Pracovníci divizí oslavili
příchod vánočních svátků
18. prosince 2019 / 22 / XXXI
více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: Ing. Petra Orta,
oblastního ředitele divize 8 str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
M E T R O S TAV
A .S.
Šťastné a veselé
Nejvýznamnější investice Skupiny
Metrostav na Slovensku str. 2
Divize 9 pokračuje rekonstrukcemi
v motolské nemocnici str. 3
Nový apartmánový dům ve Starém
Smokovci ve Vysokých Tatrách str. 3
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
Z průzkumu
metra D
Na pražské Pankráci
pokračujeme v práci na
geologických průzkumech
pro výstavbu trasy metra D.
Na konci listopadu byl do
šachty spuštěn nový tunelový
bagr (foto), s jehož pomocí týmy divize 5 a divize 8 nejprve
dokončí její hloubení a následně bude bagr využit pro ražbu
samotného průzkumného díla. Stavba začala v červnu
slavnostním ceremoniálem za účasti vedení pražského
magistrátu, představitelů dopravního podniku a stavebních
firem. Šachty a štoly vybudované v rámci geologického
průzkumu v oblasti Pankráce poslouží téměř do posledního
metru pro budoucí tunely linky metra D.
Redakce novin Metrostavu přeje
svým čtenářům klidné a příjemné
Vánoce a do nastupujícího
roku 2020 zdraví, štěstí,
pracovní úspěchy a spokojenost.
Pomoc Metrostavu pro pozůstalé
Dne 10. prosince 2019 došlo ve Fakultní nemocnici
Ostrava k tragické události, která vyvolala vlnu solidarity.
I Metrostav podpořil pozůstalé a oběti útoku, a to částkou
300 000 Kč složenou na transparentní bankovní účet číslo
73030761/0710, který FN Ostrava pro tyto účely zřídila.
Hned první den po uveřejnění konta pozůstalé podpořilo
kolem 1000 dárců, v převážné většině se jednalo o fyzické
osoby. Další pomoc může na uvedený účet poskytnout
kdokoli, a to až do 31. března 2020. Děkujeme!
Nová zakázka
Poklepem základního
kamene byla počátkem
prosince zahájena výstavba
depozitáře Krajské knihovny
Karlovy Vary (vizualizace).
Stavbu realizuje divize 9
Metrostavu pod vedením
Jana Mráze. Jde o knihovnu, která stojí v areálu krajských
institucí už 15 let. Podle ředitele knihovny Vratislava
Emlera ale nestačila, protože knihovna musí ze zákona
archivovat všechny časopisy a publikace, které v kraji
vyjdou. Nová budova bude stát na místě dnešního
parkoviště vedle budovy C krajského úřadu a bude spojena
krčkem mezi okny prvního a druhého podlaží budovy C.
Zástupci vedení Metrostavu v čele s prezidentem
Skupiny Metrostav Ing. Františkem Kočím a firemní
odborové organizace, kterou zastupuje předseda Ing.
Petr Půta, podepsali 12. prosince 2019 dokumenty
týkající se kolektivních smluv. Ty oproti minulému
období doznaly několik změn. S celým textem se bude
možné seznámit v tradiční brožurce, která bude v blízkém termínu distribuována zaměstnancům. Přehled
nejvýznamnějších změn najdete na straně 4.
Metrostav_22_2019.indd 1
Vážené kolegyně, vážení kolegové. Letošní rok byl třicátým rokem od sametové revoluce. Mnozí z nás si na
tu dobu dobře pamatují. Byla plná napětí, příležitostí
a příslibu úspěchu podmíněného tvrdou prací. Při zpětném pohledu musím s hrdostí na naše spolupracovníky
konstatovat, že naše společnost i celá Skupina Metrostav nabízené šance využila a proměnila v úspěch,
jehož jsme svědky i letos.
Základem našich dobrých výsledků je kvalitní práce
na stavebních a developerských projektech. V Česku
naše největší společnost, Metrostav, úspěšně pokračuje
v renovaci dálnice D1, kde provádí náročnou rekonstrukci
mostu Vysočina. Metrostav slibně pokročil i na projektu
optimalizace traťového úseku Praha Hostivař – Praha hl.
n., II. část. Jeho šestá divize se vrátila na původní působiště firem naší Skupiny a provádí výstavbu Úpravny vody
Želivka. Subterra pracuje na elektrizaci a zkapacitnění
železniční trati Olomouc–Uničov, což je první regionální
trať, která se modernizuje na rychlosti 160 km/h a na
rekonstrukci osvětlení dálničního tunelu Valík.
V zahraničí pokračuje plodná spolupráce mezi Subterrou a naší další významnou rakouskou dceřinou společností BeMo Tunneling, a to nejen na tunelu Spitzenberg
a nově na tunelu Kramer. Metrostav pokročil na lososí
cestě v Norsku, kde úspěšně vyrazil dva tunely, provedl
montáž nosné ocelové konstrukce mostu Åstfjordbrua
a zahájil betonáž mostovky. Čtvrtá divize Metrostavu dokončila veškeré související komunikace a terénní úpravy
u dálnice S7 v Polsku. A osmá divize provádí rekonstrukci
plavebních komor na největší slovenské přehradě Gabčíkovo. U BeMo Tunneling se zdařilo rozšířit výrobní program,
zejména u divize inženýrských a průmyslových staveb.
Nadstandardně se nám vedlo i v oblasti developmentu,
kdy náš Metrostav Development letos uzavřel svůj největší obchod v historii, kterým byl prodej administrativního
komplexu Palmovka Open Park 3 a 4. Na Slovensku se
Metrostavu Slovakia podařilo dokončit a předat poslední
byty na developerském projektu CityPark Ružinov. Prostřednictvím společnosti BES se nám daří rozšiřovat síť
kamenolomů a obaloven a modernizovat jejich vybavení.
Stejně jako vloni se naše stavby těšily obdivu široké i odborné veřejnosti, o čemž svědčí řada získaných ocenění.
V prestižní soutěži Best of Realty získal Metrostav hned
tři ceny. V téže soutěži dostal cenu i rezidenční projekt
Rezidence Hadovitá Metrostavu Development. V soutěži
Stavba roku získaly ocenění projekty rekonstrukce Historické budovy Národního muzea, Lávka pro pěší v Písku
a Modernizace trati Rokycany–Plzeň Metrostavu a bytový
soubor Corso pod Lipami Subterry. Titul Zahraniční stavba roku získal Zdvihací most přes Martwu Wislu v Sobieszewie divize 4 Metrostavu.
Roste i naše společenská zodpovědnost. Naši spolupracovníci opět darovali krev a znovu jsme podpořili
galerii moderního umění DOX. Opět jsme byli titulárním
partnerem Metrostav Handy Cyklo Maratonu, který letos
startoval od centrál Metrostavu a Subterry na Palmovce.
Není to náhoda. Aktivity v oblasti sponzoringu a charity
chceme do budoucna pokud možno mířit právě do okolí
našich sídel tak, abychom byli co nejprospěšnější svým
sousedům. Důkazem je i nové partnerství s Divadlem Pod
Palmovkou, jež je kulturní kotvou naší oblasti.
Do budoucna hledíme s mírným optimismem. Zásobníky práce našich společností jsou naplněny a čeká nás
celá řada zajímavých a veřejně prospěšných projektů.
Pro další rozvoj jsme vybaveni jak kapacitně, tak personálně. Disponujeme jasnou a srozumitelnou strategií,
která vytyčuje směr našeho snažení pro příští čtyři roky.
Nadcházející období nevnímám jen jako příležitost pro
společnosti naší Skupiny, ale i jako příležitost pro vás,
svoje kolegy a kolegyně. Každý schopný člověk, který
poctivě pracuje a odvádí dobré výsledky, dostane v naší
společnosti šanci vyrůst.
Asfalt s vůní borovice
Počátkem prosince se naše dceřiné společnosti staly
součástí výzkumného týmu a byly tak u zrodu nové
technologie, která se v České republice testovala vůbec poprvé! Šlo o akci s názvem Odourless aditives,
kdy se do asfaltu přimíchávají aditiva eliminující jeho
typický zápach. V Obalovně Louny se z asfaltu s vůní
borovice vyrobilo okolo 500 tun asfaltové směsi.
Spolupráce na této akci byla dohodnuta během
konference Asfaltové vozovky, která nedávno proběhla
v Českých Budějovicích. Samotný výzkum se uskutečnil 4. prosince, kdy se v modifikační stanici v Kouřimi
vyrobilo 25 tun asfaltu (pro představu 1 cisterna) typu
50/70 AZALT, do něhož se přimíchalo pouze 7 kg aditiva.
Výzkumný tým byl sestaven kromě zástupců společnosti TOTAL ČESKÁ REPUBLIKA také zástupci společností Metrostav, SWIETELSKY stavební, laboratoří SQZ,
Obalovna Lipník a Obalovna Louny. Přítomní sledovali
výrobu a následně nakládku vzniklého asfaltu s aditivem,
který poté společně převáželi do Obalovny Louny. Tam
se z 25 tun přivezeného asfaltu s vůní borovice vyrobilo
okolo 500 tun asfaltové směsi, která byla využita k opravě živičného povrchu silnice III/2395 u obce Stradonice
v okresu Kladno. Pokládku prováděli kolegové ze Střediska Louny pod vedením pana Lukáše Spala z divize 4. Akce
ukázala, že je u asfaltu možné potlačit klasický zápach,
který při přepravě i pokládce obtěžuje obyvatele zejména
v těsné blízkosti obydlených částí obcí a měst.
M gr. P a v lín a M er t l, f o t o In g. J an M er un k a
Vážení spolupracovníci, děkuji vám všem za práci,
kterou jste v roce 2019 odvedli. Jen díky snažení našeho dělnického a technicko-hospodářského personálu
jsme dlouhodobě v dobré kondici. Jen díky vám jsme
již několikátým rokem jasnou jedničkou na českém
stavebním trhu a máme ambice stát se respektovaným
a důležitým evropským hráčem. Vám i vašim blízkým
přeji šťastně a vesele prožité svátky a přeji do Nového
roku jen to nejlepší.
Ing. František Kočí
prezident Skupiny Metrostav
16.12.19 13:36