Předvánoční setkání kolegů
a obchodních partnerů
19. prosince 2017 / 22 / XXIX
více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: Ing. Radima Čápa,
ředitele divize 4 str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Vážení spolupracovníci
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Jednatelem společnosti BES se 1. prosince stal Ing. Roman
Tichovský. Od 1. ledna 2018 bude obchodním ředitelem
Metrostavu Ing. Karel Volf, MBA, ředitelem divize 6
Ing. Milan Veselský a divize 9 Ing. Martin Sirotek.
Kopie Géniů
Na tympanon historické
budovy Národního muzea se
28. listopadu vrátilo sousoší
Géniů. Nikoli originál, ale
kopie od sochaře Petra Váni.
Je zhotovena z božanovského
pískovce, jehož hrubý
blok vážil 25 tun. Nové sousoší bylo zhotoveno metodou
tečkování dle originálu a váží 3,5 t. Foto © Ester Havlová
Tramvajové mosty v Ostravě
Mosty v Plzeňské ulici v Ostravě, které snesli a znovu
vybudovali stavbaři z divizí 1 a 5, jsou od 30. listopadu
průjezdné bez omezení i pro auta. Práce trvaly osm měsíců
a celková délka upravovaného úseku mostů byla 218 m.
Blanka v Lublani
Ing. Václav Pavlovský
z divize 5 přispěl do
programu 11. mezinárodní
konference o tunelech
a podzemních objektech,
která se 23. listopadu
uskutečnila ve slovinské
Lublani a Metrostav byl jejím partnerem. Přítomné
odborníky seznámil s výstavbou tunelů Blanka.
Úspěšné zkoušky
Na severním mostě přes
Mikulášskou ulici v Plzni
proběhly 4. prosince
zatěžovací zkoušky.
Posloužily k nim dva
drážní jeřáby s vozíkem
betonových dílců (270 t)
a parní lokomotiva Šlechtična (170 t). Zkoušky prováděl
tým Ing. Jana Zemánka z divize 5 ve spolupráci s odborníky
z Kloknerova ústavu. Pro vlaky byl most otevřen 8. 12.
Zástupci vedení Metrostavu v čele s prezidentem Skupiny Jiřím Bělohlavem a představitelé firemní odborové organizace zastoupené jejím předsedou Ing. Petrem Půtou podepsali 14. prosince 2017 Vzorovou
kolektivní smlouvu společností Skupiny Metrostav na
rok 2018 a 2019 a Kolektivní smlouvu Metrostavu na
stejné období. Zároveň vedení firmy podepsalo Vzorový vnitřní předpis na rok 2018 a 2019. Více na str. 4.
Metrostav_22_2017.indd 1
V Praze se nad Vltavou žlutě
rozsvítila loděnice Dukly str. 3
Metrostav začal se stavbou budovy
v Argentinské ulici str. 3
Projekty roku 2017
Rok 2017 končí a nastal čas bilancovat – Metrostav
v něm pracoval na téměř 250 zakázkách nad 10 milionů
korun a zhruba 130 úspěšně dokončil.
Zaměstnanci Metrostavu budovali objekty všech možných druhů – doma i na Slovensku, v Polsku, Bělorusku,
Finsku, Norsku či na Islandu. Není možné vyjmenovat
všechny, připomeneme jen některé. K uzavřeným projektům patřily třeba nová část dálnice D11 do Hradce Králové
(foto č. 1) či zmodernizovaný úsek 06 na dálnici D1.
Skončila rekonstrukce zastřešení haly nad kolejištěm
ve stanici Praha hlavní nádraží (foto č. 2), komplexní
obnova elektrárny Prunéřov II (foto č. 3) či stavba centra
zpracování odpadů ve Vintířově. Na Slovensku byl otevřen tunel Poľana, na Islandu tunel Norðfjörður. Došlo
k prorážce tunelu Ejpovice (foto č. 4). Na Vltavě vyrostla
plavební komora Hněvkovice. V Opavě Metrostav pracoval
pro Slezskou univerzitu, v Rozvadově vybudoval hotel pro
největší kasino v Evropě, v Praze dokončil řadu bytových
domů. Další velké zakázky pokračují, například rekonstrukce historické budovy Národního muzea (foto č. 5).
Významné změny ve Skupině Metrostav
Redakce novin Metrostavu
přeje svým čtenářům
klidné a příjemné Vánoce
a všechno nejlepší do roku 2018.
Společnost BeMo ukončila práce
v Arlberském tunelu str. 2
Letošní rok byl pro naši Skupinu opět o něco náročnější, než byly roky předchozí. Přesto jsme se vypořádali
se složitou situací na českém stavebním trhu důstojně
a v porovnání s konkurenty dokonce výjimečně dobře.
Výpadky na domácím trhu i nadále úspěšně nahrazujeme zakázkami v zahraničí. Slavíme úspěchy v Polsku,
Německu, v severských zemích, v Maďarsku, v Srbsku,
na Slovensku, ale také v Bělorusku a nově i v Turecku.
Skupina roste a rozpíná se na světové trhy. Ve stále větší
míře pracujeme pro investory soukromé na úkor investorů veřejných. Zlepšujeme se i zevnitř hledáním úsporných
řešení a zeštíhlováním administrativního aparátu.
Skupina Metrostav se nám mění pod rukama. V roce 2007 jsme realizovali v zahraničí asi deset procent
obratu, a to bylo na Slovensku, které považujeme de
facto za domácí trh. V roce 2017 to je již kolem čtyřiceti procent, přičemž podíl Slovenské republiky zůstal
téměř nezměněn. Z pěti tisíc zaměstnanců jich pracuje
1500 v zahraničí. Naši lidé běžně komunikují v cizích jazycích, stávají se z nich experti na zahraniční legislativu
a získávají světoběžnický nadhled.
V listopadu jsme otevřeli nejdelší tunel na Islandu.
Stavíme metro ve finských Helsinkách a tunely městského obchvatu švédského Stockholmu. Běžně získáváme
zakázky na tunely a mosty v Norsku. Budujeme nesmírně
obtížný úsek dálnice a vahadlový most u polského Gdaňsku. Dceřiná společnost BeMo razí tunely v Německu
i v Londýně. Stavíme čistírnu odpadních vod v běloruském Brestu a podzemní lanovku v tureckém Istanbulu.
Kolegové pracují v mrazech u polárního kruhu i ve vedrech na Blízkém východě. To je naše nová realita. Nejsme
už jen největší česká stavební skupina. Jsme důležitý hráč
na evropské úrovni. A se ctí to zvládáme.
Zato v České republice není valně do čeho píchnout.
V říjnu proběhla prorážka druhé tunelové trouby železničních tunelů v Ejpovicích, na kterých úspěšně spolupracovaly naše společnosti Metrostav a Subterra. Byla to velká
sláva, kterou však skončila poslední významná tunelová
stavba na území Česka. Razicí štít Viktorie jsme museli
zpětně odprodat a pro lidi hledáme uplatnění jinde. Nepřipravenost stavebních projektů je zásadní nedostatek,
který poškozuje nejen nás jako skupinu firem působících
ve stavebnictví, nejen celý stavební obor, který zaměstnává desetitisíce lidí, ale i celou českou společnost. A to proto, že nedostatečná infrastruktura zhoršuje životní úroveň
obyvatelstva a znemožňuje udržitelný hospodářský růst.
Projektů od veřejných zadavatelů je na tuzemském
trhu málo a stavebních firem hodně. Soutěže vyhodnocované na principu nejnižší nabízené ceny ženou generální
dodavatele do záporných marží a mnohdy do dumpingových cen. A přitom se česká ekonomika nachází v konjunktuře, kdy peněz je dostatek a města mají vyrovnané
a často i přebytkové rozpočty. Další peníze na stavební
projekty je připravena poskytnout Evropská unie, stačí si
o ně umět kvalifikovaně zažádat. A když nefungují veřejní
zadavatelé, musíme se uchýlit k zadavatelům soukromým.
I tam však nabídka stavebních prací značně převyšuje
poptávku a u projektů se nedaří dosahovat přiměřených
hospodářských výsledků. Zejména spolupráci s developerskými společnostmi považuji dlouhodobě za nevyváženou a cítím, že ji budeme muset strategicky přehodnotit.
Jako velký mezinárodní hráč musíme umět být svému okolí prospěšní a musíme se umět o úspěch podělit
s těmi, kterým se z různých důvodů tolik nedaří nebo ani
dařit nemůže. A tak se i letos věnovala Skupina Metrostav
projektům společenské odpovědnosti. Kromě charitativní
a sponzoringové činnosti jsme opět darovali krev s Metrostavem a již druhým rokem byli generálním partnerem
unikátního Handy Cyklo Maratonu, který spojuje handicapované a nehandicapované sportovce i nesportovce.
Vám všem, kteří jste nejen za Skupinu Metrostav udělali
něco pro naše okolí, pro naše spoluobčany a pro naši lepší
budoucnost, děkuji.
Rovněž se intenzivně snažíme zlepšit svoji reputaci
na českém stavebním trhu. Je zajímavé, že v zahraničí
jsou tamní obyvatelé na námi postavené stavby nesmírně hrdí a k našim spolupracovníkům chovají respekt.
V Česku se bohužel s takovým luxusem setkáváme jen
velmi zřídka. A tak se zde snažíme budovat dobré jméno
propagováním našich projektů v tisku, v rozhlasu, v televizi a na sociálních sítích. Hojně přispíváme do odborných
periodik, rozvíjíme spolupráci se školami a působíme
v celé řadě profesních organizací. Navíc byly letos spuštěny nové, moderní a vícejazyčné webové stránky nejen
Metrostavu, ale i Skupiny. Náš facebookový profil se těší
vysokému zájmu u odborné i široké veřejnosti.
Závěrem mi dovolte uvést, že stejně jako vy i já
na vlastní kůži cítím tlak okolního prostředí a uvědomuji
si obtížnost situace v oboru a na našem trhu. Dělá mi
proto radost, že i v tak těžké chvíli zůstáváte Metrostavu
a firmám jeho Skupiny věrní. Jsem rád, že máme mnoho
zkušených odborníků i energických mladých lidí, kteří
jsou ochotni čelit mnohdy obtížné realitě.
1
2
3
4
Vážení kolegové, všem vám děkuji za práci a úsilí. Vám
i vašim rodinám přeji spokojeně prožité svátky a těším
se na viděnou v příštím roce.
Jiří Bělohlav, pr ezident Sk upiny Metros t av
5
15.12.17 10:35