Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav Special/2017, Strana 1
Metrostav Metrostav Special/2017, Strana 2
Ing.Pavla Piláta,
generálního ředitele Metrostavu
Stavebnictví této země nevzkvétá. Paralelou na pa-
tný novoroční projev, který zazněl z Pražského hra-
du, kde se bude 12. června konat Setkání lídrů česho
stavebnictví 2017, jsme zahájili rozhovor s generálním
ředitelem Metrostavu Ing. Pavlem Pilátem.
V jaké kondici se obor nachází?
Stavebnictví se v loňském roce opět nevedlo. Oproti
roku 2015, kdy dlo k jeho růstu z důvodu dočerpá
evropských dota, propadl objem stavební produkce
odaích 7 % a situace na trhu byla snad nejobtížněí od
vypuknutí celosvětové ekonomické recese. V posledním
edkrizovém roce (2008) dosáhl stavební trh hodnoty
547,5 mld. Kč. Loni činila stavební produkce 431 mld. Kč.
A další údaje: v roce 2009 byly zany vejné zakázky za
ce než 220 mld. Kč, loni za 90,4 mld. Například Praha
la vroce 2010 výdaje do nových dopravch projektů
9,2mld. Kč a loni pouze 3,1 mld. Nebyl připraven dostatek
velkých infrastrukturch projektů a tož se dá očekávat
i letos. Navíc naše stavebnictví začalo čelit výrazmu
ataku zahraničch firem, které dosud na českém trhu
nesobily, ale vloni se začaly účastnit výběrových říze.
Co nejvíc brzdí rozvoj stavebnictví?
Je potřebné schválit dlouhodobou neměnnou koncepci
astrategii investiční výstavby státu včetně pravidelného
vyhodnocování jejich harmonogramu. Chybějící strate-
gie má za následek, že se nebuduje nová infrastruktura,
soasná jen stárne. Výstavba je nahrazována poumi
rekonstrukcemi či opravami. Je téměř 30 let od zny
společenského sysmu a stále ještě neme moderní
silniční ani železniční spojení s okolní Evropou. Jen pro
ilustraci: V roce vzniku ČR (1993) jsme měli 389 km
lnic. Nyní jich máme 1228, ale jen proto, že jsme
vlednu2016 změnou zákona do této kategorie převedli
rychlostní silnice. Za poslední čti roky jsme uvedli do
provozu jen 33,4 km nových dálnic. Dnes máme hotovo
zhruba 55 % naplánované páteřní sítě a její plné dokonče-
ní optimisté předpokládají nejíve v roce 2030.
Kam se posunula legislativa a jak obor ovlivňuje?
Rok 2016 byl významný z hlediska práva týkajícího se
stavebnictví, prote byl přijat nový zákon o zadávání ve-
řejných zakázek a intenzivně se pracovalo na nom sta-
vebm zákonu a zákonu EIA. Oboje přešlo ido roku2017,
stejně jako diskuze o zákonu o liniových stavbách. Oně-
čem však svěí skutečnost, že novelizovaný stavební
zákon byl nominován na cenu Absurdita roku2017 (vyhrál
odvod DPH z nezaplacených faktur). Co se týká zákona
o zaní vejných zakázek, tak je především příle-
žitostí pro zadavatele. Věřím, že časem najdou odvahu
anebudou se rozhodovat jen podle nejnižší ceny. Již dnes
vime, že se dosavadní přístup odráží vekonomice firem
i v nižší kvalitě převaných děl a protá se do vážných
probmů a vad, jež se často objevují po skončení záruky.
Stavbaři říkají, že pokud by striktně dodržovali zákony,
tak nepostaví jedinou vejnou stavbu. To je legislativa
tak přísná, nebo si jednotlivé zákony protiřečí?
Říkáme to tak s mírnou nadsázkou. My bychom postavili,
ale v jim čase a za jiné peníze. A to by se investorům
asi nebilo. Nejde o přísnost či možnou rozporuplnost
legislativy obec. Vedle té standardní stavbské legis-
lativy a jech výkladů, s čímž se všichni pereme, se stále
ce zosuje, zpřísňuje a zužuje prostor, ve kterém se
pohybujeme a stavíme. Přibývají stále nové povinnosti
aochrana někoho a něčeho. Osobní údaje, registr smluv,
IT, kybernetická ochrana, dotace, trestní odpovědnost
firem, kartely, hospodářská soutěž, spotřebitel a další…
Stavební proces je tak zažen řadou nových úskalí a hro-
zeb, se kterými se mume vypořádat, a je tedy otázkou,
zda se nám to vždy povede či vůbec může povést.
Zaznamenal jste alespoň nějaké pozitivní tendence
týkající se stavebnictví?
es tato negativa je třeba ocenit znu klimatu. S po-
šem mohu konstatovat, že se v poslední době objevila
le stavět, a tak věřím, že se zíná bskat na lepší časy.
strana 2
PME SE
Od malých po největší
Metrostav má bohaté zkenosti zvýstavby elektráren.
A to nejen těch malých vodch, kterých už postavil15,
ale pracoval i vtěch nejtších – a to jak u nás, tak na
Slovensku. V obou zech má v současnosti rozpra-
cované zakázky i ve čtyřech jaderných elektrárnách.
Elektrárna Ledvice – výstavba nového zdroje 660 MWe
amoderní administrativní budovy s infocentrem
Elektrárna Tušimice II – opláštění hlavního výrobního
bloku s přilehlými objekty, výměna některých technologií
Elektrárna Počerady – paroplynový zdroj 880MWe, přiva-
č surové vody, přestavba objektu služeb
Elektrárna Prunéřov II – výměna tří kotlů patentova-
m způsobem práce (foto), komplexní stavební obnova
115 objektů pro montáž moderních technologií, výna
páteřového struskového dopravníku
Plzeňská teplárenská – stavba energeticho bloku
MVE Štětí – komplexní výstavba na kč včetně dodávky
technologií a zajtění financování
1
Metrostav zvládá velké asložité projekty
ky zkušeným zastnancům, mnoha technologiím
i širomu strojovému parku dokáže Metrostav budo-
vat velmi náročné stavby všech dru. Ztěch, nanichž
dnes firma pracuje, vybrali techntí nebo výrobní
náměstci jednotlivých divizí ty nejkomplikovanější.
Iběžné stavby jsou vevelkém množství složité
Ing.Martin Sirotek zdivize 1: „Bohel vsoučasné do
nemáme samostatně rozpracovanou žádnou technicky
mimádně složitou zakázku. Tento rok ale bude pro nás
charakteristický výstavbou velkého mnství bytů. Dnes
jich máme rozestaných více než 1200 a zhruba dvě
etiny z nich musíme úspěšně dokoit a edat ještě
letos. Aprote si dobře uvědomujeme specifika byto
výstavby, bude pro nás objem těchto staveb ajejich kva-
lita představovat velmi náročný úkol.
Stavba zaprovozu vcentru města
Ing.Jan Jaromek zdivize 3: „Zas je to rekonstrukce
anástavba obchodho centra IGY1 vČeských Budějovi-
ch. Stavíme tam zaprovozu jen sčástečnou výlukou ob-
chodů, proto mume postup prací každodenně koordino-
vat se správou IGY1. Součástí díla jsou ipoměrně rozsáhlé
demolice azásahy donosných konstrukcí, vše nafrekven-
tovam místě sminimem prostoru. Ajak je dnes obvyklé,
objednatel vyžaduje vprůhu stavby mnoho zn. Aby
ch komplikací nebylo málo, nekoordinovaná zavací
dokumentace obsahovala řadu závažných chyb, jež jsme
museli napravit. Na sousedním pozemku stavíme IGY2
(foto č. 2), které sIGY1 propojí mosty.
Stavět silnice adálnice je komplikované všude
Ing.David Stemk zdivize 4: „VPolsku to je stavba sil-
nice S7 uGdaňsku. Její více než 20km trasa vede nane-
únosných anesourodých podlích vúzemí, jehožterén
leží až metr pod hladinou moře. Vbzkosti Visly je navíc
až kilometr široká inundační oblast ohraničená protipo-
vodňovými valy. Náročné dílo provádí iprovoz mostních
technologií naSlovensku při stavbě mostu nadálnici D1
HubováIvachnová, kde jsme poprvé nasadili vylepšenou
patentovanou přesuvnou skruž. VČesku je nejsložitější
modernizace dálnice D1, kterou zaprovozu provádí řada
našich středisek avlastní mobilní betonárna.
Nejen tunel uPlzně
Ing.Jiří Mosler zdivize 5: „Ní největší výzvou je moder-
nizace trati RokycanyPlzeň, kterou provádíme vesdru-
žení se Subterrou. Stavba je složitá ztechnického atech-
nologického hlediska i z pohledu organizace výstavby.
Ražba tunelu Ejpovice vnesourodém prostředí porucho-
vých zón aítoků podzemní vody vrchu Homolka avel-
mi tvrdých spilitů voblasti Chlumu si vyžádala atypic
uspořádání dosud nejtšího tunelovacího stroje v ČR.
Pro segmentové tunelové ostění (foto č. 3) jsme inovativ-
ně použili drátkobeton anavrhli patentované řešení spojů.
Realizní tým si musí poradit ise slitými hloubenými
objekty, velkým počtem mos, pevnou jízdní dráhou vtu-
nelu askoordinací prací vsouhu sprovozem natrati.“
Zkušenosti ze splavnění Vltavy
Ing.Pavel Kasal, Ph.D., zdivize 6: „Jednou z technicky
nejnáročnějších staveb je rekonstrukce aúprava vodho
stupně Hněvkovice, kterou jsme právě dokončili. Zahrno-
vala výstavbu plavební komory, víceúčelového koridoru,
modernizaci jezu, resp. vybudování nového jezového pole
stroubovou klapkou aúpravy dna řeky před azaplavební
komorou (foto č. 1). Složité základové poměry si vyžádaly
použití speciálních technologií, třeba rozpojování horniny
Cevamitem. Dílo navíc vyrostlo uprostřed řeky, která nás
potrápila povodněmi. Je poslední z projektu obnovení
splavnosti vltavské vodní cesty, vjehož rámci jsme už vy-
budovali plavební komory vČesm Vrbném aHluboké.“
Vjaderných elektrárnách nemůže pracovat každý
Ing.Pavel Komsa zdivize 8: „Aktuálně máme nejroč-
nější zakázku veslovenskéjaderné elektrárně Jaslovské
Bohunice. Naši pracovci tam mají zaúkol vyprojektovat
aposchválení Úřadem jaderného dozoru Slovenska pro-
vozně oddělit společné rozvody azízení elektráren V1
aV2 avybudovat sekundární chlazení skladu vyhořelého
paliva. Vzhledem k propojení technologické a stavební
části řeší velmi složité koordinace činností.“
Odrekonstrukce muzea ponové technologie
Václav Meisner zdivize 9: „Ikdyž máme voboru boha
zkušenosti, je pro nás rekonstrukce památkově chráně
budovy Národního muzea vPraze (upoutávka na straně1
a foto č.4) velmi slitá. Mume vní prohloubit dvoranu
pod úroveň základové spáry objektu a zasešit ji. Bu-
dujeme zde spojovací chodbu pod Vinohradskou třídou
vjiných základových podmínkách, než se předpokládalo,
dokopule provádíme ocelovou vestavbu. Náročná je ale
také výstavba regionálního centra zpracování odpadů
veVinřově, kde pracujeme ve sdrení se společností
Subterra. Kromě složitých základových poměrů navýsyp-
ce hdouhelných dolů se zde mume vypořádat smo-
derní technologií, sníž jsme se dosud nikde nesetkali.“
red, foto DronaVision.cz, Jan Luxík,
Miroslav Chaloupka, Ester Havlová
2
3
4
Metrostav_Special_2017.indd 2 30.05.17 10:38
Metrostav Metrostav Special/2017, Strana 3

 

Metrostav Metrostav Special/2017, Strana 1
Metrostav Metrostav Special/2017, Strana 2
Metrostav Metrostav Special/2017, Strana 3
Metrostav Metrostav Special/2017, Strana 4
Metrostav Metrostav Special/2017, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav Special/2017, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav Special/2017, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav Special/2017, Strana 4

Strana 4

2

Sending statistics … done (311 ms)

Rendering Strana 3 (102545): (0/1) (306 ms)

Rendering Strana 2 (102542): (0/1) (346 ms)

Rendering Strana 1 (102540): (0/1) (346 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2946/vth118737-1.jpg

 i2946/vth118739-1.jpg

 i2946/bg102542.svg

 i2946/vth118742-1.jpg

 i2946/vth118746-1.jpg