strana 2
Aktuálně z kabelových
tunelů na Rv. 555
Raziči divize 5 pod vedením Ing. Jiřího Šacha dokončili ražby 1645 m dlouhého tunelu Breivik. Ten je spolu
s tunelem Knarrevik (1896 m) součástí projektu Rv. 555
– kabelové tunely Sotrasambandet v Bergenu.
Zakázka je součástí stavby významného silničního
tahu, který spojí centrum Bergenu a ostrov Sotra. V tunelu Breivik (foto č. 1 zachycuje ražbu rampy záchytné
nádrže) stavbaři aktuálně pracují na montáži kabelových
lávek a současně probíhají práce na odvodnění tunelu,
cestě a izolacích. Vybavení našich tunelářů je postupně
demontováno a baleno. V tunelu Knarrevik jede ražba
v plném tempu, aktuálně zbývá 120 m a její dokončení
se předpokládá kolem Vánoc. „Tunely jsou samy o sobě
náročné svojí velikostí, která i v dobré geologii přináší některé komplikace v logistice,“ popisuje Jiří Šach. „Mimo to
jsme se v průběhu projektu museli potýkat s injektážemi
(foto č. 2 zachycuje čelbu tunelu připravenou na injektáž), hlukovými omezeními, složitou geologií a bylo nutné
dodržovat limity pro vibrace. Nejobtížnější částí projektu
byla ražba tunelu Knarrevik (foto č. 3 a 4) pod mořem,
která byla technicky náročná a na stavbě musel dokonce
být připraven štít pro nouzové zajištění tunelu (foto č. 5).“
Po dokončení ražeb nastoupí partner ve sdružení
na dokončovací práce (stejné jako aktuálně probíhají
v tunelu Breivik). V průběhu léta 2020 by pak mělo začít
ukládání kabelů do dokončených tunelů, to už však není
součástí kontraktu Metrostavu.
–red–, foto archiv Metrostavu
1
2
PTÁME SE
Ing. Petra Orta,
oblastního ředitele divize 8
1
Nejvýznamnější investice Skupiny na Slovensku
V těchto dnech dochází k odevzdávání posledních bytů
projektu CityPark Ružinov v Bratislavě (foto č. 1) a tým
Metrostavu Slovakia tak většině klientů nadělí pod
stromeček dárek v podobě klíčků od jejich nových domovů. Nejvýznamnější vlastní investice Skupiny Metrostav na Slovensku tak bude po více než šesti letech
ukončena. Příští rok zbývá odevzdat jen několik nebytových prostor v přízemí. I ty mají již své zájemce.
„Začátky projektu se datují k listopadu 2013, kdy jsme
z konkurzní podstaty společnosti Nadlan odkoupili rozestavěný projekt s dokončenou věží „A“ a dokončeným
ŽBK skeletem věže „B“. V podnožích bylo dokončeno
nákupní centrum, které mohlo přijmout první návštěvníky. V rámci přípravy jsme se nejvíce trápili s tím, jakým
způsobem projekt uchopit, jak ho zacílit a jaký produkt
nabídnout. Od začátku jsme byli skeptičtí k obchodnímu
centru, které představovalo spoustu komplikací a finančních rizik. Obavy jsme měli i z absence večerní návštěvnosti. Většina lidí pracujících v okolních byznys centrech
tuto lokalitu odpoledne opouští,“ popisuje generální ředitel Metrostav Slovakia Robert Pátek.
Rezidenční projekt doplňuje byznys zónu
Nevhodná byla také dispozice obchodního centra, které
se nacházelo ve dvou podlažích a k tomu s nešťastně
navrženými komunikačními prostory. Ty míjely spoustu
nájemních jednotek, což odporuje správným návrhovým
zásadám takových prostor. Kromě toho je v této lokalitě
i velmi silná konkurence. „Proto jsme se rozhodli projekt
zaměřit převážně na rezidenční část, která naopak skýtala
velké benefity čerpající z dobré lokality s dobrou dostup-
ností do centra a s početnou kupní silou generovanou
právě z řad zaměstnanců z okolních kancelářských budov.
Rezidenční projekt právě velmi vhodně doplňuje stávající
byznys zónu o prvky bydlení. Zrušením obchodního centra se nám podařilo uvolnit prostor mezi věžemi, na jehož místě vznikl volný a vzdušný prostor pro zeleň (foto
č. 2). Vysoké světlé výšky stropů v podnožích umožnily
v projektu nabídnout na Bratislavu ojedinělý produkt, a to
tzv. loftové bydlení, které jsme v daném čase měli jediní
v nabídce. O správnosti rozhodnutí svědčí také nebývalý
zájem kupujících,“ vzpomíná generální ředitel.
V projektu, jehož celkové tržby převyšují 70 milionů
eur, vzniklo na 550 bytů a apartmánů, 783 parkovacích
míst, ze kterých 137 stání může využívat veřejnost. V přízemí projektu se nachází 16 obchodních jednotek s celkovou plochou přes 2500 m2. Nejvyšší věž má 26 podlaží
a je to 13. nejvyšší zkolaudovaná budova v Bratislavě. Byty v projektu tak skýtají nádherné výhledy na celé město.
Tex t a f o t o M e t r o s t a v Slo v a k ia
2
První pomoc a zavádění e-learningu do praxe
3
4
5
Metrostav_22_2019.indd 2
Aktivity směřované centrem vzdělávání k prohlubování
znalostí o poskytnutí první pomoci jsou zaměstnancům
Metrostavu dostatečně známy. Ale je vhodné si připomenout, že systém první pomoci je vedením společnosti považován za velmi významný pro zabezpečení
ochrany zdraví při výkonu práce.
Každý měsíc je ve spolupráci s naším poskytovatelem
pracovně lékařské služby organizováno setkání zástupců
pracovních týmů. Tito vybraní zaměstnanci jsou v souladu s příslušnými předpisy v rámci pracovních povinností
pověření zabezpečením první pomoci na svých pracovištích. Na setkání jsou pravidelně seznamováni s postupy
první pomoci, s novinkami v této oblasti a také si prakticky zkoušejí potřebné dovednosti (foto) pro případ nutného
zásahu při mimořádných situacích, které mohou na pracovištích, ale i v soukromém životě nastat. Do situace,
kdy je potřeba zachraňovat, se člověk dostane většinou
neočekávaně a neplánovaně, často dokonce proti své vůli.
V letošním roce se uvedené aktivity účastnilo 103 našich kolegů ze všech divizí i centrály společnosti. Lektorským vedením kurzů první pomoci jsou pověřováni
zkušení záchranáři, kteří jsou s celou škálou situací
ohrožujících lidské životy konfrontováni každý den.
S využitím moderních nástrojů
Centrum vzdělávání se také do budoucího období bude
snažit o přípravu dalších vhodných forem šíření osvěty zásad první pomoci. Takovým krokem je i zavedení
elektronické formy kurzu přibližujícího postupy záchrany
lidského života, který bude určen pro všechny naše zaměstnance. Touto iniciativou Metrostav přispěje k větší
znalosti nás všech, a to nejen pro případ použití dopo-
ručených zásad první pomoci na pracovišti, ale také při
plnění naší občanské povinnosti, kterou je poskytnutí
základní první pomoci a spolupráce se záchranným systémem České republiky.
Nasazení e-learningu od ledna
Elektronický kurz, připravený ve spolupráci se společností Prevent a za účinné pomoci útvaru IT, máme již
vyzkoušený v pilotním projektu zavádění elektronického
vzdělávání. Předpokládáme, že k nasazení tohoto kurzu
do systému vzdělávání dojde od ledna 2020.
Centrum vzdělávání Skupiny Metrostav dále ověřuje
možnosti využití nových elektronických forem vzdělávání
i v dalších rozvojových aktivitách. Věříme, že v příštím
roce budou novinky e-learningu zajímavou stálou součástí celého systému vzdělávání a rozvoje zaměstnanců
Skupiny Metrostav. Ucelenou nabídku vzdělávacích kurzů
naleznete na http://skupina.metrostav.cz/vzd
Tým Centr a v zdělávání Sk upiny Metros tav,
Foto archiv Metrostavu
Již v roce 2009 během studií na VUT v Brně pracoval
na projektu hlavního výrobního bloku v elektrárně Ledvice, kde po promoci nastoupil k Metrostavu do hlavního pracovního poměru. Ing. Ort se po dalších zajímavých projektech ve funkci vedoucího projektu stal letos
1. července oblastním ředitelem pro Ústecký kraj.
Jak byste představil vaše oblastní zastoupení?
Vnímám ho jako jednu z nejvýznamnějších regionálních
stavebních firem s vlastními kapacitami, na což jsem
patřičně hrdý. Jsme univerzální stavební firma zaměřená
zejména na průmyslové a inženýrské stavby a působíme
po celém Ústeckém kraji. Dlouhodobě spolupracujeme
s místními školami a podporujeme učňovské obory, ze
kterých se nám daří nabírat každý rok nové kolegy. Funguje tu skvělý tým lidí, kteří při sobě drží a neváhají si
pomoci, a to nejen v práci.
Čím je ústecký region specifický či odlišný od jiných?
Tato oblast má převážně průmyslový charakter s dobrou
dopravní obslužností, což láká dostatek investorů. Nám
se tu tak nabízí možnost účastnit se velmi rozličných
a technologicky zajímavých projektů od staveb kanalizací
přes plavecké bazény, výrobní a skladovací haly po administrativní objekty, sanační a rekultivační práce v hnědouhelných lomech až po výstavbu plynovodu.
Na kterých hlavních zakázkách teď vaše týmy pracují?
Mezi naše nejvýznamnější projekty patří zakázka s belgickým partnerem na posílení plynovodu z Malměřic
na Horu Svaté Kateřiny. Dále je to třeba výstavba nové
pily ve Štětí, kterou jsem zahajoval ještě jako vedoucí projektu. Jedná se o vybudování kompletně nového dřevozpracujícího závodu na zelené louce ve velmi krátkém čase
a formou Design and Build. Díky obrovskému nasazení
mých kolegů a kvalitní spolupráci s partnerem ve sdružení stavba zatím postupuje ke spokojenosti zahraničního
investora. Dalšími krásnými a velmi náročnými projekty
jsou novostavba Centra přírodovědných a technických
oborů (CPTO) v kampusu UJEP, plavecká hala v Lounech,
venkovní bazény na Klíši v Ústí nad Labem a s divizí 3 pokračuje přeložka produktovodů na Hořanském koridoru.
Můžete vzpomenout stavby divize 8, kde jste působil?
Začínal jsem na výstavbě nového bloku v elektrárně
Ledvice. První zakázkou, kterou jsem realizoval ve funkci
vedoucího projektu, byla Sanace a rekultivace severozápadních svahů Lomu ČSA, poté Rekonfigurace stání č. 14
na Letišti Václava Havla, několik zakázek ve Sportcentru
Račice a v Památníku Terezín. Významnou zastávkou
v mé praxi byly papírny MONDI ve Štětí, kde můj tým
skvěle zvládl zakázku na rozšíření dřevoskladu a díky
tomu se nám v papírnách podařilo získat další velké projekty, které jsme také úspěšně dokončili.
Které z těchto projektů vám nejvíc utkvěly v paměti?
Byla to zejména stavba na pražském letišti, kde jsme
měli zařízení staveniště doslova mezi přistavovanými
letadly a finálním testem bylo zajištění prvního plnohodnotného odbavení Airbusu A380. Součástí zakázky byla
rekonstrukce čekárny pro 800 cestujících a technologická dodávka a montáž tří kusů pohyblivých nástupních
mostů. Další nezapomenutelnou zakázkou pro mne byla
hned ta první u Metrostavu, kde jsem ještě jako technik
kontroloval výztuž a ukládku betonu při realizaci věží
v Ledvicích. Obvodové stěny se prováděly technologií
posuvného bednění a každý den se postupovalo o více
než tři metry výš. Po 42 dnech kontinuální betonáže jsme
pracovali 145 m vysoko a já poznal, že strachu z výšek se
člověk tréninkem dokáže zbavit.
Máte nějaký strategický cíl pro další období?
Ano. Je to další rozvoj střediska s vlastními kapacitami
a s tím spojené dobudování oblastního sídla v Trmicích,
kde se nám v letošním roce podařilo díky vedení zakoupit
třetí objekt se stavebním dvorem. Rádi bychom zde v následujících letech vybudovali areál, který bude odpovídat
kvalitám Metrostavu.
Za rozhovor děkuje David Kalců
16.12.19 13:36