Těžba žulových bloků pro
Staroměstský jez
18. prosince 2020 / 22 / XXXII
více ve fotoreportáži na str. 4
Ptáme se: Ing. Zdeňka Mičky,
oblastního ředitele divize 1 str. 2
Č T R N Á C T I D E N Í K
KRÁTCE / AKTUÁLNĚ
M E T R O S TAV
A .S.
Zdravé a veselé
Výstavba dálničního tunelu Kramer
v Německu str. 2
Divize 9 dokončila v Praze na
Barrandově moderní kostel str. 3
Rekonstrukce neorenesanční budovy
na Malé Straně str. 3
Další projekt
v Pardubicích
Poklepem základního
kamene byla zahájena
stavba Centrální
polytechnické dílny a Galerie
města Pardubic (vizualizace)
v bývalých Winternitzových
automatických mlýnech. Slavnostního setkání se zúčastnili
zástupci statutárního města Pardubice, primátor města
a náměstek primátora. Stavbu provede pardubické
zastoupení divize 9 ve sdružení s CH&T Pardubice pod
vedením Ing. Milana Voráčka. V jedné části Automatických
mlýnů stavbaři Metrostavu již pracují na výstavbě nového
sídla Východočeské galerie.
Redakce novin Metrostavu
přeje svým čtenářům
krásné Vánoce
a v novém roce 2021 mnoho štěstí,
osobních a pracovních úspěchů
a hlavně pevné zdraví!
První etapa oprav ve Frýdlantu hotova
Kodešova ulice ve Frýdlantu, ve které tým divize 8 pod
vedením Roberta Johna, DiS, letos v létě odstartoval
kompletní rekonstrukci, je na zimu pro osobní
a autobusovou dopravu opět průjezdná a skončila tak
první fáze oprav. Zprovoznění Kodešovy ulice si kraj
vyžádal především proto, aby bylo možné v oblasti zajistit
autobusovou dopravu. Stavba musela v průběhu řešit
problémy s odlišnou polohou stávajících inženýrských sítí
oproti předpokladu projektové dokumentace, přeložky
plynovodních přípojek a vymístění kabelových tras. Vše se
ale dařilo řešit. Stavbařům se pro další etapu rekonstrukce
Kodešova ulice znovu otevře na jaře.
Terminál v Benešově do provozu
Od neděle 13. prosince 2020 je ve zkušební formě
v provozu nový autobusový terminál v Benešově, který tým
divize 8 budoval ve sdružení s firmou IMOS Brno od června
2019. Dopravní plochu tvoří 17 autobusových stání pro
výstup a nástup cestujících. Dominantou celého terminálu
je zastřešené nástupiště, které tvoří ocelová konstrukce
s osvětlením a podhledy. Ty propouštějí světlo a vytvářejí
zajímavý vizuální efekt. Původní autobusové nádraží
v Benešově už kapacitně nestačilo pokrýt rostoucí nároky
na přepravu cestujících, a tak město přistoupilo k opravě
a úpravě této důležité dopravní křižovatky. Součástí stavby
je i prodloužení podchodu z nádraží pod ulici Nádražní.
Práce zdárně pokračují na projektu Park Zličín, kde
tým divize 6 staví sedm bytových domů. Areál se
nachází nedaleko konečné stanice metra B na brownfieldu po bývalé továrně Tatra Zličín v Praze 5 a pro
společnost Central Group tu vznikne celkem 526 bytů
o velikosti 1+kk až 4+kk a 767 m2 komerčních ploch.
Foto Petr Adámek
Metrostav_22_2020.indd 1
Vážené kolegyně, vážení kolegové,
průběh letošního roku si na jeho začátku jistě nedokázal nikdo představit. Slova koronavir a covid-19 nám
byla většinou neznámá, a přesto tento virus a reakce
veřejné správy na jeho šíření dramaticky změnily herní pole pro naše podnikání, způsob práce i mezilidské
vztahy. Nicméně si dovolím tvrdit, že jsme ve Skupině
Metrostav zareagovali rychle, pružně a nekompromisně a i přes drobné nedostatky situaci společně zvládáme. Navzdory probíhající pandemii a opatření utlumující nejen ji, ale i ekonomiku, náš koncern opět obstál
a dosáhl velmi dobrých výsledků.
Při zpětném pohledu na vývoj letošního roku musím
s hrdostí na vás všechny konstatovat, že šíření nákazy od jejího počátku zvládáme zodpovědně, racionálně
a konstruktivně. Přikládáme jí přesně takový význam,
abychom neohrozili sebe ani spolupracovníky, a zároveň
dokázali plnit svoje závazky a povinnosti nejen vůči našim
partnerům a investorům, ale i vůči sobě navzájem. Jsem
rád, že jsme před koronavirem nekapitulovali a vytrvali
na rozpracovaných projektech a zvládli je až na výjimky
dokončit včas a za dojednaných smluvních podmínek.
Naše největší společnost Metrostav dokončila mimo
jiné sídlo Elektrických podniků v pražské Bubenči (foto
dole), The Flow Building na Václavském náměstí a kostel
Krista Spasitele na Barrandově. Dále úspěšně dokončila
tunel Dýrafjörður na Islandu a dva tunely a most přes záliv
Åstfjord v Norsku. Subterra, která v loňském roce měla rekordní výsledky, provedla letos mimo jiné prorážku tunelu
Milochov na Slovensku, dokončila rekonstrukci traťového
úseku Nemanice I – Ševětín a její dceřiná společnost Sub-
terra Sverige zahájila práce na prodloužení metra Järfälla
ve Stockholmu. Metrostav Development pokračuje ve
výstavbě bytů Na Vackově na pražském Žižkově. Firma
BeMo Tunnelling zprovoznila most Volmarstein na dálnici
A1 v německé spolkové zemi Severní Porýní – Vestfálsko.
BES dokončil okružní křižovatku na významné silnici I/3
u Benešova a Krčínovu cyklostezku Sedlčany–Prčice.
Společnost TBG Metrostav, která dlouhodobě vykazuje
vynikající výsledky, letos oslavila 25 let.
Rozvoj Skupiny
Jak roste naše největší společnost, mohutní i její organizační struktura a vzniká potřeba užší specializace, kterou
řešíme vytvářením a vyčleňováním dceřiných společností.
V minulosti jsme takto vytvořili dnešní úspěšné dcery
Metrostav stavebniny, Metrostav facility, ale například
i Metrostav Development, který se řadí mezi nejvýnosnější
členy našeho koncernu. Prostřednictvím akvizice jsme
získali dnešní Metrostav DIZ, který by se měl etablovat
v segmentu energetiky, ekologizace průmyslu a sehrát
významnou roli v realizaci investic z Green New Deal. Na
Slovensku jsme rovněž vytvořili společnost Metrostav DS.
Letos se nám podařilo dokončit další dlouhodobou
strategickou operaci, kterou byl prodej části divize 4 Metrostavu do jedné ze společností koncernu, a vytvoření
firmy Metrostav Infrastructure a.s. Ta se specializuje na
stavby v oboru dopravního stavitelství, zejména na silnice,
dálnice a mostní konstrukce. Společnost působí na území
České republiky. Mezi její první úspěchy se řadí včasné
uvedení do provozu rekonstruovaných částí dálnice D1
včetně mostu Vysočina, jakož i probíhající výstavba úseků
dálnic D6, D11, D35 a D48.
Pomoc v boji s pandemií a zodpovědné podnikání
S koronavirem jsme nebojovali pouze interně pod vedením krizového štábu a vedoucích pracovníků jednotlivých
společností, ale pomáhali jsme i veřejnosti. Například
orgánům veřejné správy Metrostav zapůjčil na dvě desítky mobilních stavebních buněk, které bylo možné využít
nejen v nemocnicích pro zřízení externích odběrových
míst, ale také pro nouzová pracoviště složek integrovaného záchranného systému či pro výdejní místa zdravotnické pomoci, potravin a základních hygienických
potřeb. Dále jsme poskytli peněžitý dar Českému institutu
informatiky, robotiky a kybernetiky ČVUT Praha na vývoj
respirátoru CIIRC RP 95 v rámci vývoje prostředků proti
šíření covidu-19, jakož i ochranné brýle Krajskému úřadu
Středočeského kraje.
Probíhající pandemie zdůraznila potřebu solidarity
s našimi spoluobčany a zranitelnost těch, kteří se musejí
spoléhat na pomoc ostatních. A tak jsme za přísných
hygienických opatření opět darovali krev, dokonce třikrát
za rok. Podpořili jsme Galerii moderního umění DOX a Divadlo pod Palmovkou, jež by bez naší podpory čelily existenčním problémům. A už popáté od centrál Metrostavu
a Subterra na Palmovce odstartoval Metrostav handy
cyklo maraton, který se podařilo uspořádat mezi dvěma
koronavirovými vlnami, a byl tak jedinou velkou cyklistickou akcí, která se v roce 2020 v České republice udála.
Vzhledem k tomu, že se virem nenakazil jediný účastník,
považujeme letošní ročník za mimořádně úspěšný.
Čekají nás padesátiny
Příští rok budeme slavit padesát let mateřské společnosti
naší Skupiny. Bude to významný milník potvrzující správnost našich strategií, relevanci našeho podnikání a užitečnost pro hospodářství. V budoucím období bychom jako
Skupina chtěli zejména posílit v dopravním stavitelství
v České republice, dokončit konsolidaci podnikání na Slovensku a zvýšit intenzitu působení v severských státech.
Ve střednědobém horizontu nás však pravděpodobně
čeká i pokles ekonomiky způsobený koronavirovou kalamitou a rozuzlení soudních řízení, kterým čelí Metrostav.
Těmto rizikům budeme vzdorovat společně jako jedna
dobře diverzifikovaná skupina schopná prostřednictvím
spolupráce zpracovat jakoukoli nabídku a zrealizovat jakýkoli stavební či developerský projekt.
Vážené kolegyně a kolegové, děkuji vám všem za práci,
kterou jste v roce 2020 ve ztížených pracovních podmínkách odvedli. Naše Skupina je finančně zdravá a odolná
vůči nepříznivým vnějším vlivům. A tak vám i vašim blízkým přeji stejně zdravé a návdavkem i veselé Vánoce a do
nového roku 2021 to, aby byl mnohem pohodovější než
ten letošní.
Ing. František Kočí
prezident Skupiny Metrostav
16.12.2020 14:51