Těžba žulových bloků pro

Staroměstský jez

18. prosince 2020 / 22 / XXXII

více ve fotoreportáži na str. 4

Ptáme se: Ing. Zdeňka Mičky,

oblastního ředitele divize 1 str. 2

Č T R N Á C T I D E N Í K

KRÁTCE / AKTUÁLNĚ

M E T R O S TAV

A .S.

Zdravé a veselé

Výstavba dálničního tunelu Kramer

v Německu str. 2

Divize 9 dokončila v Praze na

Barrandově moderní kostel str. 3

Rekonstrukce neorenesanční budovy

na Malé Straně str. 3

Další projekt

v Pardubicích

Poklepem základního

kamene byla zahájena

stavba Centrální

polytechnické dílny a Galerie

města Pardubic (vizualizace)

v bývalých Winternitzových

automatických mlýnech. Slavnostního setkání se zúčastnili

zástupci statutárního města Pardubice, primátor města

a náměstek primátora. Stavbu provede pardubické

zastoupení divize 9 ve sdružení s CH&T Pardubice pod

vedením Ing. Milana Voráčka. V jedné části Automatických

mlýnů stavbaři Metrostavu již pracují na výstavbě nového

sídla Východočeské galerie.

Redakce novin Metrostavu

přeje svým čtenářům

krásné Vánoce

a v novém roce 2021 mnoho štěstí,

osobních a pracovních úspěchů

a hlavně pevné zdraví!

První etapa oprav ve Frýdlantu hotova

Kodešova ulice ve Frýdlantu, ve které tým divize 8 pod

vedením Roberta Johna, DiS, letos v létě odstartoval

kompletní rekonstrukci, je na zimu pro osobní

a autobusovou dopravu opět průjezdná a skončila tak

první fáze oprav. Zprovoznění Kodešovy ulice si kraj

vyžádal především proto, aby bylo možné v oblasti zajistit

autobusovou dopravu. Stavba musela v průběhu řešit

problémy s odlišnou polohou stávajících inženýrských sítí

oproti předpokladu projektové dokumentace, přeložky

plynovodních přípojek a vymístění kabelových tras. Vše se

ale dařilo řešit. Stavbařům se pro další etapu rekonstrukce

Kodešova ulice znovu otevře na jaře.

Terminál v Benešově do provozu

Od neděle 13. prosince 2020 je ve zkušební formě

v provozu nový autobusový terminál v Benešově, který tým

divize 8 budoval ve sdružení s firmou IMOS Brno od června

2019. Dopravní plochu tvoří 17 autobusových stání pro

výstup a nástup cestujících. Dominantou celého terminálu

je zastřešené nástupiště, které tvoří ocelová konstrukce

s osvětlením a podhledy. Ty propouštějí světlo a vytvářejí

zajímavý vizuální efekt. Původní autobusové nádraží

v Benešově už kapacitně nestačilo pokrýt rostoucí nároky

na přepravu cestujících, a tak město přistoupilo k opravě

a úpravě této důležité dopravní křižovatky. Součástí stavby

je i prodloužení podchodu z nádraží pod ulici Nádražní.

Práce zdárně pokračují na projektu Park Zličín, kde

tým divize 6 staví sedm bytových domů. Areál se

nachází nedaleko konečné stanice metra B na brownfieldu po bývalé továrně Tatra Zličín v Praze 5 a pro

společnost Central Group tu vznikne celkem 526 bytů

o velikosti 1+kk až 4+kk a 767 m2 komerčních ploch.

Foto Petr Adámek

Metrostav_22_2020.indd 1

Vážené kolegyně, vážení kolegové,

průběh letošního roku si na jeho začátku jistě nedokázal nikdo představit. Slova koronavir a covid-19 nám

byla většinou neznámá, a přesto tento virus a reakce

veřejné správy na jeho šíření dramaticky změnily herní pole pro naše podnikání, způsob práce i mezilidské

vztahy. Nicméně si dovolím tvrdit, že jsme ve Skupině

Metrostav zareagovali rychle, pružně a nekompromisně a i přes drobné nedostatky situaci společně zvládáme. Navzdory probíhající pandemii a opatření utlumující nejen ji, ale i ekonomiku, náš koncern opět obstál

a dosáhl velmi dobrých výsledků.

Při zpětném pohledu na vývoj letošního roku musím

s hrdostí na vás všechny konstatovat, že šíření nákazy od jejího počátku zvládáme zodpovědně, racionálně

a konstruktivně. Přikládáme jí přesně takový význam,

abychom neohrozili sebe ani spolupracovníky, a zároveň

dokázali plnit svoje závazky a povinnosti nejen vůči našim

partnerům a investorům, ale i vůči sobě navzájem. Jsem

rád, že jsme před koronavirem nekapitulovali a vytrvali

na rozpracovaných projektech a zvládli je až na výjimky

dokončit včas a za dojednaných smluvních podmínek.

Naše největší společnost Metrostav dokončila mimo

jiné sídlo Elektrických podniků v pražské Bubenči (foto

dole), The Flow Building na Václavském náměstí a kostel

Krista Spasitele na Barrandově. Dále úspěšně dokončila

tunel Dýrafjörður na Islandu a dva tunely a most přes záliv

Åstfjord v Norsku. Subterra, která v loňském roce měla rekordní výsledky, provedla letos mimo jiné prorážku tunelu

Milochov na Slovensku, dokončila rekonstrukci traťového

úseku Nemanice I – Ševětín a její dceřiná společnost Sub-

terra Sverige zahájila práce na prodloužení metra Järfälla

ve Stockholmu. Metrostav Development pokračuje ve

výstavbě bytů Na Vackově na pražském Žižkově. Firma

BeMo Tunnelling zprovoznila most Volmarstein na dálnici

A1 v německé spolkové zemi Severní Porýní – Vestfálsko.

BES dokončil okružní křižovatku na významné silnici I/3

u Benešova a Krčínovu cyklostezku Sedlčany–Prčice.

Společnost TBG Metrostav, která dlouhodobě vykazuje

vynikající výsledky, letos oslavila 25 let.

Rozvoj Skupiny

Jak roste naše největší společnost, mohutní i její organizační struktura a vzniká potřeba užší specializace, kterou

řešíme vytvářením a vyčleňováním dceřiných společností.

V minulosti jsme takto vytvořili dnešní úspěšné dcery

Metrostav stavebniny, Metrostav facility, ale například

i Metrostav Development, který se řadí mezi nejvýnosnější

členy našeho koncernu. Prostřednictvím akvizice jsme

získali dnešní Metrostav DIZ, který by se měl etablovat

v segmentu energetiky, ekologizace průmyslu a sehrát

významnou roli v realizaci investic z Green New Deal. Na

Slovensku jsme rovněž vytvořili společnost Metrostav DS.

Letos se nám podařilo dokončit další dlouhodobou

strategickou operaci, kterou byl prodej části divize 4 Metrostavu do jedné ze společností koncernu, a vytvoření

firmy Metrostav Infrastructure a.s. Ta se specializuje na

stavby v oboru dopravního stavitelství, zejména na silnice,

dálnice a mostní konstrukce. Společnost působí na území

České republiky. Mezi její první úspěchy se řadí včasné

uvedení do provozu rekonstruovaných částí dálnice D1

včetně mostu Vysočina, jakož i probíhající výstavba úseků

dálnic D6, D11, D35 a D48.

Pomoc v boji s pandemií a zodpovědné podnikání

S koronavirem jsme nebojovali pouze interně pod vedením krizového štábu a vedoucích pracovníků jednotlivých

společností, ale pomáhali jsme i veřejnosti. Například

orgánům veřejné správy Metrostav zapůjčil na dvě desítky mobilních stavebních buněk, které bylo možné využít

nejen v nemocnicích pro zřízení externích odběrových

míst, ale také pro nouzová pracoviště složek integrovaného záchranného systému či pro výdejní místa zdravotnické pomoci, potravin a základních hygienických

potřeb. Dále jsme poskytli peněžitý dar Českému institutu

informatiky, robotiky a kybernetiky ČVUT Praha na vývoj

respirátoru CIIRC RP 95 v rámci vývoje prostředků proti

šíření covidu-19, jakož i ochranné brýle Krajskému úřadu

Středočeského kraje.

Probíhající pandemie zdůraznila potřebu solidarity

s našimi spoluobčany a zranitelnost těch, kteří se musejí

spoléhat na pomoc ostatních. A tak jsme za přísných

hygienických opatření opět darovali krev, dokonce třikrát

za rok. Podpořili jsme Galerii moderního umění DOX a Divadlo pod Palmovkou, jež by bez naší podpory čelily existenčním problémům. A už popáté od centrál Metrostavu

a Subterra na Palmovce odstartoval Metrostav handy

cyklo maraton, který se podařilo uspořádat mezi dvěma

koronavirovými vlnami, a byl tak jedinou velkou cyklistickou akcí, která se v roce 2020 v České republice udála.

Vzhledem k tomu, že se virem nenakazil jediný účastník,

považujeme letošní ročník za mimořádně úspěšný.

Čekají nás padesátiny

Příští rok budeme slavit padesát let mateřské společnosti

naší Skupiny. Bude to významný milník potvrzující správnost našich strategií, relevanci našeho podnikání a užitečnost pro hospodářství. V budoucím období bychom jako

Skupina chtěli zejména posílit v dopravním stavitelství

v České republice, dokončit konsolidaci podnikání na Slovensku a zvýšit intenzitu působení v severských státech.

Ve střednědobém horizontu nás však pravděpodobně

čeká i pokles ekonomiky způsobený koronavirovou kalamitou a rozuzlení soudních řízení, kterým čelí Metrostav.

Těmto rizikům budeme vzdorovat společně jako jedna

dobře diverzifikovaná skupina schopná prostřednictvím

spolupráce zpracovat jakoukoli nabídku a zrealizovat jakýkoli stavební či developerský projekt.

Vážené kolegyně a kolegové, děkuji vám všem za práci,

kterou jste v roce 2020 ve ztížených pracovních podmínkách odvedli. Naše Skupina je finančně zdravá a odolná

vůči nepříznivým vnějším vlivům. A tak vám i vašim blízkým přeji stejně zdravé a návdavkem i veselé Vánoce a do

nového roku 2021 to, aby byl mnohem pohodovější než

ten letošní.

Ing. František Kočí

prezident Skupiny Metrostav

16.12.2020 14:51