strana 3
ZPRAVODAJSTVÍ Z DIVIZÍ
1
Divize 9 pokračuje s rekonstrukcemi v Motole
Stejně jako se říká, že pachatel se vrací na místo činu,
i Josef Majer z divize 9 se ve více či méně pravidelných
intervalech vrací do areálu Fakultní nemocnice Motol.
Postupně zde rekonstruuje nejrůznější objekty, ať už
to byla dětská část nemocnice, poliklinika E, nebo teď
objekt F-II, v němž se nachází technologie provozu budovy, vzduchotechnika a strojovny výtahu.
V případě objektu F-II (foto č. 1) v areálu motolské
nemocnice šlo o rekonstrukci střešního pláště, dalších
střešních objektů a zasklení světlíků. Zatímco střechu už
má budova novou, světlíky zaskleny nejsou, protože se
zpracovává změna projektové dokumentace.
sypaninou keramzitu a překryli modifikovanými pásy lepenky (foto č. 2). „Zcela zásadní při této rekonstrukci bylo
zajistit, aby voda nezatekla do objektu po dobu odkrytí
střešních konstrukcí. A to s sebou neslo mnoho provizorních opatření. Kromě toho jsme museli přizpůsobit
i postup prací, protože ty hlučné jsme nemohli provádět
během exponované doby,“ popisuje Josef Majer. Stavbaři
postupovali tzv. šachovnicovou metodou s postupným zakrýváním části ploch, na kterých probíhala rekonstrukce.
I díky tomu nedošlo k vážnému zatečení dešťových srážek
do prostoru budovy a vše proběhlo v souladu s požadovaným postupem investora.
S ohledem na pacienty
Rekonstrukci střechy začali pracovníci z týmu Josefa
Majera standardně: demontáží a opravou stávajících stavební konstrukcí. Pak položili novou střechu, kterou tvoří
spádové vrstvy tepelného izolantu, jenž stavbaři doplnili
Na případné změny připraveni
V současné době se zpracovává dodatek dokumentace
týkající se změny zasklení světlíků. Proto i termín dokončení, původně stanovený na leden příštího roku, bude
s ohledem na tuto skutečnost nejspíše posunut. „Čekáme
na dodatek dokumentace. Dokud nebude hotov, dokončíme pouze drobné opravy a práci přerušíme,“ vysvětluje
vedoucí projektu Josef Majer.
Nejen při této zakázce se může Josef Majer a jeho
tým opřít o řadu zkušeností. S rekonstrukcemi v areálu
Fakultní nemocnice v Motole začal už v roce 2006 a za tu
dobu se podařilo zrekonstruovat velkou část dětské části
nemocnice. Práce probíhaly většinou za provozu a vedoucí projektu a jeho kolegové je vždy dokončily včas a v potřebné kvalitě. Dá se tedy předpokládat, že tomu nebude
jinak ani při rekonstrukci střešního pláště budovy F-II.
2
Nový apartmánový dům ve Starém Smokovci
Zájem o apartmány ve Vysokých Tatrách stále roste.
Na jejich navýšení se podílel i tým Ing. Michala Karase
z oblastního zastoupení divize 3 pro Košický a Prešovský kraj – ve Starém Smokovci od června 2018 budoval
přestavbou, přístavbou a nadstavbou turistické ubytovny nový polyfunkční apartmánový dům.
Budova (foto), kterou slovenští kolegové přestavovali, byla původně součástí obchodního centra Mladosť,
později z ní vznikla ubytovna s restaurací. Třípodlažní
objekt s železobetonovou kostrou byl postavený ve svahu,
a proto měl dvě patra částečně zapuštěná pod terén. Jeho
zastavěná plocha o něco málo přesahovala 530 m2.
Stavbaři – Metrostav jako lídr sdružení a firma Herss
Trade – měli ubytovnu odstrojit na nosnou konstrukci,
přebudovat dispozice a zmodernizovat technické vybavení. Na jižní straně jí měli na ploše asi 300 m2 dostavět
a pomocí ocelové konstrukce o dvě patra nadstavět.
„Odhalený stav ale neodpovídal předpokladům projektu.
Proto jsme museli navíc nejen podbetonovat a rozšířit
základy, ale i demolovat železobetonový strop nad 2. PP
a všechny sloupy a průvlaky 1. PP nahradit novými,
ocelovými. Kvůli zrychlení a zjednodušení stavby jsme
i stropní desku nad 1. PP provedli z oceli v kombinaci
s trapézovým plechem vyplněným armovaným betonem.
Napojení ocelových prvků na ztužující železobeton přitom
bylo v zimním období technologicky poměrně náročné,“
říká vedoucí projektu. Kolegové se dobře vypořádali
i se sněhem a stavbu nemuseli přerušit. Jen jim v zimě
stouply náklady, to třeba kvůli ohřevu betonáží.
Nejen ubytování v horách
Do 20. listopadu 2019, kdy začala kolaudace, stavbaři
vybudovali ve Starém Smokovci vzhledově i dispozičně
nový dům. V apartmánové části má ve 2. PP wellness
a plynovou kotelnu. Nad nimi je parkoviště pro 18 vozů
a čtyři apartmány. Ve dvou následujících patrech vzniklo
12 dalších apartmánů, z nichž tři mají galerii v podkroví.
Pronajímatelné prostory ve 3. PP a 2. PP mají přímý
vstup z ulice a jsou dispozičně nedokončené, aby si je
nájemci mohli dotvořit podle svých požadavků.
Také vzhledově tvoří budovu dva celky – odpovídající její dvojí funkci. Spodní komerční prostory vytvářejí
podnož zčásti obloženou kamennými gabiony a zakrytou
plochou zelenou střechou. Vrchní apartmánovou část se
sedlovým zastřešením obklopuje provětrávaná fasáda
s obkladem z finské borovice bez povrchové úpravy.
„Stavba byla náročná nejen kvůli okolnímu terénu,
kde jsme mohli jen minimálně využít strojní vybavení.
Dopravu materiálu i bourací práce v podzemních patrech
jsme proto povětšinou prováděli ručně. Byl i nedostatek
dobrých řemeslníků. K tomu si mohu jen postesknout,
že se z našeho oboru v poslední době obecně vytrácejí
lidé se stavbařským fortelem,“ uzavírá Ing. Karas. Práce
Metrostavu ve Starém Smokovci skončí před Vánocemi.
Lenka Svobodová, foto archiv stavby
lůžek v nových pokojích budou mít nastávající maminky
v karlovarské nemocnici. Metrostav tam v listopadu dokončil
II. etapu přestavby gynekologicko-porodnického oddělení.
U dálnice D1 je více parkovacích míst
Podle údajů Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD ČR) měli řidiči loni k dispozici 132 odpočívek s kapacitou
2660 parkovacích stání, přičemž tato data dále potvrzují, že v celé České republice v současné době chybí zhruba
1500 parkovacích míst pro nákladní vozidla. Toto číslo se teď sníží, protože divize 4 dokončila rozšíření odpočívky
na 52. kilometru dálnice D1 ve směru na Brno u obce Střechov nad Sázavou.
Martina Vampulová, foto Petr Adámek
Jez u Lokte byl dokončen v rekordním čase
Pouze necelých devět měsíců stačilo zkušeným pracovníkům divize 6 z týmu Ing. Tomáše Beržinského,
aby dokončili náročnou rekonstrukci dolního jezu Loket na řece Ohři. Divize 6 je s vodohospodářskými
stavbami úzce spjata téměř od svého vzniku, tým
Ing. Tomáše Beržinského navíc mohl využít zkušeností
z rekonstrukce jezu v Černošicích na řece Berounce
a jezu Podělusy na řece Sázavě.
Rekonstrukce dolního jezu u Lokte byla rozdělena
do tří částí. Stavbaři jednak museli odstranit staré a vybudovat nové jezové těleso, dále kompletně zrekonstruovat
opěrnou zeď v náhonu na malou vodní elektrárnu a také
opravit zeď obtokového kanálu u elektrárny. Přitom demolice starého a výstavba nového jezového tělesa probíhala ve dvou etapách, každá po pěti dilatačních blocích.
„V rámci první etapy jsme mimo jiné vybudovali i novou
štěrkovou propusť, která je opatřena děleným stavidlem
s elektrickým pohonem,“ popisuje Ing. Jan Zahrádka z týmu Tomáše Beržinského.
Práce začaly letos v dubnu vybudováním příjezdové
cesty k jezu v samotné řece, aby bylo možné k jeho demolici použít těžkou techniku. Teprve poté začaly souběžně
práce na opěrné zdi v náhonu malé vodní elektrárny
a na jezovém tělese. „U opěrné zdi jsme nejprve museli
zajistit stabilitu stávajícího terénu a až poté mohla být
původní zeď stržena a na jejím místě vyrůst nová, železobetonová. U jezového tělesa jsme rovnou začali s jeho
demolicí a odtěžením zeminy tak, aby nové jezové těleso
leželo na správné výškové kótě,“ říká Ing. Beržinský s tím,
že po skončení zemních prací bylo třeba vybudovat štětovou stěnu, která sloužila k zajištění nového jezu proti horizontálním posunům. Pak se teprve stavbaři mohli pustit
z levého břehu do stavby jednotlivých dilatačních celků
jezového tělesa z železobetonu s následnou pokládkou
dlažby z lomového kamene (foto).
Ohře je velmi oblíbená mezi vodáky, proto se tým
Ing. Beržinského snažil, aby řeka zůstala splavná i v době
rekonstrukce jezu, ačkoli původní stavební povolení s tím
nepočítalo. „Benešovy rámy, které měly sloužit pro převedení vody přes stavbu, jsme nahradili mobilním ocelovým
mostem. Podél řeky byly instalovány informační tabule,
jak proplout, a sportovní propust jsme dokonce chtěli
opatřit semaforem, který by signalizoval, zdali je průjezd
stavbou možný. Toto vše se i přes naši snahu nepodařilo
u některých státních institucí prosadit, a tak museli vodáci
lodě přenášet,“ říká trochu zklamaně Ing. Zahrádka. Rekonstrukce jezu je dokončena a dílo předáno investorovi.
Divize 6 si tak na seznam úspěšně a včas dokončených
vodohospodářských staveb může zapsat další položku.
Martina Vampulová, Foto Jakub Červenka
Metrostav_22_2019.indd 3
Na zrekonstruované a rozšířené odpočívce bude nově
74 míst pro osobní automobily, šest stání pro vozidla s karavanem, čtyři stání pro autobusy a 81 míst pro kamiony.
Stavbaři pod vedením Ing. Jiřího Zapadla kompletně
zrekonstruovali celou odpočívku tak, že nejprve odstranili
původní svodidla a dopravní značení a začali s frézováním asfaltových vrstev a cementové stabilizace. Poté
následovaly zemní práce a rekonstrukce inženýrských
sítí. Dělníci museli odstranit všechny konstrukční vrstvy do úrovně parapláně, vyměnili kanalizaci, vodovod
i vodovodní přivaděč a vybudovali nové kabelové vedení.
Pak následovala pokládka nových konstrukčních vrstev
na celé odpočívce. Pojížděné komunikace pokryly asfaltové vrstvy, stání pro kamiony pak cementobetonový kryt.
Vznikly nové chodníkové plochy s žulovými obrubníky,
odpočívka dostala nové oplocení i osvětlení a také nové
dopravní značení. Nově je vybavena mobiliářem a vzniklo
zde dětské hřiště.
Boj s nedostatkem materiálu
„Nejnáročnější bylo zkoordinovat všechny stavební činnosti, které probíhaly na relativně malém prostoru tak,
aby plynule navazovaly a zároveň si nepřekážely. V průběhu celé stavby jsme měli asi největší problém získat
potřebné množství materiálu. Už od samého začátku jsme
pociťovali, že všichni dodavatelé jsou se svými kapacitami
na hraně,“ říká vedoucí projektu Ing. Jiří Zapadlo. Díky
maximálnímu nasazení všech pracovníků se nakonec
podařilo rozšířenou odpočívku uvést do provozu o plných
18 dní dříve, než stanovil harmonogram. To je určitě dobrá
zpráva pro všechny silniční dopravce, protože podle údajů
ŘSD ČR nejvíce chybí parkovací kapacity pro kamiony
na hlavních dálničních tazích.
Nově rozšířená odpočívka navíc byla vybudována tak,
aby ji v budoucnu bylo možné napojit na systém inteligentních odpočívek, který by měl řidiče kamionů navádět
na volná parkovací místa a informovat je o jejich počtu.
Budou také známy údaje o tom, které odpočívky a v jakých časech jsou obsazovány. Kromě toho je zde možné
postavit dobíjecí stanici pro elektromobily.
Martina Vampulová, Foto Petr Adámek
Kromě navýšení kapacity odpočívky Střechov letos
přibylo 37 míst pro kamiony v Siřejovicích na dálnici
D8 a devět míst v Humpolci na D1. ŘSD v srpnu zprovoznilo oboustrannou odpočívku Kurovice na dálnici
D55, což přineslo dalších 40 parkovacích míst pro
nákladní automobily.
Velký přírůstek čeká řidiče kamionů v souvislosti
se zprovozněním nového úseku dálnice D1 mezi
Přerovem a Lipníkem nad Bečvou. Jeho součástí
je totiž odpočívka Osek, která přinese dalších
80 nových parkovacích stání.
16.12.19 13:36