Metrostav a.s. - noviny
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Metrostav Metrostav Special/2017, Strana 2
Metrostav Metrostav Special/2017, Strana 3
První projekt vNorsku, kam míří imosti
DoNorska se už začali přesouvat daí pracovci di-
vize 5. Tentokrát to ale nebudou jen tuneláři jako při
tamějších předchozích zakázkách (mapa), ale poprvé
ijejich kolegové zprovozu mostů aželezobetonových
konstrukcí. Kromě ražby dvou tunelů totiž Metrostav
i stavbě části silničního obchvatu města Kongsberg
(vizualizace), kterou spartnery právě zahájil, vybuduje
itunelové portály adva rámové podjezdy.
„Objem našeho projektového podílu ve sdružení
smístními firmami je 17 procent apráce máme jasně roz-
dělené. Nastavbě téměř pětikilometrové dvouproudové
silnice tu naši pracovci ze sediska VNT Tunely vyrazí
350 m dlouhý tunel Moane a500 m dlouhý tunel Vols,
oba sprofilem 130 m². Tuneláři už mají zkušenosti sm,
že ikdyž je vNorsku oficiálním jednacím jazykem pro me-
etingy akorespondenci norština, část komunikace přímo
nastaventi prohá vangličtině. Pro kolegy, kteří budou
vNorsku pracovat poprvé natunelových portálech a-
mových podjezdech, to ale bude jedna zmnoha náročných
novinek,“ říká vedoucí projektu zdivize 5 Ing.Jiří Šach,
který vNorsku povede tým až 35 stavbů zMetrostavu.
Partner vesdruže, společnost HAG Anlegg, prove-
de uKongsbergu zbytek betonových konstrukcí – 300 m
dlouhý most Saggrenda přes řeku Kobberbergselva, tři
menší deskové mosty, rámový podjezd, čti technické
budovy aopěrné sny. Druhým partnerem Metrostavu je
firma Bertelsen & Garpestad, sníž poodchodu Ing.Ivana
Piršče nastavbu metra vHelsinkách ještě Ing.Šach do-
končuje tunel Joberg ujezera Granvinsvatnet. Tato spo-
lečnost snejvětším polem naprojektu oficiálně nazva-
m E134 TrollerudmoenSaggrenda dostala nastarost
dokončovací práce vtunelech, trhací práce napovrchu,
zemní práce avozovky.
Pracovci divize 5 nastoupili na stavbu zátkem
dubna a po Velikonocích začali razit tunel Moane. Vkvět-
nu práci Metrostavu ocenili při exkurzi přímo na místě
členové Hospodářského výboru Senátu ČR. Termín do-
končení celého díla je stanoven na20. září 2019.
strana 3
Komplikovaná hydraulika aspeciální mechanika pro zvedací most vpolském Gdaňsku
První zvedací most pro automobilovou dopravu vhis-
torii Metrostavu zala budovat divize 4 přes Mrtvou
Vislu v gdaňské čtvrti Sobieševo. Na stě nahra
kapacitně nevyhovující pontonový most, který zůstane
pocelou dobu výstavby vprovozu.
„Po optimalizaci projektoho řešení, kterou jsme
začali provádět ihned popodpisu smlouvy, jsme vlast
stavbu zahájili letos koncem ledna zaražením prvních ště-
tovnic pro opevnění břehů řeky,“ říká Ing.Ladislav Chova-
nec zpolsho zastoupení Metrostavu. Aprotože se tern
dokončení projektu kryje sezávěrem letošního roku, bude
největším oříškem díla krátká lta složité výstavby.
Při zakládání mostu pomohou zkušenosti
echny piře mostu stavbaři hlubinně založí na piloty
sysmu Tubex socelovými rourami oprůměru 457 mm.
Čtyři znich – P10, P30, P40 aP60 (scma) – pak vznik-
nou ve štětových jímkách. „Po zkenostech ze stavby
mostu na trase silnice S7 přes Vislu v Kiezmarku se
obávám, že bude velmi obtížné udržet těsnost dočasných
štětových jímek. Tam nám totiž zsobily spoustu problé-
mů průsaky, ato jsme byli jenom vhloubce tří metrů. Tady
se ale dostaneme se základovou spárou až 6,5 metru pod
hladinu vody, ariziko vzniku průsaků se tím adektně
zvýší. Snad nám vnich zabrání použití štětovnic stěsně-
mi zámky,“ říká Ing.Chovanec. Stavbu zkomplikuje ito,
že práce budou probíhat ze soulodí navodě, což si vyžá
poměrně složitou koordinaci jednotlivých činností.
Komplikovaný způsob otevírání mostu
Křídla středho pole nosné konstrukce mostu budou ulo-
žena nadvojici otočch lisek avyklápěna zapomoci
hydraulických pístů. Jejich otvírání (velká vizualizace) po-
že trojice ocelobetonových závaží shmotností 140 tun.
Překvapila mě pro most netypická složitost všech
sys. A to jak hydraulických nebo elektrických, tak
řídicích. Jsem zvědavý, jak hladce budou spolupracovat.
Daí zamavostí mostu bude systém tzv. ryglování, což
je speciální hydraulicko-mechanická soustava bránící po-
sunu čel zavřených ocelových křídel (malá vizualizace) při
ejezdech vozidel. Vnašem případě by to dokonce měl
t prototyp,“ popisuje Ing.Chovanec.
Ulice, která dnes vede přes starý pontonový most, se
jmenuje Turystyczna. Ajak název napodá, zvlášť vtě
na ní bývá velmi rno. Možná i proto se práce kole
vGdaňsku setkává ještě světším zájmem okolních obyva-
tel, než tomu bylo při modernizaci průjezdu S8 veVarša-
vě. Mají ale dost zkušeností nato, aby se jim itento projekt
podařilo dokončit stejně úspěšně jako vpolské metropoli.
Obsah nové polské zazky
Dodavatelské sdrení Metrostav oddział w Polsce jako
lídr a firmy Vistal Gdynia a Vistal Infrastructure musí
v Gdsku vystavět nový zvedací most včetně řídiho
centra avybudovat či zrekonstruovat okolní návazné ko-
munikace včetně sí. Součástí zakázky je také opev
ehů Mrtvé Visly, vytvení postojových míst pro lo
čekací naotevření mostu aodbojnic pro navedení plavi-
del doprůplavního pole. Nazár, až všechno bude schop-
né provozu, stavbaři zlikvidují starý pontonový most.
173 000
50 077
±0,00
-5,20
Montážní podpěry
Nosník
mostního křídla
Nosník
mostního křídla
Schematický podélný řez mostem
Piloty
Otočné
mostní ložisko
Otočné
mostní ložisko
Veřejné
osvětlení
ZAHRANIČNÍ PROJEKTY
Zvedací most vgdaňském Sobieševě
lka (m) 173
Počet polí 5
Rozpětí polí (m) 2×25+6,75+59,5+6,75+2×25
Šířka nosné konstrukce (m) 14,92
Šířka plavební dráhy (m) 50
Výška nad střední hladinou (m) 5
Termín zahájení zakázky 2. září 2016
Termín ukončení zakázky 29. prosinec 2017
Schematický podélný řez mostem
Další islandská stavba – tunel Dýrafjörður
Divize 5 získala naIslandu už třetí zakázku, která míst-
ním obyvatem zkrátí cestu mezi jejich sídly nae-
ch vedlejších fjordů. Po projektech Héðinsfjarðar-
ng s tunely Siglufrður (3875 m) a Ólafsfrður
(7150 m) naseveru aNorðfjarðargöng stunelem Norð-
fjörður (7540 m) na východě začnou její zaměstnanci
brzy pracovat inaseverozápadním islandsm pobřeží
(mapa). Tajší Dýrafjarðargöng obsáhne tunel Dýra-
fjörður (5600 m) asilnní úsek slkou 7,8 km.
Vprekvalifikaci se Metrostav vesdružení sstním
partnerem, firmou Surverk, utkal hned se šesti stově
známými konkurenty avsilně obsazené soutěži zvítězil.
Jako lídr dodavatelského sdružení světšinovým podílem
60 procent bude mít na starost ražby i izolace tunelu
ajeho portálové úseky. Pracovníci společnosti Suðurverk
vybudují zařízení staveniště, silnici se dvěma mosty, elek-
troinstalace a zajistí odvoz rubaniny z tunelu. Obdobně
spolupráce fungovala i na předchozích stavbách.
Prorážka bude uvnitř hory
Dvoupruhový silniční tunel mezi fjordy Dýrafjörður aAr-
narfjörður bude obdobný jako předcho, které divize5
na Islandu vystavěla. Nejprve razi z provozu tunely
zahájí dovrchní ražbu s1,5% stoupáním zjižho portálu
Arnarfur, kterou ukončí po dosažení tunelové délky
3685 metrů. Při uvažovach postupech 280 m zaměc
by se to mělo stát vříjnu příštího roku. Neprodleně poté
zne – opět dovrchní – protiražba se stejm stoupáním
ze severního portálu Dýrafjörður. Prorážka by se měla
uvnitř hory uskutečnit povyražení 1616 m tunelu včer-
venci roku 2019. Nadloží tunelu dosáhne až 650 m.
Oba tunelové portály vzniknou vtypické severské pus-
ti, jakou kolegové zIslandu dobře znají. KArnarfjörður
jsou třeba cesty vzimm období uzavřené ainvestor je
otevírá jen jednou měsíčně.
Geologické podmínky by měly být příznivější
Ing.Aleš Gothard, který nadku naprojekt připravoval
azasešoval, doplňuje: „Věříme, že geologické podmínky
budou pro ražby příznivější, než byly utunelu Nofur.
esto mume očekávat smíšené čelby, kde se budou
střídat sedimentární a bazaltové vrstvy. Propustnost
masivu by ale podle výsledku testu nela překročit
2 LU, tedy dva litry vody za minutu při tlaku 10 barů.
edpokládáme, že stavbu zame už vkvětnu ala
by skončit v září roku 2020. Realizační tým bude jako
vedoucí projektu řídit Ing.Toš Prchal, který se mnou
spolupracoval jak na Norðfjörðuru, tak na předchozích
zakázkách veFinsku a má nejleí předpoklady k tomu,
aby se mu i na severozápadě Islandu dařilo.“
Dýrafjörður
Héðinsfjarðargöng
Norðfjörður
Island
Joberg
Kongsberg
Langanes
Metrostav_Special_2017.indd 3 30.05.17 10:38
Metrostav Metrostav Special/2017, Strana 4

 

Metrostav Metrostav Special/2017, Strana 1
Metrostav Metrostav Special/2017, Strana 2
Metrostav Metrostav Special/2017, Strana 3
Metrostav Metrostav Special/2017, Strana 4
Metrostav Metrostav Special/2017, Strana 1

Strana 1

Metrostav Metrostav Special/2017, Strana 2

Strana 2

Metrostav Metrostav Special/2017, Strana 3

Strana 3

Metrostav Metrostav Special/2017, Strana 4

Strana 4

3

Sending statistics … done (301 ms)

Rendering Strana 4 (102548): (0/1) (295 ms)

Rendering Strana 3 (102545): (0/1) (333 ms)

Rendering Strana 2 (102542): (0/1) (333 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Metrostav: theme set to 7120

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r3/appLogo-23.png

 r3/pubLogo-26.png

 i2946/vth118739-1.jpg

 i2946/vth118742-1.jpg

 i2946/bg102545.svg

 i2946/vth118746-1.jpg

 i2946/vth118737-1.jpg