost situace v oboru a na našem trhu. Dělá mi

proto radost, že i v tak těžké chvíli zůstáváte Metrostavu

a firmám jeho Skupiny věrní. Jsem rád, že máme mnoho

zkušených odborníků i energických mladých lidí, kteří

jsou ochotni čelit mnohdy obtížné realitě.

1

2

3

4

Vážení kolegové, všem vám děkuji za práci a úsilí. Vám

i vašim rodinám přeji spokojeně prožité svátky a těším

se na viděnou v příštím roce.

Jiří Bělohlav, pr ezident Sk upiny Metros t av

5

15.12.17 10:35