strana 4
90. konference
Euroconstructu
Ve 4. čtvrtletí se konala konference sdružení Euroconstruct – tentokrát v Německu. Účastníci již 90. setkání
odborníků různého zaměření (analytici, ekonomové,
konzultanti, prognostici, výzkumníci ve stavebnictví
apod.) zhodnotili situaci v evropském hospodářství (jako celku) a zejména ve stavebním průmyslu s důrazem
na současnou nepříznivou situaci.
Konstatovali, že v rámci uskupení Euroconstructu –
tedy v 19 státech, které jsou svými odbornými organizacemi zastoupeny v této evropské instituci – jsou nuceni
opět revidovat odhad objemu stavební výroby v letošním
roce. Po červnovém odhadu poklesu o 11,5 %, srpnovém
odhadu ve výši 9,1 % experti uvádějí nyní očekávaný pokles 7,8 %. Letošní koronakrize razantně rozmetala dřívější předpoklady. Na rok 2021 se nyní odhaduje (podobně
jako revize v srpnu) růst 4,1 %, na rok 2022 růst 3,4 %
a na 2023 růst 2,4 %. Pro Českou republiku prognóza na
léta 2021 a 2022 uvádí pokles o 1,3 %, resp. růst o 1,9 %.
Pokud jde o jednotlivé stavební segmenty, turbulencemi vývoje nejméně postižené bude s největší pravděpodobností inženýrské stavitelství, neboť výdaje na výstavbu infrastruktury klesnou pouze o 3,8 % a v příštím roce
pravděpodobně vzrostou o 5,2 %. Negativní důsledky
koronakrize pocítí však pozemní stavitelství. Očekává se
pokles nebytové výstavby o 9,2 %.
Povzbudivěji vypadá prognóza v oblasti bytové výstavby. Po velkém poklesu o 8,6 %, který se očekává ke
konci r. 2020, se bytová výstavba v r. 2021 zvýší o 4,7 %,
čímž dosáhne opět dřívější dynamiky.
INFORMACE / AKTUALITY / ZAJÍMAVOSTI
Roční hodnocení
zaměstnanců
NAŠE FOTOREPORTÁŽ
V polovině ledna startuje pravidelný cyklus ročního
hodnocení zaměstnanců. Jde o příležitost, kdy vedoucí
a zaměstnanec společně zhodnotí práci za uplynulý
rok a proberou výhled do dalšího roku včetně potřeby
osobního rozvoje.
I v letošním roce leží podstata ročního hodnocení
v rozhovoru nadřízeného a podřízeného – bez něj nemůže
proběhnout plnohodnotně. Přinášíme nicméně zlepšení
procesu: administrace ročního hodnocení pro THZ zaměstnance bude letos probíhat elektronicky s pomocí
aplikace Edunio, která nám již slouží pro správu e-learningových kurzů. Ušetříme si tedy rozesílání, podepisování
a tisk formulářů, vše bude plně digitalizované. Tento servis
je dostupný také pro všechny dceřiné společnosti, které
používají jednotný personální infomační systém Skupiny.
Hodnotitelé i hodnocení si mohou připomenout pravidla ročního hodnocení několika způsoby: absolvováním
e-learningových kurzů, které vysvětlují používaní Listů
hodnocení a hodnoticí škály, nebo zhlédnutím edukačních
videí. Personalisté v divizích i centrále rádi svým kolegům
pomohou a zodpovědí jakékoliv dotazy.
Pro vedoucí zaměstnance, kteří se v roli hodnotitelů
ocitnou poprvé, je připraven prezenční kurz Ročního
hodnocení pro prvohodnotitele, jenž za dodržení všech
epidemiologických opatření proběhne v Centru vzdělávání
druhý týden v lednu.
Věříme, že připravené změny usnadní administraci
a hodnotitelé i hodnocení se budou moci plně soustředit
na to nejdůležitější: najít si dostatek času a věnovat hodnoticímu rozhovoru potřebnou pozornost.
1
P hD r. D u š an Č ec h v ala
Podchod v Edenu
uměleckým dílem
Jak již bylo zmíněno na str. 2, v rámci modernizace železničního koridoru Hostivař – Praha hl. n. byla otevřena nová vlaková zastávka Praha-Eden. První cestující
si určitě nemohli nevšimnout nezvyklého výtvarného
pojetí nového podchodu...
Grafická úprava na první pohled připomíná graffiti,
kterým ovšem není. Jde o kresbu mladé ilustrátorky
Juliány Chomové (foto), jež se věnuje autorské knize,
kresbě a komiksu. Jak tento nápad vznikl? „Podchod má
dobře zhotovené povrchy betonů a bylo nám líto, aby
kvůli vandalismu docházelo k jeho poškození. Po dohodě
s investorem jsme se rozhodli, že tedy zrealizujeme grafickou úpravu. Setkalo se to s pozitivním ohlasem a bylo
vypsáno výběrové řízení, ve kterém zvítězil návrh Juliány
Chomové. Vnímáme to jako dobrý počin k tomu, jakým
způsobem lze pojmout veřejný prostor,“ vysvětluje Ernest
Fábik, samostatný technolog divize 5, která řídí modernizaci koridoru od roku 2018.
Inspirace u nizozemského malíře
Dílo vznikalo na přelomu listopadu a prosince, několik dnů
před zahájením provozu zde pracovníci divize 5 nanášeli
ochranný nátěr tak, aby kresba lépe odolala vandalismu.
V ten den jsme na místě potkali také autorku grafiky.
„Podobné zakázky se již běžně provádějí. Tento případ
není ovšem běžný, protože barva byla nanášena přímo na
beton – ten zůstává místy odkrytý. Je to materiál, ze kterého je postavený podchod, a záměrně jsem jej ponechala
tak, aby byl vidět,“ říká Juliána Chomová.
Téma bylo podle ilustrátorky dané: měla za úkol vyrobit skicu tak, aby grafika reflektovala součást názvu
zastávky – Eden. „Vycházela jsem z díla nizozemského
malíře z 15. století Hieronyma Bosche, který ztvárnil rajskou zahradu v díle Zahrada pozemských rozkoší. Vytvořila jsem vizualizaci nějakého ráje, je to taková fantazijní
záležitost,“ dodává autorka.
–red–, foto archiv Metrostavu
2
3
M gr. J an a K o ř ín ko v á, M B A
Posila pro výstavbu
přeložek a plynovodů
4
5
Minulý týden byl završen akviziční proces společnosti
Prockert & Hynek, a.s., převodem 100 % akcií na Metrostav a.s. Tato společnost bude organizačně začleněna
pod divizi 1, vedením byl pověřen Ing. Luděk Stehlík.
Společnost se zabývá především přeložkami a výstavbou plynovodů. Provádí i stavební a montážní služby v oblasti technické infrastruktury, kromě plynovodů jsou to
též inženýrské sítě jako vodovody a kanalizace. Firma má
příslušné strojní vybavení a mechanizaci, kvalifikovaný
personál a veškerá oprávnění k provádění těchto činností.
Působí především v Praze a Středočeském kraji a hlavními klienty jsou Innogy, Pražská plynárenská, E.ON.
Rád bych touto cestou poděkoval za spolupráci při
tomto procesu, ať už se jednalo o prvotní analýzu společnosti, následné Due Diligence, zpracování závazné
nabídky a závěrečné vypracování a projednání transakční
dokumentace až do fáze převodu akcií. Věřím, že tato akvizice bude úspěšná a pomůže Metrostavu posílit pozice
v oboru výstavby a přeložek plynovodů.
Ing. Jan Cuc
Aktuálně z Hořína
6
Žulové bloky pro Staroměstský jez se těží v kamenolomu u Vysokého Chlumce
V terasách na svazích připomíná schodiště pro obry. Pouhý kubík váží téměř tři tuny. A je prakticky věčný. Tak
lze stručně popsat materiál, který stavbaři Metrostavu na jaře použijí k rekonstrukci památkově chráněného
Staroměstského jezu v Praze. Žulové blok y nyní těží společnost Česká žula v závodu Vápenice u Vysokého
Chlumce na Příbramsku (foto č. 1). Mechanizaci do značné míry doplňuje náročná ruční práce (foto č. 2 a 3).
„Výběr subdodavatele nebyl náhodný. Vápenice jako jediná v okolí Prahy vyniká soudržností a výškou jednotlivých
vrstev. Umožňuje tak tzv. blokovou těžbu a finální zpracování na přesné kvádry, které potřebujeme. Pomůže nám
to vrátit do konstrukce Staroměstského jezu žulu, která tam historicky patřila, než byla před 55 lety nahrazena
betonem,“ vysvětluje Daniel Boďa, vedoucí projektu z divize 6. „Kámen lámeme speciální technologií, která
na první pohled vypadá jednoduše, ale v praxi vyžaduje šikovné ruce a sílu. V první fázi oddělujeme velké kusy
buď tzv. propalováním topným olejem, anebo odstřelováním podle navrtaných částí. Následuje překulení bloku na
bok a tzv. lámání na klíny, které spočívá převážně v ruční práci s palicí. Je to fyzicky velmi náročná práce,“ říká
jednatel společnosti Česká žula Josef Habart. Vytěžené bloky se budou na začátku příštího roku řezat na finální
rozměry v přilehlém zpracovatelském závodu. K dispozici jsou diamantové lanové pily (foto č. 4), obří kotoučová pila
s průměrem 3,5 metru (foto č. 5) a menší pily na dotvarování materiálu. V průběhu zimy Metrostav ideálně za mrazu
spustí těžbu dubového dřeva na rámovou konstrukci jezu, kterou žulové kvádry (foto č. 6) vyplní.
V rámci stavebních úprav velké plavební komory Hořín
u Mělníka provedli kolegové z divize 6 spuštění nové
konstrukce mostu přes dolní ohlaví (foto).
Most byl montážně osazen ve zdvižené poloze, po přerušení provozu velké plavební komory byl spuštěn o cca
5 m níže do základní polohy. Celý proces provizorního
spuštění trval šest hodin. Po zkompletování chodníkových kamenů a kamenného zábradlí tak, aby zůstal zachován původní vzhled historického mostu, bude na jaře roku
2021 spuštěn do provozu. Video z celé operace můžete
sledovat na: https://www.facebook.com/Metrostav
M gr. Sil v ie M ar ho ulo v á, f o t o M e t r o s t a v
Ing. Vojtěch Kostiha, MBA, foto Petr Adámek
Čtrnáctideník Metrostav vydává Metrostav a.s., člen Skupiny Metrostav / Pověřený šéfredaktor David Kalců, DiS / Adresa redakce Koželužská 4, 180 00 Praha 8-Libeň, tel.: 266 019 245; www.metrostav.cz; www.facebook.com/Metrostav
/ Číslo 22/2020 vyšlo 18. 12. 2020 (1/2021 vyjde 19. 1. 2021) / Složení redakční rady Ing. Vojtěch Kostiha, MBA (předseda), David Kalců, DiS (místopředseda), Ing. Roman Čech, Ing. Kateřina Hainzová, MBA, Mgr. Jana Kořínková, MBA,
Ing. Jitka Neklanová, Ing. Petr Půta, Ing. Renáta Zavřelová a Ing. Michal Zelenka / Neoznačené materiály připravil David Kalců, DiS, foto archiv Metrostavu / Výroba Boomerang Communication, s. r. o., Nad Kazankou 37, Praha 7-Troja,
tel.: 244 023 201, fax: 244 023 333 / Registrace periodika MK ČR E 7121, ISSN 1211-0736 / Tento tisk slouží pouze a výhradně pro obchodní propagaci firmy Metrostav a.s. a je veřejně neprodejný.
Metrostav_22_2020.indd 4
16.12.2020 14:51