strana 2
Praha-Eden v provozu
PTÁME SE
Lidé cestující pražskou železnicí mohou od 13. prosince využívat novou zastávku Praha-Eden. Ta je součástí
nové čtyřkolejné trati z Vršovic do Hostivaře, kterou ve
sdružení modernizují týmy divize 5. V pátek 11. prosince se uskutečnilo slavnostní uvedení do provozu.
Součástí akce byla zvláštní jízda protokolárním drezínovým konvojem, který vyrazil z pražského hlavního
nádraží (foto č. 1) směrem k nové vlakové zastávce
Praha-Eden (foto č. 2 a 3). Právě tam se za účasti ministra dopravy, primátora Prahy, zástupců Správy železnic
a zástupců Metrostavu uskutečnilo slavnostní přestřižení
pásky (foto č. 4 a 5). Generální ředitel Metrostavu Ing. Jaroslav Heran (na snímku 6 vlevo, uprostřed ředitel výstavby Ladislav Šabach a napravo ředitel divize 5 Ing. Aleš
Gothard) zdůraznil, že navzdory náročným podmínkám
se našemu týmu daří harmonogram plnit. Modernizace
koridoru je nyní hotová ze tří čtvrtin.
Ing. Zdeňka Mičky,
oblastního ředitele divize 1
–red–, foto archiv Metrostavu
1
Výstavba dálničního tunelu Kramer v Německu
1
2
3
Dceřiné společnosti BeMo Tunnelling (BeMo) a Subterra pracují na 3609 m dlouhém jednotubusovém
tunelu Kramer v Bavorsku. Navzdory potížím, které
způsobila koronavirová pandemie krátce po odstartování díla a které trvají až dodnes, díky enormnímu
pracovnímu úsilí každého jednotlivého účastníka projektu mohla výstavba pokračovat. Tímto způsobem se
podařilo včas splnit veškeré požadované a smluvně
dohodnuté průběžné termíny.
Jednotubusový tunel pod stejnojmenným vrcholem
pohoří Wetterstein je součástí úseku silnice B23, která
vytvoří severozápadní obchvat alpského střediska Garmisch-Partenkirchen. Tři měsíce po zahájení stavebních
prací byla na začátku února 2020 spuštěna první ražba
na portálu Sever. Razicí práce směrem od jižního portálu
byly zahájeny v dubnu především v suťových vrstvách
horského masivu. Krátce nato následovala ražba z opačného směru v paralelně probíhající průzkumné štole (foto
č. 1) postavené v rámci předcházející stavby.
Do uzávěrky novin bylo vyrubáno více než 1600 m
kaloty. Kromě běžných razicích prací na hlavních tunelových troubách probíhaly současně s těmito další ražby
na propojkách, větrací šachtě (na snímku č. 2 zařízení
staveniště), stejně jako opatření na sanování definitivní
obezdívky průzkumné štoly. Ta byla zhotovena ze stříkaného betonu v rámci předcházejícího projektu.
Práce před portály
Kromě stavebních prací na tunelu (foto č. 3) musela být
dodatečně realizována rozsáhlá stavební opatření v oblastech před oběma portály. Odstraněna byla kupříkladu
stávající protihluková stěna a postavena nová, dále byla
přeložena spolková silnice, stejně jako existující a ještě
stále v provozu se nacházející potrubí s energiemi. Dále
stavbaři zhotovili stavební jámu pro umístění nádrže na
zachytávání spodní vody s překlenujícím můstkem.
Cílem příštích měsíců je optimálně pokračovat v razicích pracích za předpokladu dodržení veškerých požadovaných zdravotních a ochranných opatření proti virové
infekci. Se stejným nasazením je třeba provést pokračující
betonářské a inženýrské stavební práce. Zdař Bůh!
Tobias
Schramm
a
tým
realizující
dílo
Kramer tunel
Foto archiv BeMo
2
3
Akce ve školách v nelehké době covidové
4
5
6
Metrostav_22_2020.indd 2
Spolupráce naší společnosti se školami je jedním
z prioritních úkolů. Pomáháme studentům a žákům
škol získat praxi a zdokonalovat se v oboru, který si vybrali jako budoucí profesi. Díky součinnosti se školami
získáváme talentované mladé lidi a učíme je našemu
umění a odbornosti ve stavebnictví.
Střední a vysoké školy
Nejčastější oblastí spolupráce jsou exkurze a vložené
přednášky, které pro studenty stavebních škol a fakult organizujeme. I přes nepříznivou epidemiologickou situaci
se nám podařilo vstoupit do jejich výuky a například na
Fakultě stavební na STU v Bratislavě jsme zrealizovali online exkurzi na projektu Rekonstrukce vrat komory a hráze
vodního díla Gabčíkovo, kterým nás provedl vedoucí projektu Ing. Radek Liška, PhD. Na Fakultě stavební VŠB-TU
se povedlo zrealizovat prezentaci s diskusí pro studenty
na téma zemních prací a jam na projektu Tunelového komplexu Blanka, kterou vedl Ing. Jiří Husárik, PhD.
Novinkou bylo také online vysílání Technických čtvrtků, které pravidelně pořádá Fakulta stavební ČVUT. Její
zástupci u nás pro své studenty natočili přednášku (foto)
s Ing. Matějem Novotným o mostu Åstfjordbrua a zároveň ji odvysílali na sociálních médiích. Most budovaly
týmy divize 5 v Norsku v rámci 5,6 km dlouhé přeložky
silnice Fv. 714, která obsahuje také dva tunely.
Plánujeme i další vstupy pro studenty, například na
téma BIM, abychom jim vloženými přednáškami zpestřili
výuku a předali něco z našeho know-how.
Nábor žáků na středních technických školách
Dalším oříškem byl nábor do učňovského programu.
Pro jeho představení bylo možné ještě v říjnu realizovat
osobní schůzky s žáky a rodiči. Později, kdy se situace
s covidem-19 přiostřila, bylo nutné přesunout všechny
náborové schůzky do online prostředí. I přes vzniklé
komplikace se je podařilo úspěšně zrealizovat a nyní
s napětím čekáme, kolik zasmluvněných žáků nám tento
nový způsob komunikace přinese. Pokud se osvědčí, využijeme jej i v budoucnu.
Ať již bude forma výuky v novém roce prezenční, či distanční, jsme připraveni se přizpůsobit. Velké poděkování
patří všem našim partnerům ve školách, že i přes velice
náročnou situaci ve vzdělávání jsou vstřícní a ochotní
naše vstupy do výuky umožnit.
M gr.M ar ké t a P ur no c ho v á
Foto archiv Metrostavu
Po studiu na Stavební fakultě VUT a ročním pobytu
v Anglii byl 18 měsíců zaměstnaný u Českých drah.
V roce 2004 podlehl lákání kamarádů a začal pracovat
v divizi 1 Metrostavu jako asistent stavbyvedoucího.
Odtud pak bylo jen pár kroků do oddělení přípravy, které v Brně později vedl, a v září 2015 se stal oblastním
ředitelem divize 1 pro jihomoravský region.
Letošní rok byl kvůli pandemii covidu-19 poměrně
náročný. Jak se s různým omezením pere vaše zastoupení?
Více než rok se říkalo, že musí přijít nějaká krize, tak přišla covid krize. Myslím, že jarní vlnu jsme zvládli dobře,
většina mých kolegů v Brně zachovala klid a stavby pokračovaly s výjimkami podle plánu. Řešili jsme, jak k nám
dostat omítkáře ze Slovenska či stroje na vytáhnutí pažnic
z Polska a čelili jsme zpoždění výroby ocelových plechů
z Belgie na stavbu sportovní haly. Podzimní vlna nás ovlivňuje trochu jinak. Nejhorší je karanténa, ve které pracovníci naši nebo našich dodavatelů uvíznou. Chybějící party
izolatérů, sádrokartonářů nebo dlaždičů s sebou nesou
další každodenní problémy asi nejen na našich stavbách.
Mohl byste připomenout hlavní směr svého oblastní
zastoupení?
Naše oblast se zabývá především pozemními stavbami
a to novostavbami i rekonstrukcemi. Dále budujeme kanalizace, čističky odpadních vod, vodovody a plynovody,
a to výkopově i bezvýkopově. Působíme v kraji Jihomoravském, Zlínském a příležitostně na Slovensku. Měníme
se podle potřeby a poptávky trhu. Byly roky, kdy jsme cca
70 % obratu dělali jen v kanalizacích a ČOV. Takže naše
realizační týmy musely změnit myšlení a přejít z realizace
rekonstrukce domu na výstavbu kanalizace a naopak.
V našem výrobním portfoliu jsou zakázky za stovky milionů Kč, ale také pouze za několik milionů Kč. Musím říct, že
ta rozmanitost činností mě baví. Oblast v roce 2015 měla
80 zaměstnanců a nyní jich máme 100. Jde především
o nárůst v dělnickém personálu a také jsme za poslední
tři roky přijali do našeho kolektivu relativně hojný počet
absolventů z VUT Brno. To se nám vyplácí.
Na kterých hlavních zakázkách vaše týmy nyní pracují?
Všechny stavby jsou pro nás důležité. Nosnou zakázkou
oblasti je výstavba tramvajové trati a rekonstrukce psychiatrické kliniky. Pracujeme i na rekonstrukci bytového
domu pro seniory v Brně, čistírně odpadních vod v Lysicích, kde jsme vlastní kapacitou realizovali ŽBK. Dokončili
jsme novostavbu ZŠ ve Šlapanicích a koupaliště v Mikulově. Letos pracujeme celkem na 12 standardních zakázkách a kolegové na středisku plynovodů a vodovodů mají
rozpracovaných několik desítek staveb převážně v Brně.
V jaké fázi je výstavba tramvajové trati k Univerzitnímu
kampusu?
Jde především o prodloužení trati o jeden kilometr; část
trati je v hloubeném tunelu a součástí jsou dvě zastávky.
Nyní jsme dokončili zemní práce, finišujeme stropní desky
tunelu, probíhají přeložky inženýrských sítí, opěrné stěny
a další menší objekty. Využíváme vlastní kapacity. Proběhla
kolaudace veřejného osvětlení na novém parkovišti. Železobetonové konstrukce tunelu budou kompletně hotovy
v půlce příštího roku, celá stavba pak v prosinci roku 2022.
Můžete vzpomenout na dřívější stavby divize 1, kde
jste působil?
Začínal jsem na stavbě kanalizace v Líšni v roce 2004,
kde jsem zastával roli mistra, přípraváře a asi i stavbyvedoucího v jedné osobě. Bylo to pro mě všechno nové. Po
dokončení této stavby jsem šel do Znojma do nemocnice,
kde jsme prováděli přípravu území pro budoucí výstavbu.
Rád stavím ve Znojmě, hlavně kvůli vínu. Předtím, než
jsem se přesunul na oblast na přípravu, tak jsem byl součástí týmu, který realizoval odkanalizování Šlapanicka.
Byla to náročná stavba, pro mě velká škola, kde jsem měl
na starosti realizaci kanalizace a čerpacích stanic v pěti
obcích v okolí Šlapanic.
Za rozhovor děkuje David Kalců
16.12.2020 14:51