strana 3

ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ

1

Divize 9 pokračuje s rekonstrukcemi v Motole

Stejně jako se říká, že pachatel se vrací na místo činu,

i Josef Majer z divize 9 se ve více či méně pravidelných

intervalech vrací do areálu Fakultní nemocnice Motol.

Postupně zde rekonstruuje nejrůznější objekty, ať už

to byla dětská část nemocnice, poliklinika E, nebo teď

objekt F-II, v němž se nachází technologie provozu budovy, vzduchotechnika a strojovny výtahu.

V případě objektu F-II (foto č. 1) v areálu motolské

nemocnice šlo o rekonstrukci střešního pláště, dalších

střešních objektů a zasklení světlíků. Zatímco střechu už

má budova novou, světlíky zaskleny nejsou, protože se

zpracovává změna projektové dokumentace.

sypaninou keramzitu a překryli modifikovanými pásy lepenky (foto č. 2). „Zcela zásadní při této rekonstrukci bylo

zajistit, aby voda nezatekla do objektu po dobu odkrytí

střešních konstrukcí. A to s sebou neslo mnoho provizorních opatření. Kromě toho jsme museli přizpůsobit

i postup prací, protože ty hlučné jsme nemohli provádět

během exponované doby,“ popisuje Josef Majer. Stavbaři

postupovali tzv. šachovnicovou metodou s postupným zakrýváním části ploch, na kterých probíhala rekonstrukce.

I díky tomu nedošlo k vážnému zatečení dešťových srážek

do prostoru budovy a vše proběhlo v souladu s požadovaným postupem investora.

S ohledem na pacienty

Rekonstrukci střechy začali pracovníci z týmu Josefa

Majera standardně: demontáží a opravou stávajících stavební konstrukcí. Pak položili novou střechu, kterou tvoří

spádové vrstvy tepelného izolantu, jenž stavbaři doplnili

Na případné změny připraveni

V současné době se zpracovává dodatek dokumentace

týkající se změny zasklení světlíků. Proto i termín dokončení, původně stanovený na leden příštího roku, bude

s ohledem na tuto skutečnost nejspíše posunut. „Čekáme

na dodatek dokumentace. Dokud nebude hotov, dokončíme pouze drobné opravy a práci přerušíme,“ vysvětluje

vedoucí projektu Josef Majer.

Nejen při této zakázce se může Josef Majer a jeho

tým opřít o řadu zkušeností. S rekonstrukcemi v areálu

Fakultní nemocnice v Motole začal už v roce 2006 a za tu

dobu se podařilo zrekonstruovat velkou část dětské části

nemocnice. Práce probíhaly většinou za provozu a vedoucí projektu a jeho kolegové je vždy dokončily včas a v potřebné kvalitě. Dá se tedy předpokládat, že tomu nebude

jinak ani při rekonstrukci střešního pláště budovy F-II.

2

Nový apartmánový dům ve Starém Smokovci

Zájem o apartmány ve Vysokých Tatrách stále roste.

Na jejich navýšení se podílel i tým Ing. Michala Karase

z oblastního zastoupení divize 3 pro Košický a Prešovský kraj – ve Starém Smokovci od června 2018 budoval

přestavbou, přístavbou a nadstavbou turistické ubytovny nový polyfunkční apartmánový dům.

Budova (foto), kterou slovenští kolegové přestavovali, byla původně součástí obchodního centra Mladosť,

později z ní vznikla ubytovna s restaurací. Třípodlažní

objekt s železobetonovou kostrou byl postavený ve svahu,

a proto měl dvě patra částečně zapuštěná pod terén. Jeho

zastavěná plocha o něco málo přesahovala 530 m2.

Stavbaři – Metrostav jako lídr sdružení a firma Herss

Trade – měli ubytovnu odstrojit na nosnou konstrukci,

přebudovat dispozice a zmodernizovat technické vybavení. Na jižní straně jí měli na ploše asi 300 m2 dostavět

a pomocí ocelové konstrukce o dvě patra nadstavět.

„Odhalený stav ale neodpovídal předpokladům projektu.

Proto jsme museli navíc nejen podbetonovat a rozšířit

základy, ale i demolovat železobetonový strop nad 2. PP

a všechny sloupy a průvlaky 1. PP nahradit novými,

ocelovými. Kvůli zrychlení a zjednodušení stavby jsme

i stropní desku nad 1. PP provedli z oceli v kombinaci

s trapézovým plechem vyplněným armovaným betonem.

Napojení ocelových prvků na ztužující železobeton přitom

bylo v zimním období technologicky poměrně náročné,“

říká vedoucí projektu. Kolegové se dobře vypořádali

i se sněhem a stavbu nemuseli přerušit. Jen jim v zimě

stouply náklady, to třeba kvůli ohřevu betonáží.

Nejen ubytování v horách

Do 20. listopadu 2019, kdy začala kolaudace, stavbaři

vybudovali ve Starém Smokovci vzhledově i dispozičně

nový dům. V apartmánové části má ve 2. PP wellness

a plynovou kotelnu. Nad nimi je parkoviště pro 18 vozů

a čtyři apartmány. Ve dvou následujících patrech vzniklo

12 dalších apartmánů, z nichž tři mají galerii v podkroví.

Pronajímatelné prostory ve 3. PP a 2. PP mají přímý

vstup z ulice a jsou dispozičně nedokončené, aby si je

nájemci mohli dotvořit podle svých požadavků.

Také vzhledově tvoří budovu dva celky – odpovídající její dvojí funkci. Spodní komerční prostory vytvářejí

podnož zčásti obloženou kamennými gabiony a zakrytou

plochou zelenou střechou. Vrchní apartmánovou část se

sedlovým zastřešením obklopuje provětrávaná fasáda

s obkladem z finské borovice bez povrchové úpravy.

„Stavba byla náročná nejen kvůli okolnímu terénu,

kde jsme mohli jen minimálně využít strojní vybavení.

Dopravu materiálu i bourací práce v podzemních patrech

jsme proto povětšinou prováděli ručně. Byl i nedostatek

dobrých řemeslníků. K tomu si mohu jen postesknout,

že se z našeho oboru v poslední době obecně vytrácejí

lidé se stavbařským fortelem,“ uzavírá Ing. Karas. Práce

Metrostavu ve Starém Smokovci skončí před Vánocemi.

Lenka Svobodová, foto archiv stavby

lůžek v nových pokojích budou mít nastávající maminky

v karlovarské nemocnici. Metrostav tam v listopadu dokončil

II. etapu přestavby gynekologicko-porodnického oddělení.

U dálnice D1 je více parkovacích míst

Podle údajů Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD ČR) měli řidiči loni k dispozici 132 odpočívek s kapacitou

2660 parkovacích stání, přičemž tato data dále potvrzují, že v celé České republice v současné době chybí zhruba

1500 parkovacích míst pro nákladní vozidla. Toto číslo se teď sníží, protože divize 4 dokončila rozšíření odpočívky

na 52. kilometru dálnice D1 ve směru na Brno u obce Střechov nad Sázavou.

Martina Vampulová, foto Petr Adámek

Jez u Lokte byl dokončen v rekordním čase

Pouze necelých devět měsíců stačilo zkušeným pracovníkům divize 6 z týmu Ing. Tomáše Beržinského,

aby dokončili náročnou rekonstrukci dolního jezu Loket na řece Ohři. Divize 6 je s vodohospodářskými

stavbami úzce spjata téměř od svého vzniku, tým

Ing. Tomáše Beržinského navíc mohl využít zkušeností

z rekonstrukce jezu v Černošicích na řece Berounce

a jezu Podělusy na řece Sázavě.

Rekonstrukce dolního jezu u Lokte byla rozdělena

do tří částí. Stavbaři jednak museli odstranit staré a vybudovat nové jezové těleso, dále kompletně zrekonstruovat

opěrnou zeď v náhonu na malou vodní elektrárnu a také

opravit zeď obtokového kanálu u elektrárny. Přitom demolice starého a výstavba nového jezového tělesa probíhala ve dvou etapách, každá po pěti dilatačních blocích.

„V rámci první etapy jsme mimo jiné vybudovali i novou

štěrkovou propusť, která je opatřena děleným stavidlem

s elektrickým pohonem,“ popisuje Ing. Jan Zahrádka z týmu Tomáše Beržinského.

Práce začaly letos v dubnu vybudováním příjezdové

cesty k jezu v samotné řece, aby bylo možné k jeho demolici použít těžkou techniku. Teprve poté začaly souběžně

práce na opěrné zdi v náhonu malé vodní elektrárny

a na jezovém tělese. „U opěrné zdi jsme nejprve museli

zajistit stabilitu stávajícího terénu a až poté mohla být

původní zeď stržena a na jejím místě vyrůst nová, železobetonová. U jezového tělesa jsme rovnou začali s jeho

demolicí a odtěžením zeminy tak, aby nové jezové těleso

leželo na správné výškové kótě,“ říká Ing. Beržinský s tím,

že po skončení zemních prací bylo třeba vybudovat štětovou stěnu, která sloužila k zajištění nového jezu proti horizontálním posunům. Pak se teprve stavbaři mohli pustit

z levého břehu do stavby jednotlivých dilatačních celků

jezového tělesa z železobetonu s následnou pokládkou

dlažby z lomového kamene (foto).

Ohře je velmi oblíbená mezi vodáky, proto se tým

Ing. Beržinského snažil, aby řeka zůstala splavná i v době

rekonstrukce jezu, ačkoli původní stavební povolení s tím

nepočítalo. „Benešovy rámy, které měly sloužit pro převedení vody přes stavbu, jsme nahradili mobilním ocelovým

mostem. Podél řeky byly instalovány informační tabule,

jak proplout, a sportovní propust jsme dokonce chtěli

opatřit semaforem, který by signalizoval, zdali je průjezd

stavbou možný. Toto vše se i přes naši snahu nepodařilo

u některých státních institucí prosadit, a tak museli vodáci

lodě přenášet,“ říká trochu zklamaně Ing. Zahrádka. Rekonstrukce jezu je dokončena a dílo předáno investorovi.

Divize 6 si tak na seznam úspěšně a včas dokončených

vodohospodářských staveb může zapsat další položku.

Martina Vampulová, Foto Jakub Červenka

Metrostav_22_2019.indd 3

Na zrekonstruované a rozšířené odpočívce bude nově

74 míst pro osobní automobily, šest stání pro vozidla s karavanem, čtyři stání pro autobusy a 81 míst pro kamiony.

Stavbaři pod vedením Ing. Jiřího Zapadla kompletně

zrekonstruovali celou odpočívku tak, že nejprve odstranili

původní svodidla a dopravní značení a začali s frézováním asfaltových vrstev a cementové stabilizace. Poté

následovaly zemní práce a rekonstrukce inženýrských

sítí. Dělníci museli odstranit všechny konstrukční vrstvy do úrovně parapláně, vyměnili kanalizaci, vodovod

i vodovodní přivaděč a vybudovali nové kabelové vedení.

Pak následovala pokládka nových konstrukčních vrstev

na celé odpočívce. Pojížděné komunikace pokryly asfaltové vrstvy, stání pro kamiony pak cementobetonový kryt.

Vznikly nové chodníkové plochy s žulovými obrubníky,

odpočívka dostala nové oplocení i osvětlení a také nové

dopravní značení. Nově je vybavena mobiliářem a vzniklo

zde dětské hřiště.

Boj s nedostatkem materiálu

„Nejnáročnější bylo zkoordinovat všechny stavební činnosti, které probíhaly na relativně malém prostoru tak,

aby plynule navazovaly a zároveň si nepřekážely. V průběhu celé stavby jsme měli asi největší problém získat

potřebné množství materiálu. Už od samého začátku jsme

pociťovali, že všichni dodavatelé jsou se svými kapacitami

na hraně,“ říká vedoucí projektu Ing. Jiří Zapadlo. Díky

maximálnímu nasazení všech pracovníků se nakonec

podařilo rozšířenou odpočívku uvést do provozu o plných

18 dní dříve, než stanovil harmonogram. To je určitě dobrá

zpráva pro všechny silniční dopravce, protože podle údajů

ŘSD ČR nejvíce chybí parkovací kapacity pro kamiony

na hlavních dálničních tazích.

Nově rozšířená odpočívka navíc byla vybudována tak,

aby ji v budoucnu bylo možné napojit na systém inteligentních odpočívek, který by měl řidiče kamionů navádět

na volná parkovací místa a informovat je o jejich počtu.

Budou také známy údaje o tom, které odpočívky a v jakých časech jsou obsazovány. Kromě toho je zde možné

postavit dobíjecí stanici pro elektromobily.

Martina Vampulová, Foto Petr Adámek

Kromě navýšení kapacity odpočívky Střechov letos

přibylo 37 míst pro kamiony v Siřejovicích na dálnici

D8 a devět míst v Humpolci na D1. ŘSD v srpnu zprovoznilo oboustrannou odpočívku Kurovice na dálnici

D55, což přineslo dalších 40 parkovacích míst pro

nákladní automobily.

Velký přírůstek čeká řidiče kamionů v souvislosti

se zprovozněním nového úseku dálnice D1 mezi

Přerovem a Lipníkem nad Bečvou. Jeho součástí

je totiž odpočívka Osek, která přinese dalších

80 nových parkovacích stání.

16.12.19 13:36