Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav 22/2020, Strana 2
Metrostav Metrostav 22/2020, Strana 3
m divize 9 dokončil kostel na Barrandově
Už jste někdy viděli bezbariérový kostel se zateplenou
fasádou, podlahovým vytápěním, tepelným čerpadlem
shlubinnými vrty avýtahem? Jeden takový aktuálně
dokoili stavbaři Metrostavu vPraze na Barrandově.
Kostel Krista Spasitele spuje nejpřísnější technolo-
gické aekologické požadavky, jaké jsou běžně kladeny
na rezidenční či komení výstavbu.
Soástí kostela jsou kavárna, komunitní centrum
sklubovnami aspolenský sál pro volnočasové avzdě-
vací aktivity. Slavnostní oteení avysvěcení proběhlo
již vneděli 22. listopadu pod vedením kardinála Dominika
Duky. Duchovním otcem celého projektu je P.Josef P-
ček. Hlavní město Praha tak po 10 letech získala novou
sakrální budovu, čtvrť Praha 5 dokonce po bezmála 80
letech, kdy byl vroce 1942 slavnostně vysvěcen funkcio-
nalistický kostel sv. Jana Nepomuckého vKošířích.
Stavba je plná technických zajímavostí. Například
kapli tvoří konstrukce ze svařovaných hliníkových pásů,
která dohromady váží skoro 10 tun. Abychom v celém
kostele dosáhli náročných akustických parametrů, museli
jsme na zdi instalovat speciální desky pohlcující zvuk (foto
č. 1). Ado třetice bych zmínil tepelné čerpadlo typu ze-
-voda, které zahrnuje sedm vrtů ohloubce 110 metrů.
Specifikum stavby je třeba také to, že jsme měli zakáno
pracovat onedělích,“ prozrazuje vedoucí projektu Josef
Majer zdivize 9.
Kostel umní roířit nabídku bohoslužeb pro pet-
nou komunitu věřících na barrandovském sídlti, kteří se
dosud museli tísnit vkapacitně nevyhovujícím kostele sv.
Filipa aJakuba na Zlíchově. Investici ve výši 150 milio
korun financuje římskokatolická farnost Praha – Hluboče-
py zvelké části prostřednictvím veřejné sbírky. Dle trans-
parentního účtu Centra Barrandov se již od dobrovolných
rců podilo vybrat neuřitelných 78 milionů korun!
Třetinu nákladů přislíbilo pokrýt Arcibiskupství pražské.
Architektura kostela Krista Spasitele (foto č. 2) je
dílem Ateliéru Žiška. Návrh kombinuje moderní přístupy
atechnologie stradičními prvky. Půdorys ve tvaru kříže
obklopuje příčnou loď anad ní se symbolicky vznáší zlatý
prstenec přinášející do chrámu stlo. Komunitní cent-
rum vpolozapuštěném azjihu prosvětleném suterénu je
optimálně azcela bezbariérově propojeno súrovní terénu
ichrámové lodi, kavárna navazuje na park adětské hř.
Zázemí farnosti srecepcí je vblízkosti prostorné vstup
haly spolné ipro sál aklubovny.
Základní kámen stavby kostela Krista Spasitele požeh-
nal na konci roku 2018 kardinál Dominik Duka. Po dvou
letech se vrátil na stejné místo, aby nový kostel vystil
aslavnostně otevřel.
Ing.Vojtěch Kostiha, MBA
Foto Petr Amek
ZPRAVODAJSTVÍ ZDIVIZÍ
strana 3
1
2
Další stavba vliberecké nemocnici je hotová
Po vloni dokoené přestavbě budovy I končí v libe-
recké nemocnici daí zazka Metrostavu. Ve středu
2. prosince úspěšně prla kolaudací zrekonstruovaná
budova psychiatrie, označovaná písmenem E (foto).
Týmu z divize 8 pro Liberecký kraj už vní zvá pouze
odstranit vady anedodělky, zaškolit obsluhu, prost
dodatečně objednané klientské zny amísto zařízení
staveniště obnovit dětské hřiš.
„Stavba byla nárná nejen časově. Přebíral jsem
ji vloni na konci roku po smrti Ing.Jaroslava Stuchlíka
ařídil ji asi čtyři měsíce vsouběhu sbudováním pavilonu
intenzivní medicíny vJablonci nad Nisou. Moje velké díky
proto patří kolegům zobou zakázek, že to se mnou vydr-
želi. Moc mi pomohl Václav Tomášek, který pracoval už
na přestavbě budovy I a měl nejen osobní zkenosti sin-
vestorem, ale isvyhovujícím standardem prací, přejímek
afaktur,“ říká vedoucí projektu Ing.Ondřej Matoušek.
i sondách v suterénu a části přízemí třeba stavbaři
nenašli ani hydroizolaci a dokonce ani podkladní beton
a museli podlahy celé vybourat a oboje doplnit. Stropy
nemohli zesílit válcovanými profily, a proto je sanovali
uhlíkovými lamelami. Lišilo se i založení dvoupodlažní
ístavby pro jídelny a terapeutickou místnost či rozsah
obnovy sechy. Věžička i fasádní římsy už opravit nly,
takže vznikly nové.
Za plného provozu okolních zdravotnických pavilonů
zrekonstruovala divize 8 budovu E za pouhý rok a l.
„Práci nám komplikoval také covid-19. Psychiatrické paci-
enty totiž nemocnice přestěhovala do objektuK ainvestor
nás termínově tlačil, aby se všichni mohli vrátit co nejdřív
zpět auvolnili lůžka pro nakažené koronavirem. Abychom
nemocnici v to náročné době trochu pomohli, půjčili
jsme jí jednu ze stavebních buněk jako zázemí pro zdra-
votníky, kteří mají na starosti vstupní kontrolu pacientů,“
uzavírá vedoucí projektu.
Lenka Svobodová, foto Katina Raimová
Divize 1 akuchyňská hala pro Škodu Auto
Pár měců zvá týmu Ing. Filipa Pecha z divize 1,
aby dokončil výstavbu nového objektu kuchyňské haly
(foto č. 1) s přilehlou trafostanicí a administrativní
částí ve výrobním areálu mladoboleslavské Škody Au-
to. Zaměstnanci nejtší české automobilky budou mít
už letos na jaře novou kuchskou halu, kde se pro ně
budou vařit obědy.
Nová hala od začátku letošního roku vyrostla vseve-
ropadní části výrobního závodu ubrány číslo 8. Objekt
je rozdělen do tří dilatních celků. Hlavní hala sjedním
podzemním ajedním nadzemním podlažím má rozměry
72×43 m. Na ni pak navazuje trafostanice ataké admini-
strativní část, která má jedno podzemní advě nadzemní
podlaží srozry 18×42 m. Na střeše je pak umístěna
ocelová plošina pro technologické zařízení haly (foto č. 2),
jež hmotnost přesahuje 150 tun.
Naším úkolem je postavit kompletní funkční objekt
včetně technologických zařízení, jako je vzduchotechnika
či chlazení. Slaboproudé rozvody, chladicí boxy a ku-
chské vybavení si investor zajišťuje sám,“ říká vedou
projektu Filip Pech.
Spolupráce sdalšími divizemi
Objekt je založen na 115 monolitických železobetonových
patkách. Při výkopech pro ně apři prodění ležaté kana-
lizace stavbi poívali skalní fzu. Ana stavbě spolu-
pracovali také snašimi dalšími divizemi. Na monolitických
konstrukcích se podílela divize 6 a vyzdívky proválo
divizní středisko HSV.
Fadu haly tví kontaktní zateplovací systém vkom-
binaci s montovanou fasádou ze sendvičových panelů.
Ta už je dnes dokončena stejně jako přilehlé komunikace
ajejich okolí. Uvnitř objektu jsou hotové vyzdívky, hrubé
rozvody instalací, omítky ahrubé podlahy. „Teď už nás
čekají většinou dokončovací práce, jako je provádění
obkladů adlažeb, montáž kazetových sádrokartonových
podhledů, kompletace koncových prvků avýmalba,“ po-
pisuje inženýrPech.
Stavba po celou dobu běžela bez větších problémů,
dělníci zvládli idůležitý milník dokončení prefabrikované-
ho skeletu, přestože na je během první vlny koronaviru
práce asi 14 dní stály. Na přelomu července asrpna, kdy
měl investor dvoutýdenní celozávodní dovolenou, pak
stavbaři potřebovali napojit veškeré ienýrské sítě na ty
stávající, které se naczely pod frekventovaným kruho-
vým objezdem.
„Měli jsme sestavený hodinový harmonogram, který
jsme museli striktně dodržovat,“ dodává vedoucí pro-
jektu. Díky pečlivé organizaci aplánování se tak podí
důlitou halu dokončit včas. Vpolovině března příšho
roku předá tým Ing.Filipa Pecha dokoené dílo inves-
torovi, který již nyní některé místnosti objektu vybavuje
potřebnými technologiemi akuchyňsm vybavením.
Martina Vampulová
Foto Petr Amek
1
2
Oprava neorenesanční budovy na Malé Straně
Památkově chráněný čtyřpodlažní objekt vpražské ulici Cihelná (foto) prošel rekonstrukcí. Ikdyž nezměnil vnější
dispozici, uvnitř šlo orozsáhlé stavební úpravy. Po celkové rekonstrukci interiéru azesílení krovů ocelovými rá-
my se rozstila ifasáda. Nepřehlédnutelná budova převyšující okolní zástavbu Malé Strany je dominantou této
lokality ii pohledu zprotější strany Vltavy.
m divize 3 pracoval na zakázce od října minulého
roku, rekonstrukční práce trvaly necelý rok. Investor,
ministerstvo financí, přebíral dokončené dílo letos na za-
čátku srpna. Původní termín se posunul jen otři dny kvůli
nefunnímu výtahu. Stavbaři přitom během nouzového
stavu na je řešili problémy spojené se zpnými do-
dávkami materiálu anedostatkem kapacit subdodavatelů.
Pože byly isdopravou, která má vpamátkové zóně řadu
omezení. „Pro objemněí náklady jsme museli hledat do-
pravce spovolením vjezdu do červené zóny, kde je zakáza-
ný vjezd automobilem scelkovou hmotností nad 3,5tuny,“
ipomíná vedoucí projektu Ing.Jakub Suchomel.
Památka vyžaduje netradiční postupy
Ubudovy zroku 1872 bylo na základě požadavků inves-
tora nutné výrazně přebudovat prostory vstupní haly
apodkroví. Zároveň bylo poeba zachovat původní styl
dlažeb iobkladů arůzné úrovně podlah propojených ši-
rokými schodišti. To vše doplno oinstalace moderho
vybavení. Na míru se například vyráběla nová konstrukce
celoproskleného výtahu, který bylo nutné umístit vvod-
ním schodišťovém prostoru. „Kvůli historickým sloupům,
které musely být zachovány, se složitě budovaly nástup
podesty vjednotlivých patrech ataké strojovna, kde byl ze
strany památkářů padavek, že práce musejí probíhat bez
zásahu do obálky budovy,“ vystluje inženýr Suchomel.
Netradiční postupy si tým Metrostavu vyzkoušel ina
obrovské ploše podlahy, kde se po očištění na původ
prkna pokládaly na 1427 metrech čtverečních nové sád-
rovláknité desky Brio, na něž se pak lepily repliky původní
dubové podlahy zvídeňských křížů.
Památkově chráněná budova ve tvaru protáhlého ob-
délníku se původně budovala jako administrativní objekt
pro Hergetovy cihelny. Postavena byla vneorenesančním
pacovém stylu podle návrhu stavitele Kruliše. Růz
úrovně podlah propojených širokými schodišti jí podle ar-
chitektů propůjčují „až Loosovský charakter“. Po nynější
rekonstrukci bude objekt opět sloužit jako administrativní
zemí, tentokrát pro ministerstvo financí.
Blanka Růžková, foto archiv Metrostavu
Metrostav_22_2020.indd 3Metrostav_22_2020.indd 3 16.12.2020 14:5116.12.2020 14:51
Metrostav Metrostav 22/2020, Strana 4

 

Metrostav Metrostav 22/2020, Strana 1
Metrostav Metrostav 22/2020, Strana 2
Metrostav Metrostav 22/2020, Strana 3
Metrostav Metrostav 22/2020, Strana 4
Metrostav Metrostav 22/2020, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav 22/2020, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav 22/2020, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav 22/2020, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics … done (603 ms)

Rendering Strana 4 (102268): (0/1) (598 ms)

Rendering Strana 3 (102267): (0/1) (635 ms)

Rendering Strana 2 (102266): (0/1) (636 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2879/vth118428-1.jpg

 i2879/vth118429-1.jpg

 i2879/bg102267.svg

 i2879/vth118430-1.jpg

 i2879/vth118426-1.jpg