strana 4

90. konference

Euroconstructu

Ve 4. čtvrtletí se konala konference sdružení Euroconstruct – tentokrát v Německu. Účastníci již 90. setkání

odborníků různého zaměření (analytici, ekonomové,

konzultanti, prognostici, výzkumníci ve stavebnictví

apod.) zhodnotili situaci v evropském hospodářství (jako celku) a zejména ve stavebním průmyslu s důrazem

na současnou nepříznivou situaci.

Konstatovali, že v rámci uskupení Euroconstructu –

tedy v 19 státech, které jsou svými odbornými organizacemi zastoupeny v této evropské instituci – jsou nuceni

opět revidovat odhad objemu stavební výroby v letošním

roce. Po červnovém odhadu poklesu o 11,5 %, srpnovém

odhadu ve výši 9,1 % experti uvádějí nyní očekávaný pokles 7,8 %. Letošní koronakrize razantně rozmetala dřívější předpoklady. Na rok 2021 se nyní odhaduje (podobně

jako revize v srpnu) růst 4,1 %, na rok 2022 růst 3,4 %

a na 2023 růst 2,4 %. Pro Českou republiku prognóza na

léta 2021 a 2022 uvádí pokles o 1,3 %, resp. růst o 1,9 %.

Pokud jde o jednotlivé stavební segmenty, turbulencemi vývoje nejméně postižené bude s největší pravděpodobností inženýrské stavitelství, neboť výdaje na výstavbu infrastruktury klesnou pouze o 3,8 % a v příštím roce

pravděpodobně vzrostou o 5,2 %. Negativní důsledky

koronakrize pocítí však pozemní stavitelství. Očekává se

pokles nebytové výstavby o 9,2 %.

Povzbudivěji vypadá prognóza v oblasti bytové výstavby. Po velkém poklesu o 8,6 %, který se očekává ke

konci r. 2020, se bytová výstavba v r. 2021 zvýší o 4,7 %,

čímž dosáhne opět dřívější dynamiky.

INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI

Roční hodnocení

zaměstnanců

NAŠE FOTOREPORTÁŽ

V polovině ledna startuje pravidelný cyklus ročního

hodnocení zaměstnanců. Jde o příležitost, kdy vedoucí

a zaměstnanec společně zhodnotí práci za uplynulý

rok a proberou výhled do dalšího roku včetně potřeby

osobního rozvoje.

I v letošním roce leží podstata ročního hodnocení

v rozhovoru nadřízeného a podřízeného – bez něj nemůže

proběhnout plnohodnotně. Přinášíme nicméně zlepšení

procesu: administrace ročního hodnocení pro THZ zaměstnance bude letos probíhat elektronicky s pomocí

aplikace Edunio, která nám již slouží pro správu e-learningových kurzů. Ušetříme si tedy rozesílání, podepisování

a tisk formulářů, vše bude plně digitalizované. Tento servis

je dostupný také pro všechny dceřiné společnosti, které

používají jednotný personální infomační systém Skupiny.

Hodnotitelé i hodnocení si mohou připomenout pravidla ročního hodnocení několika způsoby: absolvováním

e-learningových kurzů, které vysvětlují používaní Listů

hodnocení a hodnoticí škály, nebo zhlédnutím edukačních

videí. Personalisté v divizích i centrále rádi svým kolegům

pomohou a zodpovědí jakékoliv dotazy.

Pro vedoucí zaměstnance, kteří se v roli hodnotitelů

ocitnou poprvé, je připraven prezenční kurz Ročního

hodnocení pro prvohodnotitele, jenž za dodržení všech

epidemiologických opatření proběhne v Centru vzdělávání

druhý týden v lednu.

Věříme, že připravené změny usnadní administraci

a hodnotitelé i hodnocení se budou moci plně soustředit

na to nejdůležitější: najít si dostatek času a věnovat hodnoticímu rozhovoru potřebnou pozornost.

1

P hD r. D u š an Č ec h v ala

Podchod v Edenu

uměleckým dílem

Jak již bylo zmíněno na str. 2, v rámci modernizace železničního koridoru Hostivař – Praha hl. n. byla otevřena nová vlaková zastávka Praha-Eden. První cestující

si určitě nemohli nevšimnout nezvyklého výtvarného

pojetí nového podchodu...

Grafická úprava na první pohled připomíná graffiti,

kterým ovšem není. Jde o kresbu mladé ilustrátorky

Juliány Chomové (foto), jež se věnuje autorské knize,

kresbě a komiksu. Jak tento nápad vznikl? „Podchod má

dobře zhotovené povrchy betonů a bylo nám líto, aby

kvůli vandalismu docházelo k jeho poškození. Po dohodě

s investorem jsme se rozhodli, že tedy zrealizujeme grafickou úpravu. Setkalo se to s pozitivním ohlasem a bylo

vypsáno výběrové řízení, ve kterém zvítězil návrh Juliány

Chomové. Vnímáme to jako dobrý počin k tomu, jakým

způsobem lze pojmout veřejný prostor,“ vysvětluje Ernest

Fábik, samostatný technolog divize 5, která řídí modernizaci koridoru od roku 2018.

Inspirace u nizozemského malíře

Dílo vznikalo na přelomu listopadu a prosince, několik dnů

před zahájením provozu zde pracovníci divize 5 nanášeli

ochranný nátěr tak, aby kresba lépe odolala vandalismu.

V ten den jsme na místě potkali také autorku grafiky.

„Podobné zakázky se již běžně provádějí. Tento případ

není ovšem běžný, protože barva byla nanášena přímo na

beton – ten zůstává místy odkrytý. Je to materiál, ze kterého je postavený podchod, a záměrně jsem jej ponechala

tak, aby byl vidět,“ říká Juliána Chomová.

Téma bylo podle ilustrátorky dané: měla za úkol vyrobit skicu tak, aby grafika reflektovala součást názvu

zastávky – Eden. „Vycházela jsem z díla nizozemského

malíře z 15. století Hieronyma Bosche, který ztvárnil rajskou zahradu v díle Zahrada pozemských rozkoší. Vytvořila jsem vizualizaci nějakého ráje, je to taková fantazijní

záležitost,“ dodává autorka.

–red–, foto archiv Metrostavu

2

3

M gr. J an a K o ř ín ko v á, M B A

Posila pro výstavbu

přeložek a plynovodů

4

5

Minulý týden byl završen akviziční proces společnosti

Prockert & Hynek, a.s., převodem 100 % akcií na Metrostav a.s. Tato společnost bude organizačně začleněna

pod divizi 1, vedením byl pověřen Ing. Luděk Stehlík.

Společnost se zabývá především přeložkami a výstavbou plynovodů. Provádí i stavební a montážní služby v oblasti technické infrastruktury, kromě plynovodů jsou to

též inženýrské sítě jako vodovody a kanalizace. Firma má

příslušné strojní vybavení a mechanizaci, kvalifikovaný

personál a veškerá oprávnění k provádění těchto činností.

Působí především v Praze a Středočeském kraji a hlavními klienty jsou Innogy, Pražská plynárenská, E.ON.

Rád bych touto cestou poděkoval za spolupráci při

tomto procesu, ať už se jednalo o prvotní analýzu společnosti, následné Due Diligence, zpracování závazné

nabídky a závěrečné vypracování a projednání transakční

dokumentace až do fáze převodu akcií. Věřím, že tato akvizice bude úspěšná a pomůže Metrostavu posílit pozice

v oboru výstavby a přeložek plynovodů.

Ing. Jan Cuc

Aktuálně z Hořína

6

Žulové bloky pro Staroměstský jez se těží v kamenolomu u Vysokého Chlumce

V terasách na svazích připomíná schodiště pro obry. Pouhý kubík váží téměř tři tuny. A je prakticky věčný. Tak

lze stručně popsat materiál, který stavbaři Metrostavu na jaře použijí k rekonstrukci památkově chráněného

Staroměstského jezu v Praze. Žulové blok y nyní těží společnost Česká žula v závodu Vápenice u Vysokého

Chlumce na Příbramsku (foto č. 1). Mechanizaci do značné míry doplňuje náročná ruční práce (foto č. 2 a 3).

„Výběr subdodavatele nebyl náhodný. Vápenice jako jediná v okolí Prahy vyniká soudržností a výškou jednotlivých

vrstev. Umožňuje tak tzv. blokovou těžbu a finální zpracování na přesné kvádry, které potřebujeme. Pomůže nám

to vrátit do konstrukce Staroměstského jezu žulu, která tam historicky patřila, než byla před 55 lety nahrazena

betonem,“ vysvětluje Daniel Boďa, vedoucí projektu z divize 6. „Kámen lámeme speciální technologií, která

na první pohled vypadá jednoduše, ale v praxi vyžaduje šikovné ruce a sílu. V první fázi oddělujeme velké kusy

buď tzv. propalováním topným olejem, anebo odstřelováním podle navrtaných částí. Následuje překulení bloku na

bok a tzv. lámání na klíny, které spočívá převážně v ruční práci s palicí. Je to fyzicky velmi náročná práce,“ říká

jednatel společnosti Česká žula Josef Habart. Vytěžené bloky se budou na začátku příštího roku řezat na finální

rozměry v přilehlém zpracovatelském závodu. K dispozici jsou diamantové lanové pily (foto č. 4), obří kotoučová pila

s průměrem 3,5 metru (foto č. 5) a menší pily na dotvarování materiálu. V průběhu zimy Metrostav ideálně za mrazu

spustí těžbu dubového dřeva na rámovou konstrukci jezu, kterou žulové kvádry (foto č. 6) vyplní.

V rámci stavebních úprav velké plavební komory Hořín

u Mělníka provedli kolegové z divize 6 spuštění nové

konstrukce mostu přes dolní ohlaví (foto).

Most byl montážně osazen ve zdvižené poloze, po přerušení provozu velké plavební komory byl spuštěn o cca

5 m níže do základní polohy. Celý proces provizorního

spuštění trval šest hodin. Po zkompletování chodníkových kamenů a kamenného zábradlí tak, aby zůstal zachován původní vzhled historického mostu, bude na jaře roku

2021 spuštěn do provozu. Video z celé operace můžete

sledovat na: https://www.facebook.com/Metrostav

M gr. Sil v ie M ar ho ulo v á, f o t o M e t r o s t a v

Ing. Vojtěch Kostiha, MBA, foto Petr Adámek

Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřený šéfredaktor David Kalců, DiS / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 245; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav

/ Číslo 22/2020 vyšlo 18. 12. 2020 (1/2021 vyjde 19. 1. 2021) / Složení redakční rady Ing. Vojtěch Kostiha, MBA (předseda), David Kalců, DiS (místopředseda), Ing. Roman Čech, Ing. Kateřina Hainzová, MBA, Mgr. Jana Kořínková, MBA,

Ing. Jitka Neklanová, Ing. Petr Půta, Ing. Renáta Zavřelová a Ing. Michal Zelenka / Neoznačené materiály připravil David Kalců, DiS, foto archiv Metrostavu / Výroba Boomerang Communication, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja,

tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.

Metrostav_22_2020.indd 4

16.12.2020 14:51