strana 2

Praha-Eden v provozu

PTÁME SE

Lidé cestující pražskou železnicí mohou od 13. prosince využívat novou zastávku Praha-Eden. Ta je součástí

nové čtyřkolejné trati z Vršovic do Hostivaře, kterou ve

sdružení modernizují týmy divize 5. V pátek 11. prosince se uskutečnilo slavnostní uvedení do provozu.

Součástí akce byla zvláštní jízda protokolárním drezínovým konvojem, který vyrazil z pražského hlavního

nádraží (foto č. 1) směrem k nové vlakové zastávce

Praha-Eden (foto č. 2 a 3). Právě tam se za účasti ministra dopravy, primátora Prahy, zástupců Správy železnic

a zástupců Metrostavu uskutečnilo slavnostní přestřižení

pásky (foto č. 4 a 5). Generální ředitel Metrostavu Ing. Jaroslav Heran (na snímku 6 vlevo, uprostřed ředitel výstavby Ladislav Šabach a napravo ředitel divize 5 Ing. Aleš

Gothard) zdůraznil, že navzdory náročným podmínkám

se našemu týmu daří harmonogram plnit. Modernizace

koridoru je nyní hotová ze tří čtvrtin.

Ing. Zdeňka Mičky,

oblastního ředitele divize 1

–red–, foto archiv Metrostavu

1

Výstavba dálničního tunelu Kramer v Německu

1

2

3

Dceřiné společnosti BeMo Tunnelling (BeMo) a Subterra pracují na 3609 m dlouhém jednotubusovém

tunelu Kramer v Bavorsku. Navzdory potížím, které

způsobila koronavirová pandemie krátce po odstartování díla a které trvají až dodnes, díky enormnímu

pracovnímu úsilí každého jednotlivého účastníka projektu mohla výstavba pokračovat. Tímto způsobem se

podařilo včas splnit veškeré požadované a smluvně

dohodnuté průběžné termíny.

Jednotubusový tunel pod stejnojmenným vrcholem

pohoří Wetterstein je součástí úseku silnice B23, která

vytvoří severozápadní obchvat alpského střediska Garmisch-Partenkirchen. Tři měsíce po zahájení stavebních

prací byla na začátku února 2020 spuštěna první ražba

na portálu Sever. Razicí práce směrem od jižního portálu

byly zahájeny v dubnu především v suťových vrstvách

horského masivu. Krátce nato následovala ražba z opačného směru v paralelně probíhající průzkumné štole (foto

č. 1) postavené v rámci předcházející stavby.

Do uzávěrky novin bylo vyrubáno více než 1600 m

kaloty. Kromě běžných razicích prací na hlavních tunelových troubách probíhaly současně s těmito další ražby

na propojkách, větrací šachtě (na snímku č. 2 zařízení

staveniště), stejně jako opatření na sanování definitivní

obezdívky průzkumné štoly. Ta byla zhotovena ze stříkaného betonu v rámci předcházejícího projektu.

Práce před portály

Kromě stavebních prací na tunelu (foto č. 3) musela být

dodatečně realizována rozsáhlá stavební opatření v oblastech před oběma portály. Odstraněna byla kupříkladu

stávající protihluková stěna a postavena nová, dále byla

přeložena spolková silnice, stejně jako existující a ještě

stále v provozu se nacházející potrubí s energiemi. Dále

stavbaři zhotovili stavební jámu pro umístění nádrže na

zachytávání spodní vody s překlenujícím můstkem.

Cílem příštích měsíců je optimálně pokračovat v razicích pracích za předpokladu dodržení veškerých požadovaných zdravotních a ochranných opatření proti virové

infekci. Se stejným nasazením je třeba provést pokračující

betonářské a inženýrské stavební práce. Zdař Bůh!

Tobias

Schramm

a

tým

realizující

dílo

Kramer tunel

Foto archiv BeMo

2

3

Akce ve školách v nelehké době covidové

4

5

6

Metrostav_22_2020.indd 2

Spolupráce naší společnosti se školami je jedním

z prioritních úkolů. Pomáháme studentům a žákům

škol získat praxi a zdokonalovat se v oboru, který si vybrali jako budoucí profesi. Díky součinnosti se školami

získáváme talentované mladé lidi a učíme je našemu

umění a odbornosti ve stavebnictví.

Střední a vysoké školy

Nejčastější oblastí spolupráce jsou exkurze a vložené

přednášky, které pro studenty stavebních škol a fakult organizujeme. I přes nepříznivou epidemiologickou situaci

se nám podařilo vstoupit do jejich výuky a například na

Fakultě stavební na STU v Bratislavě jsme zrealizovali online exkurzi na projektu Rekonstrukce vrat komory a hráze

vodního díla Gabčíkovo, kterým nás provedl vedoucí projektu Ing. Radek Liška, PhD. Na Fakultě stavební VŠB-TU

se povedlo zrealizovat prezentaci s diskusí pro studenty

na téma zemních prací a jam na projektu Tunelového komplexu Blanka, kterou vedl Ing. Jiří Husárik, PhD.

Novinkou bylo také online vysílání Technických čtvrtků, které pravidelně pořádá Fakulta stavební ČVUT. Její

zástupci u nás pro své studenty natočili přednášku (foto)

s Ing. Matějem Novotným o mostu Åstfjordbrua a zároveň ji odvysílali na sociálních médiích. Most budovaly

týmy divize 5 v Norsku v rámci 5,6 km dlouhé přeložky

silnice Fv. 714, která obsahuje také dva tunely.

Plánujeme i další vstupy pro studenty, například na

téma BIM, abychom jim vloženými přednáškami zpestřili

výuku a předali něco z našeho know-how.

Nábor žáků na středních technických školách

Dalším oříškem byl nábor do učňovského programu.

Pro jeho představení bylo možné ještě v říjnu realizovat

osobní schůzky s žáky a rodiči. Později, kdy se situace

s covidem-19 přiostřila, bylo nutné přesunout všechny

náborové schůzky do online prostředí. I přes vzniklé

komplikace se je podařilo úspěšně zrealizovat a nyní

s napětím čekáme, kolik zasmluvněných žáků nám tento

nový způsob komunikace přinese. Pokud se osvědčí, využijeme jej i v budoucnu.

Ať již bude forma výuky v novém roce prezenční, či distanční, jsme připraveni se přizpůsobit. Velké poděkování

patří všem našim partnerům ve školách, že i přes velice

náročnou situaci ve vzdělávání jsou vstřícní a ochotní

naše vstupy do výuky umožnit.

M gr.M ar ké t a P ur no c ho v á

Foto archiv Metrostavu

Po studiu na Stavební fakultě VUT a ročním pobytu

v Anglii byl 18 měsíců zaměstnaný u Českých drah.

V roce 2004 podlehl lákání kamarádů a začal pracovat

v divizi 1 Metrostavu jako asistent stavbyvedoucího.

Odtud pak bylo jen pár kroků do oddělení přípravy, které v Brně později vedl, a v září 2015 se stal oblastním

ředitelem divize 1 pro jihomoravský region.

Letošní rok byl kvůli pandemii covidu-19 poměrně

náročný. Jak se s různým omezením pere vaše zastoupení?

Více než rok se říkalo, že musí přijít nějaká krize, tak přišla covid krize. Myslím, že jarní vlnu jsme zvládli dobře,

většina mých kolegů v Brně zachovala klid a stavby pokračovaly s výjimkami podle plánu. Řešili jsme, jak k nám

dostat omítkáře ze Slovenska či stroje na vytáhnutí pažnic

z Polska a čelili jsme zpoždění výroby ocelových plechů

z Belgie na stavbu sportovní haly. Podzimní vlna nás ovlivňuje trochu jinak. Nejhorší je karanténa, ve které pracovníci naši nebo našich dodavatelů uvíznou. Chybějící party

izolatérů, sádrokartonářů nebo dlaždičů s sebou nesou

další každodenní problémy asi nejen na našich stavbách.

Mohl byste připomenout hlavní směr svého oblastní

zastoupení?

Naše oblast se zabývá především pozemními stavbami

a to novostavbami i rekonstrukcemi. Dále budujeme kanalizace, čističky odpadních vod, vodovody a plynovody,

a to výkopově i bezvýkopově. Působíme v kraji Jihomoravském, Zlínském a příležitostně na Slovensku. Měníme

se podle potřeby a poptávky trhu. Byly roky, kdy jsme cca

70 % obratu dělali jen v kanalizacích a ČOV. Takže naše

realizační týmy musely změnit myšlení a přejít z realizace

rekonstrukce domu na výstavbu kanalizace a naopak.

V našem výrobním portfoliu jsou zakázky za stovky milionů Kč, ale také pouze za několik milionů Kč. Musím říct, že

ta rozmanitost činností mě baví. Oblast v roce 2015 měla

80 zaměstnanců a nyní jich máme 100. Jde především

o nárůst v dělnickém personálu a také jsme za poslední

tři roky přijali do našeho kolektivu relativně hojný počet

absolventů z VUT Brno. To se nám vyplácí.

Na kterých hlavních zakázkách vaše týmy nyní pracují?

Všechny stavby jsou pro nás důležité. Nosnou zakázkou

oblasti je výstavba tramvajové trati a rekonstrukce psychiatrické kliniky. Pracujeme i na rekonstrukci bytového

domu pro seniory v Brně, čistírně odpadních vod v Lysicích, kde jsme vlastní kapacitou realizovali ŽBK. Dokončili

jsme novostavbu ZŠ ve Šlapanicích a koupaliště v Mikulově. Letos pracujeme celkem na 12 standardních zakázkách a kolegové na středisku plynovodů a vodovodů mají

rozpracovaných několik desítek staveb převážně v Brně.

V jaké fázi je výstavba tramvajové trati k Univerzitnímu

kampusu?

Jde především o prodloužení trati o jeden kilometr; část

trati je v hloubeném tunelu a součástí jsou dvě zastávky.

Nyní jsme dokončili zemní práce, finišujeme stropní desky

tunelu, probíhají přeložky inženýrských sítí, opěrné stěny

a další menší objekty. Využíváme vlastní kapacity. Proběhla

kolaudace veřejného osvětlení na novém parkovišti. Železobetonové konstrukce tunelu budou kompletně hotovy

v půlce příštího roku, celá stavba pak v prosinci roku 2022.

Můžete vzpomenout na dřívější stavby divize 1, kde

jste působil?

Začínal jsem na stavbě kanalizace v Líšni v roce 2004,

kde jsem zastával roli mistra, přípraváře a asi i stavbyvedoucího v jedné osobě. Bylo to pro mě všechno nové. Po

dokončení této stavby jsem šel do Znojma do nemocnice,

kde jsme prováděli přípravu území pro budoucí výstavbu.

Rád stavím ve Znojmě, hlavně kvůli vínu. Předtím, než

jsem se přesunul na oblast na přípravu, tak jsem byl součástí týmu, který realizoval odkanalizování Šlapanicka.

Byla to náročná stavba, pro mě velká škola, kde jsem měl

na starosti realizaci kanalizace a čerpacích stanic v pěti

obcích v okolí Šlapanic.

Za rozhovor děkuje David Kalců

16.12.2020 14:51